WIFI: mysterieus probleem

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Nee hoor, niet in een prive netwerkje.
Ik zou overigens aanraden om te werken met een neutrale DNS provider, zoals bv 1.1.1.1, ipv de DNS servers van TN.
Maar uiteindelijk moet elk toestel gewoon een DNS server hebben, maakt niet direct uit welke.
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

koenraaddeconinck schreef:Maar de DNS van de AP's moet natuurlijk altijd dezelfde zijn toch?

DNS is zoiets als "den telefoonboek. (witte gids)" van vroeger. die heb je enkel nodig als je het nummer niet kent en wel nodig hebt.
(dus: als je wil weten wat het ipadres is van www.userbase.be of zo). eens dat ip opgezocht is kan je browser, je AP, enzovoort perfect zonder.
En het is ook enkel het apparaat wat die sessie wil opstarten die DNS nodig heeft hiervoor.

Een AP heeft geen (werkende) DNS-server nodig, behalve voor zaken die de AP zelf wil doen. (firmware updates, zichzelf van een juiste tijd voorzien... )

Om als AP dienst te doen (en dus het netwerk van anderen door te laten) hoeft die AP zelfs geen ipadres of default gateway te hebben. en dus ook geen (werkende) DNS.
Je gaat dit graag wel instellen om te zorgen dat je beheer van die AP mogelijk is, maar daar stopt het dan ook.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Zelfs de dns van de AP's mag verschillen, die dient alleen maar voor het AP zelf om connecties te maken, niet voor de clients, want die van de clients wordt uitgedeeld door uw DHCP server / router.

Als ik erover nadenk vraag ik me zelfs af of een AP wel een DNS nodig heeft, ik zie niet direct voor wat. Een default gateway wel, maar een DNS ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 26 keer

Phone home voor bv software updates
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Beste allen,

Na firmware update opnieuw zelfde verhaal als voordien bij instelling van de EAX80 als AP maar ...

nu heb ik de EAX80 ingesteld als extender:
- Android toestellen werken terug normaal > Nighthawk geeft over signaalsterkte "strong" aan en om en bij de 350 Mbps download op tablets
- kanaal 2.4 Ghz band = 11 en op 5 Ghz = 120
- download op laptop tot 600 à 650 Mbps over al in huis, upload schommelt tussen de 39 en 39.5 Mbps

Instellingen: vast IP-adres 192.168.0.3 (AP beneden 192.168.0.2 en NAS op 192.168.04).

Ik kan geen vast IP- adres instellen zonder ook DNS in te geven: als adres 195.130.130.2 gebruikt.

Ik dacht eerste de zaak misschien nog op te lossen door het IP- adres van het AP in te geven als Gateway maar dat pakte geen verf, maw. geen internet.

Met deze resultaten ga ik dit toestel behouden.

Dus de firmware van de AP's speelt geen, DNS speelt geen rol, ...

Wat maakt nu dat dit toestel het zo goed doet als extender maar als AP met dezelfde instellingen, voor problemen zorgt? Dit is de vraag die me finaal intrigeert ...

Nogmaals dank voor al jullie suggesties. Ik ga dit toch eens melden aan de helpdesk van Netgear.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

DNS stel je in op het op adres van je router (in dit geval dus 192.168.0.1) .( Of een andere public DNS natuurlijk, bv. Die van Google)
Waar het misliep ? 9/10 dat uw router uw ap's geen intern IP adres gaf.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Dus de AP's 192.168.0.1 toekennen als DNS ... Ga dat direct eens proberen.

EDIT: inderdaad Iceke dat lukt. Vorige keer had ik geen internet meer toen ik dat deed. Zou ik het nu riskeren om de EAX15 nu ingesteld als extender, in te stellen als AP?

Heb beetje schrik alles weer naar de sodemieter te helpen ...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Geen flauw idee, ik krijg koppijn van Netgear hun software.
Als't werkt blijf je eraf hé, kijk ff met advanced ip scanner (of angry ip scanner) of al je apparaten gevonden worden en of je die vandaar ook kan bereiken via de browser (webdav)
Owja, en zet die one ssid af, niks dan problemen met die rommel, 2,4 een ssid en 5.0 een andere ssid.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Awel, met 192.168.01 als primaire server is het probleem inderdaad blijkbaar opgelost. Moest wel ook mijn TN router herstarten die opnieuw na herstart automatisch IP 192.168.0.244 en .172 als IP voor de access points.

Ik probeer ze ne terug in te stellen op 192.168.0.2 en .3.

Als dan die Android troep nog werkt, is het inderdaad in orde. Ik post direct een update.

