pensioenbedrag.

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
glda19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Hi
Ik zie dat ik ten vroegste in oktober 2035 op pensioen kan. en in mei 2036 ga ik nog pensioen bijkrijgen.
En ik zie dat ik om mijn volle pensioen te krijgen dat dit pas in 2039 is.

Weet iemand als je in pensioen gaat in 2035 je automatische de andere bedragen gaat krijgen die je ziet op de site mypension.be ?
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

euh, neen..

Het bedrag dat je ziet (en zou krijgen) is berekend op het moment dat je in pensioen gaat.. Dus hoe langer je werkt, hoe meer je bijdraagt aan vadertje staat, hoe meer (alléé.. eigenlijk: hoe weinig) je bijkrijgt..
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:
Provider

Ik denk dat er zelfs letterlijk staat dat dit een schatting is.
Inflatie is onzeker.
Werkgever, inkomen, ... Allemaal enkel te weten via www.deglazenbol.be
M_016
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer
Provider

@glda normalerwijze zal dit inderdaad een ander bedrag zijn
bv. ter info
https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenleeftijd/wanneer
https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenbed ... werknemers
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer
Provider

glda19 schreef:Hi
Ik zie dat ik ten vroegste in oktober 2035 op pensioen kan. en in mei 2036 ga ik nog pensioen bijkrijgen.
En ik zie dat ik om mijn volle pensioen te krijgen dat dit pas in 2039 is.

Weet iemand als je in pensioen gaat in 2035 je automatische de andere bedragen gaat krijgen die je ziet op de site mypension.be ?
Volgens mij krijg je idd het bedrag dat er staat als je op pensioen gaat, voor de rest van je leven. Ga je op pensioen in 2035, dan krijg je wat je daar ziet voor de rest van je dagen. Werk je langer, en ga je pas op pensioen in 2039 (je bent dan wss 67), dan krijg je het bedrag dat je daar ziet. Het moment dat je op pensioen gaat bepaalt dus het bedrag de rest van je leven, het is niet zo dat je later meer krijgt.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer
Provider

NickG schreef:Volgens mij krijg je...
Niet alleen volgens jou... je uitleg is correct.
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:
Provider

Waar ik graag een berekening van zou hebben is hetvolgende:

Stel dat ik nu stop met werken (en niet op werkloosheid ga, niet op invaliditeit, maar gewoon stop en de periode tot aan mijn pensioen rondkom van mijn eigen spaargeld), hoeveel ik dan zou krijgen als ik mijn pensioenleeftijd heb bereikt.

Weet iemand waar je dat ergens kan vinden?
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:
Provider

Op mypension.be krijg je exact dat te zien. Het berekende bedrag bij wettelijk en/of aanvullend pension houdt enkel rekening met je loopbaan tot nu. Je zal dit bedrag dus ook jaarlijks zien stijgen (normaal gezien).
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer
Provider

Nob schreef:Waar ik graag een berekening van zou hebben is hetvolgende:

Stel dat ik nu stop met werken (en niet op werkloosheid ga, niet op invaliditeit, maar gewoon stop en de periode tot aan mijn pensioen rondkom van mijn eigen spaargeld), hoeveel ik dan zou krijgen als ik mijn pensioenleeftijd heb bereikt.

Weet iemand waar je dat ergens kan vinden?
[emoji106] zoveel spaargeld
Ik zou, en weet niet of je dat zomaar online kan vinden, eerst eens aan de mutualiteit vragen wat zij van u verlangen. Ze worden NL ook gesponsord door een stuk van uw loon én de werkgeversbijdrage en willen die inkomsten niet mislopen indien jij nog verzekerd wil blijven.
[emoji3525] K denk dat je je spaarpot serieus overschat
Nob
Erelid
Erelid
Contacteer:
Provider

bruma schreef:[emoji106] zoveel spaargeld
For all you know ben ik wel 60 jaar he en heb ik niet veel spaargeld meer nodig om die periode te overbruggen ;-)

Of als ik dat bedrag weet, kan ik misschien nog een paar jaar langer werken, of juist niet.

