Goede offerte ZP/batterij?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

honda4life schreef: 11 sep 2022, 09:11 Aan de huidige prijzen is het advies, leg wat je kun/wil spenderen.
Correct
Injectie is momenteel duurder dan afname bij sommige leveranciers.
Dat kan natuurlijk niet blijven duren.
Mogelijks ben je beter af met een oost-west opstelling om zo jouw energie maximaal te spreiden overdag.
Dat is nog een advies uit de tijd van PV met prosumententarief om het omvormervermogen dan te kunnen beperken.
Wie nu zonnepanelen legt krijgt sowieso een digitale meter wanneer deze beschikbaar zijn.
Wie kiest voor PV + batterij doet, indien mogelijk, beter ook niet aan oost-west spreiding maar plaats de panelen zo zuidelijk mogelijk.
Want je wil dan zoveel mogelijk energie, zeker buiten het hoogseizoen, oogsten voor de batterij. En dat doe je niet op het oosten en westen.
Voorzie je omvormer ook zwaar genoeg, zodat je later kan bijleggen indien gewenst.
En wanneer je later een batterij wenst bij te leggen en niet van plan bent off grid te gaan kies dan NU al voor een hybride omvormer.
Slechte panelen bestaan eigenlijk niet, let vooral op de power temperature coëfficient die beter lager is.
Correct. Er zijn alleen slechte installateurs en omvormers van mindere kwaliteit. Het is ook de omvormer die het begeeft. Zelden de panelen.

Qua installateurs zijn er nu veel cowboys op de exploderende markt, kwaliteit is meer het deftig en veilig bevestigen van connectoren aan de profielen etc.
Go-Solar is peperduur geworden, die moeten natuurlijk laadpalen installeren D'ieteren op kosten van de leasemarkt ;-)
:thumbs: :beerchug:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Wat zijn voor- en nadelen van hybride omvormer?

Is het niet zo dat deze sneller stuk kan gaan want dat blijkt uit reacties het zwakke punt? Is een hybride niet veel duurder?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

ivob schreef: 11 sep 2022, 09:50 Dat is nog een advies uit de tijd van PV met prosumententarief om het omvormervermogen dan te kunnen beperken.
Wie nu zonnepanelen legt krijgt sowieso een digitale meter wanneer deze beschikbaar zijn.
Wie kiest voor PV + batterij doet, indien mogelijk, beter ook niet aan oost-west spreiding maar plaats de panelen zo zuidelijk mogelijk.
Want je wil dan zoveel mogelijk energie, zeker buiten het hoogseizoen, oogsten voor de batterij. En dat doe je niet op het oosten en westen.
Helemaal niet!
Hoe zuidelijker hoe beter de opbrengst uiteraard.
Maar op 1 omvormer oost-west kan je heel wat meer panelen op aansluiten doordat ze niet gelijktijdig pieken of anders gezegd een lichtere omvormer kiezen (ten koste van enkele panelen meer).
Zo heb je de hele dag gespreid een hoger zelfverbruik en minder nood aan een batterij, of een kleinere.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

ivob schreef: 11 sep 2022, 08:35 Waarom plaats je een 4.5 kVA omvormer op een installatie van 6.3 kWp?
Dan krijg je toch onnodige aftopping en productieverliezen?
....
Wat is de oriëntatie en hellingshoek van de installatie en is er schaduw? Want 2022 was tot nu toe een recordjaar. Dan is 4100 kWh voor 6.3 kWp bij een goed gelegen installatie aan de lage kant.
is hier gespreid over oost/zuid/west (7/4/5), het doel was niet onmiddelijk "zoveel mogelijk opwekken" maar "zo lang mogelijk opwekken", omdat ik een batterij nog te kostelijk vond en er op dit moment toch gespreid gebruik gemaakt zal worden (invalide inwonende moeder en 3 dagen / week thuiswerken)
als ik kijk naar juli en augustus zijn er ook maar 2 dagen in die hele maand geweest die afgetopt werden rond de 5000 - dus de gespreide combinatie + omvormer lijken me zeker wel redelijk op elkaar afgestemd.

wel ben ik geneigd om op al de panelen optimizers te laten leggen (zijn er nu enkel op de 4 panelen in het zuiden) en eventueel als er terug budget is een 2de reeks te laten leggen (puur voor de injectie dan eigenlijk, aan zowel huidige als toekomstige ecopower prijzen dit jaar is 1/4de verbruik en 3/4de injectie ongeveer break-even/winstgevend, en daar zit ik ongeveer aan op dit ogenblik (al verwacht ik naar de winter toe dus dat die balans met de huidige installatie niet zal blijven)
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Je kan perfect Oost/West op 1 MPPT tracker parallel aansluiten indien zelfde aantal panelen.
Niet optimaal qua rendement, maar vast goedkoper dan optimizers terugverdienen.
4 panelen op het zuiden kunnen op de tweede MPPT tracker (maar is toch echt wel weinig om goed te produceren denk ik).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Wat is het beste (met oog op eventueel toekomstig batterijen AC te koppelen en wetende dat er al een monofase omvormer hangt), een mono- of 3-fase omvormer voor een nieuwe installatie?

Of een hybride te zetten zodat later daar de batterij op kan. Ook daar, best mono- of 3-fase omvormer?

En SMA, krijg je daar geen toegang toe tot de ‘admin’ van die omvormers? Ik had dat al eens gezien bij een kennis, maar dacht dat dat een zottigheid van de installateur was… in ieder geval, als dat zo is, wordt het geen SMA meer hier. YouTube staat vol goede video’s van SMA benelux, maar wat ben je er mee als je ze niet kan gebruiken…
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

NuKeM schreef: 11 sep 2022, 16:16 Wat is het beste (met oog op eventueel toekomstig batterijen AC te koppelen en wetende dat er al een monofase omvormer hangt), een mono- of 3-fase omvormer voor een nieuwe installatie?

