Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Als ik zie hoeveel camera's er extra in gebruik zijn genomen de laatste jaren dan zal dit niet enkel voor de criminelen of misdadigers zijn.

Er is een wet van 2007 maar weet niet in hoeverre die eigenlijk nog telt :roll:
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

@1207
@JackDaniels:

Drones werden vorig jaar reeds gebruikt bij opsporen van illegaal vuurwerk

https://www.hln.be/genk/in-beeld-poltie ... ~ac683d2a/

Dus ja ze worden gebruikt om het verbod op te volgen en ja ze worden gebruikt om samenscholing BUITEN op te sporen.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

quovadis schreef:Dus ja ze worden gebruikt om het verbod op te volgen en ja ze worden gebruikt om samenscholing BUITEN op te sporen.
Ja hoor, echt wel enkel buiten.
Er worden zeker geen warmtecamera's gebruikt om te zien of er volk binnen zit. :angel:
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef:
quovadis schreef:Dus ja ze worden gebruikt om het verbod op te volgen en ja ze worden gebruikt om samenscholing BUITEN op te sporen.
Ja hoor, echt wel enkel buiten.
Er worden zeker geen warmtecamera's gebruikt om te zien of er volk binnen zit. :angel:
een huis en een caravan zijn idd hetzelfde qua isolatie en dergelijke :wink:
Het gaat trouwens over 1 politiezone voor zover ik gelezen heb
HLN schreef:Politie zet drones in om coronamaatregels af te dwingen
Gemeenten zijn bereid om ver te gaan om de coronamaatregels af te dwingen tijdens de feestdagen. Dat blijkt uit een rondvraag van VTM NIEUWS. De lokale politie van de zone CARMA - die de steden Genk en Bree, en de gemeenten As, Bocholt, Houthalen-Helchteren, Kinrooi, Oudsbergen en Zutendaal omvat - gaat tijdens de feestdagen drones inzetten om te controleren op de naleving van het vuurwerkverbod en de coronamaatregelen.

De politie van de zone CARMA zal drones inschakelen om te controleren of mensen niet met te veel volk samenkomen en het vuurwerkverbod respecteren.

De politie kan bovendien gebruikmaken van een warmtecamera op het toestel, waarmee mensen buiten gecontroleerd kunnen worden. Daarnaast beschikt de lokale politie over een drone met megafoon, maar die zal eerder gebruikt worden om mensen toe te spreken als er zich incidenten voordoen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Quovadis, je bent toch bekend met de uitdrukking: "als het regent in Parijs, dan druppelt het in Brussel"? Of niet?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

quovadis schreef: een huis en een caravan zijn idd hetzelfde qua isolatie en dergelijke :wink:
Het gaat trouwens over 1 politiezone voor zover ik gelezen heb
en een andere poltieizone heeft het corona-nachtuur misbruikt tegen jongeren. Het is normaal dat het altijd bij eentje begint.
de verkeerscamera's dienden voor criminele bendes. Zoveel jaren geleden was het ook maar 1 stad/gemeente/politiezone die ermee begonnen is om de camera's te misbruiken om burgers te controleren en te beboeten. Nu doen ze het allemaal
HLN schreef:Politie zet drones in om coronamaatregels af te dwingen
yep, het vermoeden van onschuld is maw opgedoekt

een hittesensor controleert uw huis en als er 5 man zit, terwijl er volgens het bevolkingsregister maar 3 ingeschreven staan beboeten ze u. Meot gij nadien maar bewijzen dat gij u qua bubbels en knuffelcontacten aan de regels gehouden hebt.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: Het gaat trouwens over 1 politiezone voor zover ik gelezen heb

]

1 politiezone?

Meteen boetes, drones en extra patrouilles: West-Vlaanderen zet alle zeilen bij tijdens komende weken
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef:
quovadis schreef: Het gaat trouwens over 1 politiezone voor zover ik gelezen heb

]

1 politiezone?

