Hoe heb je die lijn op single vlan gezet.leeyuentuen schreef: 14 jul 2023, 14:14 Ik heb net vandaag ook effe op single Vlan (Mobile vikings)
ik heb nu op opnsense ingesteld dat ik via DHCP een ip krijgt ipv PPPoE
Proximus: nieuwe configuratie "1vlan"
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 244 keer
Laatst gewijzigd door Tomsworld 15 jul 2023, 12:33, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Member
- Bedankt: 10 keer
nieuwe fiber aansluiting van MV met een internet box,
ofwel heeft de technieker op iets gedrukt.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
- Recent bedankt: 17 keer
Op de website van EDPNet staat héél duidelijk dat de Internet box niet werkt op een EDPnet lijn:Belgissschenaap schreef: 10 mei 2023, 06:23 Nog een vraag, stel dat je eerst proximus neemt voor een nieuwe aansluiting. En ze geven je een internet box met single VLAN.
Daarna stap je over op een nieuwe provider, waarbij je een fritzbox koopt.
Behoud je dan single VLAN voor altijd? Of zal je bij de switch weer op pppoe zitten?
Heb op edpnet de single VLAN configuratie voor op vdsl nog niet gevonden.
Ik ga er dus van uit dat "single VLAN" geen optie is voor de OLO's, maar nog altijd een PPPoE sessie vereist isWat met de Proximus Internet Box?
Internet Box, of Home Gateway 4, is toegelaten op het VDSL-netwerk, maar is gereserveerd exclusief voor gebruik op het Proximus-netwerk. Het toestel kan niet gebruikt worden op edpnet-verbindingen.
- EDPNnet beschouw ik als een "OLO" gezien Proximus EDPnet nog altijd moet behandelen als een aparte firma, tot de overname definitief is.
- Scarlet is geen OLO, maar een "afdeling" binnen Proximus, en dus volledig geintegreerd. Hier tellen de "OLO regels" niet.
- Mobile Vikings handelt meer als een reseller van het Proximus product denk ik?
In principe moet je nu een hogere snelheid krijgen (zonder PPPoE overhead) ??leeyuentuen schreef: 14 jul 2023, 14:14 Ik heb net vandaag ook effe op single Vlan (Mobile vikings)
ik heb nu op opnsense ingesteld dat ik via DHCP een ip krijgt ipv PPPoE
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Member
- Bedankt: 10 keer
Goeie vraag, ik dacht in begin ook, maar niet echt opgelet.philippe_d schreef: 20 jul 2023, 13:59 In principe moet je nu een hogere snelheid krijgen (zonder PPPoE overhead) ??
Het maximaal dat ik uitgehaald heb via PPPoE:

en bij dhcp

maarja het blijf hier een tijdelijke test snelheid, er hangen natuurlijk ook andere factoren aan.
dus of er echt "verschil" mag noemen laten we hier in het midden.
Even snel een account aangemaakt want ik zit hier ook met te vechten.
Momenteel ook Fiber een dikke maand met configuratie ONT -> internet box -> bridged lan -> openwrt.
Werkt goed, behalve dat de poorten van m’n openwrt toestel (Mikrotik) maar 1 interne poort heeft, de rest softwarematig. Hierdoor haal ik dus nooit de gewenste gigabit maar ~500 mbit.
Vandaar, nieuwe opnsense box gekocht met “echte” gigabit poorten en die probeer ik nu aan te sluiten op een van de vrije poorten op de ONT met vlan 20 tagging. Jammer genoeg krijg ik hier een 0.0.0.0 adres. Weet iemand of je meer dan 1 toestel kan aansluiten op de ONT van Proximus en dus meerdere WAN IP’s kan krijgen?
Anders zal het een experimenten zijn in “productie” …
Momenteel ook Fiber een dikke maand met configuratie ONT -> internet box -> bridged lan -> openwrt.
Werkt goed, behalve dat de poorten van m’n openwrt toestel (Mikrotik) maar 1 interne poort heeft, de rest softwarematig. Hierdoor haal ik dus nooit de gewenste gigabit maar ~500 mbit.
Vandaar, nieuwe opnsense box gekocht met “echte” gigabit poorten en die probeer ik nu aan te sluiten op een van de vrije poorten op de ONT met vlan 20 tagging. Jammer genoeg krijg ik hier een 0.0.0.0 adres. Weet iemand of je meer dan 1 toestel kan aansluiten op de ONT van Proximus en dus meerdere WAN IP’s kan krijgen?
Anders zal het een experimenten zijn in “productie” …
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 15 keer
Op een ONT met meerdere poorten (de nieuwe hebben er maar 1 meer dacht ik) is normaal slechts 1 poort actief.
Dit moet trouwens ook dezelfde poort zijn en niet een willekeurige andere poort!
