Aan de EV rijders ...

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:45
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 28 keer

Dizzy schreef:Helaas bevestigt het enkel mijn punt, de goedkoopste wagens zijn ongeveer de helft duurder dan mijn huidige wagen en zijn een pak kleiner, naast al de andere nadelen.
Elektrische wagens zijn inderdaad een stuk duurder in aankoop dan hun ICE varianten. Doorheen hun levenscyclus maken ze dit wel grotendeels goed door de veel lagere brandstof- en onderhoudskosten, alsook voorlopig geen belastingen/inschrijvingskosten.
Er komen ook steeds meer modellen uit die inzetten op lagere prijzen: VW MEB platform (VW ID3), PSA (Peugeot e208, Opel eCorsa), MG ZS EV.

Qua ruimte: een elektrische motor neem minder plaats in -> sommige auto's hebben bagageruimte vooraan ("frunk") / kortere neus.
Geen transmissietunnel meer nodig -> meer ruimte bij de versnellingspook, extra compartimentjes, geen verhoging bij de passagiers achteraan.
De Volkswagen ID3 bv. heeft de afmetingen van een Golf, maar intern heeft 'ie meer weg van een Passat. https://insideevs.com/news/369859/volks ... utogefuhl/
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

DaNi0 schreef:Qua ruimte: een elektrische motor neem minder plaats in -> sommige auto's hebben bagageruimte vooraan ("frunk") / kortere neus.
Geen transmissietunnel meer nodig -> meer ruimte bij de versnellingspook, extra compartimentjes, geen verhoging bij de passagiers achteraan.
Wat jij hier nu komt vertellen bestaat al tientallen jaren. Zo heeft een VW Kever altijd al de motor achteraan gehad en kofferruimte vooraan.
De eerste Mercedes A klasse had ook geen 'brug" achteraan van de transmissie.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 241
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 43 keer

heist_175 schreef: De TCO van EV ligt veel lager dan bij een ICE.
(EDIT3: total f*ckup, onderstaande is van 2018, heb de verkeerde cijfers genomen :lol:)

Denk dat dit nogal rooskleurig is (zoals marketingpraat van terugverdientijden van zonnepanelen? :-D )
Maar: de EV TCO is elk jaar beter en beter en het kantelpunt is niet ver weg meer. But we're not there yet, denk ik.

Edit 4: cijfers van sept 2019:

- Benzine: €632
- Diesel: €691
- EV: €959

Ergens staat er in die PDF volgende disclaimer:
Please be aware that a like for like comparison is not possible between EV and Diesel/Petrol since range, horsepower, and comfort levels are different for EVs than for diesel/petrol vehicles.

Maw: useless. Laat deze cijfers van 2019 maar links liggen, heeft niet veel waarde. My apologies :lol:

Oude cijfers van 2018 zijn dan wel iets beter, als het waar is dat het over hetzelfde voortuig gaat met verschillende aandrijvingen (mijn originele, out-dated post):

Ik heb de LeasePlan Car Cost Index van 2018 er even bijgehaald:
Op basis van de spreiding van de kosten over vier jaar en 30.000km per jaar, is de TCO per maand in België (pagina 6) voor hetzelfde model (spijtig dat ze niet zeggen welk) in verschillende aandrijvingen:

- Diesel: €688 (op 4 jaar: €33 024)
- Benzine: €780 (op 4 jaar: €37 440)
- EV: €857 (op 4 jaar: €41 136)

EV dus een goeie €8000 duurder op 4 jaar tov benzine.