Meteen boetes, drones en extra patrouilles: West-Vlaanderen zet alle zeilen bij tijdens komende weken
Boonpwnz was mij iets sneller af
https://www.hln.be/brugge/meteen-boetes ... ~a26e83b6/
Ik had nog maar juist geschreven van de regen in Parijs en het is al bingo. Quovadis, wanneer ga jij je gezond verstand voor de eerste keer gebruiken? Zowat iedereen wist dat dergelijk scenario er zat aan te komen. Behalve jij natuurlijk.
En hier komt Antwerpen
https://www.hln.be/binnenland/geen-nieu ... ~acaf9518/
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Ik ben altijd grote voorstander geweest van harde maatregelen als het nodig blijkt te zijn (zoals lockdown, sluiten bepaalde sectoren). Maar de laatste tijd begint mijn haar toch ook recht te komen als ik lees hoe er te werk wordt gegaan. Beste voorbeeld is nog steeds dat ze niet konden optreden tegen krakers een tijd terug, maar nu wel even bij gezinnen mogen binnenvallen? Mits een overtreding op heterdaad maar toch.
Dan zwijg ik over religieuze bijeenkomsten waar de politie niets kan tegen doen omdat het geen openbaar domein is. Als mensen voelen dat er met twee maten en gewichten wordt gewerkt dan gaan de boel snel escaleren. Dan gaat het over een gevoel van onrecht. Dan gaan er veel denken.... als de staat de grondwet als een vod beschouwt, wij ook dan, er zal snel anarchie volgen.

Het is een moeilijke patstelling maar veel is veroorzaakt door een gebrek aan visie, duidelijkheid en perspectief door de overheid. Dat de mensen het niet meer zien zitten, lak aan regels hebben, complotten geloven is allemaal een gebrek aan goed leiderschap. En het mag dan nu al wat beter zijn met een echte regering, het kwaad is al lang geschied door het geklungel van de crisisregering.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

wat ik lees is dat ze maatregelen strenger zullen controleren. Wat is het probleem daarmee? Geen waarschuwing meer, meteen boetes. Buiten meer patrouilleren en drones gebruiken om samenscholingen te spotten/avondklok te respecteren/vuurwerkverbod na te leven.

Dan heb ik het niet over zomaar binnenvallen bij mensen of met warmtesensoren binnen kijken: dat is een stap te ver
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Je kan niet met een drone vliegen op openbaar domein zonder dat er ergens een privéwoning in het beeld komt. Wat gaat een politie-agent doen als hij toch een overtreding ziet gebeuren in privésfeer maar dit enkel te zien was door zijn drone (met warmtesensor). Als daar dan GAS-boetes van komen zou je ze wel kunnen aanvechten omdat de privacy eerst werd geschonden. Maar eigenlijk is dit een non-discussie., het mag en kan gewoonweg niet gebeuren.

En ik zie op mijn fb bepaalde partijen hier zwaar op reageren, en ze hebben gelijk vind ik. Maar als je dan de commentaren leest... dan vallen je oogballen uit je hoofd. Ik lees vaker het woord opstand, burgeroorlog en gewoon de grootste bedreigingen tegenover bepaalde mensen dan ik ooit al heb gezien. Ik voel dat er een emmer aan het lopen is, wie doet de kraan dicht?
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

Pengu schreef:Je kan niet met een drone vliegen op openbaar domein zonder dat er ergens een privéwoning in het beeld komt. Wat gaat een politie-agent doen als hij toch een overtreding ziet gebeuren in privésfeer maar dit enkel te zien was door zijn drone (met warmtesensor). Als daar dan GAS-boetes van komen zou je ze wel kunnen aanvechten omdat de privacy eerst werd geschonden. Maar eigenlijk is dit een non-discussie., het mag en kan gewoonweg niet gebeuren.
dan moet hij die negeren, ieder gevolg die gegeven wordt hieraan is onwettig
680x0
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 9 keer

quovadis schreef:
Pengu schreef:Je kan niet met een drone vliegen op openbaar domein zonder dat er ergens een privéwoning in het beeld komt. Wat gaat een politie-agent doen als hij toch een overtreding ziet gebeuren in privésfeer maar dit enkel te zien was door zijn drone (met warmtesensor). Als daar dan GAS-boetes van komen zou je ze wel kunnen aanvechten omdat de privacy eerst werd geschonden. Maar eigenlijk is dit een non-discussie., het mag en kan gewoonweg niet gebeuren.
dan moet hij die negeren, ieder gevolg die gegeven wordt hieraan is onwettig
"Het is in theorie niet de bedoeling van de politie om gericht controles op tuinen te gaan uitvoeren met de drones. Maar het kan wel: als de politie bij de controle van het openbaar domein ook ziet dat er bijvoorbeeld zes mensen in een tuin staan, is dat genoeg om daarna dat huis binnen te vallen."

