Belgische Verkiezingen 2024

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gesloten
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 31 keer

iceke schreef: 01 mei 2024, 08:50
Dizzy schreef: 30 apr 2024, 13:59 @CCatalyst uw post zit vol tegenstrijdigheden en hele en halve leugens..

Het cordon benadeelt niet alle burgers, veel burgers zijn het er trouwens mee eens. Het aantal VB-stemmers is nog altijd een minderheid in dit land en Walen zijn ook mensen en Belgen.
Alsof dat niet tegenstrijdig is...Vlaanderen stemt rechts, Wallonië stemt links.
Maar met die Vlamingen gaan we niet echt rekening houden hoor, lang leve het cordonne sanitair.. Correcter = Vlamingen zijn ook mensen en Belgen.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240425_96527566
Volgens mij stemmen Vlamingen vooral extreem.
Volgens de laatste peiling zouden bijna alle partijen dalen behalve extreem rechts (+7.4%) en extreem links (+6.6%)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 11 keer

iceke schreef: 01 mei 2024, 08:50 Alsof dat niet tegenstrijdig is...Vlaanderen stemt rechts, Wallonië stemt links.
Maar met die Vlamingen gaan we niet echt rekening houden hoor, lang leve het cordonne sanitair.. Correcter = Vlamingen zijn ook mensen en Belgen.
Vlamingen zijn vooral meester in elkaar vliegen proberen af te vangen.
Wanneer het erop aan komt vormen de Walen altijd één front.
Terwijl Vlamingen mekaar nog aan het bekampen zijn delen de Walen de lakens uit.
In de eerste plaats niet door de sterkte van de Walen maar door de verdeeldheid van de heterogene Vlamingen (allee uit politieke overwegingen worden ze nu zo onder een noemer vernoemd want historisch slaat het nergens op).

Niet te verwonderen dat ze in een historische context zowat door alles en iedereen onder de voet zijn gelopen.
De grootste vijand van "de Vlamen" zijn niet d'anderen maar zijzelf.
Het niet bindende cordon sanitaire is overigens ook uitgevonden door een Vlaming en niet door een Waal.

En wat betreft "uitsluiten" (toch in woorden) hebben de Vlaamse rechtse partijen van Wallonië geen lessen meer te krijgen. Wanneer je de boegbeelden van deze twee partijen bezig hoort dient buiten de zelfverklaarde "reddertjes" zowat iedereen uitgesloten te worden van alles en nog wat. :roll:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Nu komt de vlaamse regering met de salarisfiets voor leerkrachten. Zou men daar ook zo negatief over zijn als over de salariswagen of is het omdat het voor ambtenaren is een top idee..

Tom
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 5 keer

Los van de belastingontwijking, is een fiets toch wel iets anders dan een auto.
De schade door een fiets ligt vele grooteordes lager: doden, gewonden, vervuiling, ...
En natuurlijk ook: zo'n fiets staat meestal niet zomaar te blinken op de oprit voor de buren :)

Of de Minister Onderbroek daarmee het lerarentekort of de verwatering van het curiculum gaat oplossen, is heel twijfelachtig.
Maar het kan alvast geen kwaad (los van de federale minderinkomsten in de SZ).
tom35
Elite Poster
Elite Poster

Sorry maar een fiets, speedpedelec kan best wat schade aanrichten en ook daar vallen er doden..
Het gaat over het principe en niet over wat je hiermee kan krijgen, het is een cafetariaplan, niets meer of minder
Het is dat plan en die salariswagen dat ons wagenpark stevig gaat vergroenen en electrificeren de volgende 4J, als die niet massaal overstappen op een prive ice natuurlijk.
Van diegene die zelf een wagen kopen zal het niet komen, die blijven ICE's kopen, alhoewel die ook op 7j tijd in prijs verdubbeld zijn zijn ze nog altijd een pak goedkoper dan ev's..

tom
heist_175
Moderator
Moderator

tom35 schreef: 02 mei 2024, 11:30 Sorry maar een fiets, speedpedelec kan best wat schade aanrichten en ook daar vallen er doden.
Zullen we de statistieken er eens bijhalen :)?
Hoeveel doden door een fiets en door een auto?

Er was nog niet zo lang geleden het advies over het gevaar van druiven bij peuters: die hebben onvoldoende kracht in hun longen om druiven die hun luchtpijp blokkeren uit te hoesten. Dus daar vallen ook doden. Zetten we daarmee druiven en gemotoriseerd verkeer op hetzelfde niveau qua schade.
Beetje serieus blijven 8) .
tom35
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 02 mei 2024, 14:06
tom35 schreef: 02 mei 2024, 11:30 Sorry maar een fiets, speedpedelec kan best wat schade aanrichten en ook daar vallen er doden.
Zullen we de statistieken er eens bijhalen :)?
Hoeveel doden door een fiets en door een auto?

