@ivob zo een contract staat nog nie online. Maar toen ik belde voor aardgas vast vroegen ze of ik geen intresse had in electriciteit. Ik zei neen, dan logische vraag waarom ? Ik antwoorde jullie bieden geen dynamische contracten aan, zei ze jawel we zijn aan het proefdraaien het is wel nog niet gecommercialiseerd.
ondertussen gebeld hoe het zit met die berekening, ik wil gewoon weten moet ik rekening houden wanneer het het goedkoopst is of gewoon doen zoals ik dag en nacht tarief heb. Ook aan fluvius gevraagd welke meting ik heb.
Dynamische tarieven electriciteit
- proximusboyke
- Elite Poster
- Berichten: 7403
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
- Locatie: kuurne
- Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
- Bedankt: 387 keer
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Als ik het goed begrepen heb dan heb je een mondeling contract afgesloten zonder het tariefplan in detail te kennen?
Of je hebt nog geen dynamisch contract bij Ebem en zit op basis van verkeerde info hen ongefundeerd van boerenbedrog te beschuldigen?
En over welk contract heb je het nu? Het Mega contract van je buurman of het dynamisch contract bij Ebem?
Dat laatste staat, met alle details, wel degelijk online en je moet het zelfs online afsluiten: In de voorwaarden staat ook duidelijk dat alle communicatie voor een dynamisch contract via het internet verloopt.
SMR3 moet je zelf aanvragen via de energiemaatschappij waarbij je een dynamisch contract wil afsluiten zodat ze correct je dynamisch tarief kunnen berekenen. Je zal je daar zelf de toestemming voor moeten geven en Fluvius zal na ontvangst van de aanvraag door je energieleverancier jou elektronisch om een bevestiging vragen van de toestemming tot SMR3.
Gezien je blijkbaar nog niet eens weet welke meting er op jouw DM van toepassing is betwijfel ik toch of je al een dynamisch contract hebt afgesloten. In dat geval zou je immers al moeten weten dat meetregime 3 op jouw lijn geopend werd.
Ook bij Ebem worden bij een dynamisch contract de prijzen per uur verrekend. Je moet daar dan geen rekening mee houden maar je wordt er wel, zowel voor injectie als afname, per uur op afgerekend.
De voorbeelden hoe het bij Ebem werkt werden hiervoor al bijna tot in detail aan je gepresenteerd.
Of je hebt nog geen dynamisch contract bij Ebem en zit op basis van verkeerde info hen ongefundeerd van boerenbedrog te beschuldigen?
En over welk contract heb je het nu? Het Mega contract van je buurman of het dynamisch contract bij Ebem?
Dat laatste staat, met alle details, wel degelijk online en je moet het zelfs online afsluiten: In de voorwaarden staat ook duidelijk dat alle communicatie voor een dynamisch contract via het internet verloopt.
SMR3 moet je zelf aanvragen via de energiemaatschappij waarbij je een dynamisch contract wil afsluiten zodat ze correct je dynamisch tarief kunnen berekenen. Je zal je daar zelf de toestemming voor moeten geven en Fluvius zal na ontvangst van de aanvraag door je energieleverancier jou elektronisch om een bevestiging vragen van de toestemming tot SMR3.
Gezien je blijkbaar nog niet eens weet welke meting er op jouw DM van toepassing is betwijfel ik toch of je al een dynamisch contract hebt afgesloten. In dat geval zou je immers al moeten weten dat meetregime 3 op jouw lijn geopend werd.
Ook bij Ebem worden bij een dynamisch contract de prijzen per uur verrekend. Je moet daar dan geen rekening mee houden maar je wordt er wel, zowel voor injectie als afname, per uur op afgerekend.
De voorbeelden hoe het bij Ebem werkt werden hiervoor al bijna tot in detail aan je gepresenteerd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- proximusboyke
- Elite Poster
- Berichten: 7403
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
- Locatie: kuurne
- Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
- Bedankt: 387 keer
Ik heb niks moeten tekenen
op de vraag of ik meetregime 3 heb , kreeg ik volgend antwoord deze namiddag van fluvius :
Wij kunnen helaas niet zien of meetregime 3 actief is op jouw meter. Jouw leverancier brengt dit volledig in orde, dit is een automatisch proces.
