Zonnepanelen 2021

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

ddd schreef:https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/19 ... nepanelen/

Uitrol digitale meters bij eigenaars van zonnepanelen even "on hold": "Totdat compensatieregeling duidelijk is"
Schandalig, wat een soep ...

http://www.tellercompensatie.be/
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

devastator schreef:wat een soep
Hadden we het net niet over betrouwbaarheid :)?
Hoe kan je vandaag een offerte ondertekenen voor PV als je niet eens weet in welke regime je gaat vallen.
Echt waar man :bang: .
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Als je vandaag tekent is het duidelijk (eenmalige subsidie) en digitale meter die niet terugdraait. (tot ze het weer veranderen :-) )
Dit gaat over installaties van voor 2021.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ddd schreef:Als je vandaag tekent is het duidelijk (eenmalige subsidie) en digitale meter die niet terugdraait. (tot ze het weer veranderen :-) )
Digitale meter is niet verplicht.
Dus als ze niet verduidelijken hebben nieuwe installaties:
- geen digitale meter
- geen prosumententarief
- wél subsidies
:)
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Vandaag in de krant.
PV-installateurs zien de ene na de andere annulatie binnenkomen ...
Dat was te denken.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Da's raar, want voor 2021 was het toch al zeker zonder de terugdraaiende teller?
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

svermassen schreef:Vandaag in de krant.
PV-installateurs zien de ene na de andere annulatie binnenkomen ...
Dat was te denken.
Hoorde op de radio een kort interview met een installateur die behalve hernieuwbare energie ook sanitair deed : Klanten die vorig jaar nog de zonnepanelen hadden gelegd op hun huis in aanbouw om in de regeling van 2020 te vallen en zo hun warmtepomp wilden 'voeden'. Nu annuleren ze de warmtepomp om te laten vervangen door een gasketel. Want nu moeten ze de elektriciteit voor de warmtepomp in de winter betalen (ipv het saldo van de zonnepanelen in de zomer te kunnen gebruiken) en dan is gas veel goedkoper ...
Onze buren zitten in exact hetzelfde scenario. Daar gaat de warmtepomp er ook niet meer komen maar wordt een gasaansluiting aangevraagd.

Ik vermoed dat de vraag naar pelletkachels ook serieus zal stijgen als blijkt dat het goedkoper is daarmee te verwarmen op koude winterdagen ...
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

svermassen schreef:Vandaag in de krant.
PV-installateurs zien de ene na de andere annulatie binnenkomen ...
Dat was te denken.
Vergeet niet dat subsidie enkel is indien bouwvergunning is < 2014

De mensen met vergunning tussen 2015 en later zijn weer vergeten.

Idem met afschaffen van de woonbonus, mensen die een huis komen -1% registratierechten, mensen die een nieuwbouw kopen nougabollen. Maar soit halfslachtige maatregelen.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ecopower gaat 4,4 cent per kWh betalen, kreeg ik net in mijn mailbox.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ook gezien.
Dat is aan de hoge kant zeker? Nu ja, in vergelijking met de rest.

Toch wel een héél groot verschil met een afgenomen kWh (0,285).
Laatst gewijzigd door cadsite op 19 jan 2021, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Rubinho
Plus Member
Plus Member
Berichten: 101
Lid geworden op: 18 feb 2006, 15:45
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 3 keer

en voor mensen die een batterij overwegen... de subsidie gaat van maart ergens omlaag!
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Rubinho schreef:en voor mensen die een batterij overwegen... de subsidie gaat van maart ergens omlaag!
of niet, of wel.
Je ziet het wel nadat je geïnvesteerd hebt. :banana: :banana:
Rubinho
Plus Member
Plus Member
Berichten: 101
Lid geworden op: 18 feb 2006, 15:45
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 3 keer

cadsite schreef:
Toch wel een héél groot verschil met een afgenomen kWh (0,285).
Daar zitten wel alle taxen en heffingen in he. Ik dacht ergens gezien te hebben hier in deze thread dat average de prijs tussen 5 en 10 cent ligt dat de elektriciteitsfirma's echt verdienen. Rest is tax.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

