Nieuw VDSL2-profiel: 50 Megabit ?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Hoewel ik de kritiek van qless enigszins begrijp, vind ik dat het "technisch conservatisme" van Belgacom ook een aantal voordelen heeft.
1. Belgacom hanteert strenge lijnciriteria in verband met het toekennen van de syncprofielen, en er wordt behoorlijk geinvesteerd in het verkorten van de lijn afstanden (rops, vbb's).
2. Bij het verhogen van de sync (naar vb 50 mbit) worden de Internet snelheden (voorlopig) niet verhoogd (25/30 mbps voor resp.Favotite/Intense).

De voordelen van punt 1 zijn volgens mij:
* je krijgt gegarandeerd een stabiele lijn. Als de provider je gewoon laat syncen op de max (vb Tele2 op 60 mbps), dan zal deze snelheid niet gehaald worden vanaf een bepaalde afstand. Gevolg is meestal een onstabiele lijn, resyncs enz.
Stel je eens voor dat je TV kijkt, en je beeld valt 3 keer per uur weg gedurende 5 minuten omdat je modem resynct.
* In Nederland betaal je dan bijvoorbeeld voor een 60 mbps profiel, maar alleen een "happy few" halen die snelheid. Gezien VDSL vanuit de centrale geleverd wordt, is de gemiddelde afstand veel hoger dan hier, en de meeste gebruikers halen dus de snelheid niet, en syncen lager. Gevolg: ontevreden klanten.
* Belgacom schenkt veel aandacht aan de lage profielen (16.5 mbit) om deze zo vlug mogelijk te verhogen (uitrol vbb's). Dit zijn op dit ogenblik de "ontevreden" VDSL2 gebruikers (zij hoopten op hoge snelheden, maar kwamen bedrogen uit). Ik vind dit een goed initiatief.

Ook punt 2 heeft zijn voordelen.
* Met een hogere sync garandeer je vlekkeloos TV genot, zonder invoed op je Internet snelheid.
* Als Belgacom de internetsnelheden zou verhogen (vb naar 50 mbit), dan krijg je weer een heleboel ontevreden klanten, die "niet krijgen wat ze betalen". Want het 50 mbps zal natuurlijk niet voor iedereen haalbaar zijn.
* Ik vind een stabiele 30 mbps snelheid (24/24) veel nuttiger, dan een provider die 70 of 100 mbps aanbiedt, maar torrents en andere traffiek capt (en hun klanten het gevoel geven van een hoge snelheid, omdat de speedtests niet gecapt worden)...
* last but not least: als je de snelheden maar geleidelijk verhoogt, in lijn met de uitbreiding van je netwerk capaciteit, dan vermijdt je het probleem van "overbooking". Het heeft geen zin iedereen >50 mbit te beloven, als de ROP dit niet aankan.

Ik wil hier geen Belgacom versus Telenet polemiek beginnen, maar gewoon als antwoord op de vergelijking met het buitenland. Ik besef dat iedereen altijd meer wil ... maar ik begrijp de manier waarop Belgacom het aanpakt, en ik vind dat ze goed bezig zijn (voor mij moeten ze niet meedoen met de wedloop "om ter snelst" ...

my 2 cents :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Kijk naar die aflevering van Tros Radar en je weet genoeg.
Liever het Belgacom-beleid dan het KPN-beleid.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Ik ken de NL situatie ook. Grootste problemen daar (oa)
- Glasvezel wordt getest met speedtest achtige oplossing...niet echt betrouwbaar
- Aantal DSL providers biedt daar "tot 20 mbps" aan, maar een groot deel van de gebruikers komt op "oude" ADSL1 apperatuur en kan dan maximaal 8 halen (en vanwege afstanden gaat daar vaak nog veel van af)

De KPN oplossing op VDSL biedt wel degelijk stabiele lijnen, de snelheid wordt verlaagd tot onder het kritieke punt, zodat er de maximale snelheid die haalbaar is overblijft. Voorbeeldje, op het werk hebben we een slechte lijn, ADSL2+ over ISDN, waarbij snr margin 6db is (minimum) en de snelheid precies op 12001 Kbps blijft. Bij mijn ouders daarentegen (Belgacom ADSL) horen ze 4.6 mbps te krijgen, maar zakt de lijn steeds verder terug tot onder de 96 kbps totdat de modem opnieuw gaat intrainen.

