Zonnepanelen 2021

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

honda4life schreef:40+25>63
Als je je kast moet uitrusten voor deze stromen 80A dus (rails, differentieel, ...) Is het volgens mij duurder en misschien niet meer mogelijk huishoudelijk.
Dan moet ik 16mm² kabels/rails plaatsen, kostelijke afffaire idd.
Misschien loont een omvormer van 4,6 kW wel.
Deze heeft een lagere totaalkosten en die paar dagen per jaar een kleine top missen ga je nooit terugverdienen.
Goeie tip.
Het is trouwens toch afwachten of je de volle 5 kW nog probleemloos kan terugleveren aan het net.
Sowieso niet, want met een batterij mag je maximaal 60% van de omvormercapaciteit (5kW dus) injecteren
5kW omvormer -> max 3kW injectie
4,6kW omvormer -> max 2,76kW injectie

Automaten kan je kiezen als volgt: 20A - 25A - 32A
20A: 4,6kW
25A: 5,7kW
Met een 4,6kW omvormer zou ik met 20A wel toekomen en moet ik alleen de diff voor de "natte ruimte" aan te passen naar 63A en kan de rest gewoon blijven.

https://www.dmlights.be/abb__vynckier__ ... 30ma~19QOD
https://www.dmlights.be/abb__vynckier__ ... v_ac~19QV3

Afbeelding
Data technicus schreef:Bedankt om in u vorige post mijn schema te gebruiken.
Ik wist niet meer waar ik de PDF gevonden had, toch bedankt!
Maar in u laatste post klopt u opstelling niet want de diff 30mA moet 63A worden omdat er 40A van het net door kan samen met de 22A van u zonnepanelen dus 62A en een diff beschermd niet tegen over stroom. Zal uitleggen waarom die rem automaat geplaatst word ipv diff te verzwaren. Een diff is duurder dan automaat daarom dat er die automaat voor gezet wordt ipv diff te vervangen door één met een hogere ampère waarde.
Ik heb nu de zekering verlaagd naar 20A (wat toch 4,6kW of meer is, afhankelijk van het voltage - het is niet ondenkbaar dat het voltage hoger ligt als ik 20A opwek).
Ik heb de diff verhoogd naar 63A, maar het alternatief zou idd zijn om de combinatie van Fluvius + zekeringkast technische ruimte met 1 automaat af te zekeren op 40A en zo de hoofdzekeringkast te "beschermen". Financieel is dat alleszins interessanter (63A/30mA: €47 <> 40A: €11).

Als ik ooit de Fluvius connectie laat verhogen tot 50A, is de oplossing met de zwaardere diff (63A/30mA) niet voldoende (50A + 20A > 63A). En heb ik alsnog zwaardere diffs nodig bij zowel "badkamer" (63A/30mA) als het ganse bord (63A/300mA).
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

heist_175 schreef:Dan moet ik 16mm² kabels/rails plaatsen, kostelijke afffaire idd.
En een hel om met te werken! 10mm is al een ramp.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

heist_175 schreef:
honda4life schreef:Het is trouwens toch afwachten of je de volle 5 kW nog probleemloos kan terugleveren aan het net.
Sowieso niet, want met een batterij mag je maximaal 60% van de omvormercapaciteit (5kW dus) injecteren
5kW omvormer -> max 3kW injectie
4,6kW omvormer -> max 2,76kW injectie

Automaten kan je kiezen als volgt: 20A - 25A - 32A
20A: 4,6kW
25A: 5,7kW
Met een 4,6kW omvormer zou ik met 20A wel toekomen en moet ik alleen de diff voor de "natte ruimte" aan te passen naar 63A en kan de rest gewoon blijven.

https://www.dmlights.be/abb__vynckier__ ... 30ma~19QOD
https://www.dmlights.be/abb__vynckier__ ... v_ac~19QV3

Afbeelding
Je hebt ook nog iets zoals conventionele stromen bij automaten.
Bij factor 1,13 ga je niet trippen, dus 20 x 1,13 x 230 = 5,2 kW
Zolang je hier niet continu tegenaan loopt, heeft dit geen risico, dus voor dat uurtje piek boven 4,6 kW gaat dat zeker geen kwaad kunnen, en al zeker als je kan vermoeden dat je spanning waarschijnlijk richting de 240 à 250 volt zal gaan.
Als je automaat nog wat warmte kwijt kan door aan de buitenkant of afzonderlijk te staan, des te beter.
Niks houd je tegen om bij problemen je maximum vermogen softwarematig te verlagen tot bijvoorbeeld 4,6 kW ofzo.