cadsite schreef:Ook gezien.
Dat is aan de hoge kant zeker? Nu ja, in vergelijking met de rest.
Toch wel een héél groot verschil met een afgenomen kWh (0,285).
Elektriciteitsboeren betalen u ongeveer 50% van wat zij u aanrekenen.
Voor de rest van het verschil (grofweg 20cent per kWh dus), moet je bij de Vlaamse regering zijn: die hebben - via de VREG en allerhande maffia - gezorgd dat DNB's u een gigantische factuur kunnen laten betalen, voor iets (elektriciteit) wat eigenlijk spotgoedkoop is.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

cadsite schreef:Ook gezien.
Dat is aan de hoge kant zeker? Nu ja, in vergelijking met de rest.

Toch wel een héél groot verschil met een afgenomen kWh (0,285).
28.5 cent is electriciteitsprijs met taksen en andere verdoken belastingen
de 4.4 cent is puur elektriciteitsprijs

Die 24 cent Vlaamse belastingen kun je niet terugvorderen ;)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Mail ook gekregen van Ecopower. Nog maar eens een reden om bij Ecopower te blijven. In het verleden kwamen hier vaak jongens en meisjes aan de deur om contracten van de concurrenten te verkopen maar toen ze hoorden dat ik bij Ecopower zat haakten ze af zonder verder commentaar.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Een nieuwe/goedkopere energieleverancier (en afnemer) zoeken wordt idd ook weer wat moeilijker..
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Eigenlijk gemakkelijker, aangezien je niet meer moet wissen rond de meteropname, maar dat het hele jaar door kan doen ...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Vergis u niet: als je nu iet of wat verbruik hebt (zoals wij met een warmtepomp) icm zonnepanelen is Ecopower nu een pak duurder geworden. Ik kan mij ook laten aansluiten bij Wase Wind (is heel gelijkaardig concept maar wel iets traditionelere abo kosten erbij) en zij zijn plots 100€ goedkoper dan Ecopower op jaarbasis. Dat was vroeger nooit zo, gezien o.a. die abo kosten.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Appelen met appelen vergelijken: Wase Wind is enkel beperkt beschikbaar in de regio Waasland. Niet iedereen kan klant worden bij hen.
Laatst gewijzigd door philippe_d op 20 jan 2021, 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige fullquote verwijderd
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Er staat dan ook in mijn bericht "ik kan mij aansluiten". Niet dat iedereen zich kan aansluiten...
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

heist_175 schreef:
ddd schreef:Als je vandaag tekent is het duidelijk (eenmalige subsidie) en digitale meter die niet terugdraait. (tot ze het weer veranderen :-) )
Digitale meter is niet verplicht.
Dus als ze niet verduidelijken hebben nieuwe installaties:
- geen digitale meter
- geen prosumententarief
- wél subsidies
:)
Waar blijft ge halen dat er geen prosumententarief meer is? Wie een terugdraaiende teller heeft blijft prosumententarief betalen. Toch volgens energiebesparen.be.
Wanneer vervalt mijn prosumententarief?
Het prosumententarief komt te vervallen op het ogenblik dat u overschakelt van een klassieke Ferrarismeter naar een digitale meter.
En wees er blij mee, een kleine berekening op men verbruik van vorig jaar, gerekend met 20 cent per kwh afname (heb momenteel geen zicht op hoeveel het hier is maar die prijs staat in de gazet) en 2 cent injectietarief (bedragen zouden tussen 0 en 4 cent liggen dus gemiddeld genomen) komt het hier neer op 554,4 Euro ipv prosumententaks 382,55 Euro. Zelfs met 4 cent injectietafief kwam ik ruim boven prosumententaks. En dat is al met een Covid-jaar, dus vooral thuiswerk en dus meer verbruik overdag (maar zonder dat er speciaal op gelet is om enkel overdag de was te doen, etc..., maar dat kan je als je niet thuis werkt ook niet).

