Wegpiraten

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer

R2D2 schreef: 03 jan 2024, 13:48Ik zie dikwijls van die chauffeurs die gelijktijdig verschillende overtredingen doen en dat gedurende de tijd dat ik ze zie nog dikwijls herhalen. En toch lopen die niet tegen de lamp.
Tja.. ik zit nogal hoog en heb dus overal een goede inkijk, sigaret in de linkerhand, telefoon in de rechterhand en maar leuteren tegen de andere homies in hun patserbak.
Sterkste ooit gezien was toen ik in Schilde in de file stond achter een mooie Porsche, meneer aan het stuur en een langharige blondine naast hem.
Zijn hand ging naar rechts, haar benen werden gespreid en langzaam zag je haar wegzakken in dat kleine autootje, en toen ging de bel en moest ik uit het verkeer om de bushalte te bedienen.
Miljaar.. :angel:
svermassen schreef: 03 jan 2024, 15:09Geen voorrang van rechts geven, zat er just niet op.
Ik woon aan een kruispunt hier en het getoeter word alsmaar erger, allemaal mensen die vertikken om voorrang te verlenen.
Zijn hier allemaal kleine straatjes, auto's geparkeerd tot het echt niet meer kan dus je word bijna verplicht om heel langzaam te rijden omdat het zicht zo slecht is.
Komen ze hier volle petrol voorbij gevlogen.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

svermassen schreef: 03 jan 2024, 15:09 Die wordt gewoon door ons strot geramd en de laadpaal mogen we zelf betalen.
Verplicht via de WG, maar wel bijna 1/3 duurder.
Gangsters :bang:
Geen idee wie je WG is maar ben je zeker dat je hem moet laten installeren via de WG ? (soms kan je hem ook zelf plaatsen en kan je een goedkoper model kiezen)
Petrikske schreef: 03 jan 2024, 15:11 Vandaar de vraag voor een lik op stuk beleid, ik woon in een zone 30, je moet ze hier eens zien (en horen) voorbij vliegen.
De vraag is of de zone 30 er wel terecht is... iedereen wil tegenwoordig zoiets voor z'n eigen deur.

De openbare weg is nog altijd geen speelplaats al zijn "onze kindjes" toch zo'n emo argument om gans Belgie te overwoekeren met dergelijke zones.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Je weet nu al dat je volgend jaar niet gaat kunnen lezen? :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

DarkV schreef: 03 jan 2024, 15:23 Geen idee wie je WG is maar ben je zeker dat je hem moet laten installeren via de WG ? (soms kan je hem ook zelf plaatsen en kan je een goedkoper model kiezen)
Ja, spijtig genoeg, niet laten installeren is geen laadpas.
Nu, ik heb nog 2 jaren en er is al veel veranderd in de voorbije 1,5 jaren.
Dus er is een beetje hoop.

En bijkomend worden die blijkbaar dicht gezet.
Dus als mijn vrouw ene verplicht te nemen is, thuisverpleegkundige, dan moet er een 2de laadpaal komen.
Ook dat is België, het apenland bij uitstek ...
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

svermassen schreef: 03 jan 2024, 15:13 Bij ons in de deelgemeente komt traject-controle volgend jaar.
Zone 30.
Het zal geld opbrengen.
Snelheidsboetes kan je in het beste geval nog omschrijven als een belasting op domheid.
DarkV schreef: 03 jan 2024, 15:23
De vraag is of de zone 30 er wel terecht is... iedereen wil tegenwoordig zoiets voor z'n eigen deur.

De openbare weg is nog altijd geen speelplaats al zijn "onze kindjes" toch zo'n emo argument om gans Belgie te overwoekeren met dergelijke zones.
Das is echter "relatief" recent.
Bekijk eens foto's van rond de jaren 1900, toen was de openbare weg wel een speelplaats voor kleine (en minder) kleine mensen. Het is de autoindustrie die met JayWalking campagnes de andere weggebruikers weggeduwd heeft. Wat in België wel een probleem is is de lintbebouwing, maar elk stedelijk/woongebied zone 30 kan ik enkel maar toejuichen.
DarkV schreef: 03 jan 2024, 15:23
Geen idee wie je WG is maar ben je zeker dat je hem moet laten installeren via de WG ? (soms kan je hem ook zelf plaatsen en kan je een goedkoper model kiezen)
Lijkt mij sterk dat een werkgeven kan verplichten dat je een laadpaal moet installeren(huurhuis, appartement,...)
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

Stroper schreef: 03 jan 2024, 16:11 Lijkt mij sterk dat een werkgeven kan verplichten dat je een laadpaal moet installeren(huurhuis, appartement,...)
Voor niet-eigendom zijn er uitzonderingen.

Heeft dat niet met de totaalfacturatie te maken?
Als je allemaal dezelfde tankkaart hebt en je tank xxxx liter bij dezelfde keten, dan zal de WG korting krijgen.
Zal dit dan ook zo niet bij de laadpassen hetzelfde zijn?
En bijkomend, is het laden van thuis uit misschien in verhouding goedkoper.
De collega's die al in die situatie zitten, melden dat de wetgeving fluffie is.
Neem het verhaal van de Bancontact dat niet ging, nu gaat het verplicht worden, maar je zal meer moeten dokken.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 03 jan 2024, 15:23De vraag is of de zone 30 er wel terecht is... iedereen wil tegenwoordig zoiets voor z'n eigen deur.
Je kan zich ook de vraag stellen waarom meer en meer burgemeesters zich genoodzaakt voelen om de drukke delen van hun stad of gemeente om te vormen tot zone 30 gebieden.
Als ik voor mijn situatie spreek, hier is een WZC, een ziekenhuis en een veel gebruikte straat door schoolkinderen.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Stroper schreef: 03 jan 2024, 16:11 maar elk stedelijk/woongebied zone 30 kan ik enkel maar toejuichen.
Ga je van gans Belgie dan een grote Zone 30 maken of wat ?

Dat er rond scholen een zone 30 is TIJDENS de schooluren en eventueel in de straten rond de kerktoren (voor zover dit geen hoofdweg is) wil ik nog begrijpen... al het overige is wat mij betreft een verkapte vorm van belastingen waar iedereen vroeg of laat intrapt die de nodige kilometers doet en af en toe op onbekend terrein komt.
Petrikske schreef: 03 jan 2024, 16:49 Je kan zich ook de vraag stellen waarom meer en meer burgemeesters zich genoodzaakt voelen om de drukke delen van hun stad of gemeente om te vormen tot zone 30 gebieden.
Gewoon de druk van enkele roepers in de gemeente... en dat gaat zelfs tot en met "dreigementen" van "jij bent verantwoordelijk als mijn kind iets overkomt" ! Je moet als politieker vandaag al serieus stevig in je schoenen staan om hier "nee" tegen te durven zeggen. Enige rationaliteit is hier dus al lang zoek en sociale media maken een kleine groep hier enkel sterker en sterker in. Na de Groene terreur van enkele jaren geleden is de nieuwe anti-mobiliteits terreur gewoon een nieuw feit.

De laadpalen discussie is hier of-topic vermoed ik.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 03 jan 2024, 16:53Gewoon de druk van enkele roepers in de gemeente... en dat gaat zelfs tot en met "dreigementen" van "jij bent verantwoordelijk als mijn kind iets overkomt" ! Je moet als politieker vandaag al serieus stevig in je schoenen staan om hier "nee" tegen te durven zeggen.
Valabel punt inderdaad, al moet ik toegeven dat de openbare weg alsmaar gekker en gekker aan het worden is sinds de electrificatie.
Als ik voor mezelf spreek na bijna 30 jaar openbaar vervoer, ik zou de ervaring moeten hebben na zo'n lange tijd maar euhm..
Ik vind het gewoon niet meer doenbaar om met de grote veranderingen te kunnen blijven omgaan.
Stel nu.. je rijd in een Zone 30 braafjes aan de opgelegde snelheid, je word links en rechts voorbij gevlamd door Speed Pedelecs.
Totaal onverantwoord, je rijd over een trambedding wie komt je tegemoet in het midden van die trambedding? Een electrische step op rolschaatswieltjes...
Waar zijn we in godsnaam mee bezig?
Ik vertel vaak aan collega's dat de verkeerslichten in Antwerpen centrum daar enkel staan voor het openbaar vervoer.
De rest? die doet z'n zin en de Politie doet niks.
mipa
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

Ik rijd al bijna 40 jaar zonder snelheidsovertreding maar wat mij stoort is dat ze de max-snelheid
buiten de bebouwde kom algemeen van 90 naar 70 gebracht hebben, zodat al die borden (70)
weg konden en nu proppen ze alles vol met (50) en (30) Wat een wanorde!
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Provider

DarkV schreef: 03 jan 2024, 16:53 Ga je van gans Belgie dan een grote Zone 30 maken of wat ?

Dat er rond scholen een zone 30 is TIJDENS de schooluren en eventueel in de straten rond de kerktoren (voor zover dit geen hoofdweg is) wil ik nog begrijpen... al het overige is wat mij betreft een verkapte vorm van belastingen waar iedereen vroeg of laat intrapt die de nodige kilometers doet en af en toe op onbekend terrein komt.
't Is hier Hong Kong niet. Er zijn genoeg plaatsen waar er weinig tot geen bebouwing is. Maar zone 30 in stedelijk en dorpskernen lijkt mij helemaal niet teveel gevraagd.
Zoals ik gezegd heb, heeft België wel een probleem met lintbebouwing, maar dat probleem los je niet op 1-2-3 op, maar dat mag geen excuus te zijn om traag verkeer in woongebied tegen te houden.
Petrikske schreef: 03 jan 2024, 17:04
Stel nu.. je rijd in een Zone 30 braafjes aan de opgelegde snelheid, je word links en rechts voorbij gevlamd door Speed Pedelecs.
Totaal onverantwoord, je rijd over een trambedding wie komt je tegemoet in het midden van die trambedding? Een electrische step op rolschaatswieltjes...
België is in deze een uitzondering in Europa om speedpedelecs (grotendeels) als fietsen te beschouwen, in de rest van Europa zijn dat brommers. Maar sowieso geldt de zone 30 ook voor hen.
Die e-steps zijn inderdaad zo'n beetje miniatuur BMW's geworden, waarbij men ook wat harder mag optreden.
Area57
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer

svermassen schreef: 03 jan 2024, 15:13 Bij ons in de deelgemeente komt traject-controle volgend jaar.
Zone 30.
Het zal geld opbrengen.
Dat gaat leuk worden met al die gekopieerde nummerplaten in omloop.
Hier hebben ze al 3 keer prijs gehad. Het is goedkoper om de onterechte boete te betalen en een nieuw nummerplaatkenteken aan te vragen dan de boete te betwisten en het risico te lopen om de gerechtskosten te moeten betalen. Het nieuwe formulier om zo een verkeersboete te betwisten is ook belachelijk; "Wanneer hebt u de overtreding begaan?" klinkt op zich al als een schuldbekentenis.
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer

Traject controle is een goede stap vooruit, hoe meer hoe liever, en wie echt te snel rijdt (+20 km/h) zware boetes, en wie in herhaling valt nog zwaardere boetes en bezoek aan de rechtbank, met bijhorende straffen die echt pijn doen. Als dat al niet gaat afschrikken.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

BMW is enkel een populaire wagen voor nieuwe inschrijvingen (lees: firmawagens), in het algemeen denk ik niet dat BMW "de grootste" is in BE qua aantal rondrijdende auto's.
Ik weet echter niet of er data beschikbaar is voor "aantal auto's per merk".

En de aggressiviteit zit heus niet enkel bij BMW, maar ook bij Audi en (gek genoeg gezien het aantal oude mensen die er eentje kopen) Mercedes. En het blijft heus niet beperkt tot die merken, een VW Scirocco koop je ook niet om 10km/u onder de snelheidslimieten te blijven. Net zomin dat bovenvermelde merken alleen bestuurd worden door wacko's.
Frankrijk vind ik een prima voorbeeld: een paar jaren geleden was het daar nog complete anarchie op de weg, ondertussen al een pak geciviliseerder.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 03 jan 2024, 19:02Ik weet echter niet of er data beschikbaar is voor "aantal auto's per merk".
BMW op de 1é plaats met 50.579 nieuw ingeschreven personenwagens.
https://trends.knack.be/nieuws/autoverk ... l-in-2023/

Toegevoegd na 1 minuut 39 seconden:
heist_175 schreef: 03 jan 2024, 19:02de aggressiviteit zit heus niet enkel bij BMW, maar ook bij Audi en (gek genoeg gezien het aantal oude mensen die er eentje kopen)
De ouderen kunnen ook pittig uit de hoek komen hoor. ;-)
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Petrikske schreef: 03 jan 2024, 19:23
heist_175 schreef: 03 jan 2024, 19:02Ik weet echter niet of er data beschikbaar is voor "aantal auto's per merk".
BMW op de 1é plaats met 50.579 nieuw ingeschreven personenwagens.
Dat zijn dus nieuwe inschrijvingen en geen doorsnede van de rondrijdende auto's per merk.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 03 jan 2024, 19:02Net zomin dat bovenvermelde merken alleen bestuurd worden door wacko's.
We mogen nooit veralgemenen, bij elk model en merk heb je wacko's maar bij sommige merken ligt het percentage wat hoger dan bij andere merken en ja bij sommige merken druipt het er vanaf. :-D
heist_175 schreef: 03 jan 2024, 19:25Dat zijn dus nieuwe inschrijvingen en geen doorsnede van de rondrijdende auto's per merk.
Ja ik weet het, totaliteir vind ik enkel per brandstoftype.
https://statbel.fgov.be/nl/themas/mobil ... rk#figures
Aantal jaarlijkse inschrijvingen per merk startend in 2014. (nog steeds geen 'totaal aantal' maar ik vind het tof om hier eens te kijken en te vergelijken)
https://autotijd.be/verkoopcijfers/belgie/per-automerk

Leuke pagina om bv te kijken hoeveel Maserati's er elk jaar werden ingeschreven (sinds 2014) :-D
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

DarkV schreef: 03 jan 2024, 16:53
Petrikske schreef: 03 jan 2024, 16:49 Je kan zich ook de vraag stellen waarom meer en meer burgemeesters zich genoodzaakt voelen om de drukke delen van hun stad of gemeente om te vormen tot zone 30 gebieden.
Gewoon de druk van enkele roepers in de gemeente... en dat gaat zelfs tot en met "dreigementen" van "jij bent verantwoordelijk als mijn kind iets overkomt" ! Je moet als politieker vandaag al serieus stevig in je schoenen staan om hier "nee" tegen te durven zeggen. Enige rationaliteit is hier dus al lang zoek en sociale media maken een kleine groep hier enkel sterker en sterker in. Na de Groene terreur van enkele jaren geleden is de nieuwe anti-mobiliteits terreur gewoon een nieuw feit.
Dus overal zijn er steeds meer "roepers"? misschien is het besef dat mensen voorrang zouden moeten hebben op wagens eindelijk ook steeds meer in Vlaanderen in opgang? Ik hoor vooral geroep als overheid weerklinken.

Neen, andere hun kinderen omverrijden moet behouden blijven want de ouders zijn uiteraard verantwoordelijk als hun koters onder een wagen terecht komen en niet de overdreven snelheid, een verworven recht van de rechtgeaarde en rationele wegpiraat. Eigen kind laatst uiteraard.

En ja, sociale en maatschappelijke evoluties zijn uiteraard voor dat soort mensen "terreur". Vraag me af wat ze gaan zeggen als ze ooit in de verste verte echt in aanraking komen met terreur, de overdrijvingen zijn al op. Mensen doden door onaanvaardbaar ongepast rijgedrag is eerder terreur te noemen dan u vriendelijk te verzoeken om trager te rijden op plaatsen met veel bebouwing en mogelijke slachtoffers. Ukunt dat verzoek zelf nog altijd negeren en doorgaan met uw asociaal gedrag en blijven tieren als u ondanks een lage pakkans toch weer tegen de lamp loopt.

Lintbebouwing zorgt ook op dit punt voor steeds meer zones met snelheidsbeperkingen maar wil je daar iets aan doen dan reageren exact dezelfde nimby's met scheldtirades tegen de overheid.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer

Dus zone 30 is een probleem? Ik woon in Brussel en zone 30 is hier nu al enkele jaren veralgemeend. (op de grote assen na en ook als we geen rekening houden met een groep straatracers).
En 30/u is voor de meeste chaufeurs echt geen probleem en is een gewoonte geworden. Omgekeerd: ik verbaas me erover dat als ik in Antwerpen kom dat veel woonstraten daar nog zone 50 zijn. Dat ervaar ik echt als gevaarlijk en risicovol: hoe kan je aan 50/u nog reageren als er een kind vantussen geparkeerde auto's komt gelopen? Maar als je aan 30 door die Antwerpse buurten rijdt dan voel je al snel de bumperagressie van een gehaaste Sinjoor die zijn temperament niet onder controle heeft en zonodig sneller aan het volgende licht wil staan aanschuiven.
Emile51
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 17 keer

Toen wij nog kind waren kregen we een klets rond onze oren als we durfden een weg over te steken zonder eerst links of rechts gekeken te hebben. Nu is het standaard om niet meer te kijken.... en wordt de schuld op de auto/fietsbestuurder gestoken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Exact, kom eens elders, daar doet men vaak minder moeilijk over de onmogelijke pestmaatregelen van onze zogenaamde overheid. Soms ligt de (max.) toegelaten snelheid er zelfs nog lager dan hier.

Het is een mentaliteitsprobleem en niet zo dat Vlamingen niet in staat zouden zijn om trager te rijden. Sommigen willen gewoon niet en steken de schuld daarvan dan maar op anderen, dat doen we met zowat elk probleem. We doen dit al zo lang dat sommigen het zelf zijn gaan geloven.

Hou u aan de regels, dat is beter voor iedereen. Die paar seconden potentiële tijdswinst is geen slachtoffer waard. Je spaart zo ook boetes uit en verbruikt minder.

Het uitgangspunt is dat men de leefbaarheid in buurten wil verhogen. Het verlagen van de snelheid is maar één onderdeel daarvan, ook het terugdringen van het aantal wagens en aanpassingen van de infrastructuur past in dat opzet. In woonwijken is het normaal dat mensen OOK op straat kunnen en mogen komen zonder omver gereden te worden, dat zijn we ergens kwijtgespeeld of vergeten blijkbaar.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

Area57 schreef: 03 jan 2024, 17:52 Het nieuwe formulier om zo een verkeersboete te betwisten is ook belachelijk; "Wanneer hebt u de overtreding begaan?" klinkt op zich al als een schuldbekentenis.
Ken er toch die het betwist hebben.
Tegenwoordig heb je in nieuwere auto's ook gps-tracing.
En dat lijken ze sneller als bewijs te accepteren.
Ook een foto van de inbreukauto lijkt zelden op het merk/model van de correcte wagen.
Maar die controles moet je zelf achteraan gaan.
Zou beter zijn dat ze bij die boetes een aantal automatische controles invoeren.
Maar het probleem is dat de foto's niet altijd duidelijk zijn.
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

In Duitsland kunnen ze goed camera's maken. Op een foto die:
-'s nachts genomen is
-met een flits
-door een vuile voorruit
-afgeprint met een monochrome laserprinter
-in postzegelformaat op de boete geprint is
-vlug gescanned is
staat mijn gezicht toch nog heel duidelijk.

Het enige dat in het voordeel speelde van die camera was dat ik maar een beetje te snel reed 😇 .
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Ik moet zeggen dat sinds ik een auto heb met redelijk slimme adaptive cruise control en lane assist het véél gemakkelijker is om aan de toegelaten snelheid te rijden, op een veilige manier (voldoende afstand houden). Bovendien voel ik me véél relaxter en maken afstanden eigenlijk niet veel meer uit.
Gejaagd rijden of op bovenstaande manier maakt amper een paar minuten verschil uit op een langer traject. Van zodra dat die klik mentaal gemaakt is valt het allemaal wel mee vind ik.
Wat me desondanks wél nog frustreert zijn:
  • Wegzwalpers
  • Mensen die de maximumsnelheid niet als minimumsnelheid hanteren (70 rijden waar je 90 mag, 55 waar 70 mag etc - omdat ze de regels niet kennen of niet op de borden letten)
  • Mensen die rechts inhalen ondanks dat je de maximumsnelheid (met beetje bovenmarge) reeds hanteert
  • Mensen die vinden dat de veilige afstand die de cruiste control hanteert een uitnodiging is om er tussen te springen zonder richtingsaanwijzers te gebruiken
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

meon schreef: 04 jan 2024, 12:45 Mensen die de maximumsnelheid niet als minimumsnelheid hanteren (70 rijden waar je 90 mag, 55 waar 70 mag etc - omdat ze de regels niet kennen of niet op de borden letten)
Of omdat ze op leeftijd zijn. Dat lijkt mij nog steeds het grootste aantal.
Dat ze van plan zijn om om de 15 jaren de rijvaardigheid willen testen, lijkt mij op oudere leeftijd niet slecht.
Daarvoor moet je mensen hun rijbewijs niet afpakken, maar gewoon bijkomende lessen zou niet altijd slecht zijn.
Maar je leert ze vooral dat het verkeer doorheen de jaren verandert.
depeje
Elite Poster
Elite Poster

Trager rijden dan de maximumsnelheid kan meerdere redenen hebben. Zo kan het zijn dat de bestuurder naar een bepaald adres aan het zoeken is, of een gevaar gezien heeft dat jij nog niet gezien hebt. Als het is door niet op de limiet te letten, had die bestuurder wel beter moeten opletten.

Op de snelweg rijd ik ook standaard met 110 op de cruise control, behalve als ik op het linkervak terechtkom en er iemand achter mij zit. Dan ga ik wel naar 120. Die 110 vind ik veel aangenamer om te rijden. Als het niet druk is, is het geen probleem voor anderen om mij in te halen, en als het wel druk is zit ik in de praktijk toch aan 105 adaptief aangepast achter mijn voorligger. Ik zie dus niet hoe ik daarmee iemand stoor.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het is een maximum, geen doel of verplichting!
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

Op de autostrade is het minimum wel 70 dacht ik.
En als je dan zo ene tegenkomen, mag je blij zijn dat je remmen goed werken als je niet kan uitwijken :banana:
depeje
Elite Poster
Elite Poster

Zonder rede 70 op de snelweg vind ik inderdaad ook een onnodig risico, maar iemand die standaard genoeg afstand houd tot zijn voorligger zal met half goede remmen ook wel toekomen.
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer

Mirakel, vandaag naar Oostende geweest, en geen wegpiraat tegengekomen, het was er heel druk op de baan in de namiddag, zeldzaam.
meon
Administrator
Administrator
Provider

Met die opmerking over "minimumsnelheid" had ik 't niet op jullie voorbeelden, maar over chauffeurs die dit kilometers lang volhouden op gewestwegen met voorrang.
Ik ben gezegend in Limburg te wonen op een plek waar ik minstens een half uur moet rijden tot de eerste snelweg. Vrijwel alle gewestwegen zijn enkel rijvak in beide richtingen, inhalen is quasi onmogelijk. Als op zo'n traject dan niet de toegestane snelheid gereden wordt wekt dat frustratie op bij mij en mijn opgebouwde volgelingen...
Vaak gaat het overigens om landbouwvoertuigen. Niet dat die er niet mogen zijn, maar af en toe eens aan de kant gaan als je rijdt tijdens een spitsmoment om mensen voorbij te laten rijden zou wel hoffelijk zijn.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

svermassen schreef: 04 jan 2024, 16:48 Op de autostrade is het minimum wel 70 dacht ik.
En als je dan zo ene tegenkomen, mag je blij zijn dat je remmen goed werken als je niet kan uitwijken :banana:
Minimum snelheid is inderdaad 70km/u.
En weet dat er bussen van de Lijn zijn die amper die snelheid halen als we de linkse oprit moeten nemen in Borgerhout.
http://tinyurl.com/359tkfdn
meon schreef: 04 jan 2024, 18:39af en toe eens aan de kant gaan als je rijdt tijdens een spitsmoment om mensen voorbij te laten rijden zou wel hoffelijk zijn.
BMW rijder? :-D :-D :-D
Ik begrijp je frustratie want maak het ook vaak mee, maar heb je enig idee hoe moeilijk het is om tijdens de drukke spits weer in te voegen
met een traag voertuig en dat tussen de mensen die geen tijd hebben en eerder gas zullen bijgeven wanneer die tractor aanstalten maakt om weer op de rijbaan te komen?
meon
Administrator
Administrator
Provider

Petrikske schreef: 04 jan 2024, 18:46BMW rijder?
Dat andere Duitse merk met de vier ringen :-P
Maar ja, weet ik ook wel dat dat geen oplossing is. Er zijn ook amper alternatieve wegen voor hen zodat ze uberhaupt niet op hoofdwegen moeten rijden.
Da's overigens een algemene frustratie. Wat maakt lintbebouwing mobiliteit toch ongelofelijk moeilijk in België/Vlaanderen.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Hehe, ja … dat verhaal van die trage rijders op kilometerslange gewestwegen ken ik. Je moet maar eens van Hechtel naar Leopoldsburg rijden als het druk is en er rijd een traag voertuig op die baan (7km) waar je normaal 90 mag … om je stuur op te vreten :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
depeje
Elite Poster
Elite Poster

Van Limburg herinner ik me dat de gewestwegen vroeger 2x2 rijvakken waren, en dat die onlangs zijn omgevormd tot een enkel rijvak, en heel veel verspild asfaltoppervlak. In het buitenland zie je vaak dat daar soms een kilometer lang toch nog 2 rijvakken zijn zodat traag verkeer toch nog ingehaald kan worden. Als ik met een lange remorque (traag) door de veldwegen van Limburg laveer stop ik ook zo nu en dan eens aan de kant zodat de file achter mij door kan, maar weet inderdaad niet of ik dat zou doen als ik twijfels heb dat ik daarna nog kan vertrekken omdat er te vaak nieuwe auto's zouden voorbij razen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

meon schreef: 04 jan 2024, 18:56
Petrikske schreef: 04 jan 2024, 18:46BMW rijder?
Dat andere Duitse merk met de vier ringen :-P
Haha... die kan je tenminste op z'n staart trappen.
Ik kan het gaspedaal van m'n bus ook induwen maar meestal gebeurd er dan weinig tot niets. :-D
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 04 jan 2024, 08:59 misschien is het besef dat mensen voorrang zouden moeten hebben op wagens eindelijk ook steeds meer in Vlaanderen in opgang?
En waarom zouden mensen voorrang moeten hebben op wagens ? Iedere deelnemer aan het verkeer heeft zijn plaats in dat verkeer !

Volgens mij is een rijweg voor auto's, het voetpad voor mensen, een fietspad voor fietsers... al denken die laatste twee dat tegenwoordig gans de weg van hun is.

Ik rij met m'n auto toch ook niet over het voetpad of fietspad... laat staan met m'n ogen dicht alsof ik koning ben :bang:
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Provider

DarkV schreef: 04 jan 2024, 21:21
En waarom zouden mensen voorrang moeten hebben op wagens ? Iedere deelnemer aan het verkeer heeft zijn plaats in dat verkeer !

Volgens mij is een rijweg voor auto's, het voetpad voor mensen, een fietspad voor fietsers... al denken die laatste twee dat tegenwoordig gans de weg van hun is.

Ik rij met m'n auto toch ook niet over het voetpad of fietspad... laat staan met m'n ogen dicht alsof ik koning ben :bang:
Het aantal keer dat ik moet uitwijken voor auto's die al-dan-niet-voor-5-minuten op het fietspad geparkeerd staan is nochtans niet te tellen,
ook zijn er nog genoeg plaatsen waar het voetpad fietspad nogal smal bedeeld is(of zelfs volledig weggelaten).

Los daarvan is dit slechts iets van na de eerste wereldoorlog, als je foto's bekijkt van rond 1900 hadden voetgangers en fietsen veel meer recht op de rijbaan. Voor dorps- en stadskernen mag dit wat mij betreft gerust terugkomen.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef: 04 jan 2024, 20:43 Hehe, ja … dat verhaal van die trage rijders op kilometerslange gewestwegen ken ik. Je moet maar eens van Hechtel naar Leopoldsburg rijden als het druk is en er rijd een traag voertuig op die baan (7km) waar je normaal 90 mag … om je stuur op te vreten :-)
Ah, jij bent dat altijd :banana: :banana: :banana:
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

We leren ze nog kennen de leden van Userbase Racing Team. :angel: :-D
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”