https://www.hln.be/binnenland/zware-kri ... ~aed68d67/
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

680x0 schreef:
"Het is in theorie niet de bedoeling van de politie om gericht controles op tuinen te gaan uitvoeren met de drones. Maar het kan wel: als de politie bij de controle van het openbaar domein ook ziet dat er bijvoorbeeld zes mensen in een tuin staan, is dat genoeg om daarna dat huis binnen te vallen."

https://www.hln.be/binnenland/zware-kri ... ~aed68d67/

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/12/10 ... et-drones/
Een vraagteken bij deze manier van controleren is privacy. Met zo'n warmtecamera ziet een drone, die boven een gemeente rondvliegt, ook wat er bijvoorbeeld in je tuin gebeurt. "We gaan niet controleren in de tuin van mensen, en we gaan niet actief op zoek op privé-domein", stelt Smeyers gerust. "De dronecontroles beperken zich tot het openbaar domein." Maar wat als zo'n camera toevallig toch heel wat warmtesignalen in een tuin opmerkt? "Die inschatting zal het team dat op dat moment actief is moeten maken. Het kan bijvoorbeeld dat er voor de deur van een woning veel wagens geparkeerd staan. Het team kan aan de hand daarvan dan een controle uitvoeren."
Duidelijkere uitleg en zoals ik zei: op basis van de beelden kunnen ze niets doen. Wel als er veel wagen geparkeerd staan, kunnen ze eventueel een controle doen

HLN is gewoon weer HLN en wil gewoon zoveel mogelijk clicks, dat ze daarmee de waarheid moeten verdraaien zal hen worst wezen
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Pengu schreef:Je kan niet met een drone vliegen op openbaar domein zonder dat er ergens een privéwoning in het beeld komt.
Wat is trouwens de zin van met een drone enkel over openbaar domein te vliegen... tenzij men van daaruit toch gaat kijken naar privé domein ?

Massa feestjes en dergelijke kunnen absoluut niet wat mij betreft maar hier gaan we duidelijk de verkeerde kant op !

Ik hoop dat er mensen zijn die die dingen gewoon uit te lucht knallen :twisted:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: HLN is gewoon weer HLN en wil gewoon zoveel mogelijk clicks, dat ze daarmee de waarheid moeten verdraaien zal hen worst wezen
Quovadis is ziende blind of hij heeft een diepgewortelde haat tegen mainstream kranten zoals HLN. (Ongeveer) hetzelfde artikel staat in
Het nieuwsblad: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201210_94587058
De zelf verklaarde kwaliteitskrant de morgen: https://www.demorgen.be/nieuws/genkse-p ... ~b55635ab/
Het belang van Limburg : https://www.hbvl.be/cnt/dmf20201209_97480920
Nog een zelf verklaarde kwaliteitskrant : https://www.standaard.be/cnt/dmf20201210_94188297
Moet je nog voorbeelden hebben?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik lees in die artikels niets speciaals.

We zitten in BE met een issue: het lijkt erop dat we een plafond naderen (en dus niet meer dalend) dat nog steeds véél te hoog is.
Ofwel gaan we de huidige maatregelen streng controleren, zodat er geen verstrengingen hoeven te volgen, ofwel komen er verdere verstrengingen. Niet omdat er 100 mensen per dag doodgaan, maar omdat we - vanop dit hoge plateau - heel snel terug in een medische semi-rampscenario zitten met overspoelde ziekenhuizen.

Elke centimeter privacy die we nu collectief afgeven (drones die "per ongeluk" tuinen filmen), krijg je nooit meer terug.
Een GAS boete aanvechten kost u meer dan ze te betalen...
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:
quovadis schreef: HLN is gewoon weer HLN en wil gewoon zoveel mogelijk clicks, dat ze daarmee de waarheid moeten verdraaien zal hen worst wezen
Quovadis is ziende blind of hij heeft een diepgewortelde haat tegen mainstream kranten zoals HLN. (Ongeveer) hetzelfde artikel staat in
Het nieuwsblad: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201210_94587058
De zelf verklaarde kwaliteitskrant de morgen: https://www.demorgen.be/nieuws/genkse-p ... ~b55635ab/
Het belang van Limburg : https://www.hbvl.be/cnt/dmf20201209_97480920
Nog een zelf verklaarde kwaliteitskrant : https://www.standaard.be/cnt/dmf20201210_94188297
Moet je nog voorbeelden hebben?
ziende blind?

