Keuzestress / Luxeprobleem
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Kijk .. het is en blijft nog altijd een nieuw fenomeen. De introductie van de EV's wordt op dit moment nog bekostigd door de leaserijders of kleinere zelfstandigen (grote jongens trekken zich van fiscaliteit minder aan ...).
Een particulier die nu een EV koopt heeft ofwel budget teveel, is een (zeer) groene jongen of kan niet goed rekenen (of combo van eerdere argumenten).
Dus laat de discussie 'EV of niet EV' waar ze hoort, bij de groenen of bij de fiscaliteit
Een particulier die nu een EV koopt heeft ofwel budget teveel, is een (zeer) groene jongen of kan niet goed rekenen (of combo van eerdere argumenten).
Dus laat de discussie 'EV of niet EV' waar ze hoort, bij de groenen of bij de fiscaliteit
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Het is inderdaad dom om te denken dat de overheid de wegvallende inkomsten van de gouden melkkoe/ICE-auto niet op de één of andere manier ergens anders zal halen...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Dat is inderdaad zo ... accijnzen op elektriciteit kunnen ze niet zomaar doen, dus het zal wel iets speciaals worden. Misschien zoals Frankrijk: Belasting op gewicht van de wagen, maar dan EV's wél mee belasten ... ik zie het ze nog doen 2026 ==> Iedereen een BEV/HEV met een range van 200km om binnen een betaalbare schijf te vallen
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13597
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Ik heb zelf een aantal specifieke wensen van een wagen:
- stilte. Ik dacht dat een EV hier een groot voordeel ging voor zijn, maar ik heb een weekend een model 3 gehuurd en ik moet zeggen dat dat tegen viel. Hij was, denk ik, zelfs minder stil dan mijn huidige BMW 2. Nu heb ik wel ergens gelezen dat dat probleem ondertussen zou aangepakt zijn
- rijhulp: ik rijd eigenlijk niet graag met de wagen. Alle rijhulp is dus welgekomen. Ik heb de indruk dat het heel moeilijk is om hier objectieve informatie over te vinden over hoe die in de praktijk echt werkt. Persoonlijke ervaring:
* toen ik mijn VW Golf Sportsvan kocht, kwam ik van een Mazda 6. De Mazda 6 had enkel normale cruise control en de ontdekking van ACC was echt een enorme stap voorwaarts. Het enige wat de VW Sportvan niet goed deed, was reageren op stilstaande voertuigen bijvoorbeeld aan rood licht. Dit door de gebruikte technologie. Ik heb dat trouwens zelf moeten ontdekken --> dat is wel even schrikken
* bij overstap naar mijn BMW 2 ben ik eigenlijk wat teleurgesteld door het gebrek aan evolutie. De ACC houdt nu wel rekening met stilstaande objecten maar is veel gevoeliger. Bijvoorbeeld: wat lagere zon --> ACC valt uit. Sterke regenbui --> ACC valt uit. Oude voegt in voor mij --> ACC doet me afremmen zelfs al rijdt die invoeger sneller dan mij. De VW Sportsvan deed dat naar mijn aanvoelen gewoon beter. Ik zie wel dat BMW updates doet waardoor de ACC wat natuurlijker reageert de laatste tijd
Ik heb ook een toch wel relatief duur pack genomen op de BMW om in de file ook lane assist te hebben zodat het "bijna autonoom" rijdt in de file. Blijkt dat dit enkel op E-snelwegen actief is (dus niet op de ring...) en enkel tot 60 km / u. Ik wist dit, maar ik besef pas bij gebruik hoe beperkend dit is. Een file gaat toch regelmatig ook boven de 60 KM / u. En als Brusselaar sta ik meestal stil op de ring .
