Waze nav App
-
- Elite Poster
- Berichten: 5424
- Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
- Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
- Bedankt: 313 keer
ik heb ook nog altijd de indruk dat Tom Tom mij logischer routes laat volgen. Daar kan je kiezen 'snel', 'ecologisch', 'kortst', 'fiets', 'te voet',...
ook zie ik soms files staan op tom tom aan mijn deur, die dan bij Waze er niet op staan.
ook zie ik soms files staan op tom tom aan mijn deur, die dan bij Waze er niet op staan.
-
- Pro Member
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 31 jan 2006, 11:34
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 22 keer
De toegelaten snelheid doet er eigenlijk niet toe, voor Waze... Routes worden berekend op basis van de gemeten gemiddelde snelheid... Als er dan inderdaad relatief weinig data voor handen is, kan dat een wat vertekend beeld geven... Meestal neem ik gewoon de voorgestelde route, en na een aantal keer weet Waze dan wel meer accuraat of het effectief sneller is of niet.
Het verschil tussen een zogenaamde primary street en gewone straat is inderdaad zo goed als nihil...
Wat betreft de files... Geen gebruikers of melding, geen info op de kaart he...
Weet wel dat Waze structurele files amper weer geeft, hoewel er wel mee rekening wordt gehouden voor de ETA.
Het verschil tussen een zogenaamde primary street en gewone straat is inderdaad zo goed als nihil...
Wat betreft de files... Geen gebruikers of melding, geen info op de kaart he...
Weet wel dat Waze structurele files amper weer geeft, hoewel er wel mee rekening wordt gehouden voor de ETA.
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Idem hier.
Als ik voor mezelf rij zal ik sneller "here maps" nemen. Als mijn vrouw mee is waze, zij is fan van de onooglijk kleine straten. Ik rij liever logisch.
Als je bijvoorbeeld vanuit Brugge naar Klemskerke rijdt zal here je over Oostende sturen, Waze laat je al van Jabbeke de hoek afsnijden.
Als ik voor mezelf rij zal ik sneller "here maps" nemen. Als mijn vrouw mee is waze, zij is fan van de onooglijk kleine straten. Ik rij liever logisch.
Als je bijvoorbeeld vanuit Brugge naar Klemskerke rijdt zal here je over Oostende sturen, Waze laat je al van Jabbeke de hoek afsnijden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2929
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
Dat zit nu al in het systeem ingebakken, dus dat zo al moeten werken...My_download schreef:"Pas een route automatisch aan zodra die 5 minuten sneller is" ? Ik heb de indruk dat Waze nu soms de vreemdste routes eerst uitzoekt zodra die 1 minuut sneller zijn...
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Elite Poster
- Berichten: 5424
- Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
- Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
- Bedankt: 313 keer
prijs 1: reële prijs die ik vandaag om 17.30 u. vastgelegd heb.
Dus niets, maar ook niets klopt!!!
Wazer vandaag ingevoerd?! vandaag waren geen prijsveranderingen bij mijn weten.
euro 98 hebben ze daar niet...toch ingevoerd.
carbu: LPG ingevoerd (hebben ze daar niet!) door Texaco zelf
Prijs aanpassen door mij lukt ook niet bij carbu!!! contacteer helpdesk, lukt ook niet....
In waze moet ik nog uitvissen om die prijzen aan te passen, maar er zijn dus leuke wazers tussen die verkeerde prijzen invoeren?
Soit, zo blijven we bezig hé....waze bijwerken, carbu bijwerken....what's next....en op het einde van de rit klopt het maar half.
Dus niets, maar ook niets klopt!!!
Wazer vandaag ingevoerd?! vandaag waren geen prijsveranderingen bij mijn weten.
euro 98 hebben ze daar niet...toch ingevoerd.
carbu: LPG ingevoerd (hebben ze daar niet!) door Texaco zelf
Prijs aanpassen door mij lukt ook niet bij carbu!!! contacteer helpdesk, lukt ook niet....
In waze moet ik nog uitvissen om die prijzen aan te passen, maar er zijn dus leuke wazers tussen die verkeerde prijzen invoeren?