Er was nog niet zo lang geleden het advies over het gevaar van druiven bij peuters: die hebben onvoldoende kracht in hun longen om druiven die hun luchtpijp blokkeren uit te hoesten. Dus daar vallen ook doden. Zetten we daarmee druiven en gemotoriseerd verkeer op hetzelfde niveau qua schade.
Beetje serieus blijven 8) .
Ok maar wat heeft dat eigenlijk te maken met het concept van cafetariaplannen...toch niets..alles wordt er blijkbaar bij getrokken om de salariswagen af te schaffen, je weet wel.minder belasting betalen, maar als de vlaamse regering zelf dergelijk concept uitwerkt is het ok want het is een fiets....vreemd...

Tom
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Dus we gaan afbraakpolitiek bestrijden... door een partij die staat voor afbraak te verkiezen en te hopen dat daardoor de rest ineens zal veranderen, logisch :)

Een democratie is net als de grondwet zelf niet perfect. Er is niets ongrondwettelijks aan de huidige toestand. Misschien niet ideaal en te verbeteren maar voor mij toch idealer dan ons laten leiden door nazi's.

Stel dat ik uw theorie zelf zou toepassen dan zou ik buren met wie ik problemen zou hebben kunnen veranderen door zelf nazi's in mijn huis te laten wonen? De nazi's zullen vanzelf vertrekken en de buren zouden ineens modelburgers worden. I don't think so.

@iceke: we houden geen rekening met Vlamingen want die hebben hier niets te zeggen, ze leveren enkel meestal de premier en zijn ondanks dat ze zo mishandeld worden nog altijd de welvarendste regio. Het zijn de Walen ook niet die het Cordon in Vlaanderen behouden he. Dat cordon staat niet in steen gekapt en kan snel voorbij zijn...
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dizzy schreef: 02 mei 2024, 16:16 Dus we gaan afbraakpolitiek bestrijden... door een partij die staat voor afbraak te verkiezen en te hopen dat daardoor de rest ineens zal veranderen, logisch :)
Nog altijd niet gesnapt zie ik.

Dus nog maar eens:
* VB is niet competent om te besturen. Dat heb je zelf al meermaals gezegd, en ik ga daar 100% mee akkoord. Dat ze de afbraakpartij zijn is dus geen zorg. Evenmin wat er in hun programma staat. Mocht ik enige twijfel hebben aan de competentie van VB zou ik niet op hen stemmen, maar die heb ik niet: ze zijn 100% incompetent. Ik koester dus geen enkele hoop dat VB iets zal veranderen, meer zelfs: ik ben er 100% zeker van dat ze niets zal veranderen.
* De partijen die nu in de regering zitten hebben aangetoond dat ze ondanks hun incompetentie wel nog in staat zijn tot afbraakpolitiek. Als je op hen stemt, stem je niet alleen voor afbraakpolitiek, je beloont ook nog eens de afbraakpolitiek van de voorbije 5 jaar. Jouw keuze, maar ik kan dat niet doen.

Ik vind het veel erger dat je stemt voor gelijk welke partij met historische betrokkenheid bij de afbraak van ons onderwijs, dan voor een partij die voor alle problemen wijst naar de migranten, maar nooit iets gedaan heeft en nooit iets zal doen.

Bijgevolg:
* De stem voor het VB is geen stem voor het VB, laat staan voor "hoop" dat VB iets zou veranderen, wel tegen het cordon sanitaire, en voor de democratie. Het cordon kan niet anders dan sneuvelen als VB niet langer vermijdbaar is door het aantal stemmen. VB komt dan in een regering, maar gezien ze niet competent zijn zal die regering op niets uitdraaien en zullen de massas VB-kiezers die nog niet snappen dat VB er enkel zit om poen te scheppen en niets te doen eindelijk het licht zien.
* Bij de volgende verkiezingen na 2024 - hopelijk voor de 5 jaar voorbij is, de coupling federale-regionale verkiezingen is immers nog een vorm van democratisch tekort - is er zwaar verlies voor VB, veel winst voor andere partijen, regeringen zullen weer sneller gevormd kunnen worden met veel minder partijen dan nu het geval is, wat ook betekent dat als een regering de afbraakpolitiek nog voortzet ze daar terug voor afgestraft zal worden, want er zijn weer alternatieven.