* toen ik de tesla 3 gehuurd heb, moet ik zeggen dat de ACC en lane asisst echt wel veel meer deed wat ik verwachtte maar het feit dat je telkens je stuur moet bewegen (niet enkel je hand erop leggen!) om te tonen dat je er nog bent, was enorm irritant. Mogelijks heb ik onvoldoende tijd gehad om dit gewoon te worden. Ik had er precies ook al wat meer van verwacht. Bijvoorbeeld: ronde punten autonoom nemen, was er toch nog niet bij. Sommige scherpe bochten liet hij het ook afweten
- WAF / family acceptance. Mijn vrouw rijdt niet graag met de BMW, in tegenstelling tot de VW. Dit heeft een paar redenen, één daarvan is - denk ik - dat de wagen wat te "gevoelig" reageert. Dat kan ik oplossen door hem op eco modus te zetten. Een andere is dat ze iets kleiner is en daardoor haar gordel niet goed valt. Bij de BMW kan ik de gordel dus niet meer naar beneden bijstellen... enkel de steo lkan naar omhoog maar dan kom je al snel in de problemen tov het stuur
Ik vind bijna nergens in reviews echte handson vergelijkingen terug op die aspecten. OK, dit is deels persoonlijk maar toch ook wel objectiveerbaar? Ik kan alle wagens die ik wil testen dan wel een weekend lenen of huren zoals Krisken, maar zo wordt het op de duur ook al een hobby terwijl ik eigenliojk niet zo graag rijd .
Mijn indruk is dat ik voor bovenstaande wensen eerder naar tesla ga evolueren, voornamelijk voor de rijhulp, maar ik moet toegeven dat de kwaliteit van de afwerking / stilte toch ook wel een vraagteken is en blijft. De WAF zou wel ok moeten zijn gezien er zo weinig knopjes zijn .
- stilte. Ik dacht dat een EV hier een groot voordeel ging voor zijn, maar ik heb een weekend een model 3 gehuurd en ik moet zeggen dat dat tegen viel. Hij was, denk ik, zelfs minder stil dan mijn huidige BMW 2. Nu heb ik wel ergens gelezen dat dat probleem ondertussen zou aangepakt zijn
- rijhulp: ik rijd eigenlijk niet graag met de wagen. Alle rijhulp is dus welgekomen. Ik heb de indruk dat het heel moeilijk is om hier objectieve informatie over te vinden over hoe die in de praktijk echt werkt. Persoonlijke ervaring:
* toen ik mijn VW Golf Sportsvan kocht, kwam ik van een Mazda 6. De Mazda 6 had enkel normale cruise control en de ontdekking van ACC was echt een enorme stap voorwaarts. Het enige wat de VW Sportvan niet goed deed, was reageren op stilstaande voertuigen bijvoorbeeld aan rood licht. Dit door de gebruikte technologie. Ik heb dat trouwens zelf moeten ontdekken --> dat is wel even schrikken
* bij overstap naar mijn BMW 2 ben ik eigenlijk wat teleurgesteld door het gebrek aan evolutie. De ACC houdt nu wel rekening met stilstaande objecten maar is veel gevoeliger. Bijvoorbeeld: wat lagere zon --> ACC valt uit. Sterke regenbui --> ACC valt uit. Oude voegt in voor mij --> ACC doet me afremmen zelfs al rijdt die invoeger sneller dan mij. De VW Sportsvan deed dat naar mijn aanvoelen gewoon beter. Ik zie wel dat BMW updates doet waardoor de ACC wat natuurlijker reageert de laatste tijd
Ik heb ook een toch wel relatief duur pack genomen op de BMW om in de file ook lane assist te hebben zodat het "bijna autonoom" rijdt in de file. Blijkt dat dit enkel op E-snelwegen actief is (dus niet op de ring...) en enkel tot 60 km / u. Ik wist dit, maar ik besef pas bij gebruik hoe beperkend dit is. Een file gaat toch regelmatig ook boven de 60 KM / u. En als Brusselaar sta ik meestal stil op de ring .
