Proximus: nieuwe configuratie "1vlan"

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
markDS
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

yup, bleef alle 24u disconnecten, kreeg ook IP in andere range dan de WAN van de bbox4.
WAN MAC adres van de BBOX gespoofd op de WAN van de router en klaar. Ondertussen geupgrade naar 1000/350 mbps profiel, werkt als een bom, geen enkele onderbreking meer... Dus ter samenvatting:
Bbox 4 vragen bij Belgacom, die stelt lijn blijkbaar automatisch in op single VLAN profiel, weet niet of je dat manueel zomaar gedaan krijgt bij hun techs...
daarna:
DHCP
VLAN 20
MAC adres van de WAN van de BBOX op de WAN van je eigen router zetten
WAN van je router op de GE1 van de fiber modem inpluggen
fiber modem rebooten

KLAAR! enjoy :-)
alloja
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 51 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

De omschakeling naar een enkel VLAN gebeurt automatisch wanneer de Internet Box voor de eerste keer wordt aangesloten (HGW4 en niet bbox4). Op mijn FRITZ!Box 4060 daarentegen hoefde ik het MAC-adres niet te vervangen: rechtstreeks aangesloten op de glasvezelterminal op de GE1-poort, VLAN 20 in DHCP op het WAN en het is goed!
UCG-Fiber • Proximus Flex+ Ultra Fiber • Voo Giga Max
Vu+ Duo 4K SE (DVB-C + DVB-T2) • V7c • Box évasion • Apple TV 4K (Pickx Mix FR)
YordiDR
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

dupondje schreef:@markDS: nog issues gehad?

Ik zou eventueel willen vragen aan Proximus/MV om mij op een single VLAN lijn te zetten.
De voornaamste reden: Mijn router trekt geen gbit over PPPoE. Dus als ik geen PPPoE meer zou moeten doen, is dat perfect!
De BBOX3V+ die ik staan heb moet ik sowieso niet gebruiken, aangezien die nutteloos is in een fiber setup.
Ik stel me ook de vraag of je deze hele topic kan doortrekken naar mobile vikings? Zij gebruiken ook de bboxen en ik zou liever pppoe vermijden op glasvezel indien mogelijk voor de overhead.
Brechtdeprez
Starter
Starter

Dus als ik het goed begrijp kan je met fiber de internet box omzeilen en de WAN interface van de eigen router via DHCP in VLAN 20 instellen zodat die een publiek IP krijgt?
Wat met de TV box? Die kan dan niet meer rechtstreeks op de bbox?
Waar verschilt deze setup met eigen router artikel hieronder?
https://www.google.be/url?sa=t&source=w ... sPtWijtaow
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 17 keer
Provider

Brechtdeprez schreef: 03 dec 2022, 07:43 Waar verschilt deze setup met eigen router artikel hieronder?
https://www.google.be/url?sa=t&source=w ... sPtWijtaow
Het eigen router artikel in jouw link gaat ervan uit dat je een eigen router aansluit achter de B-box3 of de internet box.
Dat is een heel andere setup dan de internet box omzeilen ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
alloja
Pro Member
Pro Member
Provider

V7 zal werken… maar zonder de SD-kanalen. 🙂
Martijn_F
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

alloja schreef: 04 dec 2022, 04:23 V7 zal werken… maar zonder de SD-kanalen. 🙂
Welke kanalen bedoel je dan juist?
Ik ben zelf juist overgestapt op fiber en was me dus aan het afvragen of ik internetbox in bridge zet of direct op de fiberterminal connecteer.
In het laatste geval zou ik dan willen weten wat ik niet kan met de tv box.
alloja
Pro Member
Pro Member
Provider

Als je de zenderlijst neemt : https://s3.amazonaws.com/packaging.prox ... ers-nl.pdf
De kanalen zonder "HD" in die lijst zullen niet werken met een V7+router (anders dan een Internet Box) :(
Martijn_F
Starter
Starter

alloja schreef: 07 dec 2022, 04:22 Als je de zenderlijst neemt : https://s3.amazonaws.com/packaging.prox ... ers-nl.pdf
De kanalen zonder "HD" in die lijst zullen niet werken met een V7+router (anders dan een Internet Box) :(
ik krijg fout 130 als ik live wil kijken als ik iets terug kijk gaat het wel. Toevallig een idee hoe ik dit kan oplossen?
alloja
Pro Member
Pro Member
Provider

Sorry, geen idee… momenteel gebruik ik mijn FRITZ!Box niet…
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 4 keer

Martijn_F schreef: 08 dec 2022, 01:21ik krijg fout 130 als ik live wil kijken als ik iets terug kijk gaat het wel. Toevallig een idee hoe ik dit kan oplossen?
Fout p130 is timeout bij streaming.
Live kijken is multicast, dus ik vermoed iets met een switch of Wifi die het multicastverkeer niet aankan?
Martijn_F
Starter
Starter

op andere manier opgelost. nu alles ok.
KrazyJay
Starter
Starter

alloja schreef: 07 dec 2022, 04:22 Als je de zenderlijst neemt : https://s3.amazonaws.com/packaging.prox ... ers-nl.pdf
Ik wil hier toch even op reageren, ik heb sinds oplevering van de 1Vlan-configuratie mijn InternetBox niet gebruikt gehad. Ik gebruik een eigen firewall/router en kan alle kanalen zonder problemen bekijken. Dat ging niet met de SD-kanalen i.c.m. een Fritz.box en geraakte bij hun support niet verder (want ze bleven volhouden dat het niet kon werken). Heb ze achteraf nog gesproken en uitgelegd dat dit niet over de whitelisting van DSL-drivers ging noch over het whitelisten van decoders, en uiteindelijk wilden ze het wel verder uitzoeken, maar had ik ondertussen al een ander product in huis gehaald waarmee het wel werkt. Ik vermoed toch dat het in de Fritz.box zelf gezeten heeft.

Anders gezegd, ik heb mijn eigen firewall/router met ethernet aan de ONT hangen, Android decoder van Proximus, en alles werkt absoluut naar behoren.

Wat heb ik moeten doen om het te laten werken?

WAN (vlan 20) --> intern TV subnet:
Multicast: ICMP (1) en IGMP (2) en UDP (17) zonder SNAT. (ik zie geen ICMP-verkeer gelogd zijn, maar zonder leek het niet te werken).

Intern TV subnet --> WAN (vlan 20):
Multicast: IGMP (2) zonder SNAT.
Unicast: Alles
DNS naar Proximus DNS laten verwijzen van in het subnet zonder, dus zonder relay (195.238.2.21 en 195.238.2.22).

Ik heb wel mijn Proximus Decoder in een apart vlan steken, en deze geen toegang gegeven tot mijn intern netwerk. Ook heb ik wel diverse policies ingesteld om het risico op problemen zo klein mogelijk te houden, waaronder diverse blacklists, UTM en DDOS policies geimplementeerd.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Mag ik veronderstellen dat dit de goede instellingen zijn?
Ik krijg zo enkel sync en geen internet.
Ontbreekt enkel het MAC nog in MyProximus, zoals hier beschreven?

https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... outer.html
Schermafbeelding 2022-12-31 125103.png
Schermafbeelding 2022-12-31 125044.png
Schermafbeelding 2022-12-31 125020.png
Schermafbeelding 2022-12-31 124955.png
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

honda4life schreef: 31 dec 2022, 12:53 Ontbreekt enkel het MAC nog in MyProximus, zoals hier beschreven?

https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... outer.html
Het MAC adres in My Proximus is - voor zover ik het begrijp - alleen nodig als je de Fritz!Box achter de Proximus internet box gebruikt in bridge mode ...
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Dan blijft de vraag resteren... waar het MAC van de fritz invoeren?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Ik ben niet helemaal meer mee wat er nu werkt en wat niet ??
  • Werkt My Proximus nu wel? En kan je dus de modeminstellingen aanpassen?
  • Werkt de Fritz!Box nu met PPPoE/VLAN10 of zonder PPPoE (met IPoE/VLAN20), m.a.w. zit je op single VLAN?
Wat de decoder betreft, denk zijn er 2 mogelijkheden:
  • De Proximus internet Box gebruiken om de decoder aan te sluiten, en hierachter de Fritz!box als "router" (internet via LAN1). zie instructies Proximus
  • decoder eerst volledig opstarten op de Proximus internet box, daarna aansluiten op je lokaal netwerk (blijkbaar werkt het dan wel)?
Toegevoegd na 2 minuten 57 seconden:
honda4life schreef: 31 dec 2022, 13:05 Dan blijft de vraag resteren... waar het MAC van de fritz invoeren?
Via My Proximus, nadat je de Internet Box hebt ingesteld in bridge (Geavanceerde instellingen > Netwerk > Bridged LAN Host activeren) ..
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

@philippe_d
MyProximus werkt administratief aanmelden (Pickx, Hotspot, HLN, ... en zulke zaken werken gewoon nog niet)
Een hele warboel door de noodzaak meerdere accounts werk en privé (GSM in beheer van WG, Internet door WG, tv en andere diensten bijbetalen privé, ...), zou veel simpeler zijn op 1 account.
Idem voor de geavanceerde modeminstellingen die ook nog niet te bereiken zijn via MyProximus wat de grootste ergernis is.

PPPoE nog niet kunnen testen (want uiteraard... je kan enkel het wachtwoord resetten via MyProximus en ook deze functionaliteit werkt niet, en ga ik zeker niet testen met de feestdagen of 'k heb niks van internet meer)

VLAN 20 geprobeerd op IPoE, maar zonder MAC adres van de FritzBox in te geven in MyProximus zal dat ook niet werken.
(hetzij MAC van de internet box te clonen, da's nu niet zo moeilijk op een 7490)

Jouw antwoord is wel erg tegenstrijdig voor me in jouw laatste 2 posts betreft het MAC, enerzijds enkel nodig in bridge achter internet box via LAN, anderzijds in te stellen om uitsluitend de FritzBox te gebruiken zonder internet box.
KrazyJay
Starter
Starter

Heeft iemand een werkend IPv6 met een eigen router i.c.m. 1vlan? Zoals eerder gezegd werkt alles (en dus ook TV), maar heb nog geen werkende IPv6-configuratie.
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

@KrazyJay
Ein-de-lijk een werkende MyProximus account.
Ik heb de LAN bridge trachten te configureren met het MAC wat volgens mij van de DSL interface hoorde te zijn.
Gelijk resultaat, sync maar geen internet.
Dan maar via LAN1-LAN1 geprobeerd als "cable modem" (want dat is toch de juiste instelling), zowel het bovengenoemde MAC als het voorgestelde MAC in MyProximus bewaard, maar zonder resultaat.
Ook daar nog eens external modem geprobeerd zonder resultaat.

Heeft er eigenlijk iemand z'n box werkend in deze configuratie?
Wat me nog steeds niet zint is DHCP name, lijkt me nogal verdacht dat "fritz.box" de juiste lease zou krijgen.

Terug naar PPPoE is uitgesloten, ook sync maar geen IP.

@philippe_d Jij nog connecties met AVM etc.?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

honda4life schreef: 07 feb 2023, 19:35 Ein-de-lijk een werkende MyProximus account.
Enfin, eindelijk in orde gekomen :-)
Je kan nu dus aan jouw "Internet-Box" instellingen?
honda4life schreef: 07 feb 2023, 19:35 Ik heb de LAN bridge trachten te configureren met het MAC wat volgens mij van de DSL interface hoorde te zijn.
Gelijk resultaat, sync maar geen internet.
Ik begrijp nog altijd niet goed wat je hier bedoelt met "lan bridge configureren".
Als je de Fritz!Box als modem gebruikt, moet je toch nergens een MAC adres invullen?
Dan is de Proximus internet box toch uitgeschakeld?
honda4life schreef: 07 feb 2023, 19:35 Dan maar via LAN1-LAN1 geprobeerd als "cable modem" (want dat is toch de juiste instelling), zowel het bovengenoemde MAC als het voorgestelde MAC in MyProximus bewaard, maar zonder resultaat.
Als je de Fritz!Box wilt gebruiken als router (achter de Proximus internet Box") moet je inderdaad:
  • LAN1 (= Bridge poort) van de Internet Box verbinden met LAN1 (=WAN poort) van de Fritz!Box.
  • eventueel de LAN instellingen van de FritzBox wijzigen, zodat het niet hetzelfde subnet is als dat van de Internet box?
  • FritzBox instellen op "Connection to an external modem or router" > Establish own connection to the internet (=router) > No account information (=IPoE) > VLAN-id = 20, DHCP host name = willekeurig (fritz.box is OK) >>>> correctie: geen VLAN 20 (zie hieronder)
  • verder zie je in dit venster het MAC adres van de Fritz!Box (WAN) dat je kan overschrijven. Niet overschrijven maar dat adres noteren!
  • last but not least: in My Proximus het WAN adres van de FritzBox invoeren.
honda4life schreef: 07 feb 2023, 19:35 Wat me nog steeds niet zint is DHCP name, lijkt me nogal verdacht dat "fritz.box" de juiste lease zou krijgen.
Je bent vrij om daar iets anders te zetten, maak daar gerust honda4life van :-D
honda4life schreef: 07 feb 2023, 19:35 Heeft er eigenlijk iemand z'n box werkend in deze configuratie?
Ik heb sedert gisteren Fiber van Proximus, en dus ook een internet box gekregen :-)
Maar die zit al terug in de doos, nu staat de Fritz!Box onmiddelijk achter de ONT (fibermodem), met de instelling VLAN -id 20 (zonder PPPoE).
En ik krijg netjes een IPv4 lease (hostname = fritz.box), een IPv6 adres (SLAAC) en een IPv6 /56 prefix.
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

philippe_d schreef: 07 feb 2023, 23:00 Ik begrijp nog altijd niet goed wat je hier bedoelt met "lan bridge configureren".
Als je de Fritz!Box als modem gebruikt, moet je toch nergens een MAC adres invullen?
Dan is de Proximus internet box toch uitgeschakeld?
Hier ben ik niet zeker of dit in MyProximus het MAC adres niet toegevoegd moet worden... In had gelezen eerder van wel, maar dat is misschien eerder voor een router achter een internet box, zie onder.
philippe_d schreef: 07 feb 2023, 23:00 Als je de Fritz!Box wilt gebruiken als router (achter de Proximus internet Box") moet je inderdaad:
LAN1 (= Bridge poort) van de Internet Box verbinden met LAN1 (=WAN poort) van de Fritz!Box.
FritzBox instellen op "Connection to an external modem or router" > Establish own connection to the internet (=router) > No account information (=IPoE) > VLAN-id = 20, DHCP host name = willekeurig (fritz.box is OK).
verder zie je in dit venster het MAC adres van de Fritz!Box (WAN) dat je kan overschrijven. Niet overschrijven maar dat adres noteren!
last but not least: in My Proximus het WAN adres van de FritzBox invoeren.
Yes, zo heb ik het ook getest, het MAC al dan niet onnodig invullen voor VDSL zou denk ik geen onderscheid mogen maken.
Ik heb zowel het MAC adres dat ik terugvind bij m'n network (eindigde op 8C) als de tweede poging het voorgestelde adres (eindigend op 90) ingegeven in MyProximus. Ik vermoed dat er dus MAC voor zowel DSL, LAN, is in de FritzBox en de nodige aandacht te besteden is aan het juiste adres.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Een Fritz!Box heeft inderdaad verschillende MAC adressen (modem, router, LAN, WiFi, ...)
Je moet natuurlijk wel het juiste MAC adres invullen.
Dat vind je terug in de FritzBox interface bij Internet > Account settings als je de instelling "Connection to an external modem or router" gekozen hebt.

Toegevoegd na 36 minuten 37 seconden:
Correctie

Ik heb zopas de Proximus Internet Box terug in gebruik genomen
Setup: ONT (Proximus Fiber modem) > Proximus Internet Box (bridge) > Fritz!Box 7590

Als je de Bridge functie van de Internet Box gebruikt (Bridged LAN Host), dan mag je de VLAN-id 20 niet gebruiken
zie: https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... outer.html
Sorry voor de verkeerde info hierboven

Met andere woorden, bij de "1vlan" configuratie heb je dus volgende mogelijkheden:
  • Fritz!Box als VDSL2 modem: VLAN-id 20, geen PPPoE
  • Fritz!Box als router rechstreeks op de ONT: VLAN-id 20, geen PPPoE
  • Fritz!Box als router achter de Internet Box: geen VLAN (dubbele NAT)
  • Fritz!Box als router achter de Internet Box in bridge: geen VLAN (publiek IP)
Toegevoegd na 16 minuten 30 seconden:
Tweede toevoeging

Let ook op dat je geen IP conflicten hebt tussen het subnet van je eigen router, en de verschillende subnetten van de Internet router.

De Internet router gebruikt volgende subnetten:
  • 192.168.128.1/23 (LAN DHCP pool 192.168.129.0 tot 192.168.129.254, Proximus DHCP Pool 192.168.128.2 tot 192.168.128.127).
  • 192.168.1.1/24 (voor vlotte overgang van B-box2/3 naar Internet Box, zodat toestellen met vast IP 192.168.1.xxx blijven werken).
  • 10.0.0.1/24 (gasten DHCP pool 10.0.0.2 tot 10.0.0.254)
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Zonder bridged en met vlan 20 was exact de situatie alvorens toegang tot MyProximus.
Zal vanavond nog wat verder proberen...

Enfin, proximus.be geeft HTTP error 500... zowel mobiel als vdsl...
Zal te veel van m'n oren gemaak hebben op het Proximus forum zeker :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Als je vanavond nog eens probeert zou ik het volgende doen:
  • Internet Box LAN 1 (bridge) verbinden met FritzBox LAN1 of WAN (bij een 7590)
  • FritzBox instellen als router (Toegangsgegevens > Andere Aanbieder > Aansluiten op externe modem of router > Internetverbinding zelf tot stand brengen (= router) > Toegangsgegevens vereist = Neen (geen PPPoE) > IP Instellingen = IP-adres automatisch via DHCP ophalen > DHCP Hostname eventueel wijzigen (hoeft niet) > Snelheden correct invullen.
  • Nu zal je normaal Internet krijgen, maar dubbele NAT (WAN IP = DHCP pool 192.168.129.0 tot 192.168.129.254).
  • Ga nu naar My Proximus > Producten > Instellingen > Geavanceerde Modem instellingen
  • Onder Informatie > zie je een lijst van aangesloten toestellen, dus ook je FritzBox met het juiste WAN MAC adres. Kopïeer het MAC adres
  • Onder Netwerk > Bridged LAN host het FritzBox WAN MAC adres plakken en instellingen bewaren.
  • Onder tabblad WiFi kan je de WiFi van de Proximus internet Box eventueel uitzetten
Enkele minuten later is de bridge actief, en zal de Fritz!box een extern IPv4/IPv6 adres krijgen...
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Uiteindelijk werkt alles...
Ik denk dat de statuspagina van de FritzBox heel traag refreshed.
Toch bedankt voor de goede tips!
KrazyJay
Starter
Starter

