Met de KIA EV6 op verlof naar de Camargue: mijn ervaring = 7/10
- cloink
- Elite Poster
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
- Bedankt: 152 keer
- Contacteer:
Ik weet niet of het helemaal on-topic is, maar waag me er toch nog even aan:
Er is precies een redelijke wildgroei aan apps en charge apps/platformen, waarbij de tarieven echt bijzonder wild uit elkaar liggen (als ik https://www.chargeprice.app/ mag geloven). Als ik me beperk tot "lange rit waarbij ik snelladers wil" lijkt me Freshmile de absolute topper te zijn, waarbij ik nog enkele andere kaarten/platformen hanteer om bepaalde uitschieters op te vangen: MVV eMotion (voor Aral en Duitsland in het algemeen), Electricia (niet super scherp, maar wel goedkoper voor EnBW, EON, Innogy, Ladenetz en Vattenfall), Bonnet (voor Ionity) en Tesla. Mis ik nog interesante (zonder abonnementskosten, want voor dagdagelijkse verplaatsingen heb ik Shell Recharge via het werk)?
En als laatste bijvraagje: heeft iemand een idee vanwaar alle live data komt uit die talloze apps? Is ergens een centrale database ofzo (a.d.h.v. EVSE-ID)? Of gaan die apps effectief alle CPO's afzonderlijk ondervragen?
Er is precies een redelijke wildgroei aan apps en charge apps/platformen, waarbij de tarieven echt bijzonder wild uit elkaar liggen (als ik https://www.chargeprice.app/ mag geloven). Als ik me beperk tot "lange rit waarbij ik snelladers wil" lijkt me Freshmile de absolute topper te zijn, waarbij ik nog enkele andere kaarten/platformen hanteer om bepaalde uitschieters op te vangen: MVV eMotion (voor Aral en Duitsland in het algemeen), Electricia (niet super scherp, maar wel goedkoper voor EnBW, EON, Innogy, Ladenetz en Vattenfall), Bonnet (voor Ionity) en Tesla. Mis ik nog interesante (zonder abonnementskosten, want voor dagdagelijkse verplaatsingen heb ik Shell Recharge via het werk)?
En als laatste bijvraagje: heeft iemand een idee vanwaar alle live data komt uit die talloze apps? Is ergens een centrale database ofzo (a.d.h.v. EVSE-ID)? Of gaan die apps effectief alle CPO's afzonderlijk ondervragen?
ooh. shiny.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Wij hebben een Peugeot en de software en bijhorende app zijn op zijn Frans, met beaucoup de cheveux dus. Er was oorspronkelijk een app maar die was zo slecht dat ze ermee gestopt zijn. Er zou een andere app komen en in de tussentijd kon je een excel-file gebruiken. De nieuwe app is er nu maar nog beperkt. Sommige plaatsen die in de excel-lijst staan komen niet voor in de app.
Het is momenteel een rommeltje met -tig apps en aanbieders waarbij het aanbod vaak verandert. Soms is het gewoon proberen, we zijn ook al gestopt aan laders die nergens aangeduid staan maar toch werken. Soms werkt een paal niet, ligt het aan het netwerk of is de paal gewoon defect?
Het zou, zeker voor reizen, beter zijn dat dit soort zaken wat beter geregeld was en er inderdaad centralere lijsten/database bestaat. Nog beter zou zijn dat je overal gewoon met je bankkaart kan betalen.
Het is momenteel een rommeltje met -tig apps en aanbieders waarbij het aanbod vaak verandert. Soms is het gewoon proberen, we zijn ook al gestopt aan laders die nergens aangeduid staan maar toch werken. Soms werkt een paal niet, ligt het aan het netwerk of is de paal gewoon defect?
Het zou, zeker voor reizen, beter zijn dat dit soort zaken wat beter geregeld was en er inderdaad centralere lijsten/database bestaat. Nog beter zou zijn dat je overal gewoon met je bankkaart kan betalen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Jou OP was behoorlijk diep van detail en van die info kan iedereen z'n voordeel halen, ook de niet EV bezitters zoals ik.Mortov Molotov schreef: 12 aug 2024, 20:18chill jongens![]()
Ik ben graag bereid wat dieper in te gaan op wat hierboven allemaal gezegd is.

Maar inderdaad is elke persoonlijke situatie anders en iedereen kan op het eigenste moment dus niet het voordeel doen wat
anderen dan weer wel kunnen, en daar zou ook wel wat rekening mee gehouden mogen worden.
Niet iedereen heeft immers de mogelijkheid om een laadpaal te installeren. (stadscentrum) ,maar daar hoeven we niet over te zeuren aangezien dit immers genoegzaam bekend is.
Voor mij persoonlijk was de kostprijs op de snelweg een openbaring, nooit verwacht dat het zo duur ging zijn.
Al vervalt die kostprijs in het niets natuurlijk als je de rest van het jaar geen oplaadkosten hebt.
"elk nadeel heeft zijn voordeel" is de juiste.. (uit het werk van Martinus Nijhoff) bekend geworden door nr: 14

Ook niet echt een aanlokkelijke uitnodiging om de leek te overhalen hé.Dizzy schreef: 13 aug 2024, 15:01Het is momenteel een rommeltje met -tig apps en aanbieders waarbij het aanbod vaak verandert. Soms is het gewoon proberen,
Zal na verloop van tijd wel uitvlakken veronderstel ik, maar het zijn al die ingewikkelde zaken die de leek afschrikken.
Voor de jarenlange early adaptor is het appeltje eitje maar zo doe ik ook sommige zaken met de ogen dicht wat onwetenden dan weer afschrikt.
Het is een behoorlijke grote sprong en sommigen hebben daarvoor een lange aanloop nodig.