ik lees enkel dat ze de huidige maatregelen strengen willen controleren en meer beboeten indien nodig. Is dat een probleem? Ik lees nergens dat drones binnen mogen filmen of dat de politie zomaar mag binnenvallen

@Iedereen: ik ben ook geen voorstander op privacy te moeten opgeven, laat dit duidelijk zijn
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

heist_175 schreef:Een GAS boete aanvechten kost u meer dan ze te betalen...
Het enige positieve aan GAS-boetes is dat je ze wél eigenhandig kan aanvechten bij de sanctionerend ambtenaar, zonder een verhoging te riskeren. Sommige parketten (Antwerpen) gaan ondertussen echter voor onmiddellijke dagvaardingen.

PS: Dit soorts stunts met drones en verklaringen over woonstbetredingen ondermijnen het draagvlak voor maatregelen die wél nut hebben enorm. Het mag echt wel gaan stoppen.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Didymus schreef:
PS: Dit soorts stunts met drones en verklaringen over woonstbetredingen ondermijnen het draagvlak voor maatregelen die wél nut hebben enorm. Het mag echt wel gaan stoppen.
Het zou al helpen als mensen gewoon eerlijk toegeven dat er een feestje aan de gang is, in plaats van HYPOCRIET te doen en hun gasten via een achterpoortje over een haag te laten kruipen, zodat ze zeker geen 250 euro moeten betalen.

Oplossing. Tel het aantal glazen en geef de boetes van de ontsnapte "fuiver" aan de organisator van het feestje.
Oplossing 2. Bij een tweede betrapping een week laten meedraaien op een corona afdeling in een WZC. Eens zien of ze er dan nog gaan organiseren.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster

Wie of wat zou dat precies helpen? Tenzij de politie enorm snel (binnen de 10 minuten) kan ingrijpen, is het toch waarschijnlijk te laat om eventuele besmettingen te voorkomen.

Ik herhaal wat ik in maart al zei: een deel van de bevolking is niet vatbaar voor eender welke maatregel. (Dreigen met) boetes of werkstraffen in corona-afdelingen, het raakt hen gewoon niet. De huidige retoriek jaagt enkel de meerderheid die het wel goed voor heeft en de maatregelen probeert te volgen, verder op stang.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De partij die nu bepleit om toch de woning te beschermen (terecht en wat niemand ooit anders beweerd heeft),
pleitte er enkele jaren geleden nog voor om in ware Gestapo-stijl woningen binnen te vallen bij een vermoeden van aanwezigheid van "immigranten".

Wat een bocht :).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Bij een "vermoeden van" of voor "betrapping op heterdaad" heeft de politie het recht om de woning te betreden, dat is wettelijk zo bepaald. Iemand die zijn man of vrouw wil laten betrappen in het bed van zijn of haar vriend(in), daar komt de politie ook gewoon de woning binnen. Zo tussen 5 en 6 uur smorgens. Die hebben daar geen bevel voor nodig.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Onlangs ook zo'n drone gezien als ik bij m'n ouders op veilige afstand even ging praten.
Ik dacht welk rotverwend kind heeft zo'n dure drone gekregen (vorige zaterdag, Sinterklaas), vliegt zonder de nodige brevetten en vond het irritant wetende dat die ons aan het filmen was.

Gelukkig maar stond het loodjesgeweer van m'n broer ver weg op zolder want anders had ik er wel eens naar gericht (zonder te schieten) om op te krassen...
Zou niet lang geduurd hebben of de combi had er gestaan :cop:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
680x0
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 9 keer

Jack Daniels schreef:Bij een "vermoeden van" of voor "betrapping op heterdaad" heeft de politie het recht om de woning te betreden, dat is wettelijk zo bepaald. Iemand die zijn man of vrouw wil laten betrappen in het bed van zijn of haar vriend(in), daar komt de politie ook gewoon de woning binnen. Zo tussen 5 en 6 uur smorgens. Die hebben daar geen bevel voor nodig.
Dat denkt u..

"Om een echtgenoot op overspel te kunnen betrappen moet een machtiging worden gevraagd aan de rechtbank. Die stelt een gerechtsdeurwaarder aan om tot de betrapping over te gaan. Een betrapping kan niet gebeuren tussen 9 u 's avonds en 5 uur 's morgens."

