Toezichtsraad Facebook bevestigt Zwarte Piet-ban

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Dizzy schreef: Ik ken ook iemand die zijn leven lang rookte
wie zijn gezondheid wordt aangetast als krisken zijn kennis zwarte piet wil spelen met alles erop en eraan?
meer als iemands lange teen is het niet hoor, die lange teen raakt dan niet verder als racisme roepen

het enige dat die lange teen bereikt is dat echt racisme wordt uitgehold en verder geminimaliseerd en gebagatelliseerd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Dat linkse gepeupel is niet van haar eerste leugen gebarsten, dat is duidelijk. Iedereen die zwarte piet kent, weet dat die zwart ziet van door de schoorsteen te kruipen. Het linkse gepeupel wil daar kost wat kost een negerslaaf van maken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

Jack Daniels schreef:Dat linkse gepeupel is niet van haar eerste leugen gebarsten, dat is duidelijk. Iedereen die zwarte piet kent, weet dat die zwart ziet van door de schoorsteen te kruipen. Het linkse gepeupel wil daar kost wat kost een negerslaaf van maken.
van oosprong was Zwarte Piet een zwarte knecht van Sinterklaas. Dat heeft niets met gepeupel te maken
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef:
Jack Daniels schreef:Dat linkse gepeupel is niet van haar eerste leugen gebarsten, dat is duidelijk. Iedereen die zwarte piet kent, weet dat die zwart ziet van door de schoorsteen te kruipen. Het linkse gepeupel wil daar kost wat kost een negerslaaf van maken.
van oosprong was Zwarte Piet een zwarte knecht van Sinterklaas. Dat heeft niets met gepeupel te maken
Een knecht, geen slaaf. Bij deze gaan de politiek correcten meteen de butlers, lakeien,... ook maar afschaffen?
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 14 apr 2021, 15:47, in totaal 1 gewijzigd.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Zo vinden sommigen dat je "zwart" niet meer mag gebruiken in negatieve uitdrukkingen als "een zwarte dag" of "een zwarte bladzijde omdraaien".
Nuttige "woke" lectuur op de VRT website : https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/04/13/woke/ over zeurpieten en vrije menigsuiting...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Waar beweer ik dat de gezondheid van iemand aangetast wordt door zwarte piet te spelen?

Hij ziet zwart van door de schoorsteen te kruipen? Perfect, dan zitten we goed met een roetpiet, toch. Die dikke lippen en kroeshaar zijn ook van de schouw :lol:

Racisme raakt niet uitgehold door het aan te klagen als het verband zo duidelijk is. Vrouwenrechten zijn ook niet uitgehold door het aanklagen van mannen die hun handen niet thuis kunnen houden. Dit is gewoon het zoveelste zielige excuus om een bestaande mistoestand te laten voortbestaan. Om iets te veranderen moet je het niet doodzwijgen maar het bespreekbaar maken. Victim blaming is gewoon een techniek om niets te moeten doen aan de oorzaak.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:
quovadis schreef:
Een knecht, geen slaaf. Bij deze gaan de politiek correcten meteen de butlers, lakeien,... ook maar afschaffen?
Ik reageer enkel op de foute info dat Zwarte Piet zwart ziet van de schoorsteen. Dit is gewoon foutieve info
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: Ik reageer enkel op de foute info dat Zwarte Piet zwart ziet van de schoorsteen. Dit is gewoon foutieve info
Helemaal niet. Alle kinderen hebben dat meegekregen, decennialang. Die linkiewinkies gunnen hun eigen kinderen zelfs dat plezier niet, het feest van Sint en Piet.
1207
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: Ik reageer enkel op de foute info dat Zwarte Piet zwart ziet van de schoorsteen. Dit is gewoon foutieve info
het feest bestaat uit de sint en zwarte piet
hoe de verhouding tussen beide is? daar zijn talloze verhalen over
gaande van negerslaaf, wil je persé negatief zijn en de boel verpesten, tot een 2 manszaak en ik maak er zwarte mantelzorger van
hou het bij wat het is, een kinderfeest met cadeautjes en de rest doet er niet. of de sint uit Spanje of Turkije komt mag iedereen zelf bepalen.