Had de VREG ooit niet eens een simulatiewebsite online? Volgens die simulatie toen ging ik minder betalen...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Die simulatie is offline gehaald wegens te veel onzekerheden in de berekening. Mij doet het eerder overkomen dat hun initiële berekeningen om de mensen wat wijs te maken niet kloppen, net zoals met het capaciteitstarief dat er aan komt.

Wie gelooft er nu dat 3,15 kW het gemiddelde piekverbruik is waar het merendeel van de mensen onder blijft?? Als ik hier even naar mijn pieken kijk, zit ik daar gemakkelijk met factor 3 over zonder echt speciale zaken. Zo maken ze de mensen ook al wijs dat het capaciteitstarief voor mensen met warmtepomp goedkoper zal zijn, omdat die zijn vermogen gespreid neemt. Ok, da's wel waar maar als die aanslaat op een moment dat je typisch andere elektrische zaken aansteekt zoals bij het koken bv, dan zit je daar gigantisch over die 3,15KW.

Dus promoten ze weer het gasvuur (daar heb je geen piek door), wat contradictorisch is want de fossiele brandstoffen moeten weg voor het milieu. Snappen wei snappen kan...

Denk dat er maar 1 ding op zit en dat is de taksen en heffingen van elektriciteit verschuiven naar bv gas en stookolie (na eerst doorlichting, maar dat zal ook weer wishful thinking zijn gezien die winsten naar politiek gaan...).
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

deze dacht ik https://simulatordigitalemeter.vreg.be

"Voor gezinnen en kleine bedrijven die PV-panelen plaatsen in 2021 is de simulator sowieso niet geschikt." haha
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Vaganzza schreef:
Wie gelooft er nu dat 3,15 kW het gemiddelde piekverbruik is waar het merendeel van de mensen onder blijft?? Als ik hier even naar mijn pieken kijk, zit ik daar gemakkelijk met factor 3 over zonder echt speciale zaken.
Veel frustratie percies.. maar serieus. Je gebruikt 9 kW constant voor 15 min zonder speciale zaken? ik kan je zeggen bij ons we quasi nooit boven de 3kw komen. Al zeker niet gedurende 15 min. Dus ja ik geloof dat.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

MClaeys schreef:
heist_175 schreef:
ddd schreef:Als je vandaag tekent is het duidelijk (eenmalige subsidie) en digitale meter die niet terugdraait. (tot ze het weer veranderen :-) )
Digitale meter is niet verplicht.
Dus als ze niet verduidelijken hebben nieuwe installaties:
- geen digitale meter
- geen prosumententarief
- wél subsidies
:)
Waar blijft ge halen dat er geen prosumententarief meer is? Wie een terugdraaiende teller heeft blijft prosumententarief betalen. Toch volgens energiebesparen.be.
Het prosumententarief is afgeschoten door het Grondwettelijk Hof, dus dat bestaat niet meer.
Nexus1980 schreef:
Vaganzza schreef: Wie gelooft er nu dat 3,15 kW het gemiddelde piekverbruik is waar het merendeel van de mensen onder blijft?? Als ik hier even naar mijn pieken kijk, zit ik daar gemakkelijk met factor 3 over zonder echt speciale zaken.
Veel frustratie percies.. maar serieus. Je gebruikt 9 kW constant voor 15 min zonder speciale zaken? ik kan je zeggen bij ons we quasi nooit boven de 3kw komen. Al zeker niet gedurende 15 min. Dus ja ik geloof dat.
Beetje huishouden: koken op een inductiekookplaat, iets in de oven hebben en nog een wasje draaien. Ik vind het niet zo absurd om 15mlin lang 9kW te trekken.
Dat is eigenlijk ook niet de discussie: de VREG beweert dat we allemaal met 1 peertje toekomen en afspreken wie wanneer de GSM oplaadt. Van warmtepompen, EV en aanverwanten, hebben ze bij de VREG nog nooit gehoord, lijkt het.
Maar misschien dat we de discussie over VREG + capaciteitstarief beter voor dat topic houden?
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=85&t=58624
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

heist_175 schreef: Het prosumententarief is afgeschoten door het Grondwettelijk Hof, dus dat bestaat niet meer.
... als je een digitale teller hebt.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ddd schreef:
heist_175 schreef: Het prosumententarief is afgeschoten door het Grondwettelijk Hof, dus dat bestaat niet meer.
... als je een digitale teller hebt.
Dat wil ik wel geloven, maar informatie is schaars: ik zie dat nergens staan.