In theorie is het wettelijk nog steeds zo dat de woning 'onschendbaar' is en de politie of overheid onder geen enkel beding zondermeer uw woning mochten betreden of binnendringen. Het is trouwens onder die wetgeving dat men zich al jaren verstopt om geen illegalen en dergelijke te mogen oppakken in een woning. Zelfs heel die heisa met eigenaars die krakers niet uit hun eigen woning konden zetten kwam hieruit voort. Maar nu met heel dat corona-gezeik vervliegen onze rechten en vrijheden waar je bijstaat en kan en mag plotseling alles om de gewone burger te pakken omdat hij die absurde maatregels niet volgt...

https://moneytalk.knack.be/geld-en-beur ... 19003.html
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor de opheldering 680x0
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 386 keer

Laat het duidelijk zijn dat geen onderzoeksrechter een huiszoekingsbevel zal uitschrijven voor een feestje ergens thuis. Ook de uitzondering voor "ernstig en nakend gevaar voor rampen, onheil of schadegevallen", wat bedoeld is voor terrorisme, geldt niet voor een feestje, want een feestje vormt misschien wel een ernstig gevaar maar geen nakend gevaar, en het moet beide zijn (ernstig en nakend). Zelfs niet in de meest creatieve interpretatie van de wet.

Dat is ook de aanpak die de studenten in Leuven ook onder elkaar via sociale media verspreid hebben voor de kotfeestjes die heel dit semester al dagelijks plaatsgevonden hebben: ze spreken onder elkaar af dat er niemand de deur open doet als de politie aanbelt, er is ook geen wettelijke plicht om open te doen voor de politie. Uiteindelijk druipen ze dan weer zonder PV af naar de volgende melding van een kotfeestje waar er misschien wel nog iemand de deur open doet (met PV tot gevolg).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik kan die regel ivm betrapping van overspel bevestigen. Een kennis van mij is deurwaarder en die moest dat soms doen. Het was dan inderdaad wachten tot 5u01 om aan te bellen. Geregeld zag men ook mensen net daarvoor vertrekken :lol:

Deze discussie is een mooi voorbeeld van de langzaam afnemende rechten. Het gaat altijd beetje bij beetje maar ineens, zonder dat je het beseft, is je recht gewoon weg. Het doet me denken aan een tekst over de opkomst van de nazi's en waarom mensen niet sneller en harder ingrepen:
Toen de nazi's de communisten arresteerden, heb ik gezwegen;
ik was immers geen communist.
Toen ze de sociaaldemocraten gevangenzetten, heb ik gezwegen;
ik was immers geen sociaaldemocraat.
Toen ze de vakbondsleden kwamen halen, heb ik niet geprotesteerd;
ik was immers geen vakbondslid.
Toen ze de Joden opsloten, heb ik niet geprotesteerd;
ik was immers geen Jood.
Toen ze mij kwamen halen
was er niemand meer, die nog protesteren kon.

De drones zijn er echt wel over. De bedoelingen zijn misschien nog goed maar je moet al erg naief zijn om niet te willen zien dat dit snel verkeerd kan en dus zal lopen. Die dingen filmen vrij breed en op hoogte, het is dus onmogelijk om privé-eigendommen te weren. De politie is nog niet in staat een portefeuille bij te houden maar dit zouden ze goed aanpakken?

Ik heb ooit een tentoonstelling van drones bijgewoond als aanvulling van een fotografiebeurs. Daar stonden toen ook drones van de politie en het leger. Dat is iets heel anders dan de prullen waar de consument mee speelt. Daar was ook software te "bewonderen" die erg performant was. De beelden waren zeer scherp en men kon de software voeden met afbeeldingen van personen, deze personen konden dan herkend worden en gevolgd. Ook kon men allerlei scenario's ingeven. Zijnde van volg persoon x binnen een gebied. Geef aan als persoon x binnen y-afstand van z komt. Vooral in massabijeenkomsten kon dat gebruikt worden maar uiteraard elders ook. Dit soort zaken is al ingezet tegen betogers in het buitenland.

