Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

duizend schreef: Gelukkig wel, anders wordt het een totale ramp en begint het hamsteren weer...
Trouwens besmetting op het werk als je de regels volgt is zo goed als nihil.
als je goed oplet dan zul je zien dat elke sector beweert dat zijn sector zeker geen rboeihaaerd is en besmettingen bij hen nihil is.
aangezien wij gene brononderzoek of contacttracing hebben blijft het gis en gokwerk en kun je geen bewering ontkrachten.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

iceke schreef:
koenraaddeconinck schreef:
Een collega hier woont in bij zijn bejaarde moeder die sinds maart de buitenlucht niet meer gezien heeft met uitzondering van hun tuin en met wie de familie verder alle contacten extreem beperkt omdat ze hartpatiënte is. De kans dat zij hem zal besmetten, lijkt me nogal klein niet.
De kans dat hij haar gaat besmetten veel groter, niet ?
Ik zit niet in met die collega hoor, ik zit in met zijn moeder
koenraaddeconinck schreef:
Ik zou u adviseren om te stoppen met het bagatelliseren van de pandemie. Trouwens, nog eens terugkerend naar uw voorspelling van enkele maanden geleden over de evolutie van deze crisis die helaas geen waarheid geworden is, zelfs in tegendeel, zou ik zeggen: do your homework once more please !
We zullen binnen een half jaar weer eens terug kijken he Koenraad
Als je bedoelt dat we binnen een half jaar van het grootste leed verlost zijn Iceke dan zal ik de eerste zijn om voor u te applaudisseren en van plezier door het plafond springen.

Verder proficiat aan de regering voor haar daadkracht.

Hopelijk heeft iedereen nu de essentie van de boodschap begrepen en ziet men de ernst van deze problamatiek in !!!
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Decroo: nauwe contacten beperken tot één persoon.

VdBroucke: je mag nog 4 mensen thuis ontvangen.

VdBroucke: de sport protocollen moeten we komende week nog bekijken. Dus dat kan wachten?

Toch zitten we niveau 4 van 5.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De huidige persconferentie heeft een hoog "maart-gehalte".
Iedereen heeft zo lang en hard zijn gat afgeveegd aan de maatregelen, of de maatregelen in het belachelijke getrokken, waardoor deze zware en met momenten catastrofale semi-lockdown opnieuw nodig is. De regering heeft zo hard toegegeven aan alle lobby's, dat ze nu de horeca vrijwel moet doodnijpen.
Waar zit Lieven Annemans nu? En de Franstalige proffen die het allemaal niet zo erg vonden?

De UB'ers die het allemaal minimaliseren hebben gelukkig geen macht, dus die verwijt ik niets.
Zalig de armen van geest, aan hen behoort het rijk Gods :banana: .
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

duizend schreef:Trouwens besmetting op het werk als je de regels volgt is zo goed als nihil.
Dat is exact wat onze werkgevers zeggen en dat het de schuld is van de werknemers als ze besmet worden. Zum kotsen. Ik nodig je uit om dan eens te komen kijken...

Heel gemakkelijk om maximaal in te zetten op telewerk, maar voor productiemensen en technische functies ligt dat al iets anders. Momenteel beginnen de infecties door te breken op bedrijven die tot nu toe gespaard zijn gebleven. Mijn ploeg zit, inclusief mezelf, al voor de helft in Q. Heel de Scheldelaan zit nu te bibberen en te beven voor wat er aan het gebeuren is.

Het debacle op Doel is ook niet echt nihil te noemen met 26! besmettingen.

Mijn echtgenote is verleden naar een dienstencentrum gestuurd, goed wetend van de werkgever dat het er een broeihaard is. Gevolg, ze is besmet geraakt. Yeah, besmettingen nihil op het werk. My ass. Kijk naar AB Inbev of een paar van die schoon vleesverwerkende bedrijven waar echte broeihaarden heersen.
1207
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Iedereen heeft zo lang en hard zijn gat afgeveegd aan de maatregelen,.
neen
we weten bv NIET hoeveel kinderen momenteel asymptomatisch besmet zijn maar ongeveer 1 miljoen minderjarigen mogen wel elke speeltijd op mekaar kleven zonder enige maatregel.