Disclaimer 1: berekening was aan de benzine/diesel/electriciteitsprijzen/taksen van 2019
Disclaimer 2: de waardedaling (deprication) van een EV weegt het zwaarste door in bovenstaande cijfers, en kunnen wat misleidend zijn imho. Langs de andere kant denk ik dan voor mezelf: wil ik na 4 jaar nog veel geld geven aan een batterij/EV met 120.000km op de teller?
Disclaimer 3: De cijfers van LeasePlan zijn eigenlijk niet geverifiëerd maar ik breng ze enkel aan als discussiebasis en niet als feit. Ik sta altijd open voor non-biased statistieken (geen verborgen groene of oliesector of autoindustrie of ... agenda's)

(Edit: Typo)
(Edit2: link naar PDF die ik tegenkwam gecorrigeerd)
Laatst gewijzigd door TimoLimo 11 maa 2020, 16:08, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DeStandaard Economie - 09/03/2020 - VERANDERDE FISCALITEIT GEEFT DUW IN DE RUG - De elektrische bedrijfswagen maakt snelheid - https://www.standaard.be/cnt/dmf20200308_04881093
Steeds meer bedrijven bieden hun werknemers elektrische bedrijfswagens aan, en pushen hen weg van de verbrandingsmotor. Een kantelpunt, zeggen leasemaatschappijen. ‘Het is aan het gebeuren.’ ­
Elektrische auto’s zijn nog steeds een stuk duurder dan hun traditionele tegenhangers, maar dat argument zou almaar minder spelen. Bedrijven kijken tegenwoordig niet alleen naar de leasekosten, maar naar het totale kostenplaatje over de hele looptijd. De lagere brandstofkosten – elektriciteit is niet zo duur als benzine – en hogere aftrekbaarheid doen het beeld kantelen. ‘Stel dat de maandelijkse leasekosten van een wagen 500 euro bedragen’, zegt Larosse. ‘Als we brandstofkosten en de aftrekbaarheid meetellen, kan die best zakken naar 420 euro.’ Volgens haar kunnen die elementen een meerprijs tot 10.000 euro voor een elektrische auto of plug-inhybride compenseren.
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:45
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 28 keer

Jack Daniels schreef:Wat jij hier nu komt vertellen bestaat al tientallen jaren. Zo heeft een VW Kever altijd al de motor achteraan gehad en kofferruimte vooraan.
Ter verduidelijking, bij een frunk heb je extra ruimte vooraan, dus bovenop de gewoonlijke kofferruimte achteraan.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

heist_175 schreef:DeStandaard Economie - 09/03/2020 - VERANDERDE FISCALITEIT GEEFT DUW IN DE RUG - De elektrische bedrijfswagen maakt snelheid - ...
Zal het zien volgend jaar :lol:
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

En als je een auto koopt van 200K gaan je verbruikskosten ng lager zijn.
Je moet ze wel nog altijd neerleggen.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

DaNi0 schreef:Opel eCorsa
Toevallig voor de eCorsa gaan kijken met datzelfde gedacht misschien betaalbaar. Maar een gewone Corsa is in aankoop de helft (afhankelijk van versie), de inschrijving en taks is nihil, gezien men vrouw weinig km doet was elektrisch ideaal, maar qua TCO zou ze al heel lang met die gewone kunnen rijden voor ze nog maar in de buurt komt van de e-versie.
Die berekening hebben we voor haar huidige wagen ook gedaan, op al die jaren heeft hij geen 10K gekost, dan leg je geen 30K neer voor een nieuwe denk ik dan. Jammer, want ik had heel graag voor elektrisch gegaan, de vokgende dan misschien.
Ook leasing bekeken. 400+ per maand voor zo een wagentje dat is het hem toch niet, en dan mag je er maar 10K km mee rijden.
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 5 keer