Natuurlijk is er maar een echte oplossing... Glasvezel naar elk huis, maar wie gaat die circa 8 miljard euro ophoesten?
jan28
Premium Member
Premium Member
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 apr 2003, 12:06
Twitter: xtrshop
Locatie: Antwerpen - Wilrijk
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 47 keer
Contacteer:

Code: Selecteer alles

************************
* VDSL2 modem tool 1.6 *
************************

                       download      upload
line:                 37460 kbps    7968 kbps
payload:              30064 kbps    6048 kbps
max line:             142064 kbps
max payload:          116684 kbps
bands used:           3             2
bandplan:             17A
training:             29.7 dB
loop length:          140 m
near end:             390 m
far end:              128 m
avg. length:          219 m
snr margin:           28.2 dB
attenuation:          8.3 dB
avg. margin:          29.0 dB
avg. snr:             44.0 dB

wat wil die training enzo eigenlijk zeggen, kan er iemand eens wat uitleg daarover geven (of me een link bezorgen waar ik dat kan lezen?
Afbeelding
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

In het kort: Training is hoeveel marge er nog is op jouw verbinding. Hogere snelheid zou dat getal dus verlagen, net zoals een langere lijn dat verlaagt. Onder een bepaald minimum (voor ADSL: circa 6 dB, VDSL2 zit wat hoger) verlies je je verbinding/onstabiel
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

De training hangt dicht samen met de snr margin.

Signal to noise ratio. Wikipedia geeft genoeg uitleg
thiebapa
Plus Member
Plus Member
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 dec 2008, 15:15
Locatie: Diest
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 16 keer

philippe_d schreef:* Ik vind een stabiele 30 mbps snelheid (24/24) veel nuttiger, dan een provider die 70 of 100 mbps aanbiedt, maar torrents en andere traffiek capt (en hun klanten het gevoel geven van een hoge snelheid, omdat de speedtests niet gecapt worden)...

Ik wil hier geen Belgacom versus Telenet polemiek beginnen, maar gewoon als antwoord op de vergelijking met het buitenland. Ik besef dat iedereen altijd meer wil ... maar ik begrijp de manier waarop Belgacom het aanpakt, en ik vind dat ze goed bezig zijn (voor mij moeten ze niet meedoen met de wedloop "om ter snelst" ...

my 2 cents :)


Wel Philippe...... dat vind ik er ook van ! , als je daar mijn 2 cents bij doet , dan hebben we al 4 cents..... :-)
en als we genoeg cents hebben .... kunnen we er eentje gaan drinken :beerchug: :wink:
Laatst gewijzigd door thiebapa op 07 jul 2011, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
-> speedtest was done with wireless-connection<-
Proximus/
Tuttimus
PC: Macbook Air i7/8Gb/256GB SSD, 13" , Apple iPad Pro 256 GB-3G/ GSM : iPhone6S-128GB + Mobilus M
profiel : 100/40
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

ik ben het er in feite ook mee eens, wel beetje verwonderd dat het van philippe_d komt, toch iemand die in het verleden pleiter was van versoepeling der regels
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
amedeeus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 30 dec 2008, 09:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 15 keer

philippe_d schreef:Hoewel ik de kritiek van qless enigszins begrijp, vind ik dat het "technisch conservatisme" van Belgacom ook een aantal voordelen heeft.
1. Belgacom hanteert strenge lijnciriteria in verband met het toekennen van de syncprofielen, en er wordt behoorlijk geinvesteerd in het verkorten van de lijn afstanden (rops, vbb's).
2. Bij het verhogen van de sync (naar vb 50 mbit) worden de Internet snelheden (voorlopig) niet verhoogd (25/30 mbps voor resp.Favotite/Intense).


Mensen die klagen heb je altijd...
Maar ik vind telenet als excuse gebruiken om niet te innoveren gewoon belachelijk. Ze geven mij 50mbit wat betekent dat hun netwerk deze wel degelijk aankan anders zouden ze dat niet geven, en of er nu 50mbit waarvan 30mbit internet komt en 20mbit tv komt of 50mbit internet komt dat moet juist hetzelfde zijn, want de rops worden even zwaar belast. Hun uplink providers die worden meer belast dat is wel waar.