Mijn moeder is ook op een bepaald moment gewoon gestopt met werken (mijn vader is blijven doorwerken), zonder enige vorm van uitkering omdat ze niet wouden 'profiteren', waarom zou dat voor de mutualiteit een probleem zijn?
Misschien had zij tijdens haar actieve carriere meer belastingen betaald als iemand met een veel lager loon die 45 jaar gaat werken?

Sasuke schreef:Op mypension.be krijg je exact dat te zien. Het berekende bedrag bij wettelijk en/of aanvullend pension houdt enkel rekening met je loopbaan tot nu. Je zal dit bedrag dus ook jaarlijks zien stijgen (normaal gezien).
Dat zie ik daar toch niet, ik zie daar twee bedragen, het ene is wat ik zou krijgen als ik op mijn vroegste pensioendatum op pensioen zou gaan en het andere als ik op mijn wettelijke pensioendatum zou gaan (een 50 EUR verschil, de moeite niet om tot aan de wettelijke te blijven werken).

Wat ik dus wil weten is wat ik krijg op mijn wettelijke pensioendatum als ik nu zou stoppen met werken (en niet als ik zou stoppen op mijn wettelijke pensioendatum).
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer
Provider

En aan welk bedrag zitten jullie al?

Vandaag voor de 1e keer naar mypension.be gesurfd. Opdeling servitude (loontrekker) vs zelfstandige stond er netjes vermeld. Gezien pensioen een gelegaliseerd ponzi spel is gaat dit wellicht klappen voor ik er ga van kunnen profiteren.

Huidige investeerders worden een belofte voorgehouden door de R*heid, het geld van huidige investeerders gaat naar eerdere investeerders en volgt dus de klassieke HYIP oplichting. De te onderhouden pyramide wordt steeds groter, en gaat dus klappen. Met blijven werken tot je 67e - hoeveel keer gaan ze het nog optrekken?
glda19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Nu weet ik het nog niet !
Met jullie dwaze zever weer zoals vaak die niks met de vraag te maken heeft ben dat beu meet dan beu
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer
Provider

glda19 schreef:Nu weet ik het nog niet !
Met jullie dwaze zever weer zoals vaak die niks met de vraag te maken heeft ben dat beu meet dan beu
Nickg heeft nochtans uw vraag beantwoord
johann
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

De simulaties op mypension gaan uit van een continuering van de tewerkstelling, aan hetzelfde % en loon, tot de mogelijke pensioenleeftijd. In 'normale' omstandigheden zal het berekende bedrag dus inderdaad nog stijgen, maar wellicht voornamelijk door indexering, vermits het loon waarop het pensioen wordt berekend altijd een begrensd loon is. De kans is groot dat een 60-jarige daar al een heel stuk boven zit. Effectieve pensioenbedragen worden ook geïndexeerd, maar lopen een heel eind achter bij de werkelijke stijging van de levensduurte. Ten opzichte van een actief lid van de bevolking gaat een gepensioneerde er zo in de feiten van jaar tot jaar op achteruit (maar dankzij de automatische indexering is de situatie in België gelukkig nog altijd een stuk beter dan in de meeste andere landen).

@Nob: Wanneer je besluit om vroeger te stoppen met werken, en dus 'vrijwillig werkloos' bent, heeft dit behoorlijk forse repercussies op het uiteindelijke pensioenbedrag. De 'jaarteller' stijgt immers niet meer.

Stel dat je momenteel 60 jaar bent, op je 22ste bent beginnen werken en dus op 65 maximaal aan een pensioenbreuk van 43/45 geraakt, dan staat die teller vandaag op 38/45 en blijft die ook op 38 staan als je besluit te stoppen.