de sint wordt ook niet betaald hé :)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Misschien toch beter opletten tijdens de lessen geschiedenis :lol: ?
1207
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Misschien toch beter opletten tijdens de lessen geschiedenis :lol: ?
de sint bestaat niet en heeft nooit bestaan?
of is zwarte piet voor hem gaan werken omdat de sint hem uit de slavernij gered heeft?

maak ervan wat ge wilt maar verpest het niet voor de kindjes
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:
quovadis schreef:Ik reageer enkel op de foute info dat Zwarte Piet zwart ziet van de schoorsteen. Dit is gewoon foutieve info
Helemaal niet. Alle kinderen hebben dat meegekregen, decennialang. Die linkiewinkies gunnen hun eigen kinderen zelfs dat plezier niet, het feest van Sint en Piet.
30 jaar geleden wisten de kleuterjuffen al dat zwarte piet niet zo ok was al snapte ik als kind toen niet waar het om ging. Kon ook moeilijk want er waren geen zwarte medescholieren. Toch blijft het raar dat je van een schouw ook ineens dikke lippen en kroeshaar krijgt :lol:

Een roetpiet is een perfecte oplossing al denk ik dat kinderen zelfs niet omkijken als er geen piet bij zou zijn want laat ons eerlijk zijn, het gaat die gasten om de cadeau's en snoep. Die gekke ouwe pakken ze er dan maar bij. Maak een BOL.com-klaas en dat marcheert ook, zeker voor BOL. We hebben de kerstman toch ook al door Coca Cola laten sponsoren :lol:

Het gaat ook niet over kinderen een feest gunnen maar om het net een feest voor iedereen te maken. Waarom gunt men zwarte kinderen dan geen feest?
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:
Lees anders eens iets over het Zwarte Piet verleden. Er was vroeger geen sprake van zwart door de schoorsteen. Maar ja liever belachelijk doen over links dan effectief de geschiedenis van zwarte piet bekijken :roll:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Modbreak:
persoonlijke aanvallen worden hier niet geduld
Dizzy schreef:Het gaat ook niet over kinderen een feest gunnen maar om het net een feest voor iedereen te maken. Waarom gunt men zwarte kinderen dan geen feest?
Zijn ze weer met hun drogredeneringen. Sinterklaas is een feest voor kinderen. Altijd al geweest, nooit een feest voor volwassenen geweest. Enne... wie beweert dat zwarte kinderen geen feest gegund wordt? Man man man, liegen, de waarheid verdraaien, dat kun jij als de beste.
En volgens quovadis wordt het nog beter: kindertjes van 5, 6 jaar zouden eerst en vooral boeken moeten beginnen lezen over de oorsprong van Sint en Piet om dan pas te beslissen of ze wel of niet deelnemen aan dat feest. Zulke toestanden krijg je natuurlijk bij de politiek correcte elite, die zelf nooit kind geweest zijn maar volwassen geboren werden als wereldverbeteraars.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Ik kaats gewoon de drogreden terug dat men kinderen geen feest zou gunnen terwijl het probleem louter en alleen bij volwassenen ligt die een roetpiet niet goed genoeg vinden. Kinderen geven er geen bal om waarom die gast zwart is. Is dat niet de waarheid?

Evolutie zal er toch komen en om dezelfde reden trekken we geen koppen meer van levende ganzen, maar als je wil kan je nog altijd deelnemen aan de zeugefeesten :lol:
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Negerslaaf....

Zwarte Piet is zwart omdat hij in de eerste plaats onherkenbaar moet zijn en om dat te verklaren zeggen we dat hij door de schoorsteen komt van over de daken en zo de deur open maakt voor de Sint. Het is niet alsof het een exacte wetenschap is of we daarmee de zwarte medemens in een slecht daglicht willen stellen...
Misschien moeten degene die persé op dezelfde nagel willen blijven kloppen dat een zwarte Piet racisme is hun traditie om zo te denken wat aanpassen.
In roetveegpiet herkent een kind gewoon Jonas van Ketnet of nonkel Jan... En vooralsnog is mijn schouw niet rood, groen, blauw of purper.