Samengevat: een stem tegen het cordon sanitaire laat VB toe in een regering te komen, wat faliekant zal uitdraaien, waarna VB zwaar zal verliezen, en de volgende regering weer met 2-3 partijen gevormd kan worden en ze maar beter afzien van de afbraakpolitiek voort te zetten want zonder VB verdwijnt de kwalijke garantie dat ze altijd in een regering zullen zitten, hoe slecht ze ook besturen. En dat VB niet langer 8 miljoen EUR per jaar krijgt om niets te doen is ook een opsteker. Twee vliegen in 1 klap.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Welke 2-3 partijen die nu niet in een regering zitten zouden dat dan moeten zijn?
En waarom predik je dan niet om massaal voor de PVDA te stemmen ipv het VVB

Je hele retoriek is steunt gewoon op persoonlijke verwachtingen zonder enige garantie dat eender welke partij plots "het licht" gaat zien gewoon omdat dit toevallig jou theorietje is.
Het is niet omdat het VB in Vlaanderen wat extra stemmen haalt dat ze dan plots in een federale regering zullen stappen laat staan toegelaten te worden tot die regering.
Het is je misschien ontgaan maar België is nog altijd iets groter dan de VB kiezers zich inbeelden.

De enige uitkomst welke volgens jouw theorietje wel een zekerheid biedt is dat het VB haar partijkas, mede dankzij jouw persoonlijke inzet, zal aangroeien zonder dat ze daar iets voor moeten doen.

Het punt waarvoor jij persoonlijk voor het VB wil kiezen heb je nu al meermaals herhaalt en voegt niets nieuws meer toe.
Je begrijpt blijkbaar wel nog niet dat niet iedereen zomaar in dat persoonlijke fantasietje trapt want meer is het nog altijd niet.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 02 mei 2024, 17:50 En waarom predik je dan niet om massaal voor de PVDA te stemmen ipv het VVB
Kan ook, maar is geen stem tegen het cordon.
ivob schreef: 02 mei 2024, 17:50Je hele retoriek is steunt gewoon op persoonlijke verwachtingen zonder enige garantie dat eender welke partij plots "het licht" gaat zien gewoon omdat dit toevallig jou theorietje is.
Ik heb nochtans geen enkele verwachting inzake een partij. Ik richt mij enkel op het cordon.
ivob schreef: 02 mei 2024, 17:50Het is niet omdat het VB in Vlaanderen wat extra stemmen haalt dat ze dan plots in een federale regering zullen stappen laat staan toegelaten te worden tot die regering.
Perfect ok. Als men geen regering kan vormen, dan nieuwe verkiezingen. De breuk van de kadans federaal-regionaal is alweer wat democratisch tekort minder.
ivob schreef: 02 mei 2024, 17:50De enige uitkomst welke volgens jouw theorietje wel een zekerheid biedt is dat het VB haar partijkas, mede dankzij jouw persoonlijke inzet, zal aangroeien zonder dat ze daar iets voor moeten doen.
Wat je keuze ook is, VB wint. Als je stemt op VB geef je hen meer geld. Als je niet stemt op VB, dan zorg je er mee voor dat ze niets moeten doen voor dat geld. Het enige verschil is dat je dan ook de afbraakpolitiek van de voorbije 5 jaar beloont met een stem.

