Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

ivob schreef:Leuk dat ze dat kunnen. Vooral leuk voor Engie zelf.
Anderzijds is mijn groen energiecontract nauwelijks duurder geworden.
Blijkbaar zelfs nog altijd goedkoper en stabieler dan energie opgewekt met reeds afbetaalde technologie. :banana:
De nuance is blijkbaar dat de winsten van de groene energie deels terugvloeien naar de consument zelf en naar herinvesteringen voor de toekomst en dat de winsten van de nucleaire sector nog altijd gewoon richting buitenland gaan. Aan de verkoopsprijzen te zien al zeker niet naar de consument. Tot spijt van wie 't benijdt.

Maar iedereen kiest natuurlijk zelf naar waar hij zijn spaargeld wenst te sturen.
Wel die laatste zin is nu eens het beste waar ik het mee eens ben :beerchug: ,
voor mij mag iedereen zoveel van zijn daken vol leggen en batterijen plaatsen , zolang je ook eens beseft dat niet iedereen een eigen dak heeft en huurder of eigenaar is van een appartement en zo onmogelijk is in een eigen zonnepanelen energie beheer . En vandaar dat ik steevast voor kernenergie kies omdat dat de meeste onafhankelijkheid geeft van aanvoer voor elektriciteit .

Trouwens juist in Bloomberg gehoord dat President Biden nu zegt dat we even heel die groene ecologische co2 dogma moeten opzij zetten in huidige context van wat er gaande is door de heer Putin , want dat hij dit nu juist gebruikt om anderen te verlammen om de juiste sancties te treffen .
En gewoon op kernenergie verder moeten gaan .

Voor jou het gifgroene dogma en voor mij de kernenergie ...., en we gaan dan beiden tevreden zijn , maar geen groene (ex wollensokken breiers overheersing ) :lol:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ik heb weinig dogma's over energie en heb nog nooit iemand zijn standpunt "gifgroen" genoemd. Dat is eerder schering en inslag bij de andere zijde.
Wanneer jij nog de illusie koestert dat kernenergie in Belgische handen is en leidt tot energieonafhankelijkheid, mij niet gelaten.
België heeft nu al de hoogste elektriciteitsprijzen van de EU. Met 7 werkende kerncentrales. De uitbaters van deze centrales weten niet meer hoe vlug ze de winsten de grens moeten overharken. Tot daar de illusie van "onafhankelijkheid".
Wanneer Engie morgen beslist dat ze niet meer in kernenergie geïnteresseerd zijn mag de voltallige regering tezamen met alle nuke believers de horlepiep dansen (of voor het buitenland de beurs opentrekken) tot ze erbij neervallen. Een kWh zal er dan niet meer uitkomen. Of het zal tegen forse betaling zijn. Of hoe afhankelijkheid afkopen de illusie wekt onafhankelijk te zijn. Nu ja, het is ook jullie rekening.

Dat een Amerikaanse president kiest voor de wapenlobby ipv de klimaatlobby is ook geen grote verrassing. De gelegenheid maakt de dief.
Het zal ook niet voor niets zijn dat hij onlangs miljarden belastingsgeld heeft moeten toesteken aan de eigen verlieslatende kerncentrales.
Het zal ook geen verrassing zijn dat het voor onze regering, of wat daar nog voor moet doorgaan, het gedroomde excuus zal zijn om tijdelijk uit de eigen miserie te geraken. Met de nadruk op tijdelijk. Geen probleem. Je vindt altijd wel genoeg publiek dat nog geloof hecht aan illusionisten en hun show voor waar aanneemt.