die kinderen vegen hun gat niet aan de maatregelen, die doen wat mag.
De overheid heeft nog steeds geen idee wat daar gebeurt terwijl een doorsneeschool (500 leerlingen) preventief testen op 2 dagen rond is. Blijkt daar dan dat 30 of 40% besmet te zijn dan weet je waar uw probleem is. Is het maar 5% is dat goed nieuws

Nu blijft het een zinloos welles-nietesspelletje
Laatst gewijzigd door 1207 16 okt 2020, 20:38, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:
heist_175 schreef: Iedereen heeft zo lang en hard zijn gat afgeveegd aan de maatregelen,.
neen
Ga eens kijken in een winkelstraat, in cafés, restaurants, ook buitenterrassen, ...
Ik zie veel mensen zonder mondmasker, ik zie veel mensen die ook "aan mekaar plakken".
Waarom kleurde de kaart in Kortrijk en nog sterker in Luik zo snel rood?
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Misschien een stokpaardje, maar....

Intussen neemt men nog steeds geen maatregelen tegen de infectiefabriek die men liefkozend "onderwijs" noemt, terwijl het sluiten van de horeca op die manier veel minder effectief gaat zijn want de infectiefabriek overdag blijft draaien, en met veel meer output dan die van savonds/snachts. :nono:

Wraakroepende laksheid, en tekortschietende maatregelen, weer maar eens. :bang:

Misschien moet de regering eens voor een patstelling komen, bv als de bedrijven beginnen te melden dat hun thuiswerkers veel meer corona besmettingen oplopen als ze schoolgaande kinderen hebben, dan die zonder schoolgaande kinderen. Dan gaan ze moeten kiezen... Scholen dicht of productiviteit van hun precious economie die risico loopt.... Olalalala... dat gaat ze hoofdpijn bezorgen :lol:

Ik zou bijna zeggen, Corona heeft een goeie klant aan België :lol:
1207
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Ga eens kijken in een winkelstraat, in cafés, restaurants, ook buitenterrassen, ...
Ik zie veel mensen zonder mondmasker, ik zie veel mensen die ook "aan mekaar plakken".
yep, en gezinnen/koppels mogen ook buitenshuis aan mekaar plakken
het is niet of of maar het afgelopen half jaar bewijst wel dat maatregelen nemen altijd werkt (maart, zomer A'pen,...)

ik heb eerder gezegd dat 1% marginalen nog steeds 100 000 man is voor Belgie. Die groep had geen invloed op de daling tijdens de lockdown.

Het probleem is en blijft de overheid, dag op dag een maand geleden werden de maatregelen versoepeld terwijl men toen de teugels al had moeten aanhalen. de regering bleef toen zelfs volhouden dat het zeker geen versoepeling was.

Ik uit naar de barometer maar weyts heeft al bewezen hoe waardeloos die is. Alle alarmbellen zeggen verstrengen en hij negeert die gewoon en is nu zelfs boos op Ugent omdat die naar rood gaan.
dat zal met deze barometer dus ook zijn hé. Meot men objectief verstrengen zullen sommige partijen en ministers toch dwars gaan liggen
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ik heb hem gezien. Een pijltje in een cirkel met getallen van 1 tot 5. Daar hebben ze weken over gepalaverd... waarschijnlijk zal het meer met de inhoud te maken hebben maar soit.

Maar een barometer is niet zo'n goed idee. Dat is te algemeen en kan ook heel snel naar beneden gaan. Je kan perfect met een land in een niet risico zone zitten op die barometer en tegelijk lokaal ergens een uitbraak hebben die al heel snel heel het land overspoelt. Ik blijf er bij, daar ligt het falen in de aanpak tegen dit virus. Lokaal gericht optreden tegen elke opflakkering is de remedie.

