bbox2: nieuwe runtime code version 60R109-60A040

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik begrijp niet waarom mensen perse manueel nieuwe Firmwares willen downloaden, en op die manier zelfs het risico lopen dat hun modem het niet meer doet (en dan maar gaan "bedelen" voor een nieuwe modem).
Ik beprijp Belgacom dus 100pct dat ze deze site niet meer publiek toegankelijk maken, maar alleen aan hun eigen techniekers.

De normale gebruiker moet gewoon wachten tot zijn modem automatisch de nodige updates krijgt, en hoeft zich daar in feite niets van aan te trekken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Idem met de HD decoder toch, Philippe? Ik heb het me niet geriskeerd truc toe te passen om nieuwe interface vroeger te krijgen.
Toch ook wel ergens bedenking of BGC op den duur klant niet zal laten betalen voor HD decoders, modems, etc. die naar de bliksem zijn owv. pogingen om vroeger aan updates allerhande te geraken ...
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Idem met de HD decoder toch, Philippe? Ik heb het me niet geriskeerd truc toe te passen om nieuwe interface vroeger te krijgen.
Ik begrijp best dat belgacom een zekere gefaseerde introductie van de nieuwe interface doet.
Als klanten echter bij vrienden/buren/familie een nieuwere/betere/snellere software zien draaien, wil men dit binnen afzienbare tijd zelf ook hebben natuurlijk.
Wanneer men dan ziet dat het nog bijna 3 maanden zou kunnen duren voor hun, is het voor mij niet meer dan logisch dat men gaat bricoleren eraan.

Als belgacom gewoon een introductieperiode van 2 a 3 weken had aangehouden had praktisch niemand de moeite gedaan de updates te pushen en waren er geen bricked decoders.

Conclusie: korte introductieperiodes, geen verbeteringen maanden op voorhand aankondigen.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

philippe_d schreef:Ik begrijp niet waarom mensen perse manueel nieuwe Firmwares willen downloaden, en op die manier zelfs het risico lopen dat hun modem het niet meer doet (en dan maar gaan "bedelen" voor een nieuwe modem).
Ik beprijp Belgacom dus 100pct dat ze deze site niet meer publiek toegankelijk maken, maar alleen aan hun eigen techniekers.

De normale gebruiker moet gewoon wachten tot zijn modem automatisch de nodige updates krijgt, en hoeft zich daar in feite niets van aan te trekken.
En wat met modems die *geen* automatische updates krijgen ?
Zowel mijn bbox2 als men sagem zijn nooit automatisch geupdate bij edpnet, wellicht omdat ik ze in bridge gebruik.

Alles afschermen onder het mom "het is beter voor de mensen" is ook maar een halfbakken solution in mijn ogen hoor :)
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Als 'gij' er voor zorgt dat de updates niet meer toekomen op uw modem door de vlans uit te schakelen, dan is dat niet belgacom zijn schuld.

Achteraf dan komen blijten van "ahja, kwas vlan 20 vergeten terug aan te zetten" nadat ze van de daken liggen schreeuwen dat belgacom zijn beloftes niet nakomt is hypocriet en eigen aan een hoop leden hier.

Ge kunt onmogelijk uw best doen voor iedereen, maar geloof mij als ik zeg dat belgacom zijn best wel doet!
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Ik heb de indruk dat het niet enkel gebeurd wanneer VLAN20 disabled is. Hier in mijn buurt zijn er verschillende bbox'en die om een of andere reden niet automatisch updaten. Onlangs bij een kennis nog een handmatige update moeten doen omdat er in de firmware die hij draaide geen WPA2-support zat en WiFi constant voor disconnects zorgde.

En om de reacties voor te zijn: het was een originele belgacom bbox2, VLAN20 gewoon aan, op een Belgacom VDSL2 verbinding en zelfs na een paar resets en reboots (mét genoeg wachttijd ertussen) géén automatische update. Het is om die momenten verrekt handig als je handmatig een firmware-update kan doen zodat de persoon in kwestie verder kan. Het is overigens ook een zwaar overdreven reactie om er van uit te gaan dat iedereen in het geval van een mislukte firmware-update maar profiteert en gratis een nieuwe modem gaat halen. Niet één van de mensen die ik ken zouden dat doen en ik zou het zelf ook helemaal niet fair vinden t.o.v. de ISP (wat een streken de ISP in kwestie ook heeft uitgehaald, er blijft iets als moreel besef: bij mij zit er nog steeds een mentaliteit in dat als ik iets naar de knoppen heb geholpen ik daar zelf ook zal voor moeten opdraaien).