Van de huidige brandstofprijzen weten we dat meer dan de helft bestaat uit accijnzen en BTW. Voor elke electrische wagen heeft de regering deze opbrengst niet meer. Gevolg...dit moet gecompenseerd worden.
Ik kan me voorstellen dat men kortelings wel iets zal uitvinden om ook voor electrische wagens wat meer accijnzen en BTW te genereren.
Voorlopig nog niet...eerst de mensen zover krijgen om een electrische wagen te kopen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Catchthemoment schreef:Van de huidige brandstofprijzen weten we dat meer dan de helft bestaat uit accijnzen en BTW. Voor elke electrische wagen heeft de regering deze opbrengst niet meer. Gevolg...dit moet gecompenseerd worden.
Ik kan me voorstellen dat men kortelings wel iets zal uitvinden om ook voor electrische wagens wat meer accijnzen en BTW te genereren.
Voorlopig nog niet...eerst de mensen zover krijgen om een electrische wagen te kopen.
De kilometerheffing
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Catchthemoment schreef:Van de huidige brandstofprijzen weten we dat meer dan de helft bestaat uit accijnzen en BTW. Voor elke electrische wagen heeft de regering deze opbrengst niet meer. Gevolg...dit moet gecompenseerd worden.
Ik kan me voorstellen dat men kortelings wel iets zal uitvinden om ook voor electrische wagens wat meer accijnzen en BTW te genereren.
Voorlopig nog niet...eerst de mensen zover krijgen om een electrische wagen te kopen.
Laatst uw elektriciteitsfactuur nog bekeken? Meer dan 70% van het totaalbedrag is niet gelinkt aan de productie van elektriciteit, maar aan allerhande andere zaken: BTW, nettarieven (waar ook weer belastingen in zitten), ...
bruma schreef:De kilometerheffing
De slimme kilometerheffing, zodat het tarief niet enkel afhangt van
- met wat je rijdt (vrachtwagen, moto, auto, ...) -> dat kan je fixen via de verkeersbelasting
- op wat je rijdt (benzine, diesel, elektrisch, CNG, LPG, ...) -> dat kan je fixen via de brandstofprijs

Maar vooral ook
- waar je rijdt (autosnelweg, gewestweg, gemeenteweg, ...)
- wanneer je rijdt (piekuren, daluren, nacht, weekend, ...)
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Catchthemoment schreef: Ik kan me voorstellen dat men kortelings wel iets zal uitvinden om ook voor electrische wagens wat meer accijnzen en BTW te genereren.
Overheid overweegt automobilist te belasten op basis van banden

https://autonieuws.be/uitlaat/5185-over ... van-banden?
Laatst gewijzigd door R2D2 12 maa 2020, 11:32, in totaal 1 gewijzigd.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Altijd fan geweest van Reliant en Apes, komen die misschien ook terug in e-variant :lol:
(ok ape bestaat al in electro)
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

heist_175 schreef:De slimme kilometerheffing
Nu nog de slimmigheid van die heffing afwegen met de privacy-inbrekende impact en we zijn klaar. :twisted:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Leuke SUV ?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

quarter mile in 8s:

Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Iemand al ervaring met de Superb IV of superb in het algemeen? Reviews lijken lovend... Ik had een testritje gepland staan, maar dat is dus om gekende redenen niet doorgegaan.
Ik ben bang dat het lage infotainment scherm voor mij een dealbreaker gaat zijn (virtual cockpit is niet van tel aangezien ik enkel CarPlay of Android auto wil gaan gebruiken voor muziek en navigatie).
Alternatief en grote kanshebber is de Toyota Corolla Sports Tourer Hybride.
Ik heb al laad infrastructuur dus een plug-in of full ev zou leuk zijn, maar ik wil graag >500l koffer in break vorm en dan worden de betaalbare opties heel schaars.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Iemand enig zicht op dit?

https://www.hln.be/auto/tesla-s-geheime ... ~a6fa885d/
Toekomstige modellen van Tesla krijgen naar verwachting een goedkopere super-accu die meer dan 1,6 miljoen kilometer meegaat
Ik heb momenteel een oude volvo die al 307K km op de teller heeft, destijds een V50 driv-e full option - vrijwel de laagste CO2 toen op de markt. Als een Tesla 4x zo lang meegaat, en de aankoopprijs is zelfs 2x de Volvo, en je hebt geen of amper onderhoud meer (remmen en banden), dan is dit wellicht de laatste auto die ik nog moet kopen ;)
fuserke
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 apr 2019, 15:05
Bedankt: 10 keer

Sowieso is ev eigenlijl nt de toekomst maar uit persoonlijk standpunt meer een tussenstap naar iets anders. Stel nu in het meest optimistische geval dat iedereen een ev heeft en overdag gaat werken. We komen thuis en iedereen begint te laden. Boem zit je een paar uur zonder stroom omdat het netwerk het gewoon niet aankan. Zelfs met grote investeringen van elia zou het wss nog 20 jaar duren om het netwerk aan te passen. Tegen dan rijden we of zweven we over de weg. Plus ev als firmawagen good luck. Met de huidige radius is dit eigenlijk niet rendabel. Klein voorbeeld: ik moet regelmatig naar nl en lux en ja ik heb een firmawagen maar met een ev is dit niet echt practisch geen zin om onderweg te stoppen om een uur minimum aan een lader te hangen dus is dat 2 uur langer op baan. Geef mij maar een goeie zuinige diesel. Tegenwoordig is de uitstoot van de nieuwste diesels properder dan de lucht die je rond je hebt
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

@Fuserke: ongeveer gans je bericht is achterhaalde informatie.
Met 350kWh laders duurt het zeker geen uur om op te laden.
Als je deze snelheid continu aan kan, en we rekenen een gemiddeld verbruik van 15kWh, dan heb je na een uur laden voldoende om zo'n 2300km te rijden.
Omgerekend: 5 minuutjes laden is zo'n 200km rijden.
Even snel als CNG in dat geval dus, maar inderdaad trager dan diesel tanken.

Natuurlijk kan enkel de opperklasse aan die snelheden laden, de meerderheid kan aan 50kWh laden, en momenteel begint 100 ook wel door te stromen tot de middenklasse.
Maar zelfs dan, is het nog steeds vlot genoeg, even stoppen voor een koffie en je kan er weer 2-3u tegenaan.

Natuurlijk niet voor iedereen weggelegd.
Als je dagelijks lange trips moet doen, is het niet voor je weggelegd, maar dan heb je andere problemen.
Als je dit slechts wekelijks moet doen, is het zeker en vast al een optie.

Ik kom zelf quasi overal in het land voor mijn job, en een conventionele wagen is geen optie meer.
Enkel nog EV, of als het echt moet een hybride, iets anders krijg je niet meer bij ons.
Ik heb ondertussen al aangetoond dat een EV perfect haalbaar is, maar ik moet dan wel op de juiste momenten een koffiepauze/maaltijdpauze doen (waar je anders, tegen de richtlijnen in, mogelijks 3u aan een stuk zou rijden, en direct werk uitvoeren, dit zonder de pauzes die je dient te nemen als chauffeur én als werknemer).
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Lexus geeft 10 jaar of 1 miljoen kilometer garantie op de accu van de nieuwe UX300e.
https://www.google.com/amp/s/www.carand ... -warranty/
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Abusimbal schreef:10 jaar of 1 miljoen kilometer
Dan moet je natuurlijk al behoorlijk doorrijden met die auto. De gemiddelde Belg rijdt 15.000 km/jaar, dus dan kan je als fabrikant het risico wel nemen dat er eens één iemand na 600.000 km een nieuw batterijpack claimt.

Een beetje zoals dit:
https://www.hln.be/auto/deze-tesla-heef ... ~ae753b77/
batterijpack al eens vervangen, en motor al drie keer vervangen (in Auto Bild stond wel dat één of twee motorwissels owv een recall-actie waren dus die moet je eigenlijk niet meetellen). En altijd gratis opgeladen. Deze chauffeur is een verliespost voor Tesla want aan normale elektriciteitsprijzen heeft die al voor dik 60.000 eur elektriciteit geladen (zelfs als je distributiekost niet meeneemt is het al 20.000 eur) maar als dat er eens één op de zoveel is zal Musk er geen boterham minder door moeten eten. En de promotie door zo'n krantenartikel is ook al veel waard.