Je weet toch in welk topic je dit post?
Ik zal je er even aan herinneren: "Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder". In een realiteit met 7 werkende kerncentrales. :bang:
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

ivob schreef:Ik heb weinig dogma's over energie en heb nog nooit iemand zijn standpunt "gifgroen" genoemd. Dat is eerder schering en inslag bij de andere zijde.
Wanneer jij nog de illusie koestert dat kernenergie in Belgische handen is en leidt tot energieonafhankelijkheid, mij niet gelaten.
België heeft nu al de hoogste elektriciteitsprijzen van de EU. Met 7 werkende kerncentrales. De uitbaters van deze centrales weten niet meer hoe vlug ze de winsten de grens moeten overharken. Tot daar de illusie van "onafhankelijkheid".
Wanneer Engie morgen beslist dat ze niet meer in kernenergie geïnteresseerd zijn mag de voltallige regering tezamen met alle nuke believers de horlepiep dansen (of voor het buitenland de beurs opentrekken) tot ze erbij neervallen. Een kWh zal er dan niet meer uitkomen. Of het zal tegen forse betaling zijn. Of hoe afhankelijkheid afkopen de illusie wekt onafhankelijk te zijn. Nu ja, het is ook jullie rekening.

Dat een Amerikaanse president kiest voor de wapenlobby ipv de klimaatlobby is ook geen grote verrassing. De gelegenheid maakt de dief.
Het zal ook niet voor niets zijn dat hij onlangs miljarden belastingsgeld heeft moeten toesteken aan de eigen verlieslatende kerncentrales.

De hoofdzaak qua kernenergie is voor mij de bevoorrading, niet zozeer de prijs , want wanneer er geen schaarste is op kunstmatige wijze dan volgen prijzen wel een normalere trend , tegenover nu dat er een hoop cowboy tussen zitten die ervan profiteren ....., Engie heeft nog steeds vaste contracten , minder , maar ze zijn er ....raar he !
Ahwel dan is dat belastinsgeld goed besteed door Biden ,eigenlijk krijgt zijn bevolking dan iets terug ervan op die manier :wink: energiezekerheid n.l. !
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Absoluut record: Europese aardgasprijs stijgt tot boven 200 euro
:beerchug:
Records zijn records, proficiat aan allen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

€220/MWh deze ochtend
Afbeelding

En ondertussen €345/MWh
Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Hoe zit dat dan met consumentenprijzen. Gaat dat evenredig omhoog gaan, of zit daar nog een groot stuk vaste componenten in ?
Want we zitten ondertussen dus x3 tov een maand geleden, en toen was er al sprake van dat heel wat mensen hun rekeningen niet meer gaan kunnen betalen. Als dat nu nog eens x3 gaat, dan zitten we toch met een gigantisch probleem ?!

EDIT: we zitten dus op niveaus van bijna 20x dat van een jaar terug... :eek:
https://www.theice.com/products/2799666 ... 399&span=2
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Vorig jaar, 2021/04 was de prijs €15-20/MWh, dus idd de huidige prijs is x20.
Aangezien de consumentenprijs ook nog aangevuld wordt met belastingen en administratie etc, zal de consumentenprijs niet x20 zijn.

Afbeelding
https://www.creg.be/nl/consumenten/prij ... -opgebouwd

Dus een x20 zal in de realiteit doorwegen als een x15 ofzo?

Ik betaalde vorig jaar €350, dat zou dus €5K worden.
Een collega betaalde "vroeger" €2-3K, dat zou dan €30-45K worden. Per jaar.
Nog anders voorgesteld: wat je vroeger per jaar betaalde, betaal je dan nu per maand.

Dus als je een variabel contract hebt, dan staat er nog wat te gebeuren.
Als je nu kachels verkoopt, doe je gouden zaken.

En opnieuw: ik hoor graag wat deze of gene regering daar kan aan veranderen?
Ik zou graag een taskforce zien om elk dak vol te leggen met PV. Als ik mijn dak zou vol leggen, zou het me €12K kosten. Dat is een schijntje in vgl met de gasprijs/gasfactuur ...

En ondertussen gaat de olie naar $130 en meer.
Dus de prijsstijging van diesel naar boven de €2 is nog niet gedaan.
Straks wordt telewerk terug verplicht, niet om besmettingen in te dijken, maar om het verbruik van elektriciteit (treinen) en brandstof (auto) te verminderen. En/of autoloze zondagen.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

heist_175 schreef: Ik zou graag een taskforce zien om elk dak vol te leggen met PV. Als ik mijn dak zou vol leggen, zou het me €12K kosten. Dat is een schijntje in vgl met de gasprijs/gasfactuur ....
Maar het probleem (als men ook een warmtepomp ipv gas neemt) is echter, in de zomer veel opbrengst en weinig verbruik, in de winter veel verbruik en weinig opbrengst. Verder kan het net dat zeker niet aan en biedt zelfs een thuisbatterij geen oplossing voor de bovenstaande problemen.
Zoveel mogelijk isoleren (zodat het verbruik gas/elektriciteit wordt verminderd) lijkt mij beter aangewezen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Met isoleren zal uw factuur dalen van €15K naar €6K.
Doe daar nog PV's bij en je geraakt al ergens.

