Wat is de toekomst van computerhardware?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

MichelJ schreef:
heist_175 schreef: Interpreteer ik het correct dat elke gebruiker/werknemer ook thuis gratis O365 kan gebruiken (privé)?
Ik wist dat ook niet tot er een collega/baas naar verwees. IT heeft niks gezegd. En inderdaad werkt perfect.
Laat u niet tegenhouden toe te lichten hoe dat werkt :)?
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Gewoon zoals het Family abbo eigenlijk, je gebruikt de user credentials vanop het werk om op een apparaat te installeren

Nu met Family kun je een familielid uitnodigen of zoiets, die heeft dan een volwaardig eigen installatie zo ver ik kan zien, via het werk is dat misschien iets anders. Maar als het voor jezelf is, why not.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

MichelJ schreef:Gewoon zoals het Family abbo eigenlijk, je gebruikt de user credentials vanop het werk om op een apparaat te installeren

Nu met Family kun je een familielid uitnodigen of zoiets, die heeft dan een volwaardig eigen installatie zo ver ik kan zien, via het werk is dat misschien iets anders. Maar als het voor jezelf is, why not.
idd voor uzelf geen probleem, voor iemand anders kan je issues hebben dat andere uw documenten kunnen zien en aanpassen
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

MichelJ schreef:Gewoon zoals het Family abbo eigenlijk, je gebruikt de user credentials vanop het werk om op een apparaat te installeren

Nu met Family kun je een familielid uitnodigen of zoiets, die heeft dan een volwaardig eigen installatie zo ver ik kan zien, via het werk is dat misschien iets anders. Maar als het voor jezelf is, why not.
Je kunt bij family abbo 5 personen toevoegen of uitnodigen en elke persoon kan office dan op 6 verschillende apparaten instaleren. Dus 5x6 is 30 installaties met het family abbo.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Het gaat hier dan wel maar over 5 dezelfde gebruikers... geen 30 !
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

quovadis schreef:...
idd voor uzelf geen probleem, voor iemand anders kan je issues hebben dat andere uw documenten kunnen zien en aanpassen
Daarmee dat ik het family abbo heb, van het moment dat de inwonende kinderen vertrekken schakel ik over. Dan is het slechts 1 laptop thuis, de pc draait op linux.
Zandmen
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 okt 2020, 18:23
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Hebben jullie privé echt nood aan MS office?

Hier gebruiken we privé de libre office
Documenten delen gaat via pdf

Met schoolgaande jeugd kan ik het nog begrijpen maar voor een gewone werkende mens?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

DarkV schreef:Dan blijf je gewoon verder werken met de Wordperfect van 40 jaar geleden :roll:

Het voordeel van de subscriptions is dat je steeds de nieuwste versie hebt (en ja niet iedereen heeft dat nodig maar dat is nu éénmaal het model).
Wat is daar mis mee als je daar alles mee kan doen wat je nodig hebt? De meeste mensen gebruiken office enkel voor wat brieven, een affiche of excel voor wat berekeningen. Voor Outlook zijn er gratis alternatieven.

Office is trouwens een programma dat redelijk af is. Wat is er zo geweldig toegevoegd de laatste 10 jaar? Dat geldt voor veel software incl. grafische programma's. Dan begint men met zaken als lucht vervangen of gewoon knoppen te maken die functionaliteit die al in de oude versie zat als nieuw voor te stellen. Trouwens er is pas een update geweest van adobe en velen klagen dat sindsdien hun software niet of gebrekkig werkt. Bij Lightroom waren ineens foto's verdwenen die niet konden gerecupereerd worden, leuke updates. Het is altijd verstandig om updates pas een tijdje later te doen want dan heb je dat soort problemen niet. Als er na enkele dagen niemand klaagt zal het wel safe zijn, laat anders de lemmingen hun ding maar doen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Ik had veel verwacht van samsung dex. Maar is toch nooit echt een succes geworden.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Volgens mij zit daar eerder een economische doorsteek achter: de prestaties van de gemiddelde tablet en smartphone zijn meer dan goed genoeg om iets desktop-achtig te trekken waar heel veel mensen mee geholpen zouden zijn. Een dergelijke oplossing zou wel een grote hap uit het lagere segment van laptops nemen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Dizzy schreef:Wat is daar mis mee als je daar alles mee kan doen wat je nodig hebt? De meeste mensen gebruiken office enkel voor wat brieven, een affiche of excel voor wat berekeningen. Voor Outlook zijn er gratis alternatieven.
Niets... en dat schrijf ik ook nergens (maw. als je gelukkig bent met je 40 jaar oude Wordperfect dan moet je die gewoon blijven gebruiken).