Maar als we massaal VB stemmen en ze worden onvermijdbaar, zullen ze ofwel iets moeten doen (wat faliekant zal aflopen) of ze doen nog steeds niets en de naïeve VB-kiezer heeft het dan ook wel door. VB wint dan nog een keer, maar daarna is het gedaan met winnen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 02 mei 2024, 18:08 Kan ook, maar is geen stem tegen het cordon.
Welk cordon?
Er is in de praktijk geen enkel verschil tussen een cordon tegen PVDA of tegen VB.
Linkse en centrum partijen willen niet in zee met het VB en rechtse en centrum partijen niet met de PVDA.
Je stemt dus in feiten tegen een politieke slogan uit het verre verleden?
Ik heb nochtans geen enkele verwachting inzake een partij. Ik richt mij enkel op het cordon.
Echt?
Lees er dan je eigen uitspraken nog maar eens op na want je koppelt allerlei verachtingen aan je stem waar ook "andere partijen" deel van uitmaken.
Maar goed dat je nu al zelf beseft dat het enige te verwachten gevolg van je stem is dat het die partij weer een stukje rijker zal maken zonder dat ze om het even welke verwachting moet inlossen.
Perfect ok. Als men geen regering kan vormen, dan nieuwe verkiezingen. De breuk van de kadans federaal-regionaal is alweer wat democratisch tekort minder.
Terug van vooraf aan hetzelfde dus en weer wat meer tijd verloren om iets daadwerkelijk te doen.
ivob schreef: 02 mei 2024, 17:50De enige uitkomst welke volgens jouw theorietje wel een zekerheid biedt is dat het VB haar partijkas, mede dankzij jouw persoonlijke inzet, zal aangroeien zonder dat ze daar iets voor moeten doen.
Wat je keuze ook is, VB wint. Als je stemt op VB geef je hen meer geld. Als je niet stemt op VB, dan zorg je er mee voor dat ze niets moeten doen voor dat geld. Het enige verschil is dat je dan ook de afbraakpolitiek van de voorbije 5 jaar beloont met een stem en een nieuwe regeringsdeelname.
Euh neen. Een stem voor het VB geeft hen met zekerheid meer geld maar is voor hen totaal geen verplichting om er iets voor te doen. Dat is iets wat jij erbij verzint.
Wanneer ze toch niets met een stem willen doen kan ik beter zorgen dat ze niet nog meer geld krijgen voor hetzelfde.
Maar als we massaal VB stemmen en ze worden onvermijdbaar, zullen ze ofwel iets moeten doen (wat faliekant zal aflopen) of ze doen nog steeds niets en de naïeve VB-kiezer heeft het dan ook wel door. VB wint dan nog een keer, maar daarna is het gedaan met winnen.
Maar neen.
Het is niet omdat dat jouw wens is dat deze de wens van het VB is.
Ze hebben het al lang zelf in de hand om mee te regeren => minder extreme standpunten innemen en minder extremistische figuren pamperen. Dat doen ze juist niet want dan worden ze aanvaardbaar om deel te nemen aan het dragen van verantwoordelijkheid en juist dat willen ze kost wat kost vermijden. Niets zo makkelijk dan langs de kant wat staan roepetoeteren goed wetende dat je dat nooit in de praktijk moet omzetten met als gevolg dat het geld in steeds grotere mate blijft binnenkomen.
En daar trap jij, in het beste geval, nog steeds in.
En het is niets nieuws wat ze doen want dat is wat ze altijd al gedaan hebben en steeds meer kiezers, jezelf incluis, trappen daar in.

Je loopt wel het risico dat ze bij een andere gelijkgezinde partij genoeg postjespakkers vinden om in Vlaanderen de macht te grijpen (federaal lukt hen dat niet want ze verwerven nooit een meerderheid in België) om verder de boel te verzieken en zo vlug mogelijk af te breken zodat ze hun ene gezamenlijke hoofddoel zouden kunnen bereiken.
En op de paar postjespakkers na wordt geen enkele Belg, Vlamingen incluis daar beter van.
En geraak er dan nog maar eens vanaf. Ondemocratische partijen moeten immers geen rekening houden met de geldende wetten. Zelfs de iets snuggere BDW legt met plezier de grondwet naast zich neer wanneer hij daardoor een plaatsje in de geschiedenisboeken zou kunnen verwerven.
En zoals in het verleden al meermaals is gebleken is een plaatsje in de geschiedenisboeken voor enkelingen niet altijd in het voordeel van de anonieme massa. Integendeel zelfs.

Je stemt uiteraard op wie je wil.
Maar verwacht niet dat anderen dat doen op basis van een verhaaltje dat langs alle kanten rammelt.
Sol Invictus!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 02 mei 2024, 19:08 Linkse en centrum partijen willen niet in zee met het VB en rechtse en centrum partijen niet met de PVDA.
Ik zie PTB nog wel in een regering belanden terwijl het cordon tegen VB verder duurt. Welke regering dat ook zal zijn, het zal geen succes zijn en wellicht vroegtijdig vallen (mits mogelijk). Net zoals de regering waar VB in belandt als ze onvermijdbaar zijn en ze weigeren niet om verantwoordelijkheid te nemen, ook die zal geen succes zijn. Meer zelfs: het zal compleet faliekant aflopen. Maar daar gaat het niet om, het gaat over het cordon.
ivob schreef: 02 mei 2024, 19:08 Lees er dan je eigen uitspraken nog maar eens op na want je koppelt allerlei verachtingen aan je stem waar ook "andere partijen" deel van uitmaken.
Ik heb nochtans geen enkele verwachting inzake een partij. Ik ben er 100% van overtuigd dat elke partij incompetent zal besturen in de volgende legislatuur, want er zijn geen gevolgen: mensen als jij zullen ze altijd belonen met een stem, ongeacht hoeveel afbraakpolitiek ze doen. Ik richt mij enkel op het cordon.
ivob schreef: 02 mei 2024, 19:08Terug van vooraf aan hetzelfde dus en weer wat meer tijd verloren om iets daadwerkelijk te doen.
Nieuwe vroegtijdige verkiezingen zijn al een immense win. De koppeling regionaal-federaal is een grote oorzaak van het democratisch tekort. Het is ook bv de oorzaak dat de vorige federale regering op het einde een jaar lang verder deed terwijl ze eigenlijk gevallen was. Het democratische antwoord was vroegtijdig nieuwe verkiezingen, maar de particratie wou de koppeling regionaal-federaal niet los maken, want die komt hen veel te goed uit. Nu, als je nog 4 jaar te gaan hebt, ga je toch nieuwe verkiezingen moeten uitschrijven want anders kan je 4 jaar geen postjes uitdelen (groot drama).
ivob schreef: 02 mei 2024, 19:08Euh neen. Een stem voor het VB geeft hen met zekerheid meer geld maar is voor hen totaal geen verplichting om er iets voor te doen.
Klopt. Dat zeg ik ook. Geen idee waar je iets anders leest.
ivob schreef: 02 mei 2024, 19:08Wanneer ze toch niets met een stem willen doen kan ik beter zorgen dat ze niet nog meer geld krijgen voor hetzelfde.
It takes two to tango. Mijn stem geeft hen meer geld. Jouw stem zorgt ervoor dat ze niets moeten doen met dat extra geld.