* toen ik de tesla 3 gehuurd heb, moet ik zeggen dat de ACC en lane asisst echt wel veel meer deed wat ik verwachtte maar het feit dat je telkens je stuur moet bewegen (niet enkel je hand erop leggen!) om te tonen dat je er nog bent, was enorm irritant. Mogelijks heb ik onvoldoende tijd gehad om dit gewoon te worden. Ik had er precies ook al wat meer van verwacht. Bijvoorbeeld: ronde punten autonoom nemen, was er toch nog niet bij. Sommige scherpe bochten liet hij het ook afweten
- WAF / family acceptance. Mijn vrouw rijdt niet graag met de BMW, in tegenstelling tot de VW. Dit heeft een paar redenen, één daarvan is - denk ik - dat de wagen wat te "gevoelig" reageert. Dat kan ik oplossen door hem op eco modus te zetten. Een andere is dat ze iets kleiner is en daardoor haar gordel niet goed valt. Bij de BMW kan ik de gordel dus niet meer naar beneden bijstellen... enkel de steo lkan naar omhoog maar dan kom je al snel in de problemen tov het stuur
Ik vind bijna nergens in reviews echte handson vergelijkingen terug op die aspecten. OK, dit is deels persoonlijk maar toch ook wel objectiveerbaar? Ik kan alle wagens die ik wil testen dan wel een weekend lenen of huren zoals Krisken, maar zo wordt het op de duur ook al een hobby terwijl ik eigenliojk niet zo graag rijd .
Mijn indruk is dat ik voor bovenstaande wensen eerder naar tesla ga evolueren, voornamelijk voor de rijhulp, maar ik moet toegeven dat de kwaliteit van de afwerking / stilte toch ook wel een vraagteken is en blijft. De WAF zou wel ok moeten zijn gezien er zo weinig knopjes zijn .
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
VB/BIV is natuurlijk tijdelijk "lekkers", de prijsdaling van EV zal hand in hand gaan met de subsidiedaling.sky schreef:Die geen BIV en VB! Dat zal niet lang duren.
Ik durf te wedden dat EV's binnen dit en paar jaar ook BIV en VB zullen betalen.
Met PV's op "ieders dak", zal je toch een deel van het jaar goedkoop kunnen "tanken", wat de overheid ook beslist.EN de prijs van elektriciteit zal ook niet beterkoop worden. En anders zullen ze er nog wel wat taksen bijgooien.
En nee, niet elke auto staat thuis als de zon schijnt en niet elke auto heeft een oprit/garage waar ie kan slapen.
Een gewoon stopcontact geeft 15A, op 230V is dat 3,5kW.Dizzy schreef:Ook het thuis "tanken" kan enkel na installatie van een laadpaal wat extra kosten betekent en niet kan bij elk huis.
Na een korte nacht van 8u is dat toch al snel 27kWh, aan 0,15kWh/km is dat toch al 180km, wat véél meer is dan de gemiddelde Belg op een dag rijdt.
- Zorba
- Elite Poster
- Berichten: 847
- Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 57 keer
De Model 3 is dan ook de slechts geïsoleerde wagen die ik ooit gereden heb. Dat was mij tijdens de testrit niet echt opgevallen maar eens ik hem in bezit had werd dit wel heel snel duidelijk. En dan moet je zelf tochtstrips rond de deuren van een €60.000 kostende wagen zitten aanbrengen
Verder: een rondpunt autonoom nemen valt toch niet meer onder de noemer rijhulp. Daaraan zijn veel meer regels verbonden dat zomaar ACC en eventueel lane assist. Vandaar ook dat je bij de FDS/Autopilot van Tesla om de x seconden aan je stuur moet komen: Europese regels.
Autopilot is superieur aan alle andere systemen die ik getest heb, maar heeft ook serieuze nadelen (phantom brakes bijvoorbeeld).
Ik heb de Model 3 particulier gekocht, en ik was bereid de meerkost voor technologie en gebruiksgemak te dragen. Dat hij niets uitstoot is een mooi pluspunt. Qua efficiëntie zit Tesla nog steeds op de troon, maar daar geef je wel veel kwaliteit voor in de plaats en dat is het ons niet meer waard.
Verder: een rondpunt autonoom nemen valt toch niet meer onder de noemer rijhulp. Daaraan zijn veel meer regels verbonden dat zomaar ACC en eventueel lane assist. Vandaar ook dat je bij de FDS/Autopilot van Tesla om de x seconden aan je stuur moet komen: Europese regels.
Autopilot is superieur aan alle andere systemen die ik getest heb, maar heeft ook serieuze nadelen (phantom brakes bijvoorbeeld).
