Er is een wet van 2007 maar weet niet in hoeverre die eigenlijk nog telt

Ja hoor, echt wel enkel buiten.quovadis schreef:Dus ja ze worden gebruikt om het verbod op te volgen en ja ze worden gebruikt om samenscholing BUITEN op te sporen.
een huis en een caravan zijn idd hetzelfde qua isolatie en dergelijkecadsite schreef:Ja hoor, echt wel enkel buiten.quovadis schreef:Dus ja ze worden gebruikt om het verbod op te volgen en ja ze worden gebruikt om samenscholing BUITEN op te sporen.
Er worden zeker geen warmtecamera's gebruikt om te zien of er volk binnen zit.
HLN schreef:Politie zet drones in om coronamaatregels af te dwingen
Gemeenten zijn bereid om ver te gaan om de coronamaatregels af te dwingen tijdens de feestdagen. Dat blijkt uit een rondvraag van VTM NIEUWS. De lokale politie van de zone CARMA - die de steden Genk en Bree, en de gemeenten As, Bocholt, Houthalen-Helchteren, Kinrooi, Oudsbergen en Zutendaal omvat - gaat tijdens de feestdagen drones inzetten om te controleren op de naleving van het vuurwerkverbod en de coronamaatregelen.
De politie van de zone CARMA zal drones inschakelen om te controleren of mensen niet met te veel volk samenkomen en het vuurwerkverbod respecteren.
De politie kan bovendien gebruikmaken van een warmtecamera op het toestel, waarmee mensen buiten gecontroleerd kunnen worden. Daarnaast beschikt de lokale politie over een drone met megafoon, maar die zal eerder gebruikt worden om mensen toe te spreken als er zich incidenten voordoen.
en een andere poltieizone heeft het corona-nachtuur misbruikt tegen jongeren. Het is normaal dat het altijd bij eentje begint.quovadis schreef: een huis en een caravan zijn idd hetzelfde qua isolatie en dergelijke
Het gaat trouwens over 1 politiezone voor zover ik gelezen heb
yep, het vermoeden van onschuld is maw opgedoektHLN schreef:Politie zet drones in om coronamaatregels af te dwingen
quovadis schreef: Het gaat trouwens over 1 politiezone voor zover ik gelezen heb
]
Boonpwnz was mij iets sneller afboonpwnz schreef:quovadis schreef: Het gaat trouwens over 1 politiezone voor zover ik gelezen heb
]
1 politiezone?
Meteen boetes, drones en extra patrouilles: West-Vlaanderen zet alle zeilen bij tijdens komende weken
dan moet hij die negeren, ieder gevolg die gegeven wordt hieraan is onwettigPengu schreef:Je kan niet met een drone vliegen op openbaar domein zonder dat er ergens een privéwoning in het beeld komt. Wat gaat een politie-agent doen als hij toch een overtreding ziet gebeuren in privésfeer maar dit enkel te zien was door zijn drone (met warmtesensor). Als daar dan GAS-boetes van komen zou je ze wel kunnen aanvechten omdat de privacy eerst werd geschonden. Maar eigenlijk is dit een non-discussie., het mag en kan gewoonweg niet gebeuren.
"Het is in theorie niet de bedoeling van de politie om gericht controles op tuinen te gaan uitvoeren met de drones. Maar het kan wel: als de politie bij de controle van het openbaar domein ook ziet dat er bijvoorbeeld zes mensen in een tuin staan, is dat genoeg om daarna dat huis binnen te vallen."quovadis schreef:dan moet hij die negeren, ieder gevolg die gegeven wordt hieraan is onwettigPengu schreef:Je kan niet met een drone vliegen op openbaar domein zonder dat er ergens een privéwoning in het beeld komt. Wat gaat een politie-agent doen als hij toch een overtreding ziet gebeuren in privésfeer maar dit enkel te zien was door zijn drone (met warmtesensor). Als daar dan GAS-boetes van komen zou je ze wel kunnen aanvechten omdat de privacy eerst werd geschonden. Maar eigenlijk is dit een non-discussie., het mag en kan gewoonweg niet gebeuren.
