Afstand tot centrale

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

B__V schreef:
Patje schreef:
B__V schreef:ik ben aan één van die huizen gaan aanbellen en vroeg voor de snelheid eens te meten en ja 2.9 mbit halen die mensen
met dan ook nog ne brol router ik daar in tegen heb ne topper van cisco systems ( speciaal voor afstanden tot 10 km )
nu gingen ze bij dommel overleggen om mij te upgraden naar een 2.5mbit

B__V ik weet niet hoe je bepaalde waarden interpreteerd, maar een 2,5mbit bij dommel bestaat niet.
Er bestaan waarden (profielen) van 1,1 __ 2,2 __ 3,3 en 4,6 Mb.
en hoe bestaat er een modem/router tot 10km ? terwijl adsl maar tot rond de 7km is ..... tssss volgens mij sla je achter de vliegen. :wink:


kerel die mensen zullen wel betalen voor een 4.6mbit en efectief 2.5mbit halen is toch niet moeilijk te verstaan he

en ten tweede dat tot 7 is al lang verleden tijd tegenwoordig gaat het tot 10 km
dommel heeft speciaal voor zeer lange afstanden een optie beschikbaar maar uw modem moet het ondersteunen vandaar dak dien cisco had gekocht .
de naam van de optie is iets met leech maar kan er nu ni direct opkomen

ps: schoon muil hebde gij op moet ik zeggen :worship:

Oei je bent redelijk nieuw zeker hier ? dan zal je tegen een stootje moeten kunnen, want ik ben nog één van de braafste hier :-)
schoon muil is meer bedoeld voor jou denk ik (heb je de smiley niet gezien, wil zeggen dat je er niet te zwaar moet aan tillen)
Blijkbaar heb je een speciale attitude
wat ik vervelend vind _ dat ze hier maar dingen vertellen die totaal uit de lucht gegrepen zijn (zwanzen) en dan nog in vetgedrukt blauw om op te vallen, wat is er mis met de gewone zwarte kleur?

B__V schreef:dat moet je tegen de administrator zeggen ;) ik gebruik gewoon de opties op het forum die beschikbaar zijn.

je kan maar eens proberen in het rood ......
Lees mss eens het regelment
Laatst gewijzigd door Patje op 05 jun 2008, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
B__V
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 jun 2005, 01:50
Locatie: Diepenbeek ( zonhoven )

:-D :-D

ik zit nog op andere forums waar ze juist wel graag met kleuren werken .

tis geen drama he jos :lol:
Gebruikersavatar
SantaSCSI
Pro Member
Pro Member
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 mar 2007, 17:38

Jouw attitude is anders ook wel proper zeg. ADSL op 10Km? Dacht het niet. Ik zou wel graag weten wat voor apparatuur + lijn jij hebt :p. Ik denk dat de invloed van de router wel een heel pak lager ligt dan de snelheid en kwaliteit van de lijn.

en btw, de kleuropties kan je mooi aanpassen boven het tekstvak,zijnde standaard en geen blauw.
B__V
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 jun 2005, 01:50
Locatie: Diepenbeek ( zonhoven )

kerel dommel zal dat wel met een reden doen he dat ze limiteren ;) als de lijn niet 100% is dan hebde misch veel disconects of zo . . . .
of weet ik veel . Ik heb gewoon gezegd hoe het er in mijn geval aan toe gaat .
Ik weet die info ook maar van een grondploeg van belgacom he ( de adressen die op mijn kabel ook aangesloten zijn )
maar ne zeveraar ben ik niet dommel heeft mij zelfs een mooie tabel laten zien van snelheid vs afstand en dan is daar resent een optie bij gekomen voor zeer lange afstanden Mleech zou da kunnen morgen weet ik het zal u de naam van het gebeuren persoonlijk komen vertellen .


