Elia wil ook gezinnen automatisch afsluiten op piekmomenten
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
Die vraag is al eens aan bod gekomen dacht ik.
Dus als de telefooncentrale en/of gsm mast gevoed wordt door een elektriciteitscabine die uitgeschakeld gaat worden, ja, dan liggen die ook uit.
Of ze moeten een noodgenerator hebben.
Dus als de telefooncentrale en/of gsm mast gevoed wordt door een elektriciteitscabine die uitgeschakeld gaat worden, ja, dan liggen die ook uit.
Of ze moeten een noodgenerator hebben.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Aangezien de overheid de uba, vereniging van radio amateurs, heeft gevraagd om bij te staan moest er een noodgeval zijn tijdens een panne, vrees ik daarvoor.
Zelfs telefoon op zijn klassieks werkt met stroom, dus als die cabines uitvallen...
[
Post made via mobile device ]
Zelfs telefoon op zijn klassieks werkt met stroom, dus als die cabines uitvallen...
[
![Afbeelding](http://userbase.be/forum/images/phone.png)
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Ik heb vernomen dat gsm masten een autonomie van 3 uur.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 64 keer
Hebben alle amateurs dan generatoren staan?ITnetadmin schreef:Aangezien de overheid de uba, vereniging van radio amateurs, heeft gevraagd om bij te staan moest er een noodgeval zijn tijdens een panne, vrees ik daarvoor.
[Post made via mobile device ]
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 66 keer
En dan hangt het nog af bij welke provider men die vaste telefoon heeft, als het bij Telenet is dan is het sowieso geen telefoon aangezien die telefoontoestellen aangesloten moet worden aan een modem die een aparte voeding moet hebben, dus als er geen stroom is dan werkt die modem niet en dus bijgevolg geen telefoon.ITnetadmin schreef:Aangezien de overheid de uba, vereniging van radio amateurs, heeft gevraagd om bij te staan moest er een noodgeval zijn tijdens een panne, vrees ik daarvoor.
Bij Belgacom zou dat nog gaan maar dan moet er wel een klassieke telefoon aangesloten worden, deze krijgen stroom van de centrale, een twist telefoon daarentegen moet een aparte voeding hebben dus als er geen stroom is dan zal die telefoon ook niet werken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Mijn straat zit in schijf zes, dus wij hebben eerst prijs. Ben benieuwd hoeveel rechtzaken hiervan gaan komen gezien ze aan overselling doen omdat ze de capaciteit niet kunnen opleveren ...
Anderzijds, het muziekserver systeem wat ik bouw werkt volledig op 12V. Mijn oude linksys WRT54GL's werken ook op 12V.
Mijn DA converter heeft een ingebouwde batterij, en mijn Trends eindtrappen werken ook op 12V.
Ik heb nog vijf 17 AH batterijen liggen, die kunnen het systeem wel een tijdje doen spelen.
Speakers doen 102dB bij 1 watt dus je hebt niet veel Watt nodig om luid te spelen.
Enige wat niet duidelijk is, is of het alarmsysteem gaat blijven werken, en hoe lang. Want als het op de batterij in de alarmcentrale moet blijven lopen, geen idee hoe lang er dan nog bewaking is. Het crapuul zal uiteraard van deze gelegenheid gebruik maken, als mensen ook al niet meer naar de hulpdiensten kunnen bellen .....
Dus ik ga mijn hifi systeem goed luid zetten, zodat inbrekerscrapuul mijn woning links laat liggen. Ik zal wel thuis moeten zijn, want ondanks ik het over VPN kan doen spelen, vermoed ik dat telenet niet meer zal werken als de wijk er uit ligt. Of ik moet een 3G/4G backup hebben ...
Anderzijds, het muziekserver systeem wat ik bouw werkt volledig op 12V. Mijn oude linksys WRT54GL's werken ook op 12V.
Mijn DA converter heeft een ingebouwde batterij, en mijn Trends eindtrappen werken ook op 12V.
Ik heb nog vijf 17 AH batterijen liggen, die kunnen het systeem wel een tijdje doen spelen.
Speakers doen 102dB bij 1 watt dus je hebt niet veel Watt nodig om luid te spelen.