Met 16kWp op mijn dak, zou ik toch al een beetje WP kunnen laten draaien, ook in de winter.
Aangevuld met CO2-vrij hout natuurlijk.
En EV's, méér EV's. Dan hebben we geen olie nodig, wel PV's :).

Eender hoe: deze prijzen zijn niet houdbaar. Alsof iemand €40-50K kan betalen om het huis warm te stoken...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Met die zonnepanelen op uw dak ga je uw huis niet warm houden in de winter.
Dus, dan toch maar de kerncentrales in gang houden, nieuwe bijzetten en terug accumulators op nachttarief? Ons klimaat zal ons nog dankbaar zijn ook.
Alternatief is de steenkoolmijnen weer openen, maar dat lijkt me dan de mindere optie :p
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Waar moet tegenwoordig het uranium vandaan komen ? Canada ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

De uraniummijnen worden in een twintigtal landen ontgonnen. Twee derde van de wereldproductie van uranium wordt verzekerd door Kazachstan (41%), Canada (16%) en Australië (9%). ook in Niger, Rusland en Namibië zijn uraniummijnen. De Verenigde Staten, China, Oekraïne en Oezbekistan zijn ook belangrijke producenten.

Bron: https://www.nucleairforum.be/thema/kern ... er-uranium
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik vind het overigens vreemd dat deze prijs-evolutie wat uit de aandacht blijft. Zoals ik zei, een maand geleden was het nog hoofdnieuws met discussies over hoe de overheid kon bijspringen met BTW-verlagingen e.d., en dat was voordat de miserie in Ukraine er kwam. Als de prijzen inderdaad nog eens x3 (of erger) gaan, gaat dit een regelrecht bloedbad zijn. Met de prijzen van een maand geleden was het al dat een hoop mensen dit niet meer gingen kunnen betalen.

Een ander probleem is overigens ook dat je die prijsstijgingen ook maar met vertraging zelf te zien krijgt. In het ergste geval leef je onder een steen en krijg je over x maanden ineens een eindafrekening waar je van achterover valt. Maar bovendien heeft niet iedereen het budget om gas buiten te bonjouren. Ik was daarnet zelf eens uit nieuwsgierigheid eens aan het rond lezen, en met €10.000 kom je niet toe als je je CV op gas wil laten vervangen door iets anders. Of toch, een elektrische boiler was nog het goedkoopst, maar dan verleg je gewoon het probleem, want de elektriciteitsprijzen ga je ook zien pieken, lijkt me.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Je kan dat zelf in de gaten houden, via ICE kan je zoeken op "TTF" en dan zie je de prijsevolutie.
Als de energieleveranciers de marges niet verhogen, doe je de TTF-prijs x2-3 en kom je de eindprijs uit.

In Vlaanderen verbruikt een gemiddelde gasverbruiker (sommigen hebben mazout) 23000kWh.

Code: Selecteer alles

TTF      eindprijs     maandprijs	
15        €900           €75
75       €3100          €250          
150      €7500          €640  
250     €12500         €1030
Dat kunnen weinig mensen zich veroorloven.
En heus niet iedereen heeft alternatieven: warmtepomp, houtkachel, ... of kan dat plaatsen (appartement, ...) of betalen.
kamielken
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 dec 2021, 12:52

Gelukkig heb ik een allesbrander. Recent een lading recuperatiehout ontvangen: dakgebinten, raamkozijnen, laminaat,... Ongelooflijk de warmteafgifte van dergelijk materiaal.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

heist_175 schreef:Je kan dat zelf in de gaten houden, via ICE kan je zoeken op "TTF" en dan zie je de prijsevolutie.
Als de energieleveranciers de marges niet verhogen, doe je de TTF-prijs x2-3 en kom je de eindprijs uit.