Dat kan niet? Visa ed?Dizzy schreef: 13 aug 2024, 15:01Nog beter zou zijn dat je overal gewoon met je bankkaart kan betalen.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
- Dizzy
- Elite Poster
De kosten zijn inderdaad met een korrel zout te nemen want het gaat hier om reizen en normaal doe je dat niet elke dag. Je kan ook extra kosten hebben door bvb een tolweg te nemen, dat is ook een afweging kosten tegenover gemak/tijdswinst. Kiezen is verliezen.
De werkgevers bieden vaak een kaart aan om te betalen voor het laden. Die kaart wordt echter niet overal aanvaard, je moet dus uitvissen waar ze wel aanvaard wordt. Soms zijn de systemen ook traag en reageert de paal niet op de kaart... maar enkele tijd later wel.
Een ander puntje is de aansluiting van de laadkabel, die zit op verschillende plaatsen en soms vooraan. De laadkabels zijn niet altijd lang genoeg om de wagen aan te sluiten en dus moet je zien dat je goed parkeert. Onze eerste ervaring was op een parking langs autostrade en de 2 wagens aan beide kanten van de laadplaats hadden zich zodanig slecht geparkeerd dat je amper in de plaats kon rijden. De kabel was zo kort dat hij serieus spande maar het is net gelukt. We zien geregeld wagens waarbij de kabel over de wagen ligt in rare lijnen op over de carrosserie
Soit, dit zijn zaken die allemaal nog sterk kunnen verbeteren. Bij tesla is er blijkbaar een systeem waarbij je ondersteuning krijgt voor laadmogelijkheden onderweg als je een route ingeeft/laat berekenen. Dat is al gebruiksvriendelijker. De wagens laden ook sneller en de batterijen bieden meer range. Oplosbaar dus.
De werkgevers bieden vaak een kaart aan om te betalen voor het laden. Die kaart wordt echter niet overal aanvaard, je moet dus uitvissen waar ze wel aanvaard wordt. Soms zijn de systemen ook traag en reageert de paal niet op de kaart... maar enkele tijd later wel.
Een ander puntje is de aansluiting van de laadkabel, die zit op verschillende plaatsen en soms vooraan. De laadkabels zijn niet altijd lang genoeg om de wagen aan te sluiten en dus moet je zien dat je goed parkeert. Onze eerste ervaring was op een parking langs autostrade en de 2 wagens aan beide kanten van de laadplaats hadden zich zodanig slecht geparkeerd dat je amper in de plaats kon rijden. De kabel was zo kort dat hij serieus spande maar het is net gelukt. We zien geregeld wagens waarbij de kabel over de wagen ligt in rare lijnen op over de carrosserie

