pensioenbedrag.

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

yaris schreef:Guys wat ik gemerkt heb, jaar of langer geleden is gekeken en ik kon op mijn 62 op pensioen, nog is gekeken nu en het is al 63 geworden ... . Ik zal er dan wel aanhangen tot mijn 65 vermoed ik ... . Ben op mijn 20ste beginnen werken dus langer dan 45 kunnen ze het voorlopig niet rekken :-).
Normaal moet je minstens 42 jaren dienst hebben... voor jou zou dat dus 62 jaar moeten zijn.
yaris schreef:Mijn nonkel is op 51 op pensioen gegaan in het leger ...
Ik denk dat we allemaal begrijpen dat dergelijke dingen niet kunnen... misschien 33 jaar gewerkt en als z'n gezondheid goed zit 50 jaar op pensioen. Iemand moet die rekening betalen hoor.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

DarkV schreef:Normaal moet je minstens 42 jaren dienst hebben... voor jou zou dat dus 62 jaar moeten zijn.
Hangt ook nog af van je geboortedatum.
Bij 42 loopbaanjaren kan je op 63 met pensioen, bij 43 loopbaanjaren op 61 jaar en bij 44 loopbaanjaren op 60 jaar.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

DarkV schreef:
Ik denk dat we allemaal begrijpen dat dergelijke dingen niet kunnen... misschien 33 jaar gewerkt en als z'n gezondheid goed zit 50 jaar op pensioen. Iemand moet die rekening betalen hoor.
De rekening betalen, hoe meer salaris wagens hoe moeilijker het inderdaad gaat zijn.
Moest al op elke verdiende € iedereen als eens hetzelfde procent aan rsz betalen.
Voordelen van heden als salaris wagen, komt later als een boemerang terug.
Het is natuurlijk veel makkelijker langs de kant te staan roepen het is onbetaalbaar, dan in te grijpen en op te lossen.
Maar ja protest stemmen bij verkiezingen die gaan natuurlijk het probleem oplossen.
Daarna kan men dan terug gaan roepen, onbetaalbaar.

Moest men al eens een max. bedrag plaatsen voor een salaris (bedrijfswagen) de Porsches en Audi Quattro verkoop zal snel dalen.
Gaat tenslotte toch om een voertuig om zich naar het werk te begeven.
Heden is het een pronkstuk in het weekend om minder taksen te moeten betalen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

DarkV schreef:
yaris schreef:Mijn nonkel is op 51 op pensioen gegaan in het leger ...
Ik denk dat we allemaal begrijpen dat dergelijke dingen niet kunnen... misschien 33 jaar gewerkt en als z'n gezondheid goed zit 50 jaar op pensioen. Iemand moet die rekening betalen hoor.
Indien ik het juist voor heb moesten de militairen veel uren kloppen. Zeker indien ze op zending waren in het buitenland.
Veel premies werden er niet uitbetaald en van overuren was er geen sprake.
Er werd wel met een coëfficiënt gewerkt denk ik hoe groter hoe sneller op pensioen. Was ook afhankelijk van hun graad en hun laatste tijdstip van promotie den ik
En als 50+ ben je niet meer van de fitste om je eigen te verdedigen. Laat staan je land.
Was eigenlijk nog niet zo slecht gezien, veel laten presteren als ze jong zijn en ze belonen als ze al wat ouder zijn, uitgestelde verloning.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

fendtje schreef:Moest men al eens een max. bedrag plaatsen voor een salaris (bedrijfswagen) de Porsches en Audi Quattro verkoop zal snel dalen.
Gaat tenslotte toch om een voertuig om zich naar het werk te begeven.
Heden is het een pronkstuk in het weekend om minder taksen te moeten betalen.
Een Franse collega zei me - lang geleden - dat het fiscale gunstregime voor firmawagens in Frankrijk beperkt was tot €15K. Prima om een "buske" van Proximus te kopen, maar veel egotrippende auto's ga je er niet mee kunnen kopen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Nergens ter wereld bestaat er een gelijkaardig systeem als onze salariswagens, het zegt genoeg.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Nergens anders ter wereld zijn de belastingen op werk zo hoog...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

johan.devos schreef:Nergens anders ter wereld zijn de belastingen op werk zo hoog...
Dat is - in veel gevallen - feitelijk fout. Er zijn heel wat scenario's waarin België niet de hoogste tarieven heeft. De landen die voor ons staan qua inkomstenbelasting, hebben evenmin salariswagens.
Los daarvan denk ik ook dat je naar de realiteit moet kijken en u niet blindstaren op de tarieven zelf: alle belastingverminderingen moet je nl ook in rekening brengen.
Ondanks mijn loonsverhogingen (reëel én indexatie) betaal ik nog steeds maar +/- 30% inkomstenbelasting, hoewel ik al lang in de hoogste schijf zit.

