Smartphones weigeren noodnummer politie te bellen

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

MClaeys schreef:
ub4b schreef: je gebruikt je GSM & phone logs om aan te tonen dat het een uitzonderlijk en dus geen regulier gesprek was
Logs uit u gsm tellen niet als bewijs, zelfs niet op facturen. Enkel logs die men zelf heeft opgevraagd bij de providers, en dat doen ze voor zulke futiliteiten niet. Ooit voor men pa een boete voor bellen achter het stuur proberen aanvechten, goed wetende dat hij niet had gebeld op dat moment. Dat verwerpen ze gewoon. Enige voordeel dat je hier nog kan hebben is misschien de logs van de noodcentrale zelf, maar dan moeten ze die nog willen opvragen ook :).
Dat terzijde, noodgeval of niet, zet je gewoon even aan de kant om te bellen, dan breng je anderen ook niet in gevaar en kunnen ze u ook niks maken :) (daar staat dan wel tegenover, hoe gaan ze je betrappen eigenlijk, je belt net de hulpdiensten omdat ze er nog niet zijn :lol: )
Het voorbeeld van jouw vader is wel anders.
Die probeert te bewijzen dat hij *niet* gebeld heeft, en dat kan hij niet; hij kan alleen bewijzen dat hij niet gebeld heeft *met die simkaart*.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Zelfs dat niet, call logs uit een gsm worden niet geaccepteerd als bewijs. In of uit maakt niet uit, enkel de logs van providers (en in dit geval neem ik aan dat ze die van de noodcentrale ook wel kunnen opvragen). Hebben we allemaal nagevraagd toen. De reden is omdat je aan die logs als gebruiker zelf niet kan prutsen, het nadeel is dat je zelf onmogelijk aan deze logs geraakt.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Nee, je bent niet mee.
Call logs uit een gsm zijn een goeie aanleiding om ofwel de provider logs te raadplegen, ofwel de 112/101 call logs te checken.

Bij je vader kan het zoiezo niet helpen, omdat 1) hij niet de "ik belde een noodnummer" verdediging heeft, en vooral omdat 2) de call logs enkel kunnen bewijzen dat hij niet met dat nummer belde; hij kan onmogelijk bewijzen dat hij niet belde / geen gsm in de hand had.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ja dat weet ik, ik wou gewoon even verduidelijken dat het ook voor uitgaande oproepen niet als bewijs telt :). Overigens, voor zulke futiliteiten gaat men geen logs opvragen bij geen van beide partijen denk ik, of ge moet het al heel ver gaan rekken want daar is justitie gewoon niet op voorzien (onderbemanning, echte criminaliteit etc...). Althans, daar ga ik vanuit, want volgens wat men toen liet weten gaat dat via gerechtelijke bevelen etc...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Sorry voor de bump.
Naar aanleiding van de "112-day" vandaag vond ik het opportuun om deze oude discussie nog eens onder de aandacht te brengen :-D
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”