Soit, zo blijven we bezig hé....waze bijwerken, carbu bijwerken....what's next....en op het einde van de rit klopt het maar half.
-
- Pro Member
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 31 jan 2006, 11:34
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 22 keer
Je hebt inderdaad mensen die gewoon de prijs updaten om de puntjes te sprokkelen... wat eigenlijk nogal dom is, gezien je uiteindelijk niet echt iets bent met die punten...
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Ondertussen al wat km's met Waze gereden. Toch wat ergernissen ondertussen...
De geluidjes vind ik zeer onlogisch:
* Iets belangrijks als het overschrijden van de snelheidsbeperking krijgt een stil discreet geluidje.
* Iets onbelangrijk zoals het herberekenen van de route (onbelangrijk, want ik kan er zelf toch niets aan doen) krijgt dan weer een luid intrusief geluid dat je de eerste keer wel schrikt en denkt dat er iets gaande is.
* Waarom overigens bij beide geen gesproken melding zoals met bvb flitspalen ?
* Heel vaak krijg ik geen gesproken flitspaal-melding, terwijl Waze hem wel ziet en aangeeft met een knipperende blauwe ronde zone.
Qua navigatie heeft Waze ook nogal de neiging om de meest absurde hoekjes af te snijden.
De geluidjes vind ik zeer onlogisch:
* Iets belangrijks als het overschrijden van de snelheidsbeperking krijgt een stil discreet geluidje.
* Iets onbelangrijk zoals het herberekenen van de route (onbelangrijk, want ik kan er zelf toch niets aan doen) krijgt dan weer een luid intrusief geluid dat je de eerste keer wel schrikt en denkt dat er iets gaande is.
* Waarom overigens bij beide geen gesproken melding zoals met bvb flitspalen ?
* Heel vaak krijg ik geen gesproken flitspaal-melding, terwijl Waze hem wel ziet en aangeeft met een knipperende blauwe ronde zone.
Qua navigatie heeft Waze ook nogal de neiging om de meest absurde hoekjes af te snijden.
- meon
- Administrator
- Berichten: 16609
- Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
- Twitter: meon
- Locatie: Bree
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Flitspalen worden enkel auditief gemeld als je de de snelheid van de flitspaal overschrijdt, iets waar ik me ook aan erger, want je zou per ongeluk kunnen versnellen voor een onopgemerkte flitspaal zonder waarschuwing.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
-
- Elite Poster
- Berichten: 1106
- Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 119 keer
Veel mensen willen dat, ik ook. Daar zijn al zoveel discussies over gevoerd hier en op andere fora, het is mij echt onbegrijpelijk dat deze functie er nog steeds niet in zit al was het maar als optie.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
dat is juist super, er staan zoveel flitspalen overal rond dat ik enkel een biep wil horen als ik inderdaad te rap rij, de rest ... is voor deze die zich niet aan de snelheidsbeperkingen kunnen houden.meon schreef:Flitspalen worden enkel auditief gemeld als je de de snelheid van de flitspaal overschrijdt, iets waar ik me ook aan erger, want je zou per ongeluk kunnen versnellen voor een onopgemerkte flitspaal zonder waarschuwing.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
-
- Pro Member
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 31 jan 2006, 11:34
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 22 keer
Ze hebben de vraag over het auditief signaal bij flitspalen alvast lang gehoord, en ook zo toegepast bij de melding van overschrijding van de toegelaten snelheid... Daar heb je immers nu wel de mogelijkheid aan te geven of en wanneer je een melding wil krijgen... Alleen hebben ze de betreffende instelling niet ook laten gelden voor de waarschuwing bij flitspalen.
Zou inderdaad mooi zijn als de mogelijkheid er zou zijn gelijkaardige keuzeinstelling te hebben mbt auditief signaal bij flitspalen.
Zou inderdaad mooi zijn als de mogelijkheid er zou zijn gelijkaardige keuzeinstelling te hebben mbt auditief signaal bij flitspalen.
-
- Member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 28 aug 2016, 12:01
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 5 keer
cadsite schreef:Idem hier.
