EDPNet - Te ver van de centrale, geen 6Mbs

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
LaundroMat
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 feb 2005, 11:10

Ik ben onlangs van Telenet naar EDPnet overgeschakeld. Omdat ik nog geen vaste telefoonlijn had, moest ik via hun helpdesk gaan om te zien of ik binnen het bereik van de centrale lag (aan de hand van mijn adres). Dat bleek zo te zijn (1500m).

Nu alles geïnstalleerd is, haal ik goeie upload-, maar slechte downloadsnelheden. Uit de test op edpnet.be blijkt nu dat ik zo'n 4000m van de centrale woon. De helpdesk (die trouwens heel snel en efficiënt reageert) raadt aan om over te gaan naar een 4 Mbps profiel (wat ik net heb aangevraagd).

Het is spijtig dat iemand verkeerde informatie had gekregen (ik beschuldig zeker EDPnet niet, want de contacten die ik tot nu toe gehad heb doen me alle vertrouwen in hen hebben), en dat ik dus geen volle 6Mbps kan halen. 4Mbps is ook al wat, en naar ik verneem zelfs heel goed om zo ver van de centrale te wonen.

Nu, is er ooit kans dat ik toch naar 6Mbps kan overschakelen? Kan het aan iets anders dan aan de afstand liggen dat ik die niet haal (router-instellingen, of iets anders)? Wat met ADSL2+, zal ik daar ooit iets mee kunnen doen?
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Wel met ADSL2+ gaat je normaal wel een iets hogere snelheid kunnen halen... maar voor nog betere snelheden is het wachten op verdere uitrol VDSL.
toerist
Pro Member
Pro Member
Berichten: 402
Lid geworden op: 25 mei 2005, 21:12
Locatie: Belgie
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

qless schreef:verdere uitrol VDSL.


Uitrol, wat een mooi woord, maar betekenis ervan...
Al 10 jaar leggen ze overal wegen open om glasvezels bij te leggen (iedereen) maar wees eerlijk, wat is er eigenlijk al veranderd met al die extra capaciteit?
Ze moeten nu nog beginnen (of al begonnen) voor VDSL, ze moeten nog ADSL2+ uitrollen, maar in de laatste 5 jaar is nog niet veel verandert hé.
ADSL werkt, en daar blijft het bij (toch voor prive-klanten)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

toerist schreef:Ze moeten nu nog beginnen (of al begonnen) voor VDSL,


Misschien ook het andere topic "VDSL versus ADSL2+" eens lezen.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Uitrol, wat een mooi woord, maar betekenis ervan...
Al 10 jaar leggen ze overal wegen open om glasvezels bij te leggen (iedereen) maar wees eerlijk, wat is er eigenlijk al veranderd met al die extra capaciteit?
Ze moeten nu nog beginnen (of al begonnen) voor VDSL, ze moeten nog ADSL2+ uitrollen, maar in de laatste 5 jaar is nog niet veel verandert hé.
ADSL werkt, en daar blijft het bij (toch voor prive-klanten)

Adsl2+ wordt niet uitgerold, daarvoor maakt men gebruik van het bestaande koper met daarop de adsl2+ technologie :wink:
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

ADSL2+ wordt wel uitgerold, maar dan enkel door in de telefooncentrale de dslams te upgraden..
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

qless schreef:ADSL2+ wordt wel uitgerold, maar dan enkel door in de telefooncentrale de dslams te upgraden..

onder uitrollen versta ik dat zoals bij vdsl men de glasvezel moet leggen in de grond ... in de straten, maar bij adsl2+ ligt alles er al, alleen in de telefoon centrale de nodige upgrades van dslam kan men moeilijk uitrollen noemen
Uitrollen = draad (koper of glasvezel) afrollen in de straat en onder de grond steken
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

LaundroMat schreef:Ik ben onlangs van Telenet naar EDPnet overgeschakeld. Omdat ik nog geen vaste telefoonlijn had, moest ik via hun helpdesk gaan om te zien of ik binnen het bereik van de centrale lag (aan de hand van mijn adres). Dat bleek zo te zijn (1500m).

Nu alles geïnstalleerd is, haal ik goeie upload-, maar slechte downloadsnelheden. Uit de test op edpnet.be blijkt nu dat ik zo'n 4000m van de centrale woon. De helpdesk (die trouwens heel snel en efficiënt reageert) raadt aan om over te gaan naar een 4 Mbps profiel (wat ik net heb aangevraagd).

Het is spijtig dat iemand verkeerde informatie had gekregen (ik beschuldig zeker EDPnet niet, want de contacten die ik tot nu toe gehad heb doen me alle vertrouwen in hen hebben), en dat ik dus geen volle 6Mbps kan halen. 4Mbps is ook al wat, en naar ik verneem zelfs heel goed om zo ver van de centrale te wonen.

Nu, is er ooit kans dat ik toch naar 6Mbps kan overschakelen? Kan het aan iets anders dan aan de afstand liggen dat ik die niet haal (router-instellingen, of iets anders)? Wat met ADSL2+, zal ik daar ooit iets mee kunnen doen?

Ik wou ook edpnet en daarom heb ik eens een mail gestuurd om te vragen of mijn lijn die 6Mbit aankan. Ze hebben toen een lijntest uitgevoerd en ze zeiden dat ik op 6.6 Km van de centrale zit alhoewel hier eens een technieker van belgacom geweest is en die zei dat ik iets meer dan 4 Km van de centrale zat. Dus zei edpnet dat ik geen abonnement krijg omdat ze tot maximaal 6 Km gaan.
trax
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 mar 2006, 08:36

Wat is het voordeel om je op een 4Mbit profiel te laten zetten als je zo ver van de centrale zit. Ik dit zelf op een dikke 3km en mijn downloadsnelheid begint zeer hoog maar gaat dan naar beneden en blijft hangen op de snelheid die ik zou kunnen halen volgens de lijntest (configurator) dus alles lijkt me normaal. Waarom dan naar 4mbit laten zetten?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

trax schreef:Waarom dan naar 4mbit laten zetten?
Alvast bedankt!

Omdat je met een 6 mbit profiel veel disconnects zal hebben en zal je modem moeite hebben op te syncen op dat profiel, bij een 4 mbit zal je betere waardes halen en geen internet uitvallen hebben :wink:
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”