Ik heb nieuw speelgoed!

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Die waarschuwing "na 4 tal uren" is waarschijnlijk de 'Auto Power Off Timer' setting -- bij onze LG tv is dat na 2 uur als je geen knopkes hebt ingedrukt.

Als je frame interpolation hebt aanstaan, kan je daar ook artifacten van zien, vooral rondom snel bewegende objecten. In Cinema Mode vind ik de onze het best op dat vlak: met iets van interpolation (neem ik aan, want aanpasbaar) maar zonder storend soap opera effect.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Net onze auto gaan ophalen voor Carbage Run 2022 :banana:
132970830_393614615034659_1963373103079838889_n.jpg
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
guntherstassen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 09 feb 2011, 20:16
Locatie: Sint-Truiden
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer
Contacteer:

Nieuwe Garmin Vivoactive 4L net ontvangen (was aangekocht tijdens Black Friday).
Is om mijn huidige Forerunner 35 te vervangen. Loopfanaat ;-)
Ik ga binnenkort meer zwemmen (baantjes trekken) en dat kon helaas de Forerunner 35 niet.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Ondertussen de x73 retour gestuurd en nieuwe gekregen.

Wat een verschil:

Idle temp rond de 39 graden
Max temp tijdens gamen: 68 graden en gemiddelde 57 graden
Water temp: 28 graden

Ik ben enorm verrast! Dat zijn goede resultaten :)

De 5900x moet dus zeker geen hoge (idle) temps hebben!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Klein plezierke.
Aan de TV hangt een RPi met kodi. Eigenlijk meer om te ontdekken wat dat kan dan uit noodzaak want er is een chromecast en verder heb ik eigenlijk niets nodig.

Ik heb 2 weken geleden game pads besteld op ali en gisteren zijn ze al toegekomen, zotter moet het niet worden!

Gisteren en vandaag zitten klooien met een ander SD kaartje op retropie aan het werk te krijgen en daarnet is het gelukt. Ik heb dus echt nieuw speelgoed.
Wel leuk, die spelletjes van toen ik nog snotneus was. :lol:
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

kamiel schreef:Net onze auto gaan ophalen voor Carbage Run 2022 :banana:

132970830_393614615034659_1963373103079838889_n.jpg
Als je ooit nood hebt aan een copiloot hou ik me graag aanbevolen!
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Voorlopig copiloten genoeg :beerchug: . We gaan al met 2 auto's.
Maar ik hou je niet tegen om zelf een team te starten! :banana:
Wij hebben in februari dit jaar Zweden gedaan en was een fantastische beleving, ook met 2 auto's. Helaas wel 1 dag verloren door panne met een van de auto's. Gelukkig dezelfde dag nog de nodige onderdelen gevonden en kunnen herstellen.
Laatst gewijzigd door kamiel 29 dec 2020, 20:41, in totaal 1 gewijzigd.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

hier ondertussen ook mijn nieuwe build (grotendeels) ontvangen en in elkaar gestoken:

- Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI moederbord
- AMD Ryzen 5 5600X processor
- WD Black SN850 1TB M.2 SSD
- Gigabyte Geforce GTX 1650 D6 Low Profile Videokaart (afweging die ik gemaakt heb: ik wil een videokaart die puur op pcie kan gevoed worden)
( hier overweeg ik mss ooit nog van af te stappen, afhankelijk van budget en of ik ergens goede verbruikswaarden kan vergelijken)
- Ballistix DDR4 2x16GB 3600 Geheugenmodule (hierop ben ik nog aan het wachten.... echt nergens meer in stock blijkbaar)
- Fractal Design ION SFX 500W Gold PSU / PC voeding
- Cooler Master MasterLiquid Lite 240

en dat alles in een Sharkoon QB One case (heb er wel de hdd cage moeten uitboren, zat met rivets vast... rare designkeuze)

was toch alweer een 6tal jaar geleden sinds de laatste build, en toen was het intel... amd heb ik niet meer gezien gehad sinds... euh... de thunderbird geloof ik
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

cptKangaroo schreef:
Als je frame interpolation hebt aanstaan, kan je daar ook artifacten van zien, vooral rondom snel bewegende objecten. In Cinema Mode vind ik de onze het best op dat vlak: met iets van interpolation (neem ik aan, want aanpasbaar) maar zonder storend soap opera effect.
Gevonden.
Truemotion heeft verschillende opties, dat is wat ervoor zorgt dat het beeld wazig kan zijn. Als het uitstaat is het in orde.
Verschil is als je het wel aanzet op natuurlijk of soepel dan krijg je bv een stabieler en vlotter beeld wat wel net dat tikkelke aangenamer is om naar te kijken maar dan maak je dus grote kans op wazigheid. Jammer, aangezien ze de opties erop steken die werken maar dan gepaard gaan met dat ene probleem.

