Die website is ook alleen maar gemaakt om de bevolking wat te sussen. Voordat dit daar in het rood staat, zal het wel bijna zeker zijn dat er een afschakeling gaat komen.eternum schreef: En wat vinden we op de website OFF ON?
Juist, alles lekker groen. Ook voor komende dindsdag.
Ik ben eens benieuwd wanneer men op deze site de status zal aanpassen...
Elia wil ook gezinnen automatisch afsluiten op piekmomenten
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 55 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
En het wordt nog gekker:
http://www.hln.be/hln/nl/31822/Dossier- ... ting.dhtml
http://www.hln.be/hln/nl/31822/Dossier- ... ting.dhtml
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Volgens mij lag er een invoerlijn buiten dienst wegens werken en kreeg men die onmogelijk voor de winter klaar. Dat dacht ik in het begin ergens te hebben gelezen.eternum schreef: Wel is het zo dat er al decennialang in totaal een lijncapaciteit ligt van ongeveer 7570 MW (380 kV) van/naar het buitenland.
Hiervan zou heden 3500 MW kunnen dienen om ons uit de nood te helpen...
Ik vraag me trouwens af waar die ander 4000 MW naartoe is.
Waarom is deze niet bruikbaar?
Bestaat er hiervoor een goede uitleg?
.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
Het komt mij over dat er heel wat onduidelijkheid gecreëerd wordt over wat men aan de Belgische bevolking rapporteert.
Volgens diverse berichtgevingen zou de maximum import capaciteit 3500 MW bedragen.
Echter:
Volgens diverse berichtgevingen zou de maximum import capaciteit 3500 MW bedragen.
Echter:
- de totale lijncapaciteit van/naar het buitenland is ongeveer 7570 MW (380 kV), details vindt men terug in een vorig bericht van mij;
- gisteren piekte de fysieke stromen aan de Frans-Belgische grens op 2112 MW import (zie grafiek hieronder); Bron: Elia
- vandaag piekte de fysieke stromen aan de Nederlands-Belgische grens op 2818 MW import (zie grafiek hieronder); Bron: Elia
- vandaag piekte de Belgische in- en uitvoerbalans (Frans-Belgische en Nederlands-Belgische fysieke stromen te samen) op 3764 MW import;
- gisteren piekte de Belgische in- en uitvoerbalans (Frans-Belgische en Nederlands-Belgische fysieke stromen te samen) op 3620 MW import;
- 2818 MW + 2112 MW = 4940 MW en dat is bij mijn weten toch nog altijd meer dan 3500 MW.
Ook 3764 MW en 3620 MW is bij mijn weten nog altijd meer dan 3500 MW...
Laatst gewijzigd door ubremoved_15739 27 nov 2014, 11:46, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Extra grafiekje in verband met de Belgische in- en uitvoerbalans (Frans-Belgische en Nederlands-Belgische fysieke stromen te samen).
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
En terwijl wij de kerstlampjes moeten uitdoen vind je dergelijke dingen... http://www.gentsewinterfeesten.be/ (met schaatsbaan !)
- bollewolle
- Elite Poster
- Twitter: bollewolle
- Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
- Bedankt: 89 keer
De kraam met kaarsen gaat daar gouden zaken doenr2504 schreef:En terwijl wij de kerstlampjes moeten uitdoen vind je dergelijke dingen... http://www.gentsewinterfeesten.be/ (met schaatsbaan !)
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 72 keer
Ja volgens stadsbestuur is dit geen energieverspilling maar gisteren al gezien rond 17u branden de spots al vvoor verlichting van buitenkant van de kerk aan sint-jacobs in gent Triestig hoe men omgaat met verspilling want zelfs de straat verlichting brande nog nie
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Heel wat ROP's voorzien nu het voice gedeelte ipv de centrale (nieuwe hardware die men overal aan het plaatsen is)MClaeys schreef:Zou de noodvoorziening niet enkel voor analoge telefoon zijn? Dat andere systemen zich uitschakelen om dat hoofdsysteem langer te behouden?
Kan goed zijn dat Belgacom idd nog wel de echte PSTN lijnen werkende kan houden (vanuit de LEX) , maar als het voice gedeelte vanuit de ROP komt, lijkt het mij wel dat voice+data uitliggen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 66 keer
En het wordt nog mooier, zojuist gehoord op het nieuws op Q-Music dat de vakbonden dreigen van Doel 4 stil te leggen vanwege een conflict met Electrabel, welja waarom niet?
De kans op afschakeling wordt daarmee nog groter!
Zijn die vakbonden nu helemaal gek geworden?
De kans op afschakeling wordt daarmee nog groter!
Zijn die vakbonden nu helemaal gek geworden?
- Sylvester
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 182 keer
En dan heb je thuis zoals velen een draadloze telefoon die zonder netspanning niet werktaxs schreef:Heel wat ROP's voorzien nu het voice gedeelte ipv de centrale (nieuwe hardware die men overal aan het plaatsen is)MClaeys schreef:Zou de noodvoorziening niet enkel voor analoge telefoon zijn? Dat andere systemen zich uitschakelen om dat hoofdsysteem langer te behouden?