(Bij factor 1,45 ga je met zekerheid trippen binnen het uur)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Trippen?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

heist_175 schreef:Trippen?
In't dialect: de plon springt :-D

Beroepsmisvorming de Engelse termen te bespreken.
Je vindt me eerder in het bereik van 2500A ipv. 25A :bdaysmile:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Even ter info, morgen is er een Pano over de zonnepanelenkwestie! Het is wat het is :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Wil iemand eens die zogenaamde "rem" definieren en/of op één van de plannen aanduiden ? Die term ken ik niet.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

didi79 schreef:Wil iemand eens die zogenaamde "rem" definieren en/of op één van de plannen aanduiden ? Die term ken ik niet.
met rem
Afbeelding

zonder rem
Afbeelding

met rem: vanuit Fluvius komt er 40A en vanuit de PV ook 20A, toch zorgt "de rem" dat er maar 40A naar het ganse bord gaat - alle diffs zijn dan ook maar 40A. Automaat "B" is de rem.
zonder rem: vanuit Fluvius komt er 40A en vanuit de PV ook 20A, tezamen is dat 60A. De hoofddiff zal nooit meer dan 40A te slikken krijgen (anders valt de schakelaar op de kWh meter uit), maar die van "de badkamer" (30mA) die kan wel 60A (40A + 20A) te slikken krijgen en moet dan ook verzwaard worden naar 63A
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

didi79 schreef:Wil iemand eens die zogenaamde "rem" definieren en/of op één van de plannen aanduiden ? Die term ken ik niet.
De plaats is afhankelijk van situatie tot situatie.
't komt er op neer dat je je verbindingen / differentieels gaat beveiligen tegen overbelasting.

Misschien is je interne bekabeling toch reeds zwaar genoeg maar de 30 mA differentieel veelal niet.
In een recente zekeringkast is het eenvoudig en betaalbaar nieuwe zwaardere verdeelrail met vorken te plaatsen want dat is er op voorzien.
Oudere kasten à la jaren 90 die op zich nog in goede staat zijn is het vaak een gepruts als automaten niet voorzien zijn op verdeelrails bijgevolg niet past (uren).
Universele bruggen met pinnen is toch vaak maar zo-zo om aan te sluiten en de kast terug 100% deftig dicht te krijgen.

Is vooral om kosten te besparen dus, een differentieel 63A monofase is betaalbaar, 80A monofase betaal je dik.
Je krijgt 40A binnen van het net, je zonnepanelen geven daar nog eens 25A bovenop = 65A. Een typische grenswaarde is 63A dus met een omvormer van 5000W ben je de pineut.
Een remautomaat kost natuurlijk extra plaats in vergelijking met een differentieel uitwisselen.

Het "probleem" doet zich vooral voor in de "natte" kringen (30mA differentieel) wat in praktijk een beetje absurd is dat je daar 40+ A zal verbruiken maar... het kan.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

honda4life schreef:Oudere kasten à la jaren 90 die op zich nog in goede staat zijn
Die worden toch sowieso afgekeurd, wegens aanraakbare vijzen van de automaten.
Het "probleem" doet zich vooral voor in de "natte" kringen (30mA differentieel) wat in praktijk een beetje absurd is dat je daar 40+ A zal verbruiken maar... het kan.
De grootverbruikers zitten net daar:
- elektrische boiler
- vaatwasser
- droogkast
- wasmachine
willde
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 dec 2020, 14:11
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Bij mij hebben ze bij de installatie van de zonnepanelen ook zo'n "rem" geplaatst in de zekeringenkast.
Sorry voor de vraag van een leek: heeft dat eigenlijk nadelen?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

willde schreef: Sorry voor de vraag van een leek: heeft dat eigenlijk nadelen?
Nauwelijks, tenzij de "rem" te nipt bemeten is (waar geen enkele reden toe is, een automaat van 6-32A kost €5-10).
Het enige "nadeel" is dat je niet Fluvius (40A) + PV (20A) kan gebruiken: 60A dus. Dat is 14kW. Als je dat voordien nooit nodig had (vandaar de 40A van Fluvius), waarom zou je dat nu plots wél nodig hebben :)?
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

willde schreef:Bij mij hebben ze bij de installatie van de zonnepanelen ook zo'n "rem" geplaatst in de zekeringenkast.
Sorry voor de vraag van een leek: heeft dat eigenlijk nadelen?
Ik zou zo denken: Het totaal vermogen dat je op één moment kan afnemen, is beperkt.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Misschien wat off-topic.