Gisteren bij de voetbalmatchen voorgehad: het stond op natuurlijk maar dan zag je geregeld de stottering.
Op uit heb je ook dan dat probleem niet.

Niet zo makkelijk om te kiezen. Ik vrees dat ik het vooral op uit zal laten staan of mss eens de andere opties testen maar in deze zit er soms weinig verschil, tis niet simpel :).

Door wat jij had gepost ben ik het goed beginnen uitpluizen maar ieeer merk heeft er zijn eigen benaming voor.
Bij LG is het dus truemotion.

En als er toch eens een minder beeld is dat zal wel aan die bitrate liggen.

Sowieso is oled tv de top en ik wil nimmer terug naar mijn vorige 4k ook al was dat een heel goeie ook.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Vandaag is mijn nieuwe Mac Mini binnen gekomen na een kleine maand wachten: M1 model met 16GB ram en 1TB SSD. Daarnaast ook Magic Mouse en Keyboard meegekocht.

De snelheid van de M1 is best wel indrukwekkend. Nu kijken of alle apps zich al aangepast hebben ;)
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Splitter schreef:hier ondertussen ook mijn nieuwe build (grotendeels) ontvangen en in elkaar gestoken:

- Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI moederbord
- AMD Ryzen 5 5600X processor
- WD Black SN850 1TB M.2 SSD
- Gigabyte Geforce GTX 1650 D6 Low Profile Videokaart (afweging die ik gemaakt heb: ik wil een videokaart die puur op pcie kan gevoed worden)
( hier overweeg ik mss ooit nog van af te stappen, afhankelijk van budget en of ik ergens goede verbruikswaarden kan vergelijken)
- Ballistix DDR4 2x16GB 3600 Geheugenmodule (hierop ben ik nog aan het wachten.... echt nergens meer in stock blijkbaar)
- Fractal Design ION SFX 500W Gold PSU / PC voeding
- Cooler Master MasterLiquid Lite 240

en dat alles in een Sharkoon QB One case (heb er wel de hdd cage moeten uitboren, zat met rivets vast... rare designkeuze)

was toch alweer een 6tal jaar geleden sinds de laatste build, en toen was het intel... amd heb ik niet meer gezien gehad sinds... euh... de thunderbird geloof ik

Dit lijkt hard op een build die ik overweeg. Kan je zeggen wat dit ongeveer kost?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Je kan dat toch zelf zien als je die componenten ingeeft bij bijvoorbeeld de pricewatch van tweakers.
Dan weet je wat het kost.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Ik gok rond de 1200-1300 euro.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Dizzy schreef: Dit lijkt hard op een build die ik overweeg. Kan je zeggen wat dit ongeveer kost?
JamesEarlGray schreef:Ik gok rond de 1200-1300 euro.
knal ertussen! zit rond de 1258.
onderdelen komen van megekko, behalve het ram, gezien dat maar nergens in stock komt heb ik dat uiteindelijk van crucial zelf besteld,
en daar heb ik (eindelijk) bericht van gehad dat het morgen ook hier is.

ik zou als ik de build opnieuw doe waarschijnlijk wel voor een andere oplossing gaan qua koeling en/of case.
qua formaat is ze wel wat ik wil, en veel kleiner kan ik niet comfortabel gaan, maar met de aio heb ik:
- toch nog wat teveel fan noise naar mijn zin
- ook last van lucht in de pomp die er wss door vervoer is gekomen en die voor een irritant geluid zorgt a la een hdd uit de jaren 90 die aan het werken is.

wat betreft de sn850 is het trouwens een absolute aanrader de laatste firmware erop te gooien en gaming mode aan te zetten.
de originele performance onder linux vond ik maar "mwoah" (als in het was gevoelsmatig niet sneller dan mijn oude ssd), terwijl ze volgens alle statistieken toch zowat de snelste diende te zijn.
na de update en gaming mode aan te zetten merk ik wel degelijk een verbetering.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Tiens, die case heeft tot 15cm hoogte de ruimte voor een torenkoeler op de CPU! Waarom heb je dat niet gekozen? Ik weet niet hoeveel plaats je juist hebt, maar een Scythe Mugen 5 PCGH is zéér stil en toch vrij performant voor z'n prijs. Daarnaast heeft Noctua allerlei koelers die klein maar toch performant zijn, zoals de NH-U12A.