Het is wel enkel jouw stem die de afbraakpolitiek van de laatste 5 jaar zal belonen.
ivob schreef: 02 mei 2024, 19:08Dat doen ze juist niet want dan worden ze aanvaardbaar om deel te nemen aan het dragen van verantwoordelijkheid en juist dat willen ze kost wat kost vermijden.
Klopt 100%. Daarom moeten we ze het voor het Blok zetten (pun intended). Geef ze zoveel stemmen dat ze niet meer vermeden kunnen worden. Ofwel regeren ze dan mee, wat ze niet willen en niet kunnen. Ofwel blijven ze voet bij stuk houden en willen ze niet regeren. Voor de naïeve VB-kiezer zal het dan ook duidelijk zijn dat, zelfs als VB wel een kans krijgt, ze nog steeds niets doen. De andere partijen en de media gaan zich ook niet inhouden om dat duidelijk te maken.
ivob schreef: 02 mei 2024, 19:08En geraak er dan nog maar eens vanaf. Ondemocratische partijen moeten immers geen rekening houden met de geldende wetten.
Maar nee, waar jij je zorgen om maakt. Dat zal compleet faliekant aflopen. Ze zijn 100% incompetent om te regeren. Ze kunnen het niet. De afgang zal legendarisch zijn. Maar daarna is er wel beterschap (evenwel niet voor VB).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 02 mei 2024, 19:27 Ik zie PTB nog wel in een regering belanden terwijl het cordon tegen VB verder duurt. Welke regering dat ook zal zijn, het zal geen succes zijn en wellicht vroegtijdig vallen (mits mogelijk). Net zoals de regering waar VB in belandt als ze onvermijdbaar zijn en ze weigeren niet om verantwoordelijkheid te nemen, ook die zal geen succes zijn. Meer zelfs: het zal compleet faliekant aflopen. Maar daar gaat het niet om, het gaat over het cordon.
Dat jij heel veel ziet in je kristallen bol weten we al.
Probleem is dat het maar inbeelding en wensdromen zijn.
In je "voorspelling" hoor ik ook de echo van BDW die hoopte dat Vivaldi binnen de kortste keren zou vallen.
Ondanks zijn verwoede pogingen om iedereen die in deze regering zat verbaal "kapot" (sic) te maken heeft deze regering haar volledige termijn uitgedaan. Iets wat je van zijn eigen droomregering niet kan zeggen. Die heeft hij nl. zelf opgeblazen. :angel:
Tot zover persoonlijke wensdromen in de praktijk.

Het VB zal nooit in een federale regering zetelen. Ze zal dus ook niet de oorzaak zijn dat deze (vroegtijdig) valt.
Het VB kan hoogstens deel uitmaken van een gewestregering. En die kan dan weer niet vallen.

Dat het bij jou persoonlijk om het cordon gaat - een vrijblijvende politieke slogan uit een ver verleden - weten we ook al.
Maar bijna niemand anders ligt daar wakker van. Zeker de meerderheid van de kiezers niet.
Ook de volgens jou naïeve VB stemmer niet. Ondanks dat er steeds meer stemmen naar het VB gaan kunnen ze andere partijen er nog steeds niet van overtuigen met hen in zee te gaan. Een bepaalde gelijkdenkende partij heeft daar zelfs een tijd over onderhandeld maar is van een kale reis teruggekeerd.
De oorzaak en gevolg die jij trekt is bijgevolg gewoon een wensdroom die niet in de praktijk werd omgezet.
Maar nee, waar jij je zorgen om maakt. Dat zal compleet faliekant aflopen. Ze zijn 100% incompetent om te regeren. Ze kunnen het niet.
Ik zit inderdaad niet te wachten op iets dat gegarandeerd faliekant afloopt. Dat is jouw uitgangspunt en jij kickt op chaos en wil sensatie in de verkiezingen. Het maakt je stem wel begrijpelijker want dat is ook wat de rechtste Vlaamse partijen zichzelf als doel stellen: bewijs dat iets niet werkt door het zelf zoveel mogelijk af te breken en als "oplossing" een niet te realiseren droom voor te spiegelen. En wanneer die droom niet blijkt te werken geef je gewoon - naar goede gewoonte - d'anderen daar de schuld van.