Ik was hier al een paar keren verzwaring tegengekomen in deze thread.
Verzwaring van 40A naar 63A monofase kregen wij niet meer bij Fluvius.
Wij moesten naar 3 fasen gaan.
Nu zitten wij nog altijd met 1 fase die zwaar belast kan worden door door zonnepanelen, 2 airco’s en 2 terrasverwarmers.
Er loopt enkel een 3G10 naar de 2de kast bij ons en die kabel kan zomaar niet vervangen worden zonder een hoop breekwerk.
Navraag blijkt nu zelfs dat vanaf 3x40A het geld kost voor de zogenaamde studie.
We hadden beter een houtstoof gezet onder de terrasoverkapping :-D
Reden was de overtollige stroom van de zonnepanelen te gebruiken voor de grootverbruikers.
Maar das nu ook gedaan natuurlijk :bang:
Het zal betalen worden :bang:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Wij mochten ook niet naar 63A gaan, we mochten enkel naar 50A gaan. Wat we niet gedaan hebben overigens. Na al die tijd is de zekering nog nooit gesprongen.
En met de nakende ondertekening van PV+batt gaat de kans daarop nog wat slinken.

Het is te laat in uw geval, maar als ik een wachtleiding trek, is het 5G10 (wat overigens geen plezier is om mee te werken :? ).
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

heist_175 schreef:
honda4life schreef:Oudere kasten à la jaren 90 die op zich nog in goede staat zijn
Die worden toch sowieso afgekeurd, wegens aanraakbare vijzen van de automaten.
Het "probleem" doet zich vooral voor in de "natte" kringen (30mA differentieel) wat in praktijk een beetje absurd is dat je daar 40+ A zal verbruiken maar... het kan.
De grootverbruikers zitten net daar:
- elektrische boiler
- vaatwasser
- droogkast
- wasmachine
Waarom afgekeurd, als je zekeringkast in gesloten toestand veilig is (met het deurtje open om de automaten te bedienen.
Natte kringen aan 40A is 9,2kW... En hoe klein is de kans dat al deze gelijktijdig verwarmen?
Zoek de gelijktijdigheidsfactoren maar eens op van verbruikers, voor 4 verbruikers, afhankelijk van de norm mag je rekenen op 0,8 à 0,7
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Zelfs met het afdekpaneel eraf moet het veilig zijn.
Als je verbindingen legt tussen rails, mag de gestripte kabel om dezelfde reden niet zichtbaar zijn.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

heist_175 schreef:Zelfs met het afdekpaneel eraf moet het veilig zijn.
Als je verbindingen legt tussen rails, mag de gestripte kabel om dezelfde reden niet zichtbaar zijn.
Wat natuurlijk een beetje een rare redenering is want als je wil kan je met je vinger wel gewoon die opening waar de draden in gaan aanraken. Of langs onder achter je rails.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

powaq schreef:
heist_175 schreef:Zelfs met het afdekpaneel eraf moet het veilig zijn.
Als je verbindingen legt tussen rails, mag de gestripte kabel om dezelfde reden niet zichtbaar zijn.
Wat natuurlijk een beetje een rare redenering is want als je wil kan je met je vinger wel gewoon die opening waar de draden in gaan aanraken. Of langs onder achter je rails.
Als leek zonder kennis heb je niks te zoeken in een zekeringkast.
Zeker niet moedwillig met een schroevendraaier om je bord te openen.

Natuurlijk moet je aandacht besteden aan aanraakbare geleiders maar dat is eerder goed vakmanschap want je weet hoe dat gaat een gestripte kabel op een ongebruikte automaat aansluiten zonder de gehele kast uit te schakelen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Net nog bij iemand iets gaan fiksen (familie, ik doe niet aan zwartwerk) en de rails hadden geen afdekkapje. Dat is ten eerste f**ing gevaarlijk en ten tweede een reden om af te keuren.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

heist_175 schreef:Net nog bij iemand iets gaan fiksen (familie, ik doe niet aan zwartwerk) en de rails hadden geen afdekkapje. Dat is ten eerste f**ing gevaarlijk en ten tweede een reden om af te keuren.
Plezant hé als die rails aan de zijkant geen kapje hebben en gewoon afgezaagd zijn...
Dat zouden ze inderdaad mogen afkeuren oud en nieuw om zoiets deftigs te doen.
De rails even uit de plastic halen en korter afzagen kost zelfs al te veel moeite, geen kapjes nodig.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