Als ik een tariefplan aanvraag moet ik niet vragen om iets aan te vragen, dat moeten zei doen, het is potverdorie hun werk !!!!!
op de vraag of ik meetregime 3 heb , kreeg ik volgend antwoord deze namiddag van fluvius :
Wij kunnen helaas niet zien of meetregime 3 actief is op jouw meter. Jouw leverancier brengt dit volledig in orde, dit is een automatisch proces.
Als ik een tariefplan aanvraag moet ik niet vragen om iets aan te vragen, dat moeten zei doen, het is potverdorie hun werk !!!!!
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Duidelijk.
Samengevat heb je dus niet de digitale weg gevolgd om een dynamisch contract bij Ebem af te sluiten zoals eerder aangegeven maar gewoon telefonisch contact gehad met de helpdesk van Ebem voor info?
Heb je geen mail gekregen om Ebem de toestemming te geven om SMR3 voor je aan te vragen bij Fluvius?
Ontvang je dagelijks niet het overzicht van de dynamische uurtarieven voor de volgende 24 uur?
Dan denk ik niet dat bij jou al een dynamisch contract van toepassing is.
Samengevat heb je dus niet de digitale weg gevolgd om een dynamisch contract bij Ebem af te sluiten zoals eerder aangegeven maar gewoon telefonisch contact gehad met de helpdesk van Ebem voor info?
Heb je geen mail gekregen om Ebem de toestemming te geven om SMR3 voor je aan te vragen bij Fluvius?
Ontvang je dagelijks niet het overzicht van de dynamische uurtarieven voor de volgende 24 uur?
Dan denk ik niet dat bij jou al een dynamisch contract van toepassing is.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Moderator
- Berichten: 18369
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
- Recent bedankt: 19 keer
Er wordt ook een kleine inspanning van jou verwachtproximusboyke schreef: 17 aug 2023, 00:34 Ik heb niks moeten tekenen
op de vraag of ik meetregime 3 heb , kreeg ik volgend antwoord deze namiddag van fluvius :Als ik een tariefplan aanvraag moet ik niet vragen om iets aan te vragen, dat moeten zei doen, het is potverdorie hun werk !!!!!Wij kunnen helaas niet zien of meetregime 3 actief is op jouw meter. Jouw leverancier brengt dit volledig in orde, dit is een automatisch proces.

Bij de meeste leveranciers is een voorwaarde voor een dynamisch contract, of de voorwaarde om aan energiedelen te doen, dat je een digitale meter hebt met meetregime 3 geactiveerd. Het is dus aan de klant om aan die voorwaarden te voldoen, met andere woorden om meetregime 3 te activeren!
Via "Mijn Fluvius" kan je toch alles controleren en activeren:
- je ziet in je overzicht of je een enkelvoudig tarief (dagtarief) of een tweevoudig uurtarief (dag- en nachttarief) hebt.
PS. Fluvius meet altijd dag en nacht/weekend verbruiken apart, ook al heb je een enkelvoudig tarief (in dit geval worden de verbruiken samengeteld). - je kan eenvoudig via "Mijn Fluvius" een tariefwissel aanvragen.
- je kan eenvoudig zien of meetregime 3 actief is op jouw meter: als je uw "Verbruiken" controleert (zie grafiek hieronder) dan zie je de kwartierwaarden.
- je kan eenvoudig via "Mijn Fluvius" meetregime 3 aanvragen. dat wordt onmiddellijke geactiveerd
- je kan via Mijn Fluvius de gebruikspoorten (P1 en S1 poorten) activeren / deactiveren.
- Last but not least: net zoals je bij Cozo kan zien wie jouw medisch dossier heeft geraadplaagd, of bij het Rijksregsiter ziet wie jouw data heeft geraadplaagd, kan je in Mijn Fluvius zien wie jouw verbruiken opgevraagd heeft. Op die manier zie je wie (jouw energieleverancier) en hoe frequent data opgevraagd werden.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 13 keer
De P1 poort voor jezelf openzetten om je eigen kwartierwaarden in Mijnfluvius zichtbaar te maken is wel nog iets anders dan Fluvius de expliciete toestemming geven een welbepaalde derde partij via SMR3 meting je kwartierwaarden te bezorgen. Dat laatste vereist een extra stap.