Nuja ik hoop dat Belgacom dringend eens gaat beginnen met fiber ofzo... plaats van met die vdsl te knoeien... al dat geld dat ze daarin pompen hadden ze beter in fiber gestoken, fiber = klaar van de toekomst, dat kan 100mbit aan, 200mbit etc... dus waarom al dat geld inpompen in een technologie dat op een 1km van een centrale maar 50mbit kan geven maximum.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:Kijk naar die aflevering van Tros Radar en je weet genoeg.
Liever het Belgacom-beleid dan het KPN-beleid.


Ik denk dat je in het filmpje vaak de naam "KPN" zowel door die van BGC als TN kan vervangen.

Over de facturatie issues hoef je natuurlijk niet te discussieren, maar of het technisch nu slecht werkt is moeilijker te besluiten uit het filmpje (als mensen na hun fiber aansluiting powerlines gaan plaatsen welke misschien de oorzaak zijn van dit alles).
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

Semi offtopic:

Is er een Belgacom technieker die ik kan bereiken over de VDSL2 bereikbaarheid in mijn stad? Ik heb hier zowel quistnix als krisken een pm voor gestuurd maar ik krijg van beide geen reactie.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Hier kan je dit te weten komen : http://www.belgacom.be/bwt/Login.action
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

die test zegt eigenlijk enkel of vdsl2 wel of niet beschikbaar is



Voor het te verwachten profiel kan je beter de belgacom tv beschikbaarheidstest doen, als je 3 tv's kan krijgen waarvan 2hd is dat een 30/6

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

Beide links kende ik al, wat ik wil weten is of er een timeframe bekend is wanneer het opgeleverd gaat worden.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

jorgo schreef:Semi offtopic:

Is er een Belgacom technieker die ik kan bereiken over de VDSL2 bereikbaarheid in mijn stad? Ik heb hier zowel quistnix als krisken een pm voor gestuurd maar ik krijg van beide geen reactie.

Zowel Quistnix als ikzelf zitten hier nog steeds voor ons plezier, en als wij mensen kunnen helpen zullen wij dit zeker doen. Echter : heb geduld!!! Wij moeten voor deze zaken ook mails sturen intern en niet iedereen geeft UB leden dezelfde prioriteit als wij :-)

PS : geen opleveringsdatum gekend voor jou

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
wolverine
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 mar 2011, 13:39
Locatie: Niel

das gesproken, zoals je zegt wij hebben ook nog een prive leven :roll:
Thuis Afbeelding
Werk Afbeelding
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

jorgo schreef:Beide links kende ik al, wat ik wil weten is of er een timeframe bekend is wanneer het opgeleverd gaat worden.

Dan moet je 0800 22 700 bellen die gebruiken een vergelijkbaar systeem maar krijgen meer details en meestal een verwachtingsdatum.

Blijkbaar heeft iemand al gekeken zie ik hierboven.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Dan moet je 0800 22 700 bellen die gebruiken een vergelijkbaar systeem maar krijgen meer details en meestal een verwachtingsdatum.


De helft weet niet eens hoe ze dat moeten opvragen :roll:
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
gerree
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 mar 2008, 21:15
Locatie: Scherpenheuvel
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Wat ik raar vind is dat mijn profiel eerst 50 mbit was en nu opeens terug 30 mbit

misschien dat ik iets heb verprutst ofzo..

Draaien jullie ook de Runtime Code Version 60R109-60A046 op je b-box 2?
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Versie 46 is beperkt uitgerolt. 50Mbit is bij 2000 mensen geactiveerd. Indien er problemen zijn met je lijn word deze terug op 30 gezet.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
kandanog
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 28 jul 2010, 18:05
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 6 keer

Hi all .Mag ik dan vragen wat het vershil is tussen 60R109-60A046 en
Runtime Code Version 60R10A-60A046 ?
mvg
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

60R10A en 60R109 zijn de backup firmware, niets belangrijk of wereldschokkend dus.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
kandanog
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 28 jul 2010, 18:05
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 6 keer

bedankt voor je snelle reactie Trojan ,btw ,was dat nu een vraagje waar men het nodig vind zoveel negative duimpjes te plaatsen ? lijkt wel een kinderspel!
Met alle respect.
mvg
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

jah dat is dankzij 1 hopeloos geval.
En met die duimpjes lijkt het behoorlijk te werken ! :-D
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
PleXuS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 10 dec 2009, 02:35
Locatie: Heist-op-den-berg
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 2 keer

Kan mij iemand vertellen wat zo een Vdsl Boost Box juist doet en is?
Is dat een lijn versterker/filter die het signaal terug opkrikt na x aantal meter of een injectiepunt van een andere fiber kabel of iets totaal anders? :)

