Wyre heeft zijn eerste adres aangesloten op glasvezel

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 5 keer

lithion schreef: 30 jul 2024, 15:19Fiberklaar heeft zelf maar rond de 480 000 woningen aangesloten blijkbaar (link). Waar haal je die 1.9 miljoen?
Neen, 481 000 is het totaal aantal actieve FttH-abonnementen. Dus ook via Proximus Fiber in de grote steden.
1,9 miljoen komt uit de cijfers die Proximus elk kwartaal publiceert: https://www.proximus.com/nl/investors/r ... sults.html

Afbeelding

Samengevat (cijfers tot 30 juni 2024):
  • Proximus heeft in totaal 481 000 actieve fiberlijnen.
  • Fiber-to-the-Home is beschikbaar op 1 983 000 adressen of 33% dekking van alle Belgische adressen
  • De joint ventures (Fiberklaar, Unifiber, Glasfaser Ostbelgien) hebben 12% van het totaal aantal adressen uitgerold: dat is 237 960 adressen
  • Met alle Fiber-to-the-Home in aanbouw komt Proximus uit op 38% dekking, dus grosso modo zijn 310 000 adressen in aanbouw, hoofdzakelijk bij de joint ventures
Bijlagen
proximusfiber.png
master-magic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

lithion schreef: 30 jul 2024, 15:19 Is de rode vlek Fiberklaar/Proximus of Wyre die als operator staat aangeduid?

Als ik kijk staat er enkel als provider Proximus, dat zag ik enkel op de gsm deze info, op pc kwam dit niet tevoorschijn.
greets
master-magic
Fastfiber 8500/2450 met fiber 8,5 Gbps/2,4 Gbps
Asus GT-AX1100 Pro Router
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
freddie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

Vandaag zijn ze in Herent ten noorden van het station begonnen.

Zijn er op dit moment, buiten Telenet en Orange, nog providers die over Wyre-glasvezel diensten leveren?
Bijlagen
20240813_175311(1).jpg
20240819_164651(1)(1).jpg
raf1
Elite Poster
Elite Poster

De uitrol van Wyre-glasvezel bevindt zich nog steeds in een opstartfase. Het plaatsen van lege buizen onder het voetpad betekent niet dat Wyre reeds woningen zal aansluiten op glasvezel.
Wyre heeft ook nog niet gecommuniceerd hoeveel adressen vandaag effectief van een actieve glasvezelverbinding kunnen genieten.

Telenet heeft nergens specificaties van fiberabonnementen gepubliceerd.
Orange Home Fiber is wel beschikbaar in de voormalige FTTH-proefregio's van Fluvius die Wyre heeft overgenomen.

Op je foto zie ik dat er Proximus Fiber aan de gevels hangt.
Dus Wyre zal in Herent hun netwerk upgraden om te vermijden dat iedereen daar op termijn naar Proximus Fiber overstapt.

Maar momenteel is het onduidelijk wanneer er glasvezelabonnementen door Orange en Telenet zullen aangeboden worden.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider
Te Koop forum

raf1 schreef: 20 aug 2024, 12:13 onduidelijk wanneer er glasvezelabonnementen door Orange
Orange doet dat al op sommige plaatsen, op fiber van Fluvius, wat nu Wyre is geworden als ik me niet vergis:
Orange fiberdiensten zijn momenteel beschikbaar in:
Genk, Gent, Diksmuide, Poperinge & Antwerpen.
https://www.orange.be/nl/producten-en-d ... home-fiber
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 104 keer

raf1 schreef: 20 aug 2024, 12:13 De uitrol van Wyre-glasvezel bevindt zich nog steeds in een opstartfase. Het plaatsen van lege buizen onder het voetpad betekent niet dat Wyre reeds woningen zal aansluiten op glasvezel.
Wyre heeft ook nog niet gecommuniceerd hoeveel adressen vandaag effectief van een actieve glasvezelverbinding kunnen genieten.
Wyre sluit wel al effectief mensen aan op glasvezel bij oa grote verkavelingen. Dat gebeurde ook al toen het nog gewoon Telenet was. Wat ze wel doen is de fiber terug converteren naar coax bij je thuis.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

lithion schreef: 20 aug 2024, 17:57 Wat ze wel doen is de fiber terug converteren naar coax bij je thuis.
Inderdaad, beetje anticlimax wel in dat geval; "echte fiber!" Ja, maar dan terug gedowngrade naar de crappy upload en FUP van coax...
michaelbelgium
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Ohh, m'n gemeente is ook germarkeerd als gepland door Wyre (2024Q03).

