Schandalig, wat een soep ...ddd schreef:https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/19 ... nepanelen/
Uitrol digitale meters bij eigenaars van zonnepanelen even "on hold": "Totdat compensatieregeling duidelijk is"
http://www.tellercompensatie.be/
Schandalig, wat een soep ...ddd schreef:https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/19 ... nepanelen/
Uitrol digitale meters bij eigenaars van zonnepanelen even "on hold": "Totdat compensatieregeling duidelijk is"
Hadden we het net niet over betrouwbaarheid ?devastator schreef:wat een soep
Digitale meter is niet verplicht.ddd schreef:Als je vandaag tekent is het duidelijk (eenmalige subsidie) en digitale meter die niet terugdraait. (tot ze het weer veranderen )
Hoorde op de radio een kort interview met een installateur die behalve hernieuwbare energie ook sanitair deed : Klanten die vorig jaar nog de zonnepanelen hadden gelegd op hun huis in aanbouw om in de regeling van 2020 te vallen en zo hun warmtepomp wilden 'voeden'. Nu annuleren ze de warmtepomp om te laten vervangen door een gasketel. Want nu moeten ze de elektriciteit voor de warmtepomp in de winter betalen (ipv het saldo van de zonnepanelen in de zomer te kunnen gebruiken) en dan is gas veel goedkoper ...svermassen schreef:Vandaag in de krant.
PV-installateurs zien de ene na de andere annulatie binnenkomen ...
Dat was te denken.
Vergeet niet dat subsidie enkel is indien bouwvergunning is < 2014svermassen schreef:Vandaag in de krant.
PV-installateurs zien de ene na de andere annulatie binnenkomen ...
Dat was te denken.
of niet, of wel.Rubinho schreef:en voor mensen die een batterij overwegen... de subsidie gaat van maart ergens omlaag!
Daar zitten wel alle taxen en heffingen in he. Ik dacht ergens gezien te hebben hier in deze thread dat average de prijs tussen 5 en 10 cent ligt dat de elektriciteitsfirma's echt verdienen. Rest is tax.cadsite schreef:
Toch wel een héél groot verschil met een afgenomen kWh (0,285).
Elektriciteitsboeren betalen u ongeveer 50% van wat zij u aanrekenen.cadsite schreef:Ook gezien.
Dat is aan de hoge kant zeker? Nu ja, in vergelijking met de rest.
28.5 cent is electriciteitsprijs met taksen en andere verdoken belastingencadsite schreef:Ook gezien.
Dat is aan de hoge kant zeker? Nu ja, in vergelijking met de rest.
Waar blijft ge halen dat er geen prosumententarief meer is? Wie een terugdraaiende teller heeft blijft prosumententarief betalen. Toch volgens energiebesparen.be.heist_175 schreef:Digitale meter is niet verplicht.ddd schreef:Als je vandaag tekent is het duidelijk (eenmalige subsidie) en digitale meter die niet terugdraait. (tot ze het weer veranderen )
Dus als ze niet verduidelijken hebben nieuwe installaties:
- geen digitale meter
- geen prosumententarief
- wél subsidies
En wees er blij mee, een kleine berekening op men verbruik van vorig jaar, gerekend met 20 cent per kwh afname (heb momenteel geen zicht op hoeveel het hier is maar die prijs staat in de gazet) en 2 cent injectietarief (bedragen zouden tussen 0 en 4 cent liggen dus gemiddeld genomen) komt het hier neer op 554,4 Euro ipv prosumententaks 382,55 Euro. Zelfs met 4 cent injectietafief kwam ik ruim boven prosumententaks. En dat is al met een Covid-jaar, dus vooral thuiswerk en dus meer verbruik overdag (maar zonder dat er speciaal op gelet is om enkel overdag de was te doen, etc..., maar dat kan je als je niet thuis werkt ook niet).Wanneer vervalt mijn prosumententarief?
Het prosumententarief komt te vervallen op het ogenblik dat u overschakelt van een klassieke Ferrarismeter naar een digitale meter.
Veel frustratie percies.. maar serieus. Je gebruikt 9 kW constant voor 15 min zonder speciale zaken? ik kan je zeggen bij ons we quasi nooit boven de 3kw komen. Al zeker niet gedurende 15 min. Dus ja ik geloof dat.Vaganzza schreef:
Wie gelooft er nu dat 3,15 kW het gemiddelde piekverbruik is waar het merendeel van de mensen onder blijft?? Als ik hier even naar mijn pieken kijk, zit ik daar gemakkelijk met factor 3 over zonder echt speciale zaken.
Het prosumententarief is afgeschoten door het Grondwettelijk Hof, dus dat bestaat niet meer.MClaeys schreef:Waar blijft ge halen dat er geen prosumententarief meer is? Wie een terugdraaiende teller heeft blijft prosumententarief betalen. Toch volgens energiebesparen.be.heist_175 schreef:Digitale meter is niet verplicht.ddd schreef:Als je vandaag tekent is het duidelijk (eenmalige subsidie) en digitale meter die niet terugdraait. (tot ze het weer veranderen )
Dus als ze niet verduidelijken hebben nieuwe installaties:
- geen digitale meter
- geen prosumententarief
- wél subsidies
Beetje huishouden: koken op een inductiekookplaat, iets in de oven hebben en nog een wasje draaien. Ik vind het niet zo absurd om 15mlin lang 9kW te trekken.Nexus1980 schreef:Veel frustratie percies.. maar serieus. Je gebruikt 9 kW constant voor 15 min zonder speciale zaken? ik kan je zeggen bij ons we quasi nooit boven de 3kw komen. Al zeker niet gedurende 15 min. Dus ja ik geloof dat.Vaganzza schreef: Wie gelooft er nu dat 3,15 kW het gemiddelde piekverbruik is waar het merendeel van de mensen onder blijft?? Als ik hier even naar mijn pieken kijk, zit ik daar gemakkelijk met factor 3 over zonder echt speciale zaken.