Dus als dat pensioen vandaag in mypensioen zou gesimuleerd worden op een bedrag van 1800 euro (bruto)/maand, gaat dat uit van een pensioenbreuk bij de pensioengerechtigde leeftijd van 43/45. Stop je nu met werken, resulteert dat in een effectief pensioenbedrag van ca. 1590 euro/maand (uiteraard nog te indexeren, maar dat valt niet te voorspellen). Dat scheelt dus toch een aardige slik op de borrel.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer
Provider

glda19 schreef:Nu weet ik het nog niet !
Geen vakbondsvriendjes bij het spoor die daar de nodige tijd en persoonlijke service verzorgen?
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer
Provider

Je kan de pensioendienst ook gewoon contacteren en een berekening vragen. Ik weet dat de bedragen op mypension niet klopte en nadat ik ze had gecontacteerd stuurden ze me een "voorlopige berekening" van een paar A4-tjes dat al een stuk dichter bij de werkelijkheid zat.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

on4bam schreef:Je kan de pensioendienst ook gewoon contacteren en een berekening vragen. Ik weet dat de bedragen op mypension niet klopte en nadat ik ze had gecontacteerd stuurden ze me een "voorlopige berekening" van een paar A4-tjes dat al een stuk dichter bij de werkelijkheid zat.
Was het meer of minder? :).

Ik weet 1 ding: vanaf dag 1 dat ik kan stoppen stop ik en ja ik weet het heel goed, het zal in mijn geval zeker niet het van het zijn en het zal wat opletten zijn maar ik trek mijne plan wel.

Ik ging vroeger graag gaan werken maar nu niet meer en dat heeft aan de ene kant met mijne zwakke rug te maken en aan de andere kant die politiekers die mijne je weet wel kunnen opblazen. Als ik zie waar mijn geld naartoe gaat en hoe ze ons bestelen, geene dag langer werk ik voor die lummels, ik zal nog eerder op de ziekenkas belanden met die zeer zwakke rug van me.

Ik heb al teveel mensen zien heen gaan, altijd gewerkt, ze zijn soms niet tot hun pensioen geraakt, kan ook ik nog tegen komen. Ik neem het er nu ook al van.

Ik las hier ook van iemand we doen dit en dat niet want we wilden niet profiteren? Welnu, jaren geleden had ik dezelfde gedacht maar nu? Nope, niemand zit rekening te houden met mij jong , als men hier massale import doet en wij maar dokken, nie mee mij ze.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:
Provider

Volgens my pension haal ik nog niet eens de 1000 eur ... (en ik werk al sinds mijn 18). Chance dat er al wat gespaard is it als aanvullend pensioen, maar zelfs met dat erbij gaan we nog altijd geen leefbaar inkomen hebben ... inflatie niet meegeteld zelfs.

Dus tip voor iedereen .. spaar zelf !!!
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer
Provider

johann schreef:De simulaties op mypension gaan uit van een continuering van de tewerkstelling, aan hetzelfde % en loon, tot de mogelijke pensioenleeftijd. In 'normale' omstandigheden zal het berekende bedrag dus inderdaad nog stijgen, maar wellicht voornamelijk door indexering, vermits het loon waarop het pensioen wordt berekend altijd een begrensd loon is. De kans is groot dat een 60-jarige daar al een heel stuk boven zit. Effectieve pensioenbedragen worden ook geïndexeerd, maar lopen een heel eind achter bij de werkelijke stijging van de levensduurte. Ten opzichte van een actief lid van de bevolking gaat een gepensioneerde er zo in de feiten van jaar tot jaar op achteruit (maar dankzij de automatische indexering is de situatie in België gelukkig nog altijd een stuk beter dan in de meeste andere landen).
Dit dus. Mypension kijkt enkel naar de situatie tot en met het laatste jaar en simuleert dan exact hetzelfde loon tot de leeftijd van 62 of 67 jaar.

Stijgt je loon, dan stijgt ook het pensioen.
Daalt je loon (werkloos, andere job, halftime nog maar) dan zal ook het pensioen dalen.

