En zoals mijn moeder altijd zegt: "iemand anders zijn rekening is snel gemaakt en ze klopt altijd"

Nu ook weer niet iedereen over dezelfde kam scherenStroper schreef:Als je denkt dat je gelukkig wordt van een dikke bak van € 200 K, dan ga je de volgende keer een bak van € 250 K willen.
Dat deed me enorm hard aan dit filmpje denkenDizzy schreef: Zelf probeer ik me enkel bezig te houden of druk te maken bij dingen waar ik ook iets aan kan doen/veranderen. Als je er niets aan kan doen waarom er u dan druk over maken?
https://nl.wikipedia.org/wiki/EpicurusWie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen.
Of:karine schreef:Als de ene persoon opstaat en het regent is zijn dag om zeep, de andere persoon zal zeggen, oh het regent, ik doe mijn regenjas aan en ga even wandelen.
Jij hebt alvast de juiste mindset.heist_175 schreef:Of:karine schreef:Als de ene persoon opstaat en het regent is zijn dag om zeep, de andere persoon zal zeggen, oh het regent, ik doe mijn regenjas aan en ga even wandelen.
- goed voor de bomen
- goed voor de regenput, gratis toilet spoelen & wasmachine doen draaien
Geluk vinden doe je ook door niet je aan andere te spiegelen of hun rekening te maken. Ik koop geen wagen omdat ik denk dat andere dat mooi zullen vinden. Puur voor mezelf.karine schreef:Wat me aan de man van €50.000/maand opvalt **knip**
De laatste jaren meer en meer lijkt me.SPR schreef:Er zijn er ook die geen geld hebben en wel een dikke bak hebben bvb.
Klopt.Sasuke schreef:en dat onze overheidsdiensten pas iets ondernemen als je alles kwijt bent ipv een burger te ondersteunen om zulke situaties te vermijden.
Klopt weinig van. Ik snap ook niet die fixatie/frustraties tov de overheid. De overheid zijn wij en de staat wordt bestuurd door mensen die wij verkozen hebben. Als de overheid controles invoert is dat omdat bepaalde partijen dat wensen en ook omdat bepaalde burgers, wij dus opnieuw, misbruik maken van de beperkte middelen.ITnetadmin schreef:Klopt.
Sparen wordt niet beloond, want elke overheidsdienst (bv ocmw) zal zeggen "doe eerst je appeltje voor de dorst maar op alvorens wij je helpen of voorschieten".
Terwijl dat appeltje voor de dorst net beloond moet worden door dat niet meteen op te moeten doen de eerste keer dat iemand in problemen komt, maar een buffer moet zijn waarop je je ganse leven kan teren.
Dan snap ik dat sommige mensen hun matras terug gaan gebruiken als ze in de problemen dreigen te komen.
Het is trouwens bewezen dat te veel zorgen moeten maken over geld serieuze gezondheidsimplicaties heeft.
Dit zie je keer op keer in 'Ik vertrek'.Dizzy schreef:Het kappen op de overheid is één van de dingen die ik in een ander perspectief heb leren plaatsen door reizen. Ja, er zijn hier veel verbeteringen mogelijk maar zelden ben ik in landen geweest waar de overheid veel beter deed, meestal veel slechter. Daarom is er geen enkel land waar ik liever zou wonen... anders woonde ik er al.
Mijn excuses voor de hele lange post nu maar ik zal het voor eens en altijd eens duidelijk proberen maken, ik post hier veel prive nu maar zo weet men eens wat je allemaal moet betalen en hoe je maar eens moet proberen rondkomen met een laag inkomen en/of werkinkomen.koenraaddeconinck schreef:Geld maakt niet gelukkig(er), het maakt het leven wel gemakkelijker ...
Als het een troost kan zijn, er zijn er meer zo, dan mensen die over hebben. Alleen zie en hoor je die minder.Unicorn1 schreef:- Zoals je kan lezen en rekenen; alleen wonen is reteduur. En dan post ik hier nog niet alles e. Er zit nog niet eens eens bv een restaurant bezoek bij of dat je 1 keer pêr week naar cafe effe gaat, allemaal niet inbegrepen, of een citytrip of een reis, allemaal not done. Of eens nieuwe banden, remblokken, remschijven , nieuwe batterij aan de wagen, zit er nog allemaal niet bij.
Of een nieuwe wagen tja; dan spreken we ook over ong 220 euro per maand e. Stel u voor, dat er ook nog eens bij, pff.
Ik hoop dat het begint door te dringen dat als mensen maar 960 a 1400 in de maand hebben dat dit een ramp is.