Ter info: SMR3 activeren kost je jaarlijks ook een extra bijdrage aan de netbeheerder.
Ter info: SMR3 activeren kost je jaarlijks ook een extra bijdrage aan de netbeheerder.

Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- proximusboyke
- Elite Poster
- Berichten: 7403
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
- Locatie: kuurne
- Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
- Bedankt: 387 keer
dus als ik kort door de bocht julliie begrijp en ik vraag aan orange een gigaboost dan moet ik aan telenet vragen of ze 1 giga doorsturen, ik dacht dit is een tariefplan, zei moeten ervoor zorgen.
dus ik neem aan dat dit actief staat
dus ik neem aan dat dit actief staat
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Een welbepaald tariefplan voor elektriciteit komt er op vraag van de klant en niet omgekeerd. En gelukkig maar.
En als klant vraag je een welbepaald tariefplan aan volgens de voorwaarden opgesteld door de aanbieder.
Door dat zelf aan te vragen verklaar je je akkoord met de geboden voorwaarden van de aanbieder.
Maar als jij aanneemt dat je nu een dynamisch tariefplan hebt van aanbieder Ebem zoveel te beter.
Dan zal je, voor de afrekening, rekening moeten houden met de uurtarieven => Belpex uurprijzen voor afname en injectie vermeerderd en verminderd volgens de tariefformule van Ebem en vermeerderd met de vaste kosten aangerekend door Ebem.
Alle info hierover is hier reeds gegeven. Alle details te vinden op de website van Ebem.
ps. de foto die je van je pc scherm toont zijn de kwartierwaarden van Fluvius.
Dat zegt alleen dat je de P1 poort van de DM open staat. Niet welk tariefplan je hebt noch hoe je afrekening via de einergieleverancier verloopt.
De poort openen zodat je de kwartierwaarden kan zien kan iedere consument met een digitale meter op eenvoudige wijze zelf door het schuivertje in "poortbeheer" naar rechts te verplaatsen zodat de melding "poort open" actief staat.
De netbeheerder moeit zich verder niet bij welke energieleverancier je welk tariefplan afsloot.
Het opvolgen van een dynamisch contract (met uurverrekening) gebeurt doorgaans via een app van de energieleverancier. Dat beeld (dus niet van het netverbruik noch de Epex BEL energieprijs maar de all in prijs volgens de tariefformule van de leverancier gekoppeld aan de netverbruiken periodiek door Fluvius doorgegeven aan je energieleverancier die dat voor jou dan implementeren in je opvolg app) heb je dus nodig om zeker te zijn.
De vaste kosten en het capaciteitstarief staan uiteraard doorgaans* niet in de verbruiksapp. Dat gaat alleen over het verschil tussen verbruik en injectie, of louter over verbruik wanneer geen injectie.
* Hoe de app bij Ebem in detail werkt weet ik uiteraard niet want ik heb een andere energieleverancier.
Daar kan jij ons wellicht meer over vertellen.
Je krijgt toch iedere dag vlak na de middag de nieuwe Belpex gekoppelde prijzen van Ebem door?
Dat is het beeld dat je nodig hebt om je afrekening te bepalen. Zo neen, hoe weet je dan op welke uren je beter kan verbruiken en aansturen en op welke niet?
En als klant vraag je een welbepaald tariefplan aan volgens de voorwaarden opgesteld door de aanbieder.
Door dat zelf aan te vragen verklaar je je akkoord met de geboden voorwaarden van de aanbieder.
Maar als jij aanneemt dat je nu een dynamisch tariefplan hebt van aanbieder Ebem zoveel te beter.
Dan zal je, voor de afrekening, rekening moeten houden met de uurtarieven => Belpex uurprijzen voor afname en injectie vermeerderd en verminderd volgens de tariefformule van Ebem en vermeerderd met de vaste kosten aangerekend door Ebem.
Alle info hierover is hier reeds gegeven. Alle details te vinden op de website van Ebem.
ps. de foto die je van je pc scherm toont zijn de kwartierwaarden van Fluvius.