Enige wat niet duidelijk is, is of het alarmsysteem gaat blijven werken, en hoe lang. Want als het op de batterij in de alarmcentrale moet blijven lopen, geen idee hoe lang er dan nog bewaking is. Het crapuul zal uiteraard van deze gelegenheid gebruik maken, als mensen ook al niet meer naar de hulpdiensten kunnen bellen .....
Dus ik ga mijn hifi systeem goed luid zetten, zodat inbrekerscrapuul mijn woning links laat liggen. Ik zal wel thuis moeten zijn, want ondanks ik het over VPN kan doen spelen, vermoed ik dat telenet niet meer zal werken als de wijk er uit ligt. Of ik moet een 3G/4G backup hebben ...
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 23 sep 2014, 21:29, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
@apestaart: ik zei telefoon "op zn klassieks".
Telenet is een voip systeem tot aan de modem, die tel ik daar idd niet bij, daar ist direct gedaan.
@michelj:
Radioamateur clubs doen regelmatig een generale repititie in het veld, met generators en ander materiaal, heb ik me laten vertellen door een van hen. Dat is niet van thuis uit he, die assembleren met hun materiaal op een controlepost.
[
Telenet is een voip systeem tot aan de modem, die tel ik daar idd niet bij, daar ist direct gedaan.
@michelj:
Radioamateur clubs doen regelmatig een generale repititie in het veld, met generators en ander materiaal, heb ik me laten vertellen door een van hen. Dat is niet van thuis uit he, die assembleren met hun materiaal op een controlepost.
[
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Betalen wij dan allemaal voor dedicated supply?Mijn straat zit in schijf zes, dus wij hebben eerst prijs. Ben benieuwd hoeveel rechtzaken hiervan gaan komen gezien ze aan overselling doen omdat ze de capaciteit niet kunnen opleveren ...
-
- Elite Poster
Nee, maar TE veel afwijken, daar zal ook niet mee gelachen worden.
Stel je voor dat je voor een maand betaalt en consequent slechts 1 dag online kan, overdreven gesteld. Dat kan ook niet he.
[
Stel je voor dat je voor een maand betaalt en consequent slechts 1 dag online kan, overdreven gesteld. Dat kan ook niet he.
[
-
- Elite Poster
Electrabrol heeft zelf een berg centrales gesloten, louter uit winstbejag, en daar zijn we nu de dupe van.
Bvb Ruien, daarmee konden ze het trekken, maar nee, ze hebben de grond verkocht. Ruien is een enorme centrale en ooit de belangrijkste van België.
Ze hebben geen backup en ze hebben duidelijk niet voldoende redundancy .... puur uit winstbejag.
En wij moeten allemaal maar daarvoor opdraaien en onze politici hebben hier mee voor gezorgd.
Trouwens: wireless belgium, hangen die aan UPS, of hangen de nodes direct aan 't net ?
Bvb Ruien, daarmee konden ze het trekken, maar nee, ze hebben de grond verkocht. Ruien is een enorme centrale en ooit de belangrijkste van België.
Ze hebben geen backup en ze hebben duidelijk niet voldoende redundancy .... puur uit winstbejag.
En wij moeten allemaal maar daarvoor opdraaien en onze politici hebben hier mee voor gezorgd.
Het is dankzij radio amateurs dat in tijden van nood er nog communicatie is.ITnetadmin schreef: @michelj:
Trouwens: wireless belgium, hangen die aan UPS, of hangen de nodes direct aan 't net ?
-
- Elite Poster
Ah, ik dacht van thuis uit met zo'n van die grote antennes in hunne hofITnetadmin schreef:
@michelj:
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Dus meer zoals het leger, met mobiele communicatieposten.
- Kitt
- Elite Poster
- Twitter: kitt1977
- Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
- Bedankt: 45 keer
- Contacteer:
[
Post made via mobile device ][/quote]
Ah, ik dacht van thuis uit met zo'n van die grote antennes in hunne hof![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Dus meer zoals het leger, met mobiele communicatieposten.[/quote]
Sommige amateurs die een eigen stroomgroep hebben kunnen dit inderdaad perfect van thuis uit ook in geval van nood .
Ah, ik dacht van thuis uit met zo'n van die grote antennes in hunne hof
Dus meer zoals het leger, met mobiele communicatieposten.[/quote]
Sommige amateurs die een eigen stroomgroep hebben kunnen dit inderdaad perfect van thuis uit ook in geval van nood .