Ze hebben niks, maar dan ook niks geleerd uit het voorjaar. Het is alsof ze er mee gaan willen leven en alle drama's er gewoon bij pakken.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

petrol242 schreef:Heel de Scheldelaan zit nu te bibberen en te beven voor wat er aan het gebeuren is.
Als ze willen blijven draaien zullen ze moeten interneren want buitenhouden zal je niet in slagen. En dan kan men met een gerust hart doen waar men al maanden in uitblinkt het negeren van de veiligheidsvoorschriften.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

1207 schreef: Ik uit naar de barometer maar weyts heeft al bewezen hoe waardeloos die is. Alle alarmbellen zeggen verstrengen en hij negeert die gewoon en is nu zelfs boos op Ugent omdat die naar rood gaan.
En dan moet je weten dat dat nog "zijn" barometer was. Hij heeft vorige zomer z'n eigen barometer uitgewerkt voor de scholen en het hoger onderwijs, in samenspraak met de vakbonden. En nu doet hij dus alsof dat gewoon niet bestaat. Vakbonden not happy.

Soit, de reden waarom die dingen niet werken is omdat ze macht wegnemen van de politici. Ze willen zelf kunnen beslissen, niet een barometer dat laten doen. Nochtans weten we dat politici geen goede beslissingen maken.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Hogescholen zitten nog steeds met 12a13 man in een lokaal van 30, soms zelfs volledige aanwezigheid.
Iemand besmet met covid lekker zwijgen zodat we zeker niet te rap moeten overgaan naar online onderwijs.

Op papier ziet het er allemaal mooi uit maar in praktijk een broeihaard.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:
1207 schreef:
neen
Ga eens kijken in een winkelstraat, in cafés, restaurants, ook buitenterrassen, ...
Volledig akkoord met u heist_175. Naast persoonlijke vaststellingen hier in mijn eigen stad over bomvolle terrassen zonder enige social distance zelfs en getuigenissen van kennissen die hier op de markt wonen over parties op straat tot stukken in de nacht zijn er beelden en andere feiten legio. Gisteren heb ik zelf bij de bakker nog iemand beleefd gevraagd om afstand te houden. Er staan duidelijke stippen, strepen overal en toch ...

Dan zijn er ook nog mensen bij wie het lichamelijk contact ingebakken zit in hun cultureel-ethnische achtergrond.

En tot slot vond ik de uitspraak treffen van de CEO van HORECA Vlaanderen: "ik hoop dat al diegenen die de maatregelen niet gevolgd hebben zich vanavond zich verantwoordelijk voelen voor het feit dat 60.000 mensen opnieuw getroffen worden door verplichte sluiting en de hiermee gepaard gaande problemen die niet gering zijn."

Echt waar, ik hoop dat dit een les moge wezen en diegenen die alle banaliseren uiteindelijk wakker schut. Voor deze laatste groep nog altijd de uitnodiging om eens te kijken naar de dagdagelijkse realiteit in ziekenhuizen en nog meer, hetgeen dat diegenen die die het "overleven" na een IZ- opname nadien nog te wachten staat.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Er zal toch een klein wonder moeten gebeuren opdat er zich geen dramatische toestanden in onze ziekenhuizen/WZC en andere verblijven zullen voor doen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

koenraaddeconinck schreef: Als je bedoelt dat we binnen een half jaar van het grootste leed verlost zijn Iceke dan zal ik de eerste zijn om voor u te applaudisseren en van plezier door het plafond springen.
Als je mijn discours ook maar een beetje gevolgd hebt de laatste maanden had je geweten dat ik juist het omgekeerde zeg, binnen een half jaar is er terug een piek. Dus nee, in maart zijn we niet verlost van het grootste leed.
koenraaddeconinck schreef: Verder proficiat aan de regering voor haar daadkracht.
Hopelijk heeft iedereen nu de essentie van de boodschap begrepen en ziet men de ernst van deze problamatiek in !!!
Hun draagkracht ?
Hun verkeerde maatregelen zal je bedoelen, Corona loop je niet op, op het terras van een café. Corona loop je op binnen bij je vrienden... is dat nu niet juist wat ze doen, iedereen terug binnen zetten?
1207
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef: Echt waar, ik hoop dat dit een les moge wezen en diegenen die alle banaliseren uiteindelijk wakker schut. .
Het probleem is toch dat we het nog steeds niet weten?
brononderzoek bestaat niet, tracing werkt niet, gemeenten krijgen nog steeds niet accuraat door welke bewoners al dan niet besmet zijn.
alles wat de overheid uitrolt eindigt in een farce en een grap.
app is een ramp, barometer is een farce, cafébazen gooien elke avond de ingevulde bezoekerslijsten gewoon weg, ...