Uiteraard is de impact hoger voor iemand die nog 30 jaar moet werken, dan iemand die nog maar 10 jaar moet werken.
@Nob: Wanneer je besluit om vroeger te stoppen met werken, en dus 'vrijwillig werkloos' bent, heeft dit behoorlijk forse repercussies op het uiteindelijke pensioenbedrag. De 'jaarteller' stijgt immers niet meer.

Stel dat je momenteel 60 jaar bent, op je 22ste bent beginnen werken en dus op 65 maximaal aan een pensioenbreuk van 43/45 geraakt, dan staat die teller vandaag op 38/45 en blijft die ook op 38 staan als je besluit te stoppen.

Dus als dat pensioen vandaag in mypensioen zou gesimuleerd worden op een bedrag van 1800 euro (bruto)/maand, gaat dat uit van een pensioenbreuk bij de pensioengerechtigde leeftijd van 43/45. Stop je nu met werken, resulteert dat in een effectief pensioenbedrag van ca. 1590 euro/maand (uiteraard nog te indexeren, maar dat valt niet te voorspellen). Dat scheelt dus toch een aardige slik op de borrel.
Op mypension kan je de simulatie maken wanneer je definitief stopt met werken op maand + jaar X voor je wettelijk op pensioen mag. Daar zal je de impact zien op het bedrag dat je dan uiteindelijk zal ontvangen.

Ook nog een belangrijk gegeven: volgens die simulatie zou ik het pensioen ook pas krijgen op mijn 67 ipv 62 wanneer ik vroeger zou stoppen met werken. Dat zijn dus ook nog eens 5 extra jaren zonder inkomen.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer
Provider

Glda19, wie weet trekken ze in 2030 de leeftijd wel op tot 70j’, om het dan in 2033 of te schaffen...
Of zit er een selfdestruct in het Corona vaccin...

Als je zo tegen je zin gaat werken, misschien voor die komende 15j iets anders zoeken...
Leven is te kort om 220 dagen per jaar tegen je zin iets te doen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer
Provider

Ik denk dat ik tot mijn 75 zal moeten werken, en als het zo verder gaat zal ik er nog niet te ver naast zitten.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer
Provider

Sasuke schreef:Volgens my pension haal ik nog niet eens de 1000 eur ... (en ik werk al sinds mijn 18).
Heeft dat ook niet te maken met het werken als zelfstandige? Mij is altijd gezegd dat een zelfstandige zelf voor zijn pensioen moet sparen en iemand in loondienst niet. In hoeverre dat klopt of waarom, geen idee.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer
Provider

Sasuke schreef:Dus tip voor iedereen .. spaar zelf !!!
MClaeys schreef:
Sasuke schreef:Volgens my pension haal ik nog niet eens de 1000 eur ... (en ik werk al sinds mijn 18).
Mij is altijd gezegd dat een zelfstandige zelf voor zijn pensioen moet sparen en iemand in loondienst niet. In hoeverre dat klopt of waarom, geen idee.
Als je als loontrekkende gaat rekenen op het pensioen van de staat, hou u dan maar vast aan de takken van de bomen.
Als je niet voor de overheid werkt, is het pensioen een veredelde aalmoes. Ik spaar - waar mogelijk - al van sinds dat ik aan het werk ben voor mijn pensioen. En niet enkel die €70 per maand via het fiscaal gestimuleerd pensioensparen hé.
Zélfs als je loontrekkende bent (en geen zelfstandige) zou ik u aanraden om te sparen voor uw pensioen. En niet via een bank, maar via een fonds ofzo. De haircut waar het IMF ooit op doelde bij de "redding" van Cyprus, is niet van toepassing op aandelen of fondsen.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer
Provider

on4bam schreef:Je kan de pensioendienst ook gewoon contacteren en een berekening vragen. Ik weet dat de bedragen op mypension niet klopte en nadat ik ze had gecontacteerd stuurden ze me een "voorlopige berekening" van een paar A4-tjes dat al een stuk dichter bij de werkelijkheid zat.
Contacteren is niet nodig, je kan gewoon zelf berekenen op de website: tab "Mijn pensioen plannen" - "bereken de impact op mijn pensioen", en dan kan je ingeven "stoppen met werken" en een datum.

Maar goed, hier komen zeuren over mensen die offtopic gaan is makkelijker dan zelf wat lezen en onderzoeken natuurlijk.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer
Provider

Het max. pensioen als loon trekkende is heden rond de 2300 € bruto.
Dus heden perfect mogelijk dat de ene partner van die 2300 € een 1700 € overhoud.
En de andere partner 1400 €.
Dus 3100 € per maand of je daar mee honger moet lijden.
En alles hangt hierbij af van loopbaan en verdiensten.
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:
Provider

26 jaar als bediende gewerkt en dit is mijn 10de jaar als zefstandige.
Nog 6 jaar te gaan voor de vroegste pensioendatum.
Ik zit aan € 1.643 netto op mypension.
Gelukkig is er nog het aanvullend pensioen ...
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer
Provider

bruma schreef:Ik zou, en weet niet of je dat zomaar online kan vinden, eerst eens aan de mutualiteit vragen wat zij van u verlangen. Ze worden NL ook gesponsord door een stuk van uw loon én de werkgeversbijdrage en willen die inkomsten niet mislopen indien jij nog verzekerd wil blijven.
Van uw loon als loontrekkende wordt een deel sociale bijdragen afgehouden en dat dient oa voor de financiering van de sociale zekerheid. De ziekteverzekering is één onderdeel van die sociale zekerheid. De ziekenfondsen krijgen een deel van dat bedrag afhankelijk van hun ledenaantal om de uitbetaling van hun verzekerden te doen.

Als jij niet meer werkt en ook geen werk zoekt, voldoe je niet aan de bijdragevereiste. Na een tijd zal je dus geen recht meer hebben op terugbetaling van zorg. Je kan dat oplossen door zelf persoonlijke bijdragen te betalen maar deze zijn niet mals, wat logisch is gezien wat er afgehouden wordt van een loon. Stoppen met werken is dus niet goedkoop en heeft wel degelijk nog wel andere gevolgen die duur kunnen zijn als je ziek wordt.

En privéverzekeringen zijn ook geen oplossing want deze dekken enkel (deels) wat niet door de verplichte ziekteverzekering wordt gedekt. Als jij geen verplichte ziekteverzekering hebt dan hebben ze meestal een clausule dat ze niets vergoeden. Anders zouden ze voor het hele bedrag opdraaien en dat gaat niet gebeuren.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer
Provider

Toch wel van belang; elk bedrag dat je nu ziet in my pension is een belofte, geen zekerheid.

De werkende van nu betalen de pensioenen van nu. Er is geen systeem van opgebouwde reserves die beschikbaar zijn.

Een poos geleden wou men dat systeem hervormen met punten. En de waarde van de die punten was een variabele dat men ging bepalen kort voor de pensioendatum zelf. Dat voorstel is mede dankzij de inspanningen van de vakbonden er niet gekomen.

Uiteindelijk gaat men pas weten tegen pensioendatum wat men kan krijgen. En wat de koopkracht is van wat men zal krijgen. Ook van belang. Als je een pensioen zou krijgen van 2500 euro maar je kunt er slechts 2x mee boodschappen mee gaan doen dan ga je niet blij zijn.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer
Provider

En wat is het verschil met de realiteit ? nu heb je geen 'punten' maar je pensioen is evenzeer niet zeker.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

Ik weet niet op dit corect is, maar je kan nu ook een simulatie doen op vroeger stoppen met werken:

Bereken de impact van een loopbaanverandering op uw pensioen
U kunt voor de volgende loopbaan-veranderingen de impact op uw pensioen berekenen:
U beëindigt uw loopbaan vóór uw vroegste pensioendatum
U koopt studiejaren af
Bereken de impact op uw pensioen

Ik zou 1708€ krijgen als ik op pensioen ga, maar als ik nu in september (18 jaar eerder) zou stoppen krijg ik slechts 1200€, maar hij geeft dit bedrag aan zowel bij bruto als netto.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer
Provider

Het is inderdaad een momentopname van "hoe het nu zou zijn".
Geeft zeker geen garanties voor de toekomst.
Zelf sparen en groepsverzekeringen zullen nodig zijn.
En natuurlijk rekening mee houden met de percentages van 10-16% samen met de 5,5% die er sowieso nog vanaf gaan.
En dan nog gemeentetaksen en andere onzin zeker?