Het is een fabeltje waarmee veel leaserijders zichzelf in slaap wiegen: "wij betalen veel belastingen, dus moeten we ook een cadeau krijgen".

Overigens, voor er langtenen beginnen te roepen over jaloezie: ik heb al gans mijn carrière een firmawagen. Wat me niet belet het systeem compleet geschift te vinden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Klopt, alsof mensen die geen salariswagen hebben, niet hard werken en geen belastingen betalen. Het is een systeem dat totaal scheefgegroeid is . In andere landen pakt men files aan, wij subsidiëren ze :bang:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

seagull schreef:
DarkV schreef:Normaal moet je minstens 42 jaren dienst hebben... voor jou zou dat dus 62 jaar moeten zijn.
Hangt ook nog af van je geboortedatum.
Bij 42 loopbaanjaren kan je op 63 met pensioen, bij 43 loopbaanjaren op 61 jaar en bij 44 loopbaanjaren op 60 jaar.
Op 62 op pensioen, dan ga je niet het volle pensioenbedrag krijgen. Dat noemt vervroegd pensioen.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

fendtje schreef:De rekening betalen, hoe meer salaris wagens hoe moeilijker het inderdaad gaat zijn.
Lol, nu zijn de bedrijfswagens al de schuld voor onze hoge belasting :lol: :bang:
heist_175 schreef:Ondanks mijn loonsverhogingen (reëel én indexatie) betaal ik nog steeds maar +/- 30% inkomstenbelasting, hoewel ik al lang in de hoogste schijf zit.
Van mij loon blijft nochtans maar de helft over.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Een bruttoloon van 6000 per maand is 3250 netto maar kost de werkgever 8886 per maand

Een brutoloon van 7000 per maand is 3650 netto en kost de werkgever 10350 per maand

Bronnen attentia en sdworx website

Van de 1464 euro meerkost oor de werkgever blijft er 400€ nette per maand over... ofwel minder dan 30% van de werkgeveropslag of 40% van de bruto opslag

Dit zijn berekeningen voor een alleenstaande bediende zonder extra legale voordelen
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

fendtje schreef:
DarkV schreef:
Ik denk dat we allemaal begrijpen dat dergelijke dingen niet kunnen... misschien 33 jaar gewerkt en als z'n gezondheid goed zit 50 jaar op pensioen. Iemand moet die rekening betalen hoor.
De rekening betalen, hoe meer salaris wagens hoe moeilijker het inderdaad gaat zijn.
Moest al op elke verdiende € iedereen als eens hetzelfde procent aan rsz betalen.
Voordelen van heden als salaris wagen, komt later als een boemerang terug.
Het is natuurlijk veel makkelijker langs de kant te staan roepen het is onbetaalbaar, dan in te grijpen en op te lossen.
Maar ja protest stemmen bij verkiezingen die gaan natuurlijk het probleem oplossen.
Daarna kan men dan terug gaan roepen, onbetaalbaar.

Moest men al eens een max. bedrag plaatsen voor een salaris (bedrijfswagen) de Porsches en Audi Quattro verkoop zal snel dalen.
Gaat tenslotte toch om een voertuig om zich naar het werk te begeven.
Heden is het een pronkstuk in het weekend om minder taksen te moeten betalen.
wat een jaloerse reactie weer...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

johan.devos schreef:Een bruttoloon van 6000 per maand is 3250 netto maar kost de werkgever 8886 per maand

Een brutoloon van 7000 per maand is 3650 netto en kost de werkgever 10350 per maand

Bronnen attentia en sdworx website

Van de 1464 euro meerkost oor de werkgever blijft er 400€ nette per maand over... ofwel minder dan 30% van de werkgeveropslag of 40% van de bruto opslag

Dit zijn berekeningen voor een alleenstaande bediende zonder extra legale voordelen
Je vergeet nog iets:
Die werkgever heeft geen filantropische instelling maar klanten die de rekening betalen. Op die totale loonkost moet hij nog 21% BTW rekenen om die kost terug te krijgen van zijn klant, iets waar hij of zijn werknemer alweer wat papierwerk aan heeft, op zijn kosten.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

bruma schreef:
johan.devos schreef:Een bruttoloon van 6000 per maand is 3250 netto maar kost de werkgever 8886 per maand
Je vergeet nog iets (...)
Zeer zeker vergeet je iets: werkgevers krijgen 12,5 miljard euro loonsudsidies, maar die zie je zelden in "loonkostberekeningen" opduiken :).
DarkV schreef:
heist_175 schreef:Ondanks mijn loonsverhogingen (reëel én indexatie) betaal ik nog steeds maar +/- 30% inkomstenbelasting, hoewel ik al lang in de hoogste schijf zit.
Van mij loon blijft nochtans maar de helft over.
Ik ken uw situatie niet, dus daar kan ik geen uitspraak over doen.
Ik kijk naar wat ik bruto op mijn loonfiche gekregen heb en naar wat ik netto overhoudt na de belastingteruggave het jaar nadien. Mijn werkgever houdt nogal veel af en dat wordt dan wat later gecorrigeerd door de FOD. Aangezien ik telkens €4-6K terugkrijg, is dat behoorlijk relevant om de "belastingdruk" te bepalen :).
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Vanaf ongeveer 4000€ bruto per maand zit je in de “hoogste schijf” van 50% maar enkel voor het gedeelte boven ongeveer 41000€ per jaar. Als je rekening houdt men de belastingvrije som en de schijven van 25, 40 en 45% kom je dan misschien aan een gemiddelde belasting van 30%.

Als je 10’000€ per maand zou verdienen zul je snel richting 50% gaan.

Volgens jobat.be

1000€ brutto : 1000€ netto
4000€ bruto : 2435€ netto
6000€ bruto : 3242€ netto (2000 bruto opslag geeft 800 netto)
10000€ bruto: 4857€ netto of meer dan 50%! Dan zou je al eens kijke naar een firmawagen...
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Maandloon wel x13,92 doen voor u jaarloon, want daarop worden uw belastingen berekend.

Hier trouwens mooi overzicht en ook hoeveel % van de bevolking hoeveel verdient.
https://www.jobat.be/nl/art/hoeveel-bel ... euro-netto
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

johan.devos schreef:Vanaf ongeveer 4000€ bruto per maand zit je in de “hoogste schijf” van 50% maar enkel voor het gedeelte boven ongeveer 41000€ per jaar. Als je rekening houdt men de belastingvrije som en de schijven van 25, 40 en 45% kom je dan misschien aan een gemiddelde belasting van 30%.

Als je 10’000€ per maand zou verdienen zul je snel richting 50% gaan.

Volgens jobat.be

1000€ brutto : 1000€ netto
4000€ bruto : 2435€ netto
6000€ bruto : 3242€ netto (2000 bruto opslag geeft 800 netto)
10000€ bruto: 4857€ netto of meer dan 50%! Dan zou je al eens kijke naar een firmawagen...
4000euro?
vanaf 40.480,01/jaar zit je in de hoogste schijf van 50%

Dat is reeds vanaf 2.908euro bruto.

En vroeger was het nog slechter.
Dit is een loonstudie van Deloitte https://multimedia.tijd.be/loonstudie/
Met de taxshift is de situatie al een stuk beter dan tijdens Di rupo.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

Gray schreef:
fendtje schreef:
DarkV schreef:


Moest men al eens een max. bedrag plaatsen voor een salaris (bedrijfswagen) de Porsches en Audi Quattro verkoop zal snel dalen.
Gaat tenslotte toch om een voertuig om zich naar het werk te begeven.
Heden is het een pronkstuk in het weekend om minder taksen te moeten betalen.
wat een jaloerse reactie weer...
Antwoorden zonder nadenken zeker, meehuilen met de wolven.
Zolang dit lang genoeg wordt herhaald, gaan mensen het geloven.
Dus minder belastingen is alle belasting aftrekken afschaffen, alle subsidies akkoord?
Koken kost geld.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Ramaht schreef: Hier trouwens mooi overzicht en ook hoeveel % van de bevolking hoeveel verdient.
https://www.jobat.be/nl/art/hoeveel-bel ... euro-netto
En ik maakte me zorgen waarom CM mijn verhoogde tegemoetkoming blijft goedkeuren :lol: (dat lukte niet eens toen ik onder het minimum zat en het nodig had...) Anyway, ik kom momenteel toe en niet teveel belastingen :lol:
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

Een werkgever redeneert meestal omgekeerd:

ik heb een werknemer die ik X euro betaal. (op maandbasis)

als ik een bijkomend budget van 1000 euro voorzie, hoe kan ik ervoor zorgen dat die 1000 euro zoveel mogelijk bij die werknemer landt.

als die werknemer nu 6000€/mnd bruto verdient (en 3241€ netto) zal die bijkomende 1000€ als volgt landen:

(6000€ + patronale bijdrage) = 8886 €
budget van 8886 + 10000 = 9886 €
Dit geeft bruto loon van 6749 €
Dit geeft netto loon van 3539 €

dus: van die 1000 euro schiet er 298€ over. de rest verdwijnt op een of andere manier naar de staat.

Als die werkgever echter besluit om voor 1000€ een dikke leasebak onder die medewerker zijn gat te schuiven
(leaseplan , tesla model 3 AWD ; 78 kwh; 5y ; 100.000 km ; cataloguswaarde 60 k€) leaseprijs: 758€
de rest van het budget; 242€ geeft hij als loon (incl patronale bijdrage)
budget werkgever: 9128 + 758 € = 9886€
Brutoloon werknemer: ~6222€
nettoloon werknemer (na aftrek VAA enzo): 3257€

drie keer raden waar de gemiddelde belg voor zou kiezen? en geef hem eens ongelijk?
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”