Als ik voor mezelf rij zal ik sneller "here maps" nemen. Als mijn vrouw mee is waze, zij is fan van de onooglijk kleine straten. Ik rij liever logisch.
Als je bijvoorbeeld vanuit Brugge naar Klemskerke rijdt zal here je over Oostende sturen, Waze laat je al van Jabbeke de hoek afsnijden.
Ik vind inderdaad ook dat dit beter kan.
Ik ben heel blij met Waze, deze heeft mij al veel files bespaard door te laten omrijden.
Maar dit weekend was ik toch lichtjes gefrustreerd waarom hij mij 3km laat rondrijden op een kasseiweg, terwijl er vast en zeker een andere weg moest zijn, desnoods met 30 seconden langere rit, maar met minder kans op schade.
Ergens zit er toch wat fout aan het laten rondrijden..
Zou hier geen verbetering aan komen?
---
GSM: iPhone 6/64GB & Orange TM Arend Premium €19, Onbeperkt bel. & 20 GB data
VoIP: Gigaset C610-IP + C530H x3 => WeePee (IN), HotVoip (OUT)
VoIP Backup: ELRO SA-125 & Dommel
Internet & TV: Orange Love (modem + TP-LINK TL-WR941ND + TP-Link TL-WA901ND + devolo AV500)
Backup 4G: (Orange Tempo Giga & D-LINK DWR-921 4G-modem)
---
GSM: iPhone 6/64GB & Orange TM Arend Premium €19, Onbeperkt bel. & 20 GB data
VoIP: Gigaset C610-IP + C530H x3 => WeePee (IN), HotVoip (OUT)
VoIP Backup: ELRO SA-125 & Dommel
Internet & TV: Orange Love (modem + TP-LINK TL-WR941ND + TP-Link TL-WA901ND + devolo AV500)
Backup 4G: (Orange Tempo Giga & D-LINK DWR-921 4G-modem)
---
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Super, de voorbije dagen in de inbox van Waze de melding dat de omloop van Vlaanderen in de buurt ervoor zorgde dat er vele straten afgesloten werden, met plan en afsluitingen erbij.
Leuk dat de aandacht er is en je je niet moet vastrijden in het verkeer én op tijd om de agenda aan te passen om zeker niet daar met de wagen rond te toeren
Leuk dat de aandacht er is en je je niet moet vastrijden in het verkeer én op tijd om de agenda aan te passen om zeker niet daar met de wagen rond te toeren
-
- Pro Member
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 31 jan 2006, 11:34
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 22 keer
Er is momenteel geen mogelijkheid om verschillende types van wegdek in te voeren... Dus ja, een straat is een straat, met kasseien of niet. Er is enkel de mogelijkheid eventueel te werken met het karakter van 'plaatselijk verkeer'.Mr.mister schreef:cadsite schreef:Idem hier.
Als ik voor mezelf rij zal ik sneller "here maps" nemen. Als mijn vrouw mee is waze, zij is fan van de onooglijk kleine straten. Ik rij liever logisch.
Als je bijvoorbeeld vanuit Brugge naar Klemskerke rijdt zal here je over Oostende sturen, Waze laat je al van Jabbeke de hoek afsnijden.
Ik vind inderdaad ook dat dit beter kan.
Ik ben heel blij met Waze, deze heeft mij al veel files bespaard door te laten omrijden.
Maar dit weekend was ik toch lichtjes gefrustreerd waarom hij mij 3km laat rondrijden op een kasseiweg, terwijl er vast en zeker een andere weg moest zijn, desnoods met 30 seconden langere rit, maar met minder kans op schade.
Ergens zit er toch wat fout aan het laten rondrijden..
Zou hier geen verbetering aan komen?
Naar ik weet zijn hier op korte termijn ook geen plannen voor.
Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Ik denk dat dit voor beide apps (alle andere incl) normaal is.fvhbrugge schreef:TomTom doet soms ook van die rariteiten dan word ik langs een landweggetje geleid omdat de weg enkele seconden sneller berekend werd.