ook deze regering is vooral bezig met postjes en diensten. Een pr-buraeu heeft nu de term knuffelcontact uitgevonden. Hoeveel heeft da gekost?
doordat we nog steeds niet weten kan iedereen mekaar vrolijk beschuldigen en is het niet meer als een welles-nietsspelletje.
de politiek maakt er dan vooral een discours van dat het de schuld vd burgers is.
Nu moet e iets doen dus kiest men de gemakkelijkheidsoplossing maar heeft men geen idee of dat iets brengt.

daarbovenop zit je nog met politiek en de bekende tbaoes
men heeft politiek beslist dat kinderen het virus moeilijker kunnen krijgen, geen symptomen ontwikkelen, het virus moeilijker doorgeven en dat die gewoon moeten verder doen. 25% vd Belgische bevolking is jonger als 25j. dat is een massaal grote groep waar maw nauwelijks maatregelen zijn en het virus zich rustig kan blijven verspreiden. Waar men als maatschappij ook niet weet hoe de situatie bij hen momenteel is. Zelfs als een school maatregelen wil nemen verzet de politieke leiding zich (bv Weyts).

het andere taboethema is dan het allochtone verhaal. Ik denk dat duidelijk is dat bv de Brusselse politie bijzonder terughoudend is, ondanks de hoogdringendheid wat corona betreft. De politieke context kennende begrijp ik die flikken ook.
in A'pen duurde het ook veel te lang vooraleer men erkende dat de bron in Borgerhout zat, om politieke correcte redenen dierf men blijkbaar niet ingrijpen en heeft men gewacht tot het in heel A'pen zat.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ik vind onze regering een bende klungels.

Zo kan je makkelijk zien dat de VRT overheidspropaganda bewust de verkleining van de bubbel van 15 naar 5 weglaat in deze grafiek, dewelke inging op 29/7, ik heb ze er zelf aan toegevoegd.

https://www.hln.be/binnenland/sociale-b ... =57370#ca/

Je ziet ook dat wanneer de horeca openging, er geen stijging was.

De werkelijke backbone van de problematische en vrijwel exponentiële corona verspreiding is uiteraard de scholen (op lokaal niveau) en nog belangrijkers, de opening van de hogescholen / universiteiten, omdat deze laatste ervoor zorgen dat studenten vanuit alle streken samenkomen in bvb Gent en Leuven, en deze dan in het weekend terug naar huis gaan, en zo het nationaal verspreiden.

Dit was net heel de essentie van de eerste lockdown en nadien de versoepeling: je mocht enkel in eigen streek winkelen / sporten / wandelen, en je mocht enkel de auto nemen om in je eigen regio te gaan sporten. Je mocht het land niet doorkruisen. En wat is heel de problematiek van de hogeschole en univs? Net dat waarvoor we in een echte lockdown zaten.

En wat doet die idiote overheid? Ipv de backbone van de verspreiding aan te pakken? Horeca dicht, 1 externe persoon in de knuffelbubbel en avondklok. DIt is dus allemaal symptoombestrijding. Enkel de avondklok zal wellicht voor de verhindering van kotfuiven nuttig zijn.

Maar de horeca dicht is gewoon onzin, en je kon duidelijk zien dat het openen van de horeca geen invloed had op de curve, dus de sluiting gaat dus ook niks uitmaken.
Bijlagen
scholen-op-bubbel-5.png
1207
Elite Poster
Elite Poster

ub4b schreef:Ik vind onze regering een bende klungels.

Zo kan je makkelijk zien dat de VRT overheidspropaganda bewust de verkleining van de bubbel van 15 naar 5 weglaat in deze grafiek, dewelke inging op 29/7, ik heb ze er zelf aan toegevoegd.
.
wat ik nog mis is de laatste versoepeling van wilmès eind september
5 man per gezin naar 5 man per individu (kun je dat aanvullen?)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Mijn familie heeft een successvolle kotbusiness al sinds de jaren 90. We hebben op een kot 2 corona cases gehad, en de studenten moesten in quarantaine. Alle andere studenten zijn ook getest geweest, en hadden het niet, en mijn familie is zelf ook gespaard gebleven omdat ze extreme maatregelen nam, bvb het kot werd op zondag gekuist als er niemand aanwezig was in de gemeenschappelijke delen.

Er kwamen recent klachten binnen van kotfuiven. Studenten hebben niet veel last van corona, en zijn dus de ideale verspreider van het virus omdat ze pendelen tussen hun kot en thuis.

De werkelijke boom is er pas gekomen na de opening van de hogescholen en univs.

Maar aan de oorzaak wordt niet gewerkt. Het is dus net zoals de reguliere geneeskunde symptoombestrijding.

Deze klungels zijn mijn stem niet waard.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef: En tot slot vond ik de uitspraak treffen van de CEO van HORECA Vlaanderen: "ik hoop dat al diegenen die de maatregelen niet gevolgd hebben zich vanavond zich verantwoordelijk voelen voor het feit dat 60.000 mensen opnieuw getroffen worden door verplichte sluiting en de hiermee gepaard gaande problemen die niet gering zijn."
Wel, dat is een van de redenen waarom Horeca Vlaanderen dringend op zoek moet naar een andere woordvoerder want met zo'n domme uitspraken gaan ze altijd kop van jut zijn.
ub4b schreef: Maar de horeca dicht is gewoon onzin, en je kon duidelijk zien dat het openen van de horeca geen invloed had op de curve, dus de sluiting gaat dus ook niks uitmaken.
Die fetisj met onderwijs - waarvoor de echte reden trouwens niets met het welzijn van de kinderen te maken heeft - mag idd wel stoppen.

Mij benieuwt vooral hoe de cijfers gaan evolueren nu. We weten dat de scholen de motor zijn (niet de enige weliswaar), maar door het hele sociale leven op slot te doen zullen de kinderen natuurlijk moeilijker een platform vinden om volwassenen aan te steken, hetzelfde voor volwassenen die aangestoken zijn door hun kind en moeilijker een platform vinden om anderen aan te steken, alhoewel de werkvloer er natuurlijk nog altijd is.

Er zal m.i. dan ook wel een daling komen, maar het zal op een bepaald punt weer afvlakken want kinderen besmetten wel nog binnnen het gezin en de familie uiteraard, op het openbaar vervoer enzovoort. Eenmaal de moeheid van deze maatregelen toeslaat (all work and no play...) zal het weer beginnen stijgen. De regering zal de eerste zijn om dat totaal verkeerd te interpreteren. En ondertussen bloedt een groot deel van de economie leeg.

Een indicator die m.i. nu belangrijk wordt is het aantal scholen die sluiten omwille van uitbraken. Als dit echt uit de hand begint te lopen, staat Weyts totaal voor schut en zal ook de regering hem niet langer willen steunen.

Opmerking inzake hoger onderwijs is zeker ook correct, dat wisten we al gezien het in de VS ook zo was, en toch dacht men het hier beter te weten. Grote schuldige is hier Luc Sels die duidelijk geld boven gezondheid plaatst (het is dan ook een economist). De UGent heeft m.i. wel correct gehandeld.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:We weten dat de scholen de motor zijn
Je weet helemaal niets.
Er zijn geen brononderzoeken meer, er zijn geen massale tests in scholen.

Het enige dat we weten:
- weinig kinderen besmet
- weinig kans op overdracht door kinderen

Als je uw schoolhaat wil omzetten in "weten" ipv "blinde haat",
zou Weyts moeten beslissen om steekproefgewijs een aantal basisscholen en een aantal secundaire scholen volledig te testen.
Pas dan weten we het zeker.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

We weten dat:
* De piek kort na 1 september begon te stijgen - daarvoor was ze dalend
* Eerst de jonge generaties getroffen werden
* Exact dezelfde evolutie zichtbaar was in gans de EU enkele dagen nadat de scholen open gingen, behalve Duitsland
* 1 enkele overdracht van een kind op een oudere persoon volstaat om een hele nieuwe ketting van besmetting onder volwassenen in gang te steken

Ockhams scheermes geeft je het antwoord.

De mensen zijn niet naïef, heist_175. Dat comrade Weyts Ben doet alsof hij in het Centraal Comité van de Sovjet-Unie zit en actief verhindert dat dit wetenschappelijk aangetoond zou worden zodat de mensen de vruchten van hun werk niet zouden ondermijnen, betekent niet dat het niet zo is.

If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
1207
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Het enige dat we weten:
- weinig kinderen besmet
- weinig kans op overdracht door kinderen
.
Hoeveel kinderen besmet zijn weten we niet, kinderen krijgen veel minde symptomen of worden minder ziek, dat klopt.
En zelfs asl het klotp dat kinderen minder snel besmet raken of,het virus doorgeven, 25% vd belgen is jonger als 25 hé
Die groep benaderen alsof corona er amper is lijkt me overstandig

Hoedanook, dat kun je enkel weten als je volgende week gewoon een paar scholen test en kijkt hoeveel er echt besmet zijn, los vd symptomen
Is het 5% zou ik blij zijn, blijkt het rond de 30% te zijn zou ik direct echt schrik krijgen.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Nog in september: alle hobbies starten bij kinderen en volwassenen. Yoga, chiro, sporten allerhande...
Ook sinds september. Slechter weer, iedereen kruipt binnen, ook in cafes en restaurants.

Scholen op zich zijn de moter zeker niet, daar dragen ze altijd een mon,dmasker zowel, leerlingen als leraars (toch middelbaar van mijn zoon).
Er zijn tot nu ook 3 individuele gevallen geweest op zijn school, maar contactopsporing binnen de school heeft nooit een andere besmetting gevonden. komt dus telkens van buitenaf. Spreek over 1 school natuurlijk.

Restaurant met 10 aan een tafel heb ik altijd al absurd gevonden.
Overl moet je afstand houden, mondmasker opzetten. Maar in een restaurant mag je met 10 aan een tafel zitten op... 70 cm van elkaar, zonder maskers. Dus wat deed iedereen - te zien op mijn social media - feestje in een restaurant, zittend aan tafel dat wel. Want dat "mocht". :nono:
Men had dat VEELl vroeger moeten verstrengen ipv nu alles te "moeten" sluiten.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: De "parameters" van een ziekte worden meestal pas naderhand berekend, eens je alle data hebt. Momenteel ziet het er naar uit dat alle parameters onder controle zijn, waarmee de maatregelen ook het nut bewezen hebben.
Maar het is geen "free lunch". De kosten die de nu maken en de levens die we nu redden van covid19, zijn we op een andere plaats/reden tegelijkertijd aan het verliezen. Het is niet slecht om u dat ook te realiseren.
Alles is nog altijd onder controle volgens heist_175.
Bewijzen en data verschijnen uiteraard NA een ramp...

Enige vorm van vooruitkijken en kritisch inzicht zou toch niet slecht zijn, denk ik dan. :lol:
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
koenraaddeconinck schreef: En tot slot vond ik de uitspraak treffen van de CEO van HORECA Vlaanderen: "ik hoop dat al diegenen die de maatregelen niet gevolgd hebben zich vanavond zich verantwoordelijk voelen voor het feit dat 60.000 mensen opnieuw getroffen worden door verplichte sluiting en de hiermee gepaard gaande problemen die niet gering zijn."

Wel, dat is een van de redenen waarom Horeca Vlaanderen dringend op zoek moet naar een andere woordvoerder want met zo'n domme uitspraken gaan ze altijd kop van jut zijn.
Neen, dit is de realiteit en geen domme uitspraak. Velen hebben het hier moeilijk met die realiteit die zich afgespeeld heeft. En nogmaals, iedereen heeft het recht om zijn droomwereld te creëren.

Al maanden hoor ik experten zeggen - en het zijn toch allemaal geen debielen - de verdere verspreiding van het virus wordt sterk gedetermineerd door menselijk gedrag. Dus ...

Het is echt energie slopen daarentegen om bepaalde forum-deelnemers hier back-to-reality te brengen.

Ik heb op bepaalde momenten echt het gevoel dat sommigen nog gaan bediscussiëren of de wereld een bol is dan wel een platte schijf waarvan je af valt als je je te ver op de rand begeeft.

Nogmaals het is nu niet 5 voor twaalf maar opnieuw 4 voor twaalf omdat de wijzer al zoveel rond gedraaid heeft.