680x0 schreef:
"Het is in theorie niet de bedoeling van de politie om gericht controles op tuinen te gaan uitvoeren met de drones. Maar het kan wel: als de politie bij de controle van het openbaar domein ook ziet dat er bijvoorbeeld zes mensen in een tuin staan, is dat genoeg om daarna dat huis binnen te vallen."
https://www.hln.be/binnenland/zware-kri ... ~aed68d67/
Duidelijkere uitleg en zoals ik zei: op basis van de beelden kunnen ze niets doen. Wel als er veel wagen geparkeerd staan, kunnen ze eventueel een controle doenEen vraagteken bij deze manier van controleren is privacy. Met zo'n warmtecamera ziet een drone, die boven een gemeente rondvliegt, ook wat er bijvoorbeeld in je tuin gebeurt. "We gaan niet controleren in de tuin van mensen, en we gaan niet actief op zoek op privé-domein", stelt Smeyers gerust. "De dronecontroles beperken zich tot het openbaar domein." Maar wat als zo'n camera toevallig toch heel wat warmtesignalen in een tuin opmerkt? "Die inschatting zal het team dat op dat moment actief is moeten maken. Het kan bijvoorbeeld dat er voor de deur van een woning veel wagens geparkeerd staan. Het team kan aan de hand daarvan dan een controle uitvoeren."
Wat is trouwens de zin van met een drone enkel over openbaar domein te vliegen... tenzij men van daaruit toch gaat kijken naar privé domein ?Pengu schreef:Je kan niet met een drone vliegen op openbaar domein zonder dat er ergens een privéwoning in het beeld komt.
Quovadis is ziende blind of hij heeft een diepgewortelde haat tegen mainstream kranten zoals HLN. (Ongeveer) hetzelfde artikel staat inquovadis schreef: HLN is gewoon weer HLN en wil gewoon zoveel mogelijk clicks, dat ze daarmee de waarheid moeten verdraaien zal hen worst wezen
ziende blind?Jack Daniels schreef:Quovadis is ziende blind of hij heeft een diepgewortelde haat tegen mainstream kranten zoals HLN. (Ongeveer) hetzelfde artikel staat inquovadis schreef: HLN is gewoon weer HLN en wil gewoon zoveel mogelijk clicks, dat ze daarmee de waarheid moeten verdraaien zal hen worst wezen
Het nieuwsblad: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201210_94587058
De zelf verklaarde kwaliteitskrant de morgen: https://www.demorgen.be/nieuws/genkse-p ... ~b55635ab/
Het belang van Limburg : https://www.hbvl.be/cnt/dmf20201209_97480920
Nog een zelf verklaarde kwaliteitskrant : https://www.standaard.be/cnt/dmf20201210_94188297
Moet je nog voorbeelden hebben?
Het enige positieve aan GAS-boetes is dat je ze wél eigenhandig kan aanvechten bij de sanctionerend ambtenaar, zonder een verhoging te riskeren. Sommige parketten (Antwerpen) gaan ondertussen echter voor onmiddellijke dagvaardingen.heist_175 schreef:Een GAS boete aanvechten kost u meer dan ze te betalen...
Het zou al helpen als mensen gewoon eerlijk toegeven dat er een feestje aan de gang is, in plaats van HYPOCRIET te doen en hun gasten via een achterpoortje over een haag te laten kruipen, zodat ze zeker geen 250 euro moeten betalen.Didymus schreef:
PS: Dit soorts stunts met drones en verklaringen over woonstbetredingen ondermijnen het draagvlak voor maatregelen die wél nut hebben enorm. Het mag echt wel gaan stoppen.
Dat denkt u..Jack Daniels schreef:Bij een "vermoeden van" of voor "betrapping op heterdaad" heeft de politie het recht om de woning te betreden, dat is wettelijk zo bepaald. Iemand die zijn man of vrouw wil laten betrappen in het bed van zijn of haar vriend(in), daar komt de politie ook gewoon de woning binnen. Zo tussen 5 en 6 uur smorgens. Die hebben daar geen bevel voor nodig.
Ik denk dat je hun persberichten wat te serieus neemt. Dit dient enkel maar als bangmakerijsensibilisering is het juiste woord. Er zal hen kennende nog een tweede luik volgen* dichter bij Kerstmis (of tussen Kerstmis en Nieuwjaar) waarbij ze nog eens de camera's van de media gaan uitnodigen om te demonstreren dat ze dat effectief ook kunnen. Maar in de realiteit zal men dit amper/niet toepassen. Het kost veel geld, de politie bezit maar een paar drones (met beperkte batterijduur), de meeste politiezones hebben helemaal geen drone, zo'n IR-camera meezeulen is zwaar, en dat allemaal voor iets dat wettelijk totaal waardeloos is om een PV mee op te stellen, want als ze iets opmerken moeten ze toch nog altijd een ploeg ter plaatse sturen. Ik garandeer u, er zal amper zo'n drone rondvliegen.Dizzy schreef:De drones zijn er echt wel over.