Dat zegt alleen dat je de P1 poort van de DM open staat. Niet welk tariefplan je hebt noch hoe je afrekening via de einergieleverancier verloopt.
De poort openen zodat je de kwartierwaarden kan zien kan iedere consument met een digitale meter op eenvoudige wijze zelf door het schuivertje in "poortbeheer" naar rechts te verplaatsen zodat de melding "poort open" actief staat.
De netbeheerder moeit zich verder niet bij welke energieleverancier je welk tariefplan afsloot.
Het opvolgen van een dynamisch contract (met uurverrekening) gebeurt doorgaans via een app van de energieleverancier. Dat beeld (dus niet van het netverbruik noch de Epex BEL energieprijs maar de all in prijs volgens de tariefformule van de leverancier gekoppeld aan de netverbruiken periodiek door Fluvius doorgegeven aan je energieleverancier die dat voor jou dan implementeren in je opvolg app) heb je dus nodig om zeker te zijn.
De vaste kosten en het capaciteitstarief staan uiteraard doorgaans* niet in de verbruiksapp. Dat gaat alleen over het verschil tussen verbruik en injectie, of louter over verbruik wanneer geen injectie.
* Hoe de app bij Ebem in detail werkt weet ik uiteraard niet want ik heb een andere energieleverancier.
Daar kan jij ons wellicht meer over vertellen.
Je krijgt toch iedere dag vlak na de middag de nieuwe Belpex gekoppelde prijzen van Ebem door?
Dat is het beeld dat je nodig hebt om je afrekening te bepalen. Zo neen, hoe weet je dan op welke uren je beter kan verbruiken en aansturen en op welke niet?
Laatst gewijzigd door ivob 17 aug 2023, 12:44, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Moderator
- Berichten: 18369
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
- Recent bedankt: 19 keer
Er is geen verband tussen P1 poort activeren/desactiveren en je eigen kwartierwaarden te kunnen zien ...ivob schreef: 17 aug 2023, 10:41 De P1 poort voor jezelf openzetten om je eigen kwartierwaarden in Mijnfluvius zichtbaar te maken is wel nog iets anders dan Fluvius de expliciete toestemming geven een welbepaalde derde partij via SMR3 meting je kwartierwaarden te bezorgen.
Beide zijn aparte aanvragen in Mijn Fluvius ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Kan, is hier al zo lang geleden dat ik P1 poort en kwartierwaarden geactiveerd heb (beiden enkele dagen nadat ze de DM kwamen installeren) dat ik onderscheid niet meer exact weet.philippe_d schreef: 17 aug 2023, 12:39 Er is geen verband tussen P1 poort activeren/desactiveren en je eigen kwartierwaarden te kunnen zien ...
Beide zijn aparte aanvragen in Mijn Fluvius ...
Dan moet je dus al drie voorwaarden vervullen.
De P1 poort openzetten, aanvragen je eigen kwartierwaarden te kunnen zien en voor een dynamisch tarief Fluvius toestemming geven (via de aanbieder van het dynamisch contract) deze waarden door te geven aan de leverancier zodat deze dagelijks kan koppelen aan zijn dynamische tariefformule.
Of in geval van enkel dynamisch tarief alleen de twee laatste voorwaarden.
Er is nl. ook geen verband tussen de kwartierwaarden zelf kunnen opvolgen en dat de energieleverancier dit automatisch kan.
Soit, in deze maakt het niet zoveel uit. Het is niet omdat @proximusboyke op MijnFluvius dagelijks zijn kwartierwaarden kan zien hij ook een actief dynamisch contract heeft lopen.
De kwartierwaarden op MijnFluvius kunnen uitlezen vraag je immers zelf aan bij Fluvius (via MijnFluvius) en uitlezen volgens SMR3 door de energieleverancier via de specifieke energieleverancier.
Toegevoegd na 11 minuten 10 seconden:
Niet volgens de voorwaarden van Ebem:proximusboyke schreef: 17 aug 2023, 00:34 Als ik een tariefplan aanvraag moet ik niet vragen om iets aan te vragen, dat moeten zei doen, het is potverdorie hun werk !!!!!