En het gezond verstand, verantwoordelijkheidszin ... forget it. Veel Belgen beschikken er gewoon weg niet over. Omdat dit al maanden blijkt heeft de regering gisteren (wat ik ten zeerste betreur voor de getroffen zaakvoerders die met hart en ziel en veel inzet dagelijks hun zaak runnen) een harde maatregel getroffen.

Ik vond het enkel hypocriet van De Croo dat hij de burgers loofde voor hun inzet ... Maar da's natuurlijk politieke zieltjeswerving.

En verder als gezondheidswerker... aub liever de maategelen volgen dan dagelijks een buurtfeest te organiseren bij wijze van aplausstonde. Dit is even zeer pure hypocrisie.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

school was ook alleen maar de laatste schakel die dicht gedaan werd in de ketting van besmettingen. nu de horeca ervan tussenuit gaat zou het snel moeten beteren. Horeca waar je beelden opmerkt van samentroepende studenten hebben die beslissing alleen maar verstrengd. Het is dan ook spijtig dat de restaurants/cafes die het wel goed deed de dupe is.
1207
Elite Poster
Elite Poster

mailracer schreef: nu de horeca ervan tussenuit gaat zou het snel moeten beteren.
ter)

aan ub's diagram boven zie je dat het openen vd horeca niet voor een stijging vd cijfers gezorgd heeft. Je kunt daar als argument aanhalen dat het zomer was en iedereen buiten zat. Soit, als het openen vd horeca geen effect had waarom zou dan sluiten plots wel de doorslag geven om de stijging te breken? Ik heb daar mijn twijfels bij
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Diegene die de heropening van de scholen, samen met de bijbehorende activiteiten, niet in verband kunnen of willen brengen met de huidige rampzalige stijging van besmettingen (gevolgd door ziekenhuisopnames, gevolgd door overlijdens) zijn toch wel echt ziende blind.
ddd
Elite Poster
Elite Poster

Mijn zoon heeft sinds september toch veel meer risicocontacten (zonder mondmasker) tijdens : de zwemles, chiro, fanfare... dan op school.
En neen, ik ben niet stekeblind. 8)

Dat ze al die hobbies ook even terug on hold zetten. Akkoord! Maar laat de scholen open..
Laatst gewijzigd door ddd 17 okt 2020, 11:58, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ddd schreef:Nog in september: alle hobbies starten bij kinderen en volwassenen. Yoga, chiro, sporten allerhande...
Maar dat is allemaal wel terug te brengen naar de scholen. Wanneer gaan die activiteiten bv door? Juist, buiten de schooluren, dus weer opeen gepropt en wat nog. Daarnaast moet je Weyts Ben echt niet geloven als hij zegt dat sport/jeugdbeweging buiten gevaarlijker is dan een slecht verluchte klas. Als jeugdbeweging binnen zitten is het wel even gevaarlijk.
ddd schreef:Ook sinds september. Slechter weer, iedereen kruipt binnen, ook in cafes en restaurants.
De koude en natte juli-maand al vergeten? En de nazomer van september vergeten?
ddd schreef:Scholen op zich zijn de moter zeker niet, daar dragen ze altijd een mon,dmasker zowel, leerlingen als leraars (toch middelbaar van mijn zoon).
Maar liefst 61% van alle schoolgaande leerlingen, of meer dan 700.000 leerlingen - hoeven nog steeds geen mondmasker aan op school, ongeacht hun leeftijd. Dat verbleekt toch wel ivm met 10 op een restaurant, want in zo'n klas zitten ze met 20 tot 30 + een leerkracht.

Nota bene: in Duitsland, het enige land die geen schoolpiek gezien heeft, moet elke leerling een mondmasker aan.
1207 schreef:Je kunt daar als argument aanhalen dat het zomer was en iedereen buiten zat.
In juli in ieder geval niet.
1207 schreef:Soit, als het openen vd horeca geen effect had waarom zou dan sluiten plots wel de doorslag geven om de stijging te breken? Ik heb daar mijn twijfels bij
Wel, het is niet enkel dat he, sommige bedrijven zullen nu weer op telewerk overschakelen ook al is het niet verplicht, en het sociaal leven wordt voor de rest ook grotendeels lamgelegd. Sowieso ga je dus niets kunnen terugbrengen naar de horeca alleen.