In Vlaanderen verbruikt een gemiddelde gasverbruiker (sommigen hebben mazout) 23000kWh.

Code: Selecteer alles

TTF      eindprijs     maandprijs	
15        €900           €75
75       €3100          €250          
150      €7500          €640  
250     €12500         €1030
Dat kunnen weinig mensen zich veroorloven.
En heus niet iedereen heeft alternatieven: warmtepomp, houtkachel, ... of kan dat plaatsen (appartement, ...) of betalen.
Elektrisch verwarmen kan iedereen. Zowel elektrische verwarmingen, accumulatoren als CV. Als ze maar de prijs gas-elektriciteit loskoppelen, en voldoende capaciteit (kernenergie, zonneenergie, windenergie) voorzien
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

kamielken schreef:Gelukkig heb ik een allesbrander. Recent een lading recuperatiehout ontvangen: dakgebinten, raamkozijnen, laminaat,... Ongelooflijk de warmteafgifte van dergelijk materiaal.
2dehands.be staat vol van dergelijke zoekertjes.
Ik had al lang verwacht dat elke partij "brandbaar materiaal" al snel opgekocht zou worden, maar er staat nog veel op. Soms zelfs gratis.
woutervh schreef:Als ze maar de prijs gas-elektriciteit loskoppelen, en voldoende capaciteit (kernenergie, zonneenergie, windenergie) voorzien
Aangezien geen enkele vorm van opwekking in de volledige vraag kan voorzien, is er - niet anders dan de voorbije jaren - altijd een stuk gas/olie-mazout/kolen nodig dat snel kan reageren. En met torenhoge gasprijzen en lange oplevertermijnen van eender welke opwekkingsvorm, zitten we "vast".

Op wat misleidending van "gratis energie" (of fors goedkoper) in de rechterhand, die het met de linkerhand terug uit uw zakken klopt via belastingen, zie ik weinig alternatieven op korte termijn. Hopelijk verliest de politiek de lange termijn niet uit het oog: PV, wind, water, ...
En vergis u niet: elektriciteit is maar een klein percentage van de totale energievraag.
Auto's rijden voornamelijk op "iets anders" dan elektriciteit. Dus die omslag moeten we ook voor ogen houden (ondanks de hoge aanschafkost).

Als een gezin een jaarafrekening van een paar duizend euro's krijgt, wordt het wel moeilijker om te investeren in PV's natuurlijk.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

heist_175 schreef:Hopelijk verliest de politiek de lange termijn niet uit het oog: PV, wind, water, ...
Maar het is op korte termijn dat er iets moet gebeuren. Of veel gezinnen zullen in de penarie geraken.
Dus die kernuitstap kan nog wel even uitgesteld worden tot het echt (lees: niet uit ideologie) nodig is en kan (lees: genoeg niet-fossiele alternatieven voorhanden). Of je die centrales nu morgen of binnen 10 jaar opkuist gaat weinig verschil uitmaken. Maar maakt wel NU een groot probleem.
Voorwaarde natuurlijk dat de elektriciteitsprijs wordt losgekoppeld van de gasprijs. Anders maakt het geen reet uit
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als je de prijszetting van elektriciteit volgt/kent, weet je dat dat geen verschil gaat uitmaken. Elke producent wordt vergoed volgens de prijs van de duurste. De huidige hoge elektriciteitsprijzen zijn er ook met alle centrales (behalve die in FR) actief.
Dus wat gaat het verlengen bijdragen?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

heist_175 schreef:Als je de prijszetting van elektriciteit volgt/kent, weet je dat dat geen verschil gaat uitmaken. Elke producent wordt vergoed volgens de prijs van de duurste. De huidige hoge elektriciteitsprijzen zijn er ook met alle centrales (behalve die in FR) actief.
Dus wat gaat het verlengen bijdragen?
Dus eigenlijk is de oplossing zo snel mogelijk alle gas-centrales sluiten?
Misschien moeten we midden maart maar de kernuitstap vervangen door de gasuitstap? Wie kan daar iets op tegenhebben? Het klimaat vaart er wel bij en de prijzen (wij dus) varen er wel bij. En we zijn niet langer afhankelijk van gas-leveringen. Win-win-win dus
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Was het maar waar. De levensduurverlenging van de kerncentrales zal de bevoorrading nog erger maken want ze moeten daarvoor een tijd stilgelegd worden. De gascentrales zijn dus ook nog altijd nodig maar moeilijker te realiseren. Je kan dus in een situatie komen van geen kernenergie EN onvoldoende gascentrales. Bedankt daarvoor ons beleid van de laatste 20 jaar.