Ik ben voorstander van streng aanpakken van overtreders maar dit is er ver en ver over.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 386 keer

Dizzy schreef:De drones zijn er echt wel over.
Ik denk dat je hun persberichten wat te serieus neemt. Dit dient enkel maar als bangmakerijsensibilisering is het juiste woord. Er zal hen kennende nog een tweede luik volgen* dichter bij Kerstmis (of tussen Kerstmis en Nieuwjaar) waarbij ze nog eens de camera's van de media gaan uitnodigen om te demonstreren dat ze dat effectief ook kunnen. Maar in de realiteit zal men dit amper/niet toepassen. Het kost veel geld, de politie bezit maar een paar drones (met beperkte batterijduur), de meeste politiezones hebben helemaal geen drone, zo'n IR-camera meezeulen is zwaar, en dat allemaal voor iets dat wettelijk totaal waardeloos is om een PV mee op te stellen, want als ze iets opmerken moeten ze toch nog altijd een ploeg ter plaatse sturen. Ik garandeer u, er zal amper zo'n drone rondvliegen.

In ieder geval lijken ze geslaagd in hun opzet van sensibilisering als ik de vele reacties zie/hoor, veel mensen geloven dit blijkbaar allemaal en gaan bijgevolg voorzichtiger zijn met feestjes allerhande. Mission accomplished?

Je hebt wel een punt dat er iets aan het scheefgroeien is als ze de politie doet alsof zo'n werkwijzes perfect normaal/aanvaardbaar zijn (ook al gaan ze het niet echt doen), want dat is het niet.

* Tenzij men dit nu al gedaan heeft (ik kijk geen TV), of men wat geschrokken (of voldoende tevreden) is van de reactie en het hierbij zal laten.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

En wij maar met de chineesjes lachen maanden geleden toen ze op straat "aangesproken" werden door drones. We hebben bij deze nu ook onze eigen Chinese toestanden.
BTW: Frankrijk voert avondklok in vanaf 20u.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Didymus schreef:Wat een van de pot gerukte vergelijkingen. Het Apartheidsregime in ZA was een allesbehalve democratisch, maar daarentegen authoritair regime van de blanke minderheid. Slavernij in de VS werd 155 jaar geleden afgeschaft. Maar vooral: artikel 96 van de Belgische grondwet schendt niemands mensenrechten.
Neen, die vergelijkingen zijn niet van de pot gerukt.
Je kijkt met de ogen van nu naar wetten van toen.
Slavernij was legaal, Apartheid was legaal.
En dat is het punt dat ik wil maken, dat we niet moeten doen omdat iets in een wetje gegoten is, dat het moreel of democratisch ook maar iets voorstelt.
Papier is gewillig.
Normen en waarden veranderen.
Maar sommigen zijn legalistisch, als het aan de vormvoorwaarden voldoet is het allemaal OK...
Didymus schreef:De discussie gaat over de democratische legitimiteit van een niet-verkozen minister. Misschien moet je zelf wat beter bij de les blijven?
Ik heb het over veel meer dan die democratische legitimiteit van niet-verkozen ministers.
Mocht al de rest democratisch legitiem zijn, dan zou het geen probleem zijn.
Alleen, het parlement is gewoon een stemmachine, die nauwelijks haar controlerol vervult.
Senatoren zijn gecoöpteerd, dus ook al niet verkozen.
De gouverneurs zijn ook politieke benoemingen.
We hebben het kiesbedrog doordat opvolgers in de plaats komen van de normale verkozenen.
Het trekt hier op niets.
drones.png
Dat stuurde mijn Portugese collega mij nog eens door.
Hebben we eens goed gelachen met dit dwaze land hier.
Denk maar niet dat ik die stommiteiten van de Vivaldi in het buitenland ga verdedigen.
Het zal ook wel weer in de Washington Post staan...

(voor de mensen die geen Portugees begrijpen) :
een radiostation vraagt zich af :
"Wat denk je ervan dat België drones gaat inzetten om de bevolking met Kerstmis te bewaken?"
Met een duimpje naar beneden erachter...
En ze verwijzen naar de vorige keer dat België zich belachelijk maakte, met hun knuffelcontact-only WC gebruik.

Het artikel is niet al te lang, dus ik vertaal het even:
België gaat drones inzetten om de bevolking met Kerstmis te bewaken.
Na de polemische "WC" maatregel, voor elk huis met Kerstmisn gaat België nu ook drones inzetten.
Dit land heeft de hoogste Covid 19 mortaliteit ter wereld..