Neen, die vergelijkingen zijn niet van de pot gerukt.Didymus schreef:Wat een van de pot gerukte vergelijkingen. Het Apartheidsregime in ZA was een allesbehalve democratisch, maar daarentegen authoritair regime van de blanke minderheid. Slavernij in de VS werd 155 jaar geleden afgeschaft. Maar vooral: artikel 96 van de Belgische grondwet schendt niemands mensenrechten.
Ik heb het over veel meer dan die democratische legitimiteit van niet-verkozen ministers.Didymus schreef:De discussie gaat over de democratische legitimiteit van een niet-verkozen minister. Misschien moet je zelf wat beter bij de les blijven?
als de overheid technologie gebruikt om t filmen hoeveel volk in mijn living zit omdat ik bij voorbaat schuldig ben is er een probleemkoenraaddeconinck schreef:Zelf ben ik extreem gedegouteerd van het feit dat sommigen het gebruik van drones beschouwen als een aanslag op de privacy.
proportionaliteit blijft belangrijkPrivacy is hier ontegensprekelijk ondergeschikt aan.
opt einde is het vooral de brave burger die men zal pakken. camera's dienden ook voor rondtrekkende dievenbendesWordt het ook eens geen tijd dat de brave burger
en als ze komen binnengestormd?Bij mij zijn ze zeer welkom en ik zou er ook geen probleem mee hebben dat de politie met de feestdagen eens komt aanbellen met de vraag met hoeveel personen we aan het "vieren" zijn ...
Lekker naïef.koenraaddeconinck schreef:Wordt het ook eens geen tijd dat de brave burger die zich aan de regels houdt en die het slachtoffer is van het antisociale gedrag van regel overtreders, ook eens beschermd wordt?
Privacy wordt heel vaak gebruikt als schaamlapje om zaken te verdoezelen die niet kunnen. Bij mij zijn ze zeer welkom en ik zou er ook geen probleem mee hebben dat de politie met de feestdagen eens komt aanbellen met de vraag met hoeveel personen we aan het "vieren" zijn ...
De eerste woonstbetredingen dateren van april. Zonder bevel van onderzoeksrechter, maar met goedkeuring van een parketmagistraat voor "heterdaad" of desnoods op basis van een "onmiddellijk ernstig gevaar". Het is geen bangmakerij, het gebeurt gewoon en de enige onafhankelijke partij die dat soort ingrijpende maatregelen controleert, een onderzoeksrechter, staat buitenspel.CCatalyst schreef:Laat het duidelijk zijn dat geen onderzoeksrechter een huiszoekingsbevel zal uitschrijven voor een feestje ergens thuis. Ook de uitzondering voor "ernstig en nakend gevaar voor rampen, onheil of schadegevallen", wat bedoeld is voor terrorisme, geldt niet voor een feestje, want een feestje vormt misschien wel een ernstig gevaar maar geen nakend gevaar, en het moet beide zijn (ernstig en nakend). Zelfs niet in de meest creatieve interpretatie van de wet.
Ik deel de analyse dat onze parlementaire demcoratie in het beste geval "flawed" is, maar ik begrijp die focus op de invulling van de ministerposten echt niet. We gaan de democratie echt niet redden door voortaan alleen nog stemmenkanonnen als ministerabel te oormerken. De macht van de particratie moet vooral drastisch worden ingeperkt. Als dat niet gebeurt, is al de rest vooral gemorrel in de marge.boulder schreef:Ik heb het over veel meer dan die democratische legitimiteit van niet-verkozen ministers.
Mocht al de rest democratisch legitiem zijn, dan zou het geen probleem zijn.
Ik heb al genoeg op andere punten geduid, ook op andere momenten.Didymus schreef:Ik deel de analyse dat onze parlementaire demcoratie in het beste geval "flawed" is, maar ik begrijp die focus op de invulling van de ministerposten echt niet. We gaan de democratie echt niet redden door voortaan alleen nog stemmenkanonnen als ministerabel te oormerken. De macht van de particratie moet vooral drastisch worden ingeperkt. Als dat niet gebeurt, is al de rest vooral gemorrel in de marge.
Het is net die brave burger die men nu z'n privacy gaat schenden ! Net zoals de camera's voor de terroristen waren worden ze vandaag gebruikt om jou in de gaten te houden !koenraaddeconinck schreef:Wordt het ook eens geen tijd dat de brave burger die zich aan de regels houdt en die het slachtoffer is van het antisociale gedrag van regel overtreders, ook eens beschermd wordt?