De levensduurverlenging gaat ook niets aan de prijzen veranderen want deze zijn nu torenhoog met alle kerncentrales open.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef:Dus wat gaat het verlengen bijdragen?
Dat je de atmosfeer niet volstookt met CO2.
Dizzy schreef:Bedankt daarvoor ons beleid van de laatste 20 jaar.
Voldongen feit waar we niet vanuit kunnen, alhoewel Electrabel al eerder een kerncentrale veel eerder kon opstarten dan oorspronkelijk voorzien. Ook Tinne heeft hier aan bijgedragen, had zij vanaf dag 1 in de regering de piste van het openhouden van de nucleaire centrales overwogen - waar ze nochtans akkoord mee ging in het regeerakkoord - dan was de situatie al minder penibel. Het wanbeleid wordt ook onder de huidige regering gewoon verdergezet.
Dizzy schreef:De levensduurverlenging gaat ook niets aan de prijzen veranderen want deze zijn nu torenhoog met alle kerncentrales open.
De kerncentrales bepalen niet de prijs van onze energie. Een herziening van dit "de duurste energiebron bepaalt de prijs" mechanisme zou een pad naar een oplossing voor de hoge energieprijzen van de burgers kunnen zijn. Maar dit gaat boven elk politiek vernuft natuurlijk. Tenslotte is de energieprijs (en de BTW erop) een van de manieren waarop de overheid haar coronapremies bij de burger komt terughalen, die altijd al als leningen met extreem hoge interest bedoeld waren.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

CCatalyst schreef:Dat je de atmosfeer niet volstookt met CO2.
Klopt niet want je hebt ook bij levensduurverlenging gascentrales nodig.
CCatalyst schreef:Voldongen feit waar we niet vanuit kunnen, alhoewel Electrabel al eerder een kerncentrale veel eerder kon opstarten dan oorspronkelijk voorzien. Ook Tinne heeft hier aan bijgedragen, had zij vanaf dag 1 in de regering de piste van het openhouden van de nucleaire centrales open gehouden - zoals ze akkoord ging in het regeerakkoord - dan was de situatie al minder penibel. Het wanbeleid wordt ook onder de huidige regering gewoon verdergezet.
Ja, laten we het op de laatste verantwoordelijke steken en de rest van de 20 jaar negeren :roll:
Hadden de andere partijen even hard hun best gedaan voor hun favoriete optie dan was er geen discussie. We zitten hier door 20 jaar wanbeleid.
CCatalyst schreef:De kerncentrales bepalen niet de prijs van onze energie.
Gelukkig maar want als we alle kosten zouden meerekenen dan zijn we nog niet aan de nieuw patatjes.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

woutervh schreef:Dus eigenlijk is de oplossing zo snel mogelijk alle gas-centrales sluiten?
Zefs als we dat zouden willen, kunnen we dat niet.
Er is gewoon te weinig capaciteit, van eender wat.
We kunnen niet zonder import, we kunnen niet zonder kerncentrales, we kunnen niet zonder gascentrales, ...

Wat we zouden moeten doen is massaal inzetten op wind en zon (aangevuld met een beetje batterij) en dan "iets" voorzien dat de donkere windarme periodes kan overbruggen. Dat "iets" is voorlopig gas, omdat het snel gebouwd kan worden en héél snel kan in- en uitschakelen (en opschalen).