Maar staar je dus niet blind op kilometers als er ook een tijdsbeperking is...
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Zijn er eigenlijk al (betaalbare) EVs met een deftige koffer (liefst niet SUV-type)? In ben me nog steeds aan het oriënteren voor een nieuwe wagen en zo’n model zou ideaal zijn. Plug-in koffers zijn doorgaans kleiner, dus daar hoop ik ook niet op (buiten Skoda Superb iV, maar die heb ik al een beetje afgeschreven).
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

SpecialK schreef:
Abusimbal schreef:10 jaar of 1 miljoen kilometer
Dan moet je natuurlijk al behoorlijk doorrijden met die auto. De gemiddelde Belg rijdt 15.000 km/jaar, dus dan kan je als fabrikant het risico wel nemen dat er eens één iemand na 600.000 km een nieuw batterijpack claimt.
Zo weinig o.O

M'n 'vaste' werkplek is op 25km van m'n deur, maar met verplaatsingen ifv vergaderingen/workshops/... zat ik pre-corona toch aan 25k per jaar.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

@fuserke
Diesel tanken kostte me precorona ongeveer 15 minuten per week: omrijden naar een tankstation + tanken.
Met een EV zou dat 0 zijn, want ik kan opladen in mijn garage.

En heus niet iedereen gaat opladen als ie thuiskomt om 17u/19u, er zullen massa's auto's opgeladen worden overdag (parking, garage bij telewerk, ...)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ben serieus aan het nadenken over deze, als daily auto, en dan de huidige daily een project car van te maken:

https://www.vroom.be/nl/advies/mustang- ... ford-23300
https://www.vroom.be/nl/test/test-ford- ... itie-22884

600km range met een 99KW pack
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

heist_175 schreef:er zullen massa's auto's opgeladen worden overdag (parking, garage bij telewerk, ...)
Aan welke laadpalen? Bij mij op het werk is de situatie als volgt: op enkele grote parkings staat er welgeteld 1 laadpaal voor twee wagens. In combinatie met een pokke duur abo.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Slafes schreef:
heist_175 schreef:er zullen massa's auto's opgeladen worden overdag (parking, garage bij telewerk, ...)
Aan welke laadpalen? Bij mij op het werk is de situatie als volgt: op enkele grote parkings staat er welgeteld 1 laadpaal voor twee wagens. In combinatie met een pokke duur abo.
Je omschrijft het correct: "de huidige situatie is..."
Dan weet uw baas meteen wat gedaan: een paar palen laten plaatsen, zodat de overschot van zonne-energie dat zijn panelen opwekt, daar naartoe kan. Geen betere CSR actie dan dat :).
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Krisken, heb je ondertussen al je EV gekocht?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Mindblowing video: het begint over Tesla Battery Day en de Million Mile Battery. Op zich al revolutionair. (to be seen natuurlijk).
Maar dan gaat het verder over virtual powerplants, vehicle2grid en Tesla's Autobidder. Of hoe het businessplan van Telsa zoveel meer omvat dan auto's bouwen...
Als je dit ziet wordt meteen duidelijk waarom traditionele energiebedrijven en de autoindustrie zoveel belang hebben om de technologische vernieuwing af te remmen. (wel integraal bekijken hé!)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

Polestar 2 komt officieel aan wal in Zeebrugge

Tesla concurrent?
https://techpulse.be/nieuws/291902/pole ... zeebrugge/
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Over de prijs:
Renault heeft voor de Chinese markt de K-ze , een auto die spotgoedkoop is.

Dacia zou in 2021 een variant daarvan in Europa op de markt brengen; Dacia Spring. - Een auto die veel, veel goedkoper zou moeten zijn dan alle huidige elektrische wagens. Zou mogelijk wel een auto zijn die maximaal een 100km per uur kan halen. - Je kunt niet alles hebben.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Het zou tof zijn moest Tamiya of Kyosho zich op de markt werpen, die hebben al jaren ervaring :lol:
Die 100km/h zal wel groot nadeel zijn maar als je toch niet op snelweg komt eigenlijk geen echt probleem. De bevolking die volledig rijbewijsloos met aixam consoorten mag rijden begint stilaan te minderen, kan dan ook in dat segment concurrent worden.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Ik moet wel toegeven dat de specs van de Dacia Spring nog geheim zijn. Het is de Renault K-ze die zo'n lage maximale snelheid heeft. En de Dacia Spring zal sowieso een upgrade moeten krijgen zodat die meer airbags heeft en EPS. Het lijkt aannemelijk dat de motor dan ook wel een beetje krachtiger zal worden. Voor Europa zal die toch wel denk ik minimaal 110 kph moeten kunnen halen en aanhouden met een tijdelijke boostfunctie om nog wat sneller te kunnen gaan voor manoeuvres .
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:45
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 28 keer