Ook hier spoort je eigen logica weer niet. Uit wat uit je voorgaande commentaren te begrijpen valt zijn, voor alle duidelijkheid jouw uitgangspunt, de huidige partijen ook niet competent. Dat heeft ze ook niet tegengehouden om te regeren en hun termijn uit te doen. Volgens je eigen logica is incompetentie dus geen beletsel om te regeren noch om dat voor een volledige termijn te doen.

Voor de rest is je betoog gewoon meer van hetzelfde dus niet de moeite om nog op in te gaan want de uiteenlopende standpunten zijn gekend.
Laatst gewijzigd door ivob 02 mei 2024, 19:52, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 02 mei 2024, 19:45 Dat heeft ze ook niet tegengehouden om te regeren en hun termijn uit te doen.
Met afbraakpolitiek, Minister Onderbroek, etc. waar jij straks je zegen aan zal geven. Het is niet omdat ze bestuurd hebben dat dit land er beter op geworden is. Dat is zeker niet het geval. En ik heb het dan ook niet enkel over onderwijs.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 02 mei 2024, 19:48 Met afbraakpolitiek, Minister Onderbroek, etc. waar jij straks je zegen aan zal geven.
Ik zal zelf wel bepalen aan wie of wat ik mijn zegen geef.
Da gade gij niet bepalen. :nono:

Ben Weyts, als je die bedoelt, heeft trouwens slechts Vlaamse bevoegheid. Zijn partij had federaal ook niets in de pap te brokken. Toen ze wel die kans kregen hebben ze zelf voortijdig de handdoek in de ring gegooid.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Nog een mooi voorbeeldje van tegenstrijdigheid. NVA kan je beschouwen als een VB-light. Je kan kritiek hebben op het Vlaamse beleid van NVA want de partij zit al lang aan het stuur in Vlaanderen MAAR hoe koppel je dat aan stemmen voor VB? Als het NVA-beleid niet goed is hoe zal een verder doorgedreven versie dan beter zijn? Juist.

Voor de rest volg ik ivob in deze volledig, er is een verschil tussen België en Vlaanderen. VB heeft een bepaalde aanhang in Vlaanderen maar wat stelt dat voor nationaal. Ik denk ook niet dat het in het voordeel van Vlaanderen is om VB regionaal te laten besturen. Misschien is het wel een oplossing voor de regionale luchthavens, asielzoekers naar Rwanda vliegen, de diamantairs zullen het graag zien gebeuren :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

Dizzy schreef: 03 mei 2024, 10:55 ...er is een verschil tussen België en Vlaanderen....
Juist, en het verschil met Europa is nog groter!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bedoel je met de EU of met het Europese continent?
En welk "verschil" bedoel je dan precies?
Dat er in België maar 3 officiële landstalen zijn en in de EU een 24-tal?
Dat is idd een duidelijk verschil. Maar wat doet dat ertoe tijdens de Belgische verkiezingen?

Een verschil in munteenheid? Dat is er idd tussen landen in Europa maar binnen de EU betaalt zowel Vlaanderen als Wallonië met de euro. Net zoals - op een uitzondering na - de meeste landen binnen de EU.
Hier verschilt het dan weer niet met de rest van de EU.
Maar wat doet dat ertoe tijdens de Belgische verkiezingen?

Diversiteit kan ook een verrijking zijn ipv een te benadrukken verschil.
Toch voor wie zich flexibel kan en wil opstellen en niet vastgeroest zit in een verleden dat eigenlijk nooit echt bestaan heeft en doorgaans louter propaganda is met als enig doel mensen tegen elkaar op te zetten zodat ze zich niet meer focussen op de eigen problematiek en d'anderen de schuld kunnen geven van de eigen tekortkomingen.
Sol Invictus!
wied
Elite Poster
Elite Poster

Ik bedoel dat de tandem ECB/IMF de linkse plannen van Magnette&Co blijkbaar ondersteunt...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Iedereen weet toch dat de ECB/IMF linkiewinkies zijn :)
wied
Elite Poster
Elite Poster

Inbegrepen onze blauwe premier dus :-)
wied
Elite Poster
Elite Poster

https://businessam.be/paradigmashift-no ... te-houden/

Betaalmuur! Kort samengevat: liberale "marktwerking" is duidelijk zichtbaar te ver doorgeschoten, ook elders in Europa...
In NL bijvoorbeeld wonen mensen in containers!!!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Beste wied, veel mensen hebben niet eens een container.