-
- Elite Poster
tijd om eens een finale schotel op mijn tuinhuis te zetten naar de Wetteren node (al enkele dagen getest en werkend gekregen) ... die backup gaat nu wel echt nuttig worden als telenet er uit knalt als mijn straat afgeschakeld wordtKitt schreef:de meeste nodes zijn uitgevoerd met een UPS Voeding van 24V ... dus die kunnen wel een aantal uurtjes zonder netstroom ....
-
- Elite Poster
Ijsboxen, en de bijhorende expedities naar het poolgebied. Lucratieve business ![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
En daarvoor: livestock, en een moestuin. Alles in leven houden tot net voor de maaltijd![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
[
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
En daarvoor: livestock, en een moestuin. Alles in leven houden tot net voor de maaltijd
[
-
- Elite Poster
In die tijd hingen we dan ook niet vast aan die nutsvoorziening. Nu is alles eraan gekoppeld.MichelJ schreef:Hoe de mensheid het ooit overleefd heeft met een paar uur geen stroom weet ik niet
Stel dat een carrington event zou plaatsvinden, dan is het snel gedaan, omdat alles wat van electriciteit afhangt, niet meer draait of faalt.
Bij de vorige carrington was er buiten aan wat telegrafen dan ook geen schade.
De Westerse wereld kan hooguit twee a drie dagen verder als de electriciteit finaal zou uitvallen. In de meeste supermarkten ligt voor enkele dagen eten. Als de bevoorrading stopt, is het snel gedaan. Geen electriciteit = geen pompen die nog werken, dus geen brandstof. En zonder computers geen logistiek.
En iedereen gelijk voor de wet, want politie weet niet meer wie crimineel is en wie niet .... rijken en armen plots gelijk, want rijkdom is vaak een virtueel getalletje in een computer waar wij waarde aan hechten ....
Als je hier eens grondig over nadenkt .....
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Elite Poster
Oh ja, zie dus maar dat je goud in huis hebt ![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Een solar flare van die grootte heden ten dage, daar is weinig hardware bestand tegen, military hardened materiaal mss uitgewonderd. Minstens 100 hoogspanningstransfos zouden het begeven, en die alleen al vervangen zou maanden duren.
En in tegenstelling tot films, helpt het niet (veel) je toestellen af te zetten. De straling zorgt gewoon voor een overspanning op de koperen baantjes van de circuit boards, of ze nu insteken of niet (als ik het goed voorheb).
[
Een solar flare van die grootte heden ten dage, daar is weinig hardware bestand tegen, military hardened materiaal mss uitgewonderd. Minstens 100 hoogspanningstransfos zouden het begeven, en die alleen al vervangen zou maanden duren.
En in tegenstelling tot films, helpt het niet (veel) je toestellen af te zetten. De straling zorgt gewoon voor een overspanning op de koperen baantjes van de circuit boards, of ze nu insteken of niet (als ik het goed voorheb).
[
-
- Elite Poster
Toen hadden ze een tv, ijskast en een platenspeler, en wat lampen, bij wijze van spreken.
Heb je al ns een huis uit die tijd gezien? Da's sjoemelen met stekkerbalken om aan de huidige noden te voorzien![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
[
Heb je al ns een huis uit die tijd gezien? Da's sjoemelen met stekkerbalken om aan de huidige noden te voorzien
[
-
- Elite Poster
Ben er zeker van dat ik het ergens al eens gepost had, tenzij we ons verbruik laten afnemen zal geen enkel plan werken. Nieuwe kerncentrale, fijn, 10 jaar later kan je de volgende bijzetten.
Dus TV en ijskast en platenspelers was voldoende om te overleven als dat wegviel? Ook de CV viel toen al weg. Het enigste wat nu wegvalt extra : al de overbodige bazaar die je wel een uurtje of 3 kan missen. Schrik? Join the doomsday prepper club dan.
Als anarchie zou regeren, dan zijn het de sluimerende psychopaten en de de mensen reeds doordrenkt zijn met veel ervaring in geweld en onderdrukking die het voor het zeggen gaan hebben. 99% van de mensen zijn schapen, is een overlevingsinstinct.
Dus TV en ijskast en platenspelers was voldoende om te overleven als dat wegviel? Ook de CV viel toen al weg. Het enigste wat nu wegvalt extra : al de overbodige bazaar die je wel een uurtje of 3 kan missen. Schrik? Join the doomsday prepper club dan.