Hopelijk wel 100% glas en geen "fake fiber" *kuch oer-oude coax*
internet: Hey! 150/15 - 29€/m
GSM: Digi 15GB - 5€/m
GoldenGlory
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer

@michaelbelgium hoe weet je dit? Ik vind geen planning op de website van Wyre.
JAMIN001
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 13 keer

GoldenGlory schreef: 14 sep 2024, 08:14 @michaelbelgium hoe weet je dit? Ik vind geen planning op de website van Wyre.
https://www.bipt-data.be/nl/projects/at ... .623729142
Internet: Giga-internet van Telenet
Mobiel: Mobile Unlimited van Proximus
michaelbelgium
Member
Member
Provider

JAMIN001 schreef: 14 sep 2024, 08:35
GoldenGlory schreef: 14 sep 2024, 08:14 @michaelbelgium hoe weet je dit? Ik vind geen planning op de website van Wyre.
https://www.bipt-data.be/nl/projects/at ... .623729142
@GoldenGlory dit + klikken op een kleur, dan zie je van welk bedrijf het komt
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

Wauw, voor mijn adres is de bipt ATLAS er weer grondig naast. Maar de infra-bedrijven moeten uiteraard correcte data aanleveren.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 155 keer

En net nu ik een maandje de aansluiting van Fiberklaar actief en werkend heb, komen ze van Wyre langs....lijkt me toch hoop geldverkwisting, nog eens alles open te leggen....
lithion
Elite Poster
Elite Poster

In mijn gemeente (deelgemeente van Tielt WVL) zijn ze ondertussen ook begonnen met de voetpaden open te breken om buizen in de grond te steken. Er ligt hier nog geen glasvezel van Fiberklaar/Proximus. Er gaan ook enkel Wyre (zwarte) buizen de grond in.

Over de werken zelf is er weinig terug te vinden behalve dat ze vermeld staan op de BIPT altlas en het geopunt (blijkbaar leggen ze aan tot bij mijn buur - ons huis net niet). Een buurgemeente (Dentergem) communiceert wel en daar is de bouwvergunning voor de PoP al goedgekeurd.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

qless schreef: 02 okt 2024, 11:23 En net nu ik een maandje de aansluiting van Fiberklaar actief en werkend heb, komen ze van Wyre langs....lijkt me toch hoop geldverkwisting, nog eens alles open te leggen....
Niet alleen dat maar iedereen die vermoedelijk fiber zou heeft is reeds klant bij Fiberklaar... als Wyre zou je dan toch eerst investeren in een regio waar totaal geen fiver is ?

Maar blijkbaar wil iedereen meteen voor de grote steden/drukke gebieden gaan...
lithion
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 29 nov 2024, 20:51 Maar blijkbaar wil iedereen meteen voor de grote steden/drukke gebieden gaan...
Ik zou toch eens goed kijken naar de BIPT altlas kaart. Planning is wel vooral gebieden waar nog geen glasvezel ligt.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Simpel, in steden zijn twee FttH-netwerken naast elkaar winstgevend. In Dentergem niet, daar wordt het alleen Wyre.
VossyGamer
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 58 keer
Provider

lithion schreef: 29 nov 2024, 20:15 In mijn gemeente (deelgemeente van Tielt WVL) zijn ze ondertussen ook begonnen met de voetpaden open te breken om buizen in de grond te steken. Er ligt hier nog geen glasvezel van Fiberklaar/Proximus. Er gaan ook enkel Wyre (zwarte) buizen de grond in.
Ik heb deze week ook veel van die Unit-T busjes in Tielt zien rondrijden. Hopelijk komen ze snel naar de omliggende gemeentes, waar ik woon.
Internet: Orange België – 500/50 Mbps via FRITZ!Box 6660 Cable
Mobiel: hey! telecom – 200GB BE + 35GB EU // Telenet – Prijs volgens verbruik (Back-up)
Devices: iPhone 15 Pro & HP Envy x360 (Intel Core Ultra 7 155U, 32GB RAM)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer

Ik wil u niet ontmoedigen maar ik houd mijn verwachtingen op een laag pitje: hier (Aalst, ring - richting Lede)
- maart 2023: aanleg multi-duct kabel voor Wyre en PX
- september 2023: verwijdering van de aangelegde kabels in onze straat na werken door Fluvius omwille van een enorme waterlek onder het wegdek
- september 2024: nieuwe aanleg multi-duct voor Wyre en PX

Resultaat na 2 jaar: nihil. Stadsbestuur weigert plaatsing van een wijk POP en je bent de hort op voor ... jaren?

Hier problemen met het Telenet-netwerk, op bepaalde momenten resulteren in meerdere disconnects per week (sommige weken zelfs dagelijks) van de modem met het netwerk en andere problemen met alle services. Na 2 jaar, ettelijke klachten bij de Ombudsdienst van meerdere buurtbewoners, is nu een SWAT team in actie geschoten. Het gaat de goede richting uit maar hier in de buurt nog geen normale TN-services. Wekelijks toch nog altijd eens één of ander probleem. Oorzaak van coax-storingen zijn ook niet altijd zo makkelijk te vinden.

Alternatief VDSL: nope. Er is een gekende storing onder een gewestweg waarvan de herstelling niet opweegt tegen kost wegens in de buurt amper nog een 3-tal VDSL- klanten.

Rest ... de hoop op fiber ooit ...

En als je naar TN belt voor info over hun FTTH- project dat ze promoten, krijg je als antwoord: u beschikt al over een zeer performant fiber netwerk bij ons met een coax terminal :bang: :bang:

Vive la Belgique zeker met hun hoogstaande technologie in de 21° eeuw :lol: Ik heb stabiele services ook nodig gezien mijn tewerkstelling in een ziekenhuis met permanentie-opdrachten. Zelfs daar hoef je niet op te hopen blijkbaar.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Dank u voor dit topic en het vermelden van de BIPT atlas, daardoor merk ik dat ik al fiber kan krijgen waar ik woon (niet van Wyre, denk ik, het heet Fiberweb), en het zou blijkbaar goedkoper zijn dan mijn huidig VDSL2 abonnement.
Ik moet dit eens verder bestuderen.
Ik dacht dat fiber sowieso duurder zou zijn dan VDSL.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 25 keer
Provider

boulder schreef: 01 dec 2024, 11:12 Dank u voor dit topic en het vermelden van de BIPT atlas, daardoor merk ik dat ik al fiber kan krijgen waar ik woon (niet van Wyre, denk ik, het heet Fiberweb), en het zou blijkbaar goedkoper zijn dan mijn huidig VDSL2 abonnement.
Het netwerk wordt aangelegd door The Last Mile
De provider die dit netwerk gebruikt is Fiberweb
Fiberweb is dus alleen beschikbaar in " TLM gebied " (zie: Regios)
Alle vragen / discussies over The Last Mile kunnen best in het The Last Mile / Fiberweb topic
boulder schreef: 01 dec 2024, 11:12 Ik moet dit eens verder bestuderen. Ik dacht dat fiber sowieso duurder zou zijn dan VDSL.
Op de openingspost van het Glasvezel aanbod in België topic staat een compleet overzicht van alle glasvezel aanbieders, abonnementen, prijzen (en op welk netwerk ze zitten).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 127 keer
Provider
Te Koop forum

TLM ligt in de gemeente hier deels ook maar jammer genoeg niet waar ik woon.