De marktwerking op zich is niet de schuld wel hoe er geen limieten aan gesteld worden.

Bekijk de voorstellen bij ons. Om de welvaart te redden van mensen met heel veel welvaart zal er serieus geknipt worden in de voorzieningen voor mensen met heel weinig welvaart. Het geld halen waar het al niet was dus.
wied
Elite Poster
Elite Poster

Waar geen geld is valt niets te halen natuurlijk. Trouwens, aan geld geen gebrek: de hoogste staatsschulden, alsook de hoogste belastingen (op arbeid wel te verstaan)...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

wied schreef: 05 mei 2024, 12:27 Waar geen geld is valt niets te halen natuurlijk.
Hoe naïef kan je zijn?
Dat werken minstens 500€ netto meer moet opbrengen dan niet werken (door ziekte, fabriek die sluit omdat men elders tegen nog lagere lonen wil werken, pech,.....) betekent niet dat de laagste lonen netto 500€ meer opbrengen. Het kan net zo goed betekenen dat wie ziek is, werkeloos is, pech gewoon nog eens 500€/maand minder krijgt.
Dat wie zonder onderbreking een heel leven lang gewerkt heeft minstens 500€ meer pensioen moet krijgen dan wie dat niet deed betekent niet dat de minimum pensioenen met 500€ opgetrokken worden maar dat ze (terug) met 500€ naar beneden kunnen (of de volgende jaren niet meer aangepast zullen worden aan de stijgende levensduurte).
Wie in een sociale woning leeft kan je ook maandelijks meer laten betalen of eruit zetten indien dat niet kan.
Enz.

Men vind altijd wel makkelijk geld bij wie al niet veel heeft.
In België zal je nauwelijks mensen vinden die totaal niets hebben. Al was het maar een uitkering.

Ik lees ook niet veel plannen om effectief geld te halen bij wie al veel heeft.
Eerder om te gaan snijden in sociale voorzieningen en aanverwanten.
Komt natuurlijk altijd goed over bij zij die al niets tekort hebben en voor wie meer nog steeds niet genoeg is en van zichzelf vinden dat zij de enigen zijn die echt hard werken (maar contradictorisch tijdens de normale werkuren wel nog tijd vinden om online hun mening uur na uur te verkondigen).
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator

wied schreef: 05 mei 2024, 11:46 https://businessam.be/paradigmashift-no ... te-houden/
Betaalmuur! Kort samengevat: liberale "marktwerking" is duidelijk zichtbaar te ver doorgeschoten, ook elders in Europa...
In NL bijvoorbeeld wonen mensen in containers!!!
Je moet al een mooi compromis sluiten om niet tegen het zere been van heel wat mensen te zitten:
- de conservatievere bevolking wil vooral hun uitzicht niet verliezen
- de oudere bevolking wil vooral dat de waarde van hun eigendom niet omlaag gaat (weinig woningen = zelfs krotten worden duur)
- de groenen willen niet dat er gebouwd wordt in natuur

Kijk naar de huizencrisis in andere landen.
Zelfs zonder Brexit is het een ramp in de UK, exact om bovenstaande redenen.
En met de oudere laag (typisch ook wat conservatiever) die alleen maar aanzwelt, staan we er ook in BE niet goed op.
wied
Elite Poster
Elite Poster

euro.png
Brexit, hoezo!? Als beste vrienden van de US zijn zij nog erger gevaren dan wij...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

En de Belgische verkiezingen gaan daar niets aan veranderen.
Sol Invictus!
wied
Elite Poster
Elite Poster

Natuurlijk niet, verkiezingen gaan over de toekomst... :-)
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer

En wat is het alternatief atm ? Een kut job die het leven nog moeilijker maakt voor 100€ meer in de maand ?
Uwe vent is het afgetrapt en ziet niet meer om naar die 2 tieners en die 2 koters die nog in hun broek schijten...ga je dan andermans huis gaan kuisen voor een habbekrats ?
Het verstandigste zou zijn om dat wel te doen, de realiteit is echter dat veel van die mensen gewoon blijven hangen in uitzichtloos leven, geen job, sociaal woning, leefloon en krabben om het einde van de maand te halen.
Meer sociale zekerheid gaat hun probleem niet oplossen, minder ook niet.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Punt is dat je de laagste lonen beter optrekt dan de uitkeringen te verlagen. Iemand met een uitkering moet ook eten en geeft ook geld uit en doet dus ook de economie draaien. Minder inkomen is ook minder om te laten draaien, de besparingen op uitkeringen zijn dus ook indirect besparingen op de economie.