Dat wil ik wel geloven, maar informatie is schaars: ik zie dat nergens staan.ddd schreef:... als je een digitale teller hebt.heist_175 schreef: Het prosumententarief is afgeschoten door het Grondwettelijk Hof, dus dat bestaat niet meer.
guido4096 schreef:Kijk hier eens, daar staat het duidelijk. https://www.energiesparen.be/compensati ... ler/faq#v7
Wanneer vervalt mijn prosumententarief?
Het prosumententarief komt te vervallen op het ogenblik dat u overschakelt van een klassieke Ferrarismeter naar een digitale meter.
En is dat al het nieuwe antwoord, na de uitspraak van het Hof, of nog het antwoord van in 2020.Onze antwoorden zijn onder voorbehoud van de definitieve goedkeuring door de Vlaamse Regering.
Inderdaad Heist, zo makkelijk is het. Ik heb de bewijzen zwart op wit want ik lees elke maand wel zo'n piek uit via mijn kwartiertotalen. Zo absurd is het dus verre van niet. Het is toch niet normaal dat je straks een hele boekhouding moet bijhouden wat je wanneer doet in je eigen huis. Een wasmachine en een droogkast op hetzelfde moment is not-done precies. Terwijl dat de normaalste zaak van de wereld is of je zit dubbel zo lang aan je was bezig (niet ik, maar de vrouw). Als er dan iets in zit en je hebt wat tijd om water te koken voor een oververdiende thee, dan is het hek helemaal van de dam.heist_175 schreef:Beetje huishouden: koken op een inductiekookplaat, iets in de oven hebben en nog een wasje draaien. Ik vind het niet zo absurd om 15mlin lang 9kW te trekken.Nexus1980 schreef:Veel frustratie percies.. maar serieus. Je gebruikt 9 kW constant voor 15 min zonder speciale zaken? ik kan je zeggen bij ons we quasi nooit boven de 3kw komen. Al zeker niet gedurende 15 min. Dus ja ik geloof dat.Vaganzza schreef: Wie gelooft er nu dat 3,15 kW het gemiddelde piekverbruik is waar het merendeel van de mensen onder blijft?? Als ik hier even naar mijn pieken kijk, zit ik daar gemakkelijk met factor 3 over zonder echt speciale zaken.
Dat is eigenlijk ook niet de discussie: de VREG beweert dat we allemaal met 1 peertje toekomen en afspreken wie wanneer de GSM oplaadt. Van warmtepompen, EV en aanverwanten, hebben ze bij de VREG nog nooit gehoord, lijkt het.
Maar misschien dat we de discussie over VREG + capaciteitstarief beter voor dat topic houden?
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=85&t=58624
Wat is de sample rate van dat ding bvb.De maandpiek is het hoogste kwartiervermogen (ofwel ‘piekvermogen’) dat u in een maand hebt gebruikt. Het wordt geregistreerd door de
digitale meter
. Het maakt hierbij niet uit hoe vaak – tijdens 1 of meerdere kwartieren – u dit piekvermogen heeft gebruikt.
devilkin schreef:Hoe werkt dat eigenlijk met dat kwartier? Ik was even door m'n historical data aan't zien, en ik zie bvb als onze oven opstaat een 2 minuten wel een piek naar 3.8kW, welke dan terug afvlakt naar 0.6kW. Dus 't is echt als je gedurende een vol kwartier dat gebruik hebt dat je pech hebt?
Sample rate is 15minwimvl schreef:Ivm piekverbruik, het zou wel interessant zijn om te weten hoe dit juist wordt berekend door die digitale meter.
Wat is de sample rate van dat ding bvb.De maandpiek is het hoogste kwartiervermogen (ofwel ‘piekvermogen’) dat u in een maand hebt gebruikt. Het wordt geregistreerd door de
digitale meter
. Het maakt hierbij niet uit hoe vaak – tijdens 1 of meerdere kwartieren – u dit piekvermogen heeft gebruikt.
Als dat 15 minuten continu is stelt mij dat wel gerust.
Er zijn maar weinig toestellen die effectief continu zoveel stroom vragen. (Elektriche terrasverwarmer zou in mijn geval de enigste zijn)
Een wasmachine gaat even het water verwarmen en schakelt dan het verwarmingselement terug uit, oven en microgolf doen dat ook.
Als we de samplerate zouden kennen van de digitale meter, zouden we er ook voor kunnen zorgen dat tijdig resets worden voorzien op toestellen waar mogelijk. Met domotica kan je hier wel sturen. (Terrasverwarmer uitschakelen wanneer 14min totaal boven 2.5kw totaal etc.)