Als anarchie zou regeren, dan zijn het de sluimerende psychopaten en de de mensen reeds doordrenkt zijn met veel ervaring in geweld en onderdrukking die het voor het zeggen gaan hebben. 99% van de mensen zijn schapen, is een overlevingsinstinct.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Veel radioamateurs zitten wel in een sectie waar men regelmatig bijvoorbeeld velddagen gaat organiseren. Een velddag is eigenlijk de continue bemanning van een "noodpost" op de boerenbuiten : een oude caravan, een generator en wat antennes die rond de caravan staan. Zowel zelfbouw (radioamateurs zijn de enige particulieren die, dankzij hun vergunning, zelf antennes mogen bouwen of aanpassen) als antennes die je in shops kan vinden. Veelal zijn er verschillende teams welke hun eigen specialiteit gebruiken om zoveel mogelijk verbindingen te leggen, de ene zal eerder de traditionele seinsleutel gebruiken, terwijl de andere meer stemgericht is.
Vroeger was dit een vrij aangename gebeurtenis : op de velddag werden dikwijls vrouw en kinderen meegenomen, 's avonds een BBQ, ... Geen idee hoe dit nu nog is.
Wat wel zeker is : veel radioamateurs hebben een noodgenerator staan of kunnen perfect verder werken met de batterijen. Je moet maar een simpele autobatterij hebben en je kan vele uren verder. Eén ding is zeker : als er een stroompanne is woon je beter naast een radioamateur dan! Zijn antennepark geeft je misschien niet het mooiste uitzicht en de duiven aldaar zullen wel eens een cadeau'tje op je terras nalaten, maar deze kleine groep mensen met een zeer specifieke hobby hebben al meer dan eens levens gered dankzij hun kennis en hun apparatuur!
Voorbeeldje met foto's : http://www.pi4vad.nl/?q=node/966
Vroeger was dit een vrij aangename gebeurtenis : op de velddag werden dikwijls vrouw en kinderen meegenomen, 's avonds een BBQ, ... Geen idee hoe dit nu nog is.
Wat wel zeker is : veel radioamateurs hebben een noodgenerator staan of kunnen perfect verder werken met de batterijen. Je moet maar een simpele autobatterij hebben en je kan vele uren verder. Eén ding is zeker : als er een stroompanne is woon je beter naast een radioamateur dan! Zijn antennepark geeft je misschien niet het mooiste uitzicht en de duiven aldaar zullen wel eens een cadeau'tje op je terras nalaten, maar deze kleine groep mensen met een zeer specifieke hobby hebben al meer dan eens levens gered dankzij hun kennis en hun apparatuur!
Voorbeeldje met foto's : http://www.pi4vad.nl/?q=node/966
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Moderator
- Contacteer:
Ik heb geen schrik om een avond zonder TV te vallen. Waar ik wel schrik voor heb is dat ik gedurende 3 uur in den donker mag zitten (de uren waar ze afsluiten zijn namelijk s avonds), dat ik geen eten kan klaarmaken (elektrisch vuur), etc.MichelJ schreef:Ben er zeker van dat ik het ergens al eens gepost had, tenzij we ons verbruik laten afnemen zal geen enkel plan werken. Nieuwe kerncentrale, fijn, 10 jaar later kan je de volgende bijzetten.
Deze week nog naar een vergadering geweest ivm de brownouts/blackouts bij hulpdiensten, en daar gaat het erg gezellig aan toe! Brandweerlui die vrezen voor de ene brand na de andere (je moet maar eens kaarsen aansteken en een kat hebben rondlopen), politiemannen die vrezen dat het een chaos zal worden (geen verlichting op de wegen/signalisatie/bewegwijzering, verkeerslichten die uitvallen, ...), ambulanceploegen die "ergens" verlicht moeten inslapen om zo snel mogelijk te kunnen uitrukken, ziekenhuizen die nu noodplannen maken, woon en zorgcentra die kijken hoe bewoners geëvacueerd kunnen worden (bedlegerig en op de tweede verdieping...terwijl de lift niet werkt = horizontale evacuatie door brandweer) etc etc etc.