Ik zeg alleen dat het cloud/subscription model een alternatief is waar meer en meer bedrijven naartoe gaan (ook al zijn er die nog steeds Windows NT4 als fileserver gebruiken om een extreem voorbeeld te geven).

Het is dus een individuele keuze al zal die in de toekomst steeds verder beperkt worden omdat de vendors er nu eenmaal meer aan verdienen. Zolang de massa volgt zal er voor het individu steeds minder ruimte zijn om z'n eigen ding te doen.
butskristof schreef:Volgens mij zit daar eerder een economische doorsteek achter: de prestaties van de gemiddelde tablet en smartphone zijn meer dan goed genoeg om iets desktop-achtig te trekken waar heel veel mensen mee geholpen zouden zijn. Een dergelijke oplossing zou wel een grote hap uit het lagere segment van laptops nemen.
Eerder een connectiviteits aspect... mensen moeten nog teveel op hun data letten en de data staat nog steeds niet op een centrale plaats (ofwel op de smartphone ofwel op de laptop thuis). Voor deze dingen zijn er ondertussen stilaan oplossingen aan het komen (oa. 4G en 5G in de toekomst, OneDrive, Office 365) dus in de toekomst gaat dit concept meer en meer aanslaan volgens mij.
DiffieHM
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jun 2020, 20:19
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 6 keer

heist_175 schreef:
DiffieHM schreef: Nogmaals, je bent appelen met peren aan het vergelijken. De inhoud van Office Student/Home (Word/Excel/Powerpoint) is niet hetzelfde als van Microsoft 365 Personal (Word/Excel/Powerpoint/Outlook/Access/Publisher/1TB Onedrive). Verder knip je trouwens handig mijn berekening weg voor de 5 licenties van Microsoft 365 Family. Wellicht past dat niet in je straatje om je gelijk te bewijzen? :roll:
€99 (5 licenties) is nog steeds duurder dan €69 voor 1 licentie, ik zoek het goedkoopste aanbod :).
Als je begint licenties uit te delen aan kennissen, begint er - voor je het weet - iemand te roepen over grijze import.

Bijkomend, als je fruit wil vergelijken, neem dan wel de correcte informatie:
Office Home & Business - €199 (https://tweakers.net/pricewatch/1247761 ... ss-nl.html)
Word, Excel, Powerpoint, Outlook (https://www.microsoft.com/nl-be/microso ... verviewtab)

Office Home & Student - €112 (https://tweakers.net/pricewatch/1247765 ... nt-nl.html)
Word, Excel, Powerpoint en dus geen Outlook (https://www.microsoft.com/nl-be/microso ... verviewtab)

Office 365 - €69/jaar
Word, Excel, Powerpoint, OneNote, Outlook, Access, Publisher (https://www.microsoft.com/nl-be/microso ... ucts?rtc=1)
OneNote is sowieso al gratis
En Access & Publisher: je gaat moeten zoeken om thuisgebruikers te vinden die dàt gebruiken :).

