Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Dizzy schreef: Dit klopt niet. Het regime heeft er niets mee te maken. Het gaat om maatschappelijke en sociale kwesties en evoluties. Er is een recht om te betogen/protesteren maar er is geen recht om vrouwen te beledigen of discrimineren.
Wel in Rusland zijn er ook heel wat zaken en instanties die niet willen "beledigd" worden. :wink:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Dizzy schreef: Wat wel klopt is dat dit soort wetten heel vaak het begin zijn van censuur en dat ze door minder nobele overheden al snel misbruikt worden..
als je met minde nobele overheden dictaturen bedoelt ...
daar maakt het volstrekt niet uit wat via democratische weg beslist is,

maar goed
als voor jou iets als Dries vergelijkbaar is met 15j Russische cel voor ... dan meot ik die mening respecteren
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Gray schreef:
Dizzy schreef: Dit klopt niet. Het regime heeft er niets mee te maken. Het gaat om maatschappelijke en sociale kwesties en evoluties. Er is een recht om te betogen/protesteren maar er is geen recht om vrouwen te beledigen of discrimineren.
Wel in Rusland zijn er ook heel wat zaken en instanties die niet willen "beledigd" worden. :wink:
Klopt en daar raak je het verschil aan, een burger mag kritiek hebben op een instantie en zelfs op individuen maar er zijn ook rechten die daarboven staan zoals negationisme en discriminatie bijvoorbeeld. Deze rechten zijn er ook niet met het doel om censuur te plegen maar om de rechten van groepen te beschermen. In uw voorbeeld is het eerder omgekeerd, het is censuur om het regime te steunen. Het is opnieuw een voorbeeld van de grenzen van vrijheid en dat is altijd waar deze van anderen begint. In Rusland begint en eindigt ze bij de tenen van Putin.

@1207: gij zijt onverbeterlijk. Men legt u uit dat de vergelijking niet 1 op 1 is en jij komt af met een repliek omdat de vergelijking 1 op 1 zou zijn :bang:
Mijn punt was net het omgekeerde, er is een gigantisch verschil tussen 15 jaar in de bak vliegen en een zitje in de parlementaire pluche krijgen. Jij bent degene die nog altijd aan het wanen is dat de twee gelijk zouden zijn.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

1207 schreef:
Dizzy schreef: Wat wel klopt is dat dit soort wetten heel vaak het begin zijn van censuur en dat ze door minder nobele overheden al snel misbruikt worden..
als je met minde nobele overheden dictaturen bedoelt ...
daar maakt het volstrekt niet uit wat via democratische weg beslist is,
Het gevaar is wel dat het regime verandert.

Ik ben ook niet zo'n fan van opiniedelicten, goede smaak niet in wetten vastgelegd worden.
Wat in Rusland gebeurt is echter van een andere orde: mensen kunnen daar zo van straat geplukt worden door geheime politie, en dan verdwijnen.
Als je geluk hebt, heeft het nog iemand gezien, en kom je het als familie te weten, in het andere geval blijf je met de vraag zitten waar je broer/zus/oom/etc. naartoe is.
Kinderen die aangehouden worden omdat ze bloemen bij de Oekraïense ambassade leggen, gevangenisstraffen tot 15 jaar voor wie niet de 'Waarheid' vertelt, een mens gaat toch huiveren.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
bvhalst
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 62 keer
Bedankt: 25 keer

Finse inzichten over Rusland (universiteit van Jyväskylä - 2018). Geeft goede inzichten hoe Rusland functioneert doorheen de tijd.
EDPNet Fiber XL 500/100
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Monterey via OpenCore
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Kinderen die aangehouden worden omdat ze bloemen bij de Oekraïense ambassade leggen,.
Gehoord op de Nederlandse radio. In Moskou kregen ouders van middelbare scholieren vrijdag een brief mee waarin staat dat vanaf nu kids vanaf 14 jaar juridisch gezien als volwassenen kunnen worden berecht.

M.a.w. ook zij riskeren gevangenis.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Laat me eerst even zeggen dat ik het jammer vind dat debatten hier steevast uitmonden in: 'Ik heb gelijk, dit is de waarheid, en jij bent fout en verkoopt zever'. Niemand weet precies wat waar speelt, dus heel veel is gissen (en bijgevolg missen).