EDIT: met 192.168.0.101 als dns voor beide ap's werkt alles alleen ... wordt na enkele minuten tijd de internetverbinding verbroken ...

Dus denk dat ik terug moet naar het extender scenario.

Kan er een probleem zijn met de tn-modem waardoor die in de war geraakt als ik 192.168.01 als DNS server ingeef?

EDIT2: wanneer ik op beide ap's 192.168.0.1 instel als DNS server voor beide, is maar één AP toegankelijk. Ga eens proberen op de eerste te werken met deze en op de 2° 195.130.130.2

EDIT 3: teruggekeerd naar het ap - extender scenario. Spijtig dat wanneer ik voor beide AP's 192.168.0.1 (= gateway TN modem) als DNS server gebruik, , telkens 1 AP de geest geeft. Vermoedelijk dus DNS of IP- conflict te wijten aan Netgear software of TN- modem? Alleszins ticket voor Netgear geïnitieerd.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Deze morgen nog eens geprobeerd maar ook met de AP boven in extender modus, resulteert 192.168.01 als gateway in verlies internetconnectie.

Houd jullie alleszins op de hoogte van eventueel nieuws van Netgear
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

192.168.01 is niet 192.168.0.1 (substantieel verschil)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

netwerken zijn gelijk patisserie: tmoet just zijn…

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Sorry was typfout, bedoelde inderdaad 192.168.0.1

Toevallig iemand die weet of het feit dat 1 van de AP's verbonden is met de router via een switch een probleem kan veroorzaken.

Vroeger zorgde dit met de EX7300 niet voor een probleem maar wie weet ... Het is een gewone netgear switch.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

het zou niet mogen maar je weet nooit, kan je, desnoods tijdelijk, zonder de switch aansluiten ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Ondertussen al de switch er eens van tussen gehaald maar dat maakt inderdaad geen verschil.

Ben eens aan het snuffelen in de instelling van mijn tn modem daar daar zie ik niet veel aanpasbaar staan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

koenraaddeconinck schreef:Awel, met 192.168.01 als primaire server is het probleem inderdaad blijkbaar opgelost. Moest wel ook mijn TN router herstarten die opnieuw na herstart automatisch IP 192.168.0.244 en .172 als IP voor de access points.

Ik probeer ze ne terug in te stellen op 192.168.0.2 en .3
Ik denk dat jij je veel te veel focust op IP adressen, DNS servers, etc ...

Het is hierboven al gezegd, maar voor de duidelijkheid nog eens herhalen:
  1. Een AP heeft eigenlijk geen IP adres nodig. Het kan dus werken, zelfs met een IP adres uit een ander subnet.
    De enige reden waarom je een AP een IP adres geeft in het subnet van je eigen netwerk, is om het AP in te stellen (SSID, wachtwoord, kanalen, ). Maar normaal doe je dit maar éénmalig.
  2. Een AP heeft absoluut geen DNS adres of gateway nodig, want een access point heeft geen internet nodig!
    De enige reden waarvoor een AP een DNS/gateway gebruikt, is voor "calling home": met andere woorden om een verbinding te maken met de Netgear servers ... Is dat nodig? Wil je dat?
Om al dat gedoe met IP, DNS, gateway te vermijden, zou ik alles op automatisch laten staan. Via "Mijn Telenet" kan je gemakkelijk het IP adres terugvinden van je 2 AP's, voor het geval je de instellingen eens wilt wijzigen.
Zorg er wel voor dat jouw AP's wel degelijk als "AP" ingesteld staan, en niet als router, zodat alle aangesloten toestellen een IP adres krijgen van de Telenet router (via "Mijn Telenet" kan je goed zien welke toestellen een IP adres gekregen hebben).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Deze thread heeft een zeer hoog ‘kip zonder kop’ gehalte. Is er niemand in je buurt of kennisgroep die wat meer van netwerken kent dan jezelf, want ik word al zenuwachtig als ik de uitleg lees hier ;-)

Sorry he, maar stel je voor dat je op dezelfde manier een probleem met je auto zou troubleshooten … lees je even in op de materie of pak zelfs de handleiding van netgear erbij, zelfs dat is volgens mij al duidelijk genoeg.

Verder kan ik philippe enkel maar bijtreden, je focus ligt compleet verkeerd. Dat jij die internet connectie verliest of dat een Android geen internet meer heeft ligt absoluut niet aan het gekozen AP of de ingestelde DNS adressen op je AP.