Straks gaat het leger geen zwart camouflage kleur meer mogen gebruiken, maar enkel felle kleuren. Daarbij luid roepend Pang Pang om kogels te sparen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Dat de meeste mensen geen foute bedoelingen hebben met zwarte piet betwist ik niet, integendeel maar dat is naast de kwestie.

Dat hij zwart zou zijn van de schoorsteen is een perfecte uitleg... maar niet voor het kroeshaar, ringen en lippen. Als je de geschiedenis leest van deze traditie merk je snel dat deze traditie al -tig keer aangepast is en dat er zelfs in ons eigen land grote varianten bestaan. In Bepaalde streken vieren ze op een andere dag en heet de sint zelfs Maarten, hoezo niet aanpassen? :lol:

De vraag die we ons moeten stellen is gewoon waarom zou zwarte piet inderdaad niet gewoon de management assistent van de sint kunnen zijn en zwarte vegen hebben door de schouw? Waarom moet hij per sé zwart zijn met kroeshaar en dikke lippen? Geen enkel kind vraagt daarachter en het voegt ook niets toe. Het gaat de kinderen om speelgoed en snoep, de roetvegen kan hen niet schelen. Mocht je er een zwarte sint van maken met blanke helpers die we bvb als boeren kunnen verkleden dan vinden ze het even leuk omdat de cadeau's en snoep hetzelfde blijven. Misschien is zo'n beurtrol wel leuk en is iedereen tevreden?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Neen, de vraag die we ons moeten stellen is, waarom willen we steeds politiek overcorrect en onverdraagzaam zijn.
Hij heet zwarte piet en dus is hij zwart en niks anders.

Ga nog even de woke song van Lubach beluisteren.
Het is er boenk oep ...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster

En wat hebben gouden oorringen, krulhaar of rode lippen precies met negerslaven te maken? Oorringen zijn wat 'blingbling', rode lippen om de mond te accentueren en het haar is gewoon een pruik als een ander. Ik denk dat weinigen er van wakker liggen mochten deze 3 accenten niet meer aanwezig zijn of veranderen. Het ganse probleem is dat het niet meer zou MOGEN, en wel om compleet verkeerde redenen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Een beetje rekening houden met iemand anders is overcorrect? :roll:

Waarom moeten we, in die redenering, dan rekening houden met een kleine minderheid van mensen die absoluut een negerpiet willen terwijl een roetpiet perfect kan? Het is niet voor de kinderen want die kan het niet schelen.

Hij heet inderdaad zwarte piet, niet volledig zwarte piet :) Frank Black is ook niet zwart en Jambon is niet van hesp.
Deze houding spreekt trouwens anderen tegen die argumenteren dat het niet racistische is omdat hij zwart is door roet. Dan kan je niet helemaal zwart zijn of zwarte piet is naakt door de pijp gegaan en de roet gaat niet meer weg :lol:

Ik heb die song al eens gehoord, het is leuk gebracht maar vaak ook fout. Vrouwenmishandeling is bvb ook strafbaar en er is geen uitzondering in de wet naar geloof. Ik ken niemand die vrouwenmishandeling goedkeurt.

Woke is gewoon een verdediging geworden van mensen die niet meer mee kunnen/willen en hun positie als bedreigd aanvoelen in de hedendaagse maatschappij. Mensen die zich superieur voelen aan anderen en er dus geen rekening mee wensen te houden, mensen die betreuren dat de man niet langer meer altijd boven de vrouw staat, mensen die hun slechte gewoontes niet willen afleren maar gewoon hun zin willen doen, ook als ze anderen incl toekomstige generaties daarmee straffen,... ipv te moeten erkennen dat je eigenlijk racisme nog niet zo'n gek idee vindt of vrouwen teveel praat krijgen of je geen rekening wil houden met milieu dan kan je toch gewoon keihard tegen woke zijn, zo simpel dat zelfs zo iemand het snapt :lol:

Ik ben het eens met wvh dat veel van die zaken gewoon voor de overgrote meerderheid niets uitmaakt en dat velen perfect kunnen leven met een roetpiet zonder al die overbodige randzaken. Het is ook geen zaak van niet mogen maar eerder van kiezen om iets niet te doen omdat dat nu eenmaal verstandiger is en beter past in de tijd waarin we leven. Alles verandert en ook sinterklaas en zwarte piet zijn al zo vaak veranderd en zullen dat blijven doen. Het is een probleem van mensen die niet kunnen/willen aanpassen en vaak is het net dat dat ze anderen verwijten :lol:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Bron voor "die kleine minderheid die een zwarte piet willen"? De eigen duim zoals hier wel vaker het geval is?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Neen, de meest mensen hier zijn niet zo tegen de roetpiet. Het is ook al een gebruik/traditie ondertussen in België en ik heb weinig opstanden gezien :lol:

Ik geef toe dat de tegenstanders veel en hard lawaai maken maar iedereen moet het doen met de middelen die ze hebben maar dat maak ze zelden geweldige rekenaars.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Neen, de meest mensen hier zijn niet zo tegen de roetpiet. Het is ook al een gebruik/traditie ondertussen in België en ik heb weinig opstanden gezien :lol:

Ik geef toe dat de tegenstanders veel en hard lawaai maken maar iedereen moet het doen met de middelen die ze hebben maar dat maak ze zelden geweldige rekenaars.
Zoals gewoonlijk fiets je er weer eens om heen maar dat was mijn vraag niet. De vraag was (voor alle duidelijkheid): een bron voor "die kleine minderheid die voor negerpiet zijn? Want jij komt hier zomaar dingen verkondigen die kant noch wal raken.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Neen, de meest mensen hier zijn niet zo tegen de roetpiet. Het is ook al een gebruik/traditie ondertussen in België en ik heb weinig opstanden gezien :lol:
De meeste mensen zijn ook niet tegen zwarte piet.
De meeste mensen maken er geen punt van.
Behalve de onverdraagzame wokers die in alles een complot en discriminatie zien.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster

Het aantal thumbs up (32000) vs thumbs down (612) op dat woke liedje van Lubach zou eigenlijk al een goeie indicatie moeten geven. En ook wie dus toch het meeste lawaai maakt...
fuserke
Member
Member
Bedankt: 10 keer

Pfff een piet is een piet. Is het nu een zwarten of een roden of een roetigen of een paarsen. Het is gewoon gezeik over een kinderfeest. Laat de kinderen toch kind zijn en de tradities in eer houden. Sint en piet zijn een volkslegende met een achterliggende waarheid die - als k me niet vergis - zijn oorsprong in Turkije heeft. Er zijn er gewoon waarschijlijk een paar op hun pik getrapt omdat ze vroeger wss nt genoeg speelgoed gehad hebben
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Klopt, de meeste mensen maken er geen punt van en zijn niet tegen zwarte piet. Ik ben het daarmee volledig eens, zwarte piet mag zeker blijven bestaan maar zal evolueren omdat alles evolueert en de meerderheid daar ook geen probleem mee heeft. Het zijn enkel mensen die het moeilijk hebben met evolueren die er een probleem mee hebben. 1 ding blijft altijd bestaan, de zekerheid dat alles verandert :lol:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Klopt, de meeste mensen maken er geen punt van en zijn niet tegen zwarte piet. Ik ben het daarmee volledig eens, zwarte piet mag zeker blijven bestaan maar zal evolueren omdat alles evolueert en de meerderheid daar ook geen probleem mee heeft. Het zijn enkel mensen die het moeilijk hebben met evolueren die er een probleem mee hebben. 1 ding blijft altijd bestaan, de zekerheid dat alles verandert :lol:
Derde of vierde poging (maar Dizzy is wel zo slim om mijn vraag bewust te negeren): wat is jouw bron die stelt dat "een meerderheid de roetveeg Piet verkiest boven volledig zwarte piet"?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Vandaar dat deze beslissing van het Facebook board een makkelijke was: alleen mensen die moeite hebben met verandering schreeuwen moord en brand dat blackface-zwarte piet niet meer kan, maar roetveeg-zwarte piet nog wel.