België heeft de hoogste mortaliteitsgraad voor Covid19 ter wereld, en daarom zag de regering zich verplicht om strictem maatregelen te nemen.
Enkele

Eerst en vooral kondigden ze aan dat om het Kerstfeest te vieren, elk huishouden slechts één gast kon ontvangen.
Tenzij men een terras of tuin heeft: in dat geval mogen ze 4 personen ontvangen, maar slechts één mag het toilet gebruiken.
In het geval van 'hoge nood', "moet men naar huis terugkeren", zei de woordvoerder van de Belgische minister van Binnenlandse Zaken.

Nu, om te waken over het volgen van de regels met Kerstmis, gaat de politie drones inzetten in verscheidene gemeentes in het noordoosten van het land, met thermische camera's en megafoons om met de bevolking te kunnen spreken, mocht dat nodig zijn.

Tussen oud en nieuw, gaan ze ook waakzaam zijn over het verbod op het gebruik van vuurwerk.

In Portugal werden al enkele maatregelen aangekondigd, die nog opnieuw zullen geëvalueerd worden op 18 december.
Er rest ons nog te hopen en ervoor te duimen dat we deze periode op een rustige manier mogen vieren, en zonder drones die ons in de gaten houden.

(bron: https://rfm.sapo.pt/content/8904/belgic ... te-o-natal)
We worden in heel de wereld uitgelachen.
Goed bezig met hun Vivaldi...
Laatst gewijzigd door boulder 10 dec 2020, 20:42, in totaal 3 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Zelf ben ik extreem gedegouteerd van het feit dat sommigen het gebruik van drones beschouwen als een aanslag op de privacy.

het hoogste goed waarover mensen beschikken is gezondheid en die loopt in deze tijden toch wel extra gevaar indien men zich niet aan bepaalde regels houdt. Privacy is hier ontegensprekelijk ondergeschikt aan.

Wordt het ook eens geen tijd dat de brave burger die zich aan de regels houdt en die het slachtoffer is van het antisociale gedrag van regel overtreders, ook eens beschermd wordt?

Privacy wordt heel vaak gebruikt als schaamlapje om zaken te verdoezelen die niet kunnen. Bij mij zijn ze zeer welkom en ik zou er ook geen probleem mee hebben dat de politie met de feestdagen eens komt aanbellen met de vraag met hoeveel personen we aan het "vieren" zijn ...

Heel eenvoudig: wie niets verkeer doet, heeft ook weinig of niets te verbergen toch? Zeer teleurstellend dat er weer velen zullen zijn die aan alles hun voeten vegen. Ik zou zeggen: "doe zo voort", lig vooral niet wakker van de gezondheidswerkers voor wie een derde golf een drama is en lig in het geheel niet wakker van anderen wiens geplande ingreep nog eens zal uitgesteld worden met alle gevolgen en zeker stress, van dien. Feest ook goed door zonder te denken aan de door u veroorzaakte maatschappelijke kost want ja, daar draaien toch alle burgers mee voor op. So, let the beast go.
Op IZ misschien kunnen jullie dan eens vertellen aan de artsen en verpleegkundigen binnen enkele weken, hoe gezellig jullie kerst en nieuw gevierd hebben, niet gehinderd door vervelende drones ...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Beste Koen ik heb geen probleem dat de politie aan men deur staat om te vragen met hoeveel we thuis zijn. Waar ik wel een probleem mee heb is het dat ze warmtecameras en dergelijke introduceren onder het mom veiligheid en dat kan misschien zo zijn maar ik merk dat hoe langer hoe meer we minder en minder privacy hebben zonder daar een efficiënte justitie en dergelijke...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

koenraaddeconinck schreef:Zelf ben ik extreem gedegouteerd van het feit dat sommigen het gebruik van drones beschouwen als een aanslag op de privacy.
als de overheid technologie gebruikt om t filmen hoeveel volk in mijn living zit omdat ik bij voorbaat schuldig ben is er een probleem

Privacy is hier ontegensprekelijk ondergeschikt aan.
proportionaliteit blijft belangrijk
Wordt het ook eens geen tijd dat de brave burger
opt einde is het vooral de brave burger die men zal pakken. camera's dienden ook voor rondtrekkende dievenbendes
nu gebruikt A'pen ze vooral om te controleren fo ge wel met uw wagen de stad in moogt.
da was nooit de bedoeling
Bij mij zijn ze zeer welkom en ik zou er ook geen probleem mee hebben dat de politie met de feestdagen eens komt aanbellen met de vraag met hoeveel personen we aan het "vieren" zijn ...
en als ze komen binnengestormd?
aan u dezelfde vraag; hebt ge niets te verbergen wil ik graag uw rekeningnummer en code van uw bankkaart
boulder
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef:Wordt het ook eens geen tijd dat de brave burger die zich aan de regels houdt en die het slachtoffer is van het antisociale gedrag van regel overtreders, ook eens beschermd wordt?

