continue speedtest

Hebt u vragen of opmerkingen over de speedtest? Deze kan u hier plaatsen
Plaats reactie
yvesmk
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 maa 2006, 22:06

Graag zou ik op mijn thuis pc een continue speedtest (of met een vast interval) laten lopen.
Kwestie van uploadspeed/downloadspeed constant te kunnen monitoren.
Zonder altijd de speedtest van adslbox op te moeten starten.

Kent er iemand een proggie dat daar voor geschikt is?

ALvast bedankt.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik dacht dat ISPmonitor dat zowieso doet (lijkt wel spyware :p).
www.ispmonitor.be

In elk geval staat standaard aan dat ie dagelijks een speedtest doet.
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 maa 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

Met netspeed van testaankoop kan je om de 30min, 1u of 2u een test uit laten voeren.
ferti
Member
Member
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 maa 2006, 01:49

heb progje testaankoop geinstalleerd (veroorzaakt "freezes" van IE en firefox, stoppen en herstarten lijkt te helpen)..leuke "plus" is de Surfsnelheid ! :-)
had ik nog nooit van gehoord, wel interessant om weten, is maar een fractie van de downstream jammer genoeg :?
is dit een gekend begrip? wat is een "normale"(lees comfortabele) surfsnelheid?

Vertraging meten lukt blijkbaar niet

ps: moet mss ter volledigheid zeggen dat een win98SE gebruikt wordt
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Een surfsnelheid is van zoveel verschillende factoren afhankelijk dat daar een getal op plakken zo goed als onmogelijk is.

Een voorbeeld die surfsnelheid enorm naar beneden haalt is de aanwezigheid van banners op een pagina, of statistieken, of ... Die komen vaak van een derde partij die er voor kan zorgen dat jouw eigen pagina's traag worden. Bovendien is surfsnelheid subjectief. Vanaf wanneer is een site 'traag'? Is dat wanneer je 4 seconden naar een wit scherm kijkt? Of wanneer je traag opbouwende afbeeldingen hebt? Staat de site die je bekijkt op een shared server? Is de achterliggende databaseserver snel genoeg? Wordt er caching toegepast?

Enfin, het enige getal dat min of meer zin zinvol is om te vergelijken is een ruwe doorvoertest van 1 (of meerdere) grote bestanden.
ferti
Member
Member
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 maa 2006, 01:49

jaja is subjectief idd dat comfort :wink:

maar de "surfsnelheid" zou juist gemeten worden met kleine streampjes dachtik..hoedanook geen flauw idée van een leuke(lees : algemeen als aangenaam surfen aangenomen/ervaren) waarde hiervoor
ferti
Member
Member
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 maa 2006, 01:49

nog een site gevonden die de surfspeed meet, met uitleg ditmaal! :wink:

http://www.numion.com/YourSpeed3/BigOrSmall/

in de FAQ lees je ook nog dit: "A 1 Mbps connection will generally have a lower download speed than an 8 Mbps connection, but can have a higher surfing speed. " ! Gek, niet! :eek:
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Das best logisch. Als je surft gaat je snelheid vaak niet hoger dan 50-70 kbyte/s. Tijdens het surfen is een lage latency belangrijker. Het gaat hem niet zo zeer om de snelheid van het downloaden, maar wel om de tijd die verstrijkt tussen het klikken op een link en het beginnen downloaden van de data.
Afbeelding
ferti
Member
Member
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 maa 2006, 01:49

Inderdaad, na wat testjes kan ik zeggen dat 70kb begint erop te lijken, al hangt het er waarschijnlijk vanaf wat je gewend bent ;)

150kb (op 't werk, leased)
100kb (normale telenet expressnet)
70kb (goede brutele @home)
20kb (slechte tele2 allin)

Ik vind echter dat je op z'n minst aangenaam surfen moet garanderen als je een deftig abonnement verkoopt(vooral als de downloadsnelheid al ver van de theoretische waarde is) :evil: de naïeve abonnees voelen zich anders bedrogen! :?
Plaats reactie

Terug naar “Speedtest”