Dit moet trouwens ook dezelfde poort zijn en niet een willekeurige andere poort!
-
- Moderator
Dat zou je kunnen testen als je meerdere toestellen via een switch aansluit op de actieve ethernet poort van de ONT.subutux schreef: 08 aug 2023, 14:26 Weet iemand of je meer dan 1 toestel kan aansluiten op de ONT van Proximus en dus meerdere WAN IP’s kan krijg?
-
- Elite Poster
Ik moet nog verder testen hoe en wat.
Maar ik merkte het volgende op:
- bridge mode op mobile vikings - single vlan bbox4 / internet box
Public ip op usg.
Toen ik mijn wifi terug aanzetten kon ik ook nog surfen met 192.168.129.x/23
Dus heeft de box ook nog een sessie ( moet checken of het een cgnat - extra public ip ... is ).
Maar ik merkte het volgende op:
- bridge mode op mobile vikings - single vlan bbox4 / internet box
Public ip op usg.
Toen ik mijn wifi terug aanzetten kon ik ook nog surfen met 192.168.129.x/23
Dus heeft de box ook nog een sessie ( moet checken of het een cgnat - extra public ip ... is ).
-
- Moderator
Wat had je anders verwacht? Een internetbox met een geactiveerde bridge mode geeft het volgend resultaat:
- toestel aangesloten op LAN1/bridge krijgt een extern IPv4 indien het MAC adres overeenstemt met de bridge instelling.
- andere toestellen LAN1/bridge krijgen géén IP (0.0.0.0).
- alle toestellen aangesloten de overige LAN poorten (2-3-4) en WiFi krijgen een lokaal adres 192.168.128.x/23 (192.168.129.[0-254], en kunnen dus op internet.
- Fallschirmjaeger
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
- Bedankt: 131 keer
Ter info, de andere poorten op een ONT zijn voor extra abonnementen indien nodig en gaan dus niet werken zonder actief abonnement.philippe_d schreef: 08 aug 2023, 20:17Dat zou je kunnen testen als je meerdere toestellen via een switch aansluit op de actieve ethernet poort van de ONT.subutux schreef: 08 aug 2023, 14:26 Weet iemand of je meer dan 1 toestel kan aansluiten op de ONT van Proximus en dus meerdere WAN IP’s kan krijg?
-
- Elite Poster
In de huidige schaarste van ip adressen verbaasd me dat.philippe_d schreef: 09 aug 2023, 13:26 Wat had je anders verwacht? Een internetbox met een geactiveerde bridge mode geeft het volgend resultaat:De bridge functie (die je kan activeren voor één MAC adres) wijzigt niets aan de werking van de internet box.
- toestel aangesloten op LAN1/bridge krijgt een extern IPv4 indien het MAC adres overeenstemt met de bridge instelling.
- andere toestellen LAN1/bridge krijgen géén IP (0.0.0.0).
- alle toestellen aangesloten de overige LAN poorten (2-3-4) en WiFi krijgen een lokaal adres 192.168.128.x/23 (192.168.129.[0-254], en kunnen dus op internet.
Als je kijkt naar Orange -> bridge modem dan heb je geen internet meer op de modem, ze hebben wel een private ip voor het management.
Proximus zou iets soortgelijks kunnen doen - of ze achter een cgnat zetten. Waarschijnlijk hebben ze nog ip adressen voldoende.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 52 keer
Toevallig iemand die weet of je manueel kan overgezet worden naar 1vlan config?
Ik zit op fiber en gebruik nooit mijn bbox maar een eigen router. De 1 vlan config zou een stuk properder en mogelijks performanter zijn.
Maar nogal dom om daarvoor een internet box te vragen/kopen.
Ik zit op fiber en gebruik nooit mijn bbox maar een eigen router. De 1 vlan config zou een stuk properder en mogelijks performanter zijn.
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 137 keer
Welke regio zit je? Kan eens langs komen met mijn internetbox en zien wat dat geeft ;pdupondje schreef: 03 okt 2023, 13:32 Toevallig iemand die weet of je manueel kan overgezet worden naar 1vlan config?
(Gaat sowieso niet werken vrees ik, te dromerig vandaag)
-
- Moderator
Ik vind dat niet dom. Je krijgt die toch gratis (in "bruikleen").
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 52 keer
Laat het mij anders formuleren.philippe_d schreef: 04 okt 2023, 14:58 Ik vind dat niet dom. Je krijgt die toch gratis (in "bruikleen").
Ik vind het nogal nutteloos om een nieuwe modem aan te vragen, oude inpakken, opsturen, nieuwe laten opsturen etc.
Gewoon om die 5 min aan mijn lijn te hangen om op 1vlan setup te komen en dan laten rotten in een doos ergens.
Ik zit bij MV trouwens, geen idee of ze daar ook eenvoudig wisselen naar Internet Box