Om te beginnen die paar seconden of minuten kunnen maar gemeten worden indien je met 2 wagens bent, er eentje de originele weg volgt en de andere de aangeduide. Daarbuiten is het een subjectieve beoordeling met een buikgevoel.
Bij het volgen van een weg kan ik me voorstellen dat op de weg iets is dat de normale doorgangsnelheid beinvloed in negatieve zin en het negatieve aangroeit.
Dat dan een alternatieve route bekeken wordt is normaal en er zal wel meer dan 1 berekend worden op de achtergrond maar soms zijn de alternatieven niet zo denderend. Daarnaast hoe meer mensen met dezelfde app dezelfde richting uitgaan hoe meer er van de alternatieve route gebruik maken.
Ik denk niet dat er tot op heden al rekening gehouden wordt met het aantal die gebruik maken van die alternatieve route.
Indien ik bv van Zeebrugge naar Brugge aan t rijden ben dan wordt de N31 nu en dan richting Brugge afgesloten net voorbij het Esso station, daar moet iedereen dan naar rechts naar de baan Blankenberge->Brugge. Een smalle binnenweg
Op het ogenblik dat waze die info binnenkrijgt wordt je véél vroeger naar rechts gestuurd, via een bredere weg met hier en daar doorsteeksluizen (1 wagen kan passeren) en kom je op dezelfde baan uit. Wel na een tijd is het aanschuiven in die straat en moet de politie verkeerslicht komen spelen op die grote baan.
Idem op diezelfde N31 bij de verkeerslichten in Lissewege, waar richting Brugge er van 2->1 rijvak moet via ritsen (en waar de vrachtwagens dit nog steeds zelden toelaten), veel alternatieven om even om te rijden zijn er niet, enkel via kleine wegen en je kan je de vraag stellen, had ik maar moeten in de file gaan staan, op t linker vak tot ongenoegen van de vrachtwagens, of op t rechter van waar iedereen voor je neus wil inrijden omdat die vrachtwagen achter je ze niet wil tussen laten.
-
- Plus Member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
- Locatie: Heusden-Zolder
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 22 keer
Ik heb ook heel lang met TomTom Live Services gereden voordat ik ben overgestapt naar Waze. Vooral wat structurele files betreft blijft Waze toch wel wat achterop hinken ten opzichte van TomTom vrees ik.
Mijn route is een paar keer per week van Hasselt naar Rotterdam en mijn probleem is eigenlijk elke dag hetzelfde:
De route is E313 - Ring Antwerpen - E19 Breda of A12 Bergen Op Zoom en uit die twee routes kiest Waze de snelste op het moment van vertrek.
Van die route wordt pas afgeweken bij een winst van 5 minuten of meer.
Maar... als ik tussen half acht en acht uur vertrek zijn de files richting Antwerpen nog aan het groeien, dus blijkt vaakt de alternatieve route (Geel - Turnhout - Merksplas - Meer - E19 vlak voor de grens) sneller zolang Waze aangeeft dat die route niet meer dan 10 minuten trager is dan de op dat moment snelste route via Antwerpen. TomTom stuurde mij véél vaker wel al de alternatieve route op tenzij ik laat vertrok (na 9u) want dan beginnen de files af te nemen.
Dus zit je elke rit elke 5 minuten op de routes knop te drukken om te proberen in te schatten of je beter binnendoor gaat rijden dan wel op de snelweg te blijven. En natuurlijk elke keer je op die routes knop drukt, wordt de snelste route berekend en is de kans groot dat je god weer waar terecht komt om een paar seconden te winnen. Vaak dezelfde alternatieve route nemen helpt inderdaad, maar niet echt genoeg. Het gebeurd nog altijd heel vaak dat die favoriete route NIET in de 3 berekende routes staat en als je ze dan toch neemt en Waze doet de herberekening komt die route dan ook nog eens wél met een lagere ETA dan de 3 routes die 2 minuten eerder werden voorgesteld...