Als de regering dus overweegt om "nood breekt wet" toe te passen, heb ik nog wel enkele voorstellen:
- Ventilus nu, f*ck de bewoners die protesteren
- ongebreideld en zonder beroepsprocedures windmolens vergunnen, overal waar er plaats is
- PV's zonder 5kVA/1F en 10kVA/3F beperking, ongebreideld exporteren
- geen mogelijkheid tot beroep meer, zelfs geen vergunning aanvragen voor NOx/CO2/...-brakende centrales: gewoon bouwen die handel
Net zoals in China dus.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Dizzy schreef:Klopt niet want je hebt ook bij levensduurverlenging gascentrales nodig.
Nul CO2 van industriele aard is helaas nog een verre toekomstdroom. Maar we moeten wel minimaliseren waar kan. Dat niet doen is 2 decennia klimaatwetenschap ontkennen.
Dizzy schreef:Ja, laten we het op de laatste verantwoordelijke steken en de rest van de 20 jaar negeren :roll:
Iedere partij die de laatste decennia in een federale regering gezeten heeft - inclusief de huidige - heeft hier schuld aan. Groen gaat niet vrijuit en Tinne's poging om "op te kuisen" is veel te vooringenomen om gemeend en succesvol te zijn.
Dizzy schreef:Gelukkig maar want als we alle kosten zouden meerekenen dan zijn we nog niet aan de nieuw patatjes.
Dat denk ik niet. Je kijkt enkel naar de kost om een reactor online te krijgen, niet naar de winsten die voortvloeien wanneer die draait (vaak maanden aaneen). Als de reactor zich gedraagt - zoals ze allemaal de voorbije maanden gedaan hebben - zijn die winsten vele malen hoger, zeker in het huidige financiële klimaat.

De reden waarom Engie nu woekerwinsten op de nucleaire centrales maakt is immers tweeërlei:
* Men kan de nucleaire productie verkopen aan de prijs van gasproductie, die extreem hoog is.
* De vorige regering heeft de nucleaire rente deels teniet gedaan, en de huidige heeft een zeer favorabel tarief vastgelegd voor de nog overblijvende nucleaire rente.

Geen van beiden zijn uiteraard garanties voor de toekomst, maar de aandeelhouder van Engie had tot de inval van Oekraïne geen reden tot klagen. Daarna is de stock gecrasht want het blijkt dat Engie enorme belangen heeft bij Nord Stream 2 (moh).
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Mooi, juist de eerste keer voor 100 EUR gaan tanken.
Das toch echt niet meer normaal :bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

svermassen schreef:Mooi, juist de eerste keer voor 100 EUR gaan tanken.
Das toch echt niet meer normaal :bang:
De coronacrisis is over, dus de regering komt haar coronapremies terughalen (via accijnzen, BTW, ... op producten die zoveel duurder geworden zijn).

Ik zou zeggen: switch naar elektrisch, maar daar ben je ook niets meer mee als je de elektriciteitsfactuur betaalt.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

pffft, 1500 euro op te leggen, nieuwe maandelijkse factuur 380 euro, maar dat is nog aan de 'oude' prijs, simulaties spreken al van 560 euro/maand
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

De Belgische elektriciteitsmix van juli 2021 zag er als volgt uit:
kernenergie: 61%
windenergie: 9,5%
zonne-energie: 8,5%
andere hernieuwbaar: 3%
fossiel en andere: 18%
Bron: https://www.nucleairforum.be/actualitei ... 208%2C5%25

Dat is dus in de zomer (lange dagen. Nu willen we die 61% gaan vervangen door gas.
De Belgische elektriciteitsmix van juli 2023 ziet er als volgt uit:
kernenergie: 0%
windenergie: 9,5%
zonne-energie: 8,5%
andere hernieuwbaar: 3%
fossiel en andere: 79%
En dat midden de zomer, met prijzen waar we nu het raden naar hebben. Zelfs als we nu een versnelling hoger schakelen voor zon/wind en andere komt dat tegen de zomer niet in orde. Dan mag je nog thuis met uw zonnepanelen staan, bedrijven rekenen deze kosten sowieso door => alles wordt stukken duurder
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

2maandelijks voorschotfactuur gas van 127 naar 665 euro :banana: en nog een afrekening van 980 euro

Wie kan dit nog betalen?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

CCatalyst schreef:Nul CO2 van industriele aard is helaas nog een verre toekomstdroom. Maar we moeten wel minimaliseren waar kan. Dat niet doen is 2 decennia klimaatwetenschap ontkennen.
Ja, en die droom is verder dan ooit met een nieuwe rem op investeringen in HE. Bovendien zijn er nog heel veel andere bronnen van CO2, bvb in de havens maar daar doen we niet veel aan. Sommige vervuilers krijgen nog altijd eeuwigdurende licenties. We doen gewoon verder met wat we bezig waren, ter plaatse trappelen.