EDIT: Ik zie net dat de genoemde koelers allemaal hoger zijn dan 150mm. Tedju. :lol:

Ik blijf altijd zo goed als het kan bij luchtkoeling, zeker bij de lagere budgetten.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Deze week binnengekregen: wat wemos shieldjes, dat wordt spelen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

JamesEarlGray schreef:Ik blijf altijd zo goed als het kan bij luchtkoeling, zeker bij de lagere budgetten.
in theorie zou een aio koeler stiller moeten zijn en gelijkaardig/beter performen... althans dat was wat ik overal uit opmaakte :)
dan heb je dus ook nog de beperkte ruimte in de case, dus je kan er wel wat in kwijt maar moet toch wat rekening houden met afmetingen en luchtverplaatsing.
qua koeling doet ie het, voor mij en voor deze build, acceptabel (dynamisch profiel, koelt snel terug af, en stresstesting komt hij op max 76 uit... wat goed is als je kijkt naar amd hun statement dat "95 graden normaal is voor de 5600x" *kuch*)
maar naar geluid vind ik het toch storender dan ik verwacht had (ik denk dat het 'gehum' ook een ietwat andere frequentie ofzo heeft, want het is wel stiller als mijn oude toren-build (sja, 5-6 jaar stof opbouwen in een niet geoptimaliseerde case met een stockfan enzo...), maar toch is het 'irritanter'.
(en het geratel dat die soms heeft door de lucht die erinzit is ook Kwalitatief Uitermate Teleurstellend - hoewel ik dat momenteel (knock on wood) opgelost lijk te hebben)

dat, en ik geef ook eerlijk toe dat ik natuurlijk eens wou spelen met een aio :P
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Er is zeker geen gouden regel 'waterkoeling is altijd beter dan luchtkoeling', zoals je wel weet is een PC een verzameling van allerlei interne componenten, die dan goed op elkaar moeten afgesteld worden. Zo had ik ik in één van m'n vroegere builds een Z390 mITX moederbord in een SFF case, waar ik een 8700K CPU met een 240mm AIO (vroeger zelfs nog een 92mm) zeer goed gekoeld kreeg. Het probleem met de luchtkoeling is dat de componenten (PCH, VRM, SSD, ...) rond de CPU niet extra gekoeld werden door "rest-airflow" van een luchtkoeler. Zo moest ik extra actieve koeling voorzien voor een Samsung 970 Pro die anders thermal throttelde (tot wel 105°C!)

AIO is zeker niet zaligmakend hoor, gewoon zien wat het beste in jouw specifieke configuratie is.

Bedenk ook dat zo goed als alle merken die een AIO aanbieden gewoon de standaard hardware van Asetek gebruikt onder licentie. Vooral de radiators gebruiken allemaal dezelfde techniek en hetzelfde ontwerp. Hier en daar een ander ideetje met wat andere fittings, en eventueel een eigen firmware (of fancurve) op een Asetek pomp. It's really all the same als je het merk en de plastiek eraf haalt.

Ik ben voor m'n recente builds ook gewoon overgestapt naar luchtkoeling. Noctua (heatsinks én fans) is echt heer en meester hier, houdt de CPU op kamertemperatuur in idle, en onder de 60°C bij het gamen.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

selder schreef:Noctua (heatsinks én fans) is echt heer en meester hier
én heel stil
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik ga overigens nooit snappen waarom die term AIO zo gemeengoed geworden is... Een simpele aircooler is ook AIO, want ge hebt ook niets extra's meer nodig... De essentie is dat het watercooling is, niet dat het alles-in-één is.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Tsjah, vanwaar dat komt weet ik ook niet, volgens mij slaat het op het feit dat de fabrikant alle onderdelen van een waterkoeling met elkaar verbindt, en er een gesloten systeem van maakt, dus zonder opening om vloeistof bij te vullen. Als het een gesloten loop is heb je ook geen reservoir nodig om de lucht uit je loop te krijgen.

De allereerste "consumer" (of noem het mainstream) waterkoeling oplossingen waren allemaal aparte onderdelen, mogelijks ook nog van verschillende fabrikanten: je moest zelf met leidingen en fittings de CPU block, pomp, radiator en reservoir met elkaar verbinden en dan nadien vullen met koelvloeistof. Dat was in de begindagen zeker niet zonder gevaar want deed je het fout, zat je met een lek met alle gevolgen van dien.