Eigenlijk zou je een favoriete home - work route moeten kunnen saven zodat elke druk op de "routes" knop je een + - verschil laat zien van elke route ten opzichte van die favoriete route. Dat zou het kiezen al een flink pak eenvoudiger maken.
Beter anticiperen of een file aan het toenemen of afnemen is zou ook al héél veel helpen.
Mijn route is een paar keer per week van Hasselt naar Rotterdam en mijn probleem is eigenlijk elke dag hetzelfde:
De route is E313 - Ring Antwerpen - E19 Breda of A12 Bergen Op Zoom en uit die twee routes kiest Waze de snelste op het moment van vertrek.
Van die route wordt pas afgeweken bij een winst van 5 minuten of meer.
Maar... als ik tussen half acht en acht uur vertrek zijn de files richting Antwerpen nog aan het groeien, dus blijkt vaakt de alternatieve route (Geel - Turnhout - Merksplas - Meer - E19 vlak voor de grens) sneller zolang Waze aangeeft dat die route niet meer dan 10 minuten trager is dan de op dat moment snelste route via Antwerpen. TomTom stuurde mij véél vaker wel al de alternatieve route op tenzij ik laat vertrok (na 9u) want dan beginnen de files af te nemen.
Dus zit je elke rit elke 5 minuten op de routes knop te drukken om te proberen in te schatten of je beter binnendoor gaat rijden dan wel op de snelweg te blijven. En natuurlijk elke keer je op die routes knop drukt, wordt de snelste route berekend en is de kans groot dat je god weer waar terecht komt om een paar seconden te winnen. Vaak dezelfde alternatieve route nemen helpt inderdaad, maar niet echt genoeg. Het gebeurd nog altijd heel vaak dat die favoriete route NIET in de 3 berekende routes staat en als je ze dan toch neemt en Waze doet de herberekening komt die route dan ook nog eens wél met een lagere ETA dan de 3 routes die 2 minuten eerder werden voorgesteld...
Eigenlijk zou je een favoriete home - work route moeten kunnen saven zodat elke druk op de "routes" knop je een + - verschil laat zien van elke route ten opzichte van die favoriete route. Dat zou het kiezen al een flink pak eenvoudiger maken.
Beter anticiperen of een file aan het toenemen of afnemen is zou ook al héél veel helpen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Heeft dat niet te maken met het feit dat TomTom werkt met IQ routes? Ik krijg vaak op verschillende momenten van de dag ook verschillende routes. Soms behoorlijk absurde ook.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Je moet wel iets in het achterhoofd houden met TT. Na lange discussies met hun helpdesk hebben ze uiteindelijk toegegeven dat hun routeberekening maar de eerstvolgende 60km in rekening brengt.
Gezien ik van midden W-VL naar de andere kant van BXL moet fietsen (rijden) wil ik eigenlijk weten of ik over Gent (E40) of over Doornik (A8) moet rijden en liefst bij het vertrek.
En ik vertrek in principe achter de files.
Met de TT in de wagen wordt nooit de A8 voorgesteld, ook niet als er nog files, wegenwerken of ongevallen zijn.
Soit na veel heen en weer gebabbel met de helpdesk én het feit dat de lengte van de verkeersinfo in de routeberekening een algemene parameter is heb ik besloten TT links te laten liggen.
Gezien ik van midden W-VL naar de andere kant van BXL moet fietsen (rijden) wil ik eigenlijk weten of ik over Gent (E40) of over Doornik (A8) moet rijden en liefst bij het vertrek.
En ik vertrek in principe achter de files.
Met de TT in de wagen wordt nooit de A8 voorgesteld, ook niet als er nog files, wegenwerken of ongevallen zijn.
Soit na veel heen en weer gebabbel met de helpdesk én het feit dat de lengte van de verkeersinfo in de routeberekening een algemene parameter is heb ik besloten TT links te laten liggen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2386
- Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
- Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
- Bedankt: 149 keer
Waze is community-based hé: Er moet er 1 de pineut zijn die in de file staat, zodat de anderen een andere weg kunnen nemen.