Concreet vind ik het dus nog steeds een rotstreek dat de handmatige update-server is dichtgegooid. Voor mij was het juist een positief punt waardoor anderen op mijn aanraden zijn overgestapt, jammer voor Belgacom dat er weer een puntje van de lijst met positieve punten moet worden geschrapt.
Laatst gewijzigd door Petervanakelyen 04 apr 2011, 19:56, in totaal 3 gewijzigd.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Trojan schreef:Als 'gij' er voor zorgt dat de updates niet meer toekomen op uw modem door de vlans uit te schakelen, dan is dat niet belgacom zijn schuld.

Achteraf dan komen blijten van "ahja, kwas vlan 20 vergeten terug aan te zetten" nadat ze van de daken liggen schreeuwen dat belgacom zijn beloftes niet nakomt is hypocriet en eigen aan een hoop leden hier.

Ge kunt onmogelijk uw best doen voor iedereen, maar geloof mij als ik zeg dat belgacom zijn best wel doet!
'k beweer niet dat ze hun best niet doen, laat dat duidelijk zijn :)

Ze zouden imho wel op zen minst de laatste updates ook ter beschikking mogen stellen voor gewone download.
Het kan niet lastig zijn om een pagina te maintainen met 3 laatste fw's , bbox1, bbox2 en sagem...

Er is trouwens niets disabled, zowel vlan 10 als 20 zijn actief en 20 heeft een ip entoch werkt het niet ;-)
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Ik heb het niet specifiek op u FlashBlue, maar op gebruikers in het algemeen die door hun eigen onkunde dinges kapot maken en dan de schuld op hun provider steken.
Petervanakelyen schreef:Concreet vind ik het dus nog steeds een rotstreek dat de handmatige update-server is dichtgegooid. Voor mij was het juist een positief punt waardoor anderen op mijn aanraden zijn overgestapt, jammer voor Belgacom dat er weer een puntje van de lijst met positieve punten moet worden geschrapt.
LOOOOOOL :roll:
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Nee, dat was eigenlijk redelijk serieus bedoeld. Nuja, het zegt meer over de technieker in kwestie dan over mij als je zo'n reactie geeft maar niet eens moeite doet om op de rest van mijn reactie te reageren...
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Euhm, er kan volgens mij geen sprake zijn van "dingen dichtgooien", als het in eerste instantie niet eens een oficiele dienst is geweest, en nooit voor publiek gebruik is gepubliceerd.

Dus om er nu zooooo een drama van te maken; dno :)
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Idd, het is nooit belgacom policy geweest op firmware te publiceren voor modems die TR-069 ondersteunen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Wil niet zeggen dat het niet ontzettend handig was in sommige gevallen en het jammer is dat het nu dicht staat.
Laatst gewijzigd door Petervanakelyen 19 apr 2011, 22:16, in totaal 1 gewijzigd.
Regulus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 16 maa 2010, 14:41
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

vreemd is dat sommigen op internet een "hidden feature" direct zien als een verworven recht :twisted:
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Een hidden feature is een verworven recht voor advanced users :P

Gezien de mogelijke problemen met het manueel upgraden van de firmware (de backup firmware in de router kan problematisch zijn als die niet mee geüpdate werd, geloof ik?), vind ik het ook niet helemaal onlogisch dat ze die folder afsluiten. Maar ze mogen van mij toch ook wat vaker updates pushen als er eentje duidelijke verbeteringen geeft.
Regulus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 16 maa 2010, 14:41
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Een hidden feature is een verworven recht voor advanced users
quod erat demonstrandum? :eek: :roll: :lol: (mind the "....." in hidden feature)
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Er zijn problemen met de laatste firmware en het tr-69 protocol, het zou kunnen dat daarom voorlopig belgacom de website heeft afgesloten.
simon1991
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:31
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 18 keer

redman schreef:Er zijn problemen met de laatste firmware
Met laatste firmware, bedoel je dan de 60A040 of de 60A042? Of zijn er in beiden problemen?
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Geen idee welke het is, tis gewoon wat ik heb gehoord.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”