de AIO 'All In One' slaat dus volgens mij op "één gesloten systeem" waar je zelf niets meer aan moet doen, bijvoorbeeld geen vloeistof vullen, of zorgen maken over de fittings. De fabrikant van zo'n waterkoeler doet alles van in de fabriek en het enige wat jij nog moet doen is het installeren - net zoals een luchtkoeling.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Wait, ik snap wel waarom het All-In-One is, alleen snap ik niet waarom de term dan simpelweg 'AIO' is zonder enige referentie naar watercooling, want het is de watercooling die de essentie/doel is, niet het feit dat het all-in-one is. AIO kan even goed slaan op vaatwastabletten :D.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ik kan zo direct geen andere interne onderdelen van een PC verzinnen waar je de keuze hebt tussen een "all-in-one" van een fabrikant of een zelf-bouw onderdelenpakket dat je zelf in elkaar moet steken, misschien daarom dat bij "AIO" iedereen onmiddellijk weet dat het over waterkoeling gaat?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Jammer van dat geluid want naast de performance is een stille PC net een grote vereiste voor mij. Liefst wil ik hem totaal niet horen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Dizzy schreef:Jammer van dat geluid want naast de performance is een stille PC net een grote vereiste voor mij. Liefst wil ik hem totaal niet horen.
ondertussen heb ik hem redelijk stil gekregen, en ook de lucht die erin leek te zitten lijkt onder controle, maar dat is wel onder linux.
ik merkte op toen ik hem in windows geboot had dat 1) de temperaturen hoger waren en dus 2) de koelers harder gingen draaien en wat meer geluid maakten... to be continued :)
maar ik denk dat je (ik) met een groot genoege enkele aircooler op de cpu een stiller systeem gaat hebben...
nu zijn er natuurlijk 2 x 120mm fans, die ik bovenaan als outtake gemount heb.
Tomby schreef:Wait, ik snap wel waarom het All-In-One is, alleen snap ik niet waarom de term dan simpelweg 'AIO' is zonder enige referentie naar watercooling,
op zich een goede vraag... vermoedelijk om inderdaad onderscheid te maken:
All-in-one (closed-loop), a liquid cooling system for a CPU
dus je hebt gewone luchtkoeling,
waterkoeling, dat eigenlijk op custom / uitgebreide koeling slaagt,
en AIO, dat op een enkele closed loop koeling slaagt.

de enige andere AIO dat ik in de computergeschiedenis heb gekend waren de AIO pc's, dus het zal vermoedelijk wel minder verwarring bezorgen,
zodanig dat de karen's in de wereld niet "ik wil waterkoeling" zouden zeggen terwijl ze een all in one koeler bedoelen :P
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Dizzy schreef:Jammer van dat geluid want naast de performance is een stille PC net een grote vereiste voor mij. Liefst wil ik hem totaal niet horen.
Is bij mij ook zo, ik gebruik altijd zoveel mogelijk passive cooled waar mogelijk. Zo heb ik een GTX1650 passive, voeding is passive (wel zwaar van gewicht) en ook de CPU is enkel een serieuze heartsink op. Airflow is voorzien door 3 stille 140mm casefans met een curve profiel dat pas serieus begint te draaien als de temps echt te hoog zijn.

Dit is dan voor de ‘Familie’ PC die in de woonkamer staat en gebruikt wordt door dochter of vrouw.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Intel NUC8i3BEH + 8GB DDR4 + 256 M.2

Draait home assistant en wordt ook gebruikt als alternatieve pc.
Voor te surfen/streamen/downloaden dien ik mijn grote pc niet meer op te starten. Alleen nog maar voor het zwaardere werk & gaming.
Camerabeelden worden ook via FTP op de sata drive gezet. Ben enorm verbaasd in wat het kleine ding kan en doet, met veel minder energie!

Waarom de i3 en niet de i5?
Prijs kwaliteit was de i5 in mijn ogen te duur, voor wat het moest dienen. Ik heb de extra core's niet nodig.

Specs: https://www.intel.com/content/www/us/en ... i3beh.html
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Hehe titanium ik heb ongeveer hetzelfde gedaan. Linux plus docker ?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Is een i3 eigenlijk voldoende voor alles buiten gamen of photoshop etc?(genoeg ram uiteraard)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Tedzju, ik heb hier nog ne nagelnieuwe NUC met i5 rondslingeren, eens zoeken en te koop zetten
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
stevos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 okt 2002, 20:52
Locatie: Mortsel
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

selder schreef:Tedzju, ik heb hier nog ne nagelnieuwe NUC met i5 rondslingeren, eens zoeken en te koop zetten
Als het nen hogere is waar 2 disks in gaan interesse hier
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Reolink Camera Systeem gekocht voor binnen en buiten.
https://m.reolink.com/be/product/rlk8-800d4/

