Laden op het werk en ontladen om thuis te koken... wat dan met voordeel in natura... de toekomst heeft zo z'n uitdagingen.
J.
Digitale meter na 15 jaar verplicht ?
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Veel mensen met salariswagen hebben ook een laadpaal van de werkgever thuis.
https://tweakers.net/nieuws/230576/34-b ... meter.html
https://tweakers.net/nieuws/230576/34-b ... meter.html
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- cadsite
- userbase crew
- Berichten: 6839
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Dat kan inderdaad een stimulans zijn.
Probleem is wel dat dit zaken zijn die berekend (moeten) worden over een periode van minimaal 10 jaar en onze overheid is compleet onbetrouwbaar, zeker op de lange termijn. Dus je kan niet rekenen, je moet gokken.
Probleem is wel dat dit zaken zijn die berekend (moeten) worden over een periode van minimaal 10 jaar en onze overheid is compleet onbetrouwbaar, zeker op de lange termijn. Dus je kan niet rekenen, je moet gokken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4272
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Dit geeft inderdaad aan dat thuis batterijen nog steeds veel te duur zijn (en zelden economisch rendabel).Dizzy schreef: 5 maanden geleden Punt is dat zo'n batterij veel meer opslag biedt dan de huismodellen die duur zijn.
- cadsite
- userbase crew
- Berichten: 6839
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Zeker da, maar de vraag is hoe.
En of het dan nog interessant is.
En alweer, de staat is een belangrijke factor in deze, dus betrouwbaarheid: 0,0.
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 16261
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 9 keer
VAA voor een auto mét en zonder tankkaart was ook dezelfde, dus het kan ook "gemakkelijk"
.
Je kan het ook echt regelen met een optie die je zelf kan kiezen: V2H actief of niet. Net zoals je in NL ook een tijdlang kon kiezen of je privé dan wel zakelijk met uw firmawagen rondreed. Maak er een forfaitair belastbaar voordeel van €100 van (netto +/- €50) en het zal massaal gebruikt worden, wat toch de bedoeling is.

Je kan het ook echt regelen met een optie die je zelf kan kiezen: V2H actief of niet. Net zoals je in NL ook een tijdlang kon kiezen of je privé dan wel zakelijk met uw firmawagen rondreed. Maak er een forfaitair belastbaar voordeel van €100 van (netto +/- €50) en het zal massaal gebruikt worden, wat toch de bedoeling is.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 12 keer
On topic: om vanuit een BEV terug te leveren aan de woning heb je geen digitale meter nodig. Dat kan volledig buiten het net om.karine schreef: 5 maanden geleden Vraag is natuurlijk hoelang je auto nog zal meegaan wanneer de batterij zo intenstief wordt gebruikt?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Off topic, maar bemerking op je vraag: wat bedoel je met "batterij zo intensief gebruiken"?.
Ter info: een HV accu van een EV is ontworpen om met hoge vermogens om te gaan en bovendien ook nog eens heel snel te schakelen tussen lage en hoge vermogens. Sommige fabrikanten zijn zelfs zo overtuigd van hun product dat ze tot tien jaar garantie geven.
Afhankelijk van de rijomstandigheden, het weer, de bestuurder,..... schakelt de HV accu van een BEV tussen de 0 (nou ja in de praktijk bij regeneratie zelfs minus nul) en + 60 kW.
Laden kan op wisselstroom - behoudens uitzonderingen die aan nog hogere vermogens kunnen laden - tot 11/22 kW.
Op gelijkstroom zit men al boven de 300 kW.
De opslag - dus één cyclus van de HV accu - gaat bij BEV's die de optie hebben om terug te kunnen leveren van een 40 tot 100 kWh. Afhankelijk van de noodwendigheden kan je dat binnen een dag oprijden.
Denk je dat zo'n accu op jaarbasis een paar honderd kWh extra verbruik met vermogens rond de 3 tot 11 kW dan als "intensief" zou beschouwen.
Ik vermoed dat de verhouding tussen het gebruik voor mobiliteit (zowel in kW als kWh) en thuisverbruik voor thuisverbruik dan eerder marginaal zal zijn.
Het is uiteraard NIET de bedoeling op kosten van de werkgever te gaan laden en dan zonder toestemming deze energie thuis te gaan ontladen. Dat zou overigens hetzelfde misbruik zijn als met een salarisauto met verbrandingsmotor met de tankkaart van de werkgever diesel te tanken en deze dan thuis over te hevelen in de stookolietank van de mazoutketel. Inzake mogelijk misbruik niets nieuws onder de zon dus.
Persoonlijke bemerking: de HV accu van een BEV zomaar als alternatief voor een thuisaccu beschouwen zie ik nog niet meteen gebeuren. De meeste mensen kopen immers een auto om hem mobiel te gebruiken. Niet om deze continu aan de woning te koppelen. Een woning verstoken van energie wanneer de EV niet aanwezig is lijkt me ook niet praktisch.
Komt daar nog bij dat voordat je de energie - tenminste zonder misbruik te maken - vanuit de HV accu in de woning krijgt je extra hardware nodig hebt die ook niet kosteloos is. En dat je die energie ergens (tegen betaling?) moet gaan halen voor ze beschikbaar is voor de woning.
Aan een openbare laadpaal lijkt me voor de meeste gebruikers economisch niet rendabel want de prijs - exclusief vverlieze - om van thuis rechtstreeks vanuit het net laden is doorgaans lager dan - inclusief verliezen - wisselstroom eerst om te zetten naar gelijkstroom in de HV accu om vervolgens deze gelijkstroom terug om te zetten in wisselstroom voor de woning.