Tip … Ping eerst,vanaf een bekabeld toestel, even naar het adres dat je wil instellen op je AP op zeker te zijn dat je geen conflict creëert. En probeer de termen en adressen juist te houden, ik zie dat je soms Gateway en dns doorheen haalt … brrrr
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

philippe_d schreef:
koenraaddeconinck schreef:Awel, met 192.168.01 als primaire server is het probleem inderdaad blijkbaar opgelost. Moest wel ook mijn TN router herstarten die opnieuw na herstart automatisch IP 192.168.0.244 en .172 als IP voor de access points.

Ik probeer ze ne terug in te stellen op 192.168.0.2 en .3
Ik denk dat jij je veel te veel focust op IP adressen, DNS servers, etc ...

Het is hierboven al gezegd, maar voor de duidelijkheid nog eens herhalen:
  1. Een AP heeft eigenlijk geen IP adres nodig. Het kan dus werken, zelfs met een IP adres uit een ander subnet.
    De enige reden waarom je een AP een IP adres geeft in het subnet van je eigen netwerk, is om het AP in te stellen (SSID, wachtwoord, kanalen, ). Maar normaal doe je dit maar éénmalig.
  2. Een AP heeft absoluut geen DNS adres of gateway nodig, want een access point heeft geen internet nodig!
    De enige reden waarvoor een AP een DNS/gateway gebruikt, is voor "calling home": met andere woorden om een verbinding te maken met de Netgear servers ... Is dat nodig? Wil je dat?
Om al dat gedoe met IP, DNS, gateway te vermijden, zou ik alles op automatisch laten staan. Via "Mijn Telenet" kan je gemakkelijk het IP adres terugvinden van je 2 AP's, voor het geval je de instellingen eens wilt wijzigen.
Zorg er wel voor dat jouw AP's wel degelijk als "AP" ingesteld staan, en niet als router, zodat alle aangesloten toestellen een IP adres krijgen van de Telenet router (via "Mijn Telenet" kan je goed zien welke toestellen een IP adres gekregen hebben).
Zeer veel dank voor deze toelichting Philippe,

Wat ik ook al gedaan heb, is inderdaad gewoon de 2 AP's toegang gegeven tot het netwerk en stop. Inderdaad ze krijgen dan een IP adres van de telenet modem en gwoon mywifiext.net in de browserbalk typen en de 2 AP's verschijn netjes onder mekaar. Ik heb ze ook al gebruikt zonder verder configuratie met keuze kanalen op "automatisch" en gewoon ook IP- adres "automatisch". Doch wil ook dit niet lukken. "Niet lukken" wil zeggen dat enkel android devices niet meer werken.

Wanneer ik, zoals Iceke voorstelt, 192.168.0.1 (het IP adres van mijn telenetmodem) instel als DNS- server voor beide ap's dan werkt alles perfect - ook de Android apparaten - en haal ik zelfs nog snellere downloadsnelheden. Alleen, 1 AP wordt ontoegankelijk na enkele minuten en van het andere worden de wifi-instellingen terug gezet op de standaard instellingen met het wegvallen van de internetverbinding ook.

Volgens mij is er iets niet pluis met de Netgear software. Ik weet niet of ook de TN modem hier een rol kan spelen maar met mijn EX7300 van Netgear als AP die spijtig genoeg de geest gegeven heeft, liep alles vlot. Alleen ... na de aanschaf van de EAX80 is er probleem ontstaan met Android apparaten.

Ik snap er niets meer van. Wanneer de EAX80 configureer als extender mag ik instellen wat ik wil. Alles blijft werken.

Natuurlijk had ik liever 2 AP's omdat wanneer één uitvalt de 2° automatisch alles overneemt. Bij het stuk gaan van de EX7300 werden alle apparaten automatisch verbonden met de EAX80. Dat is dus wel handig. Alleen met deze laatste is de wifi-ontvangst op de bovenverdieping van de beide zonen lamentabel.

Begrijpe wie kan zeker?

Van Netgear enkel mail tot nu meer zeer algemene info over hoe toestel instellen als AP en extender. Heb hen gezegd dat ik daar niet zo tevreden mee ben.

In mijn tn modem staat UPNP (plug and play) aan maar veel meer kun je daarmee niet configureren. Ik gok op een firmware / software probleem met de EAX80 aangezien alles begonnen is met de installatie van dit apparaat.

Nogmaals dank voor jullie opvolging en reacties !
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik heb even gelezen en ik zie dat die EAX15 en EAX80 eigenlijk beide mesh extenders zijn. Volgens mij kan je dus best de EAX80 in AP mode zetten en de EAX15 in extender mode. Dan behoud je je dekking. Failover met WiFi, Dan kan je toch beter 2 degelijke AP’s kopen en geen veel te dure mesh extenders.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Dank Sauske voor de reactie ! Inderdaad het zijn beiden mesh-extenders.