Soit, dit zijn zaken die allemaal nog sterk kunnen verbeteren. Bij tesla is er blijkbaar een systeem waarbij je ondersteuning krijgt voor laadmogelijkheden onderweg als je een route ingeeft/laat berekenen. Dat is al gebruiksvriendelijker. De wagens laden ook sneller en de batterijen bieden meer range. Oplosbaar dus.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
- Recent bedankt: 2 keer
En ik wil gewoon aangeven dat je met een diesel niks extra moet plannen en apps raadplegen en laadkaarten en laadpassen verzamelen om “goedkoop” te tanken op reis naar Frankrijk.cloink schreef: 13 aug 2024, 14:41 Ik heb voor alle duidelijkheid gewoon een grote speler (met gemiddelde tarieven) langs de autostrade gekozen als snellader. Dat kan ook nog een stuk goedkoper bij extra geplan, …
Maar goed, ik wou dus even aangeven dat het allemaal wel ongeveer overeenstemt.
In Luxemburg stoppen als je er toch voorbij komt kost minder dan 5 minuten, niets plannen, geen miserie.
En als je brandstof meter bijna leeg aangeeft, tik je “tankstation langsheen route” in op de gps en je kiest de super U of de Carrefour of de leclerq die op minder dan 3 minuten omrijden liggen, als je het slim aanpakt betaal je zelfs als bonus iets minder peage.
Ik heb niks tegen EV, ik rij er nu regelmatig mee beroepshalve, de volgende auto die ik koop is zonder enige twijfel een EV.
Zoals de review mooi aantoont wordt range stilaan minder een issue.
Maar met een EV op reis gaan, als je alles zelf volle pot moet betalen is nog steeds verre van zo zorgeloos als met de diesel.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 31 keer
Veel mensen op userbase durven wel eens een app gebruiken...duizend schreef: 12 aug 2024, 18:22 Ik lees hier veel voorbereiden en stops inplannen en apps raadplegen met de EV.
En dan zou je met de diesel gaan tanken aan een dure snelwegpomp zonder in te plannen…
Wie zijn diesel zelf betaalt die tankt op reis naar Frankrijk in Luxemburg en aan de hypermarkt.
Dus daarmee moet je dan ook vergelijken
Ikzelf deed dat op vakantie om te zien waar de meest voordelige parkeerplaatss met laadpunt was
Hier in België gebruikte ik gewoon de ingebouwde VW GPS
(off topic: ik ken ook mensen met een diesel die hun reis tot in de puntjes voorbereiden en stops inplannen, dat is niet exclusief voor EV bezitters)
- cloink
- Elite Poster
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
- Bedankt: 152 keer
- Contacteer:
Dat is letterlijk waarmee ik afsloot:
Uiteraard zijn er altijd bandieten en moet je meer opletten dan aan een doorsnee diesel pomp: soms zijn de kosten per kWh of andere additionele kosten (per minuut) uitzonderlijk hoog (soms meer dan 1€/kWh). Dat kan je echter op voorhand inschatten en dus komt het opnieuw neer op iets meer "planning".
ooh. shiny.
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
- Bedankt: 780 keer
Ivm dat conditioneren van de batterij alvorens op te laden... Kan je dat ook manueel triggeren zonder dat dit vanuit de ingebouwde navigatie wordt geprogrammeerd? Want als je bvb Waze gebruikt voor navigatie ga je dat niet hebben natuurlijk.
- Mortov Molotov
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
- Bedankt: 55 keer
Nope, dat is inderdaad een probleem. Je kan het niet manueel opstarten.meon schreef: 13 aug 2024, 19:37 Ivm dat conditioneren van de batterij alvorens op te laden... Kan je dat ook manueel triggeren zonder dat dit vanuit de ingebouwde navigatie wordt geprogrammeerd? Want als je bvb Waze gebruikt voor navigatie ga je dat niet hebben natuurlijk.
Verder hebben waze en consoorten geen toegang tot je batterij om deze voor te bereiden, tenzij je zoiets als ODB2 gebruikt. Heb ik me laten vertellen, hoor, zelf niet geprobeerd.
Toegevoegd na 2 minuten 2 seconden:
De techno optimist in mij zegt dat binnen afzienbare tijd al die planning apps gaan verdwijnen wegens overbodig. Er was namelijk een tijd, heel lang geleden intussen, dat er nauwelijks sprake was van benzinepompen. Nu merk je daar ook niks meer van, toch?duizend schreef: 13 aug 2024, 16:12 En ik wil gewoon aangeven dat je met een diesel niks extra moet plannen en apps raadplegen en laadkaarten en laadpassen verzamelen om “goedkoop” te tanken op reis naar Frankrijk.
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 116 keer
Niet helemaal correct.
Bij de huidige VW IDx met software 4.0 kan het wel manueel. Ik vermoed dat er nog wel zullen zijn.
Onlangs op zondagochtend naar Clermont-Ferrand gereden en op maandag verder naar het zuiden. Buiten 1x 5min moeten wachten, voor de rest overal dadelijk kunnen laden. Met de warme temperaturen was de batterij vanzelf al op temperatuur. (Mijn wagen heeft geen voorverwarmen van de batterij).
Bij de huidige VW IDx met software 4.0 kan het wel manueel. Ik vermoed dat er nog wel zullen zijn.
Onlangs op zondagochtend naar Clermont-Ferrand gereden en op maandag verder naar het zuiden. Buiten 1x 5min moeten wachten, voor de rest overal dadelijk kunnen laden. Met de warme temperaturen was de batterij vanzelf al op temperatuur. (Mijn wagen heeft geen voorverwarmen van de batterij).
- Petrikske
- Elite Poster
Oh boy, jij durft beginnen over.. "er was eens heel, heel lang geledenMortov Molotov schreef: 13 aug 2024, 21:15De techno optimist in mij zegt dat binnen afzienbare tijd al die planning apps gaan verdwijnen wegens overbodig. Er was namelijk een tijd, heel lang geleden intussen, dat er nauwelijks sprake was van benzinepompen. Nu merk je daar ook niks meer van, toch?
Mag ik bij deze voor de fun of it off topic gaan met een waar gebeurd verhaal over de tijd toen de dieren konden spreken en er van apps, betaalkaarten en pincodes nog geen sprake was?
Ik had toen veel meer haar en veel minder buik en alles was destijds nog vrij simpel.
Ik was jong en wanneer je jong bent zijn er geen problemen, op vrijdagavond op het Kiel (Antwerpen) een oud wrak kopen om er op zaterdag mee naar Polen te rijden? Nomo problemo..
Het ding zoop benzine like there is no tomorrow natuurlijk dus de volgende keer om een beetje $$$ te besparen.. 5 (jep...5 inderdaad) leger jerrycans in de kofferbak en de bagage op het dak.
Reden was dat je onderweg enkel kon tanken met cash geld en lang niet alle benzinestations open waren en dat omdat ik altijd een nachtvogel ben geweest dus steeds bij nacht onderweg was wanneer de normale man in z'n nest lag.
Dus ik ik vertrok met 5 volle jerrycans benzine en ik geraakte daarmee tot bestemming en bij vertrek ging ik de grens over met opnieuw 5 volle jerrycans hele goedkope Poolse benzine.
Probleem was een rit naar Polen tijdens een lekker warme zomer, hier tijdens de nacht alles netjes gevuld met 'koele' benzine om dan in de hitte aan de Poolse grens te arriveren alwaar een vlijtige dienstklopper met een UFO schotel van hoofddeksel in z'n beste Engels de vraag stelde "was ist das'' terwijl hij de klep van de jerrycan open trok....
Gevolg.. z'n uniform tot aan z'n middel onder de benzine door de hoge druk van de ondertussen opgewarmde benzine!
Ik had toen echt zoiets van... "shit, ze gaan me hier in de doos draaien..'
Maar gelukkig mocht ik verder ook al was de muur toen nog niet zo heel lang geleden voordien gevallen.
Auto in kwestie toen was een Opel Manta 1900 gekocht van iemand die bij GM had gewerkt dus auto had extra behandelingen gekregen om de tand des tijds te doorstaan.
Kleur was echt knal oranje toen ik daarmee destijds Polen binnen reed was ik gelijk King of the Town.. (waar is de tijd)
Auto was ongeveer zoals in deze video, ik had wel het model met de grote brede koplampen ipv de 2 kleine ronde lampen die nu een fortuin waard is. En mijn model was echt knal oranje