Om toch tot dezelfde conclusie te komen: natúúrlijk vinden softwarebakkers die "shift to cloud" een goeie zaak, het brent hen ongelooflijk veel meer op.
Ik gebruik mijn pc's langer dan 3 jaar, dus ik zou een veelvoud van de huidige prijzen betalen.
Los van het feit dat ik nog Home-Use-Program licenties heb aan €15/25 per stuk.
Dan vergelijk je met grijze import. Dan kan je beter een pirated versie aan 0€ gebruiken, dat heeft juridisch gezien dezelfde waarde.
Als we officiële programma's van Microsoft als "grijze import" gaan bestempelen, hebben we nog een lange weg te gaan :).
Je blijft gewoon appelen met peren vergelijken. Ik denk dat ik hier gewoon de discussie ga stoppen. Heeft weinig zin precies.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

De toekomst van computer hardware ? Geen kat die het weet... volgens mij zijn we nu nog niet toe aan de volgende stap.
Imho zijn er 2 richtingen die je moet in het hoog houden...
1.Tape/Floppy/HDD/CD-DVD/Internet/Smartphone/SSD/.....????
2.Foto's/Muziek/Video/.....
Aan de ene kant heb je dus hardware die beter wordt (of meer toelaat), aan de andere kant heb je wat de gebruiker(de massa dus) er mee doet.
De laatste jaren hebben we echt geen evolutie in hardware gezien die breed ingezet wordt door thuisgebruikers(vr, drones, 3d printers etc.)
Gaat IOT het worden ? geen idee... Gaat wearables het worden ? waarschijnlijk wel.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Block schreef:Ik had veel verwacht van samsung dex. Maar is toch nooit echt een succes geworden.
Hoe komt dat?
Er zijn nauwelijks GSM bakkers die het aangeboden hebben.
Mij had het wel iets geleken, maar enkel om die reden ga ik geen overpriced Samsung kopen :).
Simpele office taken (surfen, doc'je aanmaken, ...) kan prima op een moderne smartphone (qua specs/load)!
Misschien wil Google/Android geen concurrentie met Android OS? Waarom zou je zo'n speelgoedcomputer kopen als je met een Android + USB-c/HDMI hetzelfde of meer kan?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

DarkV schreef: Het voordeel van de subscriptions is dat je steeds de nieuwste versie hebt (en ja niet iedereen heeft dat nodig maar dat is nu éénmaal het model).
Je bedoelt "nadeel" ;-)
Elke update verandert wel workflow, knoppen die verplaatsen, veranderde (lees: soms verwijderde) functionaliteiten.
Nee, dan heb ik veel liever een vaste versie die *ik* update wanneer *ik* wil.
Ik gebruik nog altijd Office 2010 hier, en dat is zalig; die zaagt tenminste niet om de vijf voet over "inloggen" en "365" ofzo ;-)
Office 2013 was voor mij al te veel geintegreerd in de cloud.

As for LibreOffice:
Ik gebruik Excel iets te geavanceerd (soms met nogal obscure functies of combinaties van functies), en Libre is op dat vlak toch net niet 100% compatibel, dus dan zou ik oude documenten moeten gaan hermaken.
Vandaar een grijze office hier, en omdat ik hem dan toch staan heb gebruik ik er meteen ook Word en Ppt van wanneer nodig.

Access, voor alle duidelijkheid, moest allang ritueel verbrand worden ;-)
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