Interessanter wordt de uitspraak rond het haatzaaien van Trump: waarom hem wél bannen en andere zotten op datzelfde platform niet?
En vanaf wanneer is het "teveel" haat en tot waar is de haat nog net aanvaardbaar etc :)?
1207
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: Het zijn enkel mensen die het moeilijk hebben met evolueren die er een probleem mee hebben.:
ik denk dat je je hier schromelijk vergist

mensen hebben geen probleem met evolutie en verandering
het probleem zit 'm in de agressie waarmee die kleine groep extremisten hun wil opleggen en de chantage die eraan vasthangt. In dit geval is het voorla een Hollands iets dat geïmporteerd werd

voor de extremisten is het simpel
doe je niet wat wij willen, zwarte piet veranderen zoalswij het eisen, ben je uiteraard een neonazi racist die in de kongo handen wil gaan afhakken
en onze eis is terecht omdat wij opkomen voor ...
dat we kinderfeesten verpesten is irrelevant want wij hebben gelijk
en onze versie vh verhaal, zwarte piet moet wel een negerslaaf zijn + dat is hetgeen wij 4jarige kinderen blijkbaar systematisch wijsmaken, is uiteraard het enige juiste en al de rest is onzin.

wil je niet wijken voor die extremisten komen mensen als jij nog wat met het morele vingertje zwaaien waarmee je die agressieve extremisten helpt ipv te veroordelen. het probleem zit volgens jou niet bij de extremisten die liggen te rellen op en rond 6 december
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Ik zie weinig controverse eigenlijk?
Wie is er tegen roetveegpiet? Wie pleit er voor het volledig afschaffen van zwarte piet? Wie verstoort (in NL) het kinderfeest, zij die roetveegpiet willen of zij die mordicus aan blackface-zwarte piet willen vasthouden?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Wie verstoort (in NL) het kinderfeest, zij die roetveegpiet willen of zij die mordicus aan blackface-zwarte piet willen vasthouden?
Bekijk misschien nog eens de beelden van (Nederlandse) televisie en je hebt het antwoord op je vraag. Alleen zal het niet het antwoord zijn wat je zoekt. Ik herinner mij vooral de blokkering van de autosnelweg door voorstanders van zwarte piet zodat het gillend clubje van links gespuis niet door kon rijden om de intocht van Sint en zwarte piet te gaan verkloten.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

https://www.standaard.be/cnt/dmf20171118_03193922
In Nederland is een geplande betoging van tegenstanders van Zwarte Piet tijdens de intrede van Sinterklaas plots verboden door de burgemeester. Een eerdere blokkade op de weg naar Dokkum, waar de nationale intrede plaatsvindt, ligt aan de oorzaak van de ommezwaai.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20171118_03193871
In de Nederlandse provincie Friesland stond het verkeer op de snelweg A7 bij Joure urenlang stil omdat actievoerders willen verhinderen dat tegenstanders van Zwarte Piet de intrede van Sinterklaas in Dokkum verstoren.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20181109_03930739
https://www.standaard.be/cnt/dmf20181109_03928141
Fans van Zwarte Piet veroordeeld wegens afsluiten snelweg
De groep Nederlandse actievoerders die een jaar geleden een snelweg in Friesland blokkeerde om te verhinderen dat een betoging tegen Zwarte Piet kon plaatsvinden, is vrijdag veroordeeld tot taakstraffen. Het boegbeeld achter de actie kreeg daarnaast ook een voorwaardelijke celstraf.
:lol:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Je bevestigt dus wat ik schreef. Het clubje langharig werkschuw tuig is inderdaad verantwoordelijk voor het verstoren van dit kinderfeest. De voorstanders willen gewoon dat het feest doorgaat zoals al jaren het geval is.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:
Dizzy schreef: Het zijn enkel mensen die het moeilijk hebben met evolueren die er een probleem mee hebben.:
ik denk dat je je hier schromelijk vergist

