Een particulier die nu een EV koopt heeft ofwel budget teveel, is een (zeer) groene jongen of kan niet goed rekenen (of combo van eerdere argumenten).
Dus laat de discussie 'EV of niet EV' waar ze hoort, bij de groenen of bij de fiscaliteit
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
VB/BIV is natuurlijk tijdelijk "lekkers", de prijsdaling van EV zal hand in hand gaan met de subsidiedaling.sky schreef:Die geen BIV en VB! Dat zal niet lang duren.
Ik durf te wedden dat EV's binnen dit en paar jaar ook BIV en VB zullen betalen.
Met PV's op "ieders dak", zal je toch een deel van het jaar goedkoop kunnen "tanken", wat de overheid ook beslist.EN de prijs van elektriciteit zal ook niet beterkoop worden. En anders zullen ze er nog wel wat taksen bijgooien.
Een gewoon stopcontact geeft 15A, op 230V is dat 3,5kW.Dizzy schreef:Ook het thuis "tanken" kan enkel na installatie van een laadpaal wat extra kosten betekent en niet kan bij elk huis.
Hoewel de CO2 uitstoot 0g/km is voor de wagens volgens WLTP, hebben ze ook een officieel verbruik in kWh/100km. Veel verder moet je niet zoeken denk ik. In Zwitserland dacht ik rekenen ze dat zelfs om naar CO2/km op basis van de Zwitserse energiemix. Ideaal als ze hier de kerncentrales gaan sluitenSasuke schreef:Dat is inderdaad zo ... accijnzen op elektriciteit kunnen ze niet zomaar doen, dus het zal wel iets speciaals worden. Misschien zoals Frankrijk: Belasting op gewicht van de wagen, maar dan EV's wél mee belasten ... ik zie het ze nog doen2026 ==> Iedereen een BEV/HEV met een range van 200km om binnen een betaalbare schijf te vallen
Dank je voor het delen van je ervaring! Blijft wel: zijn er echte alternatieven voor die technologie en gebruiksgemak? Denk bijvoorbeeld ook aan het netwerk van opladers...Zorba schreef: Vandaar ook dat je bij de FDS/Autopilot van Tesla om de x seconden aan je stuur moet komen: Europese regels.
Autopilot is superieur aan alle andere systemen die ik getest heb, maar heeft ook serieuze nadelen (phantom brakes bijvoorbeeld).
Ik heb de Model 3 particulier gekocht, en ik was bereid de meerkost voor technologie en gebruiksgemak te dragen. Dat hij niets uitstoot is een mooi pluspunt. Qua efficiëntie zit Tesla nog steeds op de troon, maar daar geef je wel veel kwaliteit voor in de plaats en dat is het ons niet meer waard.
Linkje met die beperking?JanY schreef:Thuislader op stopcontact is trouwens typisch 10A (2,3kW). Dit volgens de schuko stekker specificaties (13A piek, 10A continu).
Bij Mercedes kan je via Mercedes Me tegenwoordig ook inloggen en dan zonder aparte authenticatie beginnen met laden. Tesla heeft meer supercharger locaties maar bv Ionity is toch ook veel aan het uitbreidenGoztow schreef: Dank je voor het delen van je ervaring! Blijft wel: zijn er echte alternatieven voor die technologie en gebruiksgemak? Denk bijvoorbeeld ook aan het netwerk van opladers...
Ook vraag ik me af: waarom volstaat het bij mijn BMW dan wel dat ik gewoon mijn stuur aantik en er niet aan "draai"? Dat is toch dezelfde regelgeving dat die moeten volgen?
Het is een feit dat geen enkele auto aan meer dan 10A laad op een gewoon stopcontact. Dus er zal wel iets van aan zijn. Als je meer wil moet je naar een wallbox gaan met type 2 kabels.heist_175 schreef:Linkje met die beperking?JanY schreef:Thuislader op stopcontact is trouwens typisch 10A (2,3kW). Dit volgens de schuko stekker specificaties (13A piek, 10A continu).