Ik heb de Model 3 particulier gekocht, en ik was bereid de meerkost voor technologie en gebruiksgemak te dragen. Dat hij niets uitstoot is een mooi pluspunt. Qua efficiëntie zit Tesla nog steeds op de troon, maar daar geef je wel veel kwaliteit voor in de plaats en dat is het ons niet meer waard.
Hoewel de CO2 uitstoot 0g/km is voor de wagens volgens WLTP, hebben ze ook een officieel verbruik in kWh/100km. Veel verder moet je niet zoeken denk ik. In Zwitserland dacht ik rekenen ze dat zelfs om naar CO2/km op basis van de Zwitserse energiemix. Ideaal als ze hier de kerncentrales gaan sluitenSasuke schreef:Dat is inderdaad zo ... accijnzen op elektriciteit kunnen ze niet zomaar doen, dus het zal wel iets speciaals worden. Misschien zoals Frankrijk: Belasting op gewicht van de wagen, maar dan EV's wél mee belasten ... ik zie het ze nog doen 2026 ==> Iedereen een BEV/HEV met een range van 200km om binnen een betaalbare schijf te vallen
Thuislader op stopcontact is trouwens typisch 10A (2,3kW). Dit volgens de schuko stekker specificaties (13A piek, 10A continu).
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13597
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Dank je voor het delen van je ervaring! Blijft wel: zijn er echte alternatieven voor die technologie en gebruiksgemak? Denk bijvoorbeeld ook aan het netwerk van opladers...Zorba schreef: Vandaar ook dat je bij de FDS/Autopilot van Tesla om de x seconden aan je stuur moet komen: Europese regels.
Autopilot is superieur aan alle andere systemen die ik getest heb, maar heeft ook serieuze nadelen (phantom brakes bijvoorbeeld).
Ik heb de Model 3 particulier gekocht, en ik was bereid de meerkost voor technologie en gebruiksgemak te dragen. Dat hij niets uitstoot is een mooi pluspunt. Qua efficiëntie zit Tesla nog steeds op de troon, maar daar geef je wel veel kwaliteit voor in de plaats en dat is het ons niet meer waard.
Ook vraag ik me af: waarom volstaat het bij mijn BMW dan wel dat ik gewoon mijn stuur aantik en er niet aan "draai"? Dat is toch dezelfde regelgeving dat die moeten volgen?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Linkje met die beperking?JanY schreef:Thuislader op stopcontact is trouwens typisch 10A (2,3kW). Dit volgens de schuko stekker specificaties (13A piek, 10A continu).
Ik heb anders wel wat toestellen die meer dan 2,4kW verbruiken (monofasig).
- Zorba
- Elite Poster
- Berichten: 847
- Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 57 keer
Bij Mercedes kan je via Mercedes Me tegenwoordig ook inloggen en dan zonder aparte authenticatie beginnen met laden. Tesla heeft meer supercharger locaties maar bv Ionity is toch ook veel aan het uitbreidenGoztow schreef: Dank je voor het delen van je ervaring! Blijft wel: zijn er echte alternatieven voor die technologie en gebruiksgemak? Denk bijvoorbeeld ook aan het netwerk van opladers...
Ook vraag ik me af: waarom volstaat het bij mijn BMW dan wel dat ik gewoon mijn stuur aantik en er niet aan "draai"? Dat is toch dezelfde regelgeving dat die moeten volgen?
BMW zal vermoedelijk andere technologie gebruiken dan Tesla, maar daar ben ik niet zeker van. De regels voor die ‘herkenning van aanwezigheid’ om het zo maar te noemen ook mogen zijn ben ik verder niet op de hoogte.
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Het is een feit dat geen enkele auto aan meer dan 10A laad op een gewoon stopcontact. Dus er zal wel iets van aan zijn. Als je meer wil moet je naar een wallbox gaan met type 2 kabels.heist_175 schreef:Linkje met die beperking?JanY schreef:Thuislader op stopcontact is trouwens typisch 10A (2,3kW). Dit volgens de schuko stekker specificaties (13A piek, 10A continu).
Ik heb anders wel wat toestellen die meer dan 2,4kW verbruiken (monofasig).
Ik lijk toch meer en meer richting PHEV te gaan voorlopig. Lease van 48 maanden en dan zien we wel weer. Een PHEV met een elektrische range van 100km zou eigenlijk perfect zijn.