Je excUses zijn aanvaard, maar je hoeft dit niet te doen, maar bedankt om je verhaal te delen. Het geeft me een beeld wat een minimum inkomen moet zijn en dat dit schrijnend is in bepaalde situaties. Iemand die het grote geld schept staat daar vaak niet bij stil.Unicorn1 schreef:Mijn excuses voor de hele lange post nu maar ik zal het voor eens en altijd eens duidelijk proberen maken, ik post hier veel prive nu maar zo weet men eens wat je allemaal moet betalen en hoe je maar eens moet proberen rondkomen met een laag inkomen en/of werkinkomen.koenraaddeconinck schreef:Geld maakt niet gelukkig(er), het maakt het leven wel gemakkelijker ...
Tegen wie je het zegt ... 1. Ik heb ook periodes gehad dat het voor ons gezin allesbehalve evident was om rond te komen ... Onze jongste zoon kanker. Gevolg: mijn vrouw, BTK'er in een ziekenhuis, kon op geen enkele vorm van verlof aanspraak maken om tijdelijk voor hem te zorgen. Zeker na chemo beurten was het immers niet evident hem ergens anders te laten opvangen. Mijn vrouw kreeg de keuze: verder werken of ontslag nemen en zorgen voor de zoon. We hebben dan gekozen voor het 2° omdat we geen van beiden verder zouden kunne met ons geweten wetende dat we voor inkomsten gekozen hadden boven de zorg voor een kind in een heel onzeker situatie. Gelukkig is dit niet verkeerd afgelopen uiteindelijk maar voor hetzelfde geld hadden we op een bepaald moment dikke, brute pech. Nadien is mijn vrouw niet meer aan de slag geraakt wegens leeftijd, statuten waarvoor ze niet aan de voorwaarden voldeed, etc. Ik spreek hier van eind de jaren '80. Bovendien was ik actief in de welzijnssector ... De werkgever betaalde de ene maand de 4° of de 5°, de andere maand kon het evengoed de 8°, 9° of 10° zijn. Ik hoef u daar me één wedde voor een gezin met 2 kinderen ook niet te veel tekeningen bij te maken. Op bepaalde momenten waren we blij met de steun van mijn ouders. Niet dat zij met vette rekeningen stonden, verre van wegens ook tal van tegenslagen in hun leven, maar van een extra die ze op het werk verdienden, vloeide een deel naar ons als bijdrage in de kosten voor de hospitalisatie en behandeling van onze zoon.Unicorn1 schreef:Mijn excuses voor de hele lange post nu maar ik zal het voor eens en altijd eens duidelijk proberen maken, ik post hier veel prive nu maar zo weet men eens wat je allemaal moet betalen en hoe je maar eens moet proberen rondkomen met een laag inkomen en/of werkinkomen.koenraaddeconinck schreef:Geld maakt niet gelukkig(er), het maakt het leven wel gemakkelijker ...
Het 1ste dat je eens moet mee maken is zelf eens een 2-3 jaar zwaar in de shit zitten.Zolang dat je nooit in zo'n erge situatie hebt gezeten dan heb je geen flauw benul van van hoe dat dat is. Je moet al zeg maar een sterk geest hebben en mentaal sterk zijn of anders zou je je zelf van kant durven maken.
Geld maakt weldegelijk gelukkig hoor. Geen of te weinig hebben dat is pas een groot probleem.
Ik mag nog gaan werken, ik zit nu blijkbaar éénmaal in zo'n situatie dat ik aan geen werk raak of kan doen die eens bv 1800 netto ofzo betaald.
Alleen wonen is reteduur. Je kan met 1000 euro toekomen dat klopt (mits dat je in een sociale woning dan woont he want de normale huurwoningen hier kosten minstens 600 euro en meer) , maar kijk dan ook hoe je aan het leven bent. Je leeft maar 1 keer, dat is iets wat velen ook vergeten.
Je hebt geen congegeld, geen 13de maand , je kan niet sparen enz... dat wil dan ook zeggen dat je niet eens op reis kan gaan, dat je geen nieuwe wagen kan kopen, als je tv kapot is of je laptop als je die al hebt gewoonweg niet kan vervangen en ga zo maar door. In zo'n situatie zit ik door mijn arbeidsongeschiktheid (en door nog andere miserie, helaas, volgend jaar is dat probleem wel opgelost, ik ga ietske vrijer zijn).
En als ik ga werken is mijn max loon meestal 1400 netto en dan spreken we vaak nog over een 22-23 dagen werkweek, zijn er eens 20 dagen dan zitk er onder. Ik kan u zeggen dat het geen motivatie is als je je loon gestort ziet krijgen, zo'n hele maand je zak zitten afdraaien voor zo'n triest loon? Dat is frusterend. Moest ik thuis wonen jaja, als je dan 1400 hebt dan pas heb je een schoon leventje maar je kan niet tot je 40 of langer toch bij mama en papa wonen e, je wil zelfstandig zijn, eigen woonst hebben (ook al is het een huurwoonst dat maakt niet uit).
Ik zou al vanaf ik weer kan gaan werken 1700 netto minimum moeten verdienen om echt een beetje van ademruimte te hebben en dan moede nog niet te zot gaan doen ze, het is dan nog opletten geblazen.