mensen hebben geen probleem met evolutie en verandering
het probleem zit 'm in de agressie waarmee die kleine groep extremisten hun wil opleggen en de chantage die eraan vasthangt. In dit geval is het voorla een Hollands iets dat geïmporteerd werd

voor de extremisten is het simpel
doe je niet wat wij willen, zwarte piet veranderen zoalswij het eisen, ben je uiteraard een neonazi racist die in de kongo handen wil gaan afhakken
en onze eis is terecht omdat wij opkomen voor ...
dat we kinderfeesten verpesten is irrelevant want wij hebben gelijk
en onze versie vh verhaal, zwarte piet moet wel een negerslaaf zijn + dat is hetgeen wij 4jarige kinderen blijkbaar systematisch wijsmaken, is uiteraard het enige juiste en al de rest is onzin.

wil je niet wijken voor die extremisten komen mensen als jij nog wat met het morele vingertje zwaaien waarmee je die agressieve extremisten helpt ipv te veroordelen. het probleem zit volgens jou niet bij de extremisten die liggen te rellen op en rond 6 december
Je hebt gelijk dat wij hier gelukkig geen Hollandse toestanden hebben en ik vind dat zelf ook redelijk extreem. Maar we zien extremisme ook aan de andere kant. Als je gewoon tevreden bent met een evolutie naar een roetpiet, ben je ook meteen gecatalogeerd als aanhanger van extremen of woke en wat nog allemaal voor gepeupel, dat is toch exact hetzelfde extremisme.

Mijn doel is helemaal geen kinderfeest verpesten maar het net leuk houden voor ALLE kinderen, dus ook de zwarte kindjes. Ik ben dus niet een aanhanger van extremisten maar ik besef wel dat evolutie van tradities niets bijzonders is en dat deze evolutie net een middel kan zijn om tradities te behouden. Moesten we bvb vasthouden aan de kop aftrekken van levende ganzen, dan was die traditie er niet meer. Een evolutie naar roetpiet kan net het soort van acties tegen zwarte piet tegengaan omdat er rekening gehouden wordt met anderen, hun voedingsbodem wordt dus weggenomen en de traditie blijft bestaan, win/win dus.

En de traditie van sinterklaas is al -tig keer aangepast en veranderd en is zelfs verschillend per regio, zijn die regio's dan overgenomen door extremisten? Waar zijn we dan over aan het prullen buiten een extreme vorm van behoud van iets dat al lang veranderd is en zal blijven veranderen.

Het feit dat men verwijst naar de andere kant is een teken dat men denkt in termen van winnen en verliezen en tegen een bepaalde groep terwijl het punt is dat de traditie kan blijven bestaan mits een kleine aanpassing die voor de meesten niets uitmaakt.

Waar gaat de discussie eigenlijk over, als zwarte piet geen negerslaaf, is dan is de roetpiet toch een perfect alternatief? Alle kindjes blij, de traditie blijft behouden en klaar is de extremistische kees.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Dizzy schreef:
Mijn doel is helemaal geen kinderfeest verpesten maar het net leuk houden voor ALLE kinderen, dus ook de zwarte kindjes.
Alsof die last hebben van negerslaafjes ? Je moet me dat toch eens uitleggen... een kind dat het verschil ziet tussen een negerslaaf & een roetveeg piet
Voor een kind maakt het geen hol uit hoe die piet eruit ziet.
Dizzy schreef: Waar gaat de discussie eigenlijk over, als zwarte piet geen negerslaaf, is dan is de roetpiet toch een perfect alternatief? Alle kindjes blij, de traditie blijft behouden en klaar is de extremistische kees.
extremistische kees is nooit klaar, daarom dat we er ook geen rekening moeten mee houden.