Overigens : we hebben misschien wel meer toestellen in gebruik dan vroeger, maar is het verbruik nu zoveel hoger denk je? Tenslotte slaat men de voorbije jaren continue rond je oren met allerlei zuinige apparaten. Vroeger had je in één luster (bij mij ouderlijk thuis bvb) 4 kaarsen van 25 watt en 4 kaarsen van 60 watt. Dus één kring aanzetten was al minimum 100 watt. Nu hangt er op dezelfde plaats een armatuur met 6 LED lampjes van elk een paar watt... Ook de TV is jarenlang een ongelofelijk verspillend beest geweest (beeldbuizen). Nu hebben reeds veel mensen een LCD tv thuis, wat een pak zuiniger is.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
niet alleen lampen en tv's zijn zuiniger, in veel consumer electro en av zitten schakelende voedingen, en versterkers zijn meer en meer PWM basedOverigens : we hebben misschien wel meer toestellen in gebruik dan vroeger, maar is het verbruik nu zoveel hoger denk je? Tenslotte slaat men de voorbije jaren continue rond je oren met allerlei zuinige apparaten. Vroeger had je in één luster (bij mij ouderlijk thuis bvb) 4 kaarsen van 25 watt en 4 kaarsen van 60 watt. Dus één kring aanzetten was al minimum 100 watt. Nu hangt er op dezelfde plaats een armatuur met 6 LED lampjes van elk een paar watt... Ook de TV is jarenlang een ongelofelijk verspillend beest geweest (beeldbuizen). Nu hebben reeds veel mensen een LCD tv thuis, wat een pak zuiniger is.
PWM en SMPS zijn de trend waardoor alles een pak zuiniger wordt ... ook pc's worden steeds efficienter kijk naar de atom's en low TPD cpu's .... voedingen worden oof steeds beter met 90%+ efficientie
maar anderzijds hebben we t.o.v. vroeger veel meer devices rondslingeren, waardoor het netto vermoedelijk een nuloperatie is
te combineren met bevolkingsgroei en ja er ontstaat vroeg of laat een tekort
-
- Moderator
- Contacteer:
Eerlijk gezegd geen idee. Als ik kijk hoe ik thuis leefde 20 of 25 jaar terug en hoe mijn ouders op die plaats nu leven is er uiteraard wel veel veranderd, maar niet zodanig dat het een nuloperatie is?
- De oude beeldbuis TV van vroeger is nu een LCD tv
- Vroeger overal echte gloeilampen van minimum 25 watt, 40 watt of 60 watt (afhankelijk van welke kamer) of halogeenspotjes zijn nu overal minimum spaarlampen of LED lampen
- Verwarming is nog steeds elektrisch (geen verandering, ouders gebruiken deze amper : gebruiken meer de open haard)
- Er is uiteraard wel een modem die 24/7 online staat, en een belgacomdecoder die veelal op staat, maar bvb geen videorecorder
- De oude radio/versterker/cassettedeck/platendraaier is nu versterker met gewoon 2 boxen aan om naar de radio te luisteren
- Elektrisch fornuis is nu nog steeds elektrisch maar met inductie
- Oude diepvries en ijskast zijn vervangen door A++ systemen
- De 30 jaar oude wasmachine is nu ook een A++ systeem
- Idem voor de droogkast
- Waterboiler is eveneens vervangen door een zuinigere variant
Kortom : in de loop van de jaren is er redelijk wat veranderd van toestellen. Steeds keken ze naar een energiezuinig toestel (minimum A) als er iets defect was of aan vervanging toe was. Er zijn uiteraard apparaten bijgekomen (2 smartphones, tablet, modem, decoder, laptop, ...) maar deze toestellen liggen ook niet continue (op de modem/decoder na) aan het stroomnet.