Terug even in de tijd naar het uitzicht + geluid van een echte auto (snif..)
Als het wat veel off topic is mods feel free om m'n post te verwijderen no harm done.
Vandaag de dag ben ik allergisch voor lawaai dus wie weet ga ik m'n oude getrouwe Opel Manta nooit missen (alhoewel..)
Bij momenten mis ik het geluid maar gelukkig heb ik een Playseat en Formule 1 op de Playstation en een behoorlijk zware speakerset
om m'n honger naar motorengeronk te stillen.
Dat gebekte vogeltje...
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
- Bedankt: 780 keer
Over "niet onderweg stilvallen" gesproken, paar maanden geleden dit filmpje gezien van CarWow waarbij ze een aantal EV's helemaal "op" rijden en de behaalde range vergelijken. Wat ik interessant vond is wat de gevolgen/gedragingen zijn als je aan de 0% zit: daar waar een ICE nog "uitbolt" stopt een EV blijkbaar echt boem paf.
En dat los je dan niet op met even een powerbank aan de USB-lader te leggen (om een tegenhanger van Petrikske's jerrycans aan te halen)...
En dat los je dan niet op met even een powerbank aan de USB-lader te leggen (om een tegenhanger van Petrikske's jerrycans aan te halen)...
- Petrikske
- Elite Poster
Een vraagje voor de UB EV professionelen, zijn er gevolgen (schade?) voor het 'plat' rijden van een EV batterij?
-
- Elite Poster
Dat zal ongetwijfeld zo zijn en tegen dan rij ik ook privé al lang met een EV.Mortov Molotov schreef: 13 aug 2024, 21:15 De techno optimist in mij zegt dat binnen afzienbare tijd al die planning apps gaan verdwijnen wegens overbodig. Er was namelijk een tijd, heel lang geleden intussen, dat er nauwelijks sprake was van benzinepompen. Nu merk je daar ook niks meer van, toch?

Maar dat neemt niet weg dat je VANDAAG in elk reisverhaal met een EV dezelfde issues tegenkomt, die steevast geminimaliseerd worden met de dooddoener dat het eigenlijk al bij al wel meevalt ...
En dit steeds door de groep EV rijders die wegens belasting sponsoring met een EV rijden met bijhorende laadkaart.

Als men morgen die sponsoring op EV afschaft en enkel nog wagens op waterstof zou sponsoren dan stappen die allemaal vrolijk over en valt het aantal waterstof tankstations eigenlijk al bij al wel reuze mee als je wat plant en appt en op voorhand goed ...

Zou er vandaag al veel volk zijn die een EV gaat huren ipv een diesel om er mee op verlof te gaan naar zuiden van Frankrijk of op skireis ?
- Petrikske
- Elite Poster
Ik ben blijkbaar niet de enige met vele vragen, maar ik zie ondertussen dat de prijzen al behoorlijk naar beneden aan het tuimelen zijn dus laat ons nog enkele jaren verder kijken en er zal een tijd komen vermoedelijk dat je scheef bekeken zal worden bij het gebruik van de richtingaanwijzer ter hoogte van een.. "benzineSTATION" haha.. 
Ga ik net voor de deadline alsnog kiezen voor een auto met 'echt' geluid?
Wie weet kunnen we ons dan reeds/drone verplaatsen. :-p

Ga ik net voor de deadline alsnog kiezen voor een auto met 'echt' geluid?
Wie weet kunnen we ons dan reeds/drone verplaatsen. :-p
Vermoedelijk zullen er apps zijn die je gaan vertellen dat wanneer je beren wil gaan schieten of walvissen gaan torpederen dat 'ellentriek' niet de meest interessante keuze zal zijn?duizend schreef: 14 aug 2024, 00:42Zou er vandaag al veel volk zijn die een EV gaat huren ipv een diesel om er mee op verlof te gaan naar zuiden van Frankrijk of op skireis ?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 38 keer
Ja, net hetzelfde als voor 100% volladen: het is niet goed voor de (lithium gebaseerde) batterij. Een paar keertjes is niet erg, als je het consistent doet maak je de batterij uiteindelijk kapot. Als je 100% vol of plat bent: zo snel mogelijk opladen of oprijden (bv enkel tot 100% laden als je weet dat je daarna direct kan vertrekken, bv pas tegen de ochtend op 100% laden, niet de avond ervoor).Petrikske schreef: 14 aug 2024, 00:40 Een vraagje voor de UB EV professionelen, zijn er gevolgen (schade?) voor het 'plat' rijden van een EV batterij?
Ik zou altijd tussen de 20 en 80% proberen te zitten, maar het moet praktisch blijven natuurlijk...
Laatst gewijzigd door ahrand 14 aug 2024, 16:31, in totaal 1 gewijzigd.
- Mortov Molotov
- Pro Member
Ik was toch kritisch?duizend schreef: 14 aug 2024, 00:42 Maar dat neemt niet weg dat je VANDAAG in elk reisverhaal met een EV dezelfde issues tegenkomt, die steevast geminimaliseerd worden met de dooddoener dat het eigenlijk al bij al wel meevalt ...

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 

-
- Elite Poster
Ik vind het een zeer goed en nuttig verslag en je hebt inderdaad alle issues zo neutraal mogelijk weergegeven.Mortov Molotov schreef: 14 aug 2024, 07:17Ik was toch kritisch?duizend schreef: 14 aug 2024, 00:42 Maar dat neemt niet weg dat je VANDAAG in elk reisverhaal met een EV dezelfde issues tegenkomt, die steevast geminimaliseerd worden met de dooddoener dat het eigenlijk al bij al wel meevalt ...![]()
Maar herlees je post nog eens en tel eens hoe dikwijls je minimaliseert met de dooddoener dat het eigenlijk al bij al wel meevalt ...