Moest ik geene wagen nodig hebben dat zou me al een beetje geld kunnen uitsparen maar ik heb er nog steeds 1 nodig.
Dus reken maar eens al ga ik niet alles gaan posten;
- Uw huishuur betalen (ik ga dat hier niet posten hoeveel het is nu maar het valt gelukkig nog goed mee). Laat me zeggen als ik ga werken dat het denk ik 450-500 zal zijn.
- Tanken vd wagen kost me nu 65 euro maar moet ik vaker weg dan is het meer en werk ik voltijds zit ik aan meer dan 130 euro per maand, alleen al om te tanken.
- Aclvb maandelijks. (iets meer dan 10 euro maar gaade voltijds werken ist zeker het dubbele).
- Uw internet/tv/gsm 130 euro en ja dat is idd niet weinig maar je moet je in mijn plaats stellen, dit is alles wat ik nog heb en ik heb dan ook alles zonder beperkingen. En ik gebruik het als zot en heb het nodig voor van alles en nog wat, niet alleen voor het plezier. Dat is de enige uitzondering die ik voor mezelf maak waarop ik niet bespaar, te belangrijk.
- Autoverzekering 40 euro per maand.
- Gas en electric 40 euro per maand.
- Ziekenkas 91 euro ong iedere 3 tal maand, direct een grote hap erbij.
- Water 22 euro per maand.
- Brandverzekering 11 tal euro per maand.
- Kapper 18 euro (al probeer ik het nu telkens via mijn pa te doen, bespaar me 18 lappen).
- Honden eten/drinken/snoep goeie 30 tal euro. (ik had mijn hond al voor mijn miserie he, anders had ik geen genomen en wegdoen, over mijn lijk).
- Bril 25 euro de maand die ik terug betaal.
- Eten en drinken (en indien toch mogelijk toch eens 1 keer een cafeke doen); dat is een moeilijke maar ligt makkelijk rond de 200 euro per maand.
- Dan heb ik er de toilet en douche en wasproducten nog niet ingerekend en den deo en eens fleske parfum ofzo , schoenen of kledij zit er nog niet in e en nog wat andere zaken. Ik hoor jullie al denken; koop toch geene deo of parfum, ja mensen, ik ben hygiensch aangelegd, ik vind dat belangrijk als ik moet gaan solliciteren of ergens naartoe ga enz... beetje proper zijn is belangrijk toch e.
- Dan krijg je nog rekeningen bv vd gemeente, hupla, opeens nen brief da ge nog eens 40 euro moet betalen, triestig is datte. bende dieven.
- Dan jaarlijks de vuilbak 35 euro. Dat lijkt weinig maar voor mij is dat nu veel geld al die extra's die er tussendoor bij komen.
- Jaarlijks naar de autokeuring, telkens hopen datk geen extra kosten weer moet maken, auto is bijna op. Kost ook iet van een 45 tal euro.
- De onvoorziene kosten aan bv de hond, de wagen, de laptop of weetk veel wat. Rampzalig e, want dan spreken we vaak over 100 den euro's meteen.
- Zoals je kan lezen en rekenen; alleen wonen is reteduur. En dan post ik hier nog niet alles e. Er zit nog niet eens eens bv een restaurant bezoek bij of dat je 1 keer pêr week naar cafe effe gaat, allemaal niet inbegrepen, of een citytrip of een reis, allemaal not done. Of eens nieuwe banden, remblokken, remschijven , nieuwe batterij aan de wagen, zit er nog allemaal niet bij.
Of een nieuwe wagen tja; dan spreken we ook over ong 220 euro per maand e. Stel u voor, dat er ook nog eens bij, pff.
Ik hoop dat het begint door te dringen dat als mensen maar 960 a 1400 in de maand hebben dat dit een ramp is.
Toch maar oppassen met die rechtsgezinde partijen die de vrouw liever aan de haard zien.koenraaddeconinck schreef:
Ik zou het zo graag anders zien en ik niet alleen, maar via de politiek gaan we het niet veranderen want partijen met echte sociale inslag zijn er niet. Je belandt bij PVDA en op sommige vlakken ook VB. Zij komen niet aan de bak ongeacht het aantal stemmen. En alle andere partijen, zijn allemaal stuk voor stuk neo-liberalen. Ja ook "Vooruit" en CD&V. Zoals ik al vaak geschreven heb ook in de corona rubriek: een maatschappij op drift ...
Unicorn1 schreef:
wall of text
met zo'n texten vraagt ge er wel om dat ze uw rekening maken.Unicorn1 schreef: Ge moogt me alles vragen, op alles doen besparen ook, maar tv/internet & gsm en mijne sport niet nee.
Gemakkelijk spreken als bitcoin miljonair.iceke schreef: Ver van zelfs, geld staat bijlange na niet op nr. 1