@ivob & @honda4life & @spr
inderdaad het gaat over de reacties van de administrator op een ander forum
op basis van de reacties op dit forum en zijn visie/mening van in het begin weet spr dat een vriendin best niet ingaat op de dusdanige offerte
laat ons dit verhaal/onderwerp a.u.b. sluiten
Goede offerte ZP/batterij?
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Heb een nieuwe offerte gekregen.
Deze keer een wat ruimere installatie gezien het feit dat de EV er zal komen.
-18 x Trina Vertex S mono 410 Wp panelen
-Omvormer Huawei Sun2000 5KTL met optimizers
-Huawei Luna2000 10 kWh batterij
We zitten met plat dak ZW-orienteering. Door extra verdiep van buren mogelijk in bepaalde periode (winter) mogelijk schaduw op 1 rij panelen (6 stuks per rij).
Als ik het goed begrijp zijn de optimizers enkel nodig op de panelen die in de schaduw zouden kunnen vallen.
Iemand ervaring met deze merken/panelen?
Deze keer een wat ruimere installatie gezien het feit dat de EV er zal komen.
-18 x Trina Vertex S mono 410 Wp panelen
-Omvormer Huawei Sun2000 5KTL met optimizers
-Huawei Luna2000 10 kWh batterij
We zitten met plat dak ZW-orienteering. Door extra verdiep van buren mogelijk in bepaalde periode (winter) mogelijk schaduw op 1 rij panelen (6 stuks per rij).
Als ik het goed begrijp zijn de optimizers enkel nodig op de panelen die in de schaduw zouden kunnen vallen.
Iemand ervaring met deze merken/panelen?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Dizzy
- Elite Poster
Zeer interessante video en zeker minstens even amusant door het sappige Engels 
Ik vind wel zeer verschillende prijzen van die panelen, is er ergens een betrouwbare bron die enige vergelijking kan bieden?

De voorgestelde panelen beschikken dus al over technologie om de schaduwinvloed te beperken en de genoemde bypass diodes.De nieuwe “Vertex S” technologie zorgt niet alleen voor meer vermogen maar ook voor een verbeterde prestatie bij schaduwinval. Door dat het paneel in twee helften opgesplitst is werken de onderen bovenzijde geheel los van elkaar. Dit in combinatie met bypass diodes zorgt ervoor dat schaduw veel minder impact heeft op de installatie.
Ik vind wel zeer verschillende prijzen van die panelen, is er ergens een betrouwbare bron die enige vergelijking kan bieden?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Ik kan ook enkel deze video aanbevelen.
Is al de tweede test die gelijkaardige resultaten bekomt.
Verder goede panelen en omvormer.
Is al de tweede test die gelijkaardige resultaten bekomt.
Verder goede panelen en omvormer.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Enkel bij "wazige" schaduw. Een "harde" schaduw van een schouw, wordt opgevangen door een bypassdiode.Dizzy schreef: 30 okt 2022, 14:17 Als ik het goed begrijp zijn de optimizers enkel nodig op de panelen die in de schaduw zouden kunnen vallen.
De "vage" schaduw van bv een boom die wat verder staat (en dus geen keiharde schaduw geeft), wordt niet opgevangen door de bypass-diode en kan zo wél de output serieus negatief beïnvloeden.
Kortom: er zijn maar weinig scenario's waar optimizers nut hebben.
- Dizzy
- Elite Poster
Bij mij gaat het om een harde schaduw nl de muur van de bovenbouw van de buren. Er zijn geen bomen die schaduw kunnen werpen.
Ik zou eens op het dak moeten kruipen op de dag dat de zon het laagste staat zodat ik kan zien tot waar de schaduw maximum komt. Er is kans dat de panelen niet eens zo ver komen.
Ik zou eens op het dak moeten kruipen op de dag dat de zon het laagste staat zodat ik kan zien tot waar de schaduw maximum komt. Er is kans dat de panelen niet eens zo ver komen.
- Dizzy
- Elite Poster
Kreeg een offerte binnen met enkel één prijs voor de hele installatie, dus zonder uitsplitsing van kostprijs van panelen, batterij, werkuren, materiaal,... is dit wettelijk toegestaan?
Ook hier beweert men dat de optimizers over de hele installatie moeten geplaatst worden.
Ik krijg steeds meer de indruk dat zonnepaneleninstallateurs zich in de far west wanen.
Ook hier beweert men dat de optimizers over de hele installatie moeten geplaatst worden.
Ik krijg steeds meer de indruk dat zonnepaneleninstallateurs zich in de far west wanen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Offerte ontvangen voor 13 panelen 415 wp, 5 kw omvormer en batterij van 8kw
Alles in, plaatsing, keuring, nieuwe zekeringkast, …
Voor 12000 lijkt me correcte prijs?
Alles in, plaatsing, keuring, nieuwe zekeringkast, …
Voor 12000 lijkt me correcte prijs?
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 19 keer
Voor de aanvraag van de premies voor de panelen en batterij(als je nog op tijd bent) moet in ieder geval op de factuur de prijs van beide apart vermeld worden.Dizzy schreef: 15 nov 2022, 16:58 Kreeg een offerte binnen met enkel één prijs voor de hele installatie, dus zonder uitsplitsing van kostprijs van panelen, batterij, werkuren, materiaal,... is dit wettelijk toegestaan?
Voor de offerte die je nu gekregen hebt maakt dit het alleen lastig om de prijzen te vergelijken. Geen idee of het wettelijk OK is.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 18 keer
Kleine kaping van dit topic, maar soite.
Wanneer ze je zonnepanelen hebben geïnstalleerd, moet je de installatie nog aangeven bij Fluvius die daarna nog de installatie van de digitale meter moet voorzien. Je hebt dus een klein interval tussen het voltooien van de installatie en de plaatsing van een digitale meter. Heb je tijdelijk in dat interval dan nog "genot" van de zgn. terugdraaiende teller?
Wanneer ze je zonnepanelen hebben geïnstalleerd, moet je de installatie nog aangeven bij Fluvius die daarna nog de installatie van de digitale meter moet voorzien. Je hebt dus een klein interval tussen het voltooien van de installatie en de plaatsing van een digitale meter. Heb je tijdelijk in dat interval dan nog "genot" van de zgn. terugdraaiende teller?
Fastfiber 2500/2500.
Ubiquiti Unifi.
Youfone 50Gb + 5G
Samsung Galaxy S23 Ultra
Ubiquiti Unifi.
Youfone 50Gb + 5G
Samsung Galaxy S23 Ultra
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 193 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Ja en neen, hangt af van welke periode in 't jaar en van de tijdsduur dat je nog op je digitale meter moet wachten.
In de winter bijna geen terugdraaiende teller > maakt dan niks uit.
In de zomer wel een terugdraaiende teller > een groot aantal injectie kWh zal je kwijt zijn als de meter wordt geplaatst nog voor de volgende donkere dagen.
Het is kwestie van je injectie nog tijdig te kunnen recupereren.
In de winter bijna geen terugdraaiende teller > maakt dan niks uit.
In de zomer wel een terugdraaiende teller > een groot aantal injectie kWh zal je kwijt zijn als de meter wordt geplaatst nog voor de volgende donkere dagen.
Het is kwestie van je injectie nog tijdig te kunnen recupereren.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04