Door het totaalplaatje gaan de cijfers m.i. wel stagneren, enfin ik hoop het toch, maar zolang die scholen open blijven gaan we nooit nog terug gaan naar pakweg 100/dag ofzo. En eenmaal je zaken weer heropent zijn we vertrokken. Wat is het plan dan eigenlijk, kerstmis/nieuwjaar canceled en het sociale leven dicht tot pasen? Hoe hoog moet de prijs eigenlijk zijn?
Laatst gewijzigd door CCatalyst 17 okt 2020, 12:03, in totaal 3 gewijzigd.
ddd
Elite Poster
Elite Poster

Dus simpel, scholen open, met mondmasker. :-D
En werken.

Al de rest mag van mijn part even on hold.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ddd schreef:Dus simpel, scholen open, met mondmasker. :-D
Maar het is niet zo :?
ddd
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: Maar liefst 61% van alle schoolgaande leerlingen, of meer dan 700.000 leerlingen - hoeven nog steeds geen mondmasker aan op school, ongeacht hun leeftijd.
Van waar komt dat getal eigenlijk? Is mondmasker niet verplicht op scholen vanaf middelbaar?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Onze maatschappij blijkt niet in staat zich aan te passen.

Het virus zal, keer op keer, de maatschappij met de neus op de feiten drukken!

The hard way. Helaas.

Ook nu wachten velen op versoepelingen.

Van aanpassen op lange termijn is helemaal nog geen sprake...
1207
Elite Poster
Elite Poster

ddd schreef:Dus simpel, scholen open, met mondmasker. :-D
.
als je binnen die populatie enkel de kinderen eruit haalt met symptomen dan zit je inderdaad met een grove onderschatting
Al die kinderen plakken volledig onbeschermd 6 dagen op 7 op andere kinderen (chiro, sportclub, speeltijd school,...).

het is niet omdat je een mondmasker op hebt dat je automatisch veilig bent hé.
Ik zou graag weten hoe het daar gesteld is, al besef ik dat het niet zal gebeuren.

ik vrees dat binnen 10 dagen de cijfers gewoon vrolijk blijven stijgen

DDD
-12 jarigen meoten geen maskers dragen, die zijn blijkbaar immuun volgens de politiek
Laatst gewijzigd door 1207 17 okt 2020, 12:25, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ddd schreef:
Van waar komt dat getal eigenlijk? Is mondmasker niet verplicht op scholen vanaf middelbaar?
Idd, enkel in het middelbaar.

Cijfers 2019-2020 (die van 2020-2021 zijn nog niet gepubliceerd)

Aantal leerlingen basisonderwijs: 731685
Totaal aantal leerlingen (basisonderwijs + secundair): 1196190
731685 is 61% van 1196190 of alle schoolgaande leerlingen

Ik geef je graag nog enkele absurditeiten mee:
* Wie 13 jaar is en in het basisonderwijs zit, is deel van die 61% en hoeft geen mondmasker aan
* Wie 11 jaar is en in het middelbaar zit, is geen deel van die 61% en hoeft een mondmasker aan in de klas
* Maar wanneer die 11-jarige samen met zijn 12-jarige klasgenoten de bus van/naar school neemt, mag hij zijn mondmasker uitdoen en de andere leerlingen uit zijn klas besmetten
ddd
Elite Poster
Elite Poster

Graag ook oplossingen..

Dus iedereen vanaf 1e leerjaar mondmasker? Kleuters?
Scholen dicht? Wat stel je dan voor als alternatief?

En ja, absurditeiten zijn er altijd als je naar de randjes kijkt. Met 10 op restaurant vind ik veel absurder.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ddd schreef:Graag ook oplossingen..
Ok.

* Secundaire scholen op afstandsonderwijs zetten
* Mondmasker verplicht in de basisscholen, voor iedereen die zijn voet op het terrein van de school zet
* Geschrankte schooluren (per 2 jaar) om volgepropte bussen, drukke speeltijden en volgepakte schoolrestaurants te vermijden
Laatst gewijzigd door CCatalyst 17 okt 2020, 12:28, in totaal 1 gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”