Voor het 50Mbit profiel heb je hiervoor een software update nodig? Aangezien ik een Thomson VDSL toestel gebruik krijg ik deze updates dus niet :)

Gr.
PleXuS
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Volgens wat ik er nu van weet is dat niks anders dan een soort mini ROP, met glasvezel en voeding die (ingegraven) dichterbij geplaatst word, zodat de koperafstand nog kleiner wordt.
Geert77
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2011, 15:52

Hoi iedereen,

Kan iemand mij vertellen of volgende waarde (uitgelezen door de modem tool) goed zijn?
Naar wat moet je juist kijken of de waardes goed zijn? En wat is beter? Hogere of lagere waardes?

Dommel heeft mij gisteren proberen om te schakelen naar een 17a profiel, maar nu heb ik verbindingsproblemen en zit mijn modem op een repair profiel. Mij leken bijgevoegde waardes niet zo slecht te zijn.

Code: Selecteer alles

************************
* VDSL2 modem tool 1.6 *
************************

                       download      upload
line:                 19040 kbps    5344 kbps
payload:              14552 kbps    4048 kbps
max line:             135000 kbps
max payload:          110352 kbps
bands used:           3             2
bandplan:             17A
training:             36.0 dB
loop length:          227 m
near end:             644 m
far end:              234 m
avg. length:          368 m
snr margin:           35.7 dB
attenuation:          12.1 dB
avg. margin:          36.1 dB
avg. snr:             46.8 dB

Bedankt.
Groetjes
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

qless schreef:Volgens wat ik er nu van weet is dat niks anders dan een soort mini ROP, met glasvezel en voeding die (ingegraven) dichterbij geplaatst word, zodat de koperafstand nog kleiner wordt.

Inderdaad, niet zo speciaal éh.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Geert77 schreef:Hoi iedereen,

Kan iemand mij vertellen of volgende waarde (uitgelezen door de modem tool) goed zijn?
Naar wat moet je juist kijken of de waardes goed zijn? En wat is beter? Hogere of lagere waardes?

Dommel heeft mij gisteren proberen om te schakelen naar een 17a profiel, maar nu heb ik verbindingsproblemen en zit mijn modem op een repair profiel. Mij leken bijgevoegde waardes niet zo slecht te zijn.



Inderdaad, je zit op een repair profiel en je waardes die je uitleest zijn die van het repair profiel.
Dus je weet niets over de waarde bij volle 30Mb
Geert77
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2011, 15:52

Hoi redman,

Neen, ik weet niet wat de originele waardes waren.
Ik ga dommel vragen om mij terug om te schakelen naar een 8d profiel want het probleem met mijn training profiel is dat ik wel een gewone verbinding kan opzetten, maar geen met een vast ip.
Het rare is wel dat een paar weken terug mijn snelheid met een 8d profiel ineens een hele dag op30mbit werkte. Bij dommel konden ze mij geen uitleg geven.

Weet jij naar welke waardes je moet kijken ter indicatie?
Ik weet dat een hoge "gemiddelde snr" en een lage attenuation goed is maar moet de "snr margin" laag of hoog zijn?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

redman schreef: Dus je weet niets over de waarde bij volle 30Mb

Welke waardes (buiten SNR) kunnen nog veranderen als je op 30MB synct ?

Geert77 schreef:Het rare is wel dat een paar weken terug mijn snelheid met een 8d profiel ineens een hele dag op30mbit werkte. Bij dommel konden ze mij geen uitleg geven.

Hoewel de huidige Belgacom standard profielen max 20 mbit zijn bij bandplan 8d, en 30 mbit bij bandplan 17a, is het theoretsich zeer goed mogelijk om een 30 mbit sync (en hoger) te hebben op 8a ...

Geert77 schreef:Ik ga dommel vragen om mij terug om te schakelen naar een 8d profiel

Ik zou toch nog eerst eens mijn binnenbekabeling nakijken of deze 100% VDSL conform is (vb fullrate splitter op de intro, geen vertakkingen, enz ...), en dan aan je ISP vragen om je terug op 30 mbit te zetten. Jouw lijnwaarden zien er perfect uit ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

Welke waardes (buiten SNR) kunnen nog veranderen als je op 30MB synct ?