Jij kijkt ook enkel naar de winsten nadat de gemeenschap de centrales (meermaals) heeft afbetaald en zonder de kosten van afbraak en afvalberging. Zo is alles even goedkoop als de uitleg :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:De coronacrisis is over, dus de regering komt haar coronapremies terughalen (via accijnzen, BTW, ... op producten die zoveel duurder geworden zijn).
Dat is onzin, of de regering nu BTW krijgt op brandstoffen én een dure computer, of alleen op de veel duurdere brandstoffen, in BTW inkomsten komt dat op hetzelfde neer.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Hier is het "gelukkig" nog maar 200 EUR per maand.
Maar dat zal ook nog wel stijgen.
Afrekening volgende maand.
Wij houden ons vast aan de takken van de bomen :-(
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

woutervh schreef:
De Belgische elektriciteitsmix van juli 2021 zag er als volgt uit:
kernenergie: 61%
windenergie: 9,5%
zonne-energie: 8,5%
andere hernieuwbaar: 3%
fossiel en andere: 18%
Bron: https://www.nucleairforum.be/actualitei ... 208%2C5%25

Dat is dus in de zomer (lange dagen. Nu willen we die 61% gaan vervangen door gas.
De Belgische elektriciteitsmix van juli 2023 ziet er als volgt uit:
kernenergie: 0%
windenergie: 9,5%
zonne-energie: 8,5%
andere hernieuwbaar: 3%
fossiel en andere: 79%
En dat midden de zomer, met prijzen waar we nu het raden naar hebben. Zelfs als we nu een versnelling hoger schakelen voor zon/wind en andere komt dat tegen de zomer niet in orde. Dan mag je nog thuis met uw zonnepanelen staan, bedrijven rekenen deze kosten sowieso door => alles wordt stukken duurder
kernenergie 0% in juli 2023? Volgens mij zijn er dan (volgens het huidige plan van regering Michel) nog 5 kerncentrales open.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Dizzy schreef:Ja, en die droom is verder dan ooit met een nieuwe rem op investeringen in HE.
Gascentrales zullen de investeringen in HE blijven afremmen. Je vergeet de lobbymachine Engie en hoezeer zij winst hebben te maken met gas, ref klap aandeel na schorsing Nord Stream 2 omdat er voor Engie heel veel van afhangt.