Of een hybride te zetten zodat later daar de batterij op kan. Ook daar, best mono- of 3-fase omvormer?

En SMA, krijg je daar geen toegang toe tot de ‘admin’ van die omvormers? Ik had dat al eens gezien bij een kennis, maar dacht dat dat een zottigheid van de installateur was… in ieder geval, als dat zo is, wordt het geen SMA meer hier. YouTube staat vol goede video’s van SMA benelux, maar wat ben je er mee als je ze niet kan gebruiken…
De regels zijn toch duidelijk, monofase max 5 kVA, driefase max 10 kVA, al kan je daar ruim over gaan met een kosteloze netstudie aan te vragen tot een bepaald aantal kVA.
Momenteel maakt het toch niet uit dat je slechts op 1/2 fase injecteert bij driefasige aansluiting en dat zal denk ik ook niet veranderen.
3 fase is duurder, heeft iets minder rendement, maar geeft wel iets meer marge op vlak van spanningsverhoging.
Ongeacht het merk, wil de installateur je geen toegang geven... ben je gezien. Beter op voorhand even afspreken.
SMA kan je trouwens laten resetten mits papierwerk.
NuKeM
Administrator
Administrator

Maar bij 3 fase zou je in de problemen kunnen komen als de fase waar een monofasige omvormer aan hangt zijn piek terug geeft en er daar ondertussen geen afnemers/verbruikers op zijn en de andere fases vol belast worden?

Verder ben ik nog aan het twijfelen tussen het aantal panelen. Bij 12 panelen liggen ze 1.3m van elkaar, bij 9 1.5m. Dat in een horizontale (liggende) opstelling op een plat dak met 105cm diepe panelen. Ik ben bang dat ze bij 12 schaduw op elkaar gaan werpen in bepaalde periodes/uren. Maar hoe terecht is die angst (bv bij kleinere hoeken).

Bos en bomen hier zo’n beetje :D dacht dat zonnepanelen kiezen gemakkelijker ging zijn :)
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Daar bestaan toch calculatoren en formules voor... Zo moeilijk is dat niet.

Het hoeft niet noodzakelijk een probleem zijn om onevenwichtig te injecteren, het kan echter wel. Stel er komen nog wat panelen bij in je buurt stijgt de spanning langzaam verder tot de limiet.
Fluvius hun regels zijn vrij streng alvorens ze er iets aan gaan doen zelf.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

honda4life schreef: 11 sep 2022, 12:57 Helemaal niet!
Hoe zuidelijker hoe beter de opbrengst uiteraard.
Maar op 1 omvormer oost-west kan je heel wat meer panelen op aansluiten doordat ze niet gelijktijdig pieken of anders gezegd een lichtere omvormer kiezen (ten koste van enkele panelen meer).
Zo heb je de hele dag gespreid een hoger zelfverbruik en minder nood aan een batterij, of een kleinere.
Wat is het voordeel - met een DM - om nog voor een lichtere omvormer te kiezen?
En het aantal panelen heeft ook weinig te maken met de omvormer.
Het enige waar het om gaat is dat de omvormer geschikt is voor het aantal kWp dat de panelen max. kunnen opwekken.
En je hebt al kwalitatieve omvormers waarbij je de panelen veel kan overdimensioneren.
Jouw optie is correct bij mensen die overdag niet thuis zijn en dus 's morgens en 's avonds pieken EN geen batterij hebben afgestemd op verbruik en productie. Met een batterij afgestemd op productie en verbruik vangt de batterij de piekproductie en het piekverbruik op.
Dan kan je de panelen maar best zo oriënteren dat ook in het laagseizoen de batterij zoveel mogelijk capaciteit krijgt aangevuld. En dat is op onze breedtegraad nu eenmaal zuid en in de winter zo steil mogelijk.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef: 11 sep 2022, 19:59 Het enige waar het om gaat is dat de omvormer geschikt is voor het aantal kWp dat de panelen max. kunnen opwekken.
En je hebt al kwalitatieve omvormers waarbij je de panelen veel kan overdimensioneren.
Jouw optie is correct bij mensen die overdag niet thuis zijn en dus 's morgens en 's avonds pieken EN geen batterij hebben afgestemd op verbruik en productie. Met een batterij afgestemd op productie en verbruik vangt de batterij de piekproductie en het piekverbruik op.
Dan kan je de panelen maar best zo oriënteren dat ook in het laagseizoen de batterij zoveel mogelijk capaciteit krijgt aangevuld. En dat is op onze breedtegraad nu eenmaal zuid en in de winter zo steil mogelijk.
hier thuis is het verbruik de hele dag door (invalide moeder, deels thuiswerk, ...) en merk ik echt wel dat het uitmaakt om niet volledig op het zuiden te liggen.
bv vandaag: (let niet op het schommelen, vandaar dat ik eigenlijk meer optimizers moet, er is geregeld schaduw op de west-panelen...)
Screenshot from 2022-09-11 21-06-21.png
Screenshot from 2022-09-11 21-11-43.png
met een batterij zou ik, in deze periode, dus wat kunnen opvangen en het "sluimerverbruik" van snachts opvangen (koelkast, vriezer, gsm laders, toestellen in standby, alarm & camera's, nas/firewall/switch/...)
echter zit ik nu op gemiddeld 3 a 4 kwh afname / dag (sinds 1 april), een 5kwh batterij die altijd vol is zou dus mijn nachten kunnen overbruggen,
maar dan zou je dus het hele jaar door, dagelijks, minimaal 10 a 15kwh moeten opwekken.
in voorjaar en najaar lijkt me die kans vrij klein (ik kwam vorig jaar op een TVT van +/- 8 a 9 jaar voor een batterij, wat veel te lang is)

natuurlijk, waar een batterij wél interessant voor is, is als het capaciteitstarief er is, omdat je dan de batterij als "druppellader" kan gebruiken van het net,
en de eventuele pieken in verbruik kan opvangen.
maar of dat nodig is.... ik heb er nog niet genoeg cijfers voor + het capaciteitstarief is er nog niet, dus we shall see.