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Zonet de testrit met de EQC gedaan. Ik vergelijk nu met een model S en een BMW 520dA (190pk).
Design Buitenkant: Zij en achterkant wel mooi, voorkant is ENORM brut en groot/lang ivgl met de rest van de auto. AMG line buitenkant is niet nodig Imho. Mijn vrouw knapte echt af op de buitenkant.
Design binnenkant: Wederom AMG line binnenkant, maar oogde zeer kitscherig en onnodig blinkend. Veel plastic eigenlijk en enorm veel (overbodige) knopjes. Denk dat kleurkeuze dat wel beter maakt, maar mijn vrouw vond het helemaal niet ‘stoer’ maar vooral kitscherig dus.
Ruimte: binnenin plaats genoeg en meer ruimte dan mijn 520 sedan. Koffer met vlakke laadvloer, maar begint redelijk hoog. Onder de laadvloer was er wel redelijk wat plaats, geen frunk. Qua ruimte was hij zeker goedgekeurd.
Details: Burmester geluid was zeer goed ! Het infotainment systeem vond ik helemaal niet zo intuïtief als bij BMW maar volgens mij wel vrij snel aan te wennen. Was wel enorm uitgebreid qua ‘apps’ en vooral snel. De omgevingscamera was enorm goed qua resolutie.
Rijden: 0-100 in 5s met een SUV van 2,4 ton ... echt wel tof, maar onnodig op lange termijn natuurlijk. Sturen was zeer scherp en gasrespons kon je heel goed mee spelen. De wegligging was echt goed, enkel de vering bij heuveltjes e.d. was wel wat moeilijk. Andere reviews hadden het hier ook al over dat de vering het gewicht niet altijd even goed beheren. Je merkt dat ook heel goed aan de koffer, ik kan de auto op/neer bounced door met 1 hand op de koffervloer te duwen. Maar verder wel aangenaam verrast van het rijgedrag.
Bereik: wagen was 3/4 geladen en had amper 207km rijbereik. Verkoper excuseerde zich dat de eigenaar een sportieve rijstijl had. Als je gas geeft en optrekt, dan zie je de kilometers serieus verminderen. Ik heb zowel sportief als eco gereden, en na 40km afstand, was er nog 153km rijbereik over. Op zich niet absoluut raar, maar de opgegeven 400km+ ga je volgens mij nooit halen
Finaal verdict: De wagen is zeker goed genoeg, maar eens terug in de BMW was ik de Mercedes snel vergeten. Ben benieuwd, als de X3 goed bevalt zal de Mercedes het niet worden.
Normaal morgen de X3 PHEV, maar is door de verkoper uitgesteld naar 12/01.
Design Buitenkant: Zij en achterkant wel mooi, voorkant is ENORM brut en groot/lang ivgl met de rest van de auto. AMG line buitenkant is niet nodig Imho. Mijn vrouw knapte echt af op de buitenkant.
Design binnenkant: Wederom AMG line binnenkant, maar oogde zeer kitscherig en onnodig blinkend. Veel plastic eigenlijk en enorm veel (overbodige) knopjes. Denk dat kleurkeuze dat wel beter maakt, maar mijn vrouw vond het helemaal niet ‘stoer’ maar vooral kitscherig dus.
Ruimte: binnenin plaats genoeg en meer ruimte dan mijn 520 sedan. Koffer met vlakke laadvloer, maar begint redelijk hoog. Onder de laadvloer was er wel redelijk wat plaats, geen frunk. Qua ruimte was hij zeker goedgekeurd.
Details: Burmester geluid was zeer goed ! Het infotainment systeem vond ik helemaal niet zo intuïtief als bij BMW maar volgens mij wel vrij snel aan te wennen. Was wel enorm uitgebreid qua ‘apps’ en vooral snel. De omgevingscamera was enorm goed qua resolutie.
Rijden: 0-100 in 5s met een SUV van 2,4 ton ... echt wel tof, maar onnodig op lange termijn natuurlijk. Sturen was zeer scherp en gasrespons kon je heel goed mee spelen. De wegligging was echt goed, enkel de vering bij heuveltjes e.d. was wel wat moeilijk. Andere reviews hadden het hier ook al over dat de vering het gewicht niet altijd even goed beheren. Je merkt dat ook heel goed aan de koffer, ik kan de auto op/neer bounced door met 1 hand op de koffervloer te duwen. Maar verder wel aangenaam verrast van het rijgedrag.
