Artificial intelligence op Userbase.be

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase.be crew kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase.be wordt hier gepost.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

heist_175 schreef: 1 week geleden Code schrijven is meestal maar een klein deeltje van de taak van een dev?
Prima om daar een hallucinerende-tool naast te zetten, helpt voor inspiratie en misschien snelheid. Maar ik zie een developper nog niet meteen vervangen worden.
Idem met vertalers: het kost soms meer tijd om de contextuele woorden correct te krijgen in een door AI gegenereerde vertaling, dan om de vertaling van bij het begin door een vertaler te laten doen.
Ik zeg ook niet iedere developer en ook niet dat het voor alles (al) even geschikt is.
Maar je kan binnen welbepaalde domeinen hetzelfde werk wel vlugger en met een kleiner (duur) personeelsbestand doen.

Mee eens dat niet "iedereen" de voordelen ziet of er al niet volop mee bezig is.
Maar ik zie dan weer dat zulke bedrijven zich op termijn uit de markt gaan prijzen.

"Hallucinaties" zou ik dan ook eerder zoeken bij diegenen die onomkeerbare veranderingen niet aankunnen of trachten te blijven ontlopen.
devilkin schreef: 1 week geleden Ik steek meer tijd in het nakijken en fouten opsporen dan als ik het zelf uitzoek... Dus ook al zijn er hier mensen die duidelijk overtuigd zijn, mijn eigen ervaringen hebben me vooral aangetoond dat er nog veel werk aan is.
Niets mis met tegengestelde ervaringen en het werk is nooit af.
Het voordeel is aan diegenen die er vanaf het begin in volle overtuiging mee bezig zijn en nadien, uit noodzaak, niet achter de feiten moeten aanhollen.

In het bedrijf waar ik nauw bij betrokken ben is men ervan overtuigd, wordt het al projectmatig benaderd en loopt men steeds verder op de concurrentie uit. Producten voor de eindklant kunnen immers sneller en goedkoper aangeboden worden.

Soit, maar dat is off topic.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

Tim Mielants geeft een mening die tot nadenken stemt...

https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/de-afspra ... d20250520/
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

Tim heeft het over een afvlakking van series en films en over algoritmes? Wat heeft dat met A.I. in dit topic te maken?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

Waar ik werk wordt er ook geëxperimenteerd met AI, het is namelijk een hype dus iedereen moet mee (iemand nog wat distributed ledger gezien recent).
Maar verder dan een veel betere OCR heb ik het nut nog niet gezien.
Tenzij je de lat zowat op de grond legt met oa chatbots.

https://edition.cnn.com/2024/06/17/tech ... index.html
Hallucinerende order-aannemers... niet zo handig :).
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 38 keer
Provider
Te Koop forum

Mijn ervaring met vertalen is helemaal anders dan die van jou Heist. Het gaat 5 keer sneller om een goede vertaling te hebben dan als ik het zelf uittyp. Alleen al de winst van niet alles zelf uit te moeten typen is enorm. Maar zelfs tov dicteren, wat ik pol een ganse tijd heb gebruikt, win je veel tijd.
heist_175
Moderator
Moderator

Ik vergelijk niet "met mijn ervaring", ik ben namelijk geen vertaler.
Ik vergelijk echt vertaalwerk (als in job-omschrijving = vertaler) met AI-output. En dat is vaak niet echt denderend.

Als ik zelf vertalingen nodig heb, helpt het wel als je zelf een mondje van de benodigde taal spreekt, kwestie van woordkeuzes toch wat "bij te sturen".
Dat is wél eigen ervaring, maar enkel anekdotisch.

Leestips:
Als het over kwalitatieve output gaat, is AI er nog niet: https://www.economist.com/science-and-t ... ed-problem
Als het over "goed genoeg" gaat, kan je al ver raken: https://www.economist.com/culture/2023/ ... -languages
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 38 keer
Provider
Te Koop forum

Ik ben zelf een 10-tal jaar vertaler geweest in bijberoep. Misschien was ik zelf niet de beste vertaler want ik had er niet echt voor gestudeerd, maar AI zit volgens mij voor FR -> NL en NL -> FR al beter dan "goed genoeg". Natuurlijk moet je het nog eens nalezen. Maar 60-70 % van het werk wordt gedaan in luttele minuten. En een artikel uit 2023 en 2024 is in AI-termen al serieus voorbijgestreefd.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/05/22 ... e-browser/

Hoeft verder geen uitleg bij, hoop ik... :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
heist_175
Moderator
Moderator

Meer mensen die op spoed belanden omdat ze lijm op hun pizza doen?
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”