NuKeM schreef:Zijn er eigenlijk al (betaalbare) EVs met een deftige koffer (liefst niet SUV-type)? In ben me nog steeds aan het oriënteren voor een nieuwe wagen en zo’n model zou ideaal zijn. Plug-in koffers zijn doorgaans kleiner, dus daar hoop ik ook niet op (buiten Skoda Superb iV, maar die heb ik al een beetje afgeschreven).
Beetje laat, maar: Hyundai Ioniq, VolksWagen ID.3, NIssan Leaf?
Hyunai Kona / Kia Niro, maar die zijn van SUV type.

Misschien dat deze site helpt om iets te vinden: https://ev-database.nl
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Goztow schreef:Krisken, heb je ondertussen al je EV gekocht?
Neen neen, die s er voorlopig nog niet. Al moet ik zeggen dat de nieuwe Zoë sel kans maakt.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

DaNi0 schreef:
NuKeM schreef:Zijn er eigenlijk al (betaalbare) EVs met een deftige koffer (liefst niet SUV-type)? In ben me nog steeds aan het oriënteren voor een nieuwe wagen en zo’n model zou ideaal zijn. Plug-in koffers zijn doorgaans kleiner, dus daar hoop ik ook niet op (buiten Skoda Superb iV, maar die heb ik al een beetje afgeschreven).
Beetje laat, maar: Hyundai Ioniq, VolksWagen ID.3, NIssan Leaf?
Hyunai Kona / Kia Niro, maar die zijn van SUV type.

Misschien dat deze site helpt om iets te vinden: https://ev-database.nl
Dit zijn helaas allemaal (voor mij) te kleine koffers (en soms ook SUVs). Ik heb ondertussen een Toyota Corolla Touring Sport hybride besteld bij gebrek aan een deftige plug-in met grote koffer (de Superb Combi Iv voldeed helaas niet aan mijn verwachtingen). Ik ga dus van een plug-in huidige wagen (koffer 400l, meestal ok, maar soms net iets te klein, 500+l lijkt me handiger) terug naar een ‘gewone’ hybride, dat deed ik liever niet, maar ja. Het laadstation hier zal de komende jaren dan maar inactief zijn. Een EV (of plug-in) komt in de toekomst toch weer in huis :)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ik heb nog eens zitten nadenken over heel het electrisch gedoe.

Wil je iets van deftige wagen met range, zit je snel aan 60K. Maar dan zit je nog steeds met een probleem voor lange ritten, gezien de nood om een te herladen als het druk is (bvb iedereen gaat op skiverlof of zomervakantie).

Volgens mij een meer elegante oplossing is diesel electric, die dingen zijn ook 100% aftrekbaar, voor korte afstanden rij je full electric (bvb naar de supermarkt) en voor long range rij je op diesel, en die dingen hebben ook honderden PK's en zijn zuinig. De 0-100 van die meer high-end hybrides zit rond de 5 a 6 sec, dus nog steeds leuk om mee te rijden.

een andere 100% aftrekpost is gewoon een bestelwagen die de helft kost van een hybride en full electric

Ik kijk als zelfstandige uiteraard naar een opvolger voor de Focus RS als daily die 100% een kost wordt, en de RS hou ik als fun auto, gezien de fiscaliteit van de RS niet meer interessant is als zaak.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Volgens mij is Tesla niet langer de snelste

https://www.theverge.com/2020/7/21/2133 ... ift-donuts
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”