Zorgwekkende situatie in Wit-Rusland

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Nee maar de manier waarop was wat verkeerd aangepakt. Ditzelfde kan weer gebeuren in Wit-Rusland.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

boonpwnz schreef:Nee maar de manier waarop was wat verkeerd aangepakt. Ditzelfde kan weer gebeuren in Wit-Rusland.
Dat is zeker een terechte zorg.

Economische sancties en het regime klein krijgen is eigenlijk nog het makkelijkste. Het moeilijke is om daarna de leegte op te vullen met een democratisch bestuur. Want er zullen genoeg mannetjes klaar staan om de nieuwe Lukashenko te worden als ze de kans kunnen grijpen daartoe.

Het risico is dat de EU denkt dat haar job gedaan is als het regime weg is, maar dan begint het werk net.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

@heist

Natuurlijk wel, de EU (Nato) wil maar steeds haar raketten opstellen onder Poetin's neus!!!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
sandbert
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Toch al bijna 14 dagen duurt het verzet tegen Loekasjenko.

Vandaag kwamen ze terug met tienduizenden op straat.

Helaas, de houding van het leger wordt steeds dreigender.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200823_92533141
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

sandbert schreef:Toch al bijna 14 dagen duurt het verzet tegen Loekasjenko.
Ondertussen 100 dagen verder en nog eens hierop terugkomen. Je zou het nooit weten omdat onze media al lang niet meer geinteresseerd zijn, maar de protesten duren nog steeds voort. Maar vorige zondag kwam nog amper 1000 man opdagen, daarmee vul je één dertigste van een voetbalstadium.

Zoals ik zei:
CCatalyst schreef:
rtl schreef:Disagree. De menigte die nu op de been is, is nog nooit vertoond.
Het zal toch niet blijven duren en alles zal bij het oude blijven. Desnoods lost de winter het probleem wel op als het blijft duren.
De vriestemperaturen hebben Minsk bereikt en bijgevolg is er geen animo veel om nog veel te protesteren. Putin is altijd achter zijn mannetje blijven staan, zij het niet zo publiek. De EU heeft sancties genomen tegen bepaalde individuen, maar ze kwamen zo laat (oktober, en pas november voor Loekasjenko zelf) dat ze hun geld nog op tijd hebben kunnen weghalen uit de EU.

Alles is dus bij het oude gebleven, zoals ik had voorspeld. Loekasjenko heeft het nog altijd voor het zeggen. Natuurlijk is de situatie nog steeds explosief en 1 ontsteking volstaat om de boel weer te laten ontploffen.
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

Er zijn nog steeds stakingen en opkomsten, zoals je zelf aangeeft. Ondanks het nog steeds harde optreden.

Enkele voorbeelden:

https://t.co/If2vQZkJna

Intussen heeft Tichanovskaya al met talloze regeringsleiders gepraat. Biden staat trouwens ook achter haar.
Dat alles bij het oude gebleven is lijkt me dus niet te kloppen.
sandbert
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Verschrikkelijke beelden daar op Twitter!

Ik vraag me af hoelang het lijden van die mensen daar nog gaat duren.

Dat de tegenstand verslapt geef ik grif toe, maar in het verborgene gebeurt er toch nog wel iets denk ik.

Dáár in dat land in de openbaarheid treden met je verzet vergt veel moed, heel veel steun en heel veel kracht want de meeste mensen zijn bang om verrot geslagen te worden.
Als ik dat naar mezelf aftoets moet ik zeggen dat ik ook bang zou zijn. Zoals de meesten ben ik niet als held geboren en moest ik dus tegenover zo een dreigende nietsontziende meute komen te staan zoals in het Twitterfilmpje, dan zou ik ook eieren voor mijn geld kiezen. We weten allemaal al dat de dreiging die daar na meer dan 25 jaar door het regime opgelegd wordt niet zomaar fictief is.

Misschien zijn de nu meest hoopvolle punten voor dat land de houding van Joe Biden en in mindere mate de belofte (nou ja, belofte) van Loekasjenko om op te stappen indien er een nieuwe grondwet van kracht wordt?
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”