Dat soort redeneringen zie je ook vaker terugkeren. De pensioenen zijn laag, we gaan de pensioenen niet verhogen maar wel de pensioenen die niet te laag zijn... verlagen :)

Daarnaast verdwijnt er veel geld naar mensen die dat geld niet eens nodig hebben. Maatregelen die voor iedereen gelden ook al heb je geen nadeel die kosten ook geld maar zijn weinig efficiënt. Ze zijn echter leuk voor politici om te verkopen want uitdelen komt beter over dan noodzakelijke maatregelen nemen.
heist_175
Moderator
Moderator

Je kan anderzijds ook niet blind blijven voor de staat van de begroting. Er verdwijnt meer geld dan goed is.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Dizzy schreef: 06 mei 2024, 09:37 Daarnaast verdwijnt er veel geld naar mensen die dat geld niet eens nodig hebben.
Gisteren aan de tafel van de 7e dag "Wie heeft er poetshulp met dienstencheques", alle handen omhoog aan de tafel (Crevits, Quickie, Loones en Vaneeckhout) inclusief de presentatoren. Zouden, zeker (ex-)ministers niet aan een normaal uurloon poetshulpen kunnen aannemen i.p.v. via een (aan €26/u) gesubsidieerd systeem waarbij de poetshulpen zelf aan een zeer laag loon moeten werken?
Kan de €9 per dienstencheque en belastingvoordeel niet voorbehouden worden voor mensen die het echt nodig hebben (bv. ouderen die nog thuis wonen maar zelfs alles niet meer kunnen) en in elk geval het belastingvoordeel bij hoge lonen afschaffen?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Zoals al meermaals gezegd: veel voordelen komen terecht bij mensen die het niet nodig hebben.
De dames en heren ministers zouden, zoals alle Vlamingen en Belgen die denken dat ze buitenhuis "hard werken" ook hun eigen shit kunnen leren opkuisen zodat ze nog enige voeling hebben met wat echt werken betekent.
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator

https://dienstencheques.vlaanderen.be/o ... ing/bedrag
https://www.vlaanderen.be/huishoudhulp- ... stencheque

De onderneming krijgt €28,07 per Vlaamse dienstencheque, de gebruiker betaalt €7,20 + eigen bijdrage.
2/3 van de poetshulp wordt dus door de belastingbetaler betaalt.
Of er nog veel gepoetst zou worden via dienstencheques als je €120 per halve dag (4u) moet betalen, weet ik niet.

Als je maatregelen aflijnt met een scherpe lijn, dan krijg je "vallen", beter is om gradueel af te bouwen.
Dat kan in dit geval heel simpel, door aan de fiscale aftrek te morrelen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dat is dan makkelijk en snel geld verdiend door het zelf te doen.
Mensen die hun eigen shit moeten opkuisen zijn doorgaans ook voorzichtiger en maken de boel minder vuil.
Sol Invictus!
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer

heist_175 schreef: 06 mei 2024, 10:32 https://dienstencheques.vlaanderen.be/o ... ing/bedrag
https://www.vlaanderen.be/huishoudhulp- ... stencheque

De onderneming krijgt €28,07 per Vlaamse dienstencheque, de gebruiker betaalt €7,20 + eigen bijdrage.
2/3 van de poetshulp wordt dus door de belastingbetaler betaalt.
Of er nog veel gepoetst zou worden via dienstencheques als je €120 per halve dag (4u) moet betalen, weet ik niet.

Als je maatregelen aflijnt met een scherpe lijn, dan krijg je "vallen", beter is om gradueel af te bouwen.
Dat kan in dit geval heel simpel, door aan de fiscale aftrek te morrelen.
Vroeger kwam die in't zwart werken en was iedereen gelukkig.... nu is er niemand blij, niet die regering, niet dat bedrijf dat afroomt en niet die madam die moet komen kuisen....vooruitgang....
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer

heist_175 schreef: 06 mei 2024, 10:05 Je kan anderzijds ook niet blind blijven voor de staat van de begroting. Er verdwijnt meer geld dan goed is.
Leg alle verkiezingsprogramma's van de partijen naast elkaar en waan je in Fantasialand.
Er zal na de verkiezingen met geld worden gesmeten als het een lieve lust is.

Waar ze dat geld gaan halen?
De grote stilte of onzin die in hun politieke kraampje past zoals migratie of hoge inkomens.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
wied
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef: 06 mei 2024, 10:55 Vroeger kwam die in't zwart werken...
Dat net is zich al langere tijd aan het sluiten. Europa verplicht onze banken zoveel mogelijk digitaal te laten betalen in de toekomst...

https://wero-wallet.eu/nl
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”