Ik denk (<- zie je het staan) dat we helemaal niet zo bevreesd moeten zijn voor WO3 waarin we opgeroepen zullen worden om te gaan vechten in een leger. Het Russisch leger is wel sterk, en redelijk technologisch uitgerust. Maar de NAVO/VS is sowieso sterker (heeft Putin enkele weken ook zelf toegegeven). Tegen de NAVO heeft Rusland geen kans. Dus als NAVO beslist van Ruslands aanval te counteren, zal dat wel lukken. Dan bestaat de kans dat Rusland nucleair antwoord. Maar ook deze kunnen we niet gaan "vangen" of zo. Dan zit het spel helemaal op de molen, en wordt het een weg en weer smijten van nukes (zie ik ook wel niet onmiddellijk gebeuren).
Ik denk (<- zie je het weer staan) trouwens dat Putin gewoon nog steeds eist wat hij al maanden eist. Oekraïne geen lid van NAVO, en erkenning van de Pro-Russische deelgebieden van Oekraïne. Dus dat Oekraïne Donbass en Krim officieel als afgestaan beschouwt. In praktijk verandert er dus weinig. Hij is echt niet uit op een totale oorlog of complete bezetting van Oekraïne. Evenals die kolonne die nu al dagen geparkeerd staat op enkele kilometers van Kiev. Wat ik hier al gelezen heb, Chinese banden, oude rantsoenen, ... Zou het niet gewoon kunnen dat hij ze daar effectief geparkeerd heeft om nog meer druk uit te oefenen dan toen ze aan de grens stonden? Als dreiging dus?
Waarom blijft Zelenski opruien/motiveren vraag ik me af? Zoals het er nu voorstaat, gaat de NAVO niet ingrijpen. De kans dat Oekraïne dus op één of andere manier in de toekomst zou lid kunnen worden van de NAVO lijkt me sowieso al klein of onbestaande. (Ik weet zelfs niet of ik nog zou willen lid worden, eerder mijn eigen leger opbouwen, want als puntje bij paaltje komt...). En die pro-russische gebieden hebben sinds 2014 toch al maar weinig meer vandoen met Oekraïne. Dus wat denkt hij te bereiken?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

woutervh schreef:Laat me eerst even zeggen dat ik het jammer vind dat debatten hier steevast uitmonden in: 'Ik heb gelijk, dit is de waarheid, en jij bent fout en verkoopt zever'. Niemand weet precies wat waar speelt, dus heel veel is gissen (en bijgevolg missen).
Volmondig akkoord.
Ook persoonlijke aanvallen zijn hier volstrekt onnodig (en tegen de Forumregels).
Iedereen mag hier zijn mening geven, en aanvaard dat iemand anders de zaken anders ziet.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Als hij enkel de deelgebieden van de Russische separatisten wou, wat doet hij dan aan de voordeur van Kiev? Wees realistisch he.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

woutervh schreef:Waarom blijft Zelenski opruien/motiveren vraag ik me af?
Omdat het zijn land is (van de Oekraïeners), en niet dat van Poetin.
Ook het stuk waar die bandieten hun zogenaamde Volksrepublieken hebben opgericht die alleen door Rusland erkend worden, is van Oekraïne.
En Oekraïeners gaan zich blijven verzetten.
We zien ook dat in "veroverde" gebieden de Russische bezetters uitgedaagd worden.
Als ze die gaan beschieten, dan mogen ze zich aan guerillatactieken verwachten.
Poetin gaat nog veel bodybags toegestuurd krijgen.
Het zij hem gegund.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

SPR schreef:Als hij enkel de deelgebieden van de Russische separatisten wou, wat doet hij dan aan de voordeur van Kiev? Wees realistisch he.
Druk zetten, tonen dat het menens is? Dat hij durft?
Had hij gewoon Donbass binnengerold, was er voor Oekraïne één frontlinie, dus makkelijker voor Oekraïne ook om te counteren. Nu zijn de Russen overal.
Trouwens, waar er op Maidan protesten pro-Europa waren, waren er in Donbass protesten pro-Rusland en anti-Oekraïne. Alleen worden de mensen in Kiev beschouwd als vrijheidsstrijders, en deze in Donbass als bandieten... Nochtans is op beide plaatsen eigenlijk hetzelfde aan de hand. Blijkbaar is het niet zo eenvoudig om één Oekraïne van de Oekraïners te zien. We hebben het er hier ook al eerder over gehad. Als het in een menage niet meer botert, is het misschien beter te scheiden. Wel, zouden de pro-Europa en pro-Russische delen dan niet beter scheiden?
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

'ik denk' dat het westen al volop betrokken is.
Journalisten weten trouwens al meer maar zwijgen natuurlijk.
Als afschrikking werd eerst melding gemaakt van elk bord of bestek dat we gingen leveren.
Aangezien dat totaal niet hielp of zelfs nog olie op het vuur was heeft men ook na opmerkingen daarover besloten om niets meer naar buiten te brengen.
Maar het is nu blijkbaar een komen en gaan van legervoertuigen zonder kentekens richting Pools/Oekraiense grens.
En verder zie ik nu heel veel foto's dode Russen voorbij komen op Telegram.
En er worden nu ook veel meer helicopters en vloegtuigen neergeschoten.
En lekke banden? Jaa....het is hilarisch hoe vaak je dat ziet.
En verder vind ik ook dat we die dreigementen van Putin niet langer serieus moeten nemen maar gewoon zeggen zoals het erop staat. "Als je dat doet leggen we Moskou plat" Trump ook weer happy.

We kunnen niet naar die dictator z'n pijpen blijven dansen terwijl een volk word uitgemoord.
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

woutervh schreef:Als het in een menage niet meer botert, is het misschien beter te scheiden. Wel, zouden de pro-Europa en pro-Russische delen dan niet beter scheiden?
Dus dan moeten Walen en Vlamingen ook scheiden en in de Vlaamse rand waar veel Walen zitten moeten er dan ook toegevingen gedaan worden? Of visa versa, in Durby spreekt bijna iedereen Nederlands dus moeten we dat ook afscheiden?