Kan goed zijn dat Belgacom idd nog wel de echte PSTN lijnen werkende kan houden (vanuit de LEX) , maar als het voice gedeelte vanuit de ROP komt, lijkt het mij wel dat voice+data uitliggen.
[ Post made via mobile device ]
-
- Deel van't meubilair
Doel 4 ligt toch al stil ?apestaart schreef: dat de vakbonden dreigen van Doel 4 stil te leggen vanwege een conflict met Electrabel
-
- Elite Poster
Er is dan wel geen productie van elektriciteit maar dat wil toch niet zeggen dat Doel 4 helemaal stilligt.
Volgens mij is men daar met man en macht de boel aan het herstellen.
Hopelijk vergeten ze het oliepeil niet te controleren alvorens terug op te starten.
Volgens mij is men daar met man en macht de boel aan het herstellen.
Hopelijk vergeten ze het oliepeil niet te controleren alvorens terug op te starten.
- jaker
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
- Bedankt: 81 keer
Ja, Doel 4 ligt nog steeds stil en neen, de vakbonden hebben niet gedreigd één van de centrales van Doel stil te leggen. Enkel een eventuele staking staat op de agenda, geen stillegging. Waar haalt men toch steeds zulke info
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 66 keer
Ik kan ook maar horen wat ze op Q-Music gezegd hebben en als die informatie niet correct zou zijn dan moet men eens bellen naar Q-Music en vragen van wie dat zij deze info gehoord hebben.
-
- Deel van't meubilair
Een kerncentrale leg je ook niet zomaar een dag stil lijkt me.
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
De isolatie van de globale transmissielijnen en van alle apparatuur is niet gemaakt voor hogere spanningen dan waarvoor het gemaakt en gekeurd is.En/of wat gebeurt er als je dat oprekt naar 400kV of - laten we zot doen - 1MV? Boem?
Ook de hoogspanningstransformatoren zijn daar niet op berekend.
10 % variatie zou misschien nog wel mogelijk zijn.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Hangt ervanaf hoeveel schade je wil, bv met een scram.r2504 schreef:Een kerncentrale leg je ook niet zomaar een dag stil lijkt me.
Maar je start ze vooral niet in 1 dag terug op, en ik denk dat niemand wil de stroomvoorziening verder in gevaar brengen
[ Post made via mobile device ]
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Net ontvangen per SMS van Lampiris...Nationale Test Black-out tussen 18u en 19u30: verlaag je elektriciteitsverbruik. Info en tips : www.lampiris.be/wat-te-doen. Bedankt voor je deelname.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- lacer
- Elite Poster
Ja, iets voor 17h kwam het SMSje binnen.
Dan samen kijken op de grafiek van Elia of het iets opgebracht heeft via de link hieronder.
http://www.elia.be/nl/grid-data/Belasti ... -belasting
Of is het een andere grafiek ?
Dan samen kijken op de grafiek van Elia of het iets opgebracht heeft via de link hieronder.
http://www.elia.be/nl/grid-data/Belasti ... -belasting
Of is het een andere grafiek ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
- lacer
- Elite Poster
Volgens Lampiris 100.000 deelnemers. Maar wat is uiteindelijk nu de uitslag van deze test geweest ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 153 keer
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 7_01399619
"De test van Lampiris, waarbij donderdag tienduizenden gezinnen er vrijwillig voor kozen om tussen 18 uur en 19.30 uur energie te besparen, zorgde wel degelijk voor een zichtbare daling van het verbruik. Volgens CEO Tom Van de Cruys werd er naar schatting 100 à 200 megawatt bespaard ten opzichte van wat werd verwacht."
"De test van Lampiris, waarbij donderdag tienduizenden gezinnen er vrijwillig voor kozen om tussen 18 uur en 19.30 uur energie te besparen, zorgde wel degelijk voor een zichtbare daling van het verbruik. Volgens CEO Tom Van de Cruys werd er naar schatting 100 à 200 megawatt bespaard ten opzichte van wat werd verwacht."
- Sylvester
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 182 keer
volgens mij is dit flauwekul. Een druppel op een hete plaat. Als je de grafiek bekijkt, zie je dat het verbruik de ganse dag al iets lager lag.
Zo een test moet je over meerdere dagen doen, om een accuraat resultaat te hebben.