Hoe moet je eigenlijk bepalen wat je op de dag van je pensioen nodig hebt?
Huis is afbetaald, maar is al aan renovatie toe?
Je wilt misschien toch nog wat extra maandelijks hebben?
...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer
Provider

heist_175 schreef:Als je als loontrekkende gaat rekenen op het pensioen van de staat, hou u dan maar vast aan de takken van de bomen.
Zo bedoelde ik het uiteraard niet, ik spaar nog op verschillende andere manieren voor pensioen (als ik het ooit zal mogen meemaken), maar had het puur over het basispensioen van de staat. De aanvullende pensioenen kan iedereen, zelfstandig of niet. Of misschien gewoon zelf want daar gaan geloof ik ook nog taksen vanaf.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer
Provider

Da's net wat ik zeg en heb ondertussen het bedrag gevonden : afgerond op € is het 754€ per kwartaal
Dizzy schreef:
bruma schreef:Ik zou, en weet niet of je dat zomaar online kan vinden, eerst eens aan de mutualiteit vragen wat zij van u verlangen. Ze worden NL ook gesponsord door een stuk van uw loon én de werkgeversbijdrage en willen die inkomsten niet mislopen indien jij nog verzekerd wil blijven.
Van uw loon als loontrekkende wordt een deel sociale bijdragen afgehouden en dat dient oa voor de financiering van de sociale zekerheid. De ziekteverzekering is één onderdeel van die sociale zekerheid. De ziekenfondsen krijgen een deel van dat bedrag afhankelijk van hun ledenaantal om de uitbetaling van hun verzekerden te doen.

Als jij niet meer werkt en ook geen werk zoekt, voldoe je niet aan de bijdragevereiste. Na een tijd zal je dus geen recht meer hebben op terugbetaling van zorg. Je kan dat oplossen door zelf persoonlijke bijdragen te betalen maar deze zijn niet mals, wat logisch is gezien wat er afgehouden wordt van een loon. Stoppen met werken is dus niet goedkoop en heeft wel degelijk nog wel andere gevolgen die duur kunnen zijn als je ziek wordt.

En privéverzekeringen zijn ook geen oplossing want deze dekken enkel (deels) wat niet door de verplichte ziekteverzekering wordt gedekt. Als jij geen verplichte ziekteverzekering hebt dan hebben ze meestal een clausule dat ze niets vergoeden. Anders zouden ze voor het hele bedrag opdraaien en dat gaat niet gebeuren.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Mijn post was ook louter een aanvulling op uw info. Het bedrag dat je noemt is wel het maximum. Het kan lager zijn afhankelijk van uw situatie/inkomen.

Veel zelfstandigen maken de fout om bij problemen hun sociale bijdragen niet meer te betalen. Als zij, of leden van hun gezin, dan ziek zijn merken ze ineens dat hun "besparing" peperduur blijkt te zijn.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

Het bedrag voor aan te sluiten bij een ziekenfonds als je niet werkt, studeerd, werkloos of met pensioen bent is ongeveer 3015euro per jaar, daarmee blijf je gewoon aangesloten bij het ziekenfonds.
Kost eigenlijk gigantisch veel :eek:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het is dat bedrag van 754 EUR x 4. Is dat veel? Het is ook het maximumbedrag maar wat je afdraagt via loon is nog veel meer. Stel dat het 200 EUR was, dan zouden veel mensen hun werk opzeggen en profiteren van de bijdragen van anderen. Wie wil rentenieren moet maar zorgen dat zijn schaapjes op het droge zijn.