Bereik: wagen was 3/4 geladen en had amper 207km rijbereik. Verkoper excuseerde zich dat de eigenaar een sportieve rijstijl had. Als je gas geeft en optrekt, dan zie je de kilometers serieus verminderen. Ik heb zowel sportief als eco gereden, en na 40km afstand, was er nog 153km rijbereik over. Op zich niet absoluut raar, maar de opgegeven 400km+ ga je volgens mij nooit halen
Finaal verdict: De wagen is zeker goed genoeg, maar eens terug in de BMW was ik de Mercedes snel vergeten. Ben benieuwd, als de X3 goed bevalt zal de Mercedes het niet worden.
Normaal morgen de X3 PHEV, maar is door de verkoper uitgesteld naar 12/01.
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Hoe lang heb je die wagens voor een testrit? Ik heb bij de Premium Selection guys in Hasselt een voorstel gekregen voor een sDrive28i, en toen ik om een testrit vroeg zeiden ze dat het maximum een uurtje zou mogen, iets met de nummerplaten/verzekering, wat wel ergens wal raakt denk ik - ze zullen misschien niet willen investeren/betalen (wegens de administratie of iets dergelijks) in degelijke nummerplaten?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Hangt er meestal vanaf of het een showroom/demo wagen of de wagen van een werknemer is. Als er gewone platen ophangen dan krijg je die meestal maar kort mee, als er garageplaten op hangen kan het langer.
Ik heb er 2,5u mee weggeweest, langer moest niet.
Ik heb er 2,5u mee weggeweest, langer moest niet.
Laatst gewijzigd door Sasuke 07 jan 2021, 10:22, in totaal 1 gewijzigd.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=88&t=59759powaq schreef:Het is een feit dat geen enkele auto aan meer dan 10A laad op een gewoon stopcontact. Dus er zal wel iets van aan zijn. Als je meer wil moet je naar een wallbox gaan met type 2 kabels.heist_175 schreef:Linkje met die beperking?JanY schreef:Thuislader op stopcontact is trouwens typisch 10A (2,3kW). Dit volgens de schuko stekker specificaties (13A piek, 10A continu).
Ik heb anders wel wat toestellen die meer dan 2,4kW verbruiken (monofasig).
https://www.winparts.be/werkplaats-gere ... 60049.html
Eenfasige draagbare oplader voor elektrische auto's
Deze draagbare oplader (Level 2) biedt u maximale vrijheid bij het gebruik van uw elektrische auto. Laad de auto op, overal waar u toegang hebt tot een 230V stopcontact. Optie om Amperage in te stellen tussen 8-16A. Dat betekent dat u altijd het maximale uit de beschikbare plug kunt halen. Hierdoor is het mogelijk om maar maximaal 3,7 KW oplaadvermogen te bereiken.
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Uitleg van de garage over de nummerplaten voor de test-rit:
Hij wordt klaargemaakt, en dus één van de volgende dagen een test ritDe wagen staat namelijk op ‘proefritplaten’.
Dit wil zeggen dat je dan enkel mag rijden en nergens kan/mag stoppen.
Geen probleem dus als het wat langer is dan een uurtje.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
- Zorba
- Elite Poster
- Berichten: 847
- Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 57 keer
Hoewel het in moderne huizen misschien geen probleem is, zou ik nooit op een gewoon stopcontact aan 16A laden. Met onze Model 3 gaat het sowieso max 13A en dat ging in onze recente woning zonder probleem.heist_175 schreef: Deze draagbare oplader (Level 2) biedt u maximale vrijheid bij het gebruik van uw elektrische auto. Laad de auto op, overal waar u toegang hebt tot een 230V stopcontact. Optie om Amperage in te stellen tussen 8-16A. Dat betekent dat u altijd het maximale uit de beschikbare plug kunt halen. Hierdoor is het mogelijk om maar maximaal 3,7 KW oplaadvermogen te bereiken.