Je wordt overgeschakeld op een SMR3-meetregime waarin jouw verbruiksgegevens op kwartierbasis worden uitgelezen. Hiervoor dien je Ebem te contacteren en wij zorgen dan ervoor dat u op dit meetregime wordt overgeschakeld.
De communicatie en facturatie verloopt enkel digitaal.
Bij dit type contract word je verondersteld om actief bezig te zijn met je elektriciteitsverbruik en om bereid te zijn om dit verbruik af te stemmen op de uurtarieven. Immers prijspieken of zelfs negatieve uurprijzen zijn ook mogelijk. Toepassingen aangesloten op de gebruikerspoort van de digitale meter zullen het in de nabije toekomst wel mogelijk maken om het verbruik automatisch te sturen op basis van de actuele energieprijs.
Bij Ebem is het dynamisch tarief enkel mogelijk in combinatie met een maandelijkse afrekening. Ben je wel ineens verlost van die vervelende voorschotten…. Deze manier van afrekenen zorgt voor een goede transparantie, want zo kan je perfect vergelijken met andere aangeboden tarieven.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- proximusboyke
- Elite Poster
- Berichten: 7403
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
- Locatie: kuurne
- Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
- Bedankt: 387 keer
En ik weet wat ik nu ga zeggen dat dit muggeziften is, maar als ik gevoel ben bedrogen te zijn begin ik dan op alles te letten en na te kijken. Kan iemand volgende verklaren voor gas ;
Uw product Aardgas COSY (Vaste Prijs)
ene maand : Unitaire prijs : 0,068698
andere maand ; Unitaire prijs : 0,069216
kan dat toch veranderen met vaste prijs ? is puur gas zonder andere kosten
en over dat dynamisch gedoe, algemeen tevreden, aleen had ik er mij totaal iets anders bij voorgesteld dat ik actief moest bezig zijn en alles laten werken op het laagste punt van de dag. Op het duurst de hoogstnoodzakelijke dingen laten werken. Aleen nu heb ik gevoel als ik de factuur bekijk dat dit gewoon dag en nacht is met aangepaste tarieven ( het gemiddelde van de maand) ik heb nu email gestuurd naar mega met de vraag, zal zien wat ze antwoorden.
Uw product Aardgas COSY (Vaste Prijs)
ene maand : Unitaire prijs : 0,068698
andere maand ; Unitaire prijs : 0,069216
kan dat toch veranderen met vaste prijs ? is puur gas zonder andere kosten
en over dat dynamisch gedoe, algemeen tevreden, aleen had ik er mij totaal iets anders bij voorgesteld dat ik actief moest bezig zijn en alles laten werken op het laagste punt van de dag. Op het duurst de hoogstnoodzakelijke dingen laten werken. Aleen nu heb ik gevoel als ik de factuur bekijk dat dit gewoon dag en nacht is met aangepaste tarieven ( het gemiddelde van de maand) ik heb nu email gestuurd naar mega met de vraag, zal zien wat ze antwoorden.
Laatst gewijzigd door proximusboyke 17 aug 2023, 13:56, in totaal 1 gewijzigd.
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 16261
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Dat kan, als er een contractverlenging is.
2022/04 > 2023/03: contract 1
2023/04 > 2024/03: contract 2 - zelfde naam, maar nieuwe formule en dus nieuwe prijs
Maar het prijsverschil is wel héél klein.
2022/04 > 2023/03: contract 1
2023/04 > 2024/03: contract 2 - zelfde naam, maar nieuwe formule en dus nieuwe prijs
Maar het prijsverschil is wel héél klein.
- proximusboyke
- Elite Poster
- Berichten: 7403
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
- Locatie: kuurne
- Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
- Bedankt: 387 keer
nee geen verlenging gewoon nieuw contract.
kwam van bij fluvius was gedropt na over kop gaan vlaamse energiemaatschappij.
Maar toen had ik tijdelijk het sociale tarief (vanwege mijn handicap) en heb toen nie gezocht daar dit tarief toch overal hetzelde is.
zoals ik zei muggeziften, maar doch denk ik dat er geen verschil mag op zitten .
kwam van bij fluvius was gedropt na over kop gaan vlaamse energiemaatschappij.