Allez, ik weet niet. Ik heb de indruk dat die separatisten daar ook niet zomaar zitten he, ook in andere landen rond Rusland is er nog een relatief grote minderheid van Russische inwoners. Overal een stuk afscheuren dan?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

SPR schreef:Dus dan moeten Walen en Vlamingen ook scheiden en in de Vlaamse rand waar veel Walen zitten moeten er dan ook toegevingen gedaan worden? Of visa versa, in Durby spreekt bijna iedereen Nederlands dus moeten we dat ook afscheiden?
Mochten er nu echt ideologische verschillen geweest zijn waren we waarschijnlijk al lang gescheiden ja. Beetje zoals de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden indertijd.
SPR schreef:Allez, ik weet niet. Ik heb de indruk dat die separatisten daar ook niet zomaar zitten he, ook in andere landen rond Rusland is er nog een relatief grote minderheid van Russische inwoners. Overal een stuk afscheuren dan?
Als het echt niet botert, waarom niet...?
Ik ga de vraag anders stellen, moet een grens hard en vast zijn tot in het einde der tijden? Denk je dat de grenzen van België zoals deze nu (eigenlijk eerder toevallig) liggen, binnen 500 jaar nog dezelfde zullen of moeten zijn? Misschien wil Zeeuws Vlaanderen bij Vlaanderen komen? Of Frans Vlaanderen? Misschien wil de provincie Luxemburg bij het Groot Hertogdom, etc...
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Je kan dan ook stellen dat die minderheden gewoon terug verhuizen naar Rusland als ze dan toch land willen afscheuren en dat ergens bij aan hangen. Lijkt mij een pak simpeler.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Waarom? Als die minderheden de meerderheid zijn in hun lapje land? Waarom moeten ze dan hun thuis achterlaten? Het eenvoudigste is dan toch om het lapje los te knippen en de grens verleggen? Uiteindelijk is een grens iets 'virtueel'. De aarde is wat ze is
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

woutervh schreef:Trouwens, waar er op Maidan protesten pro-Europa waren, waren er in Donbass protesten pro-Rusland en anti-Oekraïne. Alleen worden de mensen in Kiev beschouwd als vrijheidsstrijders, en deze in Donbass als bandieten... Nochtans is op beide plaatsen eigenlijk hetzelfde aan de hand. Blijkbaar is het niet zo eenvoudig om één Oekraïne van de Oekraïners te zien. We hebben het er hier ook al eerder over gehad. Als het in een menage niet meer botert, is het misschien beter te scheiden. Wel, zouden de pro-Europa en pro-Russische delen dan niet beter scheiden?
Mocht het zo simpel zijn, was het al lang opgelost.
De waarheid is dat de meeste Oekraïeners niet bij Rusland willen, ook niet de Russisch sprekenden, Zelensky is zelf een Russischtalige.
Dat het bandieten zijn in de Donbas moge duidelijk zijn door het feit dat :

1) Die zogezegde volksrepublieken er gekomen zijn nadat Rusland troepen zonder insignes stuurde, ze zijn er dus niet gekomen door een spontane volksopstand, maar nadat Moskou daar troepen naartoe gestuurd heeft.
De lafaard was zelfs zo laf dat hij hen geen Russische insignes liet dragen, en wekenlang ontkende dat het zijn troepen waren
2) Die bandieten schoten vlucht MH17 neer, een puur burgerluchtvliegtuig.
3) Behalve Rusland, erkent geen kat die zogenaamde volksrepublieken.
Petrikske schreef:En verder vind ik ook dat we die dreigementen van Putin niet langer serieus moeten nemen maar gewoon zeggen zoals het erop staat. "Als je dat doet leggen we Moskou plat" Trump ook weer happy.

We kunnen niet naar die dictator z'n pijpen blijven dansen terwijl een volk word uitgemoord.
Dat vind ik ook, we zijn veel te zacht voor die dictator.
Niet dat we hem moeten aankondigen welk materiaal we leveren, maar het mag gerust zwaar materieel zijn.
Mochten ze nu iets hebben om die tankkolonne te beschieten.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

woutervh schreef: Trouwens, waar er op Maidan protesten pro-Europa waren, waren er in Donbass protesten pro-Rusland en anti-Oekraïne. Alleen worden de mensen in Kiev beschouwd als vrijheidsstrijders, en deze in Donbass als bandieten...
Omgekeerd, in de versie van Poetin zijn de mensen in Donbass vrijheidsstrijders en de rest van Oekraïne nazi's, die kernwapens bouwen, genocide plegen en op de totale vernietiging van hun buurland uit zijn.

Wie zou nu gelijk hebben? Zij die vreedzaam op hun deel van het land leefden of zij die uit het buitenland met geweld een invasie begonnen ??
woutervh schreef:Nochtans is op beide plaatsen eigenlijk hetzelfde aan de hand. Blijkbaar is het niet zo eenvoudig om één Oekraïne van de Oekraïners te zien. We hebben het er hier ook al eerder over gehad. Als het in een menage niet meer botert, is het misschien beter te scheiden. Wel, zouden de pro-Europa en pro-Russische delen dan niet beter scheiden?
Dàt is toch wat in de praktijk gebeurd is ? Alleen heeft één van de ex-partners (Rusland) het hier na zoveel jaar zo moeilijk mee dat ze de ex-partner (Oekraïne) met geweld terug in huis willen halen.

Om in de beeldspraak van de scheiding verder te gaan. Hoe zou het zijn als je ex-man/vrouw na 10 jaar of zo ineens je voordeur inbeukt en je met geweld terug in het huwelijksbootje wil halen? Dan bel je toch de politie (en daarna de psychiater) ??
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

woutervh schreef:Waarom? Als die minderheden de meerderheid zijn in hun lapje land? Waarom moeten ze dan hun thuis achterlaten? Het eenvoudigste is dan toch om het lapje los te knippen en de grens verleggen? Uiteindelijk is een grens iets 'virtueel'. De aarde is wat ze is
Dus in uw optiek, als Vlamingen voor 51% deel uit maken in Wallonië is het plots Vlaanderen als ze dat willen? Dan hadden ze dat land niet moeten binnenvallen, gewoon paar miljoen Russen laten verhuizen was voldoende. :) Of moeten we her en der Spaanse costa's ook uitroepen als België? :)

Allez, ze hebben nu ook uit die gedeeltes alle Russen verhuisd naar Rusland uit veiligheidsoverwegingen. Zo makkelijk is/gaat dat dus.

Probleem is dat er dan andere minderheden ontstaan die dan waarschijnlijk weer aansluiting zoeken tot een ander gedeelte en zo is het hek van de dam. Nu goed, ga hier verder niet eens meer over doorbomen, voor mij is zoiets onbegrijpelijk.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

woutervh schreef:Laat me eerst even zeggen dat ik het jammer vind dat debatten hier steevast uitmonden in: 'Ik heb gelijk, dit is de waarheid, en jij bent fout en verkoopt zever'. Niemand weet precies wat waar speelt, dus heel veel is gissen (en bijgevolg missen).
dit klinkt redelijk maar dan

Waarom blijft Zelenski opruien/motiveren vraag ik me af?
Je zult het ontkennen, je wil het niet gezegd hebben, je zult anderen beschuldigen dat ze je woorden in de mond leggen ...
Hoedanook, met de keuze van dit werkwoord leg je een te groot deel vd verantwoordelijkheid bij Oekraïne, de politieke en militaire leiding.
Hoe je het ook draait of keert maar dit is, volgens mij, een verwerpelijk standpunt.

ik wil er wel in meegaan
de Oekraïense regering kan vanaf de 1e dreiging onmiddleijkde wapens neerleggen en weerstand opgeven.

Op korte termijn bespaart dit mensenlevens en zijn er geen steden kapot

op middellange termijn? Oekraïne wordt een vazalstaat en valt per definitie onder een nietsontziende dictatuur. ZO'n beetje zoals elk buurland waar de russen binnenvallen

op lange termijn? Als we hieraan toegeven dan kan Rusland deze modus op nog een hoop andere landen toepassen. Dit is nefast als je naar de speeches van Poetin hebt geluisterd.

Nu kun je natuurlijk beweren en volhouden dat het voor Poetin hier 100% zeker stopt en hij niets meer wil annexeren/inlijven. Dat dachten de Oekraïeners in 2014 ook en dit idee gaat diametraal in tegen Poetins speeches
Laatst gewijzigd door 1207 op 07 mar 2022, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

boulder schreef: Natuurlijk heb ik dat niet gehoord, ik zit niet te wachten op toespraken van de nieuwe Hitler.
Weet je wel hoe dat overkomt? Tja, en dan maar zeggen dat er geen jota veranderd is sinds de regimewissel in 1991 :roll:
Je weigert zelfs gewoon te kijken en te luisteren naar wat voor je neus ligt. Als er ne zot de wereld in brand wil steken wil je zelfs niet horen wat die te zeggen heeft, maar heb je er wel een standpunt over klaar?
Putin is een oligarchische kapitalist en dat wil je gewoonweg niet toegeven. Dat heeft met het verleden van Rusland niks te maken. Dat is hetzelfde als zeggen dat Duitsland in 2022 onder een nazi regime gebukt gaat.
1207 schreef:Dit is nefast als je naar de speeches van Poetin hebt geluisterd.
Oef, toch iemand die wil horen wat die zot te zeggen heeft :wink:
1207 schreef:Hoedanook, met de keuze van dit werkwoord leg je een te groot deel vd verantwoordelijkheid bij Oekraïne, de politieke en militaire leiding.
Ik heb het anders ook wel moeilijk met bepaalde uitspraken van Zelenski. Die wil kost wat kost het westen betrekken in het conflict. Dat is begrijpelijk gezien wat er gebeurt met zijn land maar dat is niet de oplossing want je gaat daar heel de wereld mee in brand steken. Het behoort ook tot de tactiek van Putin. Die zit te wachten tot er buitenlandse bemoeienis komt om zijn oorlog te legitimeren.

Ik heb het hierboven al eens geschreven, maar de oplossing zit bij de Russische bevolking. Daar ligt Putin zijn zwakte en dat is ook de rede waarom de repressie in Rusland zo hard wordt versterkt. Putin probeert uit alle macht de Rus monddood en vooral onwetend te houden. Er zijn zelfs Russen die denken dat het Oekraïense leger haar eigen bevolking aanvalt. De Russische bevolking zal een standpunt moeten gaan innemen en hopelijk zal dat niet nationalistisch geïnspireerd zijn.
Alle andere scenario's zien er niet rooskleurig uit.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Ik heb het anders ook wel moeilijk met bepaalde uitspraken van Zelenski. Die wil kost wat kost het westen betrekken in het conflict. Dat is begrijpelijk gezien wat er gebeurt met zijn land maar dat is niet de oplossing want je gaat daar heel de wereld mee in brand steken. Het behoort ook tot de tactiek van Putin. Die zit te wachten tot er buitenlandse bemoeienis komt om zijn oorlog te legitimeren.
Wat moet zelenski doen?
uiteindelijk heb ik ook mijn bedenkingen met deze aanpak vd nato.
elk niet-lid laten we stikken? op korte termijn logisch maar verder?
elk land dat aanstalten maakt om lid te worden riskeert nu een aanval

Als poetin oorlog wil vind hij wel een stok. dan maakt het allemaal neit meer uit
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Niet als je de Russische bevolking mee krijgt om dit conflict te stoppen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

petrol242 schreef:Ik heb het anders ook wel moeilijk met bepaalde uitspraken van Zelenski. Die wil kost wat kost het westen betrekken in het conflict.
Die man is ook radeloos onder de overmacht en bombardementen op zijn burgers... je zou voor minder om hulp smeken.
petrol242 schreef:Dat is begrijpelijk gezien wat er gebeurt met zijn land maar dat is niet de oplossing want je gaat daar heel de wereld mee in brand steken. Het behoort ook tot de tactiek van Putin. Die zit te wachten tot er buitenlandse bemoeienis komt om zijn oorlog te legitimeren.
De oplossing... op zich is ze dat nochtans wel. Als je ziet dat iemand op straat slaag krijgt van een bullebak, ga je dan ook je hoofd omdraaien en niets doen omdat je anders misschien ook slaag krijgt ? Het enige rationele punt hier is het potentiele risico op een nucleaire oorlog dat je moet afwegen... maar dit negeren komt neer op dat je de grootste bullebak dan ook maar weer laat doen. De vraag is in hoeverre je bluf met bluf moet beantwoorden.
petrol242 schreef:Ik heb het hierboven al eens geschreven, maar de oplossing zit bij de Russische bevolking. Daar ligt Putin zijn zwakte en dat is ook de rede waarom de repressie in Rusland zo hard wordt versterkt. Putin probeert uit alle macht de Rus monddood en vooral onwetend te houden. Er zijn zelfs Russen die denken dat het Oekraïense leger haar eigen bevolking aanvalt.
De Russische bevolking krijgt zelf slaag van hun bullebak alleen beseffen ze het amper. Vanuit die hoek moet je dus weinig verwachten, als je al op iets moet hopen is het een paleiscoup, protest van de olicarchen of misschien uit de hoek van China (al betwijfel ik of één van de deze ook maar enige kans maken voor Oekraine een totale puinhoop is).
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

petrol242 schreef:Niet als je de Russische bevolking mee krijgt om dit conflict te stoppen.
De Russische bevolking beseft niet dat er rond Kiev wordt gevochten, laat staan dat ze wéten dat er ook burgers worden vermoord. Ze geloven nog steeds dat het lokale rebellen (Oekrainers die niet akkoord zijn met Zelensky) zijn die strijden tegen diens "nationalistische" leger.

Ze denken ook dat Rusland enkel bezig is met de Donbass regio.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220304_97402114

Zelfs kinderprogramma’s staan bol van propaganda: dit krijgen de Russen te zien en te lezen over de oorlog in Oekraïne
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen mening,maar er zijn dingen die m.i. toch wel heel belangrijk zijn,nl. de reden v/d val van de Berlijnse muur,dat was echt een drama voor Putin,in zijnen tijd.
Daarmee nu in het heden zijn de eisen van Putin meer dan de NAVO en de eventuele nutraliteit van Oekraine.
Putin is gewoon bang v/d evolutie en de vooruitgang,want zo is de muur gevallen.
Als men langs de Russische kant in de gaten krijgt,dat het in oekraine beter/confortabler leven is dan gaat er revolutie in Rusland uitbreken,want die gaan de levensstandaard van Oekraine willen.
Daar is Putin zeer bang van,en wil hij Oekraine terug volledig in de Russische invloedssfeer krijgen,en in Oekraine zijn ze daar natuurlijk niet mee akoord,want die weten ondertussen ook wel wat een goed/beter (Westers)leven is,en dat dit in Rusland niet te vinden is.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

phil48 schreef:
petrol242 schreef:Niet als je de Russische bevolking mee krijgt om dit conflict te stoppen.
De Russische bevolking beseft niet dat er rond Kiev wordt gevochten, laat staan dat ze wéten dat er ook burgers worden vermoord. Ze geloven nog steeds dat het lokale rebellen (Oekrainers die niet akkoord zijn met Zelensky) zijn die strijden tegen diens "nationalistische" leger.