De offerteronde blijft lopen, ik heb de indruk dat in de PV-wereld iedereen aan z'n pc zit te wachten op een mailtje. Er zijn al 2 installateurs geweest en die konden telkens 15 minuten na mijn telefoontje/mailtje.
guido4096
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 23 keer

Kijk hier eens, daar staat het duidelijk. https://www.energiesparen.be/compensati ... ler/faq#v7
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

guido4096 schreef:Kijk hier eens, daar staat het duidelijk. https://www.energiesparen.be/compensati ... ler/faq#v7
Wanneer vervalt mijn prosumententarief?
Het prosumententarief komt te vervallen op het ogenblik dat u overschakelt van een klassieke Ferrarismeter naar een digitale meter.
Onze antwoorden zijn onder voorbehoud van de definitieve goedkeuring door de Vlaamse Regering.
En is dat al het nieuwe antwoord, na de uitspraak van het Hof, of nog het antwoord van in 2020.
Niemand die het weet :).
guido4096
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 23 keer

Als je alle vragen leest, zie je dat de vragen expliciet het nieuwe arrest vermelden. Dus ja dit is rekening houdend met het arrest.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Het zou wat zijn, terugdraaiende (oude) meter en geen prosumententarief... :beerchug:
Dat is terug naar de gouden jaren - 2014(?)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

heist_175 schreef:
Nexus1980 schreef:
Vaganzza schreef: Wie gelooft er nu dat 3,15 kW het gemiddelde piekverbruik is waar het merendeel van de mensen onder blijft?? Als ik hier even naar mijn pieken kijk, zit ik daar gemakkelijk met factor 3 over zonder echt speciale zaken.
Veel frustratie percies.. maar serieus. Je gebruikt 9 kW constant voor 15 min zonder speciale zaken? ik kan je zeggen bij ons we quasi nooit boven de 3kw komen. Al zeker niet gedurende 15 min. Dus ja ik geloof dat.
Beetje huishouden: koken op een inductiekookplaat, iets in de oven hebben en nog een wasje draaien. Ik vind het niet zo absurd om 15mlin lang 9kW te trekken.
Dat is eigenlijk ook niet de discussie: de VREG beweert dat we allemaal met 1 peertje toekomen en afspreken wie wanneer de GSM oplaadt. Van warmtepompen, EV en aanverwanten, hebben ze bij de VREG nog nooit gehoord, lijkt het.
Maar misschien dat we de discussie over VREG + capaciteitstarief beter voor dat topic houden?
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=85&t=58624
Inderdaad Heist, zo makkelijk is het. Ik heb de bewijzen zwart op wit want ik lees elke maand wel zo'n piek uit via mijn kwartiertotalen. Zo absurd is het dus verre van niet. Het is toch niet normaal dat je straks een hele boekhouding moet bijhouden wat je wanneer doet in je eigen huis. Een wasmachine en een droogkast op hetzelfde moment is not-done precies. Terwijl dat de normaalste zaak van de wereld is of je zit dubbel zo lang aan je was bezig (niet ik, maar de vrouw). Als er dan iets in zit en je hebt wat tijd om water te koken voor een oververdiende thee, dan is het hek helemaal van de dam.

Ik stel mij daar serieuze vragen bij of je voor dat moment van de maand ineens x3 distributietarief moet betalen voor een ganse maand. Mag het? Neem dan per maand het gemiddelde van de 5 of de 10 grootste pieken en reken de mensen daar op af. Waarom maar op de grootste piek in een maand??

