Wordperfect wordt ook nog steeds ontwikkeld en gebruikt. Helaas is het nu van Corel en een merk waar ik onlangs (niet WP related) afscheid van heb genomen. (Corel Painter... na 15 jaar ineens dure adware op een manier dat je zelfs van jaren 90 shareware niet zou aanvaarden en momenteel optioneel maar beginnen ook met abonnementen, een zeer goede reden om bij de oude variant te blijven)
Software:
aan de mobiele kant ook weer shareware toestanden. Goedkope apps maar zoals bij spelen toch al regelmatig dat je features moet bijkopen. De kwaliteit is dikwijls ook niet meer waard maar soms veelbelovend. Als amiga gebruiker en Fish liefhebber was ik verwend met zeer veel goede gratis of zeer goedkope soft. De staat van de shareware wereld op windows was de reden dat mijn eerste move naar pc en windows welgeteld 14 dagen geduurd heeft (en waarom de move naar linux blijkbaar toch logischer was) en zo zie ik zowel op android als iphone als een stap terug.
Voor de pc soft blijft de opgang van abonnementen verder gaan. Voor thuisgebruik is dat dan nog gelukig meestal 'zo heb je altijd de laatste versie'. Grafisch is het al moeilijk alternatieven te vinden (bijna iedereen volgt de sporen van Adobe/Autodesk of misschien omdat 'mijn' abos hier thuis horen dat ik het meer merk). Ook hardware begint er stillaan naartoe te gaan.
Hardware:
Vooral de soft voor bediening... toestellen met enkel bediening via app, nog erger via cloud zonder enige echte reden. Ook hier de intro van abo's en sonos heeft al laten merken dat ze geen fan zijn van hergebruik of de tweedehandsmarkt. (begrijpelijk maar voorlopig pech voor hun)
PC markt was beetje ten dode opgeschreven maar door e-sports en 'pro gaming' is er terug leven. DIY pcs blijft een niche maar plezante en niet iedereen komt toe met thuis enkel tablet (met ook dank aan corona). Echt spannende vernieuwingen zijn er direct niet maar wel de klassieke bigger/smaller, faster, better, more... (quantum komt stillaan vrij letterlijk uit de diepvries dus misschien ooit, misschien nooit, misschien altijd en uit de natuur van het beestje mogelijk zowel niet als wel. Zal dan zelf wel clippy moeten vragen want mijn brein is stuck in binary). Meeste realistische vooruitgang zie ik dan weer in integratie van het hele huis naar 1 geheel. (maar dat is eerder de userbase influence vermoed ik, momenteel toch nog erg voor liefhebbers en computerkennis is er bij 'normale' mensen nog steeds niet maar ze vallen al niet meer zo fel achterover van iets zoals sonos
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
).
Ook zeer veel gericht naar thuisgebruikers die totaal geen idee hebben wat ze precies doen maar het wel werkende krijgen... Rijden zonder rijbewijs. Kan me nog zeer goed herinneren hoe goed mijn generatie was in computervakken op school maar het zijn nu wel allemaal experts.