Ideaal formaat om cd's te rippen
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
De vermelde speciale karakters kan je zonder problemen gebruiken in de MP3 tags... sommige zijn echter niet toegelaten in Windows, je kan de filename dus niet laten genereren op basis van de tag (maar de filename op zich is ook niet belangrijk).
- bollewolle
- Elite Poster
- Twitter: bollewolle
- Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
- Bedankt: 89 keer
Misschien dan eens naar Jaikoz kijken als alternatief. Heeft misschien wel een beetje een learning curve om het taggen echt naar je wensen af te stemmen. Maar het grote voordeel van Jaikoz is dat het als bron voor het taggen Musicbrainz gebruikt. In vele gevallen is hij daardoor veel exacter in het bepalen over welk nummer/versie/... het gaat doordat hij de audio gaat analyzeren en de fingerprint die eruit komt gaat vergelijken met die uit Musicbrainz. Daarnaast bevat Musicbrainz ook een massa meer info dan de meeste CD metadata databases. Check maar eens door wat albums op te zoeken of naar klassieke muziek te zoeken.
Maar zoals ik zei, heeft wel een learning curve om op basis daarvan Jaikoz helemaal naar je wensen te customizen, om nog maar te zwijgen over alle andere instellingen die je in kan stellen.
Just my 2 cents.
Maar zoals ik zei, heeft wel een learning curve om op basis daarvan Jaikoz helemaal naar je wensen te customizen, om nog maar te zwijgen over alle andere instellingen die je in kan stellen.
Just my 2 cents.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
De meeste programma's, zowel puur om te rippen als om te taggen, gebruiken databases of hebben een functie om in heel wat databases te gaan zoeken (op iets dat lijkt op een hash, of op artiest/album dat je zelf ingeeft).
Ik gebruik dat al lang niet meer. Niet zelden staat de info niet helemaal juist met bij een verzamelalbum overal VA/... erbij etc. Of is de upload een speciale versie (Ltd) en kloppen de tags dan niet, of net andersom.
Alle tags controleren en verbeteren duurt dan langer dan gewoon ff zelf de tags ingeven.
Ik wil vanavond wel eens enkele cd's met juiste tags bij Jaikoz aanbieden en zien wat zij er van bakken.
Ik gebruik dat al lang niet meer. Niet zelden staat de info niet helemaal juist met bij een verzamelalbum overal VA/... erbij etc. Of is de upload een speciale versie (Ltd) en kloppen de tags dan niet, of net andersom.
Alle tags controleren en verbeteren duurt dan langer dan gewoon ff zelf de tags ingeven.
Ik wil vanavond wel eens enkele cd's met juiste tags bij Jaikoz aanbieden en zien wat zij er van bakken.
- bollewolle
- Elite Poster
- Twitter: bollewolle
- Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
- Bedankt: 89 keer
Dat is net het voordeel van Musicbrainz, zij hebben een heel gedetailleerde Style Guide die gevolgd moet worden. Al hun data is dus op eenzelfde manier gedefinieerd. Bijvoorbeeld voor klassieke muziek hebben ze een specifiek onderdeel in hun guide doordat men specifiek hiervoor een atribuut "Works" hebben geintroduceerd. En zo bestaan er nog andere "Specific types of releases".
Anyway, ben wel van van hun database mocht dat nog niet duidelijk zijn
Ze hebben trouwens ook hun eigen tagger die gratis is: Picard. Jaikoz kan echter ook uit Discogs gegevens halen wat in sommige gevallen ook wel handig is.
Anyway, ben wel van van hun database mocht dat nog niet duidelijk zijn
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
Dat zal het probleem inderdaad zijn, de naamgeving van files bij windows ...r2504 schreef:De vermelde speciale karakters kan je zonder problemen gebruiken in de MP3 tags... sommige zijn echter niet toegelaten in Windows, je kan de filename dus niet laten genereren op basis van de tag (maar de filename op zich is ook niet belangrijk).
Heb nog maar een 30-tal cd's meer te gaan dus doe er liever iets langer over en verwijder de tekens uit de titels. Ik heb ook al bij andere programma's gezien dat er plots tracks verschijnen die niet op een cd staan of in een andere volgorde etc.
Bedankt r2504 voor de zoveelste goede raad !
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Dat betwijfel ik toch ten zeerste. Ik was vroeger ook zo een pietje precies, maar zelf taggen is extreem time consuming.heist_175 schreef:Alle tags controleren en verbeteren duurt dan langer dan gewoon ff zelf de tags ingeven.
Ik gebruik nu dbPoweramp, die de tags uit verschillende bronnen toont, en waar je dan zelf kiest welke tag je uit je welke bron wil, of die je dan natuurlijk ook nog altijd zelf kunt corrigeren.
-
- Elite Poster
PowerAmp is een goede cd- rip tool maar persoonlijk heb ik toch ook al rare dingen ondervonden met de data data die aan bepaalde cd's gelinkt worden.
Als het niet zo nauw steekt, OK maar mijn cd- (nu flac) collectie is me vrij dierbaar en liever één grote tijdsinvestering met een goede back up die maakt dat je aan niets van kwaliteit hoeft in te boeten dan alles vlug, vlug rippen wat het resultaat ook moge wezen.
Is natuurlijk allemaal kwestie van persoonlijke smaak, opvatting, ...
Maar als je wat tijd wilt investeren, vind ik MP3tag een prima tool.
Als het niet zo nauw steekt, OK maar mijn cd- (nu flac) collectie is me vrij dierbaar en liever één grote tijdsinvestering met een goede back up die maakt dat je aan niets van kwaliteit hoeft in te boeten dan alles vlug, vlug rippen wat het resultaat ook moge wezen.