- De oude beeldbuis TV van vroeger is nu een LCD tv
- Vroeger overal echte gloeilampen van minimum 25 watt, 40 watt of 60 watt (afhankelijk van welke kamer) of halogeenspotjes zijn nu overal minimum spaarlampen of LED lampen
- Verwarming is nog steeds elektrisch (geen verandering, ouders gebruiken deze amper : gebruiken meer de open haard)
- Er is uiteraard wel een modem die 24/7 online staat, en een belgacomdecoder die veelal op staat, maar bvb geen videorecorder
- De oude radio/versterker/cassettedeck/platendraaier is nu versterker met gewoon 2 boxen aan om naar de radio te luisteren
- Elektrisch fornuis is nu nog steeds elektrisch maar met inductie
- Oude diepvries en ijskast zijn vervangen door A++ systemen
- De 30 jaar oude wasmachine is nu ook een A++ systeem
- Idem voor de droogkast
- Waterboiler is eveneens vervangen door een zuinigere variant
Kortom : in de loop van de jaren is er redelijk wat veranderd van toestellen. Steeds keken ze naar een energiezuinig toestel (minimum A) als er iets defect was of aan vervanging toe was. Er zijn uiteraard apparaten bijgekomen (2 smartphones, tablet, modem, decoder, laptop, ...) maar deze toestellen liggen ook niet continue (op de modem/decoder na) aan het stroomnet.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
ub4b : dat wil dus ook zeggen, alsmaar zuinigere toestellen maar MEER toestellen en MEER gebruik(always on) per inwoner gekoppeld aan meer mensen. Als ze morgen de prijs van elektriciteit 1/10 maken, en de capaciteit verdubbelen, hoe lang gaat het duren voor die capaciteit bereikt wordt?
krisken : voor bepaalde sectoren zal er zeker een probleem ontstaan, wel spijtig dat net zulke kritische omgevingen niet op voorhand reeds noodplannen voorhanden hebben om dit op te vangen. Maar een huishouden? Komaan, boterhammekes op een avondje eten, campinggaz vuurtje om koffietje, soep te maken. Kaarsen, die staan nu ook al eens op en loopt een kat rond. Beetje improviseren moet toch kunnen? Of heb je in je jonge dagen nooit eens iets ondernomen zonder al te veel planning en dan wat moeten verzinnen om er het beste van te maken?
krisken : voor bepaalde sectoren zal er zeker een probleem ontstaan, wel spijtig dat net zulke kritische omgevingen niet op voorhand reeds noodplannen voorhanden hebben om dit op te vangen. Maar een huishouden? Komaan, boterhammekes op een avondje eten, campinggaz vuurtje om koffietje, soep te maken. Kaarsen, die staan nu ook al eens op en loopt een kat rond. Beetje improviseren moet toch kunnen? Of heb je in je jonge dagen nooit eens iets ondernomen zonder al te veel planning en dan wat moeten verzinnen om er het beste van te maken?
-
- Moderator
- Contacteer:
Er zijn noodplannen voorzien, dat kan ik jou garanderen! Maar we spreken wel over een heel andere schaal hé. Gekend voorbeeld is het UZ te Gent. Dit ziekenhuis krijgt zijn stroom vanuit 4 verschillende transfostations, welke aan 4 verschillende hoogspanningslijnen hangen. Kritische zaken zoals monitoring etc hangen uiteraard aan een circuit waar een diesel mee verbonden is (de gekende rode stopcontacten). Maar dit is om tijdelijke stroomproblemen op te lossen. Geen stroomproblemen van 3 of 4 uur, en dit meerdere keren per maand! Daar is dit gewoon niet voor gebouwd!
Jij ziet het misschien zitten om elke week uw boterhammekes te eten en uw koffie/soep op een campinggaz vuurtje te maken maar dan ben jij wel een uitzondering vrees ik. Als mijn dagtaak er op zit wil ik één ding en dat iets eten en een gezellige avond doorbrengen met mijn vriendin. Dan wil ik geen boterhammekes eten, maar een volledige maaltijd. Dan wil ik mij niet bezighouden met campinggazvuurtjes maar gewoon op een knopje duwen. Waarom? Omdat ik - gezien de brownout niet enkel bij mij zal plaatsvinden, maar in de hele regio - elk moment terug opgeroepen kan worden om te werken. Er zijn inmiddels namelijk afspraken waarin men hulpverleners vraagt om zoveel als mogelijk standby te zijn. Niet enkel in je regio, maar ook in andere regio's waar de brownout aan de gang is.
Als ik mij in een chirosfeer wil wagen, dan ga ik met mijn oude chiro mee als kookouder tijdens hun 10-daags kamp in de Ardennen. Via mijn factuur betaal ik Elia, dus in mijn ogen zijn zij verantwoordelijk dat de stroom naar de gebruiker komt. Je kan mij onmogelijk wijsmaken dat dit een "plots" probleem is. Dit probleem is al jaren geleden besproken en steeds lachend langs de kant gezet. Dus beste Elia : neem je verantwoordelijkheid op. In plaats van een groot deel van mijn elektriciteitsfactuur om te zetten in winst, mag je deze nu ook eens uitgeven in een oplossing.