Zo een test moet je over meerdere dagen doen, om een accuraat resultaat te hebben.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 72 keer
Als het echt zo is moet de politici en de elektriciteitsproducenten en leveranciers weeral geen inspanning doen om ervoor te zorgen dat er geen tekort is door uitbreiding netwerkwerk of productie
Enige wat wel zal gebeuren is opslag voor energie want als we met zijn allen minder gaan verbruiken zal er minder inkomsten zijn en zodoende minder winsten voor de aandeelhouders
Enige wat wel zal gebeuren is opslag voor energie want als we met zijn allen minder gaan verbruiken zal er minder inkomsten zijn en zodoende minder winsten voor de aandeelhouders
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 55 keer
Inderdaad, het gaat hem hier natuurlijk vooral voor de gratis reclame voor Lampiris.Sylvester schreef:volgens mij is dit flauwekul. Een druppel op een hete plaat. Als je de grafiek bekijkt, zie je dat het verbruik de ganse dag al iets lager lag.
- cloink
- Elite Poster
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 137 keer
- Contacteer:
Ik heb het sms'je gekregen, maar eerlijk gezegd mijn schouders wat opgehaald. Ik weet nl. echt niet hoe ik nog meer stroom moet besparen... Overal LED lampen, dus die uitschakelen gaat het niet maken (er draait voor gemiddeld zo'n 30W aan licht op een gegeven avond). Voor koken gebruiken we gas, maar zelfs als dat op electriciteit was, zou ik het niet uitstellen (dochter moet toch echt op tijd naar bed). Verder is er een laptop (zuinig model, desnoods haal ik hem van de voeding, maar ach?) en een NAS (draait ook iets van een 65W ofzo?). En dan finaal nog de TV, ook een LED... Ik bedoel, hoeveel zuiniger moet ik nog gaan worden? Een LED lamp of 3 uitschakelen, van 5W elks, dat gaat het toch echt niet meer maken?
ooh. shiny.
-
- Deel van't meubilair
Als we allemaal zo reageren maakt het inderdaad geen verschil... 200.000 gezinnen die zo 5 W besparen is... tja 1 MW (wat peanuts is).cloink schreef: Een LED lamp of 3 uitschakelen, van 5W elks, dat gaat het toch echt niet meer maken?
Mij lijkt het ook niet eenvoudig... tenzij ik niet meer mag eten (we koken wel electrisch) en ook geen TV kijken in die periode (al moet ik wel toegeven dat er een server staat die constant 100W verbruikt ). We kunnen ook moeilijk de frigo uittrekken en nadien opniew insteken ?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 52 keer
De kans op een reële black-out lijkt met de week te stijgen:
Bron: De Tijd (http://www.tijd.be/politiek_economie/be ... 3-3148.art)"Reactor Tihange 3 ligt stil na brand"
Op de site van de kerncentrale van Tihange is zondagochtend brand uitgebroken.
Er staan elektriciteitskabels in brand, zo heeft Belga ter plaatse vastgesteld. GDF Suez meldt op zijn website dat de kernreactor Tihange 3 sinds 10.32 uur 'ongepland' stilligt.
De brandweer is ter plaatse. De oorzaak van de brand is nog niet bekend. Tihange 3 heeft een capaciteit van meer dan 1.000 megawatt (MW). De brand is mogelijk slecht nieuws op een ogenblik dat er flink wat twijfels bestaan over onze stroombevoorrading deze winter. Precies om die bevoorrading tijdens de winter te verzekeren, besloot Electrabel recent de geplande onderhoudsbeurt in Tihange 3 met tien dagen uit te stellen tot 24 maart.
- lacer
- Elite Poster
Ben benieuwd wat er in Reactor Tihange 3 aan de hand was en meer bepaald buiten in het schakel- en transformatorstation.
Een kabel vliegt normaal niet zomaar in brand. Er was misschien sprake van overbelasting of sneuvelen van beveiligingen op de andere fasen.
Een kabel vliegt normaal niet zomaar in brand. Er was misschien sprake van overbelasting of sneuvelen van beveiligingen op de andere fasen.
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
De reactor is buiten dienst tot en met dinsdag,
maar als je de foto's bekijkt is het niet zomaar een vonkje:
maar als je de foto's bekijkt is het niet zomaar een vonkje:
Voorlopig staat Tihange 3 aangeduid als onbeschikbaar tot dinsdagochtend, maar dat is een zeer voorlopige planning, zei Keyaert inmiddels. In de loop van de dag zou er meer duidelijkheid moeten komen over de duur van de onbeschikbaarheid. Electrabel analyseert momenteel wat er is gebeurd en hoe lang de herstellingen zullen duren.
De ingenieurs van Elia bekijken vanmiddag waar de komende dagen extra stroom kan gevonden worden. Alvast tot dinsdag moet er naar een oplossing gezocht worden. De mogelijkheden zijn niet zo groot: er kan mogelijk meer stroom ingevoerd worden en de strategische reserve kan aangesproken worden. Die reserve is eigenlijk een combinatie van twee elementen: 2 gascentrales staan 'klaar' om opgestart worden indien nodig (Vilvoorde en Seraing). Daarnaast kan ook aan grote energieverbruikers gevraagd worden om minder te verbruiken. Samen is dat goed voor 850 megawatt. Tihange 3 is goed voor 1.045,8 megawatt.