Ik heb de EAX80 gekocht anderhalf jaar geleden omdat 2 collega's van mij daar enorm tevreden over waren. Alleen is het bereik op de kamer van beide zonen helemaal bovenaan toch te zwak.

De EX73 die ik had, was een AC AP/extender die dus de geest gegeven heeft. Ik dacht met een AX extender voor 99 euro niet bedrogen te zijn en ik ben dit helemaal niet want 5-600 Mbps down is zeker niet slecht via wifi.

Alleen willen die vervloekte Samsung tablets en smartphones niet mee in dit verhaal.

Zoals geschreven, wanneer ik de EAX80 in extender modus plaats, lukt het inderdaad allemaal, zoals ook door u bevestigt ... Ik ga dus stoppen met experimenteren en de EAX80 terug instellen als AP en de EAX15 als extender. Op den duur krijgt ne mens een punthoofd van al dat zoeken en experimenteren :-D En het leven is ook meer dan wi-fi niet waar ?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

koenraaddeconinck schreef: En het leven is ook meer dan wi-fi niet waar ?
Toch zenne... :beerchug:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Toch even dit topic volgen. Maar het zou mij niet verwonderen mocht de oorzaak user related zijn. Om het met Sasuke zijn woorden te stellen : een hoog kip zonder kop gehalte
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Jack Daniels schreef:Toch even dit topic volgen. Maar het zou mij niet verwonderen mocht de oorzaak user related zijn. Om het met Sasuke zijn woorden te stellen : een hoog kip zonder kop gehalte
Toch dank voor uw bijdrage ook.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

koenraaddeconinck schreef: Toch dank voor uw bijdrage ook.
Veel bijdrage is er niet aan maar ik ben in elk geval heel benieuwd naar de uitkomst. Ben zelf geen IT of netwerk specialist maar een mens leert altijd bij.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Wel toch misschien voor alle duidelijkheid stellen na uw 1° post dat ik de adviezen die ik hier krijg wel degelijk volg. Hulp vragen en niet volgen, is te gek voor woorden.

Een wifi netwerk creëren is ook als leek (en ik reken me daar ook toe) niet onoverkomelijk als alles werkt en dat was bij mij het geval tot ... de komst van de EAX80.

De EAX80 opnieuw ingesteld als extender en alles werkt weer ... Het apparaat kan je ook instellen als AP. Waarom werkt dit dan enkel niet voor Android toestellen. Dat is de vraag natuurlijk.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

koenraaddeconinck schreef:Wel toch misschien voor alle duidelijkheid stellen na uw 1° post dat ik de adviezen die ik hier krijg wel degelijk volg. Hulp vragen en niet volgen, is te gek voor woorden.

Een wifi netwerk creëren is ook als leek (en ik reken me daar ook toe) niet onoverkomelijk als alles werkt en dat was bij mij het geval tot ... de komst van de EAX80.

De EAX80 opnieuw ingesteld als extender en alles werkt weer ... Het apparaat kan je ook instellen als AP. Waarom werkt dit dan enkel niet voor Android toestellen. Dat is de vraag natuurlijk.
Ik ben ook geen specialist ter zake maar redeneer wel graag.

Indien ik uw originele post lees en dan deze, 64 post later, waar je zegt dat de problemen opdoken met de komst van de EAX80...
Had je dat in je eerste post vertelt dan waren er vermoedelijk geen 65 nodig om het op te lossen.

Je begint toch met het laatst bijgeschakelde toestel onder de loep te nemen qua instelling? Of ben ik in mijn redenering nu zo'n kieken zonder kop?
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Of ben ik in mijn redenering ...
Neen, het bevestigt bovendien dat een probleem niet altijd zo mysterieus is zoals het er lijkt uit te zien of zoals het door sommigen omschreven wordt.
Maar goed, dat is nu net de kracht van UB: iedereen wordt hier geholpen, dat is in dit topic nogmaals ten volle bewezen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

sandbert schreef:
Of ben ik in mijn redenering ...
Neen, het bevestigt bovendien dat een probleem niet altijd zo mysterieus is zoals het er lijkt uit te zien of zoals het door sommigen omschreven wordt.
Maar goed, dat is nu net de kracht van UB: iedereen wordt hier geholpen, dat is in dit topic nogmaals ten volle bewezen.
Zeker en vast en niets is leuker dan iemand te kunnen helpen dan moeten geholpen te worden.

Verder: het verhaal is iets genuanceerder.

Mijn oorspronkelijke opstelling was EMTA of E-router van Telenet + EAX80 als AP en EX7300 als AP. Zelfde SSID, op beide banden kanalen die ver genoeg uit mekaar liggen. Alles werkt prima;

Voor de start van het topic: zelfde configuratie maar EX7300 vervangen dus door EAX80. Op laptop opnieuw alles OK met het nieuw toestel. De dag dat ik de eerste problemen vaststelde, was na een update van een Samsung S5E tablet en ik vind op internet verschillende topics over wifi-problemen met de S5E TAB na updates. Dus eerste twijfel: is het nu het AP of is het het nieuwe AP.

Dan maar een reset van de tablet (hard reset meer bepaald met wissen van cache partitie). Groot probleem: ophalen van google account gegevens, geeft melding "er is iets mis gegaan" en neemt ellendig veel tijd in beslag.
Dus onmiddelijk eens een test met een andere tablet (S2 TAB van Samsung) waar de apps normaal openden aanvankelijk doch de dag nadien was het ook op deze tablet van dattum.

Dan maar TN gebeld omdat ik ooit eens geen toegang had, enkel tot google websites, en de klantendienst gaf direct aan: modem te vervangen. Nadien was alles opgelost. Dus ik dacht nu aan de TN modem net zoals de technieker die finaal ook mijn versterker vervangen heeft omdat er daar ook iets fout mee was, zo bleek volgens hem uit metingen;

Na vervanging van modem en versterker, veel betere snelheden nog op laptops, ook signaal digibox sterker maar probleem met Android toestellen blijft.

Dacht aan probleem dan met de firmware van de EAX15 die door Coolblue vervangen is maar opnieuw zonder resultaat en dit ondanks het toepassen van de tips hier:
- DNS AP's ingesteld op 192.168.01 - resultaat hierboven geschetst (verlies internetverbinding), ook andere adressen voor DNS server ingesteld zoals hierboven aanbevolen, zonder resultaat wat de Android toestellen betreft
- DNS AP's gewoon toegang gegeven tot netwerk zonder verder nog iets te doen: krijgen automatisch een IP-adres maar nog altijd problemen met Android toestellen
- aanpassing van statische ip's: hebben nu 192.168.0.10 en .20 als vast ip-adres voor beide
- kanalen van beide AP's voldoende ver genoeg uit mekaar
- switch van tussen gehaald
- 2 afzonderlijke ssid's: probleem blijft.
- ...

Wanneer ik de EAX15 in extender modus configureer, werkt alles prima. Wanneer ik de EAX15 weg neem, werkt alles ook normaal (maar slechte wifi-dekking helemaals boven op kamer van beide zonen = reden van plaatsing EAX15). Wanneer ik DNS adres instel zoals ICEKE stelt 182.168.0.1 (zelfde als modem) werkt alles ook normaal tot de intenetconnectie verbroken wordt, etc etc;

Met de EX7300 nooit problemen gehad dus er moet iets zijn dat maakt dat de EAX15 als AP (en ja je kan hem instellen als AP want bij configuratie moet je aangeven of je deze in extender of AP-modus wilt) flipt wanneer een Android toestel tracht te connecteren.

Bij deze nog eens een "samenvatting" voor alle duidelijkheid.


EDIT: Netgear heeft de firmware versies opgevraagd van de beide toestellen om deze verder te analyseren ...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Misschien domme vraag maar kan een verkeerde tijdsinstelling maken dat APoints netwerkproblemen veroorzaken?

Momenteel werkt alles dus met de Netgear EAX80 in AP modus en de AX15 in extender modus. Bij graven in de instellingen van de EAX15 heb ik vastgesteld dat de tijdzone ingesteld staat op UTC+0. Kan dit op één of ander manier problemen geven?

Dank voor jullie reacties ...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Probleem opgelost :!:

Hoe is de normale vraag die volgt ? Wel, vorige week heeft Telenet een update uitgevoerd, zeker voor de E-Router. Ik merk dat als ik 's morgens om de zoveel weken geen internet heb en de modem moet heropstarten. Vorige week was dit opnieuw het geval.
Ik dacht ... dit moest nu eens de oplossing voor mijn probleem zijn.

En ... u raadt het: bingo :!: Ik heb deze namiddag de EAX80 in AP- modus gezet en geconfigureerd. It works: geen problemen meer ook met Android tablets. Bovendien: op "de Netweters" gelezen dat sommige mensen problemen ervaarden o.m. ook met de bridgefunctie van de modem ingeschakeld, hetgeen maakte dat er problemen ontstonden onder meer met het uitdelen van IPv6- adressen.

Dus ... bedankt Telenet !
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”