Het is al meer dan eens afgehaald : wie gaat de (economische) verliezen betalen? Elia??![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jij ziet het misschien zitten om elke week uw boterhammekes te eten en uw koffie/soep op een campinggaz vuurtje te maken maar dan ben jij wel een uitzondering vrees ik. Als mijn dagtaak er op zit wil ik één ding en dat iets eten en een gezellige avond doorbrengen met mijn vriendin. Dan wil ik geen boterhammekes eten, maar een volledige maaltijd. Dan wil ik mij niet bezighouden met campinggazvuurtjes maar gewoon op een knopje duwen. Waarom? Omdat ik - gezien de brownout niet enkel bij mij zal plaatsvinden, maar in de hele regio - elk moment terug opgeroepen kan worden om te werken. Er zijn inmiddels namelijk afspraken waarin men hulpverleners vraagt om zoveel als mogelijk standby te zijn. Niet enkel in je regio, maar ook in andere regio's waar de brownout aan de gang is.
Als ik mij in een chirosfeer wil wagen, dan ga ik met mijn oude chiro mee als kookouder tijdens hun 10-daags kamp in de Ardennen. Via mijn factuur betaal ik Elia, dus in mijn ogen zijn zij verantwoordelijk dat de stroom naar de gebruiker komt. Je kan mij onmogelijk wijsmaken dat dit een "plots" probleem is. Dit probleem is al jaren geleden besproken en steeds lachend langs de kant gezet. Dus beste Elia : neem je verantwoordelijkheid op. In plaats van een groot deel van mijn elektriciteitsfactuur om te zetten in winst, mag je deze nu ook eens uitgeven in een oplossing.
Het is al meer dan eens afgehaald : wie gaat de (economische) verliezen betalen? Elia??
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Tis omdat mijn ene Oma enkel gsm heeft voor in een noodgeval en men andere heeft een vast toestel van Belgacom en een noodcentrale die automatisch de hulpdiensten belt als ze op haar noodknop drukt. Ze hebben die dingen niet voor niks dus ald de stroom uitvalt kan dat dan ernstige gevolgen hebben.apestaart schreef:En dan hangt het nog af bij welke provider men die vaste telefoon heeft, als het bij Telenet is dan is het sowieso geen telefoon aangezien die telefoontoestellen aangesloten moet worden aan een modem die een aparte voeding moet hebben, dus als er geen stroom is dan werkt die modem niet en dus bijgevolg geen telefoon.ITnetadmin schreef:Aangezien de overheid de uba, vereniging van radio amateurs, heeft gevraagd om bij te staan moest er een noodgeval zijn tijdens een panne, vrees ik daarvoor.
Bij Belgacom zou dat nog gaan maar dan moet er wel een klassieke telefoon aangesloten worden, deze krijgen stroom van de centrale, een twist telefoon daarentegen moet een aparte voeding hebben dus als er geen stroom is dan zal die telefoon ook niet werken.
Een paar uur niet koken/tv/verwarmen geeft me niet zo veel, maar daar heb ik dus wel wat schrik voor.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ze zullen u niet bellen: vaste lijn werkt niet, VOIP al helemaal niet en de GSM masten gaan er ook uit.krisken schreef:Waarom? Omdat ik - gezien de brownout niet enkel bij mij zal plaatsvinden, maar in de hele regio - elk moment terug opgeroepen kan worden om te werken. Er zijn inmiddels namelijk afspraken waarin men hulpverleners vraagt om zoveel als mogelijk standby te zijn.
Tenzij ze u oproepen met een trommel of met rooksignalen, zal je nooit te weten komen dat ze u nodig hebben.
Ik ging er trouwens vanuit dat verbindingswegen niet zonder verlichting zouden komen te vallen.
Dat is dus een foute veronderstelling? Wie verzint zoiets... Ongevallen bij de vleet dus...