Ze denken ook dat Rusland enkel bezig is met de Donbass regio.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220304_97402114

Zelfs kinderprogramma’s staan bol van propaganda: dit krijgen de Russen te zien en te lezen over de oorlog in Oekraïne
Je hebt een te strikte visie op wat de gemiddelde Rus weet. Die mensen zijn niet dommer dan wij en hebben ook vrienden en kennissen in het buitenland. De propaganda is er natuurlijk maar dat betekent niet dat iedereen erin tuint. Het beste bewijs is toch dat er vele duizenden betogen tegen de oorlog en zelfs arrestatie riskeren.

Wat wel klopt is dat veel mensen wegkijken of het niet willen weten omdat ze er toch niets tegen kunnen doen. Ik ken toevallig een aantal Russen persoonlijk vie professionele contacten, dat zijn mensen als jij en ik en die zijn best op de hoogte. Zij hebben echter een houding aangeleerd van leven zoals het kan in Rusland. Je maakt je dan beter niet druk over politiek en je houdt je gedeisd, dan is veel mogelijk en kan je ook goed leven als je werkt voor een internationale firma.

Als de bodybags toenemen zal er geen propaganda helpen voor het verdriet van ouders voor hun gedode kinderen voor een speciale operatie.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

phil48 schreef: De Russische bevolking beseft niet dat er rond Kiev wordt gevochten,
ik denk het wel maar publieke commentaren (ook online) kan 15j cel opleveren ginder. Dan leert ge zwijgen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dizzy schreef:Als de bodybags toenemen zal er geen propaganda helpen voor het verdriet van ouders voor hun gedode kinderen voor een speciale operatie.
Poetin hoeft de bodybags niet naar het thuisfront te zenden hé.
Ik lees - niet te verifiëren - berichten dat doden naar Wit-Rusland gestuurd worden en niet naar Rusland.
Poetin kan de gesneuvelden in een grote diepvries, of in een massagraf steken. Wie gaat er protesteren? Als je met een wit blad op straat komt, komt de Gestapo KGB/FSB u oppakken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

heist_175 schreef:
Dizzy schreef:Als de bodybags toenemen zal er geen propaganda helpen voor het verdriet van ouders voor hun gedode kinderen voor een speciale operatie.
Poetin hoeft de bodybags niet naar het thuisfront te zenden hé.
Ik lees - niet te verifiëren - berichten dat doden naar Wit-Rusland gestuurd worden en niet naar Rusland.
Poetin kan de gesneuvelden in een grote diepvries, of in een massagraf steken. Wie gaat er protesteren? Als je met een wit blad op straat komt, komt de Gestapo KGB/FSB u oppakken.
Las vandaag een artikel over Russische ouders die soms niet op de hoogte waren van waar hun zonen waren en dan na bellen te horen kregen dat hun zoon gedood was tijdens de speciale operatie. Zijn lijk werd achtergehouden om onduidelijke redenen. Je moet rekenen dat elk slachtoffer een familie en kennissen heeft, zo'n nieuws kan je dus moeilijk stilhouden. Veel mensen zullen nu dus hun kinderen proberen contacteren in paniek.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Dizzy schreef:Het beste bewijs is toch dat er vele duizenden betogen tegen de oorlog en zelfs arrestatie riskeren.
Op een bevolking van bijna 150 miljoen mensen? Denk dat er gisteren meer betogers waren in Brussel dan in het "grootste land ter wereld".
Dizzy schreef:Wat wel klopt is dat veel mensen wegkijken of het niet willen weten omdat ze er toch niets tegen kunnen doen. Ik ken toevallig een aantal Russen persoonlijk vie professionele contacten, dat zijn mensen als jij en ik en die zijn best op de hoogte. Zij hebben echter een houding aangeleerd van leven zoals het kan in Rusland. Je maakt je dan beter niet druk over politiek en je houdt je gedeisd, dan is veel mogelijk en kan je ook goed leven als je werkt voor een internationale firma.
Pech is dan dat vele internationale firma's wegtrekken uit Rusland, zelfs ketens als IKEA sluiten hun deuren. Al die mensen verliezen hun jobs straks, terwijl net nu de voedings- en andere prijzen met 20 procent stijgen...