In de Ardennen eens opgeladen bij een huurwoning aan 8A en na een tweetal uren begon het te rieken naar verbrand.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Een kring heeft 3 componenten:
- stopcontact: op een Niko stopcontact kan je langdurig 16A zetten
- leiding: op een 2,5mm² kan je zonder problemen 20A zetten.
- zekering: op een 20A zekering, kan je langdurig 20A zetten
- stopcontact: op een Niko stopcontact kan je langdurig 16A zetten
- leiding: op een 2,5mm² kan je zonder problemen 20A zetten.
- zekering: op een 20A zekering, kan je langdurig 20A zetten
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13597
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Voor mij zou teruggaan naar manueel nu toch wel een deal breaker zijn, zeker voor kleinere afstanden. Het gemak van een automatiek is toch wel heel belangrijk. Maar elk zijn goesting natuurlijk!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- Zorba
- Elite Poster
- Berichten: 847
- Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 57 keer
Als je standaard op 16A gaat laden ga je vroeg of laat voor onaangename verassingen komen te staan. Maar in theorie zal dit zeker kloppen hoorheist_175 schreef:Een kring heeft 3 componenten:
- stopcontact: op een Niko stopcontact kan je langdurig 16A zetten
- leiding: op een 2,5mm² kan je zonder problemen 20A zetten.
- zekering: op een 20A zekering, kan je langdurig 20A zetten
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Verklaar u nader?Zorba schreef: Als je standaard op 16A gaat laden ga je vroeg of laat voor onaangename verassingen komen te staan. Maar in theorie zal dit zeker kloppen hoor
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 451 keer
-
- Pro Member
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
- Locatie: West-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 35 keer
Ze gooien inderdaad met kortingen op die elektrische auto's.
Een Nissan Leaf Connecta 40kWh staat catalogus 36500 euro. Bij dex.be staan deze met 0km aan 26.995 euro en je kunt ze nog goedkoper vinden.
Hetzelfde met Audi Etron. Ken iemand die er een gekocht heeft, kortingen zijn gewoon geschift. Van 80.000+ euro + opties naar 64.000 euro nieuw met 0 Km.
Een Nissan Leaf Connecta 40kWh staat catalogus 36500 euro. Bij dex.be staan deze met 0km aan 26.995 euro en je kunt ze nog goedkoper vinden.
Hetzelfde met Audi Etron. Ken iemand die er een gekocht heeft, kortingen zijn gewoon geschift. Van 80.000+ euro + opties naar 64.000 euro nieuw met 0 Km.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Tja, 20% korting op 37.000 euro maakt nog steeds bijna 30.000 of 50% meer dan de brandstof versie.sky schreef:Dacht dat het ioniq was. De versie met:
-brandstof motor kost 20.000€
-hybride: 30.000
-EV: 37.000€
Gewoon 50% extra betalen is voor de gemiddelde consument een no-go vermoed ik.
- jutuiz
- Premium Member
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
- Locatie: West-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 30 keer
Misschien daarmee dat de automerken hun verkooppunten steevast blijven "dealers" noemen.DarkV schreef:Tja, 20% korting op 37.000 euro maakt nog steeds bijna 30.000 of 50% meer dan de brandstof versie.sky schreef:Dacht dat het ioniq was. De versie met:
-brandstof motor kost 20.000€
-hybride: 30.000
-EV: 37.000€
Gewoon 50% extra betalen is voor de gemiddelde consument een no-go vermoed ik.
Pun intended.
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
I repeat myself ...Sasuke schreef:Kijk .. het is en blijft nog altijd een nieuw fenomeen. De introductie van de EV's wordt op dit moment nog bekostigd door de leaserijders of kleinere zelfstandigen (grote jongens trekken zich van fiscaliteit minder aan ...).
Een particulier die nu een EV koopt heeft ofwel budget teveel, is een (zeer) groene jongen of kan niet goed rekenen (of combo van eerdere argumenten).
Dus laat de discussie 'EV of niet EV' waar ze hoort, bij de groenen of bij de fiscaliteit
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Maar dus, welke wordt het?
En wat ik me afvroeg: ik kan me niet inbeelden dat er in deze thread nog een versie/wagen vermeld zou worden die je zelf nog niet bezien had
Ikke volgende week testrit met de Z4
En wat ik me afvroeg: ik kan me niet inbeelden dat er in deze thread nog een versie/wagen vermeld zou worden die je zelf nog niet bezien had
Ikke volgende week testrit met de Z4
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Testrit met de X3 PHEV is uitgesteld tot 12/01. Wegens het vertrouwen in BMW willen we gewoon de X3 eens testen op het gebied van intern design, koffer en zitcomfort en plaats. Moest dat alsnog tegenvallen gaan we mogelijk toch gewoon bij de 5 reeks blijven, een 545e of 530e touring dan.
Maar kan is dus groot dat het de iX3 zal worden. Lease van maximaal 4j.
Maar kan is dus groot dat het de iX3 zal worden. Lease van maximaal 4j.
- Zorba
- Elite Poster
- Berichten: 847
- Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 57 keer
Bij het zien van de carwow iX3 review was ik toch niet echt onder de indruk. Was wel een pre-productiemodel maar toch.
Wij staan op het punt onze Model 3 te vervangen door een tweedehands e-Tron 55, tenzij de EQC ons zo aangenaam verrast maandag. Maar de EQC tweedehands is sowieso te duur, zeker omdat de goedkoopste allemaal 1886 editions zijn, met vreselijk interieur.
Wij staan op het punt onze Model 3 te vervangen door een tweedehands e-Tron 55, tenzij de EQC ons zo aangenaam verrast maandag. Maar de EQC tweedehands is sowieso te duur, zeker omdat de goedkoopste allemaal 1886 editions zijn, met vreselijk interieur.
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Op alle reviews waren er maar 2 negatief, Carwow (licht negatief) en auto internationaal. En eerlijk ze knappen af op domme features zoals de afwezigheid van een Frunk, of dat het geen nieuw platform is. Maar quasi alle reviews zijn wel verrast van de rijdynamiek.
Diezelfde reviewers waren wel zeer positief over de X3 PHEV of de gewone X3, dus raar dat ze de elektrische versie dan minder vinden.
Ik ben afgegaan op deze reviews:
https://www.topgear.com/car-reviews/bmw/ix3
Maar we zullen dinsdag zien hé
Diezelfde reviewers waren wel zeer positief over de X3 PHEV of de gewone X3, dus raar dat ze de elektrische versie dan minder vinden.
Ik ben afgegaan op deze reviews:
https://www.topgear.com/car-reviews/bmw/ix3
Maar we zullen dinsdag zien hé
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Inderdaad, dat was de review die mij ook over de streep trok. Alles wordt belicht, en van onderbouwde commentaar voorzien.
Dinsdag testrit met de PHEV, de BEV is er pas eind Januari, maar op basis van de PHEV ga ik toch beslissen wegens vertrouwen in BMW (als de X3 ons kan overtuigen om van een 5 reeks weg te gaan natuurlijk)
Dinsdag testrit met de PHEV, de BEV is er pas eind Januari, maar op basis van de PHEV ga ik toch beslissen wegens vertrouwen in BMW (als de X3 ons kan overtuigen om van een 5 reeks weg te gaan natuurlijk)
- Zorba
- Elite Poster
- Berichten: 847
- Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 57 keer
Daarnet de EQC testgereden. Zeer onder de indruk eigenlijk, rijdt fantastisch hoewel hij wat 'wiebelend' qua vering aanvoelde bij momenten. Van de indeling van het interieur was ik niet overtuigd maar wel topkwaliteit van materialen en afwerking. Verbruik verbazend hoog met gemengd verkeer (27kWh/100km).
Maar toch beslist op een tweedehands e-Tron 55 quattro ter vervanging van onze Model 3. Zo goed als full option voor een kleine meerprijs van de nieuwprijs van een Model 3, dat konden we niet laten liggen.
Maar toch beslist op een tweedehands e-Tron 55 quattro ter vervanging van onze Model 3. Zo goed als full option voor een kleine meerprijs van de nieuwprijs van een Model 3, dat konden we niet laten liggen.
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Wanneer worden er hier nu eens eindelijk foto’s toegevoegd worden?!
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset