Maakt geld gelukkig?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

9livesuni schreef:
iceke schreef: Ver van zelfs, geld staat bijlange na niet op nr. 1
Gemakkelijk spreken als bitcoin miljonair. :P
Ook dat zijn maar cijfertjes op een rekening, en miljonair ben ik nog bijlange niet :angel:
Maar uiteindelijk zijn het kleine dingen die mij gelukkig maken en die kan je met geen geld ter wereld kopen.(fietsen, in den hof werken, tijd doorbrengen met mijn dochter, een terrasje doen zonder op de klok te moeten kijken, van mijn hobby mijn beroep kunnen maken, geen stress moeten hebben over leningen/kosten)
Materiaal = Bagage & dat is iets dat ik zo weinig mogelijk wil hebben. Geld om spullen te kopen = imho weggesmeten geld (al moet ik toegeven dat ik het laatste jaar véél meer rommel gekocht heb dan al de jaren daarvoor :angel: )
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Geld opent heel veel deuren die anders gesloten zouden blijven. Heeft niks met gelukkig te maken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Geld maakt misschien niet gelukkig, maar het is toch een pak comfortabeler om een eind te zitten janken in een Ferrari dan op een Lijnbus. :angel:
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Het wordt hier nog een zwaar onderwerp maar nu we toch aan het vertellen zijn.
Wanneer je van het minimumloon moet leven en je wordt plots erg ziek dan zit je snel in de miserie en zeker als alleenstaande.
Wat me van de andere kant wel stoort is dat die mensen die zo weinig verdienen en vaak laaggeschoold zijn(en niet ziek) zich altijd in het zak laten zetten en vaak de miserie zelf opzoeken.
Mijn overbuur is deurwaarder en als ik die man zijn verhalen hoor. Geen rotte cent hebben ze maar ze zitten daar met twee dure sigaretten te roken. Vaak hebben ze dan de grootste tv van heel de straat en vaak hebben ze dan nog één of meerdere huisdieren wat dan ook nog best veel tot heel veel geld kan kosten. Nog erger is dat deze mensen vaak niet beseffen wat een kind kost met als gevolg dat ze er ook vaak 3 tot 5 hebben. Collega zijn zus zit al jaren in schuldbemiddeling en wat doen ze, kinderen bijmaken. Intussen 5, reken maar uit. Op mijn werk is een alleenstaande man die werkt voor een externe kuisfirma met lage lonen.(nog steeds €1700 netto) Hij had een nieuwe tv nodig. Ik zeg in de folder van Van Den Borre een LG oled tv voor €1300 dat is een topmodel. Paar uur later krijg ik bericht, heb tv gekocht maar verkoper zei dat ander model nog beter was en maar een beetje duurder. Ik zei stuur dat factuur eens door. Wat blijkt ? Ze hadden hem een LG oled tv aangesmeerd van €2000 met daarbij een HDMI gold kabel van €105.Diezelfde man had een nieuwe gsm nodig, ik zeg koop een Xiaomi toptoestel voor €250. De dag erna komt hij op het werk aan met een nieuwe Iphone van €800. Ja, deze was spotgoedkoop nu wanneer je hem kocht met een abonnement bij. Als je dan gaat tellen hoeveel onnodig geld deze mensen uitgeven zou je schrikken.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik ben ook zo een stuk Karine maar dat is dan eerder iets wat ikzelf niet onder controle heb. Ik ben heel erg stressgevoelig. Dus als ik me slecht voel gaat men emotionele brein in overtoeren en koop je dingen die je dan in een rationele fase zegt van ok wat moet ik hiermee.

Zo heb ik al veel geld verloren o 4 jaar tijd. Gelukkig wel een goede spaarrekening. Dan toch de beslissing genomen om eind 2019 in Budgetbeheer te stappen. En al was ik niet positief in het begin het helpt me wel enorm. Ik ben zuiniger dan ooit gewoon omdat ik geen impulsieve of ondoordachte aankopen doe. Daarnaast was de budgetbeheerder erg streng in het begin maar als ik nu iets nuttig koop die niet al te duur is en dan achteraf de factuur doorstuur dan maakt ze er helemaal niet om. Ondertussen heb ik qua spaargeld al weer meer dan ik ooit heb gehad.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

boonpwnz schreef:Ik ben ook zo een stuk Karine maar dat is dan eerder iets wat ikzelf niet onder controle heb. Ik ben heel erg stressgevoelig. Dus als ik me slecht voel gaat men emotionele brein in overtoeren en koop je dingen die je dan in een rationele fase zegt van ok wat moet ik hiermee.
Als je moest weten welke dingen er allemaal onnodig gekocht wordt zou je ogen trekken. Maar iets kopen geeft mensen nu eenmaal een kortstondig geluksgevoel. Dit wordt door het brein aanzien als een beloning voor jezelf. Idem als een stuk chocolade eten of wat geld winnen met een kraslotje.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

En dan zijn er ook mensen die net als boonpwnz op budgetbeheer zitten en hun spaargeld moeten gebruiken om hun schulden terug te betalen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik heb geen schulden laat dat verstaan :wink:

Ik had gewoon op een gegeven moment amper 4000 euro staan dus ik heb toen de beslissing genomen om schulden tegen te gaan om in budgetbeheer te stappen.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

geld = vrijheid
dus geld is geluk :)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Hou goed in 't achterhoofd dat alles in golven komt ... je weet wel, die 7 magere en die 7 vette jaren. Ik heb in't verleden al genoeg magere jaren gezien (pas uit huis, te wild, ongeval, terug leren stappen etc...) dat je daarna eens te meer geniet van de vette jaren.

Ik vind trouwens dat het topic voornamelijk nogal respectvol verloopt, buiten de veralgemening hier en daar :-)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Unicorn1 schreef:Ik had het wel verwacht dat ik kritiek ging krijgen ivm die 130€ (het is normaal 106€ en geen 130€, tis maar voor bepaalde tijd dat het effekes wat meer is). Daarmee dat ik er bij had gepost dat dat alles is voor mij, ik bespaar op andere zaken hoor zodat ik het enige wat ik nog heb ten volle kan benutten en van genieten.

Ge moogt me alles vragen, op alles doen besparen ook, maar tv/internet & gsm en mijne sport niet nee. ;)
Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat je dezelfde "beleving" kan hebben voor een pak minder per maand.
Maar het zijn jouw centen. Enjoy :beerchug:
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

boonpwnz schreef:Ik heb geen schulden laat dat verstaan :wink:

Ik had gewoon op een gegeven moment amper 4000 euro staan dus ik heb toen de beslissing genomen om schulden tegen te gaan om in budgetbeheer te stappen.
Sorry mocht dit uit mijn bericht verstaan worden, maar ik bedoelde dat er mensen zijn als jouw, maar daarbij geen spaargeld kunnen opbouwen en schulden moeten aflossen.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

decat schreef:
Unicorn1 schreef:
wall of text
130 EUR voor gsm, tv en internet?
65 EUR tanken per maand?
Het is 106€ en voetbal/F1 zit erbij.
En tanken is meer dan 130€ als ik moet werken en ja ik heb een wagen nodig.
Ik bespaar gewoon op bv snoep enzo en nog wat andere zaken.

Ik merk dat er echt mensen zijn die nog nooit in een benarde situatie hebben gezeten.
Ik zei het al: eerst eens inzitten. :).

Maar het kan nog veel erger ze: hier opt appartement zit een dame in de 40 met een kind en die moet met een oplaadkaart werken om te douchen , het kan dus nog 50 keer erger zijn.

Of mensen die bv 50000€ schulden hebben, begint er maar aan.

Karine: ik ben geen dom persoon (ook al heb ik wel wat doms gedaan) en ik laat mij nooit in de zak zetten door verkopers omdat ik zelf alles check en wel enige kennis van zaken heb als ik iets koop. :).
Uw voorbeeld van 1300 vs 2000 tv zoiets doe ik niet hoor + het ergste in uw voorbeeld vindk nog niet eens die prijs vd tv maar dat van die 105€ hdmi kabel omdat in de tv nog een verschil in zit , in de hdmi kabel niet.

Xiaomi toptoestel betaal je toch ook 600€ minstens hoor. ;).
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Unicorn1 schreef: Xiaomi toptoestel betaal je toch ook 600€ minstens hoor. ;).
Nee, nog geen 250€... en dan hoop ik dat je ineens inziet wat het probleem is :angel:

https://www.gadgetsnow.com/slideshows/1 ... 249091.cms
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Ik geloof er niet in, maar ik ben altijd bereid in een experimentje.
Dus stuur mij allemaal massaal geld, en binnen een jaar of 20 laat ik jullie weten of ik mij dan gelukkiger voel of niet.
Alles voor de wetenschap...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Spec wise heel mooi toestel, die Xiaomi - jammer dat die MIUI erop zit, want dat .. ugh - persoonlijke smaak natuurlijk.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik geloof niet dat geld op zich alleen gelukkig maakt, wel dat geen geld hebben je in een situatie steekt van voortdurende stress waardoor je inderdaad ongelukkiger zal zijn maar ook het risico hebt om slechte beslissingen te nemen omwille van die stress die je in een nog benardere situatie zullen steken. De oplossing hiervoor is relatief eenvoudig in theorie, doch moeilijk in praktijk te brengen: het universeel minimuminkomen. Spaart direct ook een hoop administratie uit. Uiteraard is het moeilijk om op niveau van één enkel land te regelen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik kom weinig tot zelf niks te kort vind ik.

Maar... Maakt het leven een mens gelukkig, is een mens daarvoor gemaakt om gelukkig te zijn?
Maar dat is... het leven hé. Dat is maar zo-zo.

Geld maakt ook niet gelukkig hoor, maar het is een zorg minder tot een bepaald niveau.

Het beste om gelukkig te zijn is het niet trachten te proberen zijn, dat maakt alleen maar ongelukkig.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Ik wil niks anders meer dan xiaomi. Prijs kwaliteit top en mijn huidige de Note 7 pro die ik enkele jaren kocht toen hij uitkwam koste €250. Batterij kan vaak nog twee dagen mee en verder lekker snel. Je hebt vandaag al een goede xiaomi voor €130.
Je kan er altijd iets als Nova launcher opzetten ook natuurlijk dan ben je van de Miui vanaf.

Ik zeg niet dat jij dom bent hoor.
Ik zou zelf wanneer ik in dergelijke situatie zit toch al eens kijken naar de luxe kosten. Wij betalen voor telefoon en internet en tv ook veel namelijk €85 maand, dat is €1020 op een jaar. Ik vind dat als gezin met een mooi inkomen gewoon veel geld. Ook die €130 maandelijks voor benzine in jouw geval is veel te veel. Kijk misschien eens bij een interimkantoor voor een job dichtbij huis, zou je jaarlijks veel met besparen en nog meer als je van die auto vanaf geraakt.
De auto wordt trouwens de volgende valkuil voor de kleinverdieners die meer en meer belasting moeten gaan betalen op hun vervuilende wagen terwijl de andere een elektrische wagen kunnen kopen met al de fiscale voordelen erbij. Die man met die dure tv bv komt vaak op het werk aan met broodjes of andere zaken die hij dan bv bij het wegrestaurant oppikt. Veel te dure prijzen natuurlijk en als je uiteindelijk al die zaken op een jaar optelt zou je versteld staan. Vaste gewoonte van hem elke dag een busje cola op het werk. €1,30x220 werkdagen en daar hebben we weer €286/jaar.
Ik kan zo nog wel even doorgaan hoor. :-D
Veel kleine maken vaak één groot.

Het grote probleem tegenwoordig is dat iedereen gelukkig moet zijn want anders heb je een probleem.
Ik kan je ook een live sessie van Dirk De Wachter aanraden over mogen we aub ook eens ongelukkig zijn.
Maar akkoord er zijn mensen die altijd 100% gelukkig zijn en daar zitten er hier in Geel in het OPZ voldoende van. :-D
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Unicorn1 schreef:`

Ik merk dat er echt mensen zijn die nog nooit in een benarde situatie hebben gezeten.
Ik zei het al: eerst eens inzitten. :).
Mijn ouders hadden het vroeger alles behalve breed, een gegeven momenten zaten ze zelfs met redelijk wat schulden.
Als kind heb ik nooit niks tekort gehad, maar als er gaten in men kleding zaten dan kwam daar een patkche op. In men jongere jaren had ik broeken met twee grote vierkante lappen op men knieën. Als kind (6 >12j ofzo ging ik veel bij de buren op bezoek en die gaven af en toe eens 'zakgeld' mee. De keren dat ik bij thuiskomst aan ma dat centje liet zien en ze begon te huilen zijn niet op handen en voeten te tellen. Als kind natuurlijk totaal geen besef waarom.

Na de 10 jaar aanslepende ziekte van mijn vader (longfibrose) kwam ma met net geen 1000 EUR / maand alleen te staan.
Kort na zijn overlijden dook bij haar de ziekte van Kahler op. 3 x week naar de nierdialyse. Gezien ze door die ziekte en dialyse niet meer mocht rijden deed ze eerst beroep op speciaal vervoer. Dat kostte 50 EUR / keer ofwel een 600 EUR / maand. Hiervan kreeg ze een 300 terug via de mutualiteit. Door zo'n ziekte zijn er natuurlijk nog andere medische kosten en komt ge met 1000 EUR / maand niet ver.

Dus dat vervoer opgezegd en zelf 3 x week haar naar het ziekenhuis gebracht. Rond 6h30 a 7h opstaan, haar wegbrengen en terug naar huis, ''s middags haar terug oppikken, daarna van 15h > 23h gaan werken. Rond middernacht soms half 1 terug thuis. Bij drukte in de zomermaanden was ik op goei dagen rond 1h thuis, op pechdagen pas om 3h en op dialysedagen om 6h30 a 7h er terug uit. Met twee ouders die het financieel alles behalve breed hadden, elk een goei 10 jaar zwaar ziek zijn geweest en 1/3 van elk hun 10 jaar ziek zijn in het ziekenhuis hebben gelegen klasseer ik me onder de mensen die moeilijke periodes hebben gekend.

Wat ik vooral uit dat alles geleerd heb is de tering naar de nering te zetten. Buiten de reizen met het school ben ik voor men 23ste nooit op vakantie geweest want daar was geen geld noch behoefte voor. Nu nog steeds niet, als men na het jaarlijks verlof vraagt waar we naartoe zijn geweest krijgen ze 'Ikea' als antwoord.

Voor 1400 eur gaan werken is blijkbaar frustrerend. Toegeven t is niet veel, maar je hebt dan in de meeste gevallen wél vakantiegeld, eindejaarspremie, misschien ook maaltijdcheques etc.

106 of 130 eur voor internet, tv etc is voor een alleenstaande zonder inkomen veel te veel en als je dat niet inziet of gedrag wil aanpassen zit je naar mijn mening met een verkeerde ingesteldheid.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

Ik woon in een boerenhol.

Je staat wel een hele maand je zak af te draaien e , bij mij is dat altijd fysiek werk, dat weegt door hoor 8 uren lang 5/7 rechtstaan en rond tsjollen en heffen en doen. Dat strookt niet met het loon.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Unicorn1 schreef:Ik woon in een boerenhol.
Je staat wel een hele maand je zak af te draaien e , bij mij is dat altijd fysiek werk, dat weegt door hoor 8 uren lang 5/7 rechtstaan en rond tsjollen en heffen en doen. Dat strookt niet met het loon.
In een vroegere post zeg je :
Mijn nieuw speelgoed;
<link verwijderd>
Een smartphone van €800 ???
Ik blijf het herhalen zoveelste minder geld zoveelste duurdere spullen gaan ze kopen en zoveelste dieper gaan ze de miserie in.
Laatst gewijzigd door philippe_d op 06 mei 2021, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link verwijderd
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

karine schreef:
Unicorn1 schreef:Ik woon in een boerenhol.
Je staat wel een hele maand je zak af te draaien e , bij mij is dat altijd fysiek werk, dat weegt door hoor 8 uren lang 5/7 rechtstaan en rond tsjollen en heffen en doen. Dat strookt niet met het loon.
In een vroegere post zeg je :
Ik blijf het herhalen zoveelste minder geld zoveelste duurdere spullen gaan ze kopen en zoveelste dieper gaan ze de miserie in.
Ik weet nimmer op welke pagina het staat maar die link moet ik weg halen want blijkbaar kan op die manier iedereen in mijn account geraken.

Gelieve de link te wissen en als u weet welke pagina het is dan ga ik het wissen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Geluk is subjectief. Waar de ene gelukkig van wordt, daar wordt de ander moedeloos van.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Unicorn1 schreef: Ik weet nimmer op welke pagina het staat maar die link moet ik weg halen want blijkbaar kan op die manier iedereen in mijn account geraken.
1. Ik weet niet waarom jij dat denkt want a) de link die Karine opgeeft is onvolledig en b) denk je echt dat iemand op jouw account geraakt met de juiste URL zonder te moeten authenticeren ? EDIT: wellicht heb je op de link geklikt en kwam je op jouw account maar is dat simpelweg omdat je via jouw browser nog een sessie hebt op Coolblue.
2. Gaat duidelijk over het Nieuw Speelgoed topic en in 10” had ik je post (want benieuwd over welk toestel het ging).
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

karine schreef:
Ik blijf het herhalen zoveelste minder geld zoveelste duurdere spullen gaan ze kopen en zoveelste dieper gaan ze de miserie in.

Dit dus. Begin december een OLED van 1100 EUR, in feb een headset van 230 EUR en in maart een GSM van 800 EUR.
Op die manier is het leven inderdaad duur. :-(
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Tomby schreef: 2. Gaat duidelijk over het Nieuw Speelgoed topic en in 10” had ik je post (want benieuwd over welk toestel het ging).
Laat me raden, ne Samsung Galaxy a?? van 819€ ? :angel: :angel: :angel:
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

iceke schreef:
Tomby schreef: 2. Gaat duidelijk over het Nieuw Speelgoed topic en in 10” had ik je post (want benieuwd over welk toestel het ging).
Laat me raden, ne Samsung Galaxy a?? van 819€ ? :angel: :angel: :angel:
Dacht dat het een Samsung S21 of S22 was. :banana:
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Misschien moeten we hier stoppen met andermans rekening te maken?

Ieder doet wat hij/zij wilt doen, het gaat hier over het principe van hoe met geld om te gaan, niet om op andermans kap te zitten.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

devilkin schreef: Ieder doet wat hij/zij wilt doen, het gaat hier over het principe van hoe met geld om te gaan, niet om op andermans kap te zitten.
Je hebt 100% gelijk maar dan moeten ze ook niet komen klagen dat ze geen geld hebben en het zo moeilijk is om rond te komen.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Als men niet wil dat men zijn rekening maakt, kan men ze ook beter niet presenteren denk ik dan zo. Maar losstaand daarvan lijkt het me wel dat er al genoeg over gezegd is en dat dit niet het 'Unicorn1 budget beheer' topic moet zijn/worden.

OnTopic: (Genoeg) geld heeft het potentieel om je gelukkig(er) te maken, maar dat is vooral een afweging naargelang de hoeveelheid én/of je eigen karakter. Te weinig geld (ok, zelfs dit is niet 100% objectief) heeft een feitelijk effect dat je er ongelukkig(er) van wordt.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Mijn moeder zaliger zei ooit: als ge 1000BEF verdient moogt ge maar voor 900 BEF goesting hebben. Met deze gedachte in het achterhoofd zijn er hier in de wijk mensen die hier komen wonen zijn rond de periode dat mijn ouders hier kwamen wonen. Mijn ouders konden hun huis kopen, anderen huren nu nog steeds. Maar zij kochten bv wel elke 4 jaar een nieuwe auto en moeder de vrouw bleef liever aan de haard terwijl mijn beide ouders uit werken gingen. De prijs van die huizen was hier allemaal dezelfde want het zijn allemaal dezelfde sociale woningen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

decat schreef: Na de 10 jaar aanslepende ziekte van mijn vader (longfibrose) kwam ma met net geen 1000 EUR / maand alleen te staan.
Kort na zijn overlijden dook bij haar de ziekte van Kahler op. 3 x week naar de nierdialyse. Gezien ze door die ziekte en dialyse niet meer mocht rijden deed ze eerst beroep op speciaal vervoer. Dat kostte 50 EUR / keer ofwel een 600 EUR / maand. Hiervan kreeg ze een 300 terug via de mutualiteit. Door zo'n ziekte zijn er natuurlijk nog andere medische kosten en komt ge met 1000 EUR / maand niet ver..
ik pik dit er ff tussen uit, omdat ik zelf in dat ziektesysteem zit
het probleem hier is dat uw ouders op veel meer recht hadden maar dat ze het niet wisten, geen fut hadden om het uit te zoeken (perfect logisch) en niemand hen iets vertelde. ziekenvervoer via pakweg de mutualiteit kost echt geen 300/m, dat gaat normaal over x-cent de kilometer
doordat je veel dingen niet weet of hebt verlies je dus geld en tussenkomsten, overkwam mij ook in het begin.

unicorn heeft zijn budget neergepoot en er is realistische marge op besparing maar dat draait om prioriteiten.
en als de rijke stinkerd niet meer 4x per maand naar een sterrenrestaurant kan dan doet dat die mens misschien ook pijn.

geld maakt niet gelukkig maar geeft rust en comfort
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

1207 schreef:
ik pik dit er ff tussen uit, omdat ik zelf in dat ziektesysteem zit
het probleem hier is dat uw ouders op veel meer recht hadden maar dat ze het niet wisten, geen fut hadden om het uit te zoeken (perfect logisch) en niemand hen iets vertelde. ziekenvervoer via pakweg de mutualiteit kost echt geen 300/m, dat gaat normaal over x-cent de kilometer
doordat je veel dingen niet weet of hebt verlies je dus geld en tussenkomsten, overkwam mij ook in het begin.
Mijn vader had een kantoor van de mutualiteit en wij hebben nu nog steeds goede interne contacten, tot in de hogere rangen. Ben daarnet nog iemand die er werkt tijdens het wandelen met de hond tegengekomen. Wij hebben alles uitgezocht, sommige mutualiteiten voorzien inderdaad een hogere terugbetaling voor transport naar de dialyse. Waar wij (of in geval van ouders waren, beide overleden) zijn aangesloten is dat niet het geval, als gezonde persoon kan je makkelijk switchen maar iemand die met zwaar medische kosten zit kan niet zomaar van hospitalisatieverzekering veranderen zonder daarop in te boeten.
devilkin schreef:
het gaat hier over het principe van hoe met geld om te gaan
Hebben we nu niet aangetoond hoe het niet moet ? Klagen over geld en het zo dan buitensmijten, mja ik vind dat héél erg.
Het gaat hier over geld en gelukkig zijn, het gelukkig zijn is een gevolg van beslissingen die je neemt. Weinig geld hebben en veel uitgeven zijn slechte beslissingen waar je ongelukkig van wordt.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

decat schreef: iemand die met zwaar medische kosten zit kan niet zomaar van hospitalisatieverzekering veranderen zonder daarop in te boeten.
hangt vd ziekte en mutualiteit af (voorzorg weigert geen ernstige ziektes)
nu goed, het was niet persoonlijk bedoeld omdat ik het ook heb meegemaakt

doordat sociale diensten, zonder uitzondering iedereen, mij niet correct informeerde heb ik de 1e 3 jaren veel meer betaald als nodig was.
zo ram je mensen natuurlijk de armoede in als je door de ziekte je werk verliest en op het loon van de partner terechtkomt.

btw
stop met op unicorn te kappen en die moet zijn prioriteiten goed leggen.
dan komt dat wel goed
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Jammer dat velen zich opwerpen als de veroordelers van mensen in problemen. Uiteraard zijn sommige problemen gelinkt aan eigen gedrag maar een beetje mildheid is ook op zijn plaats. Het afgezaagde verhaal van arme mensen die een dure aankoop doen is zoiets. Als je ziek bent of werkloos dan heb je niet veel anders als optie dan thuis blijven en TV kijken, logisch dat je dan meer geld in zo'n toestel steekt. Hetzelfde met GSM's, dat hoor je ook vaak over migranten, ze hebben wel een dikke GSM. Die GSM is voor hen levensbelangrijk want vaak hun enige contact met mensen die achtergebleven zijn. Meestal is die dure GSM in werkelijkheid een oude versie of tweedehands met een gebarsten scherm.

Wat deze verhalen vooral bewijzen is dat men snel en makkelijk de schuld van problemen bij de persoon gaat leggen. Dat is echter maar een deel van de story. Mensen met een gat in de hand weten vaak niet beter door een gebrekkige opleiding en/of een gezin waar dit de norm was. Eetgewoontes is hetzelfde, als je als kind op cola en chips bent grootgebracht ga je niet ineens bio beginnen eten. Trouwens gezonde voeding is vaak duurder dan veel ongezonde, dat is niet logisch.

Het is alsof een arme persoon niet mag meedoen aan de maatschappij want dan is hij een verkwister en een profiteur. Helaas is de werkelijkheid dat er veel meer geld gaat naar mensen die het totaal niet nodig hebben. Een voorbeeld is de vermelding hier van de kosten van een wagen terwijl wij het enige land ter wereld zijn waar men mensen wagens en benzine als cadeau geeft. Dat zijn niet de mensen die problemen hebben om een wagen aan te kopen.

Het klopt ook dat mensen in problemen vaak niet weten welke hulp er bestaat of deze niet vinden. Daarom gaat veel hulp naar mensen die ze minder nodig hebben, het matheus-effect. Dat komt ook terug in de belastingen. De grote hoop heeft niets om af te trekken, verdien je dik kan je zelfs iemand inhuren om uw belastingsontwijking te "optimaliseren" :lol:

Ik ken de waarde van geld want vanaf 8 jaar kon ik gewoon thuis meehelpen met het werk, dat was gewoon de realiteit. Nadien altijd vakantiejobs, die erg slecht betaald waren, om iets te sparen. Buiten wat speelgoed geen cadeau's, enkel een fiets om dagelijks mee naar school te gaan. Die fiets was lang mijn wagen die ik niet had en niet kon betalen. Vaak moeten thuisblijven want geen geld om weg te gaan. Als student kreeg ik amper zakgeld maar toch kon ik er uitlenen aan studenten die een meervoud van mijn zakgeld kregen. Na de studies even moeten zoeken naar werk maar thuis kon ik wel huur betalen van de werkloosheidsuitkering. Toen ik thuis vertrok heb ik nul euro meegekregen, enkel mijn eigen spaargeld van de vakantiejobs. Na 5 jaar samenwonen heb ik met mijn vriendin een eerste huis gekocht, het enige waarvoor ik ooit niet cash betaalde. Ik had wel het geluk dat ik een goede student was maar mijn ouders konden mij niet helpen bij mijn studies, ik moest het zelf doen. Het vele en harde werken waren voldoende motivatie om er vol voor te gaan want zware fysieke arbeid zou ik niet levenslang aankunnen. Ik ben mijn ouders dankbaar voor de lessen die ik kreeg en die nodig zijn in de harde wereld vandaag. Mensen die hun kinderen verwennen beseffen niet hoe hard ze hen eigenlijk benadelen, tenzij ze levenslang alles voor hen willen betalen.

Ik begrijp dus mensen die veel minder goed bedeeld zijn of niet dezelfde kansen hebben/kregen. Het is niet omdat ik zelf met beperkte kansen wel iets heb bereikt dat iedereen dat dan maar moet lukken. De factor geluk speelt ook een grote rol. Iemand die u wil laten starten, een bedrijf dat u kansen geeft, een goede partner, de juiste vrienden, gezondheid,... Men neemt al deze dingen al snel als vanzelfsprekend maar dat zijn ze niet.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Wij zijn geen grootverdieners, hebben maar een 'normaal' inkomen. Madam kijkt hier heeeeel veel tv, die draait een pak uren per week.
Dat is een nieuwe LG van vorige jaar = 500 EUR, ze heeft een gsm van 150 EUR, ok die van mij is iets duurder maar nog steeds geen 800 EUR.
De headset die hier ligt kost 50 EUR.

In de huidige maatschappij is het inderdaad taboe iemand op zijn fout te wijzen, het is ALTIJD een ander zijn fout.
Ik herhaal, de tering naar de nering zetten en dat is echt niet moeilijk, ge moet gewoon WILLEN.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

decat schreef: Ik herhaal, de tering naar de nering zetten en dat is echt niet moeilijk, ge moet gewoon WILLEN.
dat is wel moeilijk
komt ge van levensstandaard x dan is het moeilijk om snel terug te schakelen.
de overgrote meerderheid zit comfortabel maar bij dingen als ongeval of ziekte is het heel snel boeken toe, dan helpen tering en nering ook niet.

dizzy
dingen uitzoeken en ze grijpen/aanvragen, om u financieel te ontlasten, is geen mattheuseffect. Dat is gewoon hetgeen waar ge volgens de overheden recht op hebt in die bepaalde situatie.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

1207 schreef:
decat schreef: Ik herhaal, de tering naar de nering zetten en dat is echt niet moeilijk, ge moet gewoon WILLEN.
dat is wel moeilijk
komt ge van levensstandaard x dan is het moeilijk om snel terug te schakelen.
Dat is inderdaad moeilijk, maar niet onmogelijk.
Ik maak het nu aan den lijve mee.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Ik heb altijd geleerd op de kleintjes te letten en niet altijd het nieuwste van het nieuwste te willen/moeten hebben.

Dat kan heel breed gaan:
  • Waarom Cécémel als de chocomelk van den Aldi even goed is maar een stuk goedkoper, en je zelfs zelf je chocomelk kan maken (van het huismerk van je favoriete hard discounter)?
  • Waarom steeds de nieuwste TV willen hebben terwijl de huidige het nog perfect doet? Ik heb zelf - mbv. dit forum - eerder dit jaar de LED-strips vervangen van mijn TV, tegen een fractie van de prijs van een uitbestede reparatie of een nieuw toestel.
  • Waarom telkens (voor je opgroeiende kinderen) een nieuwe fiets kopen als je voor €20 per jaar eentje kan ontlenen bij de Fietsbieb?
  • Waarom het zwaarste internetabonnement terwijl je met veel minder ook toe zou komen (al is het misschien iets trager)?
  • Waarom én een abonnement op NetFlix, én HBO, én Streamz, terwijl er al heel wat te vinden is als je een paar packages op je Kodi kan plaatsen zodat je al een groot aanbod van programma's legaal kan kijken?
  • Waarom een tweede auto als een scooter als tweede voertuig kan volstaan? Reken maar uit wat het verschil is in aankoop, onderhoud en verzekeringen...
  • Moet alles nieuw zijn? Circulaire economie, iemand?
Het lijken op zich allemaal kleine bedragen maar - zoals ook al in deze draad is aangestipt - zorgen die er wel voor dat je (beduidend) meer budget te spenderen hebt of een (grotere) spaarbuffer kan aanleggen.

Ik moet wel toegeven dat het verdomd lastig is om duurzaam aan te kopen.
Ik krijg steeds meer de indruk dat alles gemaakt is om twee jaar + 1 dag mee te gaan. Bestaande toestellen (laten) repareren is vaak duurder dan een nieuw toestel kopen of laten zich niet eens repareren.
Het is ook niet omdat je een duur(der) T-shirt koopt dat die daarom langer meegaat.
Computer(k)nul
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”