DarkV schreef:
Dizzy schreef:Wat is daar mis mee als je daar alles mee kan doen wat je nodig hebt? De meeste mensen gebruiken office enkel voor wat brieven, een affiche of excel voor wat berekeningen. Voor Outlook zijn er gratis alternatieven.
Niets... en dat schrijf ik ook nergens (maw. als je gelukkig bent met je 40 jaar oude Wordperfect dan moet je die gewoon blijven gebruiken).
Dat insinueer je wel je met je negatieve hyperbool. Veertig jaar oude WordPerfect, dat druipt van de minachting. Dan moet je nadien niet beweren dat je nooit iets gezegd hebt. Nee, deze truukjes zijn niet proper en gebruik je liever niet. Je speelt in op gevoelens ipv je te houden aan feiten, want het klopt niet eens. Welke strekking mensen gebruiken deze tactieken, intellectueel eerlijke mensen? Mmmnee.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Wordperfect wordt ook nog steeds ontwikkeld en gebruikt. Helaas is het nu van Corel en een merk waar ik onlangs (niet WP related) afscheid van heb genomen. (Corel Painter... na 15 jaar ineens dure adware op een manier dat je zelfs van jaren 90 shareware niet zou aanvaarden en momenteel optioneel maar beginnen ook met abonnementen, een zeer goede reden om bij de oude variant te blijven)

Software:
aan de mobiele kant ook weer shareware toestanden. Goedkope apps maar zoals bij spelen toch al regelmatig dat je features moet bijkopen. De kwaliteit is dikwijls ook niet meer waard maar soms veelbelovend. Als amiga gebruiker en Fish liefhebber was ik verwend met zeer veel goede gratis of zeer goedkope soft. De staat van de shareware wereld op windows was de reden dat mijn eerste move naar pc en windows welgeteld 14 dagen geduurd heeft (en waarom de move naar linux blijkbaar toch logischer was) en zo zie ik zowel op android als iphone als een stap terug.
Voor de pc soft blijft de opgang van abonnementen verder gaan. Voor thuisgebruik is dat dan nog gelukig meestal 'zo heb je altijd de laatste versie'. Grafisch is het al moeilijk alternatieven te vinden (bijna iedereen volgt de sporen van Adobe/Autodesk of misschien omdat 'mijn' abos hier thuis horen dat ik het meer merk). Ook hardware begint er stillaan naartoe te gaan.
Hardware:
Vooral de soft voor bediening... toestellen met enkel bediening via app, nog erger via cloud zonder enige echte reden. Ook hier de intro van abo's en sonos heeft al laten merken dat ze geen fan zijn van hergebruik of de tweedehandsmarkt. (begrijpelijk maar voorlopig pech voor hun)
PC markt was beetje ten dode opgeschreven maar door e-sports en 'pro gaming' is er terug leven. DIY pcs blijft een niche maar plezante en niet iedereen komt toe met thuis enkel tablet (met ook dank aan corona). Echt spannende vernieuwingen zijn er direct niet maar wel de klassieke bigger/smaller, faster, better, more... (quantum komt stillaan vrij letterlijk uit de diepvries dus misschien ooit, misschien nooit, misschien altijd en uit de natuur van het beestje mogelijk zowel niet als wel. Zal dan zelf wel clippy moeten vragen want mijn brein is stuck in binary). Meeste realistische vooruitgang zie ik dan weer in integratie van het hele huis naar 1 geheel. (maar dat is eerder de userbase influence vermoed ik, momenteel toch nog erg voor liefhebbers en computerkennis is er bij 'normale' mensen nog steeds niet maar ze vallen al niet meer zo fel achterover van iets zoals sonos :lol: ).
Ook zeer veel gericht naar thuisgebruikers die totaal geen idee hebben wat ze precies doen maar het wel werkende krijgen... Rijden zonder rijbewijs. Kan me nog zeer goed herinneren hoe goed mijn generatie was in computervakken op school maar het zijn nu wel allemaal experts.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

meon schreef:User Gluurbuur heeft de OP geïdentificeerd als een vertaling via DeepL van:
Op het forum rond audio zie ik ze vaak ook, de hit & run shills, die in opdracht van een bedrijf iets posten en dan maken dat ze weg zijn. 1 post en dan zie je niks meer. Ondertussen is iedereen de shill aandacht aan het geven.