Ik snap perfect waarom VS bedrijven zich beginnen aanpassen -> ander cultuur
Ik snap perfect waarom zwarte piet geen negerslaaf hoeft te zijn -> verwijzing naar kolonisatie -> iets waar we al lang over zouden moeten zijn na al die tijd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:
Dizzy schreef:Mijn doel is helemaal geen kinderfeest verpesten maar het net leuk houden voor ALLE kinderen, dus ook de zwarte kindjes.
Alsof die last hebben van negerslaafjes ? Je moet me dat toch eens uitleggen... een kind dat het verschil ziet tussen een negerslaaf & een roetveeg piet
Voor een kind maakt het geen hol uit hoe die piet eruit ziet.
Dizzy schreef: Waar gaat de discussie eigenlijk over, als zwarte piet geen negerslaaf, is dan is de roetpiet toch een perfect alternatief? Alle kindjes blij, de traditie blijft behouden en klaar is de extremistische kees.
extremistische kees is nooit klaar, daarom dat we er ook geen rekening moeten mee houden.

Ik snap perfect waarom VS bedrijven zich beginnen aanpassen -> ander cultuur
Ik snap perfect waarom zwarte piet geen negerslaaf hoeft te zijn -> verwijzing naar kolonisatie -> iets waar we al lang over zouden moeten zijn na al die tijd.
Dat is een beetje het punt, het is niet aan iemand anders om te bepalen hoe jij je moet voelen. Je wil niet als racist bestempeld door anderen worden maar tegelijk wil je wel bepalen hoe anderen zich moeten voelen. Ik heb genoeg empathie om te verstaan dat niet iedereen van deze maskerade kan genieten. Ik heb hiervoor een vergelijking gemaakt met een fictieve traditie waarbij een zwarte sint een paar blanke boeren als hulp zou gebruiken, ik kan me perfect inbeelden dat niet iedereen dat zou smaken.

Kinderen worden ook groot en als je slimmer wordt zie je soms in dat bepaalde dingen toch niet zo koosjer waren. Pedagogische tik is ook zoiets, dat is voor sommigen helaas ook een traditie die men wenst te behouden maar ook niet zo koosjer.

Hier passen bedrijven zich ook aan, dat is logisch en economisch aangewezen, wie zich niet aanpast zal in de problemen komen. Het is zelfs natuurlijk (Darwin), survival of the fittest en zij die zich aanpassen hebben een voordeel op zij die wanhopig blijven hangen in iets dat al voorbij is. We zien dat ook bij de epidemie. Men kan kiezen om niet te laten vaccineren maar dan verhoog je je kans om het virus op te lopen en te sterven, het niet aanpassen zorgt dus deels voor een natuurlijke selectie.

Als je snapt dat zwarte piet geen negerslaaf hoeft te zijn is de roetpiet een perfect alternatief en dus zijn we het eigenlijk eens toch?
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Neen, waar het om gaat is dat ondanks dat iedereen perfect snapt dat zwarte piet GEEN negerslaaf is, dat dit toch door de woke people kost wat kost moet veranderd worden.
Waarom veranderen als er geen probleem is?

Trouwens de enige die over negerslaaf steeds opnieuw begint zijn net diegene die blijven ijveren om het te wijzigen, al de rest maakt gewoon die connectie niet.
Met andere woorden, ze hebben een probleem met henzelf, maar dwingen een oplossing af voor alle anderen ipv gewoon wat verdraagzaam te zijn...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Nog niet zo lang geleden was ZP wél een "negerslaaf":
- volledig zwart
- kroeshaar & dikke lippen
- grote gouden oorringen
Bekijk de merchandising van de jaren 50-60-70-80 maar :).

Het compris om zowel het kinderfeest te behouden als de oorsprong van negerslaaf te verdoezelen is de roetveegpiet. Die discussie is overigens niet nieuw, in de jaren '80 ging het daar ook al over. Vandaar dat velen nooit van "negerslaaf" gehoord hebben, maar enkel "zwart van roet" kennen.

Er lijken toch mensen vast te willen houden aan de beelden van +/- 50 jaar geleden, hoewel er een prima alternatief/compromis is.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Waarom zouden we dan veranderen als zwarte piet geen neger slaaf is? Dan is een alternatief toch niet aan de orde? Ge zit uw eigen hier constant tegen te spreken.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”