Trouwens, studenten kunnen gewoon via hun ouders verzekerd blijven.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer
Provider

Joe de Mannen schreef:En wat is het verschil met de realiteit ? nu heb je geen 'punten' maar je pensioen is evenzeer niet zeker.

J.
Men gaat een belofte in euro niet omzetten naar punten met een nader te bepalen waarde om dat niets te veranderen. Nu kan men ook aan het pensioen sleutelen. Maar als het uitgedrukt is in punten kan men dat veel discreter doen.
Nob
Erelid
Erelid
Contacteer:
Provider

Dizzy schreef:Wie wil rentenieren moet maar zorgen dat zijn schaapjes op het droge zijn.
Ook al heeft die tijdens zijn actieve carriere misschien het dubbele van u al bijgedragen? (of gaan we nu wel iedereen op één hoop vegen, daar waar je u in andere topics zo hevig tegen verzet?)

Maar wie 'nieuw' is in België, mag na een kleine wachttijd, wel genieten van de voordelen van het systeem, zonder ooit bijgedragen (of miniem) te hebben?

En dan maar niet (willen) begrijpen dat sommige mensen het beu zijn...
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer
Provider

seagull schreef:26 jaar als bediende gewerkt en dit is mijn 10de jaar als zefstandige.
Nog 6 jaar te gaan voor de vroegste pensioendatum.
Ik zit aan € 1.643 netto op mypension.
Gelukkig is er nog het aanvullend pensioen ...
Klein detail
13,07 % sociale bijdrage is betaald op inkomsten als loon trekkende.
Dus inkomen 5000 € is 653 € rsz elke maand betaald.
Belasting afhouding = 1500 € (5000 - rsz)
Dus van 5000 € als loontrekkende is 2900 € netto.
Dus laat maar komen jullie cijfers als sukkelaar met klein pensioen.
Oei iemand met concrete cijfers.
Dus een loontrekkende met +- 5000 € bruto of meer kan maar aan 2300 € bruto komen als pensioen.
Gaat ook geen 5 appartementjes verhuren aan 700 € als op pensioen.
De sukkelaars van zelfstandigen zeker.
Blijkbaar is dit ook het enige forum waar serieus kan worden gepraat.
Klagen, klagen, is makkelijk.
Al de bovenstaande cijfertjes, eenvoudig na te gaan, bijv. Google is jullie vriend rsz afhouding, voorheffing loon schalen.
Nu klagers jullie cijfertjes, zal maar dromen zeker.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Nob schreef:
Dizzy schreef:Wie wil rentenieren moet maar zorgen dat zijn schaapjes op het droge zijn.
Ook al heeft die tijdens zijn actieve carriere misschien het dubbele van u al bijgedragen? (of gaan we nu wel iedereen op één hoop vegen, daar waar je u in andere topics zo hevig tegen verzet?)

Maar wie 'nieuw' is in België, mag na een kleine wachttijd, wel genieten van de voordelen van het systeem, zonder ooit bijgedragen (of miniem) te hebben?

En dan maar niet (willen) begrijpen dat sommige mensen het beu zijn...
Misschien wel... maar misschien ook wel niet. Het is geen geheim dat de mensen met het meeste geld ook iemand kunnen aannemen om zo weinig mogelijk bij te dragen, dat is een erkend beroep :wink:

Anderzijds is het zo dat de lagen die het meeste nood hebben aan hulp vaak het meest ondergebruik vertonen, het zogenaamde matheuseffect.

Wie nieuw is moet aan exact dezelfde voorwaarden voldoen, bijdragen via werk of via recht op een uitkering en ook daar gelden voorwaarden. Rechten gelden meestal voor meerdere jaren dus als je in orde was, blijf je dat meestal nog tot max 2 jaar nadien afhankelijk van uw bijdragen. Wie niet bijdraagt heeft geen recht op terugbetaling.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”