En hoe groter de community, hoe kleinder de kans dat jij bij de pineuten-van-de-dag bent, maar af en toe zal je toch aan de beurt zijn
En hoe groter de community, hoe kleinder de kans dat jij bij de pineuten-van-de-dag bent, maar af en toe zal je toch aan de beurt zijn
-
- Elite Poster
- Berichten: 2929
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
1. Je logt in met je Waze account in WME
2. Je zoekt de locatie
3. Ik zie dat deze straat door iedereen bewerkt kan worden (staat op lvl 1)
4. Je selecteert het stuk dat aangepast moet worden
5. Je zet de juiste rijrichting
6. Je slaat op
7. Je wacht op een kaartupdate (meestal binnen 1 à 2 dagen)
Het is wel een ander verhaal indien dit maar een tijdelijke maatregel is (waar je dus met closures moet werken). Om een closure te zetten moet je minstens lvl 3 zijn. Het beste registreer je dan ook in het communcatieplatform Slack. Daar zitten vele editors samen die je altijd snel zullen verder helpen bij vragen: https://www.waze.com/forum/viewtopic.php?f=149&t=121775
Tip 2: neem ook eens de BNL wiki door: https://wiki.waze.com/wiki/Benelux/nl
2. Je zoekt de locatie
3. Ik zie dat deze straat door iedereen bewerkt kan worden (staat op lvl 1)
4. Je selecteert het stuk dat aangepast moet worden
5. Je zet de juiste rijrichting
6. Je slaat op
7. Je wacht op een kaartupdate (meestal binnen 1 à 2 dagen)
Het is wel een ander verhaal indien dit maar een tijdelijke maatregel is (waar je dus met closures moet werken). Om een closure te zetten moet je minstens lvl 3 zijn. Het beste registreer je dan ook in het communcatieplatform Slack. Daar zitten vele editors samen die je altijd snel zullen verder helpen bij vragen: https://www.waze.com/forum/viewtopic.php?f=149&t=121775
Tip 2: neem ook eens de BNL wiki door: https://wiki.waze.com/wiki/Benelux/nl
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Ben zelf een newbie, maar denk dat die edit niet juist is. Weet niet hoe satsurfer het juist gedaan heeft, maar blijkbaar heeft hij in 1 keer het hele stuk van Europaplein tot aan Marechalstraat als 1-richting kunnen aanduiden, maar zijn de afzonderlijke segmenten nog 2-richting. Het hele traject wordt met oranje streepjeslijn aangegeven, wat ik ook nog nooit eerder zag.
Denk dat met de huidige edit, Waze je nog in sommige gevallen de verkeerde richting uit zal sturen. Zo geeft de Marechal-straat nu nog aan dat je naar rechts mag, tegen de richting in dus. Met een segment-edit zou dit automatisch niet toegelaten zijn.
Denk dat met de huidige edit, Waze je nog in sommige gevallen de verkeerde richting uit zal sturen. Zo geeft de Marechal-straat nu nog aan dat je naar rechts mag, tegen de richting in dus. Met een segment-edit zou dit automatisch niet toegelaten zijn.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5424
- Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
- Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
- Bedankt: 313 keer
ik zie gewoon pijl tot aan marechal staan. Ik veronderstel dat je vanuit Marechalstraat niet naar rechts kan rijden?