Ze doen vooral hoofdstraten/gevel.

Dus wijken en dergelijke pech.

Het 100/100 abbo is best mooi en perfect voor eigen gebruik. Voor amper 30/maand
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik woon in een zijstraat van de hoofdstraat van de gemeente, volgens de BIPT atlas is die straat gedaan.
Maar de afwerking is ook nog iets, als ze gaan kabels tegen de gevel leggen (en ik woon niet op het gelijkvloers), dan maakt het niet uit wie de provider is, dan hoef ik het niet, en andere bewoners van het appartementsgebouw zouden ook niet tevreden zijn als er van die kabels over de gevel lopen.
Laatst gewijzigd door on4bam 5 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: full quote van vorige post verwijderd (alweer)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 25 keer
Provider

Ik denk dat je niet begrijpt wat er bedoeld wordt met gevelrecht
Dit gaat niet over de individuele kabels naar de appartementen die over de gevel lopen.
We spreken hier over de glasvezel kabel die door de straat loopt, en die ook jouw woning/gebouw passeert.
Deze (horizontale) kabel mogen ze langs de gevels leggen. Of je nu zelf of andere bewoners aangesloten worden, maakt niets uit?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

OK, maar de straat is volgens de BIPT atlas al aangesloten van in Q2 2022, dus als die correct is mag ik ervan uitgaan dat als er later iemand aansluit op die fibreleverancier dat niet meer aan de buitenkant van het gebouw zal gebeuren?
Binnenin het gebouw zal het dan wel weer een hele poespas zijn om naar elk appartement bekabeling te leggen voor fibre.
Marre
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 8 keer

Deze week aanbod van Wyre ontvangen om Fiber te voorzien in ons recent appartementsgebouw in 2018 Antwerpen. Uiteraard weer enkel een voorstel "in opbouw" met diamantboringen in de centrale trappenhal voor de verticale bekabeling.
JUD
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Heeft er eigenlijk iemand al actieve Wyre aansluiting? Ik heb hier precies nog niemand gezien. Ben wel nieuwsgierig ook naar ONTP etc van Wyre. Zie op geopunt voor mijn locatie nu ook wel werken gepland door Wyre voor dit jaar in de straat. Maar als ik het goed begrijp wil dit dus nog niets zeggen
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Alle Vlaamse coaxkabelaansluitingen zijn Wyre-aansluitingen, want ze behoren integraal tot het netwerk dat Wyre beheert.
Geplande werken van "Wyre" in je buurt betekent dus niet per se dat er Fiber-to-the-Home zal aangelegd worden. Het kan evengoed om een uitbreiding of herstelling van het coaxkabelnetwerk gaan.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Hier nu ook een grote vlek in mijn buurt gepland bij op de "Fiber/Glasvezel" BIPT atlas 2025Q02 "Infrastruc Wyre"
Screenshot 2025-05-27 at 13-53-01 ibpt Dataportaal - Fibre_Glasvezelkaart.png
Zou dit nog steeds niet over FTTH gaan dan maar nog wat meer het uitmelken van de coax?
edon
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 10 keer

Ik vermoed dat het effectief over FTTH gaat. Bij ons in de straat (en eigenlijk de hele gemeente) hebben ze alles open gelegd en dikke fiber kabels in de grond gestoken. Wanneer we echter gaan kunnen aansluiten... niemand die het weet...
michaelbelgium
Member
Member
Provider

Misschien niet in de straat, maar wss wel van straat naar woning .. daar zal het over coax gaan. Telenet/orange doet dit al heel de tijd
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

splinterbyte schreef: 3 dagen geleden Hier nu ook een grote vlek in mijn buurt gepland bij op de "Fiber/Glasvezel" BIPT atlas 2025Q02
Echt waardevol is de kaart niet want bij m'n ouders zou Fiberklaar beschikbaar zijn terwijl er nog geen spade in de grond is gegaan ???
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

1) zeker dat je de filter op "reeds uitgerold" had staan? Zie kleurlegende links onderaan de kaart...
2) de BIPT ftth atlas is nog maar een keer of twee juist geweest denk ik...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

De kaart van het BIPT is zeeeeeeeeer dubieus: voor mijn adres staat op de kaart de uitrol van 1 glasvezelnetwerk (FK) gepland sedert begin 2023, eind 2023 werden dit 2 netwerken waarvoor uitrol gepland (FK en Wyre) en sedert begin 2024 zijn dit 3 netwerken: Eurofiber is er bij gekomen.