Engie wil na nucleair van gas hun volgende goudhaantje in België maken (inkomsten die per direct naar Frankrijk verdwijnen) en Tinne effent het pad voor hen om dat mogelijk te maken. Bovendien zonder "gasrente" en Synatom bijdragen, en met subsidies van belastingsgeld die Tinne rijkelijk rondstrooit. Er hangt enorm veel van af.
Dizzy schreef:Bovendien zijn er nog heel veel andere bronnen van CO2, bvb in de havens maar daar doen we niet veel aan. Sommige vervuilers krijgen nog altijd eeuwigdurende licenties. We doen gewoon verder met wat we bezig waren, ter plaatse trappelen.
We moeten verminderen waar we kunnen, waar we de optie hebben. Maritiem verkeer en havens horen bij de belangrijkste economische polen van Vlaanderen. Bovendien heeft reguleren weinig zin, de bedrijven/schepen hebben veelal toch geen keuze bij gebrek aan technisch alternatief en als ze het hier niet doen dan doen ze het wel in Engeland of Nederland. Evenveel uitstoot, maar de jobs zijn dan wel weg.
Dizzy schreef:Jij kijkt ook enkel naar de winsten nadat de gemeenschap de centrales (meermaals) heeft afbetaald en zonder de kosten van afbraak en afvalberging. Zo is alles even goedkoop als de uitleg :lol:
Net niet, daarom dat ik zeg dat we het onderste uit de kan moeten halen zolang dat veilig kan. De baten voor de gemeenschap blijven even hoog, maar de opkuiskosten nemen slechts marginaal toe. Hoe langer je de centrales open houdt, hoe minder de afvalverwerking ons kost als je rekening houdt met het aantal GW dat daaruit voortgekomen is.
heist_175 schreef: Dat is onzin, of de regering nu BTW krijgt op brandstoffen én een dure computer, of alleen op de veel duurdere brandstoffen, in BTW inkomsten komt dat op hetzelfde neer.
Vind ik toch niet, het ene is een keuze, het andere is een noodzakelijke kost.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 07 maa 2022, 17:33, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef:
CCatalyst schreef:De coronacrisis is over, dus de regering komt haar coronapremies terughalen (via accijnzen, BTW, ... op producten die zoveel duurder geworden zijn).
Dat is onzin, of de regering nu BTW krijgt op brandstoffen én een dure computer, of alleen op de veel duurdere brandstoffen, in BTW inkomsten komt dat op hetzelfde neer.
Vind ik toch niet, het ene is een keuze, het andere is een noodzakelijke kost.
Als je €2000 te besteden hebt, krijgt de regering ongeveer evenveel BTW, min of meer ongeacht van wat je koopt.
Of je nu voor €250 energie koopt en voor €1700 een laptop
of voor €1700 energie en voor €250 een muis en een toetsenbord
finaal heeft de regering evenveel BTW gekregen.

De regering wint of verliest niet, de burger/consument verliest wel koopkracht. Want na de energie betaald te hebben, blijft er minder over voor "leukigheden".
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef:De regering wint of verliest niet, de burger/consument verliest wel koopkracht. Want na de energie betaald te hebben, blijft er minder over voor "leukigheden".
Je hebt ook mensen die zo'n uitgaven niet gingen maken maar daar nu wel gedwongen toe worden. Hoe dan ook komt het in de essentie neer op het terughalen van de verrijking die de middenklasse zich onterecht heeft kunnen toemeten tijdens de coronacrisis. Enkel zij die al de financiële luxe hadden waarbij ze dat geld konden investeren gaan het kunnen houden (mits juiste investeringen).

Nu goed, als de regering het niet doet dan doet de vrije markt het wel. Ref VS waar wagens tweedehands aan de nieuwprijs verkocht worden en de huizenbubbel nog steeds niet gespat is.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

In België zullen die bubbels er wel uitgaan, als de energierekening plots €700-1100 per maand is.
Hoe we dat soort "hoge prijzen" gaan opvangen, weet ik niet.

Het percentage Belgen dat €12K kan betalen om het huis een jaartje te verwarmen, lijkt me héél beperkt.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Inderdaad, het ergste gaat nog komen de komende jaren. Uiteindelijk maximaal inzetten op isolatie, maar dat kost ook een investering (die men moet zien afbetaald te krijgen).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

svermassen schreef:Mooi, juist de eerste keer voor 100 EUR gaan tanken.
Das toch echt niet meer normaal :bang:
Ik snap dat gezaag over de benzine/diesel-prijzen niet zo goed de laatste dagen. We spreken over een prijsstijging van misschien 20% of zo ? De laatste keer dat diesel onder de 1 euro staat (en dus de periode waarover we over een verdubbeling spreken) was iets van een 15 jaar geleden, denk ik.

Over gas (en wellicht ook elektriciteit) spreken we over verhogingen van honderden procenten tov 1 jaar geleden ! Maar ik zie wel dat HLN er nu toch ineens weer aandacht aan besteed : https://www.hln.be/geld/gasprijzen-blij ... ~ad8bdce0/ .

PS: de grootste problemen gaan trouwens bij de huurders komen, lijkt me. Die hebben per definitie al niet veel geld over (want hadden geen geld om zelf iets te kopen), en zij kunnen even zelf niet gaan beslissen van gas buiten te gooien voor een alternatief, want dat is de verhuurder die die kost moet dragen.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”