1000 km rijden op hoofdzakelijk autostrade waar je 130 mag geeft een effectieve rijtijd van rond de 9 uur.
Jij deed er 13 tot 14 uur over
Met een kwartier stoppen en chauffeur wissel na 250 km (eveentueel tanken in luxemburg), 45 minuten stoppen en eten na 500 km met chauffeurswissel en terug een kwartier stoppen na 750km (eventueel tanken) met chauffeurswissel kom je op een totale reistijd van 10u15
Jij deed er 13 tot 14 uur over, kritisch zijn betekent dat je dan zegt tja, die EV kost me 3 uur extra per rit...
Kritisch zijn betekent dat je het tijdverlies rekent vanaf je de autostrade verlaat, tot je er terug op bent, en niet enkel de laadtijd meet ...
En nu kan het minimaliseren en argumenteren dat extra stops toch zo veel leuker zijn, terug van start gaan ...

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 31 keer
Misschien doe ik een ivob-tje
Maar je vergelijkt hier jouw rij/rusttijden, pipi pauzes en snelheden met iemand anders...
Wie zegt dat hij er met een diesel ook 9 uur over doet zoals jij?
Maar je vergelijkt hier jouw rij/rusttijden, pipi pauzes en snelheden met iemand anders...
Wie zegt dat hij er met een diesel ook 9 uur over doet zoals jij?
Laatst gewijzigd door on4bam 14 aug 2024, 09:00, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: full quote verwijderd
Reden: full quote verwijderd
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
- Bedankt: 1450 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Hij zegt het toch duidelijk. In heenrit.
De meeste mensen rijden niet op 9 uur 1000 km. Zelfs met 2 chauffeurs. Persoonlijk doen we dat zelfs met een tussen etappe.
Voor de terugrit is het langer maar dat heeft hij ook geduid waarom.Opgeteld zijn er maar twee sessies geweest waarbij we gewoon hebben moeten wachten zonder iets anders te doen. Opgeteld zo'n 19 minuten, op een totale reistijd van op de kop 13h (om 5h30 vertrokken, om letterlijk 18h30 aankomst in het hotel).
De meeste mensen rijden niet op 9 uur 1000 km. Zelfs met 2 chauffeurs. Persoonlijk doen we dat zelfs met een tussen etappe.
- Mortov Molotov
- Pro Member
De autostrade verlaten voor een laadpaal was, op die ene lange file aan die ene laadpaal na, een kwestie van minuten. Ik wil die er gerust bijtellen, en dan komen we voor die twee nutteloze laadbeurten aan pakweg 8 minuten - weet je wat : we maken er tien van.duizend schreef: 14 aug 2024, 08:36 Jij deed er 13 tot 14 uur over, kritisch zijn betekent dat je dan zegt tja, die EV kost me 3 uur extra per rit...
Kritisch zijn betekent dat je het tijdverlies rekent vanaf je de autostrade verlaat, tot je er terug op bent, en niet enkel de laadtijd meet ...
Blijft dan nog de kwestie dat voor vier van die zes laadbeurten er sowieso gestopt ging zijn. Ik daag iedereen uit om met kinderen een traject van 1000 km zonder plas of eetpauzes te organiseren.
Tellen we even op: twee nutteloze laadpauzes van 19 minuten + inschatting op - en afrijden naar zo'n ding (opgeteld) 10 minuten = 30 minuten afgerond.
Maw:
- rijden met ICE naar het zuiden, zonder files, met plas en eetpauzes = 12h30 minuten.
- rijden met EV = 13h.
Half uur verschil.
Relevant? Statistisch wel.
Irritant? Niet voor mij persoonlijk, en dat kwam hopelijk naar voor in mijn verslag. Ik heb zelfs meermaals aangegeven dat ik best begrijp dat sommigen niet voor EV willen gaan in die omstandigheden. Dus zo biased ben ik ook weer niet

Tenslotte : relevant op lange termijn? Naar mijn inschatting niet echt, gezien de te verwachten verbetering van de batterijkwaliteit.

- Dizzy
- Elite Poster
1.000 km op 9u is waanzin en niet echt te verantwoorden. Ik dacht dat vakantie om relaxen en plezier ging en niet een race om zo snel mogelijk op de bestemming te geraken. Alsof er in die 1.000km niets te zien of beleven valt. Trouwens de tijd die je wint door zo lang te rijden moet je inboeten omdat je stik kapot bent als je er al in één stuk geraakt bent. Vakantie is ook ontsnappen aan de tijdsdruk die we al zoveel hebben in ons werk en maatschappij, waarom uw vakantie daar ook nog eens door negatief laten beïnvloeden?
Met een EV op vakantie gaan vraagt inderdaad andere dingen dan met een conventionele wagen maar getuigenissen en ervaringen maken duidelijk dat het wel degelijk kan voor wie zich wil aanpassen. Mensen die dat niet willen zullen altijd wel een reden bedenken.
Met een EV op vakantie gaan vraagt inderdaad andere dingen dan met een conventionele wagen maar getuigenissen en ervaringen maken duidelijk dat het wel degelijk kan voor wie zich wil aanpassen. Mensen die dat niet willen zullen altijd wel een reden bedenken.
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
- Bedankt: 631 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Bwa.. Juni 2022 1080Km (naar Malmö), 9u54 gereden + 54" stilgestaan (bijna 10" aan de grens D-DK inbegrepen). 1 keer getankt boven Hamburg, volgende tankbeurt was net voor Noorse grens. Voor 7u NL uit zodat we er nog 120Km/u mochten, in D waar het mocht/kon 160-170Km/u cruise. 100Km/u gemiddeld, 109Km/u "moving average".Goztow schreef: 14 aug 2024, 09:27 De meeste mensen rijden niet op 9 uur 1000 km. Zelfs met 2 chauffeurs. Persoonlijk doen we dat zelfs met een tussen etappe.
Van de 54 minuten stilgestaan was er ook een eetpause omdat het toch "stau" was.
Volledig OT natuurlijk en geen idee of we dit soort trips nog gaan doen (2021, Slovenie, en 2022, Noorwegen, waren autoreizen door de gevolgen van corona).
Mochten we toch nog een lange trip maken zal het ook met EV zijn maar meestal zal het zich beperken tot een afstand van 300Km voor "lange weekends". In elk geval interessant om te zien hoe de planning met een EV verloopt. De 160-170 in D zal er in elk geval niet meer in zitten.

Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- Mortov Molotov
- Pro Member
Geen idee waarom dat niet zou kunnen. Capaciteit daalt inderdaad sneller, maar eens batterijen met hogere capaciteit uitkomen, komt daar automatisch verandering in.

- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Modbreak:
Niet te schatten toch, hoe lastig het is om niet weer es te verzanden in het zoveelste welles nietes van hoe goed of slecht een EV is!
Niet te schatten toch, hoe lastig het is om niet weer es te verzanden in het zoveelste welles nietes van hoe goed of slecht een EV is!
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- Mortov Molotov
- Pro Member
Ach ja, met mijn post hoopte ik een vrij realistisch beeld van mijn eigen persoonlijke ervaring van mijn eerste reis naar het zuiden met mijn EV6 weer te geven. Ik vind het dan ook een beetje spijtig dat de discussie zo loopt. Wat ik verder ook vervelend vind, is dat mijn verslag is over gekomen als "vergoeilijkend" (enfin, in 't schoon Vlaams: gebiased) pro EV. Ik denk niet dat dat het geval is, maar goed, dergelijke interpretaties kunnen er blijkbaar aan gegeven worden.
Ik heb in ieder geval gezegd wat er te zeggen viel, en heb daar weinig aan toe te voegen.
Ik laat het aan de mods over of dit topic bij deze wordt gesloten of niet.
Ik heb in ieder geval gezegd wat er te zeggen viel, en heb daar weinig aan toe te voegen.

- Petrikske
- Elite Poster
Zou het misschien kunnen omdat mensen ook al weten ze dat ze eerder vroeg dan laat toch die electrische sprong dienen te maken voorlopig toch blijven wikken, wegen, vergelijken?devilkin schreef: 14 aug 2024, 17:34Modbreak:
Ik ben er sinds het topic van Mortov Molotov ook eens naar gaan kijken en ik zie voorlopig heel wat punten waarvan ik denk 'asjemenou (Loeki de Leeuw)

Weet immers ook.. 'onbekend = onbemind'
Je hebt dat steengoed gedaan en ik zie geen enkele reden waarom dit topic zou moeten gesloten worden, zeker wanneer er niet gevochten word.Mortov Molotov schreef: 14 aug 2024, 18:00Ik heb in ieder geval gezegd wat er te zeggen viel, en heb daar weinig aan toe te voegen.
Velen zijn in onwetendheid (ik ook) en dan word er nogal eens terug gegrepen naar het bekende en dan starten de vergelijkingen.
Is nu eenmaal de aard van de 'beesjes'

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
Feit is, iedereen die met een EV heeft gereden wil niet anders meer.
Is het perfect... nee zeker niet maar het is dan ook nog volop in ontwikkeling (batterijen worden beter, laden efficienter/sneller, ...).
Ik stapte vroeger ook wel eens in Oostenrijk in de auto om er thuis pas terug uit te stappen... vandaag gaat het iets langzamer maar we beseffen nu pas hoe ontspanned dit is. Het enige punt is tijdig (dus zo laat mogelijk) de juiste laadpaal (vanwege laadpas die niet overal werkt) vinden al is dat op zich eerder een infrastructuur of zelfs software probleem en niet meteen een EV probleem.
- devilkin
- Administrator
Bedankt @Mortov Molotov voor je ervaringen te delen! Meer van dit 

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
Idd, bedankt voor de uitgebreide feedback. Het is niet vaak dat het forum zoiets waardevols terugkrijgt, meestal is het vragen maar weinig terugleveren
Ik zie verder dat m'n advies dat ik in je eerste topic gegeven heb, indien je voor EV zou kiezen, goed overeind blijft:

Ik zie verder dat m'n advies dat ik in je eerste topic gegeven heb, indien je voor EV zou kiezen, goed overeind blijft:
Voor wie dit in de toekomst leest zou ik dit dan ook nog steeds zoveel mogelijk opnieuw aanraden, met in deze topic een mooi voorbeeld van wat er gebeurt als je niet in midweek en niet 's nachts vertrekt. In dit geval was het natuurlijk door pech/omstandigheden waar je geen controle over had, maar intentioneel is dit dus absoluut te mijden.- door de verplaatsing met de EV te doen op de kalmere uren, maw 's nachts, ga je veel meer kans hebben op geluk aan de stations. Bovendien vermijd je dan ook zowat alle files.
- door de verplaatsing met de EV in de midweek te doen, ga je ook meer kans op geluk hebben de stations (maar lang niet zoveel als de vorige factor)
- devilkin
- Administrator
Ik zou het tijdstip nu niet echt "nacht" noemen, eerder avond.
's nachts rijden is - tenzij je echt ZEER goed uitgerust bent en je een partner hebt die je op de mogelijkse saaie rit aandachtig kan houden - vragen voor risico's. Maar ieder kiest voor zich natuurlijk.
's nachts rijden is - tenzij je echt ZEER goed uitgerust bent en je een partner hebt die je op de mogelijkse saaie rit aandachtig kan houden - vragen voor risico's. Maar ieder kiest voor zich natuurlijk.
- Petrikske
- Elite Poster
Ik rijd toch ook liever s'nachts of tijdens de latere uren en als het kan inderdaad de weekends vermijden indien mogelijk.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
Ieder kiest voor zich inderdaad, als ik op vakantie in de file sta of ergens lang moet wachten dan zou mij dat enorm frustreren, ik plan mijn reizen doorgans ook in detail, van uur tot uur, en verloren tijd voor iets banaals als een file wil ik gewoon niet incalculeren, daarom dat ik er alles aan zou doen om dat te vermijden, ook al moet je je er je slaapritme even aan aanpassen.devilkin schreef: 14 aug 2024, 22:35 's nachts rijden is - tenzij je echt ZEER goed uitgerust bent en je een partner hebt die je op de mogelijkse saaie rit aandachtig kan houden - vragen voor risico's. Maar ieder kiest voor zich natuurlijk.
Er is inderdaad statistisch een hoger risico 's nachts dan overdag, alhoewel je dat ook moet relativeren: er rijden meer vermoeide mensen en mensen onder invloed 's nachts, zij zijn het die de statistiek omhoog jagen, jouw job is om geen deel te worden van de statistiek die zij creëeren, en daar speelt uitgerust zijn inderdaad een belangrijke rol in (net zoals dat overdag ook belangrijk is). Nog meer alert zijn en afstand houden dan anders dus, gelukkig dat dat laatste gemakkelijk kan 's nachts. Er gebeuren extreme toestanden die je niet kan vermijden, zoals we in West-Vlaanderen zagen dit weekend, maar dat kan je overdag helaas even goed meemaken.
- Mortov Molotov
- Pro Member
Ja, zoals ik in de OP al zei: heb het in 2016 eens gedaan en dat hoeft niet meer zo voor mij.devilkin schreef: 14 aug 2024, 22:35 s nachts rijden is - tenzij je echt ZEER goed uitgerust bent en je een partner hebt die je op de mogelijkse saaie rit aandachtig kan houden - vragen voor risico's. Maar ieder kiest voor zich natuurlijk.

-
- Elite Poster
Het is niet omdat je een ev hebt, dat je niet meer ‘s nachts kan rijden.
Ik was vroeger ook pessimistisch tov ev tot ik er zelf een had.
Het duurt inderdaad iets langer, van 1u tot 2u afhankelijk van de afstand.
De vorige winter ‘‘s nachts met de ev op wintersport vertrokken, in één ruk doorgereden uitgezonderd de laadstops om de x aantal kilometer. De rit duurde inderdaad iets langer, maar ik was nu veel frisser dan de keer ervoor met een diesel.
Ik vond dus niet dat ik tijd verloren had, aangezien ik de andere jaren dan veel eerder in bed kroop om bij te slapen.
Stond daarnet langs een ev6 te laden. Zelf begonnen aan 12%, ev6 aan 21%.
Ev6 laadde aan 230kW, mijne 138kW. Ik zat bij 76% aan 100kW als de ev6 81% had bij 45kW.
Al met al was er dus maar een miniem verschil in tijd.
Ik was vroeger ook pessimistisch tov ev tot ik er zelf een had.
Het duurt inderdaad iets langer, van 1u tot 2u afhankelijk van de afstand.
De vorige winter ‘‘s nachts met de ev op wintersport vertrokken, in één ruk doorgereden uitgezonderd de laadstops om de x aantal kilometer. De rit duurde inderdaad iets langer, maar ik was nu veel frisser dan de keer ervoor met een diesel.
Ik vond dus niet dat ik tijd verloren had, aangezien ik de andere jaren dan veel eerder in bed kroop om bij te slapen.
Stond daarnet langs een ev6 te laden. Zelf begonnen aan 12%, ev6 aan 21%.
Ev6 laadde aan 230kW, mijne 138kW. Ik zat bij 76% aan 100kW als de ev6 81% had bij 45kW.
Al met al was er dus maar een miniem verschil in tijd.
- Dizzy
- Elite Poster
Gisteren vertrokken naar een dorp in het Hageland voor een wandeling. Laadpaal die vlakbij de start lag was helaas bezet, maar 2 aansluitingen. Ik had al een alternatief voorzien langs de snelweg en daar stond onze wagen alleen. Even iets te drinken gaan halen in de shop, een sanitaire stop en 20 minuten later genoeg geladen.
Ik ben niet zo'n fan van lange autoritten maar ik heb het een paar keer gedaan tijdens de coronaperiode (Frankrijk en Italië). Dat was toen met ICE die gloednieuw was. Ik rij maar beperkte afstanden en stop liever op interessante tussenstops dan risico's te nemen voor veiligheid.
Ook fysiek is heel lang rijden niet aangewezen en dat betert niet met de leeftijd. Ik kom graag fit aan op de bestemming want ik doe vooral actieve vakanties (wandelen/trekkings). Ik merk dat velen zich een enorme tijdsdruk opleggen en dat dat moet gehaald worden, waar is de fun? Voor mij is vakantie ontsnappen aan de sleur en de stress dus waarom uzelf stresseren voor wat uren gewonnen die je andere gebieden weer verliest?
Met een EV op vakantie kan dus perfect maar zal soms wat anders verlopen dan met een andere wagen. Ik vind de ervaringen en vooral hoe mensen ermee omgaan interessant. De meeste problemen zijn trouwens tijdelijk en worden minder naarmate er meer laadcapaciteit is en de wagens/batterijen evolueren. En wie het niet wil kan nog altijd zijn eigen zin doen, niemand is verplicht een EV te kopen of er mee op vakantie te gaan.
Ik ben niet zo'n fan van lange autoritten maar ik heb het een paar keer gedaan tijdens de coronaperiode (Frankrijk en Italië). Dat was toen met ICE die gloednieuw was. Ik rij maar beperkte afstanden en stop liever op interessante tussenstops dan risico's te nemen voor veiligheid.
Ook fysiek is heel lang rijden niet aangewezen en dat betert niet met de leeftijd. Ik kom graag fit aan op de bestemming want ik doe vooral actieve vakanties (wandelen/trekkings). Ik merk dat velen zich een enorme tijdsdruk opleggen en dat dat moet gehaald worden, waar is de fun? Voor mij is vakantie ontsnappen aan de sleur en de stress dus waarom uzelf stresseren voor wat uren gewonnen die je andere gebieden weer verliest?
Met een EV op vakantie kan dus perfect maar zal soms wat anders verlopen dan met een andere wagen. Ik vind de ervaringen en vooral hoe mensen ermee omgaan interessant. De meeste problemen zijn trouwens tijdelijk en worden minder naarmate er meer laadcapaciteit is en de wagens/batterijen evolueren. En wie het niet wil kan nog altijd zijn eigen zin doen, niemand is verplicht een EV te kopen of er mee op vakantie te gaan.
- Petrikske
- Elite Poster
Kan ik ondertussen over meepraten..Dizzy schreef: 16 aug 2024, 14:20Ook fysiek is heel lang rijden niet aangewezen en dat betert niet met de leeftijd.
Maar als ik ergens naartoe rijd om te gaan wandelen dan moet moet de wandeling vrij lang zijn als de autorit dat ook was, iets met ecologische voetafdruk etc...
Ooit naar Ieper gereden met de auto, wandeling van 70km en dan weer naar huis, dat was in Turnhout niet uitstappen maar uitvallen uit de auto haha...
Terug on topic.. ik rijd al heel wat jaren met een Citroën en zag gisteren enkele reviews van de E-C3, gaat echt wel de goede richting uit qua aankoopprijs met de nieuwste meer kleinere EV's.
320km. zou ook voldoende moeten zijn voor meestal korte afstanden, blijft wel het oplaadprobleem.
Als ik me niet vergis moet er een nieuwe lijn getrokken worden tot aan de meterkast en aangezien die helemaal aan de andere kant van de woning ligt is dat wel een probleem.
Opladen via gewoon stopcontact gaat blijkbaar ook (heel traag) maar dan verlies je een deel van je electriciteit dacht ik gelezen te hebben.
Het is toch allemaal niet zo simpel blijkbaar (en ook kostelijk de volledige installatie van een laadpaal moest ik alsnog daartoe besluiten)
Wel een mooie auto die E-C3
-
- Elite Poster
70% van de tijd laadt mijn wagen aan 1400W.
25% van de tijd gaat dat naar 3000W, als de zon schijnt.
Als het echt dringend is, en ik thuis ben, en
Ik de volgende dag een lange rit heb, en ik thuis andere hoge verbruikers heb, ga ik wat verder in de straat aan de laadpaal. Maar dat is zelden.
Ik wil maar zeggen, met 3000W aan je eigenen laadpaal geraak je al ver, tenzij je elke dag 200km moet rijden.
25% van de tijd gaat dat naar 3000W, als de zon schijnt.
Als het echt dringend is, en ik thuis ben, en
Ik de volgende dag een lange rit heb, en ik thuis andere hoge verbruikers heb, ga ik wat verder in de straat aan de laadpaal. Maar dat is zelden.
Ik wil maar zeggen, met 3000W aan je eigenen laadpaal geraak je al ver, tenzij je elke dag 200km moet rijden.
- Dizzy
- Elite Poster
Thuis speelt die snelheid veel minder. Als je bvb thuis werkt ben je al 8u thuis en kan je wagen op trage snelheid laden, zelfs via ZP als je die hebt. Meestal vertraag ik de laadtijd om zoveel mogelijk van de ZP te gebruiken. Je kan ook snachts laden want slapen moeten we allemaal. Hier wordt de wagen vaak ook op het werk geladen.
België is ook niet zo groot en het is eerder een uitzondering dat je van de ene uithoek naar de andere moet. Als je daar dan ook nog even blijft kan je ook bijladen. Wandelen, en zeker lange afstanden, vragen toch ook heel wat uren en dus genoeg om te laden.
België is ook niet zo groot en het is eerder een uitzondering dat je van de ene uithoek naar de andere moet. Als je daar dan ook nog even blijft kan je ook bijladen. Wandelen, en zeker lange afstanden, vragen toch ook heel wat uren en dus genoeg om te laden.
- Petrikske
- Elite Poster
Dat klopt, maar de oplaadsterkte via een gewoon stopcontact is wel heel laag hé, en ik denk ook dat het allemaal op 1 circuit ligt in m'n woning. "stopcontacten garage" dus ja..ook wasmachine en droogkast wat dus vermoedelijk problemen zal geven.
Echtgenote moet slechts 10km rijden om op haar werk te geraken (enkel) dus het zou perfect kunnen maar ook hier alvast
zal er enige planning nodig zijn.
Ik lees ook dat er wanneer er word opgeladen zo'n 30% elektriciteit verloren zou gaan, toch heel wat aandachtspuntjes.
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... ische-auto
Maar een mooie EV sub 30K vind ik toch al positief, tochtjes naar de kust of ardennen kunnen dan nog steeds mits ter plaatse bijladen.
Moet die wandeling wel starten in de bewoonde wereld en niet in de jungle.Dizzy schreef: 16 aug 2024, 15:56Wandelen, en zeker lange afstanden, vragen toch ook heel wat uren en dus genoeg om te laden.