Orange modem - nieuwe menu's / functionaliteiten

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

philippe_d schreef: of de klant die de bridge activeert een extern IPv4 krijgt en geen CGNAT (waardoor de bridge mogelijkheid eigenlijk nutteloos zou worden)?[
Bridge sinds kort hier werkende en krijg een extern IPv4 adres.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

philippe_d schreef:Wat ik mij afvraag is:
  • of de klant de mogelijkheid heeft om CGNAT op de modem uit te zetten (zoals dat bij bijv. bij Proximus het geval is)?
  • of de klant die de bridge activeert een extern IPv4 krijgt en geen CGNAT (waardoor de bridge mogelijkheid eigenlijk nutteloos zou worden)?
Waarschijnlijk past Orange CGNAT alleen toe op de eigen modems (op basis van MAC adres), zodat er meer IPv4 adressen beschikbaar worden voor de bridge klanten met eigen router?
Of met andere woorden: klanten die een eigen router gebruiken achter de Orange modem, moeten altijd de bridge functie activeren (want portforwardings op de Orange modem naar je eigen router werken niet meer bij CGNAT).
Ik heb net een orange modem onder handen gehad, en ik kwam je vraag hier terug tegen bij het opzoeken van een issue.
Bij deze een antwoord op je vragen:
De orange modem heeft by default een CGNAT IP adres, aangeduid op het login status scherm in een geel kleurtje, met een behulpzame link naar hun site bij (naar een pagina over "Wat is CGNAT?" en hoe je dat kan afzetten).
Een aantal van de LAN functies zijn "greyed out", oa port forwarding en ddns.
Klik je op een van de grijze functies, dan gaat de modem een alert box genereren die je vertelt dat die functies niet beschikbaar zijn achter CGNAT, en dat je op de confirm knop "public ip" kan klikken als je wenst over te schakelen naar een public ip address.
Eenmaal op geklikt, herstart hij zich, en krijg je bij de login page mooi een public IP te zien in het groen; vervolgens zijn alle greyed out functions ook beschikbaar.

Dus tl;dr:
1) je kan zeer makkelijk van CGNAT overgaan op public IP, de modem doet het zelfs voor je.
2) Je hebt geen bridging nodig om van een public IP gebruik te maken.

Ik neem dus ook aan dat bridging een public IP aflevert, maar de modems worden nog altijd geleverd zonder bridging optie (en de helpdesk weet van toeten noch blazen, en komt niet verder dan "doe ns een factory reset").
De calvarietocht om bridging te activeren is nog altijd een feit.
Plaats reactie

Terug naar “Orange (Mobistar)”