KrazyJay schreef: 31 dec 2022, 20:11 Heeft iemand een werkend IPv6 met een eigen router i.c.m. 1vlan? Zoals eerder gezegd werkt alles (en dus ook TV), maar heb nog geen werkende IPv6-configuratie.
Is er toevallig al iemand die IPv6 op de 1vlan werkend heeft gekregen met een eigen router direct aan de ONT? Ik ben nog steeds op zoek naar een werkende configuratie.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

IPv6 op Proximus Fiber werkt hier perfect
  • Fritz!Box 7590 (via WAN) achter Internet Box in bridge: IPv6 OK.
  • Fritz!Box 7590 (via WAN) direct op ONT (VLAN20): IPv6 OK.
  • Fritz!Box 5590 (via fiber) direct op ONTP: (nog) niet aan de praat te krijgen :-(.
FritzBox IPv6.png
KrazyJay
Starter
Starter

Bedankt, dat is ook via DHCP op vlan20 of is dat een aparte interface? Het is al interessant te zien dat je de router zelf in een /64 zit terwijl de prefix /56 is. Ik gebruik hier een Fortigate als router, waar veel in te stellen is met de CLI. Mocht je meer gedetailleerde config kunnen tonen, graag.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

Dag iedereen

Heb een nieuw adres laten opleveren door proximus en ze hebben mij een nieuwe internet box aangeleverd.

Een vraagje omtrent de single VLAN, wordt deze ook toegepast op DSL lijnen of enkel bij Fiber?
En als ik mijn frtitzbox moet connecteren, zal ik dan de nieuwe DHCP of terug de oude PPPOE verificatie moeten gebruiken?

Deze thread is niet altijd even helder ;)
En kan ook nog niet aan MYproximus, want moet eerst een verificatiecode van op mijn eerste factuur vinden (Heb nog geen factuur, dus ben benieuwd)
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Belgissschenaap schreef: 18 apr 2023, 14:47 Een vraagje omtrent de single VLAN, wordt deze ook toegepast op DSL lijnen of enkel bij Fiber?
Van zodra je een Internet Box hebt gekregen, is jouw lijn automatisch omgezet naar "single VLAN"
Belgissschenaap schreef: 18 apr 2023, 14:47 En als ik mijn frtitzbox moet connecteren, zal ik dan de nieuwe DHCP of terug de oude PPPOE verificatie moeten gebruiken?
Je kan de Fritz!Box op 3 manieren connecteren:
  1. aansluiten op een LAN poort van de Internet Box.
    Fritz!Box via de WAN (of LAN1) poort verbinden met de Internet Box, Internet via WAN instellen, DHCP, geen VLAN (dubbele NAT).
  2. aansluiten op de Internet Box in Bridge.
    - Fritz!Box via de WAN (of LAN1) poort verbinden met LAN1 van de Internet Box, Internet via WAN instellen, DHCP, geen VLAN.
    - Via "My Proximus" het MAC adres van de Fritz!Box instellen in bridged host.
  3. rechstreeks aansluiten zonder Internet Box:
    - bij DSL: Fritz!Box verbinden met de NTP, DHCP, VLAN 20.
    - bij Fiber: Fritz!Box via de WAN (of LAN1) poort verbinden met de ONT, Internet via WAN instellen, DHCP, VLAN20.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 52 keer

Het zou leuk zijn moest je dit manueel kunnen triggeren.
Zit hier op Proximus Fiber (via MV) met een eigen router. Als die PPPoE ervantussen zou kunnen is dat een verbetering ..
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster

Zal ik eens langs komen met mijn nieuwe internet box? 😋
Zou dit eigenlijk wel kunnen? Want hoe geef je de juiste credentials in als niet-technieker?