powaq schreef:
heist_175 schreef:Dan moet ik 16mm² kabels/rails plaatsen, kostelijke afffaire idd.
En een hel om met te werken! 10mm is al een ramp.
Ik leg meestal dubbele VOBst van 6mm², werkt heel vlot. Voor de aansluiting van de diffferentieel vb kan je gebruik maken van aderhulsen voor 2 geleiders in 1 huls. Dit werk mooier dan 2 maal een aderhuls van 6mm².
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

lacer schreef:
powaq schreef:
heist_175 schreef:Dan moet ik 16mm² kabels/rails plaatsen, kostelijke afffaire idd.
En een hel om met te werken! 10mm is al een ramp.
Ik leg meestal dubbele VOBst van 6mm², werkt heel vlot. Voor de aansluiting van de diffferentieel vb kan je gebruik maken van aderhulsen voor 2 geleiders in 1 huls. Dit werk mooier dan 2 maal een aderhuls van 6mm².
Aha, had geen idee dat dat mocht! Weer wat geleerd.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Iemand de Pano reportage van gisteren gezien? Ik moet hem zelf nog bekijken, zal vermoedelijk voor vanavond zijn.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

De eerste vrouw zegt al: "ik maakte me zorgen om de toenemende energieprijzen".
Wat fout is, mijn elektriciteitsprijs per kWh is al enkele jaren aan het dalen.

Maar erg is het wel, ploeteren om rond te komen. En dan draaien ze dit in uw nek...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

De elektriciteitsprijs op zich is inderdaad gedaald, maar de rest van heffingen en "kosten" zijn enorm gestegen.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Vaganzza schreef:De elektriciteitsprijs op zich is inderdaad gedaald, maar de rest van heffingen en "kosten" zijn enorm gestegen.
De rest weet ik niet, maar de totale prijs bij Ecopower is weldegelijk gezakt op 1/01/21.
Niet veel, maar wel gezakt.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Vaganzza schreef:De elektriciteitsprijs op zich is inderdaad gedaald, maar de rest van heffingen en "kosten" zijn enorm gestegen.
Dat klopt niet. De all-in kWh prijs is gezakt. Ofwel moet je dringend van leverancier veranderen.
Ik heb mijn facturen van de laatste jaren erbij gehaald.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Lees eens wat ik schrijf: volgens mij is de prijs van de elektriciteit gedaald (het pure product dus) en zijn de bedragen die de intercommunales en de overheden heffen gestegen! Het totale plaatje zal licht dalend zijn, maar in feite is het een afvlakking want de daling had op het pure product zelf een veel sterkere daling van de all-in prijs moeten hebben.

Met de PV-installatie hier en de terugdraaiende teller zit ik bij Ecopower, ga nu naar Wase Wind gaan met D+N tarief. Dus geloof mij: ik bereken alles tot op het bot.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Ok, mis begrepen dan. Want dat klopt wel:
https://infogram.com/evolutie-energiefa ... k94nr?live

Maar, dat het duurder geworden is, is weer iets dat in de hoofden van vele mensen zit... Terwijl (bij gelijk verbruik) de totale elektriciteitskost net gedaald is.
Idem voor aardgas trouwens.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Tommelein zegt in de repaortage: "de digitale meter komt er ALS er een regeling is voor de terugdraaiende teller"

Wel, die regeling is er niet, DUS alle digitale meters terug weg graag.


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De grafiek gaat over 3 jaar, nogal misleidend dan, niet?
Over meerdere jaren is de eindprijs wel degelijk stijgend.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/05/16 ... n-onze-bu/
https://infogram.com/evolutie-elektrici ... ljowle521g
http://www.creg.info/Tarifs/EvolPrices/ ... CompNL.pdf
http://www.creg.info/Tarifs/EvolPrices/ ... olPrNL.pdf

Bij zonnepaneeloffertes zit vaak een "ROI" berekening, daar rekenen ze met een jaarlijkse inflatie van 2% op de elektriciteitsfactuur. Dat is wel van de pot gerukt :).
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

In de Pano reportage wordt uiteraard de vinger gewezen naar de Vlaamse regering. Dat ze er jarenlang een soep van gemaakt hebben, daarover bestaat, denk ik, geen twijfel.

Maar wat ik niet wist en opmerkelijk vond is dat de federale minister Marghem de sleutel in handen had om eventueel alsnog een (Belgisch) compromis uit de brand te slepen. In feite heeft ze gewoon een opdracht die ze van de regering kreeg (overleg plegen met de gewesten) straal genegeerd.
Akkoord, misschien is ze niet de enige die daar de mist in gegaan is: niemand van die regering of niemand van haar kabinet heeft haar op haar taken gewezen blijkbaar... Maar er zijn al voor minder ministers de laan uitgestuurd.

