FM blijft langer actief

Nieuws omtrent telecommunicatie
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het verbaast me dat zoveel mensen blijkbaar ontvangst problemen hebben met DAB... persoonlijk heb ik er enkel last van bij de MUX waarop de lokale radio's zitten en dan slechts op een enkele plaats beperkt tot 50m in de straat.

Thuis is het hier allemaal internet radio (via Sonos)... veel meer keuze en nooit ontvagstproblemen :-)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Misschien heeft het te maken met de isolatie van huizen of is het eerder een lokaal probleem?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 19 keer

DarkV schreef: 2 weken geleden Het verbaast me dat zoveel mensen blijkbaar ontvangst problemen hebben met DAB
Ik had een plek in huis waar ik zo goed als geen ontvangst had. Het was in de bureauruimte, met een computer onder tafel, het scherm erbovenop, luidsprekers, radio, laserprinter en mijzelf er nog bij. Ik had een torentje gebouwd met blokken, tegen het raam, om daarbovenop mijn kleine antenne te zetten, ver boven het gewoel. Maar zelfs dat hielp nauwelijks.
Na maandenlang knoeien (mijn torentje werd steeds hoger maar het hielp niet echt) heb ik de antenne pal op mijn werktafel gezet en mijn radio display op "Signal error:", waarbij continue het aantal errors per ??? getoondf wordt. Door te schuiven met de antenne (5 centimeter naar links, 10 centimeter in een andere richting etc.) -telkens ook even laten "bekomen"- kon ik dat al snel richting 10 brengen (komende van > 50) en zelfs 0. Dit tot mijn grote verbazing. Sindsdien nooit nog hoorbare storingen gehad en raar maar waar: kleine verschuivingen lijken nog amper impact te hebben. Eens goed, altijd goed, zo lijkt het (al kan dat bijna niet).
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Internetradio is leuk, maar als je graag naar willy luistert is dat niet zo handig.
Als je zapt krijg je elke keer weer reclame bij de start.
Vandaar dat ik dab verkies. Maar dat durfde al eens wegvallen. De laatste tijd is het veel beter. Hopelijk blijft het zo.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Ik denk ook dat het hier hetzelfde probleem is als bij TV satellietonvangst:
Bij analoge "slechtere" ontvangst heb je ruis, maar kan je nog kijken/luisteren, bij digitaal is het alles of niks.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Albert Peetermans schreef: 2 weken geleden Ik had een plek in huis waar ik zo goed als geen ontvangst had.
Tja, zoals ik al schreef zie ik thuis weinig toegevoegde waarde in DAB.
cadsite schreef: 2 weken geleden Internetradio is leuk, maar als je graag naar willy luistert is dat niet zo handig.
Vertel... Willy Class X staat hier regelmatig op.
cadsite schreef: 2 weken geleden Als je zapt krijg je elke keer weer reclame bij de start.
Dat is één van de weinig nadelen... maar ik mag hopen dat je meer doet dan zappen alleen.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Vertel: "als je zapt" dus...
Uiteraard doe ik meer dan zappen, maar Willy (en class x) heeft 1 groot nadeel, ze spelen Coldplay, jamiroquai & Tame impala.
Groepen die zo slecht zijn dat ik moet switchen tussen beide zenders.

Maar hé, ondertussen terug een paar dagen naar DAB+ over gegaan en de ontvangst is nu de hele tijd goed, dus mij hoor je niet meer klagen.
Sanatax
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 5 keer
Provider

De lokale zenders in West-Vlaanderen zijn niet langer te beluisteren via DAB+.

DAB+ West-Vlaanderen vecht VRM-beslissing aan bij Raad van State (Radiovisie, 8 mei 2025)

Het blijft voorlopig etherstilte van de zijde van DAB+ West-Vlaanderen sinds hun mux op 10D met ingang van 1 mei letterlijk uit de ether werd geduwd door de verhuisde landelijke commerciële mux Vlaanderen 2, na een ‘dwangbevel’ van de VRM.
Int + Tel + TV: Scarlet Trio
Mobiel: Neibo Mix Budget
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer

Vlaanderen... waar vernieuwing niet alleen wordt afgeremd, het wordt gewoon teniet gedaan.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 428 keer
Bedankt: 113 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

De commerciële zijn te machtig aan het worden.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer

Het blijkt inderdaad allemaal te gebeuren op vraag en in het belang van de mediagroepen.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”