ßv
bc547
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jan 2008, 15:38
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 4 keer

B__V schreef:kerel die mensen zullen wel betalen voor een 4.6mbit of 3.3 mbit en efectief 2.9mbit halen is toch niet moeilijk te verstaan he

en ten tweede dat tot 7 is al lang verleden tijd tegenwoordig gaat het tot 10 km
dommel heeft speciaal voor zeer lange afstanden een optie beschikbaar maar uw modem moet het ondersteunen vandaar dak dien cisco had gekocht .
de naam van de optie is iets met leech maar kan er nu ni direct opkomen


Er bestaat een standaard waarbij de focus op langere afstanden ligt. Deze noemt ITU G.992.3/4 Annex L (RE-ADSL2). Om dit te kunnen gebruiken moet de provider dit toestaan. In het geval van een netconnect abonnement zou het mij raar lijken moest Belgacom dit toestaan wegens de nadelen van deze standaard (verhoogde crosstalk).

Ongeveer elke adsl modem kan dit aan... check bijvoorbeeld maar eens de specs van een 'ordinaire' speedtouch 536. Het is niet omdat er cisco opstaat dat het ineens een wondermodem is die beter is dan alle andere modems :-)

Welke lijnwaarden haal je eigenlijk? (attenuation, maximale syncsnelheid, effectieve syncsnelheid, snr, syncstandaard...)
pesse
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jun 2008, 08:58
Locatie: Diepenbeek

Ik kreeg deze week van Dommel te horen dat ik op zo'n 8 km van de centrale (die in Hasselt staat) zit. Er werd mij als oplossing dan ook voorgesteld om voor Annex L (RE-ADSL2) te kiezen.
Dit zou dan maximum een 4 mbit profiel zijn. Nu twijfel ik serieus omdat ik toch wat meer gewoon ben met mijn huidige telenet verbinding.
Heeft er nog iemand ervaring met ADSL op zulke afstanden? (kwaliteit/snelheid)

Ik zou het erg vinden dat ik hier anders zo goed als vast zit bij Telenet ... :x
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 mar 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Huh, ondersteunt Dommel RE-ADSL2+ ? Dat zou pas interessant zijn voor de mensen die ver van de centrale zitten. Is deze informatie officieel van Dommel ?
Rogue
Premium Member
Premium Member
Berichten: 652
Lid geworden op: 29 jan 2008, 23:41

bc547 schreef:
B__V schreef:kerel die mensen zullen wel betalen voor een 4.6mbit of 3.3 mbit en efectief 2.9mbit halen is toch niet moeilijk te verstaan he

en ten tweede dat tot 7 is al lang verleden tijd tegenwoordig gaat het tot 10 km
dommel heeft speciaal voor zeer lange afstanden een optie beschikbaar maar uw modem moet het ondersteunen vandaar dak dien cisco had gekocht .
de naam van de optie is iets met leech maar kan er nu ni direct opkomen


Er bestaat een standaard waarbij de focus op langere afstanden ligt. Deze noemt ITU G.992.3/4 Annex L (RE-ADSL2). Om dit te kunnen gebruiken moet de provider dit toestaan. In het geval van een netconnect abonnement zou het mij raar lijken moest Belgacom dit toestaan wegens de nadelen van deze standaard (verhoogde crosstalk).

Ongeveer elke adsl modem kan dit aan... check bijvoorbeeld maar eens de specs van een 'ordinaire' speedtouch 536. Het is niet omdat er cisco opstaat dat het ineens een wondermodem is die beter is dan alle andere modems :-)

Welke lijnwaarden haal je eigenlijk? (attenuation, maximale syncsnelheid, effectieve syncsnelheid, snr, syncstandaard...)


Correct me if i'm wrong, maar het gaat hier over ADSL en niet over ADSL2+ (992.5 Annex L)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Beste members, ik heb de hevige kleuren in blauw of green welke ook soms nog bold stonden, nu iets minder hevig gezet.

Men kan wel eens iets in benadrukken maar dat kan men ook door onderlijnen.

Beschouw dit niet als een opmerking, eerder als een hint.

PS, die reply met schoon muil hebde gij op moet ik zeggen, was geen al te vriendelijke uitdrukking.
@ B__V >> (gelieve dit a.u.b. in het vervolg te laten)

Greetz :wink:
bc547
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jan 2008, 15:38
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 4 keer

Rogue schreef:Correct me if i'm wrong, maar het gaat hier over ADSL en niet over ADSL2+ (992.5 Annex L)


Er is in theorie ITU G.992.3 Annex L (ADSL2) en ITU G.992.5 Annex L (ADSL2+).