Maar het feit dat userbase geïnfiltreerd wordt door fake AI accounts of bots die vertalingen van bestaande topics posten - je kan dus weldra een gesprek aangaan met een AI bot op fora net zoals een chatbot op sites? Want zover is het nog niet, deze faker reageert niet.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ub4b schreef:je kan dus weldra een gesprek aangaan met een AI bot op fora net zoals een chatbot op sites?
Dat zal binnenkort inderdaad mogelijk zijn.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

JamesEarlGray schreef:Dat insinueer je wel je met je negatieve hyperbool. Veertig jaar oude WordPerfect, dat druipt van de minachting. Dan moet je nadien niet beweren dat je nooit iets gezegd hebt. Nee, deze truukjes zijn niet proper en gebruik je liever niet. Je speelt in op gevoelens ipv je te houden aan feiten, want het klopt niet eens. Welke strekking mensen gebruiken deze tactieken, intellectueel eerlijke mensen? Mmmnee.
Je bent toch een volwassen man mag ik hopen... we gaan toch niet wenen omdat ik extreme voorbeelden gebruik (sarcasme ken je) ?

Of het nu inderdaad die 40 jaar oude WP is of een Office van tien jaar geleden, het feit is dat in het oude model je software veel langer kan gebruiken dan de leverancier voor lief neemt. Die heeft natuurlijk liever dat je netjes met iedere versie upgrade en om die stap kleiner te maken betaal je nu iedere maand een beetje ipv. om de paar jaar meteen een grote som.

Iemand die echter de nood niet heeft om het nieuwste te hebben (trouwens voor de meeste volstaat een Wordpad) kan echter wel wat besparen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

DarkV schreef:Of het nu inderdaad die 40 jaar oude WP is of een Office van tien jaar geleden, het feit is dat in het oude model je software veel langer kan gebruiken dan de leverancier voor lief neemt. Die heeft natuurlijk liever dat je netjes met iedere versie upgrade en om die stap kleiner te maken betaal je nu iedere maand een beetje ipv. om de paar jaar meteen een grote som.

Iemand die echter de nood niet heeft om het nieuwste te hebben (trouwens voor de meeste volstaat een Wordpad) kan echter wel wat besparen.
Dit stelt de zaken wat te rooskleurig voor. Dat beetje is geen beetje als het op een jaar tijd zowat de kost is van het oude pakket. Voor lightroom betaalde ik 120 EUR. Bij een abo betaal ik dat elk jaar terwijl de verbeteringen miniem zijn en zeker niet noodzakelijk. Veel van de "nieuwigheden" komen dan nog uit Photoshop en zijn dus niet eens nieuw. Sommige nieuwigheden kan je via een gratis plugin toevoegen, zo baanbrekend is het. Het zijn gewoon mogelijkheden die al mogelijk waren maar die men (beter) ontsluit.

Bij Office hetzelfde, men bundelt zaken om de dure prijs te verantwoorden terwijl het pakket eigenlijk al jaren af is. Waarom geen pakket Word/Excel aan pakweg 39 EUR. Dat zou goed verkopen en voldoen aan de noden van de grote meerderheid.Neem ze steken er vanalles bij en vragen dus ook meer. De klant blijft ofwel hangen in de versie die perfect doet wat ie wil of betaalt maandelijks voor zaken die hij niet nodig heeft of gebruikt.

Bij telecom hetzelfde. Er is geen abo met basic TV waarbij je betaalt per zender(pakket). Neen, ze geven u -tig zenders waar je er maar enkele echt van bekijkt en steekt er een hoop brol bij waar je nooit achter gevraagd hebt. Dan u nog eens onnodig verplichten een decoder te gebruiken die minder mogelijkheden heeft dan een oude videorecorder. Logisch dat steeds meer mensen naar manieren zoeken om van dat dure TV-product af te geraken.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

DarkV schreef:Je bent toch een volwassen man mag ik hopen... we gaan toch niet wenen omdat ik extreme voorbeelden gebruik (sarcasme ken je) ?
Een volwassen man discuteert op basis van feiten, niet met gevoelens, dat is alles wat ik zei. Dat jij mijn opmerking daarover "wenen" noemt is weer niet nodig. Waarom doe je dat? Echt niet nodig, toch? Soit.