bij edit heb ik pijlen groen gezet, zodat je links in marechalstraat en dalevijverstraat kan rijden (komende van europaplein)
bij edit heb ik pijlen groen gezet, zodat je links in marechalstraat en dalevijverstraat kan rijden (komende van europaplein)
- Glodenox
- Plus Member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 37 keer
Momenteel lijkt het me inderdaad fout te zijn. Er is 1 segment helemaal van de Marechalstraat naar het Europaplein aangelegd en de straten er onder worden overlapt hierdoor: https://www.waze.com/editor/?env=row&lo ... =300179777
De oranje streepsjeslijn geeft een restrictie aan. Zo is het mogelijk om op voorhand te zeggen 'van tijd x tot y is het voor voertuigtype a en b niet mogelijk om in deze richting te rijden". Het ligt buiten mijn bewerkingsgebied, dus ik kan het niet meer in detail bekijken. Om een enkelrichtingsbaan aan te duiden dien je gewoon de rijrichting van "beide richtingen" aan te passen naar "van A naar B" (of omgekeerd indien dat het geval is)
De oranje streepsjeslijn geeft een restrictie aan. Zo is het mogelijk om op voorhand te zeggen 'van tijd x tot y is het voor voertuigtype a en b niet mogelijk om in deze richting te rijden". Het ligt buiten mijn bewerkingsgebied, dus ik kan het niet meer in detail bekijken. Om een enkelrichtingsbaan aan te duiden dien je gewoon de rijrichting van "beide richtingen" aan te passen naar "van A naar B" (of omgekeerd indien dat het geval is)
Waze BeLux Global Champ
-
- Elite Poster
- Berichten: 5424
- Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
- Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
- Bedankt: 313 keer
ik heb gezegd van europaplein naar marechalstraat rijden (éénrichting van A naar B) en 1 beperking tot midden september ingevoerd (nadien vervalt het)
rode pijl als je van kappellestraat/marechalstraat/dalevijverstraat komt.
rode pijl als je van kappellestraat/marechalstraat/dalevijverstraat komt.
Laatst gewijzigd door satsurfer 05 sep 2016, 14:48, in totaal 1 gewijzigd.
- Glodenox
- Plus Member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 37 keer
Ok die restrictie lijkt me dan in orde, maar er zijn zijstraten in de Kapellestraat, en deze worden nu volledig afgekoppeld van de weg naar het Europaplein. Je dient dit segment terug vast te koppelen aan de bestaande straat en dan die restrictie toepassen op alle segmenten. Nadat je de straat terug normaal hebt gemaakt kan je met deze laatste link bij de restricties kiezen 'toepassen op alle segmenten' (of iets gelijkaardig, ik werk in het Engels).
Waze BeLux Global Champ
-
- Elite Poster
- Berichten: 2929
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
Als dit zo tijdelijk is, lijkt mij een real-time closure beter, niet? Het gaat over wegenwerken in dit geval... Best een L3+ editor vragen in Slack om ff in te geven.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
- Glodenox
- Plus Member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 37 keer
Ah, ik had nog niet door dat het nu al actief is. Inderdaad, dan dient er een closure te worden gezet. Hopelijk waren de recente aanpassingen niet zo erg dat dit niet kan (wegens te recent aangepast). Als een tijdelijke enkelrichting op voorhand gekend is, is het meestal beter dit niet met een closure te doen omdat het dan visueel lijkt alsof de hele straat afgesloten is.
Waze BeLux Global Champ
- Glodenox
- Plus Member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 37 keer
Best niets verwijderen nu. We kunnen de aanpassingen nog ongedaan maken, maar dat zou moeilijker zijn als er iets verwijderd wordt
Eenmaal je op 'opslagen' geklikt hebt kan je het niet ongedaan maken, behalve door dit manueel terug te zetten op wat het vroeger was. We zullen ons er wel door werken, dit is niets abnormaal voor een eerste aanpassing
Eenmaal je op 'opslagen' geklikt hebt kan je het niet ongedaan maken, behalve door dit manueel terug te zetten op wat het vroeger was. We zullen ons er wel door werken, dit is niets abnormaal voor een eerste aanpassing
Waze BeLux Global Champ
-
- Elite Poster
- Berichten: 2929
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
Niet mee inzitten, satsurfer. Iedere editor heeft in het begin geworsteld Het is een community, geen vuurpeloton
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Premium Member
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
- Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
- Bedankt: 53 keer
Ik heb het vaak voor dat Waze tijdens het rijden netwerk verliest en begint te flippen. Routes herberekenen, opnieuw en opnieuw. Daarna verliest hij connectie met de server en tot slot reageert de app niet meer en zelfs afsluiten gaat niet.
Na een tijdje is het toch gekilt en kan ik weer verder. Nu is het zo dat alleen Waze dat 'netwerkprobleem' heeft. De radio stream ik ondertussen wel mooi verder op mijn 4G verbinding.