Alleen 'Eurofiber' is hier beschikbaar en die trekken met ongeziene vaart hier door buurten om bekabeling te leggen, zelfs daar waar FK fiber al uitgerold is en voor Wyre ook multiduct buizen onder de grond liggen ... Eurofiber is op mijn adres al maanden beschikbaar. FK en Wyre na 2 jaar: njet.

Vraag is hoe het komt dat 'Eurofiber' overal werken uitvoert natuurlijk en 'FK' en 'Wyre' plat liggen. En welke PoPs gebruikt Eurofiber? Mijn buur is een zelfstandige elektricien en hij heeft daar eens navraag gedaan bij Eurofiber - alleen voor zelfstandigen en ondernemingen beschikbaar - maar dit is pokkeduur. Hij kan blijkbaar wel onmiddelllijk aangesloten worden ...

Anderzijds heeft een vriend van mij een huis gebouwd hier op een 2 km van ons. Hij heeft fiber van PX gevraagd en is direct aangesloten, net zoals meerdere huizen in nieuwe wijk. Op de kaart van het BIPT staat voor hem zelfs fiber nog niet als gepland.

Tot slot: cf. post ook Raf1 want hier heeft TN ook verbeteringswerken uitgevoerd aan het netwerk, meermaals op korte tijd. Inderdaad met telkens het bordje: "werken in opdracht van 'Wyre'" maar het waren vooraf aangekondigde verbeteringswerken voor het coax-netwerk.

Ik hoop voor u dat het fiber is maar vrees ervoor ... Eens bellen naar de plaatselijke onderaannemer die de werken uitvoert? Die verschillen natuurlijk per regio.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

De FTTH-plannen van Wyre lopen tot het jaar 2038. Het kan inderdaad goed zijn dat Wyre nog tot 2030 overal vollenbak de coaxkabel uitmelkt omdat snel FTTH aanleggen veel duurder is dan pokketraag FTTH aanleggen.

Bij dat BIPT-kaartje met geplande FTTH-aanleg moet je je de volgende vraag stellen:
Was het nu gepland in 2025, 2030 of 2038?

De exacte kaart met FTTH-beschikbaarheid vind je in de Atlas vaste lijnen met de filter "8500 Mbps": https://www.bipt-data.be/nl/projects/at ... households
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

@raf1 Zeer interssante kaart; bedankt eens te meer voor de tip !

Als ik mijn adres opzoek, zie ik als provider TN, Base, Hey en Orange met als technologie DOCSIS 3.1 en als download 1000-2500 Mbps en tot 50 Mbps upload.
Even nagekeken op de sites van de desbetreffende providers maar ik nergens een 2500 Mbps down aanbod, behoudens vergissing van mijnentwege.

Dacht even aan theoretische snelheden maar DOCSIS 3.1 kan blijkbaar tot 10 Gbps alhoewel dit in de praktijk natuurlijk ondenbkaar is.

Snap niet goed van waar dan die snelheden komen. Of bedoelen ze gewoon de max. snelheid die een provider met zijn netwerkinfrastructuur lokaal zou kunnen halen?

Nogmaals dank terug voor de zeer interesaante info.
master-magic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

Die info van Max 2500 klopt niet, ze hebben foute info gezet bij wyre, dit staat bij mij er ook bij.
greets
master-magic
Fastfiber 8500/2450 met fiber 8,5 Gbps/2,4 Gbps
Asus GT-AX1100 Pro Router
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”