En dat kan dan alleen nog maar voor wie voldoende middelen heeft om een BEV uit de duurdere klasse aan te kopen (want moet kunnen terug leveren) of een salarisauto uit die klasse heeft EN de mogelijkheid heeft zijn voertuig langdurig veilig aan de woning te koppelen (garage/carport/....).
Voor wie die mogelijkheden heeft en PV heeft met productieoverschot zou het wel een mogelijkheid zijn maar ook weer beperkt. De BEV moet dan al aan de woning gekoppeld zijn wanneer er PV overschot is en na zonsondergang en voor zonsopgang nog eens aan de woning gekoppeld om terug te leveren.
Levert op jaarbasis maar enkele euro "besparingen" op.
Blijft de vraag wie daar dan het extra geld voor wil neertellen voor een duurdere BEV plus nodige hardware?
Doorgaans is er een groot verschil tussen theoretische whisful thinking en praktische uitvoerbaarheid.
Technisch kan het dus allemaal al maar de vraag is hoeveel consumenten er daadwerkelijk aan beginnen en voldoende voordeel uithalen.
ps. de beperking inzake teruglevering bij de VAG groep is niet per jaar maar over de ganse levensduur van de BEV en softwarematig begrensd. VAG staat nu ook niet bekend als het grootste licht inzake ontwerp van EV's en al helemaal niet op softwaregebied. Om de groep te redden hebben ze zich dan ook ingekocht in China en de US om daar meer up to date software en batterijkennis te verwerven.
Daar hebben ze gelukkig niet mee gewacht tot de digitale meter in Vlaanderen bij de laatste prosument werd geplaatst.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3565
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Batterij of niet heeft er weinig mee te maken.DarkV schreef: 5 maanden geledenDat hangt dan weer af of je een batterij hebt... zonder batterij is OW beter aangezien je een "ganse" dag opbrengst hebt (voor eigengebruik).duizend schreef: 5 maanden geleden Jammer dat zo weinig mensen inzien dat “meer” productie niet altijd opbrengt.
Productie op de moment dat je verbruikt, dat brengt op.
OW is altijd beter. Panelen kosten niks meer.
7kwp oost en 7kwp west op een 5 kw omvormer is ideaal.
Brengt veel meer op dan 7kwp zuid op een 5kw omvormer, want meer kun je zuid niet overdimensioneren.
Vanaf pakweg einde maart tot einde oktober is de batterij met OW opstelling al lang vol om 11u. Vanaf mei is de batterij al vol om 9 uur ‘s morgens.
Al de rest die je niet verbruikt is injectie die niet meer opbrengt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3565
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Nee sherlock.
Lees het nog eens.
Op een 1 fase aansluiting mag je max 5kw omvormer aansluiten.
Op die 5 kw omvormer kan je max 7kwp zuid aansluiten
Of je kan 7kwp oost en 7 kwp west aansluiten op diezelfde 5 kw omvormer.
Panelen kosten niks meer.
Dus leg je dak vol panelen oost en west, het zal een pak rendabeler zijn dan alles op zuid en naar 3F overschakelen om dan het extra vermogen nooit te gebruiken wegens te duur aan capaciteitstarief.
Lees het nog eens.
Op een 1 fase aansluiting mag je max 5kw omvormer aansluiten.
Op die 5 kw omvormer kan je max 7kwp zuid aansluiten
Of je kan 7kwp oost en 7 kwp west aansluiten op diezelfde 5 kw omvormer.
Panelen kosten niks meer.
Dus leg je dak vol panelen oost en west, het zal een pak rendabeler zijn dan alles op zuid en naar 3F overschakelen om dan het extra vermogen nooit te gebruiken wegens te duur aan capaciteitstarief.
-
- Moderator
- Berichten: 18369
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
- Recent bedankt: 18 keer
Ik vind dit ook appelen en peren vergelijken
.
Kan je ons een voorbeeld geven van een 5kVA omvormer, en met welke panelen:

Kan je ons een voorbeeld geven van een 5kVA omvormer, en met welke panelen:
- je wel 7 kwp oost en 7 kwp west kan aansluiten?
- je géén 14 kwp zuid kan aansluiten?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3565
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
- Recent bedankt: 1 keer
De meeste omvormer hebben een factor 1,5
Is het principe duidelijker als we 4,5kwp oost en 4,5kwp west op 1 omvormer van 5KVA vergelijken met 9kwp zuid op 1 omvormer van 5KVA.
In het ene geval heb je in de zomer veel opbrengst, de ganse dag lang, in het andere geval gaat je omvormer kapot.
Wat begrijp je eigenlijk niet?
Is het principe duidelijker als we 4,5kwp oost en 4,5kwp west op 1 omvormer van 5KVA vergelijken met 9kwp zuid op 1 omvormer van 5KVA.
In het ene geval heb je in de zomer veel opbrengst, de ganse dag lang, in het andere geval gaat je omvormer kapot.
Wat begrijp je eigenlijk niet?
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 16261
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 9 keer
https://solarwinkel.be/nl/zonnepanelen- ... -glass-302
€1400 7kWp Trina solar Vertex S+ 440W
€2800 14kWp Trina solar Vertex S+ 440W
€880 5kVA, max 7,5kW https://solarwinkel.be/nl/omvormers-29/ ... ktl-l1-315
€1300 10kVA, max 15kW https://solarwinkel.be/nl/omvormers-29/ ... ktl-m1-321
€1400 7kWp Trina solar Vertex S+ 440W
€2800 14kWp Trina solar Vertex S+ 440W
€880 5kVA, max 7,5kW https://solarwinkel.be/nl/omvormers-29/ ... ktl-l1-315
€1300 10kVA, max 15kW https://solarwinkel.be/nl/omvormers-29/ ... ktl-m1-321