-
- Moderator
- Contacteer:
Maar Astrid zal blijven draaien! Of t zou toch moetenheist_175 schreef:Ze zullen u niet bellen: vaste lijn werkt niet, VOIP al helemaal niet en de GSM masten gaan er ook uit.krisken schreef:Waarom? Omdat ik - gezien de brownout niet enkel bij mij zal plaatsvinden, maar in de hele regio - elk moment terug opgeroepen kan worden om te werken. Er zijn inmiddels namelijk afspraken waarin men hulpverleners vraagt om zoveel als mogelijk standby te zijn.
Tenzij ze u oproepen met een trommel of met rooksignalen, zal je nooit te weten komen dat ze u nodig hebben.
De hulpdiensten word gevraagd de astrid portable mee te nemen in huis en biepers continue aan te hebben. Voor secundaire diensten staat in het noodplan dat je je moet begeven naar een ziekenhuis in de buurt en je daar aan te melden bij de spoedgevallen zodat men in geval van nood op jou kan beroep doen.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
akkoord ... ik denk dat hier nog rechtzaken gaan van komenkrisken schreef:Via mijn factuur betaal ik Elia, dus in mijn ogen zijn zij verantwoordelijk dat de stroom naar de gebruiker komt. Je kan mij onmogelijk wijsmaken dat dit een "plots" probleem is. Dit probleem is al jaren geleden besproken en steeds lachend langs de kant gezet. Dus beste Elia : neem je verantwoordelijkheid op. In plaats van een groot deel van mijn elektriciteitsfactuur om te zetten in winst, mag je deze nu ook eens uitgeven in een oplossing.
Het is al meer dan eens afgehaald : wie gaat de (economische) verliezen betalen? Elia??
ze maken massa's winst op electriciteit, ze mogen dan ook daar iets voor terugdoen zoals kwaliteit van de service en redundantie
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
Ik zie die blackouts eerlijk gezegd wel zitten. Kan ik misschien vanuit mijn tuin foto's van de melkweg nemen zonder me zorgen te moeten maken over lichtvervuiling (als de blackout zone waar ik in zit ten minste groot genoeg is). ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
't Is maar voor max 3 uur. Dus als je niet kan koken, dan eet je maar een boterham of zo.![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
't Is maar voor max 3 uur. Dus als je niet kan koken, dan eet je maar een boterham of zo.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Ik wens u veel succes met de rechtszaak. Dat gaat erg lang duren, pingpong inbegrepen. De producenten hebben hun paraplu al opengetrokken door te zeggen dat ze het opgelegd kregen door de staat....
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Reken maar niet op schadevergoeding bij stroomonderbreking:
http://www.tijd.be/netto/energie/Reken_ ... n=hlnblock
http://www.tijd.be/netto/energie/Reken_ ... n=hlnblock
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- heist_175
- Elite Poster
Of je maakt een overzicht wie in welke zone woont.
Als uw zone eruit wordt gegooid, ga je eten in de zone die nog wél stroom krijgt.
Blackout: een sociale gebeurtenis
![Birthday Smile :bdaysmile:](./images/smilies/icon_bdaysmile.gif)
Als uw zone eruit wordt gegooid, ga je eten in de zone die nog wél stroom krijgt.
Blackout: een sociale gebeurtenis
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Ik denk dat ik dan veel paella ga klaarmaken. Mijn paellabranders, pannen en gasflessen staan klaar. Anderzijds, op de duur steekt dat ook tegen alle dagen paella.Maglor schreef:'t Is maar voor max 3 uur. Dus als je niet kan koken, dan eet je maar een boterham of zo.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 55 keer
Dus we mogen allemaal bij jou komen eten als de stroom uitvalt?heist_175 schreef:Of je maakt een overzicht wie in welke zone woont.
Blackout: een sociale gebeurtenis![]()
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
- heist_175
- Elite Poster
Allemaal is relatief hé
.
Ik heb mijn familie en vrienden alvast uitgenodigd, ja.
Zoals ik eerder al schreef worden wij om een onbekende reden nooit afgesloten.
Waarom zou ik mijn deur niet openen voor zij die wel afgesloten worden?
Hoe meer zielen, hoe meer vreugd
.
Ik heb mijn familie en vrienden alvast uitgenodigd, ja.
Zoals ik eerder al schreef worden wij om een onbekende reden nooit afgesloten.
Waarom zou ik mijn deur niet openen voor zij die wel afgesloten worden?
Hoe meer zielen, hoe meer vreugd