Ik heb anders wel wat toestellen die meer dan 2,4kW verbruiken (monofasig).
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=88&t=59759powaq schreef:Het is een feit dat geen enkele auto aan meer dan 10A laad op een gewoon stopcontact. Dus er zal wel iets van aan zijn. Als je meer wil moet je naar een wallbox gaan met type 2 kabels.heist_175 schreef:Linkje met die beperking?JanY schreef:Thuislader op stopcontact is trouwens typisch 10A (2,3kW). Dit volgens de schuko stekker specificaties (13A piek, 10A continu).
Ik heb anders wel wat toestellen die meer dan 2,4kW verbruiken (monofasig).
Eenfasige draagbare oplader voor elektrische auto's
Deze draagbare oplader (Level 2) biedt u maximale vrijheid bij het gebruik van uw elektrische auto. Laad de auto op, overal waar u toegang hebt tot een 230V stopcontact. Optie om Amperage in te stellen tussen 8-16A. Dat betekent dat u altijd het maximale uit de beschikbare plug kunt halen. Hierdoor is het mogelijk om maar maximaal 3,7 KW oplaadvermogen te bereiken.
Hij wordt klaargemaakt, en dus één van de volgende dagen een test ritDe wagen staat namelijk op ‘proefritplaten’.
Dit wil zeggen dat je dan enkel mag rijden en nergens kan/mag stoppen.
Geen probleem dus als het wat langer is dan een uurtje.
Hoewel het in moderne huizen misschien geen probleem is, zou ik nooit op een gewoon stopcontact aan 16A laden. Met onze Model 3 gaat het sowieso max 13A en dat ging in onze recente woning zonder probleem.heist_175 schreef: Deze draagbare oplader (Level 2) biedt u maximale vrijheid bij het gebruik van uw elektrische auto. Laad de auto op, overal waar u toegang hebt tot een 230V stopcontact. Optie om Amperage in te stellen tussen 8-16A. Dat betekent dat u altijd het maximale uit de beschikbare plug kunt halen. Hierdoor is het mogelijk om maar maximaal 3,7 KW oplaadvermogen te bereiken.
Als je standaard op 16A gaat laden ga je vroeg of laat voor onaangename verassingen komen te staan. Maar in theorie zal dit zeker kloppen hoorheist_175 schreef:Een kring heeft 3 componenten:
- stopcontact: op een Niko stopcontact kan je langdurig 16A zetten
- leiding: op een 2,5mm² kan je zonder problemen 20A zetten.
- zekering: op een 20A zekering, kan je langdurig 20A zetten
Verklaar u nader?Zorba schreef: Als je standaard op 16A gaat laden ga je vroeg of laat voor onaangename verassingen komen te staan. Maar in theorie zal dit zeker kloppen hoor
Tja, 20% korting op 37.000 euro maakt nog steeds bijna 30.000 of 50% meer dan de brandstof versie.sky schreef:Dacht dat het ioniq was. De versie met:
-brandstof motor kost 20.000€
-hybride: 30.000
-EV: 37.000€
Misschien daarmee dat de automerken hun verkooppunten steevast blijven "dealers" noemen.DarkV schreef:Tja, 20% korting op 37.000 euro maakt nog steeds bijna 30.000 of 50% meer dan de brandstof versie.sky schreef:Dacht dat het ioniq was. De versie met:
-brandstof motor kost 20.000€
-hybride: 30.000
-EV: 37.000€
Gewoon 50% extra betalen is voor de gemiddelde consument een no-go vermoed ik.
I repeat myselfSasuke schreef:Kijk .. het is en blijft nog altijd een nieuw fenomeen. De introductie van de EV's wordt op dit moment nog bekostigd door de leaserijders of kleinere zelfstandigen (grote jongens trekken zich van fiscaliteit minder aan ...).
Een particulier die nu een EV koopt heeft ofwel budget teveel, is een (zeer) groene jongen of kan niet goed rekenen (of combo van eerdere argumenten).
Dus laat de discussie 'EV of niet EV' waar ze hoort, bij de groenen of bij de fiscaliteit