Ik heb persoonlijk het schijt aan software "huren" dmv abos met recurrente kosten. Als ik iets betaal, wil ik er iets permanent voor terugkrijgen, of vraag ik anders gewoon mijn geld terug nadat het abo is afgelopen, misschien? Grappig moest dat twee kanten op werken, de tijdelijke aard van de transactie.

In de fysieke wereld wordt huren van werkmateriaal gebruikt als goedkoper alternatief voor het aankopen van materiaal, bv een freesmachine om tuingrond te frezen kan je beter huren dan kopen als je de aankoopprijs er nooit zal uithalen. Maar in dat geval krijg je tenminste nog de keuze tussen kopen of huren en betaal je bij huren enkel voor de tijd die je het gebruikt, ipv het hele jaar door, elk jaar opnieuw.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Dizzy schreef:
Voor lightroom betaalde ik 120 EUR. ....................

Bij Office hetzelfde, ..............
je haalt er hier twee aan die een verdienmodel hebben gecreëerd op maandbasis om zeker te zijn dat er regelmatig inkomsten zijn. Terwijl je pakweg met lightroom 6 en een DNG omzetter best nog met nieuwe cameras overweg kan. Office van hetzelfde met hun 365 versie. Terwijl een office 2016 ook nog meekan. Maar je kan hiervoor de openoffice pakketten uiteraard ook voor raadplegen.

Ik ben geen voorstander om van alles afhankelijk te zijn van softwareproviders op maandbasis. Lijkt alsof ze het warm water opnieuw hebben uitgevonden met het enige doel dat je ook overal aan je bestanden kan. Is dat echt een meerwaarde voor een doorsnee gebruiker ?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Het zal ook wel niet geholpen hebben dat een EU court hun vorige verdienmodel ongeldig heeft verklaard.
Nl het idee dat je software niet kocht, maar er een license voor kreeg die je dan niet mocht doorverkopen.
Zo omzeilden ze mooi het right of first sale, door tweedehandsmarkten proberen de nek om te wringen.
Intussen is er dat befaande arrest, dat verklaart dat in de EU een permanente license evenwaardig is aan de aankoop van een fysiek product, en dat een bedrijf geen beperkingen mag opleggen in de tweedehands verkoop van die license.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

@ITnetadmin : wat heeft dat voor gevolgen gehad voor de markt? Hebben bedrijven zich er enigszins bij neergelegd?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De voordelen worden opgeblazen en veel hebben ze ook niet nodig of gebruiken ze amper.

Bestanden overal consulteren kon voordien ook al maar je moest ze gewoon op je draagbaar toestel plaatsen. Wie heeft al zijn documenten altijd overal nodig? Dat "overal beschikbaar" is dan ook nog met een flinke korrel zout te nemen want overal is enkel overal met een degelijke verbinding, anders heb je gewoon niets. Het bestand op je toestel heb je snel en zeker en zonder datakosten.

Uiteindelijk geef je de bedrijven alle controle over uw data en de software. Voorheen kocht je een programma en gebruikte dat hoe en hoe lang je wou. Er was geen beperking. Nu betaal je hetzelfde maar zijn alle voorwaarden bepaald door de aanbieder. Het onevenwicht lijdt uiteindelijk tot misbruik en minder voordelen voor de gebruiker, logisch, ze hebben nul macht.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

JamesEarlGray schreef:Een volwassen man discuteert op basis van feiten, niet met gevoelens, dat is alles wat ik zei.
Ik heb het over feiten (mensen gebruiken nog oude software)... jij haalt er gevoelens bij !
JamesEarlGray schreef:Ik heb persoonlijk het schijt aan software "huren" dmv abos met recurrente kosten. Als ik iets betaal, wil ik er iets permanent voor terugkrijgen
Huren bestaat in allerlei sectoren/diensten... software is daar niet anders in.