Kan ik eens alles voorzien van camera’s en nog uitbreiden waar nodig. Gekozen voor repliek op basis van prijs, features en het feit dat je geen cloud abbo moet hebben
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Sasuke schreef:Reolink Camera Systeem gekocht voor binnen en buiten.
https://m.reolink.com/be/product/rlk8-800d4/
Nice! Deel zeker je bevindingen zou ik zeggen. Ik lees er wel vaker goeie dingen over, ook rond integratie met Home Assistant bijvoorbeeld. Heb er zelf ook al eens naar zitten kijken, dus zeker benieuwd naar je ervaring.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Goztow schreef:Hehe titanium ik heb ongeveer hetzelfde gedaan. Linux plus docker ?
Ik heb er een windows 10 pro op draaien met virtualbox, draait heel stabiel.
boonpwnz schreef:Is een i3 eigenlijk voldoende voor alles buiten gamen of photoshop etc?(genoeg ram uiteraard)
Ik vind tot hiertoe van wel, de nuc is zelfs in staat om enkele games* te spelen.
Officetoepassingen en dergelijke werken vlot.
Ik heb het gevoel dat ik een i3 te veel heb onderschat voor casual computergebruik.

Ik ga in de toekomst de sata schijf vergroten tot 5TB.

* (i3)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

TiTanium schreef: Ik vind tot hiertoe van wel, de nuc is zelfs in staat om enkele games* te spelen.
Officetoepassingen en dergelijke werken vlot.
Ik heb het gevoel dat ik een i3 te veel heb onderschat voor casual computergebruik.

Ik ga in de toekomst de sata schijf vergroten tot 5TB.

* (i3)

Ah mooi. Het is omdat ik heb een tijdje geleden(in juni) beslist om eigenlijk niet meer te gamen. Heb de fut er niet meer in en doe liever aan youtube/twitch/netflix etc en dat bevalt me prima. En nu zit ik hier met een pc met r5 3600 en gtx 1660 ti waar ik eigenlijk het nut van men aankoop helemaal in vraag stel. Want zoals je zegt die i3 zou daar perfect op passen + het zou dan gewoon op mijn bureau kunnen staan ipv dat ik er nu een extra plaats voor moet opofferen.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Koop u een Hades Canyon NUC, zal probably nog onder de 1600 zitten, met z’n Vega met maar 4GB, maar kwa desktop/media gebruik vliegt dat ding. Ik gebruik ‘m om te streamen met zo’n 9 video feeds, 3-4 beamers, touchscreen erop aangesloten, dat doet ie allemaal uit z’n neus.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Een collega van mij heeft hem vanachter op zijn scherm gevezen via de bijgeleverde VESA.
Zijn laptop was stuk gegaan en gaf aan dat hij niet graag werkt op een laptop. Hij zag het ook niet zitten om een volwaardige desktop te kopen.
Hij heeft dezelfde nuc gekozen en is toch tevreden.

Ik heb de mijne doelbewust bij coolblue gekocht. Moest het toch mijn verwachtingen niet inlossen, heb ik 30 dagen om ze terug te sturen.
Draait nu een week. Ik heb deze ook eens op een 4K TV aangesloten en dat werkte ook goed.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

TiTanium schreef:Intel NUC8i3BEH + 8GB DDR4 + 256 M.2
selder schreef:Tedzju, ik heb hier nog ne nagelnieuwe NUC met i5 rondslingeren, eens zoeken en te koop zetten
Hier ook een NUC8i3BEH, maar is soms wat te traag naar mijn zin.
Had hem graag verpatst, zodat de Zen3 er sneller kon komen :).

@nieuwe build met X570
Toen ik las dat de chipset gekoeld moet worden door een "south bridge" achige lawaaimaker, ben ik snel naar B550 gegaan (in de build, nog niet besteld).
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

heist_175 schreef: @nieuwe build met X570
Toen ik las dat de chipset gekoeld moet worden door een "south bridge" achige lawaaimaker, ben ik snel naar B550 gegaan (in de build, nog niet besteld).
het bord dat ik heb, heeft daar geen "lawaaimaker" voor :)
enige fan / geluidmakend onderdeel bij het moederbord zelf is de kleine koeler die geintegreerd is in de heatsink voor de 1ste m.2 drive,
en die dus als ik me niet vergis chipset en m.2 drive wat zou moeten koelen.
en die is dan ook nog eens dynamisch aangestuurd (dus kan desnoods ook uit).

Afbeelding

hoeveel effectief nut de koeler heeft... dat is dan weer een andere zaak
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Je merkt het verschil van een quad core nuc(i5) versus een dual core nuc(i3) waarschijnlijk veel?
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”