Nu ook zoeken hoe ik mijn fritzbox zo instel dat hij dhcp via vlan 20 doet en niet meer pppoe. Dat zal ook nog even speuren zijn, maar dat is voor later eens.(7530)

Internet box doet nu zijn ding goed en dlm alle tijd geven
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Belgissschenaap schreef: 19 apr 2023, 09:26 Nu ook zoeken hoe ik mijn fritzbox zo instel dat hij dhcp via vlan 20 doet en niet meer pppoe
Met deze puntjes zou het moeten lukken:
  • Internet > Toegangsgegevens > Andere Internet Aanbieder. Geef deze aanbieder een naam (vb "Proximus single VLAN").
  • Aansluiting: kies "DSL" (indien VDSL2) of "aansluiting of externe modem of router" (indien rechstreeks op Fiber modem).
  • Bedrijfsmodus: "Internetverbinding zelf tot stand brengen" (hiermee gebruik je de Fritz!Box als router).
  • Toegangsgegevens: Zijn toegangsgegevens vereist > Neen (hiermee ga je naar IPoE i.p.v PPPoE).
  • Open het venster Verbidingsinstellingen wijzigen. In geval van Fiber, geef hier ook de snelheid in (bij DSL weet de Fritz!Box jouw sync snelheid).
  • VLAN-instellingen: VLAN voor de internettoegang gebruiken > VLAN-ID = 20.
  • IP-instellingen: IP-adres automatisch via DHCP ophalen
Druk dan op "Toepassen" om deze instellingen op te slaan.
bvhalst
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 105 keer
Recent bedankt: 3 keer

Vraagje van een niet techneut (met FB 7530 op MV fiber), wat is het voordeel van IPoE i.p.v PPPoE behalve identificatie dan?
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
OVH - vaste telefoon
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster

bvhalst schreef: 19 apr 2023, 18:30 Vraagje van een niet techneut (met FB 7530 op MV fiber), wat is het voordeel van IPoE i.p.v PPPoE behalve identificatie dan?
PPPoE is niet efficient op vlak van rekenkracht.
En die rekenkracht is ook afhankelijk van je snelheid. Waardoor dat bij vdsl snelheden wel doenbaar is.
Maar met fiber krijg je een veel grotere snelheid waardoor pppoe zware rekenkracht vereist. Relatief heel hoog stroomverbruik
bvhalst
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 105 keer
Recent bedankt: 3 keer

net even geprobeerd en mijn MV fiber geraakte gedisconnecteerd. Ik dacht ik dat nog de instellingen of een backup van de FB had (had ik wel, maar ken het paswoord niet meer).
Eens rustig een oude post op Userbase (gelukkig bestaat dit forum) herlezen en VLAN moest op 10 staan... maar ik ben terug op PPPoE... genoeg stress voor een dag
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
OVH - vaste telefoon
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

bvhalst schreef: 19 apr 2023, 20:22 net even geprobeerd en mijn MV fiber geraakte gedisconnecteerd.
Als jouw lijn nog op PPPoE/VLAN20 staat, dan kan je natuurlijk niets "proberen" :cry: .
Vorige post gingen over gebruikers die een Internet Box hebben.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster

Nog een vraag, stel dat je eerst proximus neemt voor een nieuwe aansluiting. En ze geven je een internet box met single VLAN.

Daarna stap je over op een nieuwe provider, waarbij je een fritzbox koopt.
Behoud je dan single VLAN voor altijd? Of zal je bij de switch weer op pppoe zitten?

Heb op edpnet de single VLAN configuratie voor op vdsl nog niet gevonden.
leeyuentuen
Member
Member
Bedankt: 10 keer

Ik heb net vandaag ook effe op single Vlan (Mobile vikings)
ik heb nu op opnsense ingesteld dat ik via DHCP een ip krijgt ipv PPPoE

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”