Feit is dat men in software een huur model eenvoudiger kan afdwingen.
Dizzy schreef:De voordelen worden opgeblazen en veel hebben ze ook niet nodig of gebruiken ze amper.
Opgeblazen of niet... voor een bedrijf is de cloud eenvoudig... X users aan Y prijs per maand.

Het alternatief is eigen servers, onderhoud, stroom, administrators, beperkte SLA's... waar het heel wat moeilijker is om een prijs op te plakken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

DarkV schreef:Opgeblazen of niet... voor een bedrijf is de cloud eenvoudig... X users aan Y prijs per maand.

Het alternatief is eigen servers, onderhoud, stroom, administrators, beperkte SLA's... waar het heel wat moeilijker is om een prijs op te plakken.
Heel juist en dat is ook mijn punt voor een bedrijf is het model voordelig, voor de klant is er de rekening.

Welke eigen server, onderhoud is er aan Lightroom/Office? De cloud verbruikt ook stroom en je verbruikt ook data. Het grote voordeel zit bij de aanbieder, de klant wordt lekker gemaakt met een dode mus.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Dizzy schreef:Welke eigen server, onderhoud is er aan Lightroom/Office? De cloud verbruikt ook stroom en je verbruikt ook data. Het grote voordeel zit bij de aanbieder, de klant wordt lekker gemaakt met een dode mus.
Er is een verschil van product tot product dus een algemeen antwoord bestaat er niet.

Bijvoorbeeld Office in een bedrijfscontext is namelijk totaal anders dan bij persoonlijk gebruik (en daar kan je dan ook nog gewoon een versie kopen).

Feit is dat alles momenteel verschuift naar de cloud en of je het nu graag hebt of niet... ook op je persoonlijk gebruik van software gaat dit gevolgen hebben (zoals met je Lightroom voorbeeld).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat gaat inderdaad gevolgen hebben. Mensen gaan sneller een alternatief overwegen.

Voor office is dat niet zo moeilijk en voor Lightroom heb je ondertussen ook al wat alternatieven (oa Affinity, Capture1, Luminar, Darktable,...). Het model heeft ook zijn grenzen want met al die abo's zit je weldra aan meer kosten dan uw afbetaling van uw huis.

Ik heb ook ergens gelezen dat MS nog een gewone versie van Office zou uitbrengen, dat is dan toch net om die groep niet weg te jagen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Voor mezelf was de beslissing om naar Office 365 te gaan vrij snel gemaakt:
- 4 gebruikers
- legale licentie, legaal gebruik. Geen gedoe met activators/... en de mogelijke problemen van dien
- 1tb storage welke ik bij m'n ouders gebruik als automatic backup target van de PC zelf (geen sync) zonder dat ik er nog specifiek een NAS of iets dergelijks moet zetten (welke werd afgezet door mijn pa...)
- Up-to-date applicaties

De prijs valt ook enorm mee: ik betaal hier 65e/j voor. Alleen al voor de gemoedsrust is het me dit wel waard.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

devilkin schreef: De prijs valt ook enorm mee: ik betaal hier 65e/j voor. Alleen al voor de gemoedsrust is het me dit wel waard.
€65 voor 4 gebruikers?
https://www.microsoft.com/nl-be/microso ... ucts?tab=1
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Yep. Je moet natuurlijk niet bij hun rechtstreeks bestellen, da's veel te duur. Ik koop vouchers op Nandu software welke ik dan redeem bij O365. Lang leve pricewatch :)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Pas op: voor je het weet word je beschuldigd van citroenen met ananassen te vergelijken
:bdaysmile:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

JamesEarlGray schreef:@ITnetadmin : wat heeft dat voor gevolgen gehad voor de markt? Hebben bedrijven zich er enigszins bij neergelegd?
Niet echt (ik kan bv nog altijd geen steam games herverkopen als ik ze niet meer wens te spelen), maar ik vermoed dat het voor sommige bedrijven wel een duw is geweest naar jaarabbos in de cloud toe ipv permanente licenses.