we gaan straks de winter in, dan krijg ik een zicht op hoe efficient de panelen nog iets opwekken doorheen de dag, maar zowiezo is mijn ruimte op het zuiden beperkt
(kunnen heel mss nog 3 panelen bij, max)

maar voor mij, is dat dus enkel interessant in de toekomst om te gebruiken als buffer voor het capaciteitstarief, en daarvoor zijn de prijzen het momenteel niet waard, als je weet dat het meer zou opbrengen om dezelfde kost te doen in een verdubbeling van panelen en dan te injecteren (indien ik dat zou doen zou de afname van het net +/- 2000 zijn per jaar, en injectie +/- 7 a 8000 dan... dat zou bij ecopower prijzen vanaf november 1413 kost en 1400-1600 injectie zijn)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ik schreef al dat het uitgangspunt verschillend is met en zonder batterij en of het gezin uitwerken is of niet.
Wanneer je onvoldoende plaatst hebt op een bepaalde oriëntatie is dat uiteraard ook een beperkende factor.
Dan heb je nog de factor schaduwzones per oriëntatie.

Allemaal factoren waar je rekening mee moet houden in iedere individuele situatie.
Maar als je de plaats hebt en een batterij waarvan de capaciteit afgestemd is op productie en verbruik is zo zuidelijk mogelijk en zo steil mogelijk geplaatst (om in de herfst en winter meer productie te hebben) altijd te verkiezen boven een andere oriëntatie. Je moet je dan immers geen rekening meer houden met de uren dat de zon op de panelen valt en alleen rekening houden met de opgeslagen energie en je verbruik dat je 24/24 uit de batterij kan halen.
Je moet alleen rekening houden met de verliezen in omvorming en dat, indien mogelijk, compenseren met een paar panelen meer.
Wanneer je piekverbruik 's morgens en 's avonds valt kan je dit ook alleen maar met panelen compenseren als er dan nog voldoende energie wordt opgewekt. Wat vanaf eind september tot begin maart al twijfelachtig wordt. Bij een batterij moet je daar allemaal niet bij nadenken want ze wordt van zonsopgang tot zonsondergang bijgevuld met wat er niet direct verbruikt werd.

Een batterij is ook maar een vorm van comfortverhoging of een bijkomende mogelijkheid om energieonafhankelijker te worden.
Heb je beiden of één van beiden niet nodig heeft het weinig zin want je gaat die kost bijna nooit terugverdienen. Met dat budget kan je beter, indien voldoende dakoppervlakte, meer panelen plaatsen.

Hier is ook de hele dag minstens iemand in huis (thuiswerk).
Maar vanaf half september is er door de lage zonnestand tussen 06:00 en 08/30 uur en na 17:00 uur te weinig productie om het verbruik in te dekken. Door een batterij (die de hele dag kan oogsten) moeten we daar niet bij nadenken wanneer en hoeveel elektriciteit we verbruiken.
Capaciteitstarief ga je ook alleen maar voorkomen wanneer de omvormer gekoppeld aan de batterij genoeg vermogen heeft om je verbruik af te dekken. Je hebt dan weinig aan een volledig gevulde batterij van 5 kWh als de omvormer bv. maar 3 kW aankan en op zijn eentje moet zorgen voor voeding van de batterij door de PV en voeding van het huishouden.
Niet alleen de capaciteit van een batterij is belangrijk. Het vermogen van de omvormer is minstens van even groot belang.

PV is ook een investering van minstens 20 jaar.
En in die tijd kan er veel veranderen inzake thuiswerk, werkuren, kinderen, regelgeving, piekverbruik,...
Als je dan toch investeert kan je dat beter doen om zo onafhankelijk mogelijk te zijn van die wisselende factoren.

Edit: En voor de gevorderden die volledig off grid wensen te gaan (en niet meer willen terugleveren op het net): wanneer je productie en verbruik kan afstemmen op opslag heb je zelfs op onze breedtegraad met als back up een aggregaat op HVO100, en met de huidige hoge prijzen, in totaal niet meer euro nodig dan het doorsnee prosumententarief (300-400 €) om de winter volledig door te komen.
Dat ze dan in Brussel en Parijs maar blijven palaveren over de "toekomst" van nucleaire energie, gascentrales en kunstmatige prijs plafonneringen tot sint-juttemis.
Laatst gewijzigd door ivob 12 sep 2022, 10:12, in totaal 4 gewijzigd.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

ivob schreef: 12 sep 2022, 08:30
Een batterij is ook maar een vorm van comfortverhoging of een bijkomende mogelijkheid om energieonafhankelijker te worden.
Heb je beiden of één van beiden niet nodig heeft het weinig zin want je gaat die kost bijna nooit terugverdienen. Met dat budget kan je beter, indien voldoende dakoppervlakte, meer panelen plaatsen.
Weer een heel epistel om nog maar eens de eigen situatie te bewieroken, om uiteindelijk toch toe te geven dat je gewoon best je dak vol legt met panelen en als zuid vol is, tja dan leg je oost en west …
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef: 12 sep 2022, 08:30 PV is ook een investering van minstens 20 jaar.
verre van....

mijn situatie:
installatie = 6000
premie = - 1500
kost van installatie = 4500

geteld met de oude prijzen van ecopower dus:
oude afname: 4000*0.25 = 1000 euro
nieuwe afname: 2000*0.25 = 500 euro
teruglevering: 3000 * 0.06 = 180
= jaarlijkse besparing: 1000 - (500-180) = 680

4500/680 = 6,6 jaar TVT
en gezien de stijging die er nu aankomt, zal die TVT dus nog dalen.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 127 keer
Provider
Te Koop forum

Een vraag;

Stel ik wens 15-16 ZP + 4.9kwh batterij ( eventueel 10 kwh )

Rond welke prijs zouden we uitkomen? -> totaal prijs alles incl.