In principe zullen alle waardes veranderen. Bij de overgang van het 8A naar het 17A profiel worden meer hogere frequenties in gebruik genomen.
Deze hogere frequenties hebben de eigenschap om minder goed over langere afstanden verstuurd te kunnen worden.
Dus de attenuation zal ook niet dezelfde zijn na veranderen van profiel.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

tomw schreef:
Welke waardes (buiten SNR) kunnen nog veranderen als je op 30MB synct ?
In principe zullen alle waardes veranderen. Bij de overgang van het 8A naar het 17A profiel worden meer hogere frequenties in gebruik genomen.

Ik had het niet over een overgang van 8d naar 17a, maar een verhoging van het repairprofiel naar 30 mbit (deze user zit nu al op 17a).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Dan nog kunnen alle waarden veranderen
tbird
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 aug 2011, 12:06

Heb sinds het weekend gemerkt dat ik nu ook op 50mbit zit, intense met BTV. Werkt perfect, downloadsnelheid blijft op max (is zelfs nog 100k hoger) en ik kan HD kijken/opnemen. Toppie Belgacom.
Geert77
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2011, 15:52

De link van jackho heeft gewerkt, ik ben van mijn repair profiel af. :-D
Het enige spijtige is wel dat mijn download tov een 8d profiel 2Mbit omlaag gegaan is. Mijn upload daarentegen is omhoog gegaan van 1.6 Mbit naar 4.5Mbit. Dat is wel leuk van je dikwijls van remote thuis werkt.

Mijn huidige waarden zijn volgende. Zijn dit behoorlijke waarden? Volgens Dommel is mijn lijn momenteel niet sterk genoeg om een fixed ip te pushen.

Thx & grtjs,
Geert

Code: Selecteer alles

************************
* VDSL2 modem tool 1.6 *
************************

                       download      upload
line:                 37460 kbps    7968 kbps
payload:              30064 kbps    6048 kbps
max line:             135112 kbps
max payload:          110444 kbps
bands used:           3             2
bandplan:             17A
training:             28.4 dB
loop length:          226 m
near end:             640 m
far end:              247 m
avg. length:          371 m
snr margin:           26.9 dB
attenuation:          12.0 dB
avg. margin:          27.6 dB
avg. snr:             44.0 dB
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Het doet mij plezier van u hiermee te hebben kunnen helpen.
mvg,
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

geert77 schreef:Het enige spijtige is wel dat mijn download tov een 8d profiel 2Mbit omlaag gegaan is. Mijn upload daarentegen is omhoog gegaan van 1.6 Mbit naar 4.5Mbit.

Dat kan/mag niet. Op 8d (sync 20/2) was je max download ca 18.5 mbit (20 mbit - minus overhead), met je huidige sync (30/6) moet je download > 28 mbit/s zijn.

geert77 schreef: Volgens Dommel is mijn lijn momenteel niet sterk genoeg om een fixed ip te pushen.

Bulls***t. Dit zijn prachtige waarden, waarvan vele gebruikers alleen kunnen dromen :-D .

Nog eens terugkomen op "welke waarden er zouden wijzigen" bij de verhoging:

tomw schreef:
Welke waardes (buiten SNR) kunnen nog veranderen als je op 30MB synct ?

In principe zullen alle waardes veranderen.

redman schreef:
Ik had het niet over een overgang van 8d naar 17a, maar een verhoging van het repairprofiel naar 30 mbit.

Dan nog kunnen alle waarden veranderen.


Zoals ik al vermoedde, zijn alle waardes - buiten de SNR - min of meer gelijk gebleven na de verhoging van het 14.5/4 (repair) profile naar het 30/6 profiel.
Het enige wat veranderde was de SNR: van 35.7 dB naar 26.9 dB

Alle andere waarden zijn iets gewijzigd (zoals att van 12.1 naar 12.0, max line van 135.000 naar 135.112, loop van 227m naar 226m enz ...), maar dat zijn de normale schommelingen die je altijd krijgt tussen verschillende meetopnames ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Dat kan/mag niet. Op 8d (sync 20/2) was je max download ca 18.5 mbit (20 mbit - minus overhead), met je huidige sync (30/6) moet je download > 28 mbit/s zijn

Hangt dat niet af van het soort abonnement want ik wordt toch ook afgeknepen met mijn 30/6 naar download 20 Mbps en het is ook iets lager als je draadloos werkt want rechtstreeks verbinden met utp aan bbox geeft bij mij ook ongeveer 2Mbps meer.
mvg,
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”