Dan moet ik 16mm² kabels/rails plaatsen, kostelijke afffaire idd.honda4life schreef:40+25>63
Als je je kast moet uitrusten voor deze stromen 80A dus (rails, differentieel, ...) Is het volgens mij duurder en misschien niet meer mogelijk huishoudelijk.
Goeie tip.Misschien loont een omvormer van 4,6 kW wel.
Deze heeft een lagere totaalkosten en die paar dagen per jaar een kleine top missen ga je nooit terugverdienen.
Sowieso niet, want met een batterij mag je maximaal 60% van de omvormercapaciteit (5kW dus) injecterenHet is trouwens toch afwachten of je de volle 5 kW nog probleemloos kan terugleveren aan het net.
5kW omvormer -> max 3kW injectie
4,6kW omvormer -> max 2,76kW injectie
Automaten kan je kiezen als volgt: 20A - 25A - 32A
20A: 4,6kW
25A: 5,7kW
Met een 4,6kW omvormer zou ik met 20A wel toekomen en moet ik alleen de diff voor de "natte ruimte" aan te passen naar 63A en kan de rest gewoon blijven.
https://www.dmlights.be/abb__vynckier__ ... 30ma~19QOD
https://www.dmlights.be/abb__vynckier__ ... v_ac~19QV3
Ik wist niet meer waar ik de PDF gevonden had, toch bedankt!Data technicus schreef:Bedankt om in u vorige post mijn schema te gebruiken.
Ik heb nu de zekering verlaagd naar 20A (wat toch 4,6kW of meer is, afhankelijk van het voltage - het is niet ondenkbaar dat het voltage hoger ligt als ik 20A opwek).Maar in u laatste post klopt u opstelling niet want de diff 30mA moet 63A worden omdat er 40A van het net door kan samen met de 22A van u zonnepanelen dus 62A en een diff beschermd niet tegen over stroom. Zal uitleggen waarom die rem automaat geplaatst word ipv diff te verzwaren. Een diff is duurder dan automaat daarom dat er die automaat voor gezet wordt ipv diff te vervangen door één met een hogere ampère waarde.
Ik heb de diff verhoogd naar 63A, maar het alternatief zou idd zijn om de combinatie van Fluvius + zekeringkast technische ruimte met 1 automaat af te zekeren op 40A en zo de hoofdzekeringkast te "beschermen". Financieel is dat alleszins interessanter (63A/30mA: €47 <> 40A: €11).
Als ik ooit de Fluvius connectie laat verhogen tot 50A, is de oplossing met de zwaardere diff (63A/30mA) niet voldoende (50A + 20A > 63A). En heb ik alsnog zwaardere diffs nodig bij zowel "badkamer" (63A/30mA) als het ganse bord (63A/300mA).