Thuislaadvergoeding - belastingen

ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

Joop schreef: 1 maand geleden Elk klein kind kon bedenken dat dit piramidespel niet bleef duren.
Je weet niet goed hoe een piramidesysteem werkt?
Er is een deel dat er veel geld aan verdient en een groter deel dat de winsten betaalt.
Het is maar tot welke groep je wil behoren. :angel:

Maar hopelijk voor jou heeft het luchten van je frustraties (boot meermaals gemist?) voor wat soelaas gezorgd. :idea:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Joop
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 27 keer
Provider

duizend schreef: 1 maand geleden Natuurlijk Joop, groot gelijk !
Alleen zijn onze zonnepanelen dankzij jouw genereuze bijdrages, waarvoor dank, ondertussen al tweemaal afbetaald.
We gaan ze direct van ons dak afzwieren zie, ons gaan ze niet pakken voor de werkelijke kost !
Wel graag gedaan :roll:

Mijn probleem is een blijft dat ze ook nog steeds elektriciteit promoten, maar het net kan het niet aan.
Opwekking is er niet genoeg en opslag al helemaal niet.

Goed voorbeeld is Nederland waar ze hele woonwijken en industrieparken gewoonweg niet KUNNEN aansluiten op het net omdat er geen capaciteit is.
Het andere probleem daar is dat er zoveel zonnepanelen zijn dat als de zon schijnt de overproductie OOK het net overbelast, maar niemand wil op dat moment die stroom want ze liggen ALLEMAAL ZELF vol panelen.

Ze weten zich daar geen raad met de stroom, maar in de avond tussen 17 en 21 uur is er dan weer zoveel vraag maar geen opwekking en daarom kunnen ze niemand meer aansluiten. Want ze hebben geen stroom voor de EV's en warmtepompen.

Het rare is, nog steeds pushed de Nederlandse overheid Elektrische wagens en Warmtepompen....het kraakt en piept, de domme politiekers doen gewoon door...onbegrijpelijk.

Door de groene waanzin gaat het licht uit, terwijl we een prachtige en schone oplossing hebben dat altijd werkt: Kerncentrales.
En laten we die nu net massaal sluiten....voor zonnepanelen en molentjes...
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
MeshDevices Fritz 1260 / 3x3000AX
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Je legt de focus verkeerd.
Er is helemaal geen tekort aan elektriciteit.
Er is af en toe een capaciteitsprobleem omdat veel mensen gewoontedieren zijn wars van veranderingen.
Ze willen dus allemaal op hetzelfde uur hetzelfde en dan krijg je capaciteitsproblemen, geen bevoorradingsproblemen.
Kerncentrales lossen dat probleem niet op. De productie moet, net als de elektriciteit van elke andere bron, door hetzelfde net.
Gewoon de afname spreiden en niet meer injecteren in het net wanneer er geen vraag naar is lost al een groot deel van die problemen op.

En laat de opslag in BEV's en (thuis)batterijen, stuurbare warmtepompen, stuurbare (bidirectionele) laadpalen daar nu net een oplossing voor bieden.

De oorzaak van de problemen in Nederland zijn dan ook voor een deel te vinden bij de salderingsregeling waarbij men in de zomer veel te veel produceert en dat dan op het net zwiert om het in de winter terug op te vragen tegen een nulkost.
Dat veroorzaakt een dubbele congestie waar men ook nog eens anderen voor laten betalen.
Gelukkig loopt de salderingsregeling zowel in Vlaanderen als en Nederland op haar laatste benen. Dat is dan weer een probleem minder.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

De oorzaak is vooral omdat de aandeelhouders (lees gemeentebesturen) van de netbedrijven de intercommunales als een geldezel gezien hebben de laatste 30j.
Het gat in hun hand heeft gemaakt dat de netbedrijven geen geld hadden om onze netwerken up to date te houden waardoor ze nu hopeloos achter lopen.
Dat riedeltje van we willen allemaal tegelijk dat net gebruiken en dat mag niet is leuk maar de resultaten van vandaag zijn een gevolg van mismanagement...
Kijk maar naar het capaciteitstarief, een feestdis voor vrienden maken wordt tegenwoordig stevig afgestraft zelfs op feestdagen zoals Kerst en nieuw waar het verbruik een pak lager ligt tenzij je natuurlijk koude groentjes wilt bij kroketjes die je een half uur voor je vlees gebakken hebt...

