Ik zeg toch nergens dat kerncentrales geen probleem zijn, in tegendeel.
J.
Hout is geen fossiele brandstof (en da's redelijk essentieel in heel deze discussie). Bij (goede) verbranding van hout/bladeren komen trouwens vrijwel geen schadelijke stoffen vrij (en fijn stof kan je bvb filteren met een roetfilter). Dioxines komen enkel vrij bij de verbranding van huisafval. Get your facts straight.Nee Goztow, niet terugkeren naar het stenen tijdperk. Want toen verbrandde de oermens hout en andere fossiele brandstoffen. En die rook is ook milieuvervuilend, om nog maar te zwijgen van de dioxine die vrijkomt. Aja, wij mogen in de tuin ook geen vuurtje meer stoken van afgevallen bladeren wegens de vrijkomende dioxine. Dus kwam die dioxine miljoenen jaren geleden ook al vrij.
Als conclusie mogen we eigenlijk stellen dat de grootste oorzaak van milieuvervuiling... leven is. Maar we kunnen nu eenmaal moeilijk met een paar miljard mensen collectieve zelfmoord plegen.
Ik weet niet hoe je CO2 classifiseert maar in een discussie waar het over milieu gaat zou ik CO2 toch klasseren als zijnde schadelijk en dan is verbranding van hout even schadelijk als fossiele brandstoffen. Het is wel zo dat hout CO2 neutraal is.Nob schreef:Bij (goede) verbranding van hout/bladeren komen trouwens vrijwel geen schadelijke stoffen vrij (en fijn stof kan je bvb filteren met een roetfilter).
CO2 op zich is niet schadelijk he. 't Is weer de hoeveelheid die ons hier parten speelt.Ik weet niet hoe je CO2 classifiseert maar in een discussie waar het over milieu gaat zou ik CO2 toch klasseren als zijnde schadelijk en dan is verbranding van hout even schadelijk als fossiele brandstoffen. Het is wel zo dat hout CO2 neutraal is.
FUD... eerst en vooral is het haast niet te bewijzen dat wij hiervoor verantwoordelijk zijn en dat het geen natuurkundige oorzaak heeft (we hebben namelijk al ijstijden en extreem warme periodes gehad in Europa), maar vooral niemand zal garanderen dat onze (flut) inspanningen het doemscenario zullen voorkomen (een droomscenario voor diverse regeringen om belastingen te heffen zonder ooit garanties te hoeven geven dat het iets oplost).Nob schreef:Enfin, dat is toch de algemene consensus van de wetenschappers (er zijn er ook dit dit ontkennen natuurlijk, maar als ik de mogelijke gevolgen zie, dan neem ik hier liever het onzekere voor het zekere).
Volledig mee eens. Aangeplant materiaal verbruiken zorgt dat de CO2 die al die miljoenen jaren opgeslagen liggen, ook daar blijven.Nob schreef:
Hout is geen fossiele brandstof (en da's redelijk essentieel in heel deze discussie). Bij (goede) verbranding van hout/bladeren komen trouwens vrijwel geen schadelijke stoffen vrij (en fijn stof kan je bvb filteren met een roetfilter). Dioxines komen enkel vrij bij de verbranding van huisafval. Get your facts straight.
Overpopulatie, ethisch not done om in te grijpen, maar eens de populatie onder controle, kan je beter de rest erop afstemmen, dus waarom niet eens op tafel leggen en alles afwegen.Nob schreef: Leven is inderdaad een "oorzaak" van vervuiling. Je kan die vervuiling dus beperken door zelfmoord te plegen... of gewoon minder te vervuilen (het laatste lijkt mij een betere oplossing). Moeten we hiervoor terug naar het stenen tijdperk (man man, wat een dooddoener): neen! Minder energie verbruiken door bvb beter te isoleren, efficiëntere hardware te gebruiken (bvb laptop vs Desktop), na te denken alvorens je weer de zoveelste nutteloze verplaatsing maakt, afval te sorteren (zodat het herbruikt kan worden), ... Als dat volgens jou teruggaan is naar het stenen tijdperk... Gaat minder vebruiken dan alles oplossen? Neen! 't Feit blijft dat we met een andere groot probleem zitten: overbevolking (wat een moeilijk probleem is, want ethisch is het not done om iemand zijn "recht" op kinderen af te nemen). Vervuilen op zich is trouwens ook geen probleem. 't Is wel een probleem dat dit nu (door onze grote bevolking) op zo'n grote schaal gebeurd dat de natuur/aarde zich hier niet meer zelf kan van herstellen.
Hennep is een perfect alternatief voor bv kledij en papier, aardolie gebruiken voor de kritische zaken, oa de medische sector.Nob schreef:
Aardolie is trouwens sowieso eindig. Je kan daar allerlei nuttig dingen mee doen; kleren maken, recycleerbare pastic van maken, geneesmiddelen mee maken OF je kan het vebranden. Wat kies je liefst wat je met een eindige grondstof gaat doen?
ik ook niet, en bij mijn verbouwing hier tracht ik er toch rekening mee te houden.Nob schreef: En neen, ik ben ook niet perfect, maar probeer mijn impact wel te beperken.
GOLD for meNob schreef: Ik kan hier blijven doorgaan, maar ik moet denken aan dat plaatje: "Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics, even if you win, you're still retarded."
greetz,
Nob
Even een vergelijking maken: Er hangt zware mist en je rijdt op de autostrade. Je kan dus kiezen: ofwel aan 120 km/uur blijven rijden ofwel afremmen.FUD... eerst en vooral is het haast niet te bewijzen dat wij hiervoor verantwoordelijk zijn en dat het geen natuurkundige oorzaak heeft (we hebben namelijk al ijstijden en extreem warme periodes gehad in Europa), maar vooral niemand zal garanderen dat onze (flut) inspanningen het doemscenario zullen voorkomen (een droomscenario voor diverse regeringen om belastingen te heffen zonder ooit garanties te hoeven geven dat het iets oplost).
Willen we trouwens onze (en die van onze kinderen) economische zekerheid opofferen terwijl men in Azie volop vooruit gaat op industrieel gebied ?
Stel nu nog dat heel het CO2 gedoe FUD is, en je dus olie blijft gebruiken, dan is het nog niet echt slim om een nuttige grondstof zo te verspillen.FUD... eerst en vooral is het haast niet te bewijzen dat wij hiervoor verantwoordelijk zijn en dat het geen natuurkundige oorzaak heeft (we hebben namelijk al ijstijden en extreem warme periodes gehad in Europa), maar vooral niemand zal garanderen dat onze (flut) inspanningen het doemscenario zullen voorkomen (een droomscenario voor diverse regeringen om belastingen te heffen zonder ooit garanties te hoeven geven dat het iets oplost).
Willen we trouwens onze (en die van onze kinderen) economische zekerheid opofferen terwijl men in Azie volop vooruit gaat op industrieel gebied ?
Da's een mogelijke "oplossing", maar niets zegt dat er bvb nergens een bocht komt die je niet kent en dan ga je er ook aan aan 120km/uur in de mistAls we afspreken dat iedereen bij zware mist blijft doorrijden aan 120km/h is het gevaar al een pak kleiner. Als er dan een paar tussen zitten die gaan afremmen, dan is het pas gevaarlijk. Waarom ontstaat er file aan een tunnel ? juist om dat er daar een paar afremmen.
Vergelijkingen zijn altijd slecht... als ik trager rij weet ik dat ik bij een eventuele botsing minder letsel zal hebben... als ik iets minder CO2 uitstoot dan weet ik juist niets (voor hetzelfde geld komt er binnen 50 jaar een ijstijd).Nob schreef:Even een vergelijking maken: Er hangt zware mist en je rijdt op de autostrade. Je kan dus kiezen: ofwel aan 120 km/uur blijven rijden ofwel afremmen.
Het gaat er gewoon over dat men geld in lucht stopt... letterlijk en figuurlijk. Laat ons wat extra belastingen betalen en dan doen we rustig verder (kunnen andere landen er hun economie mee ontwikkelen om de onze onderuit te halen op termijn... en zonder een netto verbetering op de CO2).Nob schreef:Over welke economische zekerheid heb je het trouwens? Volgens mij bestaat dat gewoon niet economische zekerheid.
In de veronderstelling dat het allemaal zou helpen... maar vandaag zet men voor ieder zonnepaneel dat jij plaatst in Azie wel ergens een nieuwe vervuilend fabriek neer (op jou kosten trouwens).Nob schreef:Maar voor het overige geef ik je gelijk! Voor de moment zijn het flut-inspanningen die we doen. Er zal veel meer moeten gebeuren...
Gij weet dat misschien niet en ik ook niet, maar 90% van de wetenschappers hebben een sterk vermoeden dat...als ik trager rij weet ik dat ik bij een eventuele botsing minder letsel zal hebben... als ik iets minder CO2 uitstoot dan weet ik juist niets (voor hetzelfde geld komt er binnen 50 jaar een ijstijd).
Daar hebt ge een punt. Maar! Ten eerste: wat gaat ge zeggen tegen de mensen in Azië: "Wij hebben een decennia lang vervuild, maar gij moogt dat niet doen?"In de veronderstelling dat het allemaal zou helpen... maar vandaag zet men voor ieder zonnepaneel dat jij plaatst in Azie wel ergens een nieuwe vervuilend fabriek neer (op jou kosten trouwens)..
Waar haal je dat cijfer van 90%... Al Gore ?Nob schreef:Gij weet dat misschien niet en ik ook niet, maar 90% van de wetenschappers hebben een sterk vermoeden dat...
Misschien ga je wel meer moeten werken om minder te verdienen... of niet meer werken (en voor mensen die dromen dat ons sociaal systeem voor eeuwig is, vergeet het !). We spiegelen ons veel te veel aan hoe goed het hier steeds geweest is, maar de dagelijkse realiteit toont aan dat dit systeem niet lang meer houdbaar is (al trachten sommige politieke partijen rustig verder te doen).Nob schreef:Ik ga bijvoorbeeld even "gelukkig" zijn in volgende gevallen:
Dat kan je inderdaad niet... vandaar dat het ook absurd is om ons hier vrijwillig "pijn" te doen terwijl men elders gewoon verder doet... dwijlen met de kraan open noemt men zoiets. En dan heb ik het hier niet over het leggen van zonnepalen of plaatsen van windmolens op zich, maar wel de manier waarop we dit financieren.Nob schreef:Ten eerste: wat gaat ge zeggen tegen de mensen in Azië: "Wij hebben een decennia lang vervuild, maar gij moogt dat niet doen?" (dat kunt ge toch moeilijk maken?)
Misschien moeten we wel normen opleggen ivm. de fabricage en sociale omstandigheden waarin de producten gemaakt worden... als hier in Belgie een bedrijf aan alles z'n voeten zou vegen (niet dat het kan met onze overdregen regelgeving) dan laat men dat ook niet toe, waarom laten we het dan wel toe als het in Azie gebeurt ?Nob schreef:Ten tweede: die Aziaat zet die vervuilende steenkoolcentrale daar wel om onzen brol te kunnen produceren he...
Jack Daniels schreef:+1
Hoe minder je verbruikt, hoe interessanter Ecopower wordt. Vandaar ook mijn overstap sinds 1 augustus. Na een vergelijkende berekening gemaakt te hebben bij Electrabel, Ecopower en nog 2 andere leveranciers kwam Ecopower er als het goedkoopst uit. In vergelijking met Electrabel zit ik 200 euro goedkoper. Na de aangekondigde prijsstijging de berekening opnieuw gemaakt en Ecopower blijft 200 euro goedkoper dan Electrabel. Voor mezelf heb ik de "lat" gelegd op ongeveer 1800 euro voordeel op jaarbasis: GSC (1000 euro), minder electriciteit moeten kopen (600 euro) en de goedkopere prijs bij Ecopower (200 euro). Wil je 1800 euro intrest op een spaarboekje, dan moet daar al een aardige som geld op staan aan de huidige rente.
Hmmm ik wil investeren in vastgoed daar ook wel bij zetten!Steven7 schreef:Desalniettemin blijft zonnepanelen samen met pensioensparen de beste investering die je momenteel kan doen om je geld te laten renderen.
En er wordt al zoveel belast op dommigheid, vandaar je frustaties?Muziekbos schreef:Er zouden extra belastingen moeten ingevoerd worden voor de bezitters van de zonnepanelen. Hun certificaten zijn een vorm van inkomsten. En inkomsten dienen belast te worden.![]()
![]()
![]()