on4bam schreef:Ik vraag mij nog steeds af hoeveel "echt" resultaat reclame heeft. Gaat de verkoop van een product echt omhoog als er veel reclame voor gemaakt wordt? Als ik het percentage clicks zie van een (kleine) selfhosted sponsorbanner heb ik mijn twijfels. Het gaat om 4% en dan is het nog de vraag of die doorclickers nog iets kopen ook.
Zelden, denk ik.
Dat hoor ik ook af en toe uit de industrie. Vroeger werd je betaald "per view", daarna "per click", en nu begint het naar het schijnt zo te worden dat sommigen enkel betalen als er een aankoop is gedaan met je referrer in de URL.
iceke schreef:Nee, jij zet iets openbaar & ik beslis wel zelf hoe ik dat bekijk, met of zonder reclame... net zoals ik zelf wel zal beslissen of ik mijn reclame op tv doorspoel & of ik wel of niet naar de reclame kijk in een boekske.
De enige reden dat wij deze discussie voeren is omdat uw geldschieter kan tracken of zijn reclame gelezen wordt of niet.
Moet je nog een beter voorbeeld hebben ? Doen ze de deuren vast in de cinema voor die 15 minuten reclame voor de film ?
Dat zeg ik dus ook. De enige reden dat er gemekkerd wordt over banners is omdat men in cijfers ziet wat ons gezond boerenverstand altijd al wist, nl dat mensen dat niet bekijken.
Dat zie je nu ook in de paniek over doorspoelen op tv. Enkel omdat daar nu metrics over bestaan is er commotie; vroeger deden we dat ook, ofwel met de VCR, ofwel door te zappen of naar toilet te gaan; alleen waren daar geen cijfers van, dus deed iedereen alsof het werkte.
Het systeem draait zichzelf de nek om, door te verwachten dat de gemeten cijfers overeen komen met de theoretisch verwachte cijfers. Alleen kan je idd in de kranten, boekjes, op de radio, etc niet meten hoeveel % van de gebruikers de reclame gezien/gehoord hebben, maar kan je dat wel op internet (en recentelijk ook op tv).
En laat het nu net die sectoren zijn waar het meetbaar is, waar de grootste crash van reclame inkomsten voelbaar is.
Omdat men ineens niet meer wil betalen voor reclame die niet bekeken wordt, terwijl men dat vroeger wel deed.
Mijn argument is dus dat een adblocker waarbij je in de metrics het verschil niet kan zien of het nu geblocked is of niet dus de beste oplossing is, dan gaan we nl terug naar het systeem van vroeger, waarbij er geen betrouwbare metrics waren en iedereen dus maar deed alsof.
Over reclame folders trouwens: ik heb geen sticker op mijn bus, omdat ik heel af en toe wel ns een interessant foldertje zie passeren, meestal van een doe het zelf zaak ofzo. Maar de maandelijkse papierberg die ik hier aan de deur zet is makkelijk 20cm hoog. Van mij alleen, dus je wil niet weten hoeveel ton papierafval alleen al in mijn straat. En geen kat die het bekeken heeft. En toch blijft dat werken, men blijft betalen ervoor. Raar he?