Tom
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

Capaciteitstarief dat soms zijn eigen doel tegenwerkt.

Op ogenblikken dat de hele straat massaal injecteert wil ik wel graag héél veel van die elektriciteit in mijn EV pompen (want supergoedkoop gezien dynamisch tarief), maar dat kan niet want het capaciteitstarief straft me dan af als ik te snel/te veel afneem.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dat is inderdaad een probleem (maar blijkbaar lag het nog te moeilijk voor Jan met de Pet om een DA gerelateerd captar in te voeren) maar wanneer je veel energie aan een lage prijs kan laden wordt dat toch ruimschoots gecompenseerd door een thuislaadvergoeding volgens de CREG tarieven?
Nu is het nog net iets te vroeg (all in prijs nog rond de 23-25 cent) maar tussen 12:00 en 15:00 kan je laden rond de 20 cent. De kWh vergoeding ligt per kWh dan 12 cent hoger.
Sol Invictus!
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Helemaal juist. Er wordt grof geld verdiend aan de laadpaal. Maar de moeilijkste afweging is:

- iets trager laden aan (op ogenblikken) iets duurder tarief, maar minder capaciteitstarief
- sneller laden aan goedkoper tarief, maar wat meer capaciteitstarief betalen.

Ben de balans nog aan het zoeken.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dat laatste hangt af van het captar veroorzaakt door je andere verbruikers.
Dat deel moet je uiteraard niet meerekenen in de afweging want betaal je sowieso al zonder laden.

Of er grof geld verdiend wordt aan een laadpaal met thuislaadpaalvergoeding is blijkbaar een individueel gegeven.
In sommige situaties schijnt men er zelfs zijn broek aan te scheuren.

Zelf laad ik thuis bijna uitsluitend overproductie PV. Genereert geen extra captar en de laadvergoeding is dan - zolang het nog duurt - netto winst. Iedere geladen PV-kWh heeft momenteel dan een netto waarde van 63 cent/kWh.
Je bent dan ook minder afhankelijk van tijdsvakken.
Zal met een dynamisch netcontract moeilijk te benaderen zijn.

Woon je in een wijk waar de buren zonnepanelen hebben en een eigen EV kunnen laden is er uiteraard doorgaans ook geen injectie in de wijk. Maar daar heb je gelukkig met een dynamisch contract nog geen last van gezien dat een gemiddelde prijs voor het hele land is en niet per wijk/regio.
In Bv. Nederland zijn er al plannen in een andere richting (prijs per regio en tijdsblokken en DA prijzen niet meer per uur maar per kwartier).

Maar ieder speelt uiteraard - zolang het nog kan - volgens de eigen mogelijkheden.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 3 keer

pfuhu schreef: 1 maand geleden Capaciteitstarief dat soms zijn eigen doel tegenwerkt.

Op ogenblikken dat de hele straat massaal injecteert wil ik wel graag héél veel van die elektriciteit in mijn EV pompen (want supergoedkoop gezien dynamisch tarief), maar dat kan niet want het capaciteitstarief straft me dan af als ik te snel/te veel afneem.
Heb je zelf geen zonnepanelen dan???
Op momenten “dat de wijk massaal injecteert” leveren mijn zonnepanelen 5kW continu. De EV is dus gemakkelijk elke dag volledig vol met eigen zonnepaneel productie.

Wat jij voorstelt is louter theorie dus.
In praktijk help dat EV laden op zonne energie die een ander op het net zet nougatbollen.
Tenzij je zelf geen (of veel te weinig) panelen hebt uiteraard.
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Tuurlijk wel. Hier ligt 7kWp.

Maar ook een thuisbatterij (12kWh) en ik doe enorm veel kilometers met de EV (50k/jaar), dus ik moet sowieso nog steeds een pak inkopen om te laden. En zeker op dagen dat er niet veel zon is.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat is net hetgeen ik zeg.
Op dagen dat er niet veel zon is leveren de panelen van de buren niets op het net.
Op dagen dat er veel zon is levert je eigen productie volop.
Je koopt dus quasi nooit in van de buurman zijn overproductie.

En tja 50k km per jaar dat zal al redelijk uitzonderlijk zijn als je de statistieken bekijkt. Maar dan heb je gewoon te weinig panelen liggen.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”