Maar toen had ik tijdelijk het sociale tarief (vanwege mijn handicap) en heb toen nie gezocht daar dit tarief toch overal hetzelde is.
zoals ik zei muggeziften, maar doch denk ik dat er geen verschil mag op zitten .
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Heb je nu een dynamisch elektriciteitscontract afgesloten bij Mega of bij Ebem?proximusboyke schreef: 17 aug 2023, 13:51 ik heb nu email gestuurd naar mega met de vraag, zal zien wat ze antwoorden.
Eerder schreef je nl. dit in het topic "Dynamische tarieven electriciteit":
Zoals eerder al omstandig uit de doeken is gedaan wordt bij een dynamisch elektriciteitscontract wel degelijk per uur afgerekend en niet volgens een maandgemiddelde van piek/dal. Ook Ebem doet dat laatste bij zijn dynamisch contract niet.proximusboyke schreef: 13 aug 2023, 11:13 bestaan er eigenlijk dynamische tariefplannen. Ik bij ebem een kennis bij mega.
Hoe dat bij Mega zit weet ik niet want volgens beschikbare info biedt Mega geen zuiver dynamisch uurcontract aan.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- proximusboyke
- Elite Poster
- Berichten: 7403
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
- Locatie: kuurne
- Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
- Bedankt: 387 keer
sorry dat was juist omgekeerd !
ondertussen antwoord gekregen ;
Bedankt voor je mail.
Ik heb het bekeken in je dossier.
We zien echter dat je meterstanden inderdaad continu worden uitgelezen. Het dynamisch contract is dan ook inderdaad gestart en in orde.
Er is hier inderdaad geen verschil tussen dag en nacht. Dat klopt!
De prijs van het dynamisch tarief is afhankelijk van het principe van vraag en aanbod en varieert per uur naargelang de prijzen op de Belgische energiebeurs. Die marktprijzen kunnen regelmatig fluctueren vanwege de beschikbaarheid van groene stroom op het net én zoals gezegd, het principe van vraag en aanbod. Het tarief dat je betaalt voor jouw elektriciteit verandert dus elk uur van de dag. Wanneer de vraag naar stroom het grootst is, zal de prijs ook hoger liggen.
Als je een digitale meter hebt, worden je meterstanden elk kwartier opgenomen (meetregime 3). Op deze kwartiergelezen gegevens wordt het uurtarief toegepast dat wordt berekend volgens de formule die je terugvindt op je tariefkaart in je myMega-klantenzone. In myMega kan je overigens ook de uurtarieven voor de volgende dag terugvinden. Je maandelijkse afrekening houdt dus rekening met al deze parameters. Weet wel dat de prijsdynamiek enkel van toepassing is op het energietarief. De gewoonlijke transport- en distributiekosten en belastingen blijven van toepassing op jouw factuur.
ondertussen antwoord gekregen ;
Bedankt voor je mail.
Ik heb het bekeken in je dossier.
We zien echter dat je meterstanden inderdaad continu worden uitgelezen. Het dynamisch contract is dan ook inderdaad gestart en in orde.
Er is hier inderdaad geen verschil tussen dag en nacht. Dat klopt!
De prijs van het dynamisch tarief is afhankelijk van het principe van vraag en aanbod en varieert per uur naargelang de prijzen op de Belgische energiebeurs. Die marktprijzen kunnen regelmatig fluctueren vanwege de beschikbaarheid van groene stroom op het net én zoals gezegd, het principe van vraag en aanbod. Het tarief dat je betaalt voor jouw elektriciteit verandert dus elk uur van de dag. Wanneer de vraag naar stroom het grootst is, zal de prijs ook hoger liggen.
Als je een digitale meter hebt, worden je meterstanden elk kwartier opgenomen (meetregime 3). Op deze kwartiergelezen gegevens wordt het uurtarief toegepast dat wordt berekend volgens de formule die je terugvindt op je tariefkaart in je myMega-klantenzone. In myMega kan je overigens ook de uurtarieven voor de volgende dag terugvinden. Je maandelijkse afrekening houdt dus rekening met al deze parameters. Weet wel dat de prijsdynamiek enkel van toepassing is op het energietarief. De gewoonlijke transport- en distributiekosten en belastingen blijven van toepassing op jouw factuur.
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 13 keer
En welke tariefformule past Mega toe op Belpex prijzen voor zijn dynamisch contract en welke vaste kost is daaraan eventueel verbonden?
Edit: zelf al gevonden:
Vaste contractkost 42,4 € per jaar.
Afnamekost: [(BelpexSpot x 1,06 + 1 cent) + heffingen] x 6% BTW.
Injectievergoeding: BelpexSpot x 0,9 - 1 cent
Volgens Mega te verhogen met de BTW maar dat klopt volgens mij niet - wanneer je hen hierop wijst krijg je volgend ludiek antwoord: " Ik heb het even nagevraagd. We weten nog niet zoveel over deze contracten en hebben hiervoor een expert dewelke hierover meer weet"
en vervolgens "Voor de injectie betaal je inderdaad 0% BTW"
Spijtig want die BTW zou je dan zelf innen ipv te betalen.
Samengevat heb je dus een dynamisch contract bij Mega en heb je nog nooit in je MyMega gekeken naar de uurtarieven?
Edit: zelf al gevonden:
Vaste contractkost 42,4 € per jaar.
Afnamekost: [(BelpexSpot x 1,06 + 1 cent) + heffingen] x 6% BTW.
Injectievergoeding: BelpexSpot x 0,9 - 1 cent
Volgens Mega te verhogen met de BTW maar dat klopt volgens mij niet - wanneer je hen hierop wijst krijg je volgend ludiek antwoord: " Ik heb het even nagevraagd. We weten nog niet zoveel over deze contracten en hebben hiervoor een expert dewelke hierover meer weet"



Samengevat heb je dus een dynamisch contract bij Mega en heb je nog nooit in je MyMega gekeken naar de uurtarieven?
Laatst gewijzigd door ivob 17 aug 2023, 15:16, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- proximusboyke
- Elite Poster
- Berichten: 7403
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
- Locatie: kuurne
- Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
- Bedankt: 387 keer
vaste vergoeding wel die was 30 euro goedkoper dan ebem 40 ipv 70.75
Laatst gewijzigd door proximusboyke 17 aug 2023, 15:27, in totaal 1 gewijzigd.
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 13 keer
42,4 € per jaar volgens de tariefkaart van de maand augustus.
Zucht, Mega lanceert een nieuw contract en hun eigen "klantendienst" weet niet precies hoe het werkt.
Ze geven mij ook dit screenshot
wat dus niets te maken heeft met dynamische uurprijzen.
Zucht, Mega lanceert een nieuw contract en hun eigen "klantendienst" weet niet precies hoe het werkt.
Ze geven mij ook dit screenshot

Laatst gewijzigd door ivob 17 aug 2023, 15:41, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- proximusboyke
- Elite Poster
- Berichten: 7403
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
- Locatie: kuurne
- Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
- Bedankt: 387 keer
was juli augustus is nog nie ten einde en kan ik geen factuur nog hebben.
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 13 keer
OMG, het zijn UURprijzen, die kan je dus per uur/dag/week/maand/jaar opvolgen.
Of zo zou het toch normaal moeten werken.
Of ga je op het einde van de maand telkens manueel 744 tariefregels napluizen?
In april 23 was het overigens ook al 42,4 € vaste contractkost per jaar. Idem op de tariefkaart 8/23.
Zou me verwonderen dat de vaste jaarkost alleen voor de maand juli plots zou veranderen?
Het is ook correct dat ze nog niet in de V-test staan.
Ze kennen er blijkbaar zelf nog niet teveel van (hun eigen woorden) maar verkopen het wel al.
(gezien ik er hier niet echt wijzer door werd maar info ingewonnen bij de bron
)
ps. Ik heb op basis van je facturatie je afrekening voor juli nagerekend en kom, met de beschikbare info, op een gemiddelde all in kWh prijs van 26,13 cent/kWh (excl. databeheer en capaciteitstarief). Persoonlijk lijkt me dat aan de hoge kant voor een gestuurde dynamische prijs. Stuur je die niet is het uiteraard een andere zaak. Maar daar valt weinig over te zeggen gezien er geen aantoonbaar verband is tussen de maandelijkse facturatie en het verbruik per uur.
Neem daarvoor contact op met Mega zou ik zeggen en vraag uitleg over de afrekening en hoe ze daaraan komen op basis van een dynamische uurtartief.
Wanneer ze het op dezelfde manier doen als bij Ebem zie je de verbruiksuren/prijzen alleen op de app/website van de leverancier en krijg je op de maandafrekening alleen een algemeen totaal te zien.
De achterliggende berekening achter dat totaal is als volgt:
Zej vermenigvuldigen het verbruik van ieder uur met de Belpex uurrprijs van datzelfde uur en dat doen ze voor ieder uur van die betreffende maand. Al de producten die voor die maand op die manier uitkomen sommeren ze en die som delen ze dan door het totale verbruik van die maand en dat geeft dan de BelpexH waarde voor de voorbije maand. Die waarde vullen ze in in de prijsformule en dat is dan de eenheidsprijs ex BTW.
Ook voor de injectie gaan ze op dezelfde manier tewerk en ze vermenigvuldigen dus het geïnjecteerde volume tijdens ieder uur van de maand met de Belpex uurprijzen van diezelfde uren en delen dat door de totale injectie en op die manier krijg je dus ook voor de injectie een BelpexH waarde die vervolgens in hun formule wordt gegoten.
Je moet dus al heel gericht op ieder uur kunnen sturen (afnemen op laag en injecteren op hoog om voordeel te doen bij een dynamisch tarief. Lijkt me uitermate moeilijk zonder laadpaal/thuisbatterij/PV.
Of zo zou het toch normaal moeten werken.
Of ga je op het einde van de maand telkens manueel 744 tariefregels napluizen?
In april 23 was het overigens ook al 42,4 € vaste contractkost per jaar. Idem op de tariefkaart 8/23.
Zou me verwonderen dat de vaste jaarkost alleen voor de maand juli plots zou veranderen?
Het is ook correct dat ze nog niet in de V-test staan.
Ze kennen er blijkbaar zelf nog niet teveel van (hun eigen woorden) maar verkopen het wel al.

(gezien ik er hier niet echt wijzer door werd maar info ingewonnen bij de bron

ps. Ik heb op basis van je facturatie je afrekening voor juli nagerekend en kom, met de beschikbare info, op een gemiddelde all in kWh prijs van 26,13 cent/kWh (excl. databeheer en capaciteitstarief). Persoonlijk lijkt me dat aan de hoge kant voor een gestuurde dynamische prijs. Stuur je die niet is het uiteraard een andere zaak. Maar daar valt weinig over te zeggen gezien er geen aantoonbaar verband is tussen de maandelijkse facturatie en het verbruik per uur.
Neem daarvoor contact op met Mega zou ik zeggen en vraag uitleg over de afrekening en hoe ze daaraan komen op basis van een dynamische uurtartief.
Wanneer ze het op dezelfde manier doen als bij Ebem zie je de verbruiksuren/prijzen alleen op de app/website van de leverancier en krijg je op de maandafrekening alleen een algemeen totaal te zien.
De achterliggende berekening achter dat totaal is als volgt:
Zej vermenigvuldigen het verbruik van ieder uur met de Belpex uurrprijs van datzelfde uur en dat doen ze voor ieder uur van die betreffende maand. Al de producten die voor die maand op die manier uitkomen sommeren ze en die som delen ze dan door het totale verbruik van die maand en dat geeft dan de BelpexH waarde voor de voorbije maand. Die waarde vullen ze in in de prijsformule en dat is dan de eenheidsprijs ex BTW.
Ook voor de injectie gaan ze op dezelfde manier tewerk en ze vermenigvuldigen dus het geïnjecteerde volume tijdens ieder uur van de maand met de Belpex uurprijzen van diezelfde uren en delen dat door de totale injectie en op die manier krijg je dus ook voor de injectie een BelpexH waarde die vervolgens in hun formule wordt gegoten.
Je moet dus al heel gericht op ieder uur kunnen sturen (afnemen op laag en injecteren op hoog om voordeel te doen bij een dynamisch tarief. Lijkt me uitermate moeilijk zonder laadpaal/thuisbatterij/PV.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.