Wegkijken = passief meewerken. Hoe is het zo ver kunnen komen dat Poetin de media volledig monddood maakt? Dat het recht op protesteren steeds meer aan banden werd gelegd, tot het niet meer bestaat nu. Dat komt net door dat "niet willen weten" en "wegkijken" van de doorsnee burger. Poetin hoeft echt niet bang te zijn dat mensen het voorbeeld van Oekraïne (dankzij verwestersing meer welvaart) gaan volgen, ze zijn er te passief voor. Anders had hij daar nooit 20 jaar aan de macht kunnen blijven.
Dizzy schreef:Als de bodybags toenemen zal er geen propaganda helpen voor het verdriet van ouders voor hun gedode kinderen voor een speciale operatie.
Dat verdriet wordt getemperd door zijn nieuwe wet op de vergoeding voor gestorven soldaten. 5 miljoen roebel als de zoon/dochter voor het vaderland stierf, 3 miljoen als die gewond naar huis moet.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

het cynisme is toch grenzeloos.
de corridors voor burgers gaan naar rusland en wit-rusland
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ja, hier kan je dan ook betogen als hobby, ginder is het andere koek. Voor elk van die duizenden zijn er ook veel familieleden en vrienden die op de hoogte zijn.

Het zal inderdaad een probleem worden voor de velen die hun job verliezen en dat zal druk zetten op Putin want het aantal mensen dat ontevreden is zal toenemen. Het zijn net die mensen die vaak wel een goede lijn hebben met de rest en dus het beste op de hoogte zijn.

Dat is een voorbeeld van de kikker koken in zijn eigen vet, dat gaat heel langzaam, beetje bij beetje en telkens nemen de mogelijkheden tot protest af. Dat is trouwens hier ook zo als je bijvoorbeeld kijkt naar de evolutie van camerabewaking. Eerst is het voor terrorisme maar na een tijd gebruiken ze het voor al wat kan. En NEEN, dit is geen 1 op 1 vergelijking!!!

Je vergeet ook dat Putin ook veel goeie dingen gedaan heeft voor de Russen en velen erop vooruit gegaan zijn. DAT is de reden waarom hij wel degelijk populair is. De politiestaat in Rusland is ook op een ander niveau dan hier en protesten worden snel en hard aangepakt en anders gieten ze wel iets in uw thee. Waren de voorouders van ons zo gedwee dat ze eeuwenlang onderdrukking toestonden? Soms is het gewoon (on)macht.

Verdriet om een dood kind kan je niet temperen, wie heeft u dat wijsgemaakt?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

1207 schreef:het cynisme is toch grenzeloos.
de corridors voor burgers gaan naar rusland en wit-rusland
Ze noemen dat een bevrijding.

Ukrainian nationalists shot dead four civilians in Mariupol, they covered themselves with people as a human shield. This was announced on March 7 during a briefing by the official representative of the Russian Ministry of Defense, Major General Igor Konashenkov.

According to him, on the eve of the unit of the People's Militia of the Donetsk People's Republic, in Mariupol, they clashed with armed Ukrainian nationalists who drove more than 150 civilians ahead of them.

“Having discovered the fighters of the People’s Militia, the Ukrainian nationalists opened fire on them from behind the backs of civilians. As a result of the firing by the Ukrainian Nazis, four civilians were killed and five wounded, ”said a representative of the Russian Defense Ministry.

Also, the fighters of the NM DPR liberated civilians were taken out of Mariupol through the Vinogradnoye district. Everyone has been helped.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

@phil48, wat zijn uw bronnen? Puur uit nieuwsgierigheid.
RT wordt nu jammergenoeg geblokkeerd, dus ik ben mijn andere kijk op de gebeurtenissen kwijt.
Wat jij hier neerschrijft lijkt meer op een verhaaltje dat gefabriceerd wordt om aan te tonen hoe erg de propaganda aan de andere kant wel niet is.
En als dat echt uit een Russische staatsbron komt, wil ik wel eens weten welke, want da's echt een kleuterverhaaltje :|
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

De website van Izvestia.ru

Wel google translate bovenaan aanvinken, anders krijg je het in het Russisch en is het onleesbaar.

https://iz.ru/1301958/ukrainskie-natcio ... -mariupole
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

woutervh schrijft ...De kans dat Oekraïne dus op één of andere manier in de toekomst zou lid kunnen worden van de NAVO lijkt me sowieso al klein of onbestaande...

Juist, want Nato/EU blijven stoicijns doof voor de maandenlange klaagzang van Poetin. Erger, zij doen er nog een schep bovenop met hun wapenleveringen e.d. De "Wolfowitz doctrine" werkt nog steeds op volle kracht, zij het dat Nato misschien al heeft aanvaard dat de Russen nieuw gebied veroveren!? Het blijven maar lijntjes op een kaart, kijk maar naar de ellenlange rechte lijnen dewelke Fransen en Engelsen ooit hebben getrokken wereldwijd...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

