1. Belgacom hanteert strenge lijnciriteria in verband met het toekennen van de syncprofielen, en er wordt behoorlijk geinvesteerd in het verkorten van de lijn afstanden (rops, vbb's).
2. Bij het verhogen van de sync (naar vb 50 mbit) worden de Internet snelheden (voorlopig) niet verhoogd (25/30 mbps voor resp.Favotite/Intense).
De voordelen van punt 1 zijn volgens mij:
* je krijgt gegarandeerd een stabiele lijn. Als de provider je gewoon laat syncen op de max (vb Tele2 op 60 mbps), dan zal deze snelheid niet gehaald worden vanaf een bepaalde afstand. Gevolg is meestal een onstabiele lijn, resyncs enz.
Stel je eens voor dat je TV kijkt, en je beeld valt 3 keer per uur weg gedurende 5 minuten omdat je modem resynct.
* In Nederland betaal je dan bijvoorbeeld voor een 60 mbps profiel, maar alleen een "happy few" halen die snelheid. Gezien VDSL vanuit de centrale geleverd wordt, is de gemiddelde afstand veel hoger dan hier, en de meeste gebruikers halen dus de snelheid niet, en syncen lager. Gevolg: ontevreden klanten.
* Belgacom schenkt veel aandacht aan de lage profielen (16.5 mbit) om deze zo vlug mogelijk te verhogen (uitrol vbb's). Dit zijn op dit ogenblik de "ontevreden" VDSL2 gebruikers (zij hoopten op hoge snelheden, maar kwamen bedrogen uit). Ik vind dit een goed initiatief.
Ook punt 2 heeft zijn voordelen.
* Met een hogere sync garandeer je vlekkeloos TV genot, zonder invoed op je Internet snelheid.
* Als Belgacom de internetsnelheden zou verhogen (vb naar 50 mbit), dan krijg je weer een heleboel ontevreden klanten, die "niet krijgen wat ze betalen". Want het 50 mbps zal natuurlijk niet voor iedereen haalbaar zijn.
* Ik vind een stabiele 30 mbps snelheid (24/24) veel nuttiger, dan een provider die 70 of 100 mbps aanbiedt, maar torrents en andere traffiek capt (en hun klanten het gevoel geven van een hoge snelheid, omdat de speedtests niet gecapt worden)...
* last but not least: als je de snelheden maar geleidelijk verhoogt, in lijn met de uitbreiding van je netwerk capaciteit, dan vermijdt je het probleem van "overbooking". Het heeft geen zin iedereen >50 mbit te beloven, als de ROP dit niet aankan.
Ik wil hier geen Belgacom versus Telenet polemiek beginnen, maar gewoon als antwoord op de vergelijking met het buitenland. Ik besef dat iedereen altijd meer wil ... maar ik begrijp de manier waarop Belgacom het aanpakt, en ik vind dat ze goed bezig zijn (voor mij moeten ze niet meedoen met de wedloop "om ter snelst" ...
my 2 cents
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)