heist_175 schreef:
De TCO van EV ligt veel lager dan bij een ICE.
(EDIT3: total f*ckup, onderstaande is van 2018, heb de verkeerde cijfers genomen
)
Denk dat dit nogal rooskleurig is (zoals marketingpraat van terugverdientijden van zonnepanelen?
)
Maar: de EV TCO is elk jaar beter en beter en het kantelpunt is niet ver weg meer. But we're not there yet, denk ik.
Edit 4: cijfers van
sept 2019:
- Benzine: €632
- Diesel: €691
- EV: €959
Ergens staat er in die PDF volgende disclaimer:
Please be aware that a like for like comparison is not possible between EV and Diesel/Petrol since range, horsepower, and comfort levels are different for EVs than for diesel/petrol vehicles.
Maw: useless. Laat deze cijfers van 2019 maar links liggen, heeft niet veel waarde. My apologies
Oude cijfers van 2018 zijn dan wel iets beter, als het waar is dat het over hetzelfde voortuig gaat met verschillende aandrijvingen (mijn originele, out-dated post):
Ik heb de
LeasePlan Car Cost Index van 201
8 er even bijgehaald:
Op basis van de spreiding van de kosten over vier jaar en 30.000km per jaar, is de TCO per maand in België (pagina 6) voor hetzelfde model (spijtig dat ze niet zeggen welk) in verschillende aandrijvingen:
- Diesel: €688 (op 4 jaar: €33 024)
- Benzine: €780 (op 4 jaar: €37 440)
- EV: €857 (op 4 jaar: €41 136)
EV dus een goeie €
8000 duurder op 4 jaar tov benzine.
Disclaimer 1: berekening was aan de benzine/diesel/electriciteitsprijzen/taksen van 2019
Disclaimer 2: de waardedaling (deprication) van een EV weegt het zwaarste door in bovenstaande cijfers, en kunnen wat misleidend zijn imho. Langs de andere kant denk ik dan voor mezelf: wil ik na 4 jaar nog veel geld geven aan een batterij/EV met 120.000km op de teller?
Disclaimer 3: De cijfers van LeasePlan zijn eigenlijk niet geverifiëerd maar ik breng ze enkel aan als discussiebasis en niet als feit. Ik sta altijd open voor non-biased statistieken (geen verborgen groene of oliesector of autoindustrie of ... agenda's)
(Edit:
Typo)
(Edit2: link naar PDF die ik tegenkwam gecorrigeerd)