Is natuurlijk allemaal kwestie van persoonlijke smaak, opvatting, ...
Maar als je wat tijd wilt investeren, vind ik MP3tag een prima tool.
-
- Elite Poster
Alle cd's eindelijke geript met MP3tag; vind het de moeite waard om voor die app te betalen.
Geluidskwaliteit FLAC is inderdaad heel goed maar finaal ... in mijn wagen worden de .flac tracks voor het afspelen (blijkbaar zonder dat ik daar iets van merk) weergegeven als MP3, 320 kbps. Idem bij streaming naar audio chromecast met google music.
Hoe dan ook: het .flac formaat is een degelijke archief van cd's en via MP3-tag is alles mooi 'getagged' om geripte cd's overzichtelijk te bewaren en alles snel terug te vinden.
Geluidskwaliteit FLAC is inderdaad heel goed maar finaal ... in mijn wagen worden de .flac tracks voor het afspelen (blijkbaar zonder dat ik daar iets van merk) weergegeven als MP3, 320 kbps. Idem bij streaming naar audio chromecast met google music.
Hoe dan ook: het .flac formaat is een degelijke archief van cd's en via MP3-tag is alles mooi 'getagged' om geripte cd's overzichtelijk te bewaren en alles snel terug te vinden.
-
- Deel van't meubilair
Ik kan moeilijk geloven dat hij de FLAC eerst gaat omzetten naar MP3... volgens mij is het gewoon je display die alles wat digitale muziek betreft onder de noemer "MP3" weergeeft.koenraaddeconinck schreef:in mijn wagen worden de .flac tracks voor het afspelen (blijkbaar zonder dat ik daar iets van merk) weergegeven als MP3, 320 kbps
-
- Elite Poster
Wel aanvankelijk kon ik het ook moeilijk geloven omdat dat dan toch wel fenomenaal snel moet gebeuren maar misschien wordt bedoeld dat er op één of andere manier iets gebeurt waardoor de FLAC- kwaliteit om wie weet welke reden correleert met MP3 32O Kbps.
Kan het dat softwarematig biterates aangepast worden door de audio speler in de wagen of google play music
Bij beiden (handleiding auto) en google music play https://support.google.com/googleplay/a ... 0462?hl=nl vind ik volgende info ivm. ondersteuning van FLAC:
FLAC (.flac) Ondersteuning voor 16-bits en 24-bits mono- of stereo-bestanden. Bestanden worden omgezet naar MP3-bestanden van 320 kbps
Kan het dat softwarematig biterates aangepast worden door de audio speler in de wagen of google play music
Bij beiden (handleiding auto) en google music play https://support.google.com/googleplay/a ... 0462?hl=nl vind ik volgende info ivm. ondersteuning van FLAC:
FLAC (.flac) Ondersteuning voor 16-bits en 24-bits mono- of stereo-bestanden. Bestanden worden omgezet naar MP3-bestanden van 320 kbps
-
- Elite Poster
Beste mede-forumgebruikers,
Eerst en vooral mijn beste wensen voor het nieuwe jaar aan iedereen !
Vraagje: ik heb mijn cd's geript naar flac (cf vorige discussies) met media player. Vervolgens - zoals aanbevolen hier op het forum - alles netjes getagged met MP3Tag. Prachtig programma !
Als ik mp3's met NCH open dan zie ik de correct album cover en kan ik die desgewenst vervangen en verwijderen.
Als ik flac audio open met NCH dan is het kadertje waar de albumart bij mp3's verschijnt leeg ("empty") en zijn alle mogelijkheden om iets toe te voegen van albumart of te deleten - in tegenstelling tot bij MP3's - geblokeerd. Er staat wel "embedded" voor wat de "album art" betreft.
Ik vermoed dat deze album art gekoppeld is aan het cover.jpg bestand dat ik voor elk album in de map met de flac audio staan heb.
Liefst zou ik de cover embedden in elke song afzonderlijk (zoals bij MP3's gebeurt). Dan wordt deze niet meer vervangen als je muziek opent met andere mediaspelers.
Iemand die hier advies kan geven. Bestaat hiervoor een goede app? Ik heb het internet al afgeschuimd maar vind niet direct een antwoord op deze vraag ...
Eerst en vooral mijn beste wensen voor het nieuwe jaar aan iedereen !
Vraagje: ik heb mijn cd's geript naar flac (cf vorige discussies) met media player. Vervolgens - zoals aanbevolen hier op het forum - alles netjes getagged met MP3Tag. Prachtig programma !
Als ik mp3's met NCH open dan zie ik de correct album cover en kan ik die desgewenst vervangen en verwijderen.
Als ik flac audio open met NCH dan is het kadertje waar de albumart bij mp3's verschijnt leeg ("empty") en zijn alle mogelijkheden om iets toe te voegen van albumart of te deleten - in tegenstelling tot bij MP3's - geblokeerd. Er staat wel "embedded" voor wat de "album art" betreft.
Ik vermoed dat deze album art gekoppeld is aan het cover.jpg bestand dat ik voor elk album in de map met de flac audio staan heb.
Liefst zou ik de cover embedden in elke song afzonderlijk (zoals bij MP3's gebeurt). Dan wordt deze niet meer vervangen als je muziek opent met andere mediaspelers.
Iemand die hier advies kan geven. Bestaat hiervoor een goede app? Ik heb het internet al afgeschuimd maar vind niet direct een antwoord op deze vraag ...
-
- Deel van't meubilair
Je kan MP3Tag ook gebruiken op FLAC's (inclusief voor cover art).
Feit is wel dat m'n auto blijkbaar niet overweg kan met de cover in FLAC's![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Feit is wel dat m'n auto blijkbaar niet overweg kan met de cover in FLAC's
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)