Maar wat me nu nog het meest opvalt, is hoe stil de politiek en media vandaag rond heel die kwestie was. Stilte voor de storm ? Of redeneren ze gewoon "'t is toch te laat" ?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Om die verantwoordelijkheid nu bij Marghem te leggen...?
Het Vlaamse niveau heeft ook nooit één poot uitgestoken om tot een compromis te komen, wat in Tommelein zijn logica ook niet nodig was omdat hij geen probleem zag.
Een akkoord over de terugdraaiende teller is anders niet zo moeilijk: regel een "gesimuleerde" terugdraaiende teller op de Vlaamse bevoegdheden en pas op de federale bevoegdheden de "gewone" teller toe. De deal zal nog ingewikkelder zijn en ook minder interessant, maar beter dan wat het nu is.

Ondertussen uit de >20 offertes (en varianten) een selectie gemaakt, telkens 4,5-5,5kWp + 10-12kWh batterij:
- Huawei/Growatt: €12K bruto -> €8,3 na aftrek van subsidies
- SolarEdge + LG Chem: €13,5K bruto -> €10K na aftrek van subsidies
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Dit was ook het eerste wat er bij mij opkwam. Terugdraaiende teller voor Vlaanderen en de Digitale teller voor de Belgische transmissietarieven... maar dit is natuurlijk te eenvoudig en brengt te weinig op.

Daarom gok ik op een jaarlijkse verhoging van de prosumertarieven die ervoor zal zorgen dat de zonnepaneeleigenaars zullen smeken om een digitale meter te mogen hebben. :cry:
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Vergeet ook niet dat er nog 5 partijen een klacht ingediend hadden, waaronder de CREG (die dezelfde redenen aanhaalden als de federale overheid). Dus dit was sowieso vernietigd. Om nog maar te zwijgen over de 4 andere Vlaamse instanties die een procedure opgestart waren, waaronder de VREG.

Dit was een doodgeboren kind, wat de politiek zeer goed wist. De burgers daarentegen hebben dat amper geweten. Daar zit hem nu net het bedrog.

Alle partijen in het parlement hebben boter op hun hoofd, op de PVDA na. Want die zitten pas sinds de verkiezingen van 2019 in het Vlaamse Parlement.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Vaganzza schreef:Dit was een doodgeboren kind, wat de politiek zeer goed wist. De burgers daarentegen hebben dat amper geweten. Daar zit hem nu net het bedrog.
Velen wilden het niet weten, er is uitvoerig over bericht in de pers: wie spande een proces aan om welke redenen.

Ik ben nieuwsgierig welke argumenten - behalve politiek bedrog - de gedupeerden in de rechtbank gaan brengen. Als er een compensatie volgt voor politiek bedrog, mogen de heren/dames politici hun borst natmaken, want dat is dagelijkse orde. Van al dan niet brandende huizen, over ambassadeurs, versoepelingscriteria, ...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Er kwam ook ene op die voor een vrij kleine/middelmatige installatie nog €10.000 had betaald in 2020!
Die is al door de installateur bedrogen, al heeft hij natuurlijk ook zelf wel besteld. Dat haal je er MET terugdraaiende teller en prosumententarief niet/amper uit.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Het gevoel dat bij mij bij bleef:
Als het op federaal niveau werkelijk om gemiste BTW gaat... dan gaat dit niet alleen over Vlaanderen!
Waarom Vlaanderen wel en de rest niet?
Sorry maar ik voel me toch wel te kakken gezet door een Waalse minister die de Vlamingen nogmaals wil pluimen.

Wat een onrealistische rekensom in het begin... I dacht wat is het probleem dan :bang:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

honda4life schreef:Het gevoel dat bij mij bij bleef:
Als het op federaal niveau werkelijk om gemiste BTW gaat... dan gaat dit niet alleen over Vlaanderen!
Waarom Vlaanderen wel en de rest niet?
Sorry maar ik voel me toch wel te kakken gezet door een Waalse minister die de Vlamingen nogmaals wil pluimen.

Wat een onrealistische rekensom in het begin... I dacht wat is het probleem dan :bang:
Een heleboel partijen hebben over de jaren allerlei bevoegdheden verplaatst van Federaal naar regionaal.
De regionale parlementen zijn bevoegd voor hun eigen dingen, maar niet voor het federale stuk.
Met de terugdraaiende teller te beloven hebben de Tommeleins, Peetersen en Demirs geprobeerd om een federale bevoegdheid via het Vlaams parlement te omzeilen.

Mooi geprobeerd zo vlak voor de verkiezing, maa helaas...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”