De eerste noemt ook RE-ADSL2 en heeft als max downstream 5 Mbit/s en upstream 0.8 Mbit/s

De 2de is RE-ADSL2+ en zou als maximale waarde 24 Mbit/s downstream en 1Mbit/s upstream hebben.

In praktijk bestaat de annex L mode enkel bij G.992.3 omdat dit bij G.992.5 geen zin heeft. Meer info kan je vinden op http://www.aware.com/dsl/whitepapers/WP_READSL.pdf
unxplained
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 jun 2008, 10:52
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Ik heb momenteel adsl bij EDPnet. Heb echter homeconnect aangevraagd bij dommel. Bij edpnet haal ik nu 3mbit. Gaat dit hetzelfde zijn bij dommel?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

unxplained schreef:Ik heb momenteel adsl bij EDPnet. Heb echter homeconnect aangevraagd bij dommel. Bij edpnet haal ik nu 3mbit. Gaat dit hetzelfde zijn bij dommel?
Moeilijk te zeggen maar in principe zou het wel minstens even snel moeten zijn.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Rogue
Premium Member
Premium Member
Berichten: 652
Lid geworden op: 29 jan 2008, 23:41

Goztow schreef:
unxplained schreef:Ik heb momenteel adsl bij EDPnet. Heb echter homeconnect aangevraagd bij dommel. Bij edpnet haal ik nu 3mbit. Gaat dit hetzelfde zijn bij dommel?
Moeilijk te zeggen maar in principe zou het wel minstens even snel moeten zijn.


EDPnet zit op het scarletnetwerk, en dommel op het bgc-netwerk.
De snelheid kan dus "anders" zijn, maar waarschijnlijk(!) zal je met het bgc-netwerk een betere of dezelfde sync hebben :)
Afbeelding
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Rogue schreef:
Goztow schreef:
unxplained schreef:Ik heb momenteel adsl bij EDPnet. Heb echter homeconnect aangevraagd bij dommel. Bij edpnet haal ik nu 3mbit. Gaat dit hetzelfde zijn bij dommel?
Moeilijk te zeggen maar in principe zou het wel minstens even snel moeten zijn.


EDPnet zit op het scarletnetwerk, en dommel op het bgc-netwerk.
De snelheid kan dus "anders" zijn, maar waarschijnlijk(!) zal je met het bgc-netwerk een betere of dezelfde sync hebben :)

waarom?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Scarlet netwerk gebruikt nog altijd BGC centrales, right? Dus de afstand tot de centrale moet dezelfde of zelfs nog dichter zijn (als BGC er één dichter heeft die het niet aanbiedt in BROBA)?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
B__V
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 jun 2005, 01:50
Locatie: Diepenbeek ( zonhoven )

pesse schreef:Ik kreeg deze week van Dommel te horen dat ik op zo'n 8 km van de centrale (die in Hasselt staat) zit. Er werd mij als oplossing dan ook voorgesteld om voor Annex L (RE-ADSL2) te kiezen.
Dit zou dan maximum een 4 mbit profiel zijn. Nu twijfel ik serieus omdat ik toch wat meer gewoon ben met mijn huidige telenet verbinding.
Heeft er nog iemand ervaring met ADSL op zulke afstanden? (kwaliteit/snelheid)

Ik zou het erg vinden dat ik hier anders zo goed als vast zit bij Telenet ... :x


als uw lijn 100% in orde is ga je de max snelheid van 1.19mbit halen indien de lijn geen 100% is gaat dat lager zijn maar zeker nooit hoger !
je moet bij dommel eens vragen achter de tabel afstand vs snelheid ;)
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

pesse schreef:Ik kreeg deze week van Dommel te horen dat ik op zo'n 8 km van de centrale (die in Hasselt staat) zit.


Ben je zeker dat deze metingen kloppen ? De helpdesk van Dommel vertelde me aanvankelijk ook dat ik 7,7 km van de centrale zou zitten (wat ik wel heel straf vond, aangezien ik maar 3,5 km van de kerk woon).

Ik heb de test door Belgacom eens laten doen, die kwamen op 1,5 km uit. De helpdesker bij Dommel had geen rekening gehouden met een tussencentrale waarop ik geconnecteerd zit.

Afstand huis tot tussencentrale = 1,5 km
Afstand tussencentrale tot hoofdcentrale = 6,2 km
Totale afstand naar hoofdcentrale = 7,7 km

Om zeker te zijn dat er bij jou geen tussencentrale is, zou ik eens naar de storingsdienst van Belgacom bellen (0800/22.700) en een lijncheck vragen. Die hebben wel een telefoonnummer nodig!

Eventueel kun je altijd het telefoonnummer van je buur geven, als je die (nog) niet hebt.
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Ik heb die test ook door dommel en BGC laten uitvoeren , volgens dommel 7.4 en volgens BGC 5.2 km ( paar jaar geleden was het volgens hun ook meer dan 7 km ) .
Maar ben dan toch geneigd om dommel te geloven , want bij een online abbo aanvraag bij tele2 bv kan k geen hoger abbo nemen dan 1024/256 kbit/s.

Ik zou de stap durven wagen als ik voor bv 2 maand een proef abbo zou kunnen krijgen . Dus kosteloos kunnen opzeggen ipv een jaar vast te zitten (die modemkosten draag ik dan met plezier :wink: ).
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1933
Lid geworden op: 15 mar 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Mmh,

Het is echt heel ver. Je kan een tijdelijk abo nemen als test, maar ik zou wachten op VDSL2 internet.
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Als dat er hier ooit gaat komen , maar ook daar vrees ik voor .
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

naar mijn ervaringen is het nooit een probleem om adsl te nemen van belgacom zelf...
maar dommel,epdenet....die via belgacom werken is wat anders

vorig jaar zat ik op 7km vd centrale en ik had altijd maar 2mb/s gebeld naar belgacom 3dagen later een bcman ad lijn die zei ik ga ff uw internet platleggen na een uurke weer telefoon test uw downloadsnelheid eens meneer... en idd ik zat op 4.6mbs op 7km

°hoe komt dat ik nu de max snelheid haal???
*ik heb u op een vdsl lijn gezet en de snelheid begrenst op 4.6mbs.

dus als ze willen kunnen ze het oplossen maar bc gaat niet achter dommel klanten lopen...het zijn niet hun klanten :roll:

dus neem een testabbo van bc is je snelheid niet goed bel ff en is je snelheid inorde ga naar dommel dan blijft deze normaal gelijk denk ik...

heb nooit dommel gehad daar.
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

Natuurlijk. Want uw ADSL modem werkt ook zonder enige verandering op VDSL :roll:
Waarom laten jullie je toch altijd zo'n blaasjes wijsmaken.
90% kans dat hij je heeft aangesloten op een LDC.
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Heel leuk , maar dan moet vdsl natuurlijk beschikbaar zijn in de buurt .
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Natuurlijk. Want uw ADSL modem werkt ook zonder enige verandering op VDSL
Waarom laten jullie je toch altijd zo'n blaasjes wijsmaken.
90% kans dat hij je heeft aangesloten op een LDC.


nja daarom dat het hier zet dan kom je altijd meer te weten dan van bc
en als je zelf van niks weet kunnen ze je wijsmaken wat ze willen hé
pesse
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jun 2008, 08:58
Locatie: Diepenbeek

Gent32m schreef:
pesse schreef:Ik kreeg deze week van Dommel te horen dat ik op zo'n 8 km van de centrale (die in Hasselt staat) zit.


Ben je zeker dat deze metingen kloppen ? De helpdesk van Dommel vertelde me aanvankelijk ook dat ik 7,7 km van de centrale zou zitten (wat ik wel heel straf vond, aangezien ik maar 3,5 km van de kerk woon).

Om zeker te zijn dat er bij jou geen tussencentrale is, zou ik eens naar de storingsdienst van Belgacom bellen (0800/22.700) en een lijncheck vragen. Die hebben wel een telefoonnummer nodig!

Eventueel kun je altijd het telefoonnummer van je buur geven, als je die (nog) niet hebt.


Ik heb ondertussen eens naar Belgacom gebeld.
Ze vertelden me daar dat ik op 6.2 km van de centrale zit. Lijkt me dus dat ik voor een degelijke internetverbinding Dommel (en ADSL) kan vergeten.
Telenet it is... :cry:
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”