petrol242 schreef:
boulder schreef: Natuurlijk heb ik dat niet gehoord, ik zit niet te wachten op toespraken van de nieuwe Hitler.
Weet je wel hoe dat overkomt? Tja, en dan maar zeggen dat er geen jota veranderd is sinds de regimewissel in 1991
Komt het slecht over dat ik niet naar Adolf Poetin zijn speeches luister?
Als dat stuk uitschot iets interessants te vertellen heeft, zullen ze dat fragment wel in het nieuws tonen.
Zijn spreekrecht heeft hij al jaren verspeeld, toen hij burgervliegtuig MH17 liet neerhalen, toen hij geheimagenten naar Groot-Brittannië stuurde om daar mensen te vergiftigen, toen hij zijn tegenstrevers bij verkiezingen liet vermoorden / opsluiten, toen hij delen van de Oekraïne op laffe manier annexeerde, ...
petrol242 schreef:Putin is een oligarchische kapitalist en dat wil je gewoonweg niet toegeven.
Jij bent door je partijlijn zo geïndoctrineerd dat je alles in termen van "kapitalisten" ziet.
Poetin komt van de KGB, dat is niet direct een kapitalistisch bolwerk.
En het "stoute Westen" heeft al verscheidene bezittingen van die oligarchen aangeslagen...
petrol242 schreef:Dat heeft met het verleden van Rusland niks te maken. Dat is hetzelfde als zeggen dat Duitsland in 2022 onder een nazi regime gebukt gaat.
Dat laatste is natuurlijk pure onzin, want Duitsland valt geen buurlanden binnen, laat staan dat ze opponenten vergiftigen of kinderen opsluiten omdat ze bloempjes bij een ambassade leggen.
En het verleden zorgt er precies wel voor dat landen als Cuba, Venezuela, Noord-Korea, etc. nog altijd de Russische propaganda overnemen.
petrol242 schreef:Dat is begrijpelijk gezien wat er gebeurt met zijn land maar dat is niet de oplossing want je gaat daar heel de wereld mee in brand steken. Het behoort ook tot de tactiek van Putin. Die zit te wachten tot er buitenlandse bemoeienis komt om zijn oorlog te legitimeren.
Dat is hopeloos naïef, alsof Poetin echt legitimatie nodig heeft.
Als het Westen niets doet, dan voert hij gewoon zijn retoriek naar de eigen bevolking op.
"Het Westen dreigt met kernwapens", "NAVO valt aan", whatever.
En wat die kernwapens betreft en het feit dat het een zot is, dat was vorige week ook zo, en vorige maand ook.
Als die gek op de rode knop wil drukken, kan die dat, of het Westen nu braaf pootjes geeft of niet.
Dan kunnen we maar beter onze tanden laten zien.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

1207 schreef:
phil48 schreef: De Russische bevolking beseft niet dat er rond Kiev wordt gevochten,
ik denk het wel maar publieke commentaren (ook online) kan 15j cel opleveren ginder. Dan leert ge zwijgen.
Er zijn alvast genoeg mensen die echt niet (willen?) beseffen wat er gaande is:
Afbeelding
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

petrol242 schreef: Ik heb het anders ook wel moeilijk met bepaalde uitspraken van Zelenski. Die wil kost wat kost het westen betrekken in het conflict. Dat is begrijpelijk gezien wat er gebeurt met zijn land maar dat is niet de oplossing want je gaat daar heel de wereld mee in brand steken. Het behoort ook tot de tactiek van Putin. Die zit te wachten tot er buitenlandse bemoeienis komt om zijn oorlog te legitimeren.
Het Westen heeft ook altijd gelonkt naar Oekraine. Hen misschien wel niet actief uitgenodigd om lid te worden van NAVO of EU, maar toch zeker al vergaande akkoorden mee gesloten (in het geval van EU). En nu staan dezelfden aan de zijlijn, en laten de Oekrainers de kastanjes (levens) uit het vuur halen.
Dus normaal dat Zelensky, maar ook de gewone Oekrainers, naar het Westen kijken voor hulp. Reeds 2x hebben zij vreedzaam hun land richting Westen gestuurd ipv richting Rusland. En nu krijgen zij dit over hunzelf en heffen wij onze armen op. :roll:

Al bij al heeft VS, NAVO en EU in het verleden Putin véél te lang zijn gang laten gaan. Ik zag gisteren op Al Jazeera nog een oplijsting van (wan)daden sinds hij aan de macht gekomen is, en welke sancties genomen zijn. Echt wel confronterend hoe weinig er gedaan is tegen hem. En tegelijkertijd ook nog meer afhankelijk geworden van zijn gasleveringen (de EU).

Wat mij vooral stoort bij het commentaar van sommigen op andere media dan userbase, is dat er nu mensen de schuld bij Oekraine zelf beginnen te leggen. Vergelijkbaar met victim blaming bij vrouwen. Elk klein feitje word nu als "provocatie" of "aanleiding" beschouwd. Terwijl niets zulks een aanval kan rechtvaardigen.
Is Oekraine een perfect land? Totaal niet. Maar was wel op de goede weg om een democratisch land te worden vergelijkbaar met vele europese landen. Enige dat dit nog tegenhield was de Donbas kwestie (en was dus in het voordeel van Putin)

Maar uiteindelijk blijft dit het enige feit dat van belang is: Putin die een land agressief binnengevallen is, delen ervan wil afscheiden / het ganse land wil bezetten, terwijl Rusland de grenzen van Ukraine zelf erkend heeft in het verleden.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”