EDIT: ik ga deze reactie ff copy-pasten in dat andere topic: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 03#p861403
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
wimvl
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 jul 2008, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Ivm piekverbruik, het zou wel interessant zijn om te weten hoe dit juist wordt berekend door die digitale meter.
De maandpiek is het hoogste kwartiervermogen (ofwel ‘piekvermogen’) dat u in een maand hebt gebruikt. Het wordt geregistreerd door de
digitale meter
. Het maakt hierbij niet uit hoe vaak – tijdens 1 of meerdere kwartieren – u dit piekvermogen heeft gebruikt.
Wat is de sample rate van dat ding bvb.
Als dat 15 minuten continu is stelt mij dat wel gerust.
Er zijn maar weinig toestellen die effectief continu zoveel stroom vragen. (Elektriche terrasverwarmer zou in mijn geval de enigste zijn)
Een wasmachine gaat even het water verwarmen en schakelt dan het verwarmingselement terug uit, oven en microgolf doen dat ook.

Als we de samplerate zouden kennen van de digitale meter, zouden we er ook voor kunnen zorgen dat tijdig resets worden voorzien op toestellen waar mogelijk. Met domotica kan je hier wel sturen. (Terrasverwarmer uitschakelen wanneer 14min totaal boven 2.5kw totaal etc.)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Onze hoogste kwartierpiek deze maand is totnogtoe 2.075 kWh. Dat is dus 8,3 kW piek dat daarvoor nemen als ik het goed begrepen heb. En we hebben altijd wel zo'n piek (er zijn er zelfs al iets hogere geweest tot bijna 2,5 kWh). Telkens rond 18u.

Ik vraag mij echt af wat voor gevolgen in tarief dat zal hebben. Als dat sommige delen x 3 bijna zal zijn, amai mijne frak.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Hoe werkt dat eigenlijk met dat kwartier? Ik was even door m'n historical data aan't zien, en ik zie bvb als onze oven opstaat een 2 minuten wel een piek naar 3.8kW, welke dan terug afvlakt naar 0.6kW. Dus 't is echt als je gedurende een vol kwartier dat gebruik hebt dat je pech hebt?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

dan heb je het al vlaggen bij een pizza van Dr Oetker. 5 minuten voorverwarmen en dan 15 minuten bakken :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
wimvl
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 jul 2008, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

devilkin schreef:Hoe werkt dat eigenlijk met dat kwartier? Ik was even door m'n historical data aan't zien, en ik zie bvb als onze oven opstaat een 2 minuten wel een piek naar 3.8kW, welke dan terug afvlakt naar 0.6kW. Dus 't is echt als je gedurende een vol kwartier dat gebruik hebt dat je pech hebt?

Ik zou denken van wel.. Anders gaat iedereen sowieso boven 2.5KW bij gebruik oven.
Een oven gaat zijn verwarmingselement ook schakelen. Enkel bij voorverwarmen krijg je dus gedurende enkele minuten een piek
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Discussie beter in juiste topic verder zetten: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... &start=400
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

wimvl schreef:Ivm piekverbruik, het zou wel interessant zijn om te weten hoe dit juist wordt berekend door die digitale meter.
De maandpiek is het hoogste kwartiervermogen (ofwel ‘piekvermogen’) dat u in een maand hebt gebruikt. Het wordt geregistreerd door de
digitale meter
. Het maakt hierbij niet uit hoe vaak – tijdens 1 of meerdere kwartieren – u dit piekvermogen heeft gebruikt.
Wat is de sample rate van dat ding bvb.
Als dat 15 minuten continu is stelt mij dat wel gerust.
Er zijn maar weinig toestellen die effectief continu zoveel stroom vragen. (Elektriche terrasverwarmer zou in mijn geval de enigste zijn)
Een wasmachine gaat even het water verwarmen en schakelt dan het verwarmingselement terug uit, oven en microgolf doen dat ook.

Als we de samplerate zouden kennen van de digitale meter, zouden we er ook voor kunnen zorgen dat tijdig resets worden voorzien op toestellen waar mogelijk. Met domotica kan je hier wel sturen. (Terrasverwarmer uitschakelen wanneer 14min totaal boven 2.5kw totaal etc.)
Sample rate is 15min
Men leest de tellerstand uit op 9, 15, 30, 45 en terug op 0
T verschil tussen beide is uw kwartuurverbruik.
0,625kWh is het min waarvoor je betaalt.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”