De tweedehandsmarkt zelf is nu uiteraard beschermd tegen lawsuits van bedrijven die TOS claimen tegen herverkopers.
Daar kwam het proces ook vandaan, een herverkoper van license keys (UsedSoft) werd door Oracle voor de rechter gedaagd wegens overtreding van hun license, en de rechtbank oordeelde dat de originele issuing van de license een first sale inhield (maw de rechten van het bedrijf eindigen daar).
De tweedehands eigenaar heeft zelfs recht op alle patches en upgrades die de originele kopen had.
De enige beperkingen die opgelegd werd is dat de originele user de software moet verwijderen na de verkoop van zijn license, en dat licenses niet opgebroken mogen worden in onderdelen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Iedereen die zo'n domme terminal wil moet dat maar nemen, voor sommigen zal dat volstaan maar voor de meeste tweakers zal de controle over je eigen toestel toch belangrijker zijn en blijven.

Voor de aanbieders is dit interessant en ook voor de overheid. Wil je iemand afsluiten dan kan dat heel eenvoudig, blokkeer zijn login en het is klaar. Het heeft wat van digitaal geld, ook daar kan de overheid iemand letterlijk op droog zaad zetten.

Ik begrijp niet dat sommigen dit als een verbetering bekijken terwijl de nadelen vooral eenzijdig en enorm zijn voor de gewone gebruikers als wij.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Dizzy schreef:Iedereen die zo'n domme terminal wil moet dat maar nemen, voor sommigen zal dat volstaan maar voor de meeste tweakers zal de controle over je eigen toestel toch belangrijker zijn en blijven.
Zoals ik al zei, dit zal generationeel uitdraaien. Wat jij nu zegt, dat waren vroeger ook de mannen die alles op papier moesten hebben omdat ze de computer hoegenaamd niet vertrouwden. De jongeren omarmen de cloud en gaan m.i. geen problemen hebben met een "domme terminal".

Hou er rekening mee dat je straks meer en meer zal moeten betalen voor zo'n "controle over eigen toestel" naarmate dat meer en meer een niche zal worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

CCatalyst schreef:
Dizzy schreef:Iedereen die zo'n domme terminal wil moet dat maar nemen, voor sommigen zal dat volstaan maar voor de meeste tweakers zal de controle over je eigen toestel toch belangrijker zijn en blijven.
Zoals ik al zei, dit zal generationeel uitdraaien. Wat jij nu zegt, dat waren vroeger ook de mannen die alles op papier moesten hebben omdat ze de computer hoegenaamd niet vertrouwden. De jongeren omarmen de cloud en gaan m.i. geen problemen hebben met een "domme terminal".

Hou er rekening mee dat je straks meer en meer zal moeten betalen voor zo'n "controle over eigen toestel" naarmate dat meer en meer een niche zal worden.
Heeft er niets mee te maken. Mensen hebben inderdaad vaak angst voor nieuwe dingen maar dat moet je niet verwarren met kritisch kijken naar de nadelen van een systeem. De cloud heeft ook voordelen, die ik overigens niet ontken, maar voor veel dingen is het gewoon geen verbetering. Alles in de cloud is gewoon onzin.

Dat is dan nog altijd je eigen keuze. Je bepaalt zelf hoeveel je aan een toestel geeft en hoe lang je het gebruikt. Bij een domme terminal zit je met iets dat waardeloos is zonder abo en de voorwaarden daarvan zitten volledig bij de aanbieder. De klant kan kiezen uit betalen of niets. Dat lijkt hard op een wurgcontract.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Iemand ooit een cubify gekocht :angel: "eindelijk een 3d printer met een ("het") deftig merk erachter :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”