Privacy wordt heel vaak gebruikt als schaamlapje om zaken te verdoezelen die niet kunnen. Bij mij zijn ze zeer welkom en ik zou er ook geen probleem mee hebben dat de politie met de feestdagen eens komt aanbellen met de vraag met hoeveel personen we aan het "vieren" zijn ...
Lekker naïef.
En als de maatregelen dan nog niet genoeg nageleefd worden, wat is dan de volgende stap?
Agenten in burger in elke straat om iedereen in de gaten te houden?
Het begint hier op de DDR te gelijken...
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Achja, straks kunne we ze 1ne grote middelvinger geven.. hun spuit kunnen ze in hun eigen gatteke steken, niet in dat van mij.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:En als de maatregelen dan nog niet genoeg nageleefd worden, wat is dan de volgende stap?
Naar het schijnt zou men tanks en het leger gaan inzetten :lol:
Didymus
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:Laat het duidelijk zijn dat geen onderzoeksrechter een huiszoekingsbevel zal uitschrijven voor een feestje ergens thuis. Ook de uitzondering voor "ernstig en nakend gevaar voor rampen, onheil of schadegevallen", wat bedoeld is voor terrorisme, geldt niet voor een feestje, want een feestje vormt misschien wel een ernstig gevaar maar geen nakend gevaar, en het moet beide zijn (ernstig en nakend). Zelfs niet in de meest creatieve interpretatie van de wet.
De eerste woonstbetredingen dateren van april. Zonder bevel van onderzoeksrechter, maar met goedkeuring van een parketmagistraat voor "heterdaad" of desnoods op basis van een "onmiddellijk ernstig gevaar". Het is geen bangmakerij, het gebeurt gewoon en de enige onafhankelijke partij die dat soort ingrijpende maatregelen controleert, een onderzoeksrechter, staat buitenspel.
boulder schreef:Ik heb het over veel meer dan die democratische legitimiteit van niet-verkozen ministers.
Mocht al de rest democratisch legitiem zijn, dan zou het geen probleem zijn.
Ik deel de analyse dat onze parlementaire demcoratie in het beste geval "flawed" is, maar ik begrijp die focus op de invulling van de ministerposten echt niet. We gaan de democratie echt niet redden door voortaan alleen nog stemmenkanonnen als ministerabel te oormerken. De macht van de particratie moet vooral drastisch worden ingeperkt. Als dat niet gebeurt, is al de rest vooral gemorrel in de marge.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Didymus schreef:Ik deel de analyse dat onze parlementaire demcoratie in het beste geval "flawed" is, maar ik begrijp die focus op de invulling van de ministerposten echt niet. We gaan de democratie echt niet redden door voortaan alleen nog stemmenkanonnen als ministerabel te oormerken. De macht van de particratie moet vooral drastisch worden ingeperkt. Als dat niet gebeurt, is al de rest vooral gemorrel in de marge.
Ik heb al genoeg op andere punten geduid, ook op andere momenten.
Zeggen dat ik alleen daarop doel is fout.
De monarchie is nog zoiets, nog iets dat ons opgedrongen wordt.
Er is gewoon veel te weinig democratie in dit land.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef:Wordt het ook eens geen tijd dat de brave burger die zich aan de regels houdt en die het slachtoffer is van het antisociale gedrag van regel overtreders, ook eens beschermd wordt?
Het is net die brave burger die men nu z'n privacy gaat schenden ! Net zoals de camera's voor de terroristen waren worden ze vandaag gebruikt om jou in de gaten te houden !

Ik werk al maanden van thuis uit (op een uitzondering na eens), hou me strikt aan de regels, ga niet met 20.000 anderen naar een kerstboom kijken of fun shoppen op zondag, ... dus ik heb het gehad met allerlei extra regeltjes en een bende machtsgeile politie mensen die m'n privacy gaan schenden zonder enige aanleiding.

Bij de brave burger kweekt men nu de f***-you mentaliteit omdat anderen het verprutsen. Met dit machtsvertoon maakt men meer kapot dan goed is.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”