Heeft iemand hier last van? Het komt voor sinds de laatste weken en het is bloedirritant. Vroeger had ik hier geen last van.
Ook na een herinstallatie en het wissen van de cache blijft dit optreden.
Na een tijdje is het toch gekilt en kan ik weer verder. Nu is het zo dat alleen Waze dat 'netwerkprobleem' heeft. De radio stream ik ondertussen wel mooi verder op mijn 4G verbinding.
Heeft iemand hier last van? Het komt voor sinds de laatste weken en het is bloedirritant. Vroeger had ik hier geen last van.
Ook na een herinstallatie en het wissen van de cache blijft dit optreden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2929
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
Geen last van hier, zowel niet op iOS als op Android. Welk platform gebruik je?
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Elite Poster
- Berichten: 5424
- Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
- Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
- Bedankt: 313 keer
herinstallatie en registratie lukt ook niet bij mij. (tijdje terug gedaan) Mijn gsmnr. is nochtans geregistreerd, maar als ik wil activeren, vraagt hij mijn gsmnr. en zegt hij dan dat dit niet lukt. Heb dan uit miserie een andere account moeten aanmaken. dacht vroeger satsurfer24 en dan satsurfer247.
vraagje betreft mijn verkeerde aanpassing aan de kaart:
"eenrichtingsverkeer in de Kapellestraat tussen het Europaplein en de Marechalstraat. Men rijdt in de richting van de Marechalstraat."
ik zie dat het aangepast is, maar hier zie je toch niet dat je enkel van Europaplein richting Marechalstraat kan rijden (en niet omgekeerd?)
https://www.waze.com/nl/livemap?zoom=17 ... on=3.24158
vraagje betreft mijn verkeerde aanpassing aan de kaart:
"eenrichtingsverkeer in de Kapellestraat tussen het Europaplein en de Marechalstraat. Men rijdt in de richting van de Marechalstraat."
ik zie dat het aangepast is, maar hier zie je toch niet dat je enkel van Europaplein richting Marechalstraat kan rijden (en niet omgekeerd?)
https://www.waze.com/nl/livemap?zoom=17 ... on=3.24158
- Glodenox
- Plus Member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 37 keer
De situatie in de Kappellestraat is correct ingegeven hoor De Kapellestraat bestaat uit kleine stukjes (telkens van kruispunt tot kruispunt) en er staat alleen een aanduiding aan de noordelijke kant van elk stukje. Als men in de richting van de Marechalstraat mag rijden, moet men dus naar het noorden kunnen rijden, wat hier mogelijk is. Het duidelijkst is het aan het rond punt. Je ziet daar een weg aangeduid staan, maar er staat geen symbool aan de kant van het rond punt zelf.
Deze manier van weergeven is inderdaad niet zo duidelijk, maar daar hebben we jammer genoeg geen controle over.
EDIT: @Tomby: aangezien je je reactie verwijderd hebt vermoed ik dat je zag dat het in orde was? Ik heb de route zonet op de livemap uitgetest en alles werkt naar behoren. Je kan niet naar het zuiden er door rijden, maar wel naar het noorden, zoals op de site van de gemeente staat.
De omgekeerde vraag geeft een route langs de Gruuthulsebaan.
Deze manier van weergeven is inderdaad niet zo duidelijk, maar daar hebben we jammer genoeg geen controle over.
EDIT: @Tomby: aangezien je je reactie verwijderd hebt vermoed ik dat je zag dat het in orde was? Ik heb de route zonet op de livemap uitgetest en alles werkt naar behoren. Je kan niet naar het zuiden er door rijden, maar wel naar het noorden, zoals op de site van de gemeente staat.
De omgekeerde vraag geeft een route langs de Gruuthulsebaan.
Waze BeLux Global Champ
-
- Elite Poster
- Berichten: 5424
- Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
- Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
- Bedankt: 313 keer
geen verwijt hoor. Heb het even getest met Bevrijdingsstraat als bestemming te zetten, via de imkerstraat. En idd. van de Imkerstraat doet hij dan de lus via de ring. Ga nog veel moeten leren.