Iemand gelijkaardige "setup"?
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Provider
Te Koop forum

Mijn zoon z'n PV + batterij zal 16.500 kosten (een raming).
16 Sunpower 375 Wp
1 Solis omvormer / batterijlader 5 kW
10 kWh aan batterijen
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Provider
Te Koop forum

honda4life schreef: 11 sep 2022, 16:31 De regels zijn toch duidelijk, monofase max 5 kVA, driefase max 10 kVA, al kan je daar ruim over gaan met een kosteloze netstudie aan te vragen tot een bepaald aantal kVA.
Bedoel je dat de som van wat je omvormers aankunnen meer dan 10kVA mag zijn (mits toestemming?). Dien je dat aan te vragen bij Fluvius ?

Ik wilde Noord-Oost nog 2kVA bijleggen (omdat ik nu al 2x4kVA heb liggen).
Maar als het meer mag zijn...
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

hier zou de installatie, had ik 10kwh aan batterijen laten plaatsen, ongeveer 12k geweest zijn:

16x trina solar (395w)
4x optimizers
1x huawei omvormer 4.6
1x 10kwh aan luna batterijen

maar zoals dus al gezegd, de panelen haal ik eruit op minder als 7 jaar met een verwachte levensduur van 20 a 25,
terwijl de batterij er ten vroegste uitgehaald zou worden na 8 jaar met een verwachte levensduur van 10 jaar - de investering, in mijn geval, dus niet waard
NuKeM
Administrator
Administrator

Hier offerte goedgekeurd, als het mee zit april/mei installatie (of eerder als ze genoeg elektriciens vinden).
In tussentijd afwachten wat Fluvius kan doen hier en mijn elektrische kast herschikken met oog op 3-fase aansluiting (en ook eens laten keuren).
Al meer dan een week terug de offerte aangevraagd bij Fluvius voor verschillende aansluitingstypes en vermogens... maar het blijft stil, snel zijn ze daar helaas niet :(
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Splitter schreef: 12 sep 2022, 14:24
ivob schreef: 12 sep 2022, 08:30 PV is ook een investering van minstens 20 jaar.
verre van....
Ik had het niet over de TVT maar over de minimale levensduur. :-D
Ik hoop toch dat je investering nog rendeert nadat ze is terugverdiend. :-D
Na de TVT begint een investering pas te renderen.

Toegevoegd na 6 minuten 2 seconden:
ygeffens schreef: 12 sep 2022, 15:44 Bedoel je dat de som van wat je omvormers aankunnen meer dan 10kVA mag zijn (mits toestemming?). Dien je dat aan te vragen bij Fluvius
De standaardregel is 5 kVA per fase met een max. van 10 kVA voor driefase.
Mits een netstudie van Fluvius en goedkeuring van Fluvius mag je boven die 10 kVA gaan.
De goedkeuring hangt meestal af van de belasting die er al is in de straat/wijkcabine.

Het gaat om de omvormer. Niet over de Wp van de panelen. Daar is geen max. op gesteld.
Het max. van de panelen wordt bepaald door het technisch aspect van de omvormer.
Het kan dus best zijn dat je installatie kan overdimensioneren zonder de omvormer te moeten vervangen/verzwaren.

Wat bedoel je eigenlijk met 2 x 4 kVA en 2 kVA bij plaatsen?
Dat je al 2 omvormers van elk 4 kVA hebt en er nog eentje wenst bij te plaatsen?
Hoeveel kWp aan panelen ligt er dan op die omvormers?
Of dat je 2 strings hebt van 4 kWp en nog kWp aan panelen wenst bij te plaatsen?
In dat geval hoeveel kVA is de omvormer dan en hoeveel mag je hem onderdimensioneren tov de kWp van de panelen?
Sommige SMA omvormers kunnen tot 200% overgedimensioneerd worden met de kWp van de panelen.

Toegevoegd na 8 minuten 52 seconden:
NuKeM schreef: 12 sep 2022, 16:00 Al meer dan een week terug de offerte aangevraagd bij Fluvius voor verschillende aansluitingstypes en vermogens... maar het blijft stil, snel zijn ze daar helaas niet :(
Je kan beter rechtstreeks contact opnemen met de technische dienst van de lokale netbeheerder dan met Fluvius zelf.
Sol Invictus!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

ygeffens schreef: 12 sep 2022, 15:44 Bedoel je dat de som van wat je omvormers aankunnen meer dan 10kVA mag zijn (mits toestemming?). Dien je dat aan te vragen bij Fluvius ?
Deze vraag werd al tot in den treure beantwoord. Als particulier mag het max vermogen van de omvormers 10kVA bedragen. Dan ben je gewoon prosument. Wil je hoger gaan, dan word je automatisch producent en dan gelden er compleet andere regels.
www.futech.be en download daar de pdf over omvormers van meer dan 10kVA
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef: 12 sep 2022, 17:28
Splitter schreef: 12 sep 2022, 14:24
verre van....
Ik had het niet over de TVT maar over de minimale levensduur. :-D
Ik hoop toch dat je investering nog rendeert nadat ze is terugverdiend. :-D
Na de TVT begint een investering pas te renderen.
had ik verkeerd begrepen dan, de investering is voor mij gekoppeld aan de TVT,
daarna begint het rendement :)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 120 keer

Of minder. Dat kan ook. :lol:

Louter één aspect waarover je het nog nooit gehad hebt: dat je installatie geen last heeft van PID (Potential Induced Degradation).
Potential-induced degradation (PID) is a potential-induced performance degradation in crystalline photovoltaic modules, caused by so-called stray currents. This effect may cause power loss of up to 30 percent.

The cause of the harmful leakage currents, besides the structure of the solar cell, is the voltage of the individual photovoltaic (PV) modules to the ground. In most ungrounded PV systems, the PV modules with a positive or negative voltage to the ground are exposed to PID. PID occurs mostly at negative voltage with respect to the ground potential and is accelerated by high system voltages, high temperatures, and high humidity.

Prevention

The PID-s that occurs in modules in negative polarity strings can be completely prevented if an inverter is used with the possibility of grounding (or effectively grounding) the positive or negative pole. This is possible if the inverter is galvanically isolated, e.g. using a transformer, if specially designed transformerless inverter topologies are used, or by altering the electric grid potential to ground. Which pole must be grounded, is clarified with the solar module manufacturer. The easiest and very effective method to prevent PID is to install a reversal device from the first day of installation. See Anti-PID manufacturers in the "Reversal" section below.

The phenomenon does not affect photovoltaic installations with micro-inverters, as the voltages are too low to facilitate Potential Induced Degradation.
Bron: Wikipedia

Tijdig remediëren, indien voorkomend, kost ook een aardige duit.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Provider
Te Koop forum

ivob schreef: 12 sep 2022, 17:28 Wat bedoel je eigenlijk met 2 x 4 kVA en 2 kVA bij plaatsen?
Dat je al 2 omvormers van elk 4 kVA hebt en er nog eentje wenst bij te plaatsen?
Hoeveel kWp aan panelen ligt er dan op die omvormers?
Ik heb 2 omvormers van telkens 4kVA.
In beide gevallen zit er meer aan piekvermogen aan panelen op aangesloten, al gaat het hier maar over 10%.

Wat ik in gedachte had was een omvormer van 2kVA bij te plaatsen (omdat ik ervan uitging dat 10kVA het maximum was), en hierop wilde ik dan 3000Wp (of misschien zelfs 4000Wp) aan panelen plaatsen omdat die toch NO (55°) geplaatst zijn. Ik zal niet veel boven de 2000w komen. Het zouden wel "dure" panelen zijn voor wat ze maar gaan opbrengen. Maar als ik mijn verbruik in de ochtend daarmee kan afdekken (mij batterij is dan leeg) dan ben ik blij.
Alleen nog wachten op de offerte, om te zien of ik daar ook blij van wordt :-)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Verbruik in de ochtend dekken?? In de winter, met de vroege gaan werken, pikdonker. Lege batterij en espressomachine die 1600W trekt. Op dat moment is er geen enkel paneel dat je verbruik dekt. Dit is mijn persoonlijke situatie. Zelfs om 8 uur haal je het niet.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Ik denk dat PID minder belangrijk is, vele installateurs zouden eens moeten beginnen met goede montage zoals:
Geen spanbanden gebruiken om de kabels op te binden (verduren), wel de daarvoor gemaakte montageclips.
Geen schurende bekabeling op je dak, geen mechanische belasting op je aansluitdozen, ...
Correct en goede nieuwe MC4 connectoren aan begin en eind van je string (ja die van de ZP er af knippen!).
Correcte doorvoer van kabels naar binnen
...

Eens een keer een dakwerker moeten laten komen voor een defect zal u ook een aardige duit kosten.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

ygeffens schreef: 12 sep 2022, 20:08 Ik heb 2 omvormers van telkens 4kVA.
In beide gevallen zit er meer aan piekvermogen aan panelen op aangesloten, al gaat het hier maar over 10%.

Wat ik in gedachte had was een omvormer van 2kVA bij te plaatsen (omdat ik ervan uitging dat 10kVA het maximum was), en hierop wilde ik dan 3000Wp (of misschien zelfs 4000Wp) aan panelen plaatsen omdat die toch NO (55°) geplaatst zijn. Ik zal niet veel boven de 2000w komen. Het zouden wel "dure" panelen zijn voor wat ze maar gaan opbrengen. Maar als ik mijn verbruik in de ochtend daarmee kan afdekken (mij batterij is dan leeg) dan ben ik blij.
Alleen nog wachten op de offerte, om te zien of ik daar ook blij van wordt :-)
Dat wordt dan een redelijk complexe installatie met drie omvormers.
Iedere situatie is anders maar als met 8 kVA aan vermogen (en zoals je schrijft meer kWp aan productie) je batterij 's morgens in deze periode al leeg is (of heb je het over putje winter?) heb je of een hoog verbruik na zonsondergang of een batterij met een kleine capaciteit tov verbruik of beiden.
Een bijkomende installatie op het NO gaat daar dan niet veel aan verhelpen in de periode dat het echt nodig is (november-februari).

Zoals je zelf schrijft is het dan een relatief dure investering tov het rendement en zal het waarschijnlijk je probleem niet verhelpen.
Al gedacht (weet niet hoe je woont dus optie is niet altijd mogelijk) aan een aggregaat om tijdens de periodes van onvoldoende productie
je batterij van elektriciteit te voorzien? Kost als investering niet meer dan de bijkomende kleine installatie die je plant en bij de huidige elektricteitsprijzen maak je dan zelf goedkoper stroom aan dan via het net en in onbeperkte hoeveelheden.

Nog een optie is de bijkomende PV-installatie niet AC te koppelen en niet aan het net.
Je laat de productie van de bijkomende installatie dan onafhankelijk van de rest (net) draaien en via een MPPT rechtstreeks DC aan de batterij leveren. Je hebt dan veel minder omvormingsverliezen en je batterijomvormer (indien je een afzonderlijke batterij omvormers hebt) kan dan AC leveren aan het thuisnet. Je kan dan wel niet injecteren op het net maar dat maakt in de winter niet uit want je laat de MPPT dan prioritair DC leveren aan de batterij en het bestaande AC-deel, indien overproductie, prioritair injecteren.
In de seizoenen dat je AC voldoende levert voor je verbruik kan je het DC deel dan nog op non actief schakelen.

Toegevoegd na 6 minuten 47 seconden:
honda4life schreef: 13 sep 2022, 06:38 Ik denk dat PID minder belangrijk is, vele installateurs zouden eens moeten beginnen met goede montage zoals:
Correct.
Vooral bangmakerij van bepaalde installateurs om een PID box te kunnen slijten. En die helpt dan nog alleen als degradatie echt te wijten is aan Potential Induced Degradation en dat vergt een grondige analyse van het productieverlies.
PID is een fenomeen dat al kan optreden naar een paar jaar. Het meest zichtbare is dat de opbrengst snel terugvalt (met tientallen %, dus het gaat niet ongemerkt voorbij). Dit valt echter voor bij minder dan 1 per 1000 installaties.
Meestal is de degradatie aan iets anders te wijten.

Mijn installatie is bv. al meer dan 11 jaar oud en vertoont nog geen tekenen van productieverlies. En het zijn "goedkope" Chinese panelen.
Wel een SMA omvormer voor de panelen.
Zoals herhaaldelijk aangehaald: een goede omvormer en een installateur met kennis van zaken maken het grootste verschil. Idem voor batterijen. Al is ook daar de batterij zelf belangrijk (DoD, gegarandeerde cycli tot een gegarandeerde SoC, C-factor,.....).
Sol Invictus!
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Vriendin van mij kreeg van de samenaankoop van Lubbeek de volgende offerte binnen.

Zonnepanelen
Q.PEAK DUO ML G10 410 WP
- 25 jaar opbrengst garantie
- Duits ontwikkeld
- PVEL Top perfomer
- Tier 1

9,00 Stuks

Omvormer
Sungrow Hybride omvormer
Kan gecombineerd worden met een batterij
- Compact en licht van gewicht waardoor gemakkelijke
installatie
- Ingebouwde overspanningsbeveiliging
- Lekstroom beveiliging
- Hoog rendement van 98%
- 10 jaar productgarantie
- Beschermt tegen blikseminslag
- Laagste opstartspanning van de markt (40V)

1,00 Stuks

Installatie op plat dak, 6% BTW incl 8.103,70

Volgens de man in kwestie kan hij nog in december leggen en krijg je dus nog bijna 1100 euro terug.

Is dit niet een tikkeltje te duur? Hij beweert dat dit komt door de duurdere Duitse panelen en omvormer die op 40V op springt ipv op hogere spanningen.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

9 panelen met een omvormer, voor €8K?
Dat is stevig doorgerekend :).
Plat dak komt natuurlijk met een meerkost van een te bouwen ramp etc, dat kan ik niet inschatten.

9 panelen, met een omvormer zou toch maar €5-6K ofzo mogen kosten.
En dan €2-3K voor de ramp en de balast op een plat dak? Lijkt me toch een gouden frame :).

Er is ook helemaal geen reden om voor T1-panelen te gaan, panelen is ondertussen "commodity" en ook B/C-tier geven die garanties.
SPR
Elite Poster
Elite Poster

Ja, was op het zonstraal forum ook aan het kijken naar anderen hun offertes, die komen op 1,4 euro Wp, deze op 2,2 euro Wp... Meerkost plat dak kwam volgens hem op 450 euro extra versus installatie op een normaal dak. Ik dacht ook uit te komen op zo'n 6000 euro ongeveer. Denk dat deze installateur er de subsidies gewoon heeft bijgeteld om in zijn eigen zak te steken. :) Probleem is dat andere installateurs gewoon niet reageren op offerte vragen dus kom je vrijwel automatisch bij de duurdere uit zeker?
heist_175
Moderator
Moderator

De hoge vraag naar PV's, maakt dat installateurs min of meer (net zoals in 2020) kunnen vragen wat ze willen.
De afweging voor uw vriendin is dan of de meerkost op de offerte in verhouding staat tot het gewin dat ze er van heeft vanaf 2022/12.

Ik betwijfel dat de huidige prijzen 5-10 jaar gaan duren, maar tegen de zomer zitten we echt niet terug op prijzen pre-corona.
De EU-gasvoorraad voor de winter 2022-2023 is aangelegd met nog een heel stuk gas van Rusland dat via pijpleidingen geleverd werd. In het voorjaar en zomer van 2023 moeten we daar (als EU zijnde) alvast niet op rekenen. De stock zal aangevuld moeten worden met Noors gas en LNG.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Alle ervaren installateurs hun orderboekje zit overvol. Verschillende hebben dan ook al een tijdelijke klantenstop ingevoerd.
Wie dit jaar nog kan plaatsen zijn dus de gelegenheidscowboys en/of diegenen die inderdaad een offerte opmaken met overwinsten voor wie daar nog op wil ingaan.
Wie de tijd heeft en daar niet in wil meegaan (lager aanbod en stijgende vraag geeft altijd stijgende prijzen) kan beter deze (zoveelste) gekte aan zich voorbij laten gaan en terug instappen als de storm is gaan liggen.
Een paar jaar terug, en zeker na het afschaffen van de terugdraaiende teller voor iedereen, lag de prijs rond de 1€/Wp excl. BTW.
Sol Invictus!
SPR
Elite Poster
Elite Poster

Uiteraard, maar op het zonstraal forum zijn er offertes die min of meer gelijkaardig zijn en die toch wat lager zijn. Als je er speciaal nog een lening voor moet aan gaan dan kom je er volgens mij niet uit, meer lenen, kost ook meer... Dan zit je het beter uit denk ik, ook al is het pijnlijk. De vraag is ook altijd hoe realistisch een berekening op voorhand kan zijn. Die man ging uit van 40% zelfverbruik. Dan moet ge toch echt wel zotte dingen doen in een dagjob.

In alle geval, op het zonstraal forum doen ze niet eens de moeite om de offerte te bekijken want ik heb niet alle gegevens en de admin laat dat daar ook een behoorlijk onbeschofte wijze weten dus dat is ook al geen optie. :D
heist_175
Moderator
Moderator

Ik denk dat 30-40 wel realistisch is, zonder batterij.
Tenzij je een nachtraaf bent en overdag enkel slaapt :).

Niet vergeten dat je tot begin oktober in de namiddag/vroege avond rechtstreeks op PV's kan koken. Om 17u haal ik nog 3kW met een 5,7kWp installatie.
Het is vandaag 6/10 en op dit moment (14u45) haal ik 4,7kW. Ik kan wasmachine (piek 2,4kW) en vaatwasser (piek 2,4kW) zonder problemen tegelijk draaien...

En niet vergeten dat alles wat je exporteert ook nog wat opbrengt. Op dit moment nog steeds schrikkelijk veel, al zal dat niet zo zijn gedurende de 25j (of meer) levensduur van de PV's...
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 102 keer

@SPR
Ik vrees dat zoals anderen reeds opgemerkt hebben dat het op het eerste zicht een vrij dure offerte betreft 8100/(410*9)= 2.20 euro/Wp
De info m.b.t o.a. de gebruikte omvormer (type) ontbreekt
https://nl.sungrowpower.com/Solutions/2
En misschien een slecht(e) moment/dag van Janus gaat inderdaad soms nogal "vrij kortaf tewerk" maar een "betrouwbare" installateur zou toch de op het zonstraal forum gevraagde minimum info moeten kunnen leveren
-> Wachten op betere tijden/ een beter aanbod?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

SPR schreef: 06 okt 2022, 14:18 Uiteraard, maar op het zonstraal forum zijn er offertes die min of meer gelijkaardig zijn en die toch wat lager zijn. Als je er speciaal nog een lening voor moet aan gaan dan kom je er volgens mij niet uit, meer lenen, kost ook meer... Dan zit je het beter uit denk ik, ook al is het pijnlijk. De vraag is ook altijd hoe realistisch een berekening op voorhand kan zijn. Die man ging uit van 40% zelfverbruik. Dan moet ge toch echt wel zotte dingen doen in een dagjob.

In alle geval, op het zonstraal forum doen ze niet eens de moeite om de offerte te bekijken want ik heb niet alle gegevens en de admin laat dat daar ook een behoorlijk onbeschofte wijze weten dus dat is ook al geen optie. :D
Wat betreft zelfverbruik (ik neem aan dat je/hij de zelfconsumptie bedoelde en niet de zelfvoorziening?) kan je zonder volledige info weinig zeggen.
Een hoog zelfverbruik (zelfconsumptie) nastreven is echter niet zo moeilijk: zorg er gewoon voor dat je verbruik tov de productie heel hoog ligt, of omgekeerd dat je productie laag ligt tov het verbruik. Bij een normaal gedimensioneerde installatie ligt het zelfverbruik tussen de 25 en 35%.
Maar aan een hoog zelfverbruik heb je in se weinig. Het is alleen goed voor een mooie statistiek. Waar het op aan komt is een zo hoog mogelijke zelfvoorziening te bereiken.

De zelfconsumptie geeft aan hoeveel procent van de geproduceerde energie men zelf verbruikt (en die men dus niet op het net heeft geinjecteerd).
De zelfvoorziening geeft aan hoeveel procent van de verbruikte energie je zelf heb geproduceerd (en dus niet van het net heb moeten halen). Om dat te bereiken moet de spanne tussen productie en verbruik zo groot mogelijk zijn (en/of je direct verbruik opkrikken door lokale opslag zodat productie die je niet direct kan verbruiken later kan verbruiken wanneer er geen of onvoldoende productie meer is.

On topic: persoonlijk vind ik het een zeer dure offerte voor wat er geboden wordt en zou ik toch eerst eens ergens anders gaan horen.
De installateur wil blijkbaar met een hoge prijs en de belofte om vlug te plaatsen klanten over de streep trekken met de premie maar steekt die premie gewoon in eigen zak.
Batterijklaar wil waarschijnlijk ook zeggen dat het om een hybride omvormer gaat. Met welke batterijen kan die hybride omvormer werken? Vrije keuze of merkgebonden?

Toegevoegd na 8 minuten 28 seconden:
heist_175 schreef: 06 okt 2022, 14:46 Ik denk dat 30-40 wel realistisch is, zonder batterij.
Tenzij je een nachtraaf bent en overdag enkel slaapt :).

Niet vergeten dat je tot begin oktober in de namiddag/vroege avond rechtstreeks op PV's kan koken. Om 17u haal ik nog 3kW met een 5,7kWp installatie.
Het is vandaag 6/10 en op dit moment (14u45) haal ik 4,7kW. Ik kan wasmachine (piek 2,4kW) en vaatwasser (piek 2,4kW) zonder problemen tegelijk draaien...

En niet vergeten dat alles wat je exporteert ook nog wat opbrengt. Op dit moment nog steeds schrikkelijk veel, al zal dat niet zo zijn gedurende de 25j (of meer) levensduur van de PV's...
Iedere situatie is anders.
Ik haal bv. begin oktober met een 5.6 kWp omstreeks 16:00 uur en met open lucht net 2 kW. Omstreeks 17:00 uur kan je er een paar lichten op laten branden. Is dan ook ZZO geöriënteerd met slechts 32° hellingshoek en bomen op het westen (waar deze tijd van het jaar de zon nauwelijks of niet meer overheen geraakt).

Hij (zij) legt maar een installatie van 3,69 kWp. Geen idee wat de oriëntatie is maar op een plat dak zal de hellingsgraad ook laag zijn zodat in deze periode zijn rendement ook meer zakt dan op een (steil) hellend dak. In een vrije omgeving is er dan wel weer langer instraling van 's morgens tot 's avonds. Maar die gegevens weten we dus (nog) niet.

Ik ken zijn verbruik ook niet maar 3,69 kWp is nu ook weer niet zoveel. Als daar een normaal verbruik tegenoverstaat is het idd niet al te moeilijk om een zelfconsumptie van 40% te halen. Hoe lager de productie en hoe hoger het verbruik dat daar tegenover staat hoe gemakkelijker een mooi verbruikcijfer te bekomen. De zelfvoorziening zal dan wel de tegengestelde beweging maken.
Sol Invictus!
SPR
Elite Poster
Elite Poster

Ja, ik weet ook dat er info ontbreekt, maar zoals ik op het zonstraal forum ook schreef, wat ik zelf niet heb dat kan ik niet posten. Krijg je daar een tenenkrullend antwoord terug, ja, dan stopt het voor mij. Dan mag Janus nog zo'n dikke nek hebben als hij wil en daar ook mee weg komt, maar daar dan blijven op doorgaan en zelfs niet eens deftig lezen. Ja, flut dan, gezelligheid troef op zo'n forum. Daar komen ook mensen op af die niks, nada, nul verstand hebben en dan zo afgeblaft worden? Je zou voor minder het eerste beste contract tekenen dan. :)

Het is zelfs niet voor mij maar voor mensen die mijn mening vroegen, ik heb direct gezegd, dat is duur per kWh piek maar dan wil je dat even bevestigd zien gewoon ipv uitgekakt te worden. Ik ben wel mee in die dingen maar ik ken ook niet elke omvormer en elk paneel uiteraard. Dan nog is een eerste vriendelijk contact des te aangenamer. Dan gaat men hier een topic openen over vriendelijkheid op het forum maar dan is men hier wel een pak behulpzamer. Ik zie de admins hier ook niet elk nieuw lid belachelijk maken.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ik begrijp, als het is gegaan zoals je schrijft - dat kunnen we hier niet nagaan, je ergernis maar zou je dat dan niet beter posten op het forum waar het over gaat?
Het haalt toch niets uit om op het ene forum je ongenoegen over de beheerder/moderator(s) van een ander forum te uiten?
Waarschijnlijk had "Janus" er even genoeg van dat hij keer na keer hetzelfde moet herhalen (terwijl de regels duidelijk zijn) en was jij toevallig juist de druppel die de emmer deed overlopen?

On topic: de voorgestelde prijs, mijn mening, is duidelijk te duur en over de te behalen 40% kunnen we weinig zeggen zonder te weten welke cijfers er gebruikt werden.
Ik haal op jaarbasis bv. een direct verbruik van 26% (en zet zoveel mogelijk grootverbruikers aan op zonnige dagen tussen 10:00 en 14:00 uur) maar haal wel een zelfvoorziening van 48% zonder batterij. Maar dat komt gewoon omdat ik op jaarbasis veel meer produceer dan ik verbruik (afgelopen 365 dagen 5400 kWh productie en 2900 kWh verbruik). Wijzigen die verhoudingen wijzigt uiteraard ook je percentage zelfconsumptie en zelfvoorziening.
Laatst gewijzigd door ivob 07 okt 2022, 12:20, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

ivob schreef: 07 okt 2022, 12:06 Ik begrijp, als het is gegaan zoals je schrijft - dat kunnen we hier niet nagaan, je ergernis maar zou je dat dan niet beter posten op het forum waar het over gaat?
Het haalt toch niets uit om op het ene forum je ongenoegen over de beheerder/moderator(s) van een ander forum te uiten?
Waarschijnlijk had "Janus" er even genoeg van dat hij keer na keer hetzelfde moet herhalen (terwijl de regels duidelijk zijn) en was jij toevallig juist de druppel die de emmer deed overlopen?
Ik begrijp de ergernis van de TS volledig, zelfde ervaring.
Je moet mensen goed informeren, ookal is het onderwerp veelvuldig besproken en steeds wederkerend. Het is een terechte vraag voor de TS, anders doe je toch geen moeite om een topic te starten.

Je kan je echter de vraag stellen of het dan niet beter een Wiki ipv. een topic hoeft te zijn om je neus kwijt te zijn.

Persoonlijk denk ik dat hier ook al heel goede info gegeven is.

Ook uit de hand gelopen discussie gehad over dakhaken vastgeboord of aan de panlatten bevestigd.
Ook neus kwijt omdat ik het niet wist en geen antwoord kreeg van de leverancier.
Ja tijd later lees je dan "Er is bij mijn weten nog nooit een installatie gaan vliegen door bevestiging op panlatten".
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Nu ben ik helemaal niet meer mee. Wat is de ergernis van Dizzy dan?
Ik had (verkeerd?) begrepen